فهرست مطالب

پژوهش های زبانی - ادبی قفقاز و کاسپین - سال سوم شماره 1 (پیاپی 7، پاییز و زمستان 1400)

نشریه پژوهش های زبانی - ادبی قفقاز و کاسپین
سال سوم شماره 1 (پیاپی 7، پاییز و زمستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/12/01
  • تعداد عناوین: 7
|
  • گارنیک آساطوریان صفحات 7-12

    این مقاله به وجه اشتقاق جاینام گردمان در ارمنستان می پردازد. به عقیده نگارنده این جاینام منشا قفقازی ندارد و به هیچ یک از قومنام های قفقازی نیز شبیه نیست. گردمان به احتمال بسیار، ریشه در زبان های ایرانی دارد و از زبان پارتی یا مادی میانه به یادگار مانده است.

    کلیدواژگان: گردمان، جاینام های ارمنی، جاینام شناسی، زبان های ایرانی
  • راحله ایزدی فر صفحات 13-23

    تاتی اسفرورینی از جمله گویش هایی است که در منطقه رامند در جنوب و جنوب غربی قزوین در دامنه کوه رامند رایج هستند. اسفرورینی در تقسیم بندی های یارشاطر همراه با تاکستانی و چالی در گروه رامندی شمالی و تاتی جنوبی قرار داده شده است. نگارنده در این مقاله به توصیف این گویش پرداخته و نمونه ای از واژه های آن را از مآخذ گوناگون گرد آورده است.

    کلیدواژگان: تاتی اسفرورینی، زبان های ایرانی شمال غربی، تاکستان قزوین
  • هریپسیمه ترسیان صفحات 25-29

    گیل یا گیلک نام یکی از اقوام کهن ساکن شمال ایران در حاشیه دریای کاسپین است که از دیرباز به دلیری و جنگاوری شهره بوده اند. این قومنام در متون فارسی به صورت های گوناگون گیل، گیلی، گیلک و گیلکی ضبط شده است. این نوشتار کوتاه به بررسی نخستین شواهد کاربرد این واژه در ادبیات کلاسیک فارسی اختصاص یافته است. شایان ذکر است که در متون کلاسیک فارسی اطلاعات قوم شناختی ارزشمندی درباره این قوم به چشم می خورد.

    کلیدواژگان: قومنام گیل، گیلک، ادبیات کلاسیک فارسی، اطلاعات قوم شناختی
  • حسین اسکندری ورزلی *، مظاهر زمانی نعمت سرا صفحات 31-55

    از نظر شناختی انسان همواره تلاش دارد امور انتزاعی را به کمک امور کمتر انتزاعی یا مادی بشناسد. بدن انسان با تمام واژه های هم بسته و وابسته اش، آشناترین اقلیمی است که بشر اولیه در سپیده دم تاریخ و زبان با آن آشنا بوده است. همین شناخت سبب شده، انسان بسیاری از اشیای پیرامون خود را با کمک تصویری که از بدن خویش دارد، بشناسد. پرسش این تحقیق آن است که بدن انسان در ساخت واژه های گیلکی چه نقشی دارد و چه واژه هایی از این طریق ساخته شده اند؟ این تحقیق به روش کتابخانه ای انجام شده و واژه های بررسی شده از فرهنگ های گیلکی استخراج شده اند. شم زبانی یکی از نویسندگان نیز در این پژوهش یاری رسان بوده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد واژه های بسیاری در زبان گیلکی به کار می روند که در آنها یکی از اندام های بدن انسان در معنای ثانوی به کار رفته است.

    کلیدواژگان: معناشناسی شناختی، بدن مندی، استعاره مفهومی، زبان گیلکی، اندام های بدن
  • سیما حسن دخت صفحات 57-68

    لاهیجانی یکی از گویش های زبان گیلکی است که خود از زبان های ایرانی شمال غربی محسوب می شود. بیشتر ساکنان استان گیلان در بخش مرکزی لاهیجان شامل دهستان آهندان، بازکیاگوراب، لفمجان، لیالستان، و لیل، و بخش رودبنه به این گویش سخن می گویند. نگارنده در این مقاله بر پایه اطلاعات گویشی خود و با بهره گیری از برخی مآخذ به توصیف گویش لاهیجانی پرداخته است.

    کلیدواژگان: گویش لاهیجانی، زبان گیلکی، زبان های ایرانی شمال غربی
|
  • Garnik Asatrian Pages 7-12

    The author discusses the origin of the Armenian place-name Gardman. In his view, it may be of Iranian, possibly Parthian or Middle Median, provenance.

    Keywords: Gardman, Armenian Place-Names, Toponymy, Iranian Languages
  • Raheleh Izadifar Pages 13-23

    Tati Esfarvarini is one of the dialects spoken in the Râmand region in the south and southwest of Qazvin, on the slopes of Mount Râmand. Esfarvarini, is classified by Yarshater in Northern Râmandi and Southern Tati groups alongside Tâkestâni and Čâli. The author in this article attempts to describe this dialect and has collected a sample of its vocabulary from a variety of resources.

    Keywords: Tâti Esfarvarini, Northwestern Iranian Languages, Tâkestân of Qazvin
  • Hripsime Torosyan Pages 25-29

    Gēl or Gēlak is the name of one of the ancient tribes living in northern Iran on the shores of Caspian Sea. This ethnonym has been recorded by different forms – Gēl, Gēlī, Gēlak and Gēlakī in Persian texts. This article investigates the first evidences of using this word in Classical Persian literature. It is worth noting that in Classical Persian texts there is valuable ethnographical information about this tribe.

    Keywords: Ethnonym Gēl, Gēlak, Classical Persian Literature, Ethnographical Information
  • Hossein Eskandari Varzali *, Mazaher Zamani Nematsara Pages 31-55

    Cognitively, humans are always trying to make sense of the abstract by referring to material and less abstract matters. The human body is the most familiar domain with all its related words that early mankind was familiar with at the dawn of history and language. This perception has led the man to recognise many of the objects around him with the help of the image he has of his own body. The question of this research is, what role does the human body play in the construction of Gilaki words and what words are made in this way? This study was conducted by library research method and the studied words were extracted from Gilaki dictionaries. Linguistic intuition of one of the authors has also been helpful in this research. The result of the research shows that many words are used in Gilaki language, in which one of the human body parts is used in the secondary meaning.

    Keywords: Cognitive Semantics, Embodiment, conceptual metaphor, Gilaki Language, Body parts
  • Sima Hassandokht Pages 57-68

    Lâhiǰâni is one of the dialects of Gilaki language which is one of the Northwestern Iranian languages. Most residents of Gilan province in the central part of Lâhiǰân, including Ahandân rural district, Bâzkiyâgurâb, Lafmeǰân, Layâlestân, and Lil, and Rudboneh district, speak this dialect. In this paper, the author describes the Lâhiǰâni dialect using his dialectical information and referring to some resources.

    Keywords: Lâhiǰâni Dialect, Gilaki Language, Northwestern Iranian Languages
  • Anton Evstratov Pages 1-22

    В современных условиях интеграции этнических меньшинств, проходящей достаточно проблемно – в том числе и в целом ряде высокоразвитых стран Европы и Америки, важно изучение имеющегося успешного интеграционного опыта. Примечательно, что этот опыт был бы полезен, как в случаях с миграциями последних лет (как в европейских государствах), так и в ситуациях, когда этнические меньшинства живут на той или иной территории традиционно (здесь в качестве примера можно привести Россию, а также некоторые другие страны Азии). В качестве позитивного примера здесь достаточно неожиданно может выступить Армения, воспринимаемая обычно как моноэтничная страна. Тем не менее, на территории РА проживают десятки этнических меньшинств, успешно вплетенных в ткань единого государства и общества. Это обуславливает актуальность данного исследования, которое также распространяется на самовосприятие и самоидентификацию этнических меньшинств республики с одной стороны, с точки зрения собственной идентичности, а с другой – как граждан Армении. В ходе нашей работы была сделана попытка проанализировать самоописание ассирийской общины РА, ее идентификации и исторической памяти. В качестве источников нами использовались интервью с общественными активистами, а также религиозными деятелями ассирийской общины, публикации в СМИ, социальных сетях и интернет-пабликах, а также визуальные символы, используемые ассирийцами Армении в их религиозной практике и бытовой жизни.

    Keywords: ассирийцы, Армения, вопрос меньшинств, самоидентификация, интеграция
  • Shushanik Ayvazyan Pages 23-33

    В статье исследуется новый метод этнологических и этнографических исследований – нетнография, и в свете этой методологии дискурс о тюркских корнях кавказских народов в медиа сегменте. Предметом исследования являются два народа, проживающие в разных регионах Кавказа, аварцы, коренное население Дагестана, и месхетинские турки из региона Самцхе –Джавахети Грузии, ныне расселенные в основном в Средней Азии и в России. Наблюдение за двумя абсолютно разными народами, позволит проанализировать тенденции развития данного дискурса целиком на Кавказе, и заинтересованных в этом сторон.

    Keywords: Нетнография, аварцы, турки-месхетинцы, интернет, Турция