فهرست مطالب

مدیران مبتکر - سال دوم شماره 2 (پیاپی 5، تابستان 1401)

نشریه مدیران مبتکر
سال دوم شماره 2 (پیاپی 5، تابستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/06/29
  • تعداد عناوین: 3
|
  • عبدالرحمن افشاری، مهداد گلاله پور صفحات 1-12

    سازمان یادگیرنده یکی از موضوعات مهم در گفتمان دانش در سازمان است. هنوز اختلافات قابل ملاحظه ای در بین نظریه پردازان در این راستا وجود دارد که چه نوع سازمانی باید به عنوان سازمان یادگیرنده در نظر گرفته شود و رویکردهای گوناگونی در حال حاضر در گستره تعاریف موجود است. سازمان یادگیرنده به منظور انطباق و سازگاری از قدرت اطالعات و یادگیری استفاده میکند. رویارویی با محیط پویا، برخی از پژوهشگران را تا بدان جا رهنمون نموده است که به باور آنها تنها راه چاره سازمانهای آینده، تبدیل خود به یک سیستم یادگیرنده واقعی است. این پژوهش در راستای ارایه یک چارچوب برای یادگیری سازمانی با اتکا به نظریات سازمان یادگیرنده و ارایه پژوهش های انجام شده در داخل و خارج مدلی را ارایه نموده است.

    کلیدواژگان: یادگیری سازمانی، سازمان یادگیرنده، یادگیری
  • محمد جویا زندی صفحات 13-44

    بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم به عنوان جایگزین های دیجیتالی برای پولهای منتشر شده از سوی دولت ها رشد کرده اند. از معروف ترین ارزهای دیجتال میتوان بیت کوین، اتریوم، لایت کوین،آیاس،پولکادات و غیره نام برد. برخی از ارزهای دیجیتال از جهاتی شبیه بیت کوین هستند و برخی دیگر مبتنی بر فناوری های مختلف بوده یا دارای ویژگی های جدیدی هستند که به آنها اجازه می دهد تا کاربردی بیش از انتقال ارزش داشته باشند.ارزهای دیجیتال انتقال ارزش را بدون نیاز به واسطه مانند بانک یا پردازشگر پرداخت به صورت آنالین امکان پذیر می کنند و این امکان را فراهم می کنند که ارزش به صورت سراسری و با سرعتی بالا و در هر ساعت شبانه روز، با هزینه کم انتقال یابد. در این مقاله مروری بر موضوعات مهم رمز ارزها خواهیم داشت.

    کلیدواژگان: ارز دیجیتال، بلاک چین، رمز ارز، توکن
  • طاهره کریمیان، عبدالرحمن افشاری صفحات 45-58

    مدیریت دانش یکی از مهمترین مسایل در سازمان های امروزی است که با افزایش سطح دانش و تنوع ناشی از منابع متعدد در سازمان ها از یک سو و اهمیت یافتن نقش دانش در توسعه و تحول سازمانی به یک ضرورت بدل شده است. مدیریت دانش برای توسعه در سازمان نیازمند عوامل متعدد تسهیل گر و بستر ساز همچون فرهنگ سازمانی است. مقاله حاضر بر این اساس در پی بررسی نقش فرهنگ سازمانی در توسعه و تسهیم دانش در سازمان است. خلق، یادگیری، نگهداشت، تسهیم و بازتولید دانش در بین کارکنان سازمان برای همه سازمان ها یک چالش اساسی به حساب می آید که فرهنگ سازمان می تواند نقش تعیین کننده در زمینه سازی برای انتقال و تسهیم دانش داشته باشد.

    کلیدواژگان: فرهنگ، فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش