فهرست مطالب

نشریه مطالعات مهندسی انتظامی
پیاپی 33 (بهار 1396)

  • تاریخ انتشار: 1396/02/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • سپهر اقایی پور، بهداد حسن زاده صفحات 11-48

    در سال های اخیر مبحث جداساز لرزه ای به طور خاص در طراحی لرزه ای ساختمان ها مورد توجه قرار گرفته است. هدف اصلی از این کار جداسازی سازه از زمین بجای استفاده از روش های مرسوم مقاوم سازی می باشد. در این تحقیق روش اجرای جداسازهای لرزه ای در ساختمانی در تهران ارایه می شود. دو ساختمان 6 طبقه بتنی با قاب خمشی ویژه تحت دو حالت گیردار و جداسازی شده مدلسازی می گردند. پس از تحلیل، دو ساختمان به طور بهینه طراحی شدند و مشخصات دقیق مقاطع هر دو ساختمان مشخص گردید. جهت مقایسه ی هزینه های دو ساختمان، سه رکن اصلی سازه بتنی شامل بتن، میلگرد و قالب بندی مورد ارزیابی قرار گرفت. در ساختمان جداسازی شده قیمت های جداگر لرزه ای به طور جداگانه لحاظ شد. افزایش هزینه نهایی ساختمان جداسازی شده نسبت به گیردار به دلیل تفاوت در سطوح عملکرد حاکم بر دو ساختمان است.

    کلیدواژگان: ارزیابی اقتصادی، سیستم جداسازی، زلزله، جداگر لاستیکی با هسته سربی، ساختمان گیردار
  • جمال دباغیان طرقبه صفحات 48-81

    کشور ایران با قرار گرفتن در یکی از ناآرام ترین مناطق جهان یعنی خاورمیانه ، همواره با تهدید گروه های شورشی و تروریستی در مرزهای خود مواجه بوده است . حضور گروه های قاچاق انسان و مواد مخدر در مرزهای شرقی و همچنین فعالیت گروهک های تروریستی در جنوب شرق کشور و اضافه شدن تهدید گروه تروریستی داعش در غرب کشور اهمیت هرچه بیشتر حفاظت و حراست از مرزهای ایران اسلامی را نشان می دهند. این حراست ممکن نمی شود مگر با بهره مندی از نیروی انسانی آموزش دیده و امکانات سخت افزاری کارآمد. یکی از این امکانات سخت افزاری موردنیاز که کمتر مورد توجه قرار گرفته است ، سازه های دیدبانی استاندارد در مرزهای کشور می باشد.هدف این مقاله بررسی سازه های مرزی موجود در ایران و معرفی نقاط قوت و ضعف آنها می باشد. همچنین در مقاله پیش رو نمونه ای مدرن از زیرساخت های مرزی که به تازگی در کشور ترکیه اجرا شده است، بررسی خواهد شد.زیرا تنها با توجه به یک نمونه موفق و مقایسه با آن می توان به ضعف های زیرساختی خود پی برد.

    کلیدواژگان: مرزبانی، سازه های دیدبانی، پدافند غیرعامل، برجک دیدبانی، پاسگاه مرزی
  • مجید ذوالفقاری، علیرضا معروفی، مهدی اسماعیل نسب صفحات 81-181

    منطقه آبگرم لاریجان درامر گردشگری و ایجاد توسعه وارزیابی نقش مشارکت عمومی در پروژه های توسعه گردشگری درچنین محیط های کوهستانی مانند روستای آبگرم لاریجان پیشنهادی قابل، به عنوان یک مطالعه ای موردی میباشد.این یافته ها نشان می دهند که فعالیتهای توسعه پروژهای معماری و فرآیند طبیعی زیبای منطقه پیشرفت تکنولوژی ضرورتی است که از آن نمی توان چشم پوشید در همین راستا بایست راه کارهای امنیتی و پلیسی با توجه به تکنولوژی های موجود در منطقه استفاده شود توسعه مجتمع های گردشگری در مناطقی با پتانسیل داشتن آب های معدنی و با توجه به ترویج رونق اقتصادی و معرفی صنایع دستی واستقبال بی نطیر یا کم نظیرگردشگران داخلی و خارجی با وضعیت موجود نیازمندحفظ محیط زیست و امنیت می باشد. کما اینکه استفاده نادرست از محیط زیست آینده بشر را به خطر انداخته و مارا به چاره اندیشی وا داشته است بررسی شهر ها و روستا های کوهستانی ایران همچون آبگرم لاریجان نشان می هد که برای جلوگیری از مهاجرت روستایین به شهر باید اقدامی شود.بنابراین گردشگران وتورهای گردشگری می توانندمقاصدسفرهای خودرابه این نواحی برنامه ریزی نمایند. هماهنگی و همگونی آسیب پذیری صنعت گردشگری جهانی و محلی از وقایع امنیتی و خسارت ناشی از این بحران ها ، نیاز به مطالعه و بررسی طولانی مدت دراین ارتباطات برای کاهش اثرات منفی آن ها را بر ما آشکار می سازد.اولین مطالعات درباره رابطه بین گردشگری و حوادث امنیتی در اوایل دهه 90آغاز شد.حوادث امنیتی در خاورمیانه ومناطق منظور (تروریسم) و(نا آرامی های داخلی) و(افزایش ارتکاب جرایم علیه گردشگران) باید مد نظر قرار بگیرد.

    کلیدواژگان: مجتمع، گردشگری، لاریجان، امنیت، پلیس، توسعه
  • میلاد اژدری صفحات 181-210

    هنر اسلامی ویژگی هایی دارد که از جمله مهمترین آنها «وحدت» است.این اصل منبعث از «توحید» یعنی اصل الاصول تمام ادیان الهی است ،زیرا باطن و معنای تمام معتقدات ، عبادات و احکام اسلامی چیز جزء کلمه توحید (لا اله الا الله) نیست و این به این معناست که اسلام بر دو ستون استوار است حقیقت یگانگی و یگانگی حقیقت .بشر تمایل فطری به سوی وحدت دارد و ذهن وی پیوسته در پی وحدت بخشی به اجزای متکثر و پراکنده است. یکی از مظاهر نمود وحدت در جهان که ارتباط تنگاتنگی هم با شیوه زندگی انسانها دارد، معماری است. فقدان وحدت در معماری عصر حاضر باعث شده تا در صدد رفع این نقیصه، به دنبال کشف عوامل ایجاد کنندهی وحدت در آثار معماری باشیم. در این راستا، به بررسی و تحلیل مطالعات انجام شده در این زمینه پرداخته شده است و با بهرهگیری از اصول وحدتبخش در معماری اسلامی، برخی از عوامل ایجاد- کنندهی حس وحدت در معماری، چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ مفهومی، استخراج شده اند. عواملی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفتهاند عبارتند از هندسه، تناسبات، نور و و رنگ، نمادپردازی و افزایش فضا و کاهش ماده در معماری. رویکردهای متفاوت و در بعضی موارد متضادی در هنگام بررسی ادبیات موضوع دیده شد که این به دلیل ماهیت بحث وحدت بوده است و عدم جهتگیری صحیح در بهره برداری از آنها باعث به بیراهه رفتن مباحث میشود که باید از آن اجتناب کرد.

    کلیدواژگان: وحدت، تناسبات، ماندگاری، پایداری، معماری ایرانی- اسلامی
  • حمید دارابی صفحات 210-244

    پدافند غیرعامل به مجموعه اقداماتی اطلاق می گردد که مستلزم به کارگیری جنگ افزار نبوده و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حساس و حیاتی نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری نموده و یا میزان این تلفات و خسارات را به حداقل ممکن کاهش داد. انجام اقدامات دفاع غیرعامل در جنگ های امروزی در جهت مقابله با تهاجم دشمن و تقلیل خسارات ناشی از حملات زمینی، هوایی و دریایی مهاجم، موضوعی بنیادی است که گستره آن تمامی زیرساخت های کلیدی، مراکز حیاتی و مهم نظامی و غیرنظامی کشور را در بر می گیرد. جمهوری اسلامی ایران همواره مورد تهدید مزمن و پایدار دشمنان قرار دارد و هم اکنون که دوره جنگ های نسل چهارم است، باید کشور را برای دفاع در مقابل تهدیدات ناشی از این گونه جنگ ها آماده کرد. رعایت اصول پدافند غیرعامل در سطوح بالاتر تاثیر بیشتری در رسیدن به هدف که حفظ جان افراد و تاسیسات مهم و حیاتی است، خواهد داشت، زیرا در جنگ ها معمولا کانون های زیستی هدف مستقیم دشمن نیستند، ولی دیده می شود که گاهی مراکز زیستی نیز مورد هدف قرار می گیرند و آنچه که بیشتر مورد هدف است، تجهیزات و تاسیسات حیاتی کشور به قصد از بین بردن توان مقاومت و تضعیف روحیه و متشنج کردن اوضاع می باشد. این تاسیسات و تجهیزات مهم و حساس از قبیل سدها، کارخانه های مهم، پالایشگاه ها، پست های برق و گاز، نیروگاه ها، مراکز نظامی و... به طور عمده در کانون های زیستی شهرها و روستاها قرار ندارند و در سطح مناطق و نواحی پیرامونی پراکنده اند. در این مقاله در ابتدا به معرفی اصول اولیه پدافند غیر عامل پرداخته شده و اقدامات برخی کشورها در خصوص اجرای پدافند غیرعامل ذکر می گردد. سپس به معرفی مهم ترین و حساس ترین نقاط تامین کننده انرژی در کشور پرداخته شده و راهکارهایی برای تامین اصول پدافند غیرعامل در این تاسیسات ذکر می شود.

    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، تاسیسات حساس و حیاتی، جنگ نوین، انرژی هسته ای
|
  • Sepehr Aghaei Pour, Behdad Hasanzadeh Pages 11-48

    In recent years, base isolation topic has been highly regarded in seismic design of structures. The main goal is the separation of ground and structure, instead of using conventional retrofit methods. In this research, the implementation method of base isolator was represented in one of the construction of Tehran. Two six-story concrete structures with special moment frames were modeled under two cases of fixed and isolated. After analysis, the design of two structures was optimized and the precise sections of two structures were specified. Three main properties of concrete structure consisted of concrete, bar and casting were evaluated in order to compare the structures prices. The prices of base isolators were investigated separately in the isolated structure. The increase of final cost of isolated structure in comparison with the fixed one is because of the difference of performance levels governing on two structures.

    Keywords: Economical assessment, Isolation system, earthquake, Lead rubber bearings, Fixed base structure
  • Jamal Dabaghian Torghabeh Pages 48-81

    Iran with being in the one of the most volatile regions of the world, the Middle East, has faced the threat of insurgent and terrorist groups within its borders. The security may not happen, except with the benefit of trained manpower and hardware facilities. One of these facilities which considered less is standard bborder post in the borders of the country. The purpose of this paper is to examine structures of the Iranian border and the introduction of their strengths and weaknesses. Also in the paper,an example of modern border infrastructure that has recently been implemented in Turkey, will be discussed.

    Keywords: border patrol, surveillance structures, passive defense, observation tower, outpost
  • milad ajdari Pages 181-210

    Islamic art is among the most important features of "unity" is rooted in the principle of "unity" is the principle of all religions, because the essence and meaning of all beliefs, worship and Islamic law is the word of monotheism (La ilaha Allah) and this means that Islam is based on two pillars:The truth of oneness and unity of truth .bshr natural tendency toward unity and the unity of his mind, always seeking diverse and scattered components. One of the manifestations of unity in the world that is closely related with people's lifestyle, architecture. The lack of unity in contemporary architecture has made to fix this flaw, we seek to discover the source of unity in architecture. . The factors that have been studied in this paper include geometry, proportion, light and color, symbolism and increase space and reducing material in architecture. In some cases, conflicting approaches in the literature review showed that this was due to the controversial nature of unity And the lack of correct orientation in the operation of their going off the topics that should be avoided.

    Keywords: unity, symmetry, Durability, Stability