فهرست مطالب

مصباح الفقاهه - سال سوم شماره 6 (پاییز و زمستان 1400)

نشریه مصباح الفقاهه
سال سوم شماره 6 (پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/01
  • تعداد عناوین: 5
|
  • سید علی دلبری*، سید جعفر علوی، علی اکبر حبیبی مهر صفحات 23-52

    از اسباب تعارض در روایات معصومان(ع)، پدیده زیاده و نقیصه در متن احادیث است. برطرف کردن این آسیب جز با استفاده از تجربیات فقیهان و حدیث پژوهان خبره ممکن نیست کتاب بی نظیر جواهر الکلام فی شرح شرایع الاسلام می تواند در جهت آسیب زدایی از احادیث فقهی راهگشا باشد. نوشتار پیشرو با روش توصیفی-تحلیلی، درصدد است عوامل زیاده و نقیصه، قراین شناسایی آن، پیامدها و راه حل ها را از نظر صاحب جواهر بررسی کند. یافته ها نشان می دهد از نظر ایشان، راویان و ناسخان به عنوان عوامل، و گزارش خبرگان حدیث، سنجش روایت با احادیث هم مضمون، مراجعه به کتب اصیل روایی، اتحاد سند یا راوی و عدم وضوح معنا به عنوان قراین، و اضطراب، تاثیر نادرست بر فتوا، خروج از حجیت، شاذ شدن روایت و... به عنوان آثار این آسیب مطرح می شود و راه حل عبارت است از اضبط بودن، رجوع به کتب حدیث و استدلال، مراجعه به نسخه های مورد اعتماد، قرار گرفتن حدیث در باب مربوط و موافقت با عامه.

    کلیدواژگان: جواهر الکلام، زیاده و نقیصه متنی، عوامل و قراین آن، اصل عدم زیاده
  • رضا حق پناه، آزاده قاسمی برزگر*، صدیقه محمدحسنی صفحات 53-71

    پیرامون معاطات به عنوان روش مرسوم بسیاری از معاملات، مباحث متعددی مطرح است. از جمله ی این مباحث، لزوم یا جواز معاطات در فرض دین بودن یکی از عوضین است که محل اختلاف نظرات فقهی است. با توجه به رواج معاطات و ضرورت تبیین مباحث پیرامون آن، مقاله حاضر با روش تحلیلی- توصیفی، ابتدا به تاسیس اصل در مساله پرداخته و سپس مبتنی بر هر یک از دو دیدگاه فقهی که معاطات مفید ملکیت است یا اباحه تصرف، لزوم یا جواز معاطات را بررسی نموده است. با توجه به بررسی ها، اصل اولی در مساله، مبتنی بر قول به افاده ملکیت جایزه، لزوم معاطات و مبتنی بر قول به افاده اباحه تصرف، اصل اولی، جواز معاطات است. توجه به اصل از آن جهت اهمیت دارد که در صورت فقدان ادله اجتهادی می توان به اصل مراجعه نمود. گذشته از اصل، مبتنی بر ادله اجتهادی، خواه معاطات را مفید اباحه تصرف بدانیم خواه ملکیت جایز، دیدگاه مبنی بر لزوم معاطات از قوت بیشتری برخوردار است. در این زمینه می توان به اصل لزوم، استصحاب عدم جواز مطالبه دین در فرض اباحه دین و لزوم اکتفا به قدر متیقن اجماع در خروج از اصل لزوم استدلال نمود.

    کلیدواژگان: لزوم معاطات، جواز معاطات، دین بودن یکی از عوضین معاطات
  • محسن ملکی ابرده، محمدحسن ربانی بیرجندی، محمد رستمیان* صفحات 73-102

    یکی از مهم ترین مناصب اجتماعی مساله امامت در نمازهای جماعت است. مشهور فقها برای امام جماعت شرایطی را بیان کرده اند که عبارتند از : مسلمان بودن، مرد بودن، بالغ بودن، عاقل بودن. اکثرفقها در این شرایط، اتفاق نظر دارند. اما یکی از شرایط اختلافی، مساله فسق امام جماعت است. یعنی شخصی که مرتکب فسق  شود آیا می تواند امام جماعت واقع شود؟ فقها در این مورد اختلاف دارند. فقهای امامیه فاسق نبودن را  اصلی ترین شرط می دانند. اما فقهای عامه، عده ای، به طور مطلق امامت فاسق را ممنوع و برخی دیگر مطلقا جایز می دانند. عده ای دیگر بین فسق قطعی و مشکوک و نیز فسق قابل توجیه و غیر قابل توجیه تفاوت قایل شده اند. دیدگاه و ادله فقها  مورد تحلیل و بررسی تطبیقی قرار خواهد گرفت و به طور کلی این نتیجه حاصل خواهد شد که از منظر نوع فقهای مذاهب اسلامی امامت فساق  صحیح نخواهد بود.

    کلیدواژگان: منصب اجتماعی، امام جماعت، فسق، مذاهب اسلامی
  • سید موسی صدر، بلال شاکری، مرتضی ملک نژاد یزدی* صفحات 103-128

    از مباحث مهمی که در علم فقه مورداستفاده علما قرارگرفته، الغای خصوصیت است. الغای خصوصیت به معنای نفی دخالت خصوصیت موضوع در جعل حکم و تعمیم حکم بر موضوعات دیگر است؛ علی رغم اهمیت مسیله، ضابطه های الغای خصوصیت منقح نشده است. با توجه به جایگاه خاص امام خمینی (ره) و دیدگاه های خاص اصولی و فقهی ایشان، در نوشتار حاضر با مراجعه به کتب ایشان به توصیف و تحلیل ضوابط این قاعده پرداخته شده است. سعی شده است تمام موارد کاربرد الغای خصوصیت در آثار فقهی امام خمینی (ره) بیان شود. تحقیق نشان دهنده این است که امام خمینی (ره) از این قاعده در فقه بسیار بهره برده اند. ازنظر ایشان عرف نقش بسیار مهم و تعیین کننده ای در کاربرد این قاعده دارد. ازجمله شرایط و ضوابط مطرح در کلام امام خمینی (ره) برای به کارگیری قاعده مذکور نیز می توان به مواردی همچون وجود قرینه بر الغا، و عدم مخالفت آن با سایر قواعد اشاره کرد.

    کلیدواژگان: الغای خصوصیت، مناسبت حکم و موضوع، تنقیح مناط و تعدی و تسری حکم
  • سید حسن تبادکانی، مصطفی پیوندی، رضا گرمه گی بایگی* صفحات 129-155

    عقل به عنوان یکی از ادله استنباط حکم شرعی در میان اصولیان مورد بحث فراوان قرار گرفته است. برخی اعتباری برای عقل قایل نیستند و در مقابل برخی عقل را معتبر می دانند. این نوشتار در پی بررسی اعتبار عقل در میان ادله استنباط حکم شرعی است. در این بررسی ابتدا به حجیت عقل نظری توجه شده است و سپس حجیت عقل عملی و مباحث حسن و قبح که نقش بسزایی در رسیدن به حکم شرعی دارد مورد بحث قرار گرفته است. نگارنده بر این است که بعد از اثبات حجیت عقل نظری و ارایه تفسیر دقیق و صحیح از حسن و قبح، چنین نتیجه بگیرد که حکم عقل عملی به حسن و قبح به صورت مطلق با حکم شرعی ملازمه دارد و عقل نظری به عنوان حاکم به این ملازمه هم حجت است اما در مقابل حکم شرعی به هیچ وجه ملازمه با حسن و قبح عقلی ندارد. از این رو، محقق در این مقاله با روش توصیفی تحلیلی به موارد مذکور پرداخته است و سعی کرده است مباحث عقلی را در ساختاری مناسب و جدید مطرح کند.

    کلیدواژگان: ملازمه عقل و شرع، حجیت عقل، عقل عملی، عقل نظری
|
  • Sayed Ali Delbari *, Seyed Jafar Alavi, Aliakbar Habibi Mehr Pages 23-52

    The phenomenon of perfection and imperfection of text is a cause of conflict in the Hadiths of the Infallibles Imams (AS). It is not possible to avoid this defect except by using the knowledge of jurists and hadith experts. The remarkable book of Jawahar al-Kalam fi Sharh Sharia al-Islam could be a solution for defects of jurisprudential hadiths. The present paper, by a descriptive-analytical method, seeks to study the origin of perfection and imperfection, their identification, consequences and solutions in relation with Al-Jawaher. Findings show that, based on his view: the source of defect are the narrators and writers of hadiths; the signs and evidences are the report of hadith experts, comparing the similar hadiths, referring to the original sources of hadith, similarity of text and authority and the lack meaning clarity; and the defects are lack of order, the worse effect on the fatwa, authority missing, hadith oddness, and etc.; precise narration, referring to the books of hadith and reasoning, relying on the trusted versions, hadith occurrence in the relevant chapter and with Sunni hadith agreement are the sloutions.

    Keywords: Jawahar al-Kalam, perfection, imperfection of text, causes, signs, the rule of perfection
  • Reza Haghpanah, Azadeh Ghasemi Barzegar *, Sedighe Mohamadhasani Pages 53-71

    There is a lot of dispute about concession as a common way of transaction. Among them, the necessity or possibility of concession in the matter of debt, is the axe of discussion between jurists. By considering the commonness of concession and the importance of its related matters, the present article, by an analytical-descriptive method, firstly establishes a primary principle in the issue and then based on each of the two jurisprudential views around the necessity or possibility of concession, these two ideas have been examined. According to these surveys, the primary principle in the issue, based on the idea of ownership possibility, is the necessity of concession and based on the idea of possession permission, the first principle is the possibility of concession. Based on ijtihadi reasons, beside the primary principle in the issue, whether the concession has been considered as a necessity or possibility, the idea of  necessity is more acceptable. The principle of necessity, the continuity of inadmissibility of debt claiming rule (in the case of debt  feasibility), essentialness of considering the certain cases of Ijma (consensus) which have been excepted out of the necessity, could be the reasons which would prove the matter of necessity.

    Keywords: the necessity of concession, the possibility of concession, debt as a part of concession
  • Mohsen Malekiaberda, Mohammad Hassan Rabbani Birjandi, Mohammad Rostamiyan * Pages 73-102

    One of the most important social roles is the matter of leadership in congregational prayers.  Prominent jurists have stated and counted the conditions of: being a Muslim, man, adult, and sane. Most jurists have an agreement on these matters  but there is a dispute about the immorality of  prayer leader which means that who commits sin could be Imam for congregational prayer or not.   Shia jurists have considered this matter as a main characteristic but some Sunni jurists have refused the leadership position of immoral person absolutely and some others considered it permissible absolutely. Others have distinguished between definite and ambiguous immorality or justifiable and unjustifiable immorality. The ideas and reasons of jurists have been discussed with a comparative method and it will be concluded generally that most jurists (based on their own sects) have denied the prayer leadership of immoral persons.

    Keywords: social role, prayer leadership of congregation, immorality, Islamic sects
  • Seyyed Musa Sadr, Belal Shakeri, Morteza Malaknejadyazdi * Pages 103-128

    One of the important issues which has been used by jurists in the knowledge of jurisprudence is the characteristic revoking. Characteristic revoking means to avoid the involvement of a specific characteristic of the subject for making a verdict and its generalizing for other subjects. Despite the importance of this matter, the characteristic revocation criteria has not been revised. Considering the special place of Imam Khomeini and his notable jurisprudential principles, the present article, by referring to his works, the rules of this issue have been described and analyzed and this paper attempts to present a complete usage of characteristic revocation in the jurisprudential works of Imam Khomeini. The research findings show that Imam Khomeini has used mostly this rule in jurisprudence. According to Imam Khomeini's idea, common understanding has a very important and role to practice this rule. Among the conditions and criteria which have been mentioned to use this rule, the existence of indication for revoking, and its non-opposition to other rules.

    Keywords: characteristic revocation, the coordination of verdict, subject, extracting the cause, generalizing the verdict
  • Sayyed Hassan Tabadkani, Mostafa Pevandi, Reza Garmegibaygi * Pages 129-155

    Reason, as one source of religious verdicts, has been widely discussed among the jurists. Some of them have not considered any authority for reason and some others consider it as a valid source. This paper seeks to study the validity of reason among the reasons to conclude the religious verdicts. In this survey, first the authority of theoretical reason has been discussed and then the authority of practical reason and the matter of good and bad criteria, which play a notable role to gain sharia law, have been examined. The author after proving the authority of theoretical reason and presenting an accurate and correct interpretation of good and bad criteria, tends to conclude that the rule of practical reason is completely related to good and bad criteria and the theoretical reason as an upper factor which leads to this connection is valid. But in contrast, the sharia law has no connection with good and bad based on the reason. Therefore, in this paper, the writer by a descriptive-analytical method has dealt with the named subjects and has tried to present the rational matter in a proper and new structure.

    Keywords: the relation of reason, sharia, reason authority, practical reason, theoretical reason