فهرست مطالب

Journal of Money & Economy
Volume:17 Issue: 1, Winter 2022

  • تاریخ انتشار: 1401/07/16
  • تعداد عناوین: 6
|
  • سید شمس الدین حسینی، احمد جعفری صمیمی، حسین توکلیان، نسرین قبادی* صفحات 1-24

    طی دهه های گذشته تحقیق در مورد سیاست های پولی بر تاثیر تصمیمات مقامات  پولی بر تورم و شفاف سازی اقتصاد کلان تمرکز یافته است، به طوری که  آثار توزیعی سیاست پولی که چندان هم کوچک نیستند نادیده گرفته شده است. نگرشی که مخصوصا از زمان بحران مالی  سال 2008 بسط یافته است، این است که سیاست پولی می تواند نابرابری را تشدید کند. شواهد تجربی اخیر نشان می دهند که حتی در دوران تورم بسیار پایین، تکانه های سیاست پولی، آثار دایمی بر توزیع درآمد و مصرف خانوارها دارند. با وجود این، تحلیل های محدودی در خصوص برندگان و بازندگان سیاست پولی انجام شده است. این مقاله اثر سیاست پولی را بر توزیع درآمد و مصرف خانوار با استفاده از داده های ایران برپایه مدلهای پویای تصادفی(DSGE) بررسی میکند. در این چارچوب، تکانه پولی از طریق کانال ناهمگنی عایدی بر مصرف و درامد دو خانوار نمونه تاثیر می گذارد از آنجا که براساس نتایج مدل، تکانه پولی آثار یکسانی بر درآمد و مصرف دو خانوار نمونه نداشته است، بنابراین آثار توزیعی سیاست پولی تایید می شود. بنابراین لازم است مقامات پولی هنگام سیاست گذاری، علاوه بر سایر اهداف،  به آثار توزیعی آن نیز توجه داشته باشند.  رویکرد مبتنی بر بنیانهای خرد که در واقع نوآوری مقاله است برای اولین بار در خصوص این موضوع برای ایران انجام شده است.

    کلیدواژگان: سیاست پولی، توزیع، خانوار، ایران، مدلهای پویای تصادفی
  • هدیه آقاجانپور، داریوش فرید، حبیب انصاری سامانی صفحات 25-42

    دستیابی به چرخه پولی قوی و کارآمد به دلیل وابستگی شرکت های بزرگ به بانک ها در ایران از اهمیت و ضرورت زیادی برخوردار است. با توجه به اهمیت مدیریت وجه نقد در شرکت ها ، این مطالعه با ارزیابی 102 شرکتی که از 20 بانک فعال ایران در طول سال های 1394تا 1398 تسهیلات دریافت کرده اند، تاثیر سلامت بانک ها بر ذخایر نقدینگی جریان های نقدی شرکت های بورسی اوراق بهادار تهران (TSE) را ارزیابی می کند. برای محاسبه سلامت بانک، از شاخص های CAMELS استفاده شده است. دو فرضیه اصلی به همراه فرضیه فرعی مرتبط با تخمین مدل داده های صفحه در نظر گرفته شده و آزمون شده است. نتایج نشان می دهد که کیفیت دارایی ها، به عنوان شاخص سلامت بانک، بر حساسیت پول نقد نگهداری شده تاثیر منفی می گذارد که با فرضیه قدرت بانک سازگار است؛ و شاخص نقدینگی به دلیل تاثیر منفی سلامت بانک بر حساسیت پول نقد نگهداری شده، یعنی سازگار با فرضیه محدودیت مالی است.

    کلیدواژگان: سلامت بانک، نگهداری پول نقد، تسهیلات، CAMELS، محدودیت های مالی، قدرت بانک
  • سمیرا هنربخش* صفحات 43-66

    هدف از این مطالعه بررسی تاثیر متغیرهای حاکمیت شرکتی ، درصد مالکیت سهامداران عمده و نهادی ، تغییر حسابرس ، استقلال کمیته حسابرسی و عدم تقارن اطلاعاتی بر محافظه کاری حسابداری است. برای ارزیابی رابطه بین متغیرها از مدل باسو (1997) استفاده شده است. مطالعه حاضر یک مطالعه پس رویدادی است و نمونه تحقیق شامل 165 شرکت طی یازده سال از سال 2010 تا 2020 است. پنل دیتا و مدل اثرات ثابت برای تجزیه و تحلیل رابطه بین متغیرهای تحقیق استفاده شده است. نتایج آزمون مدل باسو در اندازه گیری محافظه کاری حسابداری نشان می دهد که در شرکتهای نمونه ، متغیرهای استقلال هییت مدیره ، درصد مالکیت سرمایه گذاران نهادی و هزینه نمایندگی رابطه مثبت و معنادار و دوگانگی مدیرعامل رابطه منفی و معنی داری با محافظه کاری حسابداری دارند.  از سوی دیگر متغیرهای اندازه هییت مدیره ، تمرکز مالکیت ، تغییر حسابرس ، تصدی حسابرس ، استقلال کمیته حسابرسی و عدم تقارن اطلاعاتی با محافظه کاری حسابداری ارتباط معنی داری ندارند. همچنین ، در بین این متغیرها ، جدایی مدیرعامل از ریاست هییت مدیره بیشترین تاثیر را بر استفاده از محافظه کاری حسابداری دارد.

    کلیدواژگان: استقلال هیئت مدیره، تمرکز مالکیت، مالکیت نهادی، دوگانگی مدیر عامل، تصدی حسابرس
  • صفحات 67-88

    امروزه توسعه و رشد اقتصادی در تمامی کشورها و به ویژه کشور های در حال توسعه تا حد زیادی به وجود سرمایه گذاری وابسته است. یکی از مهمترین و جذاب ترین منابع تامین مالی سرمایه گذاری مستقیم خارجی ((FDI است که به عنوان محرک اصلی رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای جهان شناخته شده است. کشور ایران به دلیل مزیت های بسیار و موقعیت استراتژیک خاص از ظرفیت بسیار برای جذب سرمایه های خارجی برخوردار است، اما در سال های اخیر موج تحریم های مختلف مالی،بانکی،نفتی و... موجب شده است تا فضای روانی منفی برای فعالیت های اقتصادی، موجب کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی گردد و از تمام ظرفیت های سرمایه گذاری در ایران به طور مطلوب استفاده نشود. این مقاله به بررسی تاثیرتحریم های مالی بر ورود و خروج سرمایه  در کشور ایران با استفاده از مدل مداخله  برای سالهای 1384-1396 می پردازد. نتایج حاکی از آن است که اثرگذاری تحریم های مالی بر ورود سرمایه  در دوره سوم  یعنی سال های 1398-1394 که ورود به دوره برجام و خروج آمریکا از برجام اتفاق افتاده است به میزان منفی 0.12 می باشد که نسبت به دوره های قبلی این کاهش، بیشتر می باشد اما اثرگذاری تحریم بر خروج سرمایه، در دوره اول یعنی سالهای 1385-1390 با اعمال تحریم های مالی شدید ، تاثیر مثبت 0.70 بر خروج سرمایه داشته و این تاثیرگذاری نسبت به دوره های دیگر افزایش یافته است.

    کلیدواژگان: تحریم مالی، ورود سرمایه، خروج سرمایه، تحریم یک جانبه و چندجانبه، مدل مداخله
  • رضا محسنی*، وحید مهین رنجبر صفحات 89-114

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه میان نرخ ارز و تراز تجاری غیر نفتی می باشد. بر این اساس پژوهش برای بررسی این رابطه در مدل اثر افزایش نرخ ارز موثر واقعی را بر تراز تجاری غیر نفتی بررسی کرده است. برای این منظور از داده های سری زمانی برای دوره 1360-1393 و از روش خود رگرسیون برداری ساختاری SVAR در کوتاه مدت و بلند مدت استفاده شده است. نتایج بدست آمده در کوتاه مدت نشان می دهد که اثر افزایشی نرخ ارز موثر واقعی موجب بدتر شدن تراز تجاری غیر نفتی می شود و در بلند مدت، اثر افزایشی نرخ ارز موثر واقعی موجب بهبود تراز تجاری غیر نفتی می گردد.  علاوه بر این مشخص گردید که افزایش نرخ ارز موثر واقعی دارای دو اثر می باشد، اثر قیمتی و اثر مقداری. در کوتاه مدت اثر قیمتی بر اثر مقداری غلبه کرده و موجب بدتر شدن تراز تجاری غیر نفتی می گردد ولی در بلند مدت اثر مقداری بر اثر قیمتی غلبه می کند و موجب بهبود تراز تجاری غیر نفتی می گردد. همچنین در بررسی های میان نرخ ارز موثر واقعی با تراز تجاری غیر نفتی در کوتاه مدت وجود پدیده منحنی J و پدیده منحنی S مورد بررسی قرار گرفت که در این مورد هم به وجود منحنی J وهم به وجود منحنی S پی برده شد. این   پژوهش در چهار بخش جمع آوری شده است. در بخش اول به کلیات، اهمیت، اهداف تحقیق پرداخته شده است. بخش دوم حول محور مفاهیم تیوری موجود و مرتبط با اجزای اصلی تحقیق ارایه شده است، بخش سوم پژوهش متدولوژی را شامل می شود که شامل داده های بکار رفته، آزمون های آن و نتایج آزمون ها می باشد و نهایتا بخش چهارم که نشان دهنده جمع آوری و نتایج آن می باشد.

    کلیدواژگان: نرخ ارز موثر واقعی، تراز تجاری غیر نفتی، روش خود رگرسیون برداری ساختاری SVAR، منحنی J، منحنی S
  • فریناز رحیمیان، حسین شریفی رنانی*، سارا قبادی صفحات 115-136

    در سال های اخیر پدیده نااطمینانی نرخ ارز و بازار سرمایه و اثرگذاری آن ها بر بخش های مختلف اقتصاد ایران توجه پژوهشگران و سیاست گذاران را به خود جلب نموده است. وقوع شوک ها یا نااطمینانی های مختلف در بازار ارز با توجه به ارتباط تنگاتنگ نرخ ارز با بازارهای مالی و پولی و بخش واقعی اقتصاد، در صورتی که به موقع شناسایی نشوند و سیاست مناسب اتخاذ نگردد، می تواند منجر به بروز بحران های دوره ای در اقتصاد و عدم تعادل پایدار گردد. بنابراین در این پژوهش به دنبال بررسی نحوه اثرگذاری نااطمینانی نرخ ارز و اعتماد سرمایه گذاران بر سیاست پولی و بخش واقعی اقتصاد ایران طی دوره زمانی 1397-1380 با استفاده از مدل گارچ چند متغیره و روش علیت گرانجر هستیم. نتایج به دست آمده نشان می دهد که رشد پولی در کوتاه مدت بر بخش واقعی اقتصاد و در کوتاه مدت و بلندمدت بر اعتماد سرمایه گذاران اثرگذار می باشد. نااطمینانی سیاست پولی نیز علت گرانجری اعتماد سرمایه گذاران در بازارهای مالی است. پاسخ اعتماد سرمایه گذاران به یک شوک مثبت در نااطمینانی نرخ ارز واقعی معنادار نمی باشد و هیچکدام از آن ها علیت گرانجری متغیر دیگری نیست. پاسخ نااطمینانی تولید به یک شوک مثبت نااطمینانی نرخ ارز با دو فصل وقفه معنادار است. پس می توان گفت تاثیر مثبت نااطمینانی نرخ ارز بر بخش واقعی اقتصاد از کانالی غیر از بازار سرمایه می باشد. اعتماد سرمایه گذاران علت گرانجری منفی رشد پولی تنها در کوتاه مدت می باشد. رشد پولی در کوتاه، میان و بلندمدت نیز علت گرانجری اعتماد سرمایه گذاران است.

    کلیدواژگان: بازارهای مالی، مکانیسم انتقال سیاست پولی، روش علیت گرانجر
|
  • Seyyed Shamseddin Hosseini, Ahmad Jafari Samimi, Hossein Tavakolian, Nasrin Ghobadi* Pages 1-24

    Over the last decades the research on monetary policy has largely concentrated on the impact of monetary authorities’ decisions on inflation and the fine-tuning of the macroeconomic, so that distributional effects of monetary policy which are non-trivial has been ignored. A view that has become increasingly popular since the financial crisis 2008 is that expansionary monetary policy can exacerbate inequality. There is some recent empirical evidence that even in an era of low inflation rates; monetary policy shocks have persistent effects on the distribution of income and consumption across households. However, there has been little formal analysis of “winners" and “losers" from monetary policy. This paper investigates the distributional impact of monetary policy using the data of the Iranian economy based on the Dynamic Stochastic General Equilibrium Models (DSGE) approach. In this framework, the monetary shock via heterogeneous earnings channel effects two typical household’s income and consumption distribution. As the monetary shock have different effects on the consumption and income of each of typical households relying on model’s results, so the distributional effect of monetary policy is confirmed, the reason that monetary authorities must consider distributional effects of their policy besides other goals. The micro-based approach of study is the paper innovation which has been done for the first time in Iran.

    Keywords: Monetary Policy, Income Distribution, Monetary Channels, Iran, DSGE
  • Hedieh Aghajanpour Nesheli, Dariush Fareed, Habib Ansari Samani* Pages 25-42

    Achieving a strong and efficient monetary cycle is of great importance and necessity due to the dependency of corporates on banks in Iran. Owing to the importance of cash management in firms, this study assesses the impact of bank health on Cash flow sensitivity of cash of listed corporates on Tehran Stock Exchange (TSE) by analyzing 102 firms which have received facilities from 20 active Iranian banks during 2015 to 2019. To calculate bank health, CAMELS indicators have been used. Two main hypotheses along with related sub hypotheses have been considered and tested by estimating panel data models. Results show that the quality of assets, as an indicator of Bank health, has a negative effect on sensitivity of cash held which is consistent with the bank power hypothesis ؛and the liquidity index as another bank health indicator negatively affects the sensitivity of the cash held, which is consistent with the hypothesis of financial constraint.

    Keywords: Bank Health, Cash Held, CAMELS, Financial Constraint, Bank Power
  • Samira Honarbakhsh* Pages 43-66

    The purpose of this study is to investigate the effect of corporate governance, the ownership percentage of major and institutional shareholders, auditor change, audit committee independence, and information asymmetry on accounting conservatism. Basu's model (1997) has been used to evaluate the relationship among variables. The present study is a post-event study, and the research sample includes 165 companies during eleven years from 2010 until 2020. Panel data and fixed effects model have been used to analyze the relationship between research variables. The results of the Basu's model test in measuring accounting conservatism show that in the sample companies, variables of board independence, the ownership percentage of institutional investors have a positive and significant relationship with accounting conservatism and the CEO duality has a negative and significant relationship with accounting conservatism. On the other hand, variables of board size, ownership concentration, auditor rotation, auditor tenure, independence of audit committee, and information asymmetry have no significant relationship with accounting conservatism. Also, among these variables, the separation of the CEO from the board's chairman has the most significant impact on accounting conservatism.

    Keywords: Board Independence, Ownership Concentration, Institutional Ownership, CEO Duality, Auditor Tenure
  • Samira Heydarian, Mosayeb Pahlavani*, Seyed Hossein Mirjalili Pages 67-88

    The paper aims to examine the impact of financial sanctions on capital inflow and outflow in Iran. The research question is about examining the effect of financial sanctions on FDI inflow and capital outflow in Iran. We used the intervention model as an econometric method to estimate the impact during 2005-2019. The paper discussed three periods. From 2005 to 2010, severe financial sanctions negatively affected FDI, and capital outflow was positive. From 2011 to 2015, severe and multilateral financial sanctions were implemented, adversely affecting FDI. There is a positive relationship between financial sanctions and capital outflow. In the third period, i.e., 2016-2019, when financial sanctions and implementation of JCPOA and the withdrawal of the United States happened, the overall effect on FDI inflow is negative. Although Iran absorbed about $2 billion of FDI, with the withdrawal of the United States from JCPOA and the return of secondary U.S. sanctions, the reduction of FDI happened again. On capital outflow, the sanction has a positive effect on capital outflow. Altogether, during 2005-2019, financial sanctions adversely affected FDI inflow and increased capital outflow in Iran.

    Keywords: Financial sanction, Capital inflow, Capital outflow, Unilateral, multilateral sanction, Intervention model
  • Reza Mohseni*, Vahid Mahin Ranjbar Pages 89-114

    This article investigates the relationship between the exchange rate and non-oil trade balance in Iran between 1981 and 2014. A structural vector auto-regression model is built. The results indicated that the increasing effect of the real effective exchange rate worsens the non-oil trade balance in the short term. In contrast, the increasing effect of the real effective exchange rate improves the non-oil trade balance in the long term. In addition, the increase in the effective real exchange rate has two effects: the price effect can overcome the quantity effect leading to the deterioration of the non-oil trade balance in the short term. However, the quantity effect overcame the price effect and improved the non-oil trade balance in the long term. On the other hand, the J-curve and S-curve phenomena were confirmed.

    Keywords: Real effective exchange rate, non-oil trade balance, structural vector auto-regression (SVAR) method, J curve, S curve
  • Farinaz Rahimian, Hossain Sharifi Renani*, Sara Ghobadi Pages 115-136

    Failure to timely identify the occurrence of various shocks in the foreign exchange market due to the close relationship with the monetary, macroeconomic, and financial uncertainty can lead to crises and imbalances. In this paper, the effect of exchange rate and investor confidence on monetary and economic uncertainty in Iran is investigated, specifying a Multivariate GARCH model and the Granger-causality method over 2001-2018. The research findings have shown a significant positive correlation between exchange rate and macroeconomic uncertainty in the short run. But, there is no two-way Granger relationship between the real exchange rate, investor confidence in financial markets, and money growth uncertainty. Exchange rate uncertainty affects the real economy through a channel other than the capital market. Also, there is a significant effect of Investor confidence on monetary uncertainty in the short run. As a result, monetary uncertainty is affected by investor confidence uncertainty just through movements in money growth.

    Keywords: Financial Markets, Monetary Transmission Mechanism, Granger-causality Method