فهرست مطالب

نشریه قرآن و علم
پیاپی 30 (بهار و تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/07/06
  • تعداد عناوین: 16
|
  • محمدعلی حاجی ده آبادی صفحات 9-28

    از مهمترین مباحث در حوزه علوم جنایی «اصلاح و درمان مجرمان» است که امروزه بیشتر به معنای بازپروری و انجام فعالیت های لازم به منظور بازگشت آنان به زندگی اجتماعی سالم می باشد؛ این درمانگری تنها معطوف به درمانگری روانی نیست؛ بلکه همه اقداماتی آموزشی فنی و حرفه ای و مشاوره ای و.. را دربرمی گیرد. واکاوی این مهم در قرآن کریم موضوع این مقاله است که با روش توصیفی تحلیلی و با استخراج و تحلیل گزاره های قرآنی و روای مرتبط می کوشد تا نگرشی کلی بر ابعاد مهم این بحث ارایه دهد. یافته های پژوهش حاکی از این است که قرآن به سبب اتصاف به «شفا» و «رحمت»، ابعاد گوناگون آن همچون: الفاظ (تلاوت و قرایت و استماع) و محتوا (معارف و آموزه های غنی قرآنی) می تواند به عنوان یک الگودر درمانگری مجرمان، در کنار دیگر الگوهای بشری، مطرح شود که البته در مقایسه، از ویژگی های قابل توجهی برخوردار است. استخراج دقیق مبانی و اصول و مکانیزم ها و روش های اصلاحی قرآن و آزمون عملی آنان نیازمند پژوهش های فراوان دیگری است

    کلیدواژگان: اصلاح و درمان، بازپروری، مجرمان، جرایم، الگوی قرآنی
  • مریم السادات موسوی*، سید حسین شفیعی دارابی صفحات 29-48
    بی تردید، روشن شدن حدود و ثغور «مساله جامعیت قرآن» نقش بنیادی در فهم و تفسیر آیات به خصوص «آیات علمی قرآن» دارد. هر یک از مفسران و قرآن پژوهان نیز در تبیین این مسیله و تعیین گستره آن، از روش و گرایش خاصی پیروی کرده اند. همین موجب گردید تا موافقت ها و مخالفت های بسیاری در این حوزه بروز کند. با توجه به اینکه معمولا نظرگاه آیت الله معرفت در گزاره های علوم قرآنی و مباحث مختلف تفسیری، تاملاتی سودمند است. در این پژوهش استفاده از روش عقلی و نقلی و گردآوری داده ها از طریق ابزارکتابخا نه ای و تحلیل آنها به صورت توصیفی تحلیلی، به نظاره آورده های این فرهیخته قرآنی در دوره معاصر پیرامون «جامعیت علمی قرآن کریم» می نشینیم. از منظر ایشان، در آیات علمی قرآن «تراوشات علمی‏» است که از ساحت قدس خداوند حکیم و به منظور هدایت بشر نازل شده است. این دانشور فرهیخته قرآنی در دوره معاصر، با استناد به دلایل عقلی و نقلی متعدد، بر این عقیده است که جامعیت این سلسله از آیات، جامعیتی هدایتی است. ایشان، بر این امر تاکید دارند که نباید نظریه‏های اثبات نشده علمی بر آیات قرآن تحمیل شده و با مفاد آنها تطبیق داده شود. همچنین بر این باورند که هرچه انسان از دست آوردهای علم و دانش بیشتری بهره برده باشد، بهتر به مفاهیم وحیانی تاحدامکان دست خواهد یافت.
    کلیدواژگان: جامعیت علمی آیات، آیت الله معرفت، ادله جامعیت علمی، دیدگاه افراطی، دیدگاه تفریطی، دیدگاه اعتدالی
  • محمد نادعلی*، محمدعلی رضایی اصفهانی صفحات 49-70
    قرآن کریم آخرین کتاب آسمانی است که برای هدایت جهانیان بر خاتم پیامبران حضرت محمدa نازل شده است. مطابق فرمایش معصومانb قرآن دارای ظاهری زیبا و باطنی بس عمیق است. قرآن به دلیل داشتن باطن، در هر دوره و زمانی دارای طراوت و تازگی است. قرآن کتابی است که هرکس بدان تمسک جوید، به سعادت رهنمون می شود و هر کس که از آن دوری گزیند، به ضلالت رسد. نظام آموزش عالی کشور در ایران، یکی از مهمترین مراکز مهم، نقش آفرین و تاثیرگذار در حیطه آموزش جوانان و مدیران آینده کشور است. این تحقیق به دنبال آن است تا به بررسی جایگاه کمی قرآن در میان رشته های تحصیلی نظام آموزش عالی کشور با تمرکز بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بپردازد و تلاش شده تا با استفاده از اسناد معتبر و مطالعات کتابخانه ای و استفاده از شبکه های رایانه ای و نمودارها و جمع بندی و تحلیل توصیفی تحلیلی و گاه انتقادی به نتایجی دقیق و نزدیک به واقع دست یابد. بررسی های انجام یافته بیانگر آن است که با گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران، با وجود اینکه حضور قرآن در نظام آموزش عالی کشور بیش از دوران پیش از انقلاب است؛ اما قرآن کریم همچنان در میان رشته های تحصیلی نظام آموزش عالی کشور دارای جایگاه بایسته و شایسته ای نیست و با آنچه مورد انتظار است، فاصله زیادی دارد. ازاین رو برای رسیدن به جایگاه والای قرآن کریم در نظام آموزش عالی، نیاز به توجه و برنامه ریزی بیشتر و ویژه از سوی مسیولان ذی ربط است.
    کلیدواژگان: قرآن، جایگاه قرآن، آموزش عالی ایران، نظام آموزشی، رشته های تحصیلی
  • حمید مهدی زاده*، عبدالله عمادی صفحات 71-94
    اعجاز قرآن از ابعاد گوناگونی برخوردار است که یکی از مهم ترین آنها اعجاز علمی است. اعجاز تربیتی، یکی از انواع اعجاز علمی به شمار می آید. مصطفی رجب یکی از پژوهشگرانی است که درباره آیه رضاعه (بقره/233) ادعای اعجاز تربیتی کرده است. هدف پژوهش، نقد اعجاز تربیتی در آیه رضاعه از دیدگاه مصطفی رجب است. روش پژوهش به لحاظ جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها توصیفی تحلیلی است. بدین صورت که برای استخراج تعریف دقیق اعجاز و رویکردها و نیز ادعای اعجاز تربیتی در آیه رضاعه، به متون علمی مرتبط و کتاب‎های لغت مراجعه و داده های به دست آمده تجزیه و تحلیل شده اند. یافته های پژوهش این بود که اعجاز تربیتی سه رویکرد دارد که «اعجاز گزاره ای» یکی از رویکردهایی است که ادعای اعجاز رجب در آن جای می گیرد. وی درباره این آیه از چهار جهت ادعای اعجاز کرده است. اول در انتخاب واژه های ولد و والده؛ دوم در گزینش واژه لاتضار؛ سوم دراطلاق و شمول اضرار و چهارم، مراعات اصل آرامش در ازدواج و تربیت خانوادگی. نقدهایی که بر ادعای رجب وارد است عبارتند از: استفاده از قرایت غیر متواتر برای اثبات اعجاز تربیتی، پذیرش شگفت انگیزی واژگانی آیه و نیز پی ریزی قوانین روابط والدین و کودک بدون وجود اعجاز، اعجاز ادبی بودن بر فرض وجود اعجاز، عدم استقلال و تبعی بودن اعجاز تربیتی، خلط مبنایی اعجاز تربیتی بودن کل قرآن با ادعای اجاز در دو آیه. نتیجه آنکه گرچه ادعای موارد چهارگانه رجب درباره آیه، مورد پذیرش واقع نشد؛ اما درباره پی ریزی اصول تربیتی و حقوقی روابط والدین و کودک می توان اعجاز را مطرح کرد
    کلیدواژگان: قرآن، علوم تربیتی، اعجاز علمی، اعجاز تربیتی، مصطفی رجب
  • آشورقلیچ پاسه، عبدالاحد غیبی، مسعود باوان پوری* صفحات 95-118

    از آنجا که قرآن کریم به زبان عربی نازل شده است و زبان عربی نیز به خودی خود زبانی تصویری است. ازاین رو یکی از وجوه سادگی و قابل فهم بودن بیان قرآن کریم، تصویری و ملموس بودن مفاهیم ذهنی آن است. قرآن کریم به عنوان یک متن ادبی، در شیوه بیان، تمام اسلوب های زبان ادبی را به کار گرفته است که یکی از این ابزارهای بیانی، تصویرسازی هنری با استفاده از تشبیه، مجاز و استعاره است. افزون بر این، هر واژه و هر جمله در کنار معنای لغوی خود، دارای ظرفیت عاطفی و هیجانی ویژه ای متاثر از بازخوردها و نگرش ها است. در پژوهش حاضر تلاش بر آن است تا با استفاده روشی توصیفی تحلیلی، تصویرپردازی های هنری در سوره آل عمران مورد بررسی روان شناختی قرار گیرد. نتایج اولیه حاکی از آن است که تصاویر هنری این سوره با توجه به نوع مخاطب متفاوت است که هریک ظرفیت های عاطفی و هیجانی بالایی دارند. از اهداف مهم هر یک از تصاویر هنری در این سوره، تاثیرگذاری بر مخاطب و زمینه سازی روحی او برای پذیرش حق و انکار باطل است. هریک از این تصاویر می توانند به عنوان ابزاری در جهت سلامت روحی و ارتقای تربیت و اخلاق موثر باشد.

    کلیدواژگان: قرآن کریم، روان شناختی، تصویرپردازی هنری، آل عمران
  • مهدی جوزی، مهدی داودآبادی، احمد شعبانی راد صفحات 119-138

    قصص قرآن دارای جنبه های نمایشی بوده و می توان آنها را از این جهت مورد بررسی قرار داد. واژه نمایش در یونانی صرفا به معنای کنش است. کنش به عنوان مهم ترین عنصر درام است. جیمز تامس، نظریه پردازی است که بر اساس روش فرمالیستی، متن نمایشی را مورد بررسی قرار می دهد. او در توضیح عمل شخصیت، از کنش های دراماتیک جسمی نام می برد. کنش های جسمی، کنش هایی هستند که به صورت غیرکلامی بیان می شوند. این پژوهش با هدف تبیین کنش های جسمی در قصص قرآن، تلاش دارد تا به این پرسش اساسی پاسخ دهد که وجه نمایشی کنش های جسمی در قصص قرآن چیست؟ در نهایت به این فرضیه دست یافت که آیا قصه های قرآن دارای وجوه دراماتیک است یا خیر. روش تحقیق به صورت تجزیه اطلاعات و به صورت استقرایی تفسیری و روش توصیفی تحلیلی است. نتایج تحقیق نشان می دهد کنش های جسمی مانند هبوط حضرت آدم ، کشتی حضرت نوح در قصص قرآن دارای ارزش دراماتیک بوده و می توان از این کنش ها در خلق موقعیت های نمایشی بهره برد.

    کلیدواژگان: قرآن، نمایش، کنش جسمی، جنبه نمایشی، جیمز تامس، فرمالیسم
  • حسین علوی مهر*، خاتون جان محمدی، محمدحسین ایراندوست صفحات 139-164

    بهبود وضعیت فرهنگی جهان در گرو ایجاد فرهنگ مطلوب قرآنی است. ایجاد فرهنگ مطلوب، لازمه هرگونه برنامه تحول آفرین برای رشد بشر است. نیل به چنین فرهنگی نیازمند مبانی مختلفی ازجمله مبنای معرفت شناسی است. یافته های این تحقیق که به شیوه توصیفی تحلیلی و جمع آوری کتابخانه ای داده ها صورت پذیرفته است، درباره مبانی معرفت شناسی فرهنگ مطلوب حاکی از موارد ذیل است: سفارش قرآن به تدبر و معرفت افزایی؛ دعوت به شناخت خود و جهان که بیانگر امکان شناخت است؛ بخش زیادی از معرفت های انسان با سعی و تلاش کسب می شود و برخی از آنها از ابتدای خلقت به صورت فطری همراه وی هست، به گونه ای که نمی توان این معرفت های فطری را باطل ساخته و مسیری غیر از فطرت را برگزید؛ قرآن هم بر معرفت های اکتسابی به وسیله علم حصولی و هم به معرفت های حاصل از علم حضوری تاکید کرده است. قرآن برای نیل به فرهنگ مطلوب، به در اختیار بودن منابع و ابزار شناخت برای بشر تاکید کرده است. از منظر قرآن، تنها منبع اساسی معرفت برای دست یابی به فرهنگ مطلوب، وحی است که خطاناپذیر است و برای کشف و شناخت آن می توان از منابع و ابزارهای دیگر همچون ادراک عقلی، حواس، فطرت، کشف و شهود و تاریخ بهره گرفت. از دیگر مبانی معرفت شناسی فرهنگ مطلوب در قرآن، پیوند میان معرفت های نظری (هست و نیست ها) و معرفت های عملی (ارزش ها، بایدها و نبایدها) است که معرفت نظری، پایه گرایش های عملی را شکل می دهند

    کلیدواژگان: معرفت، فرهنگ، مبانی معرفت شناسی، کارکرد مبانی معرفت شناسی، فرهنگ مطلوب قرآنی
  • عبدالله توکلی، سید عیسی مسترحمی، محمدهاشم شایان* صفحات 165-188

    معرفت پدیده ها همواره یکی از دغذغه های اصلی مجموعه انسانی بوده و طی اعصار و امصار به این مسیله اهتما ویژه داشته است. این مهم، نشانه اهمیت شناخت بوده و ذهن دانشمندان خردورز را به خود مشغول کرده است؛ زیرا آگاهی، نمایانگر جریان های معرفتی و مکاتب اجتماعی است که در درون جامعه قد برافراشته و طیفی از اندیشمندان را حامی و پیرو خود ساخته است. معرفت حقایق پدیده ها، برای مجموعه انسانی حیاتی است. معرفت شناسی جهت داوری صحت وسقم معرفت انسان ، نقش ویژه دارد. معرفت شناسی مدیریت سیستمی ماهیت عینیت گرایی داشته و باید در چارچوب رویکرد اثبات گرایی، تجزیه و تحلیل شود. موضوع معرفت مدیریت سیستمی محیط و عوامل تاثیرگذار محیطی بر سیستم بوده و عقل، پدیده های عینی و محیط منبع معرفت آن است. پژوهش حاضر با استفاده از روش تلفیقی مرکب از روش اکتشافی، فراترکیب و استنطاقی ابتدا به تحلیل معرفت شناسی مدیریت سیستمی درباره ماهیت، رویکرد، موضوع و منبع معرفت پرداخته و یافته های دانشی را با بهره گیری از روش استنطاقی به منزله پرسش های محوری برای دریافت پاسخ بر قرآن عرضه کرده است. یافته ها نشان می دهد که معرفت از منظر کلام وحی ماهیت صرفا مادی نداشته و بعد معنوی آن به مراتب برجسته تر است. قرآن معرفت نسبت به محیط و عوامل تاثیرگذار آن بر کیفیت اقدامات و کنش های سازمان را ضروری می داند، ولی موضوع معرفت را از محیط و عوامل محیطی، به خدا، انسان، محیط، عوامل محیطی و رابطه میان آن ها توسعه می بخشد و تصریح دارد که منابع معرفت افزون بر طبیعت و عقل ابزاری، تاریخ و وحی است.

    کلیدواژگان: قرآن، معرفت، معرفت شناسی، مدیریت سیستمی
  • محمدرضا یوسفی*، امیرعلی لطفی، علی رضائیان صفحات 189-216

    یکی از وظایف اساسی مدیر، رهبری نیروی انسانی سازمان است. هر چه دانش مدیریت بیشتر توسعه می یابد، به همان نسبت نیز اهمیت تحقیق و توجه درباره رهبری روبه فزونی گذارده می شود. در مدیریت اسلامی، آثار فراوانی در این موضوع سامان یافته است؛ اما میزان کمیت و کیفیت این پژوهش ها بررسی، تحلیل و سطح‎بندی نشده اند. هدف این پژوهش، تعیین «کمیت»، «کیفیت» و «سطح تحلیل» استنادات قرآنی رهبری در منابع مدیریت اسلامی است. این تحقیق با روش فراتحلیل انجام شد و سی و نه منبع که به بحث رهبری از منظر قرآن کریم پرداخته بودند،  بررسی شدند. نتایج تحقیق نشان دهنده این است که در منابع سی و نه گانه از نظر کمیت 891 آیه استفاده شده بودند و از نظر موضوعی در مجموع به 178 موضوع رهبری (با تکرار) توجه شده است که  موضوعات درنهایت در این مقاله به 17 موضوع و عنوان کلی دسته بندی شدند. از نظر سطح تحلیل، مباحث در شش سطح، تحلیل و بررسی شده اند که عبارتند از: استنادات «تاییدی»، «تطبیقی»، «مقایسه ای»، «نقادانه»، «نظریه پردازانه» و «الگومدارانه». اغلب آیات استنادی در سطح تاییدی و تطبیقی قرار داشتند و در سطوح بعدی به ترتیب از میزان پژوهش ها کاسته شده بود. در سطح نظریه پردازانه و الگومدارانه، پژوهشی اساسی، درخور و جامع بر اساس قرآن انجام نشده است در حالی که پژوهش ها باید به سوی نظریه پردازی و ارایه الگو و کاربردی شدن هدف گذاری گردند.

    کلیدواژگان: قرآن، آیات رهبری، مدیریت اسلامی، الگو، نظریه
  • مهدی همتیان، سیده معصومه فاطمی* صفحات 217-238
    تفسیر علمی آیات قرآن و انتساب اعجاز به برخی آیات اگرچه به جذابیت تفسیری قرآن افزوده است؛ اما از آسیب ها و خطرات تفسیربه رای مصون نبوده است. آشنایی با مبانی صحیح تفسیر علمی با تاکید بر اعجاز علمی قرآن می تواند مفسر را از خطر تفسیربه رای و تطبیق و تحمیل گزاره های علمی بر قرآن بازدارد. هدف از این پژوهش آشنایی با مبانی صحیح تفسیر علمی دو تن از مفسران شیعه و سنی و همچنین ارزیابی نحوه به کارگیری مبانی تفسیر علمی، توسط ایشان با تمرکز بر اعجاز علمی است. این پژوهش با روش کتابخانه ای و رویکردی توصیفی تحلیلی نوشته شده است. یافته های این پژوهش در بخش آشنایی با مبانی، حاکی از آن است که مبانی صحیح تفسیر علمی از منظر آیت الله مکارم عبارت اند از: تفسیر با گزاره های قطعی علوم، تناسب ظاهر آیه با گزاره علمی مربوطه، قرآن کتاب علوم طبیعی نیست. همچنین مبانی تفسیر علمی از منظر مروان شعبان عبارت اند از: استفاده از گزاره های علمی قطعی و مسلم، تخصص در علم تفسیر و همچنین علم جدید و عدم انحصار دلالت آیه بر مطلب علمی. در بخش ارزیابی عملکرد مفسران در استفاده از مبانی عبارت است از اینکه این مفسران اگرچه در اکثر موارد تفسیر علمی و انتساب اعجاز به آیات به درستی از مبانی استفاده کرده اند؛ اما در مواردی در به کارگیری مبانی دچار غفلت شده اند.
    کلیدواژگان: تفسیر علمی، اعجاز علمی، مبانی، مکارم شیرازی، مروان شعبان
  • مرتضی خلیلی زاده، علی اصغر شعاعی، علی اکبر فراهی بخشایش* صفحات 239-260

    بازگشت به قرآن یکی از نظریه های اجتماعی اندیشمندان اسلامی است که در دو سده اخیر برای رهایی از انحطاط و عقب ماندگی جوامع اسلامی مطرح شده است. برای ایجاد چنین جنبش و حرکتی در سطح جامعه اسلامی، نیازمند راهکارهایی هستیم که بتوانیم با کاربست آن به معنای حقیقی به قرآن بازگردیم. رهبر معظم انقلاب در دوران معاصر به عنوان یکی از سردمداران این جنبش و حرکت بیدارگرانه، راهکارهایی را از جنبه علمی برای بازگشت به قرآن توصیه کرده اند که توجه به چنین راهکارهایی در توسعه فرهنگ قرآنی موثر بوده و باعث بازگشت به قرآن در سطح جامعه خواهد بود. روش تحقیق در این مقاله به صورت توصیفی تحلیلی و با رویکرد تاریخی با استفاده از اسناد کتاب خانه ای است. نتایج تحقیق نشان می دهد: راهکارهای مقام معظم رهبری (دامت برکاته) برای این منظور عبارت اند از: ارایه تفسیر صحیح و همه فهم از قرآن، ایجاد رشته هایی جهت ورود به عرصه تفسیر اجتماعی قرآن، اسلامی سازی علوم انسانی بر اساس مبانی قرآنی، ایجاد بسترهای لازم جهت نظریه پردازی قرآنی در علوم انسانی و ایجاد آموزش وپرورش قرآنی

    کلیدواژگان: قرآن، علم، تفسیر، بازگشت به قرآن، راهکار، مقام معظم رهبری
  • مهدی قمی*، ناصر رفیعی محمدی، علی اکبر احمدیان صفحات 261-284
    ایجاد امنیت یکی از اهداف حکومت صالحان است؛ چراکه هدف عالی آنان تکامل انسان و تقرب به کمال مطلق بوده و با ایجاد زمینه های آن مانند تشکیل حکومت، در این مسیر گام می نهند. از طرفی ایجاد امنیت از جمله مهمترین کارکردهای حکومت ها است. ازاین رو رابطه امنیت و تاثیر آن بر ارتقای معنویت سوالی است که محقق برای پاسخ به آن پرداخته است. روش این تحقیق، به صورت نظری و مبتنی بر تحلیل کیفی تبیینی است. برای گردآوری اطلاعات نیز، از روش کتابخانه ای با ابزارهای مربوطه استفاده شده است. منابع گردآوری اطلاعات، ترکیبی از کتب، مقالات و سایت های مرتبط است. در پایان محقق به نکته راه یافته است که ابعاد امنیت شامل: امنیت نظامی، امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی، امنیت قضایی، امنیت فکری، امنیت دینی، امنیت جانی، امنیت راه ها، امنیت فرهنگی، امنیت زمانی و امنیت مکانی، در افزایش معنویت موثر است.
    کلیدواژگان: امنیت، ابعاد امنیت، معنویت، ارتقای معنویت، قرآن کریم
  • محمود صادقی*، حسن خیری، مهدی رستم نژاد صفحات 285-314

    موضوع خاستگاه تفاوت های جنسیتی در نقش های اجتماعی، همواره مورد بحث اندیشمندان و پژوهشگران خصوصا در جامعه شناسی بوده است. برخی با تایید تفاوت های جنسیتی، الگوهای متفاوت نقشی زنانه و مردانه را با جنبه های زیست شناختی، روان شناختی و کارکردهای تفاوت های نقشی نزد جامعه شناسان پیوند می زنند. درمقابل، تقریبا همه نظریه های فمینیستی با خدشه در مبانی و نتایج این نظریه ها، از این اصل مشترک پیروی می کنند که زنانگی و مردانگی و نقش های جنسیتی ناشی از آنها را جامعه می سازد. بازخوانی این نظرات و دیگر دیدگاه های متعدد و گوناگون در زمینه تفاوت های جنسیتی نقش های اجتماعی و منشا آنها از یک سو و اهمیت و جایگاه قرآن به عنوان منبع اصیل معرفتی باعث می شود تا این سوال به ذهن برسد که با وجود تقسیم کار جنسیتی، دیدگاه قرآن کریم درباره خاستگاه تفاوت های جنسیتی نقش های اجتماعی چیست؟ پژوهش حاضر بر مبنای روش استنطاقی درصدد کشف و تبیین خاستگاه حقیقی رفتار زنانه و رفتار مردانه یا انوثیت و رجولیت (جنسیت) از دیدگاه قرآن است. شواهد نشان می دهد نگاه قرآن به مسیله نگاهی تلفیقی است، به طوری که در یک نگاه جامع ارتباطی، جنبه های زیست شناختی همچون تفاوت های آناتومیکی و قدرت بدنی، روان شناختی مانند میزان و نوع عواطف و احساسات و ویژگی های شخصیتی مانند اراده و تصمیم گیری و زوایای جامعه شناختی مبتنی بر جنبه های طبیعی و غایی همچون عدالت، آرامش و عفت مندی را مدنظر دارد

    کلیدواژگان: خاستگاه تفاوت های جنسیتی، نقش اجتماعی، تفاوت های جنسیتی نقش های اجتماعی
  • حمیدرضا طوسی* صفحات 315-336
    بر اساس دیدگاه مفسران در حوزه روابط قراردادی بین المللی، در قرآن کریم قواعد آمیخته با ارزش های حقوقی تشریع شده اند. در دیدگاه مفسران، مبنای توجیه حقوقی تعهدات ناشی از معاهدات بین المللی، ارزش فطرت است. در این دیدگاه، ارزش فطرت معیار سنجش اعتبار محتوای «مقررات حقوقی» بین المللی است. در این نوشتار به روش تفسیر حقوقی اثبات شد که مفسران با توجه به آیات الهی بر این رای هستند که مبنای اخلاقی فطرت در سه مفهوم حسن وفای به عهد، قبح پیمان شکنی، حسن عدالت تبادلی، در تعیین قلمرو اجرای مقررات تاثیرگذار است
    کلیدواژگان: دیدگاه مفسران، فطرت، حقوق معاهدات، قاعده وفای به عهد، قلمرو تعهدات بین المللی
  • علی محمدی آشنانی*، لیلا خانی اوشانی، محمدعلی وطن دوست صفحات 337-362

    احساس تنهایی، یک حالت ذهنی نامطلوب است که از احساس عدم رابطه با دیگران سرچشمه می گیرد. تجربه تنهایی، رخداد رایجی است که در میان مردم یافت می شود. از دیگر سو، به عقیده برخی از مفسران این مکانیزم روان شناختی، با ایجاد علقه و پیوند با خداوند، قابل دفع و رفع است و این امر درونی پاتالوژیک می تواند با پی جویی و رویارویی جدی با آن، کنترل شود. جستار پیش رو، با روش توصیفی - تطبیقی و با ابزار کتابخانه ای، نظرات برخی روان شناسان را بر اساس آموزه های دینی، مورد ارزیابی قرار داده و با مقایسه تطبیقی، به پی جویی و چاره اندیشی در این باره پرداخته است. برابر یافته های این پژوهش، گروهی از راهکارهای پیش گیرانه ارایه شده و راهکارهای مقابله ای آن در دو گروه «فیزیکی-جسمانی» و «نفسانی-معنوی» توصیف شده اند. گروه اول دوگونه راهکار معرفی کرده و گروه دوم چهارگونه راهکار معرفی کرده است. با این بررسی، می توان هم راستا و هم جهتی برخی نظرات روان شناسی و آموزه های دینی را تایید کرد و بر عدم تهافت، بلکه هم سویی و مکمل یکدیگر بودن آن ها، تاکید ورزید.

    کلیدواژگان: احساس تنهایی، رهیافت های پیشگیری، راهکارهای مقابله ای، آموزه های دینی، روان شناسی
  • سید ایثار حسین شاه*، طاهر غرباوی، احمد مرادخانی صفحات 363-384

    قصاص به خاطر ارتباط آن به حیات انسان و اهمیت و حساسیت آن نیاز جدی به تبیین ابعاد مختلف دارد. پاسخ به شبهات قصاص به عنوان یکی از ابعاد قصاص نیاز دایم به بررسی دارد، به ویژه در دوره معاصر که مخالفان اسلام همچون دکترسها در رابطه با آن کتابی مستقل و حجیم «نقد قرآن» تالیف کرده اند. مقاله حاضر وظیفه نقد و بررسی شبهات قصاص از کتاب مذکور را برعهده دارد. در بررسی مطالب روش توصیفی تحلیلی و انتقادی و در جمع آوری مطالب از روش کتابخانه بهره برده شده است. برخی از شبهات قصاص که در عنوان کلی عدم تناسب بین جرم و مجازات و وجود تبعیض ها قرار دارند، پرداخته است. پس از بررسی به این نتیجه رسیده می رسیم که شبهات مذکور وارد نیستند؛ زیرا هرکدام از احکام قصاص که به عنوان نمونه شبهه عدم تناسب بین جرم و مجازات ذکر شدند، همچون قصاص عضو، قصاص جمعیت در برابر یک نفر، قصاص قاتل اکراه شده، دارای توجیه عقلانی مبنی بر رعایت عدالت و تناسب هستند. همچنین تفاوت های موجود در قصاص مرد و زن، مسلمان و کافر نیز بر اساس تفاوت های ذاتی میان افراد قابل توجیه هستند، بدون اینکه مصداق تبعیض های ناروا باشد

    کلیدواژگان: قرآن کریم، قصاص، دکتر سها، نقد شبهات، احکام کیفری
|
  • Mohammadali Hajidehabadi Pages 9-28

    One of the most important topics in the field of criminology is “reformation and treatment of criminals”, which nowadays mostly means rehabilitation and carrying out the necessary activities to return them to a healthy social life; This therapy is not only focused on psychological therapy; rather, it includes all technical and professional education and consulting measures, etc. Analyzing this important task in the Holy Quran is the subject of this article, which tries to provide a general view of the important aspects of this discussion by extracting and analyzing related Quranic statements and narratives. The findings of the research indicate that the Quran, due to its attributes of “healing” and “mercy”, its various dimensions such as words (recitation, reading and listening) and content (rich non-Quranic knowledge and teachings) can be used as a model in the treatment of criminals should be mentioned along with other human models, which, of course, have significant characteristics in comparison. The exact extraction of the foundations and principles and mechanisms and methods of reforming the Quran and their practical testing require many other pieces of research.

    Keywords: : Reformation, Treatment, rehabilitation, Criminals, crimes, Quranic Model
  • Maryam Al-Sadat Mousavi *, Seyyed Hossein Shafi’I Darabi Pages 29-48
    Undoubtedly, clarifying the boundaries and limitations of the “Issue of the comprehensiveness of the Quran” plays a fundamental role in understanding and interpreting the verses, especially the “scientific verses of the Quran.” Each of the commentators and Quran scholars has followed a certain method and tendency in explaining this issue and determining its scope. This caused many agreements and disagreements in this regard. Considering that Ayatullah Ma’rifat’s viewpoint is usually useful in the propositions of Quranic sciences and various exegetical topics. In this research, the using of rational and narrative methods and data collection through the library and their analysis in a descriptive-analytical manner, considering the contributions of this Quranic scholar in the contemporary period regarding the “scientific comprehensiveness of the Holy Quran”, we arrange this research. From his point of view, in the scientific verses of the Quran, there are “scientific emanations” that have been revealed from the Holy of Holies of the Wise God and to guide mankind. This expert scholar of the Quran in the contemporary period, citing several rational and narrative reasons, thinks that the comprehensiveness of this series of verses is the comprehensiveness of guidance. He emphasizes that unproven scientific theories should not be imposed on the verses of the Quran and should not be compared with their contents. He also believes that the more a person has benefited from the achievements of science and knowledge, the better he will achieve the most revelatory concepts
    Keywords: Scientific Comprehensiveness of Verses, Ayatullah Ma’rifat, Evidence of Scientific Comprehensiveness, Overdoing Viewpoint, Undergoing Viewpoint, Moderate Viewpoint
  • Muhammad Nadali *, Mohammadali Rezaeeesfahani Pages 49-70
    The Holy Quran is the last divine book that was revealed to guide the world by the seal of Prophet Muhammad (P). According to Infallible Figures (A.S), the Quran has a beautiful exterior and a very deep interior. Due to its interiority, the Quran has freshness in every period and time. Quran is a book that anyone who adheres to it will be guided to happiness and whoever avoids it will go astray. The country’s higher education system in Iran is one of the most important, role-playing and influential centers in the field of training young people and future managers of the country. This research seeks to examine the quantitative position of the Quran among the disciplines of study of the country’s higher education system, focusing on the Ministry of Science, Research and Technology, and it has been tried to use authentic documents and library studies and the use of computer networks and Diagrams and summary and descriptive-analytical and sometimes critical analysis to achieve accurately and close to real results. The conducted studies show that forty years have passed since the victory of the glorious Islamic revolution in Iran, even though the presence of the Quran in the country’s higher education system is more than before the revolution, the Holy Quran still does not have a proper and worthy position among the academic disciplines of the country’s higher education system, and it is far from what is expected. Therefore, to reach the high position of the Holy Quran in the higher education system, there is a need for more and special attention and planning from the relevant authorities
    Keywords: Quran, Place of Quran, Higher Education of Iran, educational system, Academic Disciplines
  • Amir Mahdizadeh *, Abdullah Emadi Pages 71-94
    The miracle of the Quran has various dimensions, one of the most important of which is the scientific miracle. The educational miracle is one of the types of a scientific miracle. Mustafa Rajab is one of the researchers who has claimed an educational miracle about the Reza’ah verse (Baqarah/233). The purpose of the research is to criticize the educational miracle in the verse of Reza’ah from the point of view of Mustafa Rajab. The research method is descriptive-analytical in terms of data collection and analysis. In this way, to extract the exact definition of miracles and approaches, as well as the claim of educational miracles in Reza’ah verse, related scientific texts and lexical books have been referred and the obtained data have been analyzed. The findings of the research were that there are three approaches to the educational miracle, and the “propositional miracle” is one of the approaches in which the claim of Rajab’s miracle is placed. He claimed miracles about this verse in four ways. First, in choosing the words “wald” and “walidah”; Second, in the selection of the word “la tuzarru’; thirdly, in divorce and inclusion of damages and fourth, in observing the principle of peace in marriage and family education. Criticisms of Rajab’s claim include the use of non-massive recitations to prove the miracle of education, the acceptance of the lexical wonder of the verse, as well as the age-old rules of parent-child relationships without the existence of a miracle, the literary miracle based on the assumption of the existence of a miracle, lack of independence and the subordination of the miracle of education, the confusion of the basis of the educational miracle in the whole Quran with the claim of permission in two verses. The result is that although Rajab’s claim of four cases about the verse was not accepted; but about the establishment of educational and legal principles of parent-child relations, miracles can be put forward
    Keywords: Quran, Educational Sciences, scientific miracle, Educational miracle, Mustafa Rajab
  • Ashor Qilich Paseh, Abdolahad Gheibi, Masoud Bavanpouri * Pages 95-118

    Since the Holy Quran was revealed in the Arabic language and the Arabic language itself is figurative. Therefore, one of the aspects of the simplicity and comprehensibility of the statement of the Holy Quran is the imagery and concreteness of its mental concepts. As a literary text, the Holy Quran has used all the styles of the literary language in the way of expression, and one of these expressive tools is artistic depiction using simile, metaphor, and metaphor. In addition, each word and each sentence, along with its literal meaning, has a special emotional and emotional capacity affected by feedback and attitudes. In the current Research, it is attempted to psychologically examine artistic depictions in Surah Al-Imran by using a descriptive-analytical method. The preliminary results indicate that the artistic images of this surah are different according to the type of audience and that each of them has high emotional and emotional capacities. One of the important goals of each of the artistic images in this surah is to influence the audience and prepare them mentally to accept the truth and deny falsehood. Each of these pictures can be effective as a tool for mental health and promoting education and morals

    Keywords: Holy Quran, psychological, artistic depiction, Al-Imran
  • Mehdi Jozi, Mahdi Davoodabadi, Ahmad Shabanirad Pages 119-138

    The stories of the Quran have dramatic aspects and they can be analyzed from this point of view. The word drama in Greek simply means action. Action is the most important element of drama. James Thomas is a theoretician who examines the dramatic text based on the formalist method. In explaining the action of the character, he mentions physical dramatic actions. Physical actions are actions that are expressed non-verbally to explain the physical actions in the stories of the Quran. This research tries to answer the basic question what is the representational aspect of the physical actions in the stories of the Quran? Finally, he reached the hypothesis that whether the stories of the Quran have dramatic aspects or not. The research method is information analysis and inductive-interpretive and descriptive-analytical. The results of the research show that physical actions such as the descent of Adam (A.S) and the ark of Noah (A.S) in the stories of the Quran have dramatic value and these actions can be used in creating dramatic situations

    Keywords: Quran, Performance, Physical Action, Performance Aspect, James Thomas, Formalism
  • Hossein Alavi Mehr *, Khatun Jan Muhammadi, MohammadHosein Irandoost Pages 139-164

    The improvement of the cultural situation of the world depends on the creation of a desirable Quranic culture. Creating the desired culture is a requirement of any transformative program for human development. Achieving such a culture requires various foundations, including the basis of epistemology. The findings of this research, which was carried out in a descriptive-analytical and library data collection method, indicate the following points about the foundations of the epistemology of the desired culture: the Quran’s recommendation to think and increase knowledge; An invitation to know oneself and the world, which expresses the possibility of knowing; A large part of human knowledge is acquired through effort and some of them are with him innately from the beginning of creation, in such a way that it is not possible to invalidate these innate knowledge and choose a path other than innate; The Quran has emphasized both the knowledge acquired through knowledge-by-concept and the knowledge obtained through knowledge-by-presence. To achieve the desired culture, the Quran has emphasized the availability of resources and means of knowledge for mankind. From the Quran’s viewpoint, the only basic source of knowledge to achieve the desired culture is a revelation, which is infallible and to discover and understand it, other sources and tools can be used, such as intellectual perception, senses, innate, discovery and intuition, and history. Another basis of the epistemology of the desired culture in the Quran is the link between theoretical knowledge (existents and non-existents) and practical knowledge (values, the oughts and not-oughts), as theoretical knowledge establishes the basis of practical tendencies

    Keywords: knowledge, culture, Foundations of Epistemology, Function of Foundations of Epistemology, Desired Quranic Culture
  • Abdullah Tavakoli, Seyed Eesa Mostarhami, Muhammad Hashim Shayan * Pages 165-188

    The knowledge of phenomena has always been one of the main concerns of the human community and has paid special attention to this issue throughout the ages. This is a sign of the importance of knowledge and has occupied the minds of wise scientists; because awareness is a reflection of cognitive currents and social schools that have risen in society and made a group of thinkers their supporters and followers. Knowledge of the facts of phenomena is vital for the human community. Epistemology has a special role to judge the validity of human knowledge. The epistemology of systemic management has an objectivist nature and should be analyzed in the framework of the positivist approach. The subject of knowledge is the systemic management of the environment and environmental influencing factors on the system, and reason, objective phenomena and the environment are the sources of its knowledge. The present research, using the combined method of exploratory, meta-composite and inferential (istintaqi) methods, first analyzed the epistemology of system management about the nature, approach, topic and source of knowledge and using the inferential method as key questions, presented the outcomes of knowledge to the Quran for receiving the answer. The findings show that knowledge from the perspective of the Word of Revelation does not have purely material nature and its spiritual dimension is much more prominent. Quran considers knowledge about the environment and its influencing factors to be necessary for the quality of actions and actions of the organization, but the subject of knowledge is developed from the environment and environmental factors, God, man, environment, environmental factors and the relationship between them. It expands them and clarifies that the sources of knowledge are more than nature and instrumental reason, history and revelation

    Keywords: Quran, knowledge, epistemology, System Management
  • MohammadReza Yosofi *, AmirAli Lotfi, Ali Rezaeyan Pages 189-216

    One of the main duties of a manager is to lead the organization’s human resources. The more management knowledge is developed, the more the importance of research and attention to leadership is increased. In Islamic management, many works have been conducted on this topic; but the quantity and quality of these researches have not been investigated, analyzed and leveled. The purpose of this research is to determine the “quantity”, “quality” and “level of analysis” of the Quranic references to leadership in Islamic management sources. This research was conducted with the meta-analysis method and thirty-nine sources that discussed leadership from the perspective of the Holy Quran were examined. The results of the Research indicate that 891 verses were used in terms of quantity in thirty-nine sources, and 178 topics of leadership (with repetition) were paid attention to in total, and the topics were finally categorized into 17 topics and general titles in this article. In terms of the level of analysis, the topics have been analyzed and examined in six levels, which are: “affirmative”, “adaptive”, “comparative”, “critical”, “theorizing” and “model-oriented” citations. Most of the cited verses were in the affirmative and comparative levels, and in the next levels, the amount of research was reduced respectively. At the theorizing and model-oriented levels, no basic, appropriate and comprehensive research has been conducted based on the Quran, while the research should be aimed at theorizing and presenting a model and applying it.

    Keywords: Quran, Leadership Verses, Islamic management, model, theory
  • Mahdi Hemmatyan, Seyyedah Masoume Fatemi * Pages 217-238
    The scientific interpretation of the verses of the Quran and the attribution of miracles to some verses, although has increased the attraction interpretation of the Quran; but, it has not been immune from the harms and dangers of personal opinion interpretation. Familiarity with the correct foundations of scientific interpretation with an emphasis on the scientific miracles of the Quran can prevent the interpreter from the risk of interpreting according to his opinion and applying and imposing scientific propositions on the Quran. The purpose of this research is to get to know the correct foundations of scientific interpretation by two Shia and Sunni commentators and also to evaluate how they apply the foundations of scientific interpretation, focusing on scientific miracles. This research was written with a library method and a descriptive-analytical approach. The findings of this research, in the section on familiarization with the basics, indicate that the correct basics of scientific interpretation from the perspective of Ayatullah Makarem are: interpretation with definite statements of science, compatibility of the appearance of the verse with the relevant scientific statement, Quran is not a book of natural sciences. Also, the basics of scientific interpretation from Marvan Shaaban’s point of view are the use of definite and certain scientific propositions, expertise in the science of interpretation as well as modern science, and the non-exclusivity of the meaning of the verse on the scientific content. In the evaluation section of commentators’ performance in using bases, it is stated that these commentators, although in most cases of scientific interpretation and attribution of miracles to verses, have correctly used bases; in some cases, they have been neglected in applying the basics
    Keywords: scientific interpretation, scientific miracle, Basics, Makarem Shirazi, Marvan Sha’aban
  • Morteza Khalilizadeh, AliAsghar SHOAEY, Aliakbar Farahi Bakhshayesh * Pages 239-260

    Returning to the Quran is one of the social theories of Islamic thinkers that has been proposed in the last two centuries to get rid of the decline and backwardness of Islamic societies. To create such a movement at the level of Islamic society, we need solutions that can be used to return to the Quran in its true sense. The supreme leader of the Islamic revolution in the contemporary era, as one of the leaders of this awakening movement, has recommended scientific solutions to return to the Quran, and paying attention to such solutions will be effective in the development of the Quranic culture and will lead to a return to the Quran at the community level. The Research method in this article is descriptive-analytical and with a historical approach using library documents. The results of the Research indicate: that the solutions of the Supreme Leader for this purpose are: providing a correct and comprehensive interpretation of the Quran, creating disciplines to enter the field of social interpretation of the Quran, Islamizing humanities based on Quranic principles, creating the necessary platforms for theorizing Quranic in humanities and creating Quranic education

    Keywords: Quran, Science, Interpretation, Return to Quran, solution, Position of Supreme Leader
  • Mahdi Qomi *, Naser Rafiee Mohammadi, Aliakbar Ahmadian Pages 261-284
    Creating security is one of the goals of the righteous government; because their supreme goal is the evolution of mankind and approach to absolute perfection, and by creating the foundations for it, such as the formation of the government, they step in this direction. On the other hand, creating security is one of the most important functions of governments. Therefore, the relationship between security and its impact on the promotion of spirituality is a question that the researcher has tried to answer. The method of this research is theoretical and based on qualitative-explanatory analysis. To collect information, a library method with relevant tools has been used. The sources of information gathering are a composition of books, articles and related websites. In the end, the researcher has come to the point that security dimensions include: military security, economic security, political security, judicial security, intellectual security, religious security, life security, street security, cultural security, temporal security and spatial security are effective in increasing spirituality.
    Keywords: security, Dimensions of Security, spirituality, Promotion of Spirituality, Holy Quran
  • Mahmood Sadeghi, Hasan khairi, Mehdi Rostamnejad Pages 285-314

    The issue of the origin of gender differences in social roles has always been discussed by thinkers and researchers, especially in sociology. By confirming gender differences, some link the different patterns of female and male roles with biological, and psychological aspects and the functions of role differences among sociologists. On the other hand, almost all feminist theories follow the common principle that femininity and masculinity and the gender roles that result from them make society, with defects in the foundations and results of these theories. Re-reading these opinions and other numerous and diverse viewpoints in the context of gender differences in social roles and their origins on the one hand and the importance and position of the Quran as an authentic source of knowledge makes the question come to mind that despite the division of labor Gender, what is the view of the Holy Quran about the origin of gender differences in social roles? Based on the inferential method, the present research seeks to discover and explain the true origin of female behavior and male behavior or femininity and masculinity (gender) from the perspective of the Quran. The evidence shows that the Quran’s view of the problem is a unified view so that in a comprehensive view of communication, biological aspects such as anatomical differences and physical strength, psychological aspects such as the amount and type of emotions and feelings, and personality characteristics such as will And it considers decision-making and sociological angles based on natural and ultimate aspects such as justice, peace and chastity.

    Keywords: Origin of Gender Differences, Social Role, Gender Differences of Social Roles
  • Hamidreza Toosi * Pages 315-336
    According to the Quranic commentators’ point of view in the domain of international contractual relations, rules mixed with legal values ​​have been legislated in the Holy Quran. According to commentators, the basis of legal justification of obligations arising from international commitments is the value of nature. In this view, the value of nature is the criterion for measuring the validity of the content of international “legal provisions”. In this article, it was proved by the method of legal interpretation that the commentators, according to the divine verses, have this opinion that the moral basis of nature is in the three concepts of the good of keeping the promise, the badness of breaking the contract, and the good of exchange justice, which are effective in determining the scope of the implementation of regulations
    Keywords: Commentators’ Viewpoint, Nature, Law of Contract, The Rule of Keeping the Promise, The Realm of International Obligations
  • ALI Mohammadi Ashnani *, Leila Khani Oushani, MohammadAli Vatandoost Pages 337-362

    Feeling loneliness is an undesirable mental state that stems from the feeling of not being in a relationship with others. The experience of loneliness is a common occurrence among people. On the other hand, according to some Quranic commentators, this psychological mechanism can be repelled and eliminated by creating interest and connection with God, and this pathological internal matter can be controlled by pursuing and confronting it seriously. The present study, with a descriptive-comparative method and with the help of library data, evaluates the opinions of some psychologists based on religious teachings and, by comparative comparison, seeks and finds a solution in this regard. According to the findings of this study, a group of preventive strategies has been presented and its coping strategies have been described in two groups: “bodily-physical” and “psychic-spiritual”. The first group introduced two types of solutions and the second group introduced four types of solutions. With this study, it is possible to confirm some aspects of psychology and religious teachings directly and directionally and emphasize their non-interference, but their complementarity and complementarity with each other

    Keywords: Loneliness, Prevention Approaches, coping strategies, Religious teachings, Psychology
  • Syed Easar Hussain Shah *, Taher Gharbavi, Ahmad Moradkhani Pages 363-384

    Due to its relation to human life and its importance and sensitivity, retaliation-punishment needs to be explained in its different dimensions. The answer to the doubts of retaliation-punishment as one of the dimensions of retaliation-punishment needs constant investigation, especially in the contemporary period when the opponents of Islam, such as Dr. Soha, have written an independent and voluminous book “Criticism of the Quran” concerning it. This article undertakes to criticize and investigate the suspicions of retaliation-punishment from the mentioned book. Descriptive-analytical and critical methods have been used in reviewing the materials and the library method has been used in collecting the materials. Some of the suspicions of retaliation-punishment, which are under the general title of disproportion between crime and punishment, and the existence of discrimination, have been addressed. After the investigation, we conclude that the mentioned doubts are not included; because each of the retaliation-punishment rulings that were mentioned as examples of the suspicion of disproportion between the crime and the punishment, such as the retaliation-punishment of an organ, the retaliation-punishment of a crowd against a person, the retaliation-punishment of a reluctant murderer, have a rational justification based on the observance of justice and proportionality. Also, the differences in retaliation punishment between men and women, Muslims and infidels can be justified based on the inherent differences between people, without being an example of unjust discrimination

    Keywords: Holy Quran, Retaliation-punishment, Dr. Soha, Criticism of Suspicions, Criminal Rules, Orders