فهرست مطالب

الفکر السیاسی الاسلامی - پیاپی 3 (الربیع و الصیف 2022)

نشریه الفکر السیاسی الاسلامی
پیاپی 3 (الربیع و الصیف 2022)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/06
  • تعداد عناوین: 6
|
  • اسحق سلطانی* صفحات 9-33
    نحاول فی البحث الحالی الإجابه عن السوال: ما هی غایه الحریه وفقا لمنهج التفسیر الموضوعی فی القرآن الکریم؟ ومن اجل فتح المجال للتعاطی مع القرآن الکریم نناقش فی البدء المبادی الانثروبولوجیه للحریه بالاستناد إلی تفسیر المیزان. من هنا نجد ان الحریه هی اول مبدا فی طبیعه الإنسان، خلیفه الله فی الوجود، وتوظیف هذا المبدا یقتضی تطهیر الإنسان لنفسه من ای شعور بالاستکبار ونظره استقلالیه إزاء نفسه. لیتخذ بعد ذلک من عنصر «الحق» محورا لحریته فی علاقاته وارتباطاته فی الحیاه الاجتماعیه لتتهیا له ظروف التمتع بالحریه فی الحیاه الدنیویه. فی الحقیقه ینظر إلی التمسک بالحق کمحور لتمییز الحریه من اللاحریه، وإدراک حقیقه هذا التمسک یمکن ان یوصلنا إلی غایه الحریه. فی یوم القیامه تتجسد حقیقه معارضه الحق، کما ترسم ملامحها آیات القرآن الکریم، فی صوره عجز الإنسان عن القیام بالافعال التی یبتغیها وتکبیله بالقیود والسلاسل. فی حین تتجسد حقیقه الالتزام العقیدی والعملی بالحق بالدخول فی فضاء یطلق فیه العنان للإراده الإنسانیه، وتحقیق کل امنیه بمجرد التمنی.
    کلیدواژگان: القرآن الکریم، الحریه المتمحوره حول الحق، غایه الحریه، تفسیر المیزان، الحریه
  • رضا لک زائی* صفحات 34-71

    السلطه من المفاهیم الاساسیه فی العلوم السیاسیه، لذا تلح الضروره علی تسلیط الضوء علی رای الإمام الخمینی (ره) فی هذا المصطلح والذی یتلخص فی انها «الإقدام عند الإراده»، بینما من وجهه نظر العلوم السیاسیه السایده «فرض إراده (ا) علی (ب)». یناقش المقال الحالی عبر محاور عده السلطه السیاسیه من منظار الإمام الخمینی (ره) الذی فجر ثوره شعبیه وإسلامیه، وقاد البلاد فی ظل اوضاع غایه فی التعقید؛ محاور المقال هی: مفهوم السلطه، واسسها، ومصادرها، وانواعها، والقایمین علیها، اهدافها. من الواضح ان تباین تعریف السلطه له تاثیر مباشر علی شرح هذه المحاور. استعان الکاتب فی مقاله بالإطار المفهومی ل فوق-نظریه الفطرتین: اعنی الفطره المخمره والفطره المحجوبه، ونموذج تحلیل العلل الاربع. یتیح الإطار المفهومی للفطرتین دراسه النظریات المنافسه، ومن نتایج هذا المقال الاستفاده من الإطار المفهومی المحلی والإسلامی للفطرتین، وتقدیم رویه جامعه نسبیا عن السلطه المتعالیه. استعان الکاتب فی مقاله باسلوب الدلاله المتداول فی علم المنطق واصول الفقه.

    کلیدواژگان: الإمام الخمینی(ره)، العلل الاربع، الفطرتان، السلطه المتعالیه، السلطه السیاسیه، السلطه المتدانیه
  • منصور میر احمدی* صفحات 72-105
    الإماره او الحوکمه عباره عن عملیه تتم خلالها نشاطات تعنی بالاقتدار العام، وتصطبغ هذه النشاطات بصبغه شعبیه إذا کان الشعب منظورا له کذی حق. شاعت فی الادبیات الفقهیه الابحاث التی تتناول موضوع الحکومه، ولکن قلما تناولت هذه الابحاث مفهوم الإماره او الحوکمه بصوره عامه الحوکمه الشعبیه بوجه اخص. مع هذا، یبدو ان المحقق النایینی فی مصنفه النفیس تنبیه الامه وتنزیه المله اعتنی بشکل جدیر بمساله الحوکمه الشعبیه. الورقه الحالیه عباره عن بحث فی مساهمه النایینی فی إنتاج الادبیات الفقهیه المتعلقه بموضوع الحوکمه الشعبیه. یعتقد الکاتب ان النایینی فی مصنفه المذکور قد اعترف بحق الشعب فی عملیه الحوکمه علی الاقل فی اربع مراحل هی: تاسیس الحوکمه، المشارکه فی الحوکمه، مراقبه الحوکمه، التحول فی الحوکمه. علی هذا الاساس، یمکن الحدیث عن قدرات الفقه لتقدیم نموذج فقهی فی الحوکمه الشعبیه والبرهنه علی الطبیعه الشعبیه للحوکمه بالاستعانه بالجهود الفقهیه للنایینی.
    کلیدواژگان: الفقه، الحوکمه، الحوکمه الشعبیه، التاسیس، المشارکه، المراقبه، التحول، النائینی
  • احمد رهدار* صفحات 106-132
    حظی موضوع حضور الإنسان فی التاریخ وکیفیه انتقاله من مرحله إلی اخری باهتمام الادیان والمحافل العامه فتنازعته النظریات والفرضیات المختلفه. توکدالعقیده الإسلامیه علی وجود نوع من الحرکه التطوریه التکاملیه الخاصه فی نظام المخلوقات، ومنها الإنسان، یقودها الانبیاء والرسل، ویمکن توضیحها والبرهنه علیها من خلال قواعد معرفیه عدیده بما فی ذلک فلسفه التاریخ. یحاول البحث الحالی توضیح منطق الحرکه التطوریه للإنسانیه فی التاریخ، وسبر دلالاتها السیاسیه. وقد خرج البحث بنتایج منها، لما کان التاریخ یشکل البعد الوجودی للإنسان ومجری الولایه الإلهیه، فإن تصاعدیه الفیض الإلهی تقتضی التکامل التاریخی للإنسان وتکثیف مسوولیاته فی رحبه التاریخ. والدلاله السیاسیه للتکامل التاریخی للإنسان هی فی إرادیه افعاله. لذا، فاستنادا إلی البنیه النظریه الدینیه، ثمه منظومتان إداریتان کلیتان رکبتا علی عجله التاریخ، اعنی، منظومه الإداره النبویه ومنظومه الإداره الإمامیه، وذلک بهدف تعزیز وعی الإنسان وتنظیم افعاله.
    کلیدواژگان: فلسفه التاریخ، الحرکه التطوریه للإنسان، المسوولیه التاریخیه للإنسان، منظومتا النبوه والإمامه، الفعل السیاسی للإنسان فی التاریخ
  • آزاده نظامی*، حبیب الله دانش شهرکی صفحات 133-155
    الوجود هو حجر الزاویه فی فلسفه صدر الدین الشیرازی، وتعالی الإنسان هو الغایه الاسمی والاهم. من هنا، فالحکمه المتعالیه بتقدیمها نظاما  فلسفیا محکما یدور مدار تعالی الإنسان، وحرکته الجوهریه المستمره کرمز لعقلانیه الشیعه، تخطو خطوه مهمه علی طریق هدایه الفرد والمجتمع فی إطار الدوله المتعالیه، وسد الثغرات ورفع النواقص التی تشوب نماذج الحکم المختلفه. هذا فی حین ان المذاهب الإنسانیه بترکیزها علی البعد المادی فی إنسان العصر الراهن، وفشل النظم الاجتماعیه المختلفه بعدما اقصت عنصر التعالی فی السیاسه، قد مهدت لازمه اللاهویه وانحطاط الإنسان. یسعی البحث الحالی بلغه فلسفیه إلی تقدیم وصف تحلیلی لاسس ومعاییر الإنسان المتعالی بما فی ذلک الاستنهاض الذاتی المتعالی، قابلیته علی التربیه المعنویه، والمعرفه الغریزیه لمکنونات الاشیاء وغیر ذلک، وطرح فکره الإنسان المتعالی کنموذج مناسب لتاسیس الدوله المتعالیه. فی الحقیقه إن البحث عباره عن مدخل لفرضیه مفادها ان فلسفه صدر الدین الشیرازی بحملها لواء الإنسان المتعالی وتغییرها للاسس والروی الفلسفیه السابقه قدمت المخرج الوحید من الازمات والتحدیات التی لا حصر لها التی تعانی منها الانظمه السیاسیه فی العالم وصولا إلی الدوله المتعالیه. الابتعاد عن الارستقراطیه، النضال ضد التبعیه للاجنبی، التمحور حول العداله، مراعاه مبدا الجداره، الترکیز علی البعدین والمعنوی للإنسان .. إلخ کل هذه ثمار الجهد العقلانی للبحث الحالی من اجل تبیان حقیقه وجود علاقه وثیقه بین نظریه الإنسان المتعالی والدوله المتعالیه بحیث، اولا، الإنسان المتعالی یسمو ویعلو فی ظل دوله متعالیه، إذ بدون الإنسان المتعالی تکون لدینا دوله غیر مفهومه، ثانیا، حیث ان الإنسان المتعالی یحمل خطه جامعه وشامله لسعاده الإنسان وتعالیه، فالدوله المتعالیه هی التی تهیی من خلال تعاملها مع الإنسان المتعالی اسباب التمسک بالشریعه والعقلانیه والتوحید والتمحور حول العداله.
    کلیدواژگان: الدوله المتعالیه، الإنسان المتعالی، الحکمه المتعالیه، ینبغیات الدوله المتعالیه، صدر الدین الشیرازی
  • مختار شیخ حسینی* صفحات 156-179
    یشکل التیار المقاصدی احد اهم التیارات الفکریه الهویاتیه فی العالم الإسلامی المعاصر وله جذور تاریخیه فکریه یعتد بها فی التراث الإسلامی. یعود الفضل فی صوغ النظام الفکری لهذا التیار فی العصر الحدیث إلی المحاولات الفکریه لمفکرین من امثال محمد عبده، ومحمد الطاهر بن عاشور، وعلال الفاسی، وفی عصور متاخره، طه جابر العلوانی وإسماعیل فاروقی وعبد الحمید ابو سلیمان. ینظر إلی العلوانی بوصفه احد ابرز مفکری هذا التیار، وقد مر تطوره الفکری بثلاث مراحل: الاهتمام بإعاده صیاغه الفقه والاصول فی ضوء المقاصد، اسلمه المعرفه، واخیرا العوده إلی القرآن لوضع الحلول لازمات العالم الإسلامی، من هنا فإن الهاجس الرییسی فی هذه الورقه هو تحلیل قراءه العلوانی لاهم التحدیات الفکریه وإلزامات عوده العالم الإسلامی المعاصر إلی عصر عظمه الحضاره. من بین النتایج التی توصلت إلیها الورقه هی ان العلوانی کان یعتقد ان الازمه الفکریه هی اصل المشکله ولبها، ویری ان التقالید المتوارثه عبر القرون السالفه للمسلمین لا تکفی لوحدها من اجل الخلاص من هذه الازمات الکبری، ولذا یطرح مقاربته للقرآن الکریم باعتباره حلقه وصل بین عالم الغیب وعالم الوجود، مبینا ان الحل فی إعاده بناء الحضاره الإسلامیه من جدید رهن بالعمل بالمقاصد الکلیه للشریعه (التوحید، التزکیه، العمران)، وباعتقاده ان هذه المقاربه النظریه الکلیه قادره علی ان تشکل الرد الانسب علی التحدیات الحضاریه المعاصره، وهو ما یتناوله الکاتب فی هذه الورقه باسلوب تحلیلی.
    کلیدواژگان: المقاصد، العالم الإسلامی، طه العلوانی، التوحید، التزکیه، العمران، الحضاره
|
  • Eshagh Soltani * Pages 9-33
    The present study seeks to deal with the question on the nature of objectives of freedom based on the method of thematic interpretation of the Holy Qur'an. In this regard, in order to provide the interaction with the Holy qur'an to be possible, first the anthropological foundations of freedom organized based on Tafsir Al-Mizan is dealt with. Accordingly, freedom is identified as the superior need of Caliph of Allah in universe that in order to take advantage of this need, freedom must refine all arrogance and independent understanding related to itself. Then, by focusing on the element of "true" as the axis of freedom, he should adjust his interactions and relationships in social life so that he can benefit from freedom in worldly life. In fact, resorting to "truth" is known as the determining axis of freedoms and unfreedoms, and by understanding the truth of this resorting, one can find the objectives of freedom. According to the verses of the Holy Qur'an, confronting the truth in the arena of the Resurrection Day will appear in the form of inability to perform the desired actions of humans and being captured in shackles and chains. However, the belief and practical commitment to the truth is to enter an arena where human will and providence are applied and every wish is fulfilled as soon as that wish is formed.
    Keywords: The holy Qur'an, the rightful freedom, the objectives of freedom, Tafsir al-Mizan, Freedom
  • Reza Lakzaei * Pages 34-71

    Power is one of the basic concepts of political science, and therefore it is necessary to examine Imam Khomeini's view on this issue. Imam Khomeini defines power as "action in case of will", while popular political science considers power as "imposing the will of A on B". In the present paper, political power has been dealt with in several areas based on the view of Imam Khomeini, who created a popular and Islamic revolution and governed the country in complex conditions. These axes include concept, foundations, sources, types, agents and goals of power. Vividly, a different definition of power has a direct effect on the explanation of these axes. The paper via using the conceptual framework of the meta-theory of two natures, i.e. the intoxicated nature and the veiled nature and the pattern of analysis of the four causes have been established. The conceptual framework of the two natures provides the examination of rival theories. Using the native and Islamic conceptual framework of two natures and presenting a relatively comprehensive view of the transcendental power is one of the novelties of this study. The paper has been conducted using the denotation method that is proposed in the logics and Usul Fiqh (principles of Islamic jurisprudence).

    Keywords: Imam Khomeini, Four Causes, two natures, transcendental power, Political Power, methodological power
  • Mansour Mirahmadi * Pages 72-105
    Governance, as a process in which activities related to public authority are carried out, enjoys the nature of the people if in that process, the people are considered to have rights. In the Fiqh (Islamic jurisprudence) literature, despite the wide coverage of governance, the concept of governance in general and popular governance in particular has been less dealt with. However, it seems that Mohaghegh Naeini has paid due attention to popular governance in his precious book Tanbih al-Umah va Tanzih al-Millah. The present paper is an exploration of Naeini's contribution in the production of jurisprudential literature about popular governance. According to the author, in this book, Naeini has recognized at least the right of the people in the governance process in the four stages of establishment of governance, participation in governance, supervision of governance and transformation in governance. In this regard, relying on Naeini's jurisprudential efforts, we can talk about the capacity of Fiqh to present a jurisprudential model of popular governance and argue about the popular nature of governance.
    Keywords: Fiqh, Governance, popular governance, establishment, Participation, Supervision, Transformation, Naeini
  • Ahmad Rahdar * Pages 106-132
    Regarding the nature and quality of human in history and its transition from each stage to the next, religions and traditional bases have presented various theories. According to Islamic thought, a special evolutionary movement is established in the system of creatures, including humans. The mentioned movement was under the management of the divine prophets and can be explained from various knowledge bases, including the philosophy of history. This study, while explaining the logic of human evolutionary movement in history, has examined its political implications. Based on the findings of the study, since history is the dimension of human existence and the context for the flow of God's will, the multiplicity of God's grace is necessary for the historical evolution of man and the intensification of his responsibilities in the field of history. The political implication of the historical evolution of man is the conscious nature of his actions. Therefore, based on the religious theoretical system, two macro management structures, the management structures of prophecy and imamate are embedded in history in order to strengthen human consciousness and adjust its actions.
    Keywords: philosophy of history, evolutionary movement of human, historical responsibility of human, structures of prophecy, imamate, political action of human in history
  • Azadeh Nezami *, Habibollah Danesh Shahraki Pages 133-155
    The existence of the pillars of Mulla Sadra's philosophy and human excellence is its most important and essential goal. Therefore, the transcendental wisdom based on human excellence and its continuous evolutionary movement as a symbol of Shia rationality by presenting a solid philosophical system is an important step in guiding the individual and society in the form of a transcendental government, and repairs and corrects the shortcomings of various models of governance. While giving originality to the material aspect of the human being of the present age due to humanistic schools and the failure of various social systems that have abandoned the excellent aspect of politics, they have provided the context for the crisis of identitylessness and human degeneration. This study aims to use philosophical language to describe and analyze the foundations and characteristics of the transcendental human being, including transcendental self-flourishing, acceptance of spiritual education, and innate identification of the truths of things, etc. and indicate the transcendental human being as a suitable model for the establishment of the transcendental government. In fact, the current study is an introduction to the claim that Mullah Sadra's philosophy, with a change in the foundations and philosophical attitudes under the banner of a transcendental human being, is the only solution of the countless crises and challenges of the world's political systems to realize a transcendental government. Staying away from aristocracy, fighting against xenocentrism, focusing on justice, considering the principle of meritocracy, paying attention to the material and spiritual aspect of human, etc., are the findings of the rational effort of the present study to show the fact that there is a close relationship between the theory of the transcendental human and the transcendental government. This is because firstly, the transcendental human flourished next to the transcendental government, and the transcendental government would be incomprehensible without the transcendental human. Secondly, since the transcendental human has a comprehensive plan for the happiness and excellence of human, therefore, the transcendental government is a government that, in interaction with the transcendental human, provides the context for the expansion of focusing on Sharia, rationality, monotheism and justice.
    Keywords: Transcendental government, transcendental human, transcendental wisdom, transcendental government duties, Mulla Sadra
  • Mokhtar Sheikh Hosseini * Pages 156-179
    The Futuristic movement is one of the most important intellectual identity-giving movements in the contemporary Islamic world, which has a strong historical-intellectual background in the Islamic works. The formation of the thought system of this movement in the contemporary era has been caused by the intellectual efforts of thinkers such as Mohammad Abdu, Muhammad Taher bin Ashour, Alal Al-Fasi, and in the later period, Taha Jabir Al-Alwani, Ismail Farooqi, and Abdul Hamid Abu Salmian. Alwani is one of the most prominent thinkers of this movement, whose intellectual development is in three stages, the effort to reconstruct Fiqh and Usul in the light of objectives, the Islamicization of knowledge, and finally returning to the Qur'an to provide solutions to the crises of the Islamic world. Therefore, the fundamental concern of the paper is to analyze Alwani's understanding of the most important intellectual challenge and the requirements of returning to the civilizational glory of the contemporary Islamic world. The findings of the study show that Alwani considers the central issue to be an intellectual crisis and does not consider the tradition of Muslims from the past centuries to be sufficient to get rid of these big crises. Therefore, by presenting an examination of the Qur'an that considers the connection between the unseen world and the universe, he considers implementing the macro goals of Sharia (monotheism, purification and development) as the solution of the reconstruction of Islamic civilization and considers this macro theoretical approach capable of responding to the challenges of contemporary civilization, which are analyzed in the paper.
    Keywords: goals, Islamic World, Taha al-Alwani, monotheism, purification, Development, Civilization