فهرست مطالب

آماد و فناوری دفاعی - پیاپی 15 (پاییز 1401)

نشریه آماد و فناوری دفاعی
پیاپی 15 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مهناز میرزا ابراهیم طهرانی*، غلام رضا جلالی فراهانی صفحات 11-30
    مطالعه اسنادی و تحلیل شرایط نشان داده که امروزه دشمن راهبرد ترکیبی پنج لایه را در دستور کار خود قرار داده است. این پنج لایه عبارت اند از؛ تهدیدات درون زا شامل نفوذ انسانی، شبکه ای و سایبری، کشف و به دست آوردن آسیب پذیری زیرساخت های سایبری به ویژه زیرساخت های خدمت رسان به مردم، قطع خدمات ضروری به مردم، انتقال پیامد قطع خدمات به مردم و مدیریت افکار عمومی بر بستر شبکه های اجتماعی خارج پایه و درنهایت ایجاد آشوب و عملیات ضد امنیتی شامل شورش، تخریب و درگیری. لذا برای مقابله باید مطابق این پنج لایه اقدامات و استراتژی داشته باشیم. این اقدامات می بایست شامل؛ کور کردن لایه نفوذ و کاهش تهدیدات درون زا، تقویت پدافند سایبری زیرساختی، تداوم کارکردهای ضروری و تضمین فعالیت زیرساخت های خدمت رسان به مردم، مدیریت رسانه و افکار عمومی و بازنگری امنیت فیزیکی باشد. امروزه سازمان ها از هر نوع و اندازه ای در معرض تهدیدات درون زا می باشند. ماهیت تهدیدات درون زا به گونه ای است که برنامه های کاهش تهدیدات درون زا در سازمان ها دقیقا شبیه هم نبوده و تلاش ها را برای کاهش اثرات این نوع تهدیدات پیچیده و سخت می نماید. در این میان انعطاف پذیری و سازگاری در بخش های امنیتی و حفاظتی بسیار مهم است چراکه جنس، نوع، اندازه و ابزار تهدید به طور مداوم متحول می شوند و فناوری ها به سرعت تغییر می کنند. لذا سوال اصلی این است که با چه الگویی می توان تهدیدات درون زا را مدیریت نمود. شاخص های خودی های مستعد ایجاد تهدیدات داخلی کدامند؟ برای پاسخ به این سوالات این مقاله یک الگو جهت حفاظت از دارایی ها و زیرساخت های حیاتی؛ پیشگیری از خشونت، مقابله با حوادث ناخواسته، جلوگیری از خسارت مالی ارایه می نماید. برای ارایه یک الگوی منسجم و پاسخگو با تشکیل جلسات خبرگی و بر اساس روش طوفان مغزی اطلاعات در کارگروه تخصصی با حضور کارشناسان خبره و با طرح سوالات مبتنی بر "چه می شود اگر" گردآوری و مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.
    کلیدواژگان: هدیدات درون زا، اقدامات خرابکارانه، زیرساخت حیاتی، ریسک
  • پیام مختاری*، امین فقیه، اسماعیل افراشته صفحات 31-60
    در این مقاله، ما یک فرمول کلی برای یک مسیله کنترل بهینه کسری ارایه می کنیم که در آن معادلات برحسب مشتقات کسری کاپوتو آورده شده اند. یک روش طیفی گالرکین کسری را برای شبیه سازی عددی مسیله فوق به کار می بریم. علی رغم غیرخطی بودن مسیله، نقطه قوت روش فوق به دست آمدن جواب ها با دقت بسیار بالا و بدون نیاز به حل هیچ گونه دستگاه جبری هست. دو مدل کسری برای پویایی انتقال ویروس هپاتیت ب و کرونا را باهدف کنترل شیوع استفاده می کنیم. با استفاده از روش فوق دو مسیله تجزیه وتحلیل شده اند. نتایج عددی نشان می دهد که با اجرای این روش قدرتمند و اثر مشتق کسری می تواند نقش اساسی در عدم گسترش بیماری داشته باشد.
    کلیدواژگان: دستگاه معادلات دیفرانسیل کسری، روش طیفی گالرکین، بیماری های واگیردار، پیش گیری
  • سید نصیب الله دوستی مطلق*، اردوان بابایی صفحات 61-88

    امروزه، کشورها به دنبال توسعه علم و فناوری هستند، زیرا که از این طریق می توانند ثروت تولید کنند و قدرتی پایدار داشته باشند. ازاین رو، اسناد بالادستی کشورها تاکید بر توسعه علم و فناوری دارند. به همین ترتیب، در اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران نیز به توسعه علم و فناوری تاکید شده است. ازآنجایی که کشورهای توسعه یافته در علم و فناوری پیشتاز هستند، دغدغه ای به وجود می آید که کشورهای درحال توسعه بدون در نظر گرفتن ظرفیت و زیست بوم خود به منظور توسعه علم و فناوری به تقلید روی بیاورند. از سوی دیگر، بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان سندی بالادستی برای اجزای نظام، توسط رهبر معظم انقلاب به منظور تبیین دستاوردها و توصیه هایی برای ساخت ایران نگارش شده است. یکپارچه سازی توسعه علم و فناوری از طریق قابلیت های قدرت ساز و فناوری های برتری ساز، با بیانیه گام دوم انقلاب، نه تنها منجر به پیشرفت کشور می شود بلکه منجر به رفع دغدغه مذکور برای جمهوری اسلامی ایران می گردد. به همین دلیل، ضروری است تا تصمیمات راهبردی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و توسعه علم و فناوری اتخاذ شود. در این راستا، با استفاده از روش های تصمیم گیری چند شاخصه می توان چنین تصمیماتی را اتخاذ کرد. اگرچه روش های عمومی برای اتخاذ چنین تصمیماتی با چالش هایی مواجه هستند. در این مقاله متناسب با موضوع علم و فناوری و موضوع بیانیه گام دوم انقلاب، روش هایی برای تصمیم گیری توسعه داده می شود که چالش های روش های عمومی را نداشته باشد و از طرف دیگر بتواند ارتباطی موثر بین این دو موضوع ایجاد کند.

    کلیدواژگان: بیانیه گام دوم انقلاب، تصمیم گیری چند معیاره، توسعه فناوری، ساختار تصمیم گیری، مدل سازی ریاضی
  • جواد وروانی*، محمد حاج حیدری صفحات 89-132

    به علت محدودیت منابع آب شیرین، آلوده شدن تدریجی آنها و افزایش روزافزون جمعیت و تقاضای آب برای مصارف گوناگون، اعمال مدیریت صحیح و هوشمندانه منابع آب در مقیاس های محلی، منطقه ای و ملی در استفاده بهینه و حفاظت منطقی آن ضرورتی اجتناب ناپذیر است. در این تحقیق ضمن بررسی وضعیت موجود و توسعه فضای سبز، نیاز آبی و منابع تامین آب فضای سبز، ضوابط و مبانی طرح، گزینه های مختلف انتقال و توزیع آب به لحاظ فنی و اقتصادی بررسی و سناریو مناسب معرفی گردید. به طوریکه پس از تعیین موقعیت و مشخصات منابع آبی و پارک ها و فضای سبز حومه شهری کرهرود و همچنین حجم آب مصرفی قطعات در هر دور آبیاری، مسیر اتصال منابع آبی به قطعات فضای سبز طراحی شد. این کار ابتدا با تعیین نقاط ارتفاعی و طول مسیر شبکه (کوچه ها و خیابان ها) آغاز شد. بر این اساس بهترین مسیرهای شبکه بر اساس کوتاه ترین مسافت، شیب توپوگرافی و هیدرولیکی که درنهایت کمترین هزینه را نیز باید در بر داشته باشد در چندین مرحله بازبینی و کنترل ترسیم شد. مبنای محاسبات انتقال آب معادلات هیزن- ویلیامز جهت محاسبه افت فشار و دیگر معادلات هیدرولیکی موردنیاز که در پیوست ارایه شده، بوده است. پس ازاین مرحله، با در نظر گرفتن مبانی و ضوابط طراحی سه سناریو اتصال و انتقال آب فضای سبز بررسی شد و درنهایت بر اساس بررسی نحوه تطبیق منابع آبی با مصارف بخش فضای سبز، با توجه به بخش نوبت بندی آب، مقدار منابع آب قابل دسترس ازنقطه نظر کمبود آب در افق 20 ساله در هر سه سناریو بررسی شد و سناریو مناسب ارایه گردید

    کلیدواژگان: فضای سبز، آب شرب، انتقال آب، کرهرود، کیفیت آب زیرزمینی
  • حمید فروزان*، اسماعیل احمدی مقدم صفحات 133-186
    امروزه اهمیت و تاثیرگذاری پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی مجازی بر کسی پوشیده نیست. شبکه های مجازی از پدیده هایی هستند که در مدت کوتاهی توانسته اند در اغلب حوزه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... ورود یافته و به تدریج تبدیل به مو لفه های تاثیرگذار شوند. این شبکه ها از قابلیت ها و ظرفیت های بالقوه و بالفعل فراوانی برای ایفای نقش در حوزه ها و مسایل مختلف برخوردار بوده و قادر هستند تا تعاملات و روابط موجود بین عناصر و اجزای معادلات مختلف جوامع بشری را تحت تاثیر جدی قرار دهند. از یک سو، پدافند غیرعامل از ضروریاتی است که در تمام جوامع بشری و در تمام ادوار زمانی موردتوجه قرارگرفته تا دامنه آسیب پذیری دارایی ها، منافع و منابع خودی در مقابل تهدیدات مختلف را به حداقل ممکن کاهش یابد. از سوی دیگر نقش شبکه های اجتماعی در سده معاصر، هرروز بیش ازپیش برجسته ترشده است. این رسانه ها امروزه به واسطه به کارگیری فناوری های پیشرفته ارتباطی تا عمق جوامع نفوذ کرده و از تاثیر به سزا و تعیین کننده ای در جهت دهی به افکار عمومی و نحوه نگرش افراد به جامعه، سیاست، اقتصاد، فرهنگ و... برخوردار گشته اند. پژوهش حاضر باهدف شناسایی تهدیدات و آسیب های شبکه های اجتماعی مجازی، تلاش می نماید تا اقدامات پدافند غیرعامل درحوزه مردم را موردبررسی قرار دهد. این پژوهش با استفاده از ساختار پژوهش های آمیخته و روش توصیفی- تحلیلی انجام گرفته است و برای جمع آوری یافته های نظری از فن بررسی اسناد و مدارک علمی و مصاحبه خبرگی استفاده شده است. نتیجه پژوهش حاضر نشان می دهد که متناسب باقابلیت های شبکه های اجتماعی مجازی، از مجموعه ای از اقدامات پدافند مردم محور برای مقابله با تهدیدات نوین فرهنگی، تضعیف باورها و اعتقادات مردم، جلوگیری از هویت زدایی و کاهش ضریب نفوذ شبکه های فضای مجازی در خانواده ها می توان استفاده نمود.
    کلیدواژگان: پدافند مردم محور، تهدیدات و آسیب های شبکه های مجازی، شبکه های اجتماعی مجازی
  • سعید فعلی*، محمد حاج حیدری صفحات 187-222
    در این مقاله با هدف مقاوم سازی و مقابله با تهدیدات ناشی از انفجار در سازه های سبک وزن و ساندویچ پنلهای مورد استفاده در ساخت سقف سوله ها به بررسی اثرات استفاده از روکش تقویت کننده پلیمری پولی یوریای در افزایش مقاومت به موج انفجار این ساندویچ پنل ها پرداخته شده است. برای این منظور اثر انفجار ماده منفجره روی ساندویچ پنل تقویت شده با روکش پلیمری پلی یوریای (RSP) با روش شبیه سازی عددی در نرم افزار المان محدود LS-Dyna بررسی شده است. ساندویچ پنل تقویت از 4 لایه روکش پلی یوریای، ورق فلزی موجدار، هسته فوم پلی اورتان و ورق زیری فولادی تشکیل شده است. شبیه سازی انجام شده به صورت سه بعدی و با روش اویلری- لاگرانژی و برای وزن 2 تا 4 کیلوگرم ماده منفجره که در فواصل 1 تا 2 متری ساندویچ پنل منفجر می شوند و برای ضخامت 2 تا 4 میلی متر روکش پلیمری انجام شده است. انتشار موج انفجار بالای RSP و برآوردی از نحوه انتشار آن در پشت دیواره، تنش حداکثر اعمالی به ساندویچ پنل و ارزیابی تخریب و آسیب در آن بررسی گردیده و برآوردی از میزان تخریب RSP صورت گرفته است، علاوه بر آن ارزیابی از نحوه تخریب تجهیزات سبک قرار داده شده در داخل سوله با تقویت ساندویچ پنل صورت گرفته است.
    کلیدواژگان: پدافند غیرعامل، مقاوم سازی، موج انفجار، سازه های سبک، ساندویچ پنل