فهرست مطالب
نشریه مطالعات میان رشته ای تمدنی انقلاب اسلامی
پیاپی 2 (تابستان 1401)
- تاریخ انتشار: 1401/05/01
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 11-29تبلیغ بین المللی دین اسلام از رسالت های دانشمندان دین است؛ اما این عرصه در مواجهه با پرسش هایی بنیادین از این قرار است که آیا تبلیغ بیناتمدنی و میان فرهنگی دین اسلام ممکن است؟ آیا فرهنگ مدرن برای سیطره تبلیغاتی خود توجیه منطقی دارد؟ چه ظرفیت هایی در جهان اسلام برای تبلیغ بیناتمدنی وجود دارد؟ فلسفه اسلامی گنجینه ارزشمندی است که از اندیشمندان بزرگ جهان اسلام به یادگار مانده است، این گنجینه دارای ظرفیت های زیادی است که می تواند به معانی میان فرهنگی دست یافته و مبلغان دین اسلام با تکیه بر معارف فلسفه اسلامی، امکان تبلیغ بیناتمدنی را می یابند. این تحقیق ادعای فوق را اثبات می کند و نشان می دهد که فرهنگ مدرن توجیه منطقی جهانی بودن را دارا نیست. سپس اصل اجتماع نقیضین، اصل واقعیت و اثبات وجود خدا را به عنوان پایه های تبلیغ بیناتمدنی معرفی می نماید. روش اثبات این ادعا روش شناسی بنیادین است.کلیدواژگان: نظریه فرهنگی، تمدن، بینا تمدنی بودن، تبلیغ بینا تمدنی
-
صفحات 31-60زیبایی به مثابه کیفیتی ازلی و برآمده از حقیقتی همیشگی، جزیی از خمیرمایه و سرشت پاک آدمیان بوده و هست. زیباسازی اما به فرآیندی اطلاق می شود که تلاشی است برای همانند کردن محیط پیرامون به آن کیفیت دست نیافتنی و گمشده ای که انسان هبوط یافته، همواره در جستجوی آن است. به این معنا، برداشتی که در اسلام از زیبایی ها و مصادیق زیبایی در جهان مادی وجود دارد، همواره اشارتی است به آن بعد پنهان و آن حقیقت از ازل موجود. زیباسازی شهری در برداشت های معاصری که از آن صورت گرفته است، بهره مندی از پارهای کیفیت های ظاهری را متضمن تحقق امر زیبایی پنداشته است. حرکت از معماری و شهرسازی مبتنی بر سبک های برآمده از حکمت و معانی والا، به تدریج تبدیل به نوعی فرمگرایی و تقلید و بازتولید فرمها، و ترکیب و التقاط روش های گوناگون شکل دادن به محیط انسان ساخت شده است. از همین رو، گرته برداری از روش های به کاررفته در فرآیندهای زیباسازی، می تواند به خلق زیبایی منجر نگردد و طرحواره ای ناموزون و ناپایدار را شکل دهد که دوام و ماندگاری برایش متصور نیست و دیر نمی پاید. در این مقاله کوشش شده تا ضمن تبیین مفهومی زیبایی و زیبایی حقیقی، فرآیند درک و خلق زیبایی، از منظر آنچه در شهرهای سنتی اسلامی، از جزء به کل، از پایین به بالا و از خرد به کلان بر مبنای سرشت کمال جوی انسان و کاربست صفات و ویژگی های زیبای مطلق، شکل می گرفته و حاصل آن موجودیت زیبای شهری یکپارچه بوده است، مورد توجهی دوباره قرار گیرد و بایدهای زیباسازی شهری و عوامل ادراک زیبایی از نگاه اسلام در قالبی موجز مدون و ارایه گردد و از این رهگذار بازتعریفی از جریان زیباسازی شهری در شهرهای اسلامی حاصل آید.کلیدواژگان: زیبایی [حقیقی]، زیباسازی شهر، شهر اسلامی، اصول زیباسازی
-
صفحات 61-87هدف ترسیم شده نظام جمهوری اسلامی ایران، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است. امری که بارها از سوی رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) بر آن تاکید شده و همواره خواستار توجه به افق تمدنی و برنامه ریزی راهبردی برای تحقق آن بوده اند. از مهمترین راهبردهایی که در تحقق تمدن باید پی جویی شود، راهبردهای ارتباطی و رسانه ای است. در نگاه دینی ملاک حقیقی تکامل و پیشرفت، زمینه سازی برای تقرب فردی و اجتماعی به سوی خداوند متعال است. بر این مبنا، نظام ارتباطی موثر نیز تابع بهبود شاخص هایی نظیر بالا رفتن سرعت انتقال یا سهولت در برقراری ارتباط نخواهد بود. پدیده ای که به ویژه در دهه های اخیر با تحولات عظیم فناوری های ارتباطی و سلطه جهانی رسانه های مدرن، عملا حرکت به سمت افق تمدنی اسلامی و ایرانی را با چالش هایی مواجه کرده است. این جستار در پی طرح این پرسش است که جمهوری اسلامی ایران در این شرایط و در مسیر حرکت و ایجاد تمدن نوین، چه باید بکند، و تلاش نموده تا از طریق تحلیل مضمون آثار علمی و مکتوب صاحب نظران این حوزه، چند راهبرد ارتباطی پیشینی را برای نزدیک شدن به این آرمان ارایه نماید تا حکمرانی رسانه ای کشور با اتخاذ و اجرایی کردن این راهبردها، برهم زننده نظم ارتباطی نظام سلطه و محقق کننده ارتباطات تمدن ساز اسلامی باشد. برخی راهبرد های پیشنهادی مانند «نفی بت بودگی فناوری های نوین ارتباطی» جنبه سلبی دارند، و برخی دیگر همچون «تنظیم گری همگرای نظام رسانه ای»، «تقویت مهارت های شنیداری» و «مبنا قرار دادن انسان شناسی به جای منطق ریاضی در ارتباطات» جنبه ایجابی دارند.کلیدواژگان: راهبردهای ارتباطی، نظام رسانه ای، تمدن نوین اسلامی ایرانی، همگرایی رسانه ها، ارتباطات تمدن ساز، تنظیم گری همگرا
-
صفحات 89-111نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپا هرچند اقدامی منحصربه فرد نیست و پیش ازاین نیز در سیره عالمان دینی سابقه داشته، اما زمان و زمینه این نامه بدان ویژگی خاصی بخشیده است، به گونه ای که می توان آن را به عنوان یک کنش خاص در سطح تمدنی تحلیل نمو د. در این نامه، راس هرم سیاسی دینی مسلمانان با جایگاه حقوقی بسیار بالا، با قاعده هرم غیرمسلمانان به طور مستقیم گفت وگو می نماید و واسطه این گفت وگو را دعوت به مطالعه مقدس ترین متن اسلامی یعنی قرآن می نماید. آنچه به اهمیت این نامه می افزاید حیثیت های امکانی مختلف در قرایت و تحلیل آن می باشد. چنین ویژگی هایی به تنهایی قادر است یک پدیده را وصفی تمدنی ببخشد. تحلیل تمدنی نامه مذکور می تواند نتایج آن را حداکثری و دارای دوام بیش تر نماید. پیش بینی می شود این رویکرد در آینده به نوعی جدید از دیپلماسی در مقیاس جهانی شود، به ویژه این که تحولات تکنولوژیک در حوزه ارتباطات نیز با آن هماهنگ می باشد.کلیدواژگان: مقام معظم رهبری، جوانان، اروپا و آمریکا، تحلیل تمدنی، قرآن
-
صفحات 113-139
تمدن سازی اسلامی یا بهینه کردن جامعه اسلامی، در تمامی ساحت های خود، از جمله مناسبات و مفاهیم اجتماعی، در راستای شریعت اسلام و اهداف الهی است. بهینه شدن در تمدن سازی اسلامی به این معناست که جامعه اسلامی به مطلوب ترین وضعیت ممکن در اسلامی شدن تمام ساحت های اجتماعی جامعه دست یابد که از جمله این ساحت ها حقوق خصوصی جامعه اسلامی است. برخی از مناسبات حاکم در حقوق خصوصی جمهوری اسلامی ایران مناسبات غربی و غیربومی ای هستند که از منابع و عرف های غیراسلامی، به صورت تقلیدی، اخذ شده اند و با ورود مباحثی مثل تجارت الکترونیک، بازار سرمایه و غیره این قواعد افزایش یافته اند؛ لذا نسبت این قواعد غیربومی با تمدن سازی اسلامی و نحوه مواجهه با آن ها یک مسیله اساسی و بنیادین است که باید از حیث نظری و عملی در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران متیقن و تبیین شود. با توجه به جایگاه بنیادین این موضوع، باید گفت که نسبت سنجی قواعد حقوقی حقوق خصوصی با تمدن سازی اسلامی و حقوق اسلامی اولین گام نظری در این حوزه محسوب می شود. تعیین موضع نظری در خصوص مسیله مذکور از مهم ترین مقدمات نظام سازی تمدنی در عرصه حقوق خصوصی است. عرف حقوق خصوصی و قواعد حاکم بر اعتباریات در فقه و فلسفه اسلامی از جمله مکانیسم ها و مبانی اسلامی هستند که امکان انطباق قواعد حقوق خصوصی غیربومی را با آرمان های تمدن نوین اسلامی میسر می کنند. پژوهش پیشرو با رویکرد تمدنی به مواجهه حقوق خصوصی اسلامی با حقوق خصوصی غربی می پردازد. با توجه به پژوهش پیشرو فقه اسلامی به قواعد عرفی و اعتباری امکان شرعی شدن را اعطا کرده است؛ لذا با استفاده از این امکان می توان از قواعد حقوقی غیربومی در راستای تمدن سازی اسلامی استفاده کرد.
کلیدواژگان: تمدن سازی اسلامی، امر اعتباری، عرف متشرعه، نهادهای حقوق خصوصی اسلامی، حقوق خصوصی غربی -
صفحات 141-159در شرایط تاریخی حاضر، ایجاد تمدن نوین اسلامی ضرورتی اجتناب ناپذیر است. عدم تحقق این امر، منجر به سقوط تمدن اسلامی در منظومه تمدن غرب خواهد شد؛ همچنین فراهم کردن بستر سعادت جامعه بشری جز با ایجاد تمدن اسلامی میسر نیست. تحقق این هدف نیازمند انجام مطالعات بنیادین به منظور فراهم کردن بنیان های نظری این تحول اساسی است. ازآنجایی که تمدن مجموعه ای متشکل از نهادهاست، تحقق تمدن نوین اسلامی نیز مستلزم تحولاتی اساسی در بسیاری از نهادهای کنونی است. صحبت از تمدن نوین اسلامی بدون تحولات اساسی و مهم در بسیاری از نهادهای کنونی مانع از شکل گیری تمدن نوین اسلامی خواهد شد و این هدف را به آرزو تبدیل خواهد کرد. نهاد آموزش وپرورش از مهم ترین نهادهای سازنده هر تمدن است. در این تحقیق، از منظر تمدنی، عمده ترین اشکالات آموزش وپرورش بیان و سپس راه کارهایی برای اصلاح آن به منظور فراهم کردن زمینه های نهادی تحقق تمدن نوین اسلامی ارایه شده است.کلیدواژگان: تمدن نوین اسلامی، آموزش و پرورش، نقد آموزش و پرورش، تعلیم و تربیت، آسیب شناسی آموزش و پرورش
-
Pages 11-29The international propaganda of Islam is one of the missions of religious scholars. But this is a fundamental question. Is it possible to propagate the Islamic religion of Islam? Is modern culture legitimized for its propaganda domination? What capacities in the Muslim world are there to propagate civilization? The Islamic philosophy is a valuable treasure trove of the great scholars of the Islamic world. This treasure has many capacities that can achieve transnational meanings, and the propagandists of Islam, relying on the teachings of Islamic philosophy, can be found to propagate civilization. This study proves the above claim and shows that modern culture does not have the legitimacy of globalization. Then the principle of the contradictory community introduces the principle of reality and the proof of the existence of God as the foundations of integrated propaganda. The method of proving this claim is fundamental methodology.Keywords: Cultural Theory, Civilization, Inter-civilization, Propaganda of Inter-civilization
-
Pages 31-60Beauty is considered as an eternal quality which comes from a perpetual truth, and has been a part of man's pure nature. Beautification, however, is a process of trying to enhance and equate the surrounding environment into the lost, unreachable quality that the descended man has always been seeking for. From this perspective, the concept of beauty in Islam and its examples in the material world has always been a clue to that hidden aspect and eternal truth. The city beautification process in its contemporary state has considered the providing of some superficial elements with apparent and ephemeral aesthetical qualities as the tools to maintain the beauty in an urban environment. Departing from an architecture and urbanism, based on wisdom and spiritual meanings gradually deviated into a kind of formalism, imitation and reproduction of forms in the process of reshaping the built environment. As such the application of imitated beautification processes, has not only resulted in the missing of genuine beauty, but will make an inharmonious schema not probably lasting long. In this research, after describing the concept of genuine beauty, the procedure of creation of beauty in the core of Islamic wisdom was interpreted to demonstrate the bottom-up process of shaping the ‘wholeness’ or the generation of genuine beauty based upon the idealistic nature of human beings, reflected in the existence of the ‘integral’ city. Finally, the principles of ‘city beautification’ process and the crucial factors in the perception of [genuine] beauty from the Islamic point of view are presented.Keywords: [Genuine] Beauty, City Beautification, Islamic City, Beautification Principles
-
Pages 61-87The goal of the Islamic Republic of Iran system is to reach the new Islamic civilization. A matter that has been emphasized many times by the supreme leader of the revolution (the Magnificent) and they have always called for attention to the horizon of civilization and strategic planning for its realization. Communication and media strategies are one of the most important strategies that must be pursued in the realization of civilization. From a religious point of view, the true criterion of evolution and progress is to lay the groundwork for personal and social closeness to the Almighty God. Based on this, the effective communication system will not be subject to the improvement of indicators such as increasing the speed of transmission or ease of communication. A phenomenon that, especially in recent decades, with the huge developments in communication technologies and the global dominance of modern media, has practically faced challenges in moving towards the horizon of Islamic and Iranian civilization. This essay seeks to raise the question of what the Islamic Republic of Iran should do in this situation and in the direction of moving and creating a new civilization, and has tried to find some previous communication strategies for approaching this ideal, so that the country's media governance, by adopting and implementing these strategies, disrupts the communication order of the domination system and realizes Islamic civilization-building communications. Some suggested that the strategies such as "denying the idolatry of modern communication technologies" have a negative aspect, and others such as "convergent regulation of the media system", "strengthening listening skills" and "founding anthropology instead of mathematical logic in communication" have a positive aspect.Keywords: Communication Strategies, Media System, Modern Iranian Islamic Civilization, Convergence of Media, Civilizing Communication, Convergent Regulation
-
Pages 89-111Although the Supreme Leader's letter to the youth of Europe is not a unique action and has a long history in the life of religious scholars, but the time and context of this letter has given it a special feature that can not be analyzed as a specific action at the level of civilization. In this letter, the head of the political-religious pyramid of Muslims with a very high legal status, directly discusses the rule of the non-Muslim pyramid and introduces the mediator of this dialogue as an invitation to study the most sacred Islamic text, the Qur'an. Adding to the importance of this letter are the various possible aspects of its reading and analysis. Such features alone are able to describe a phenomenon as a civilization. The civilization analysis of the mentioned letter can maximize its results and make it more durable. This approach is expected to be a new form of diplomacy on a global scale in the future, especially as technological developments in the field of communication are in line with it.Keywords: Supreme Leader, youth, Europe, America, Civilization Analysis, Quran
-
Pages 113-139
Islamic civilization and Islamic society optimization, all dimensions, including social terms and concepts, are in line with Islamic sharia and God's will. In an Islamic society, optimization equals reaching an optimal status in terms of the Islamization of all social dimensions, including private law. Some of the existing terms in the private law under IRI are fundamentally exotic and western, emulated from un-Islamic conventions. The introduction of various issues like electronic commerce and the capital market has increased such formulations. Therefore, the relation between such exotic formulations and the Islamic civilization and the methods used for addressing them are substantially critical issues that need to be determined, both theoretically and functionally, under the legal system of IRI. Regarding the vitality of this issue, the first theoretical step is to determine the relationship between the legal formulations of private law, the Islamic civilization, and Islamic law. The convention of private law, the formulations of contingents in Islamic jurisprudence, and philosophy are some of the Islamic mechanisms and fundamentals that facilitate the adaptation of exotic private law formulations with the aspirations of the new Islamic civilization. This study takes a civilization-based approach to make a comparison between Islamic and Western private law. This study contends that Islamic jurisprudence has made it possible for conventional and contingent formulations to accord with sharia laws, thus allowing for using non-native legal rules for the Islamic civilization.
Keywords: Islamic civilization, value, Contingent Conventions, Western Private Law, Institutes of the Islamic Private Law -
Pages 141-159In the current historical context, the creation of a new Islamic civilization is an inevitable necessity. Failure to do so will lead to the fall of Islamic civilization in the Western civilization. Also, providing the bedrock of human society is not possible except with the creation of Islamic civilization. Achieving this goal requires fundamental studies in order to provide the theoretical foundations of this fundamental change. Since civilization is a set of institutions, the realization of modern Islamic civilization requires fundamental changes in many current institutions. Talking about a new Islamic civilization without fundamental and important changes in many current institutions will prevent the formation of a new Islamic civilization and will turn this goal into a dream. The institution of education is one of the most important constructive institutions of any civilization. In this research, from the perspective of civilization, the main problems of education are expressed and then solutions to correct it in order to provide the institutional basis for the realization of a new Islamic civilization will be presented.Keywords: modern Islamic civilization, Education Criticism, education, Pathology of Education