فهرست مطالب

ماهنامه پژوهش های نوین علوم مهندسی
پیاپی 38 (تابستان 1401)

  • جلد اول
  • تاریخ انتشار: 1401/07/19
  • تعداد عناوین: 5
|
  • محمد خلیل نژاد* صفحات 1-8

    شرایط وزن و تعادل بالگرد در مقایسه با هواپیما، بحرانی تر و محدوده مجاز مرکز ثقل آن محدودتر است. هدف از ارایه این مقاله، بررسی چگونگی کنترل وزن و تعادل بالگرد و تاثیر آن بر ایمنی پرواز با این وسیله پرنده است. وزن بالگرد بوسیله نیروی کششی رو به پایین جاذبه ایجاد میشود و بوسیله فاکتورهای مختلفی از قبیل سوخت، بار و مسافرین، تغییر می یابد. در محاسبات وزن و تعادل باید مجموع وزن های یادشده، کمتر از حداکثر وزن بلند شدن بالگرد باشد. نتایج نشان می دهد که اگر مرکز ثقل عرضی محاسبه شده در خارج از محدوده مجاز مرکز ثقل عرضی قرار گیرد، حرکت اهرم Cyclic را به چپ و راست محدود می نماید. همچنین اگر مرکز ثقل طولی محاسبه شده در خارج از محدوده مجاز مرکز ثقل طولی قرار گیرد، حرکت اهرم Cyclic را به جلو و عقب محدود می نماید و از این طریق بر کنترل بالگرد و ایمنی پرواز با این وسیله تاثیر گذار است.

    کلیدواژگان: وزن و تعادل، مرکز ثقل طولی، مرکز ثقل عرضی، ایمنی پرواز، بالگرد
  • وحید شاه مرادی، افشین امیری* صفحات 9-16

    کارکنان سرمایه های با ارزش هر سازمان و عامل مهم و موثر بهره وری سازمانی هستند. نیروی کار اگر با آرامش خاطر و انگیزه قوی به کار مشغول باشد و واهمه ای از آینده نداشته باشد، بهره وری بالاتری خواهد داشت. بنابراین هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه عوامل محیطی محل کار بر کارایی کارکنان صنعت کشتیرانی استان هرمزگان است. در این پژوهش توصیفی-تحلیلی که به شکل مقطعی انجام گرفت، از 100 نفر کل کارکنان صنعت کشتیرانی استان هرمزگان، براساس جدول مورگان، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و بررسی شدند. معیارهای ورود پژوهش داشتن حداقل 20 سال سن، داشتن حداقل یک سال سابقه کاری و نداشتن اختلالات جسمی روانی است. ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه محیط کار اداری کارکنان امجد و حامید(2339)و پرسشنامه بهره وری هرسی-گلداسمیت(1999) است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS25 انجام شد. نتایج حاکی نشان داد که میزان r همبستگی بین متغیر سن، سابقه کاری و کارآیی کارکنان صنعت کشتیرانی به ترتیب برابر به021/3 -و 309/3 بدست آمده که این مقدار با توجه سطح آماری معنادار نیز میباشد (001/0=P).به طوری که با افزایش سن میزان کارایی کارکنان صنعت کشتیرانی پایین آمده است. همچنین بین تحصیالت و کارایی کارکنان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد به طوری که با افزایش تحصیلات کارایی کارکنان نیز افزایش می یابد. همچنین نتایج حاکی از همبستگی بین عوامل محیطی و کارایی کارکنان بود. با توجه به سطوح معناداری به دست آمده در ضریب رگرسیون چندگانه، عوامل محیطی قدرت پیش بینی کارایی کارکنان صنعت حمل و نقل دریایی استان هرمزگان را دارد (30/3≥P.)

    کلیدواژگان: عوامل محیطی، محل کار، کارایی، کارکنان کشتیرانی
  • جواد سهیلی* صفحات 17-28

    پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مدیریت اختلال بر عملکرد زنجیره تامین در مجتمع گاز پارس جنوبی انجام شده است. این تحقیق از نوع همبستگی میباشد که با استفاده از روش پیمایشی انجام گرفته است. مدیران و کارشناسان مجتمع گاز پارس جنوبی، جامعه آماری این تحقیق را تشکیل میدهند که تعداد آنها 3290 نفر است. با استفاده از جدول کرجسی و مورگان و با توجه به حجم جامعه آماری، تعداد نمونه ها 000 نفر برآورد گردید و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، نمونه ها انتخاب شدند. جمع آوری داده های مربوط به عملکرد زنجیره تامین با استفاده از پرسشنامه آسوماه و همکاران(2021., al et Asamoah) و مدیریت اختلال زنجیره تامین با استفاده از پرسشنامه رویال و ساینز (Revilla 2013, Saenz and) انجام شد. به منظور تحلیل داده ها، از مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزیی و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیریت اختلال درون سازمانی با ضریب مسیر 0.488 ،مدیریت اختلال بین سازمانی با ضریب مسیر 0.265 و بازخورد و یادگیری با ضریب مسیر 0.414 ،بر عملکرد زنجیره تامین تاثیر مثبت و معناداری دارد و در مجموع 48.3 درصد از تغییرات مربوط به عملکرد زنجیره تامین را به طور مستقیم تبیین میکنند.

    کلیدواژگان: مدیریت اختلال، زنجیره تامین، عملکرد، مجتمع گاز پارس جنوبی
  • نیما دلبینا، غزال ملایی صفحات 29-36

    تشخیص و ردیابی اشیاء یک وظیفه مهم در نظارت تصویری است؛ بنابراین، در پروژه حاضر، با استفاده از تشخیص و ردیابی توسط دو الگوریتم YOLO و SORT DEEP که به تفصیل مورد بررسی قرارگرفته اند، قصد داریم به سرعت در زمان واقعی شناسایی و ردیابی کنیم. در مرحله اول، الگوریتم خوشه بندی Kmeans برای بهینه سازی مقدار اولیه استفاده میشود. بودن در سالهای گذشته، الگوریتمهای SORT و YOLO در پروژه هایی استفاده میشد که سرعت و دقت پایینی داشتند. در این پروژه از SORT DEEP و tiny-YOLO استفاده شده است که چندین برابر سریعتر از مدلهای قبلی خود است و از قابلیت تشخیص و ردیابی و همچنین ردیابی اجسام در زمان واقعی در سالهای اخیر، DEEP SORT نشان داده است که در مواجهه با نمونه های پیچیده بسیار سریعتر از الگوریتمهای KCF ،MIL و MOSSE است.

    کلیدواژگان: ردیابی اشیاء، ثابت، متحرک، SORT DEEP، tiny-YOLO
  • ساناز خدایاری صفحات 37-42

    با پیشرفت صنعت در دهه ای اخیر، وجود آلاینده های فلزات سنگین در پسابهای صنعتی و وارد شدن آنها به محیط زیست، یکی از اصلی ترین مشکلات آلودگی آب و سلامت انسان شده است. در این زمینه، برای جداسازی یونهای فلزات سنگین از پسابهای صنعتی روش های مختلفی مطرح شده است. در این تحقیق استفاده از بیوراکتور غشایی جانبی برای حذف فلزات سنگین از پساب مورد بررسی قرار گرفت. با گذشت زمان میزان COD پساب روند کاهش مییابد. کمترین و بیشترین مقدار COD در شرایط بالا در زمان 01 دقیقه با مقدار 2127 میلیگرم بر لیتر و خوراک ورودی با میزان 2557 میلی گرم بر لیتر حاصل شد که مقدار 5/00 درصد کاهش پارامتر COD نسبت به خوراک ورودی را داریم. بیشترین مقدار TSS مربوط به پساب ورودی با مقدار 227 میلیگرم بر لیتر و کمترین مقدار در زمان 01 دقیقه با مقدار 070 میلی گرم بر لیتر بدست آمده است. بیشترین مقدار DO مربوط به خوراک ورودی با میزان 0/0 میلی گرم بر لیتر و همچنین کمترین مقدار DO در مدت 01 دقیقه با میزان 75/1 میلی گرم بر لیتر را بدست آمد که نسبت به خوراک ورودی 25 %کاهش DO را داریم. در زمانهای متفاوت میزان NTU روند کاهشی دارد. در شرایط مذکور بیشترین مقدار NTU مربوط به پساب ورودی با مقدار 271 میلیگرم بر لیتر و کمترین مقدار در زمان 01 دقیقه استفاده میگردد با مقدار 052 میلیگرم بر لیتر بدست آمده است. بیشترین درصد پسزنی فلز سنگین (II)Cu در زمان 05 دقیقه با مقدار 00.27% بدست آمد. بیشترین درصد پسزنی فلز سنگین(II)Pb در زمان 01 دقیقه با مقدار 05.57 %بدست آمد.

    کلیدواژگان: غشا، بیوراکتور غشایی جانبی، فلزات سنگین، پساب