فهرست مطالب

اقتصاد کشاورزی و توسعه - پیاپی 118 (تابستان 1401)

فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه
پیاپی 118 (تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/31
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مرضیه امین روان، سید مجتبی مجاوریان، سید علی حسینی یکانی*، رامتین جولایی، داوید ویاجی صفحات 1-25

    با توجه به محیط متغیر فعالیت های کشاورزی، کشاورزان با انواع ریسک و عدم قطعیت مواجه می شوند که بر تصمیمات تولید، پایداری و سودآوری این فعالیت ها تاثیرگذار است. ریسک درآمدی، به ‏عنوان برآیند دو ریسک قیمت و عملکرد، از مهم ترین ریسک های پیش روی کشاورزان است. در مطالعه حاضر، الگوی کشت بهینه محصولات زراعی با بهره‏ گیری از روش تحلیل پوششی داده های سازگار با تنوع و بر مبنای معیار فاصله جهت دار تعیین شد. بدین منظور، از معیارهای «بازدهی سود انتظاری» و «ریسک ارزش در معرض خطر شرطی در سطوح احتمال مختلف» استفاده شد. نتایج نشان داد که در الگوی کشت بهینه، سهم محصول گندم کاهش و سهم محصولات سودآورتری نظیر برنج دانه ‏متوسط مرغوب افزایش می یابد؛ همچنین، محصولاتی نظیر سویا و پنبه که نسبت به سایر محصولات سودآوری کمتر و ریسک بیشتری دارند، از الگوی کشت بهینه حذف می شوند. بر اساس نتایج پژوهش، برای توسعه کشت برنج در منطقه، استفاده از ابزارهایی نظیر بیمه درآمدی، پرداخت های جبرانی و صندوق تثبیت درآمد پیشنهاد می شود.

    کلیدواژگان: الالگوی کشت، تحلیل پوششی داده ها (DEA)، ریسک درآمدی، گرگان (شهرستان)
  • حامد دهقانپور*، منصور زیبایی صفحات 25-57

    فناوری‏ های حفاظت آب و خاک به‏ عنوان یک گزینه برای ایجاد امنیت غذایی و کاهش فقر به‏ گونه‏ای فزاینده در حال توسعه است. در مطالعه حاضر، به بررسی اثرات به ‏کارگیری هم‏زمان فعالیت های حفاظت آب و خاک در سطح مزرعه در حوضه آبریز مند (در سال 1397) پرداخته و اثر این فناوری ها بر عملکرد محصول گندم، مصرف آب و فقر مطالعه شد؛ همچنین، برای رفع اریب ناشی از ناهمگنی غیرقابل مشاهده در تحلیل رگرسیون داده های مقطع عرضی، از مدل رگرسیون چرخشی درون زای چندجمله ای در چارچوب تحلیل جایگزین واقعیت استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر هکتار کشت گندم، با به ‏کارگیری فعالیت های حفاظت آب و خاک مطلوب به‏ جای کشت متداول، مصرف آب و شکاف فقر، به ‏ترتیب، معادل 3341 متر مکعب و 37 درصد کاهش و عملکرد محصول 05/2 تن افزایش می یابد. از نتایج مطالعه حاضر می‏ توان در برنامه ریزی برای رفع موانع و توسعه به ‏کارگیری فناوری ‏های حفاظت آب و خاک سود جست.

    کلیدواژگان: امنیت غذایی، تحلیل جایگزین واقعیت، رگرسیون چرخشی درون زای (ESR)، مند (حوضه آبریز)
  • سارا باغبان حقیقی، رضا مقدسی*، امیر محمدی نژاد صفحات 59-83

    تجارت خارجی یکی از مولفه های مهم در توسعه اقتصادی به‏ویژه برای کشورهای در حال توسعه است که از این طریق، می توانند به رشد سریع اقتصادی دست یابند. در سال‏های اخیر، وابستگی کالایی به یکی از مباحث نوظهور در حوزه تجارت بین الملل تبدیل شده است که بر اساس یافته های تجربی پژوهش های مختلف، موجب تغییر در الگوی تجاری کشورهای مختلف می‏شود. از این‏رو، هدف مطالعه حاضر بررسی اثر متغیر وابستگی کالایی بر صادرات محصولات کشاورزی ایران و شرکای تجاری منتخب بود؛ و بدین منظور، از شاخص مزیت نسبی استفاده شد، که بیانگر تخصصی شدن کشورها و شاخص نزدیکی به‏منظور یافتن تشابه کالایی است. برای تعیین نوع اثرگذاری متغیرها، از الگوی جاذبه و روش درست‏ نمایی شبه‏ بیشینه پوآسن (PPML) در دوره زمانی 2001 تا 2018 استفاده شده که بر اساس نتایج الگوی جاذبه، تاثیر متغیر وابستگی کالایی بر افزایش تجارت محصولات کشاورزی ایران چشمگیر است. همچنین، بر اساس نتایج تحقیق، متغیرهای درآمد سرانه و جمعیت شرکای تجاری اثر مثبت و معنی دار و فاصله جغرافیایی اثر منفی و معنی دار بر صادرات کشاورزی ایران دارند. بنابراین، پیشنهاد می شود که بازارهای هدف نزدیک و با درآمد سرانه بالا و نیز دارای درجه بالای وابستگی کالایی مد نظر صادرکنندگان قرار گیرد.

    کلیدواژگان: تجارت، محصولات کشاورزی، وابستگی کالایی، برآوردگر درستنمایی شبه بیشینه پوآسن
  • هرمز اسدی*، حمید جباری، اسدالله زارعی سیاه بیدی، امیرحسین شیرانی راد، کتایون شمشادی صفحات 85-106

    به منظور ارزیابی اقتصادی کشت نشایی در مقایسه با کشت مستقیم بذر کلزا رقم احمدی به عنوان شاهد در تاریخ های مختلف کشت، آزمایشی در مزرعه موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی کرمانشاه، در سال های زراعی 1397 و 1398 اجرا شد. تیمارهای این آزمایش شامل کشت مستقیم بذر کلزا در 15 مهر ماه به عنوان شاهد، انتقال نشای دو و چهار برگی در تاریخ های مختلف کاشت 25 مهر، 10 و 20 آبان بود. در این پژوهش، جهت دستیابی به هدف ارزیابی اقتصادی، از روش بودجه بندی جزیی، نسبت فایده به هزینه و بازده فروش استفاده شد. طبق نتایج، در استان های البرز و کرمانشاه، بیشترین میانگین عملکرد کلزا مربوط به تیمار کشت مستقیم بذر به عنوان شاهد در تاریخ کاشت 15 مهرماه به ترتیب با مقادیر 3495 و 4857 کیلوگرم در هکتار بود. در محل اجرای کرمانشاه نسبت به محل اجرای کرج، میانگین عملکرد و درآمد خالص تیمار شاهد در سال های آزمایش به ترتیب 39 و 72/2 درصد و ارزش حال درآمد خالص تیمار شاهد در نرخ تنزیل 20 درصد در سال های آزمایش 78/9 درصد افزایش نشان می دهد. در مقایسه تیمارهای کشت نشایی در محل های اجرا، کشت نشایی در استان البرز سودآورتر از استان کرمانشاه بوده است. در مجموع از نظر ارجحیت زراعی و اقتصادی، تیمار برتر در مکان های آزمایش، تیمار شاهد توصیه شد.

    کلیدواژگان: ارزیابی اقتصادی، روش نشایی، روش مرسوم، عملکرد، کلزا
  • علیرضا کرباسی، ملیحه شیبانی* صفحات 107-139

    توجه به نیازها و خواسته های مصرف کنندگان نخستین گام برای توسعه بازار محصولات ارگانیک است، زیرا شناخت رفتار مصرف کننده و بررسی عوامل موثر بر آن نقش بسیار مهمی در موفقیت هر سامانه اقتصادی دارد. از این ‏رو، هدف مطالعه حاضر بررسی قصد خرید مواد غذایی ارگانیک در شرایط بحرانی وجود ویروس کرونا و درک خطر ناشی از آن به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار بر قصد خرید مصرف کننده با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی‏ شده بود. بدین منظور، داده ها و اطلاعات مورد نیاز در سال 1399 از طریق پیمایش های میدانی و تکمیل پرسشنامه گردآوری شد. جامعه آماری تحقیق شامل مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک شهرستان تربت حیدریه بود و بر اساس رابطه کوکران، حجم نمونه 210 نفر تعیین شد. برای نمونه گیری و انتخاب افراد در جامعه، از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای و برای تحلیل داده ها، از مدل‏سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ضرایب همبستگی درک مصرف کنندگان مواد غذایی ارگانیک این شهرستان از خطر ویروس کرونا با نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتار درک‏شده و ترس پیش بینی ‏شده آنها، به ‏ترتیب، برابر با 222/0، 65/0، 625/0 و 592/0 است و نگرش مصرف ‏کننده با مقدار 452/0، درک خطر با مقدار 268/0 و ترس پیش بینی ‏شده با مقدار 101/0 بیشترین تاثیر را در قصد خرید مواد غذایی ارگانیک دارند. بنابراین، با شناساندن مزایای محصولات ارگانیک از طریق رسانه های جمعی، می توان نگرش افراد را به سمت محصولات ارگانیک تغییر داد؛ همچنین، می توان با آگاه کردن افراد جامعه از خطر ویروس کرونا، به فرهنگ سازی در زمینه قرار دادن محصولات ارگانیک در سبد مصرفی خانوار پرداخت.

    کلیدواژگان: درک خطر، رفتار برنامه ریزی‏شده، کووید 19 (ویروس کرونا)، مدل معادلات ساختاری، نگرش
  • محمد نوروزیان*، محمود هاشمی تبار، احمد اکبری صفحات 141-165

    با توجه به اهمیت موضوع کم آبی در سطح ملی و بین المللی، یکی از راهکارهای نجات ایران از بحران آب را می‏توان کشت فراسرزمینی دانست. در تحقیق حاضر، مدل برنامه ریزی آرمانی پویا به ‏عنوان چارچوبی برای برنامه ریزی سرمایه گذاری مشترک در بخش کشاورزی برای بهبود امنیت غذایی در ایران طی دوره زمانی 1397 تا 1399 در نظر گرفته شد؛ همچنین، این مدل با تخصیص عادلانه سود و ارزیابی منصفانه هزینه های سرمایه گذاران همکار از طریق یک «بازی» با ویژگی های مرتبط توسعه داده شد و برآوردها با بهره ‏گیری از نرم افزار اکسل صورت گرفت. نتایج نشان داد که در کشت فراسرزمینی، محصولات گندم، جو و کلزا، به‏ ترتیب، 468، 298 و 67 هزار تن در کشورهای میزبان تولید شده و به ‏ترتیب، حدود چهارده، پنج و چهار درصد از سهم واردات این محصولات در کشور کاهش یافته است؛ مقدار کل آب مصرفی برای تولید محصولات یادشده در کشت فراسرزمینی 1890 میلیون متر مکعب در کشورهای میزبان بوده، که این مقدار در مصرف منابع آبی کشور ذخیره شده است. در همین راستا، برنامه‏ ریزی دولت و به ویژه وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از سرمایه گذاران فعال در زمینه کشت محصولات راهبردی در زمین های کشورهای خارجی، ضمانت خرید این محصولات و حتی سلف خری از کشاورزان برون مرزی از جمله راهکارهای پیشنهادی پژوهش حاضر برای کمک به ادامه روند کار این‏گونه سرمایه ‏گذاران و کشاورزان است.

    کلیدواژگان: برنامه ریزی آرمانی پویا، سرمایه گذاری مشترک، کشت فراسرزمینی، نظریه بازی
  • داریوش رحمتی، سید ابوالقاسم مرتضوی*، حامد نجفی علمدارلو، محمدحسن وکیل پور صفحات 167-199

    دشت عباس از مهم‏ترین مناطق کشاورزی استان ایلام است که در سال های اخیر، دچار مشکلات زیست ‏محیطی شده است. اگر سیاست جدید مدیریت منابع آب سبب افزایش آلودگی منابع آب زیرزمینی و یا به‏ طور کلی، خسارت به محیط زیست شود، برای این خسارت در بازار هیچ قیمتی وجود ندارد. بنابراین، در پژوهش حاضر، ارزش غیربازاری آب ورودی از سد کرخه به آبخوان دشت عباس با استفاده از روش آزمون انتخاب مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین، با ارایه ویژگی های زیست ‏محیطی و اقتصادی- اجتماعی در یک پرسشنامه و داده های جمع آوری‏ شده از 108 بهره بردار، ارزش غیراستفاده‏ای و استفاده ای غیرمستقیم انتقال آب بدین آبخوان برآورد شد. نتایج مطالعه نشان داد که در این آبخوان، بیشترین مقدار پرداختی مربوط به شوری خاک و بیابان‏زایی با مبلغ حدود 258 هزار ریال به ازای هر هکتار در ماه و کاهش سطح نیزار با مبلغ 176 هزار ریال در رتبه دوم است؛ و میزان اشتغال با کمترین مقدار تمایل به پرداخت حدود 69 هزار ریال به ازای هر هکتار در ماه بوده و کل تمایل به پرداخت هر خانوار بهره بردار آبخوان حدود 630 هزار ریال به ازای هر هکتار در ماه است. مطابق نتایج پژوهش حاضر، برآورد ترجیحات بیان ‏شده توسط کشاورزان در مورد ویژگی های استخراج ‏شده می تواند قبل از اعمال هر سیاست یا برنامه ای، به برنامه ریزان در مدیریت آبخوآن ها کمک کند. بنابراین، پیشنهاد می ‏شود که برنامه ریزان و متولیان بخش کشاورزی، با آگاه‏ سازی کشاورزان کم ‏تجربه در زمینه اهمیت محیط یست و ارتباط نزدیک آن با عملکرد محصولات شان، امکان مشارکت آنها در این گونه طرح ها را فراهم آورند.

    کلیدواژگان: انتقال آب، آزمون انتخاب، ارزش غیربازاری، محیط زیست، دشت عباس، ایلام (استان)
  • سید محمد فهیمی فرد*، محسن رفعتی، امید گیلانپور صفحات 201-235

    سیاست تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی، از یک سو، به دلیل نگرانی از آثار سوء حذف آن بر اقشار ضعیف جامعه و از سوی دیگر، با توجه به عدم اطمینان از تحقق اهداف مورد نظر، همواره محل بحث میان موافقان و مخالفان ادامه این سیاست بوده است. افزون بر این، دست کم تا پایان سال 1400، هیچ ‏گونه سیاست جایگزین مناسب برای تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی اتخاذ نشده و بی تردید، پیش نیاز اتخاذ هرگونه سیاست جایگزینی، برآورد آثار حذف ارز ترجیحی بر بخش های اقتصادی است. از این‏رو، در مطالعه حاضر، آثار تکانه (شوک) ناشی از سناریوهای حذف نرخ ارز ترجیحی نهاده های کشاورزی (25%، 50% و 100%) بر متغیرهای اقتصادی بخش کشاورزی برآورد شد. بدین منظور، گردآوری داده ها از ماتریس حسابداری اجتماعی 1390 و جدول داده- ستانده 1395 و تحلیل آنها با مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر پویای بازگشتی (RDCGE) صورت گرفت. نتایج نشان داد که حذف ارز ترجیحی، به ترتیب، بر واردات، ارزش افزوده، تشکیل سرمایه ثابت و صادرات زیربخش های تولیدات دامی، تولیدات گیاهی، ماهیگیری و جنگل‏داری بیشترین تاثیر منفی را دارد، به ‏گونه ‏ای که تاثیر آن بر ارزش افزوده، تشکیل سرمایه ثابت، واردات و صادرات کل بخش کشاورزی، به ترتیب، 05/3 -، 50/2 -، 89/3 - و 48/1- درصد است. در نهایت، از آنجا که آثار منفی حذف ارز ترجیحی نهاده های کشاورزی بر بخش کشاورزی کمتر از افزایش تورم ناشی از عدم حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و حتی کمتر از تورم ناشی از حذف کل این ارز است، حذف ارز ترجیحی نهاده های کشاورزی پس از اتخاذ سیاست حمایتی جایگزین (سیاست ترکیبی با حمایت موثر از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به‏ ویژه اقشار آسیب ‏ذیر مانند کارت اعتباری یا ترکیب سبد کالایی با کارت اعتباری) پیشنهاد شد.

    کلیدواژگان: ارز ترجیحی، زیربخش های کشاورزی، متغیرهای کلان بخش کشاورزی، مدل تعادل عمومی محاسبه پذیر پویای بازگشتی (RDCGE)
  • اسمعیل سعیدنیا، سهیلا پروین*، علی ‏اصغر بانوئی، عباس شاکری صفحات 237-273

    یکسان سازی نرخ ارز، در عمل، عدم تخصیص ارز به بخش های اولویت ‏دار همچون کشاورزی است که واردات آنها با سهمیه ارزی ارزان‏تر از بازار آزاد صورت می گیرد؛ و با حذف این‏گونه سهمیه ها، نرخ ارز موزون در کشور افزایش می یابد. در مطالعه حاضر، با طراحی یک الگوی تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE) و استفاده از ماتریس حسابداری اجتماعی سال 1390 ، اثر افزایش سی درصدی نرخ ارز بر ارزش افزوده زیربخش های کشاورزی با دو سناریوی شبیه سازی بررسی شد. سناریوی اول مبنی بر افزایش نرخ ارز در شرایط رقابتی و بدون محدودیت عرضه و تجارت خارجی بود که نتایج بررسی این سناریو از افزایش شاخص عمومی قیمت ها و تولید ناخالص داخلی اسمی حکایت داشت؛ و بدون محدودیت تولید و عرضه، افزایش نرخ ارز به افزایش قیمت ترکیبی عوامل تولید، ارزش افزوده و صادرات زیربخش های کشاورزی و افزایش تقاضا برای عوامل تولید کشاورزی می انجامید. نتایج بررسی سناریوی دوم مبنی بر افزایش نرخ ارز و به ‏طور هم‏زمان کنترل قیمت های کشاورزی و صادرات حاکی از کاهش ارزش افزوده فعالیت های کشاورزی بود. با توجه به افزایش قیمت نهاده های کشاورزی پس از افزایش نرخ ارز، پیشنهاد می شود که برای آمادگی و تنظیم بازار و نیز کاهش ریسک تولیدکننده، حفظ ذخیره‏ای مناسب از نهاده های وارداتی به ‏ویژه خوراک دام، کود و سم و دارو در کشور همواره در دستور کار مسیولان ذی‏ربط قرار گیرد؛ و با توجه به تفاوت ریسک تولید و درآمد فعالیت ها و محصولات مختلف کشاورزی نسبت به تغییرات نرخ ارز، شایسته است که نخست، با بررسی میزان تاثیرپذیری محصولات کشاورزی از تغییرات نرخ ارز، رتبه ‏بندی آنها بر اساس درجه ضرورت و درجه تاثیرپذیری هر محصول صورت گیرد و سپس، سیاست های حمایتی این محصولات تبیین و تدوین شود.

    کلیدواژگان: یکسان سازی نرخ ارز، ارزش افزوده، مدل تعادل عمومی قابل محاسبه (CGE)، بخش کشاورزی
  • حمید بلالی*، احمد سام دلیری، اعظم محمدی صفحات 275-297

    تالاب سد آبشینه، به علت موقعیت خاص آن در تامین آب شرب مردم همدان و قرار گرفتن در مسیر مهاجرت پرندگان مهاجر، از نظر زیست ‏محیطی حایز اهمیت است. با توجه به ارایه کالاها و خدمات متعدد و ارزشمند توسط این تالاب، هدف از انجام مطالعه حاضر تعیین ارزش حفاظتی تالاب آبشینه و اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت ساکنان شهر همدان برای حفاظت از آن بود. بدین منظور، از روش ارزش ‏گذاری مشروط در یک بازار فرضی بر مبنای رجحان عمومی استفاده شد. همچنین، برای برآورد مدل، از الگوی لاجیت و روش برآورد حداکثر درست‏نمایی و برای استخراج مبالغ پیشنهادی، از روش انتخاب دوگانه دوبعدی استفاده شد. نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای صورت پذیرفت و داده های مطالعه از طریق مصاحبه با 209 نفر از سرپرستان خانوار شهر همدان در سال 1397 جمع آوری شد. نتایج تحقیق نشان داد که متغیرهای سطح تحصیلات، درآمد خانوار، میزان آشنایی با تالاب و آگاهی در خصوص خدمات زیستگاهی تالاب اثر مثبت و متغیر مبلغ پیشنهادی اثر منفی بر میزان تمایل به پرداخت افراد برای حفظ تالاب آبشینه دارند. میزان متوسط تمایل به پرداخت برای حفظ تالاب حدود 2787 تومان و ارزش حفاظتی سالانه تالاب بیش از 83/3 میلیارد تومان برآورد شد.

    کلیدواژگان: الگوی لاجیت، تمایل به پرداخت، تالاب آبشینه، روش دوگانه دوبعدی، ارزش
|
  • M. Aminravan, S.M. Mojaverian, S.-A. Hosseini-Yekani *, R. Joolaie, D. Viaggi Pages 1-25

    The changing environment of agricultural activities face farmers to a variety of risks and uncertainties that influence the decisions of production, sustainability and profitability of these activities. Income risk as a result of both price and crop yield risks is one of the most important risks for farmers. In this study, optimal cropping pattern of crops as a tool for managing income risk was determined using diversification-consistent Data Envelopment Analysis (DEA) model based on directional-distance measures. For this purpose, the expected profit and the conditional value at risk at different probability levels were used as return and risk measures. The results showed that in the optimal cropping pattern, the share of wheat decreased and the share of more profitable crops such as medium rice grain with high-quality increased; in addition, crops such as soybeans and cotton with less profit and more risk were eliminated from the optimal cropping pattern. Based on the study results, it is suggested to use tools such as income insurance, compensating payments and a revenue stabilization fund for the development of rice cultivation in the region.

    Keywords: : Income Risk, Cropping pattern, DEA Model, Gorgan (County)
  • H. Dehghanpur *, M. Zibaei Pages 25-57

    Soil and water conservation technologies are increasingly being developed as an option to create food security and reduce poverty. This study aimed at investigating the effects of the simultaneous application of water and soil conservation activities at the field level in Mond watershed basin of Iran (in 2017) as well as the effects of these technologies on wheat yield, water consumption and rural poverty. For this purpose, the Endogenous Switching Regression (ESR) model was used in the context of counterfactual analysis to eliminate the bias caused by the unobservable heterogeneity in the regression analysis of the cross-sectional data. The study results showed that using soil and water conservation measures rather than conventional ones in cultivation would result in reducing the consumed water and the poverty gap by 3160 cubic meters and 37 percent, respectively, and the yield would increase by 1.83 tons. The results of this study might be used to plan for removing barriers and developing the application of soil and water conservation technologies.

    Keywords: Food security, Counterfactual Analysis, Endogenous Switching Regression (ESR), Mond (Watershed Basin)
  • S. Baghban Haghighi, Reza Moghaddasi *, Amir Mohammadinejad Pages 59-83

    Foreign trade is a critical component of economic development, particularly for developing countries. Over recent years, product relatedness has turned into an emergent factor in international trade. According to empirical findings from various studies, this factor can alter the business models of different countries. In this regard, this study aimed at investigating the effect of product relatedness on Iran's agricultural exports and selected countries. For this purpose, the comparative advantage index and the proximity index were used to investigate the countries' specialization and similarities between products, respectively. The gravity model and the Poisson Pseudo Maximum Likelihood (PPML) method were also used to determine the effect of variables between 2001 and 2018. The gravity model results indicated the significant effect of the product relatedness variable on increasing the trade of Iranian agricultural products. It was also found that the per capita income and population of trading partners had a significantly positive effect on Iran's agricultural exports, while the effect of geographical distance was significantly negative. According to the findings, exporters are suggested to concentrate on close target markets with a high per capita income and a high level of product relatedness.

    Keywords: trade, Agricultural Products, Product Relatedness, Poisson Pseudo Maximum Likelihood (PPML)
  • Hormoz Asadi *, Hamid Jabbari, Asadollah Zarei Siahbidi, AmirHossain Shirani Rad, K. Shemshadi Pages 85-106

    In order to economical assessment of transplanting compared with direct (conventional) cultivation of rapeseed (Ahmadi variety) as check in different sowing dates, this research carried out in farm of Kermanshah agriculture and natural resources research and education center and Seed and plant improvement institute in Karaj during 2018 and 2019. Treatments of this experiment included rapeseed cultivation in 7 October as control, transplanting in two and four leaf stage on 17 October, 1 November and 11 November. In this study, for getting to economic target used Partial Budgeting Technique and Benefit cost ratio. According to the results, in Alborz and Kermanshah provinces, the mean of grain yield of rapeseed in seed cultivation in 7 October was 3495 and 4857 kg.ha-1, respectively. In Kermanshah province to Alborz province, the mean of grain yield and net income of check treatment during experimental years was increased 39 and 72.2 percent, respevtively and Net present value check treatment with discount rate 20% was increased 78.9 percent. Comparing trnsplanting treatments in target regions, transplanting planting in Alborz province to Kermanshah was more profitable. Thus,in terms of crops and economic preference, rapeseed cultivation in 7 October treatment as check treatment was selected as the best treatments in target provinces.

    Keywords: Economic evaluation, Rapeseed, Transplanting method, Traditional method, Yield
  • A. Karbasi, M. Sheibani * Pages 107-139

    Paying attention to the needs and wants of consumers is the first step to develop the market of organic products, because recognizing consumer behavior and examining the factors affecting it has a very important role in the success of any economic system. Therefore, this study aimed at examining the intention to buy organic food in the critical situation of the existence of the corona virus and risk perception posed by it as one of the factors affecting the consumer's intention to buy using the theory of planned behavior. For this purpose, the required data and information were collected in 2020 through field surveys and completing a questionnaire. The statistical population of the study included all the organic food consumers in Torbat-e Heydarieh county of Iran. Based on Cochran's formula, the sample size consisted of 210 people. Stratified random sampling method was used for sampling and selecting the individuals in the studid community and structural equation modeling was used for data analysis. The results showed that the correlation coefficients of the organic food consumers' risk perception of corona virus with their attitudes, subjective norm, perceived behavioral control and anticipated fear were 0.222, 0.65, 0.625 and 0.592, respectively and the consumer's attitude (0.452), risk perception (0.268) and anticipated fear (0.101) had the greatest impact on the intention to buy organic food. Therefore, by introducing the benefits of organic products through mass media, people's attitudes towards organic products can be changed; also, by informing the people of the society about the risk of the corona virus, it is possible to create the intention of placing organic products in the consumption basket of the household.

    Keywords: Attitude, Covid-19 (Corona Virus), Risk perception, Structural equation modeling, Theory of planned behavior
  • D. Rahmati, S.A. Mortazavi *, H. Najafi Alamdarloo, M. Vakilpoor Pages 167-199

    Dasht-e Abbas plain is one of the most important agricultural areas of Ilam province of Iran, which has suffered environmental problems in recent years. If the new water resource management policy causes an increase in the pollution of underground water resources or in general, damage to the environment, there is no price for this damage in the market. Therefore, this study aimed at investigating the non-market value of water entering from the Karkheh dam to the Dasht-e Abbas plain aquifer using the Choice Experiment (CE) method; Also, by presenting environmental and socio-economic characteristics in a questionnaire and data collected from 108 operators, the value of non-use and indirect use of water transfer to this aquifer was estimated. The study results showed that in this aquifer, the highest amount paid was related to soil salinity and desertification with the amount of about 258 thousand IRI rials per hectare per month and the reduction of the reed area with the amount of 176 thousand IRI rials placed in the second rank; and the amount of employment with the lowest amount of willingness to pay was about 69 thousand IRI rials per hectare per month and the total willingness to pay of each reservoir operating household was about 630 thousand IRI rials per hectare per month. According to the study results, estimating the preferences expressed by farmers regarding the extracted characteristics can help planners in managing aquifers before applying any policy or program. Therefore, it is suggested that the authorities and planners of the agricultural sector pave the ground for participation of less experienced farmers in such projects by making them aware of the importance of the environment and its close relationship with their product yields,.

    Keywords: : Water Transfer, Experiment Choice (EC), Non-Market Value, Environment, Dasht-e Abbas (Plain), Ilam (Province)
  • S. M. Fahimifard *, M. Rafaati, O. Gilanpour Pages 201-235

    The policy of allocating preferential exchange rate to basic goods have always been a point of debate between the supporters and opponents of its continuation due to either concern about the negative effects of its removal on the vulnerable groups in the society or  uncertainty about fulfillment of its intended goals. In addition, at least until early 2022, no suitable alternative policy has been adopted for the allocation of preferential exchange rate to basic goods and undoubtedly, the prerequisite for adopting any alternative policy is to estimate the effects of removing the preferential exchange rate on economic sectors. Therefore, this study aimed at estimating the effects of the shock caused by eliminating the preferential exchange rate of agricultural inputs within three scenarios (25%, 50% and 100%) on the economic variables of the agricultural sector. For this purpose, the data was collected from the Social Accounting Matrix (SAM) of 2011 and the input-output table of 2016 and their analysis was done with the Recursive Dynamic Computable General Equilibrium (RDCGE) model. The results showed that the removal of preferential exchange rate, respectively, had the most negative effects on imports, added value, fixed capital formation and exports of livestock products, plant products, fishing and forestry sub-sectors, so that the effects were estimated -3.05, -2.50, -3.89, and -1.48 percent on added value, fixed capital formation, import and export of the entire agricultural sector, respectively. Finally, since the negative effects of the preferred exchange rate removal for agricultural inputs on the agricultural sector were found less than the increase in the inflation caused by not removing the preferred exchange rate of basic goods and even less than the inflation caused by removing the entire preferred exchange rate of basic goods, removing the preferred exchange rate of agricultural inputs followed by adopting an alternative support policy (combined policy with effective support for producers and consumers, especially vulnerable groups, such as a credit card or combining a basket of goods with a credit card) was suggested.

    Keywords: Preferred Exchange Rate, Agriculture Subsectors, Agriculture Sector Macro Variables, Recursive Dynamic Computable General Equilibrium (RDCGE) Model
  • H. Balali *, A. Samdeliri, A. Mohammadi Pages 275-297

    Due to its special position in providing drinking water for the people of Hamadan province of Iran and being on the migration path of migratory birds, Abshineh Dam Wetland is important from an environmental point of view. Considering the provision of numerous and valuable goods and services by this wetland, this study aimed at determining the protection value of Abshineh Wetland and measuring the Hamadan residents' willingness to pay for its protection. For this purpose, conditional valuation method was used in a hypothetical market based on general preference. Also, to estimate the model, the logit model and the maximum likelihood estimation method were used, and the two-dimensional double selection method was used to extract the suggested amounts. Sampling was done using cluster random sampling method and study data was collected through interviews with 209 heads of households in Hamadan city in 2018. The study results showed that the variables of education level, household income, the level of familiarity with the wetland and knowledge about the habitat services of the wetland had positive effects, and the proposed amount variable had a negative effect on the willingness of people to pay for the preservation of the Absheena wetland. The average amount of willingness to pay for the preservation of the wetland was about 27870 IRI Rials and the annual protection value of the wetland was estimated to be more than 38.3 billion IRI Rials.

    Keywords: Logit model, willingness to pay, Abshineh Wetland, Double Dimensional Method, Protective Value