فهرست مطالب

نشریه فرماندهی و کنترل
سال ششم شماره 1 (پیاپی 19، بهار 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/08/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا بحری*، مهدی فسنقری، وحید یزدانیان صفحات 1-15

    در این مقاله موضوع پایش پیوسته شدت تشعشعات الکترومغناطیسی همزمان با توسعه زیرساخت های ارتباطی رادیویی در شبکه ملی اطلاعات بررسی شده است. از جمله مهمترین اجزاء شبکه ملی اطلاعات بخش های دسترسی و انتقال رادیویی می باشند. رسیدن به الزاماتی که در اسناد شبکه ملی اطلاعات به عنوان اهداف کمی ذکر شده اند ناگزیر به بهره برداری از شبکه نوین ارتباطات سلولی نظیر نسل پنجم شبکه های ارتباطی است. شبکه های نوین به دلیل چگال تر  شدن ایستگاه ها عملا باعث افزایش شدت تشعشعات پرتوهای رادیویی خواهند شد. از طرفی با توجه به چرخه پدافند غیر عامل زیستی، اولین حلقه از پدافند غیرعامل زیستی، پایش و رصد دایمی خطرات و تهدیدات می باشد. در هیمن راستا سنجه الکتریکی برای اندازه گیری شدت تشعشعات الکترومغناطیسی و مقایسه آن با سطوح مجاز بر اساس استانداردهای جهانی و ملی طراحی، شبیه سازی و ساخته شد. همزمان با برنامه های توسعه شبکه ملی اطلاعات و با در نظر گرفتن منشور حقوق شهروندی در بهره مندی شهروندان از بهداشت تشعشعی، ایجاد یک شبکه سراسری یکپارچه از سنجه های الکتریکی برای پایش پیوسته شدت تشعشعات در کشور به عنوان یک نیاز مورد توجه قرار گرفت. مکانیابی و چیدمان صحیح محل نصب سنجه های الکتریکی نیاز به تعیین شاخص ها و معیارهای موثر دارد. در انتهای مقاله سه دسته شاخص از منظر فنی، محیطی و اجتماعی برای انتخاب محل نصب سنجه ها شناسایی و پیشنهاد شده اند.

    کلیدواژگان: تشعشعات الکتریکی، نرخ تجمعی، شبکه ملی اطلاعات، پرتوگیری، سنجه میدان الکتریکی
  • حامد سپهرزاده* صفحات 16-30

    سیستم های سایبر-فیزیکی ترکیبی از فضای سایبری و فرآیندهای فیزیکی هسنند که در آن ها سیستم ها و فرآیندهای فیزیکی توسط بخش سایبری نظارت و مدیریت می شود. هدف از ورود بخش سایبر به دنیای فیزیکی افزایش انعطاف پذیری و بهبود کارایی سیستم هاست. امروزه این سیستم ها در زیرساخت های حیاتی نقش کلیدی دارند. این پیشرفت از طرف دیگر این سیستم ها را در معرض مخاطرات امنیتی جدی قرار داده است که پیش از این وجود نداشته اند. بنابراین پرداختن به امنیت و قابلیت اطمینان این سیستم ها بسیار ضروری است. در این مقاله، روشی برای مدل سازی و ارزیابی قابلیت اطمینان سیستم های سایبر-فیزیکی در برابر حملات امنیتی ارایه شده است. در این روش رفتار مهاجم در نفوذ و حمله به سیستم به همراه رفتار سیستم با در نظر گرفتن اقدامات دفاعی مانند استفاده از مولفه های افزونه و راهبردهای تشخیص نفوذ مدل سازی شده است. ارزیابی کمی قابلیت اطمینان با استفاده از سنجه های دسترس پذیری و میانگین زمان تا خرابی سیستم انجام شده است. نهایتا در یک مثال، کاربردپذیری روش پیشنهادی نشان داده شده است.

    کلیدواژگان: سیستم های سایبر-فیزیکی، امنیت، قابلیت اطمینان، ارزیابی کمی
  • ایمان شایگان*، جهانیار بامداد صوفی، ابوالفضل کزازی، محمد تقوی فرد صفحات 31-52

    پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل مبتنی بر استراتژی زنجیره تامین لارج جهت بهبود عملکرد رقابتی در صنعت داروسازی ایران (تولید داروهای ژنریک) انجام شد. رویکرد پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی (کیفی- کمی) و روش گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل کلیه خبرگان حوزه دارویی کشور و در بخش کمی شامل کلیه مدیران وکارکنان شرکت های دارویی تولید کننده داروهای ژنریک بود. یافته های پژوهش منجر به شناسایی 106 کد باز شناسایی شد که در قالب چالش ها و الزامات استراتژی های ناب، تاب آور، چابک و سبز زنجیره تامین لارج دسته بندی شدند. چالش های مدیریت زنجیره تامین دارویی لارج عبارت بودند از: هزینه، زمان، تامین خارجی، کمبودی موجودی دارو، فقدان مدیریت و نظارت صحیح از سوی مراجع قانونی، نوسان قیمت و هزینه، موانع فنی و قانونی و موانع مدیریتی. الزامات مدیریت زنجیره تامین دارویی لارج نیز عبارت بودند از: تولید به هنگام و مدیریت ارتباط با مشتری، حذف ضایعات، برنامه ریزی هماهنگ و مدیریت منابع، انعطاف پذیری در برابر تغییرات، انطباق پذیری (سازگاری) و تبادل دانش ،پایداری زنجیره تامین، ترویج تفکر زیست محیطی و بسته بندی سبز، مدیریت سبز و رعایت استانداردها و قوانین زیست محیطی که تمامی این چالش ها و الزامات بر عملکرد رقابتی زنجیره تامین دارویی تاثیر معناداری داشتند.

    کلیدواژگان: تاب آور، چابک، زنجیره تامین لارج، ناب، سبز، صنعت دارویی
  • فرهاد فرنیا*، محمدرضا موحدی صفت، وحید کریمی، سید رضا زاهدی صفحات 53-66

    با ارتقای تکنیک های جنگ الکترونیک در عملیات های نظامی بویژه در حوزه پدافند هوایی، تاب آوری سامانه های راداری در برابر انواع حملات جنگ الکترونیکی در صحنه نبرد می تواند نقش بسزایی در توازن قوا و تعیین پیروز میدان داشته باشد. تحقیق حاضر با هدف طراحی و تدوین راهبردهای ارتقای تاب آوری سامانه های راداری در محیط جنگ الکترونیک انجام شده و از نوع کاربردی- توسعه ای می باشد. نمونه آماری پژوهش 31 نفر از صاحب نظران و اساتید حوزه های رادار و جنگ الکترونیک هستند. گردآوری داده ها از طریق منابع کتابخانه ای و پرسشنامه می باشد. پرسشنامه در سه مرحله تنظیم گردیده و شامل تعیین مولفه ها و شاخصه ها، رتبه بندی نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای ارتقای تاب آوری سامانه های راداری در محیط جنگ الکترونیک است که روایی آن توسط چند نفر از خبرگان تایید و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ (82/0) حاصل شده است. داده ها با استفاده از آمار توصیفی تجزیه و تحلیل گردیده و هر یک از عوامل داخلی و خارجی احصا گردیده است. وضعیت میزان تاب آوری سامانه های راداری WT تعیین شده و متناسب با آن چهار راهبرد اصلی برای تدوین برنامه راهبردی ارتقای تاب آوری سامانه های راداری در محیط جنگ الکترونیک شناسایی و اولویت بندی شده است.

    کلیدواژگان: تاب آوری، رادار، جنگ الکترونیک
  • هومن اهرامی، احمد جعفرنژاد چقوشی*، مسعود اسدپور صفحات 67-85

    تاثیر فضای مجازی بر زندگی بشری و بهره گیری از کلان داده های به دست آمده در کلیه ساحت های اجتماعی، سیاسی و امنیتی جوامع یکی از روندهای جهانی است. پرسش پژوهش حاضر این است که دولت ها چگونه می توانند از روند موضوعات حساس که مستعد ایجاد بحران هستند از طریق بهره گیری از این کلان داده ها در رسانه های اجتماعی آگاه شده و در برابر آن ها برنامه ریزی نمایند. هدف این پژوهش، طراحی مدل هشدار سریع در رصد رسانه های اجتماعی برای شناسایی زودهنگام سیگنال های موضوعات حساس و بحران آفرین و سپس واکافت آن ها است. به دلیل اهمیت چنین نظامی که از الزامات حکمرانی در عصر حاضر است و از طرفی حساسیت های امنیتی آن برای کشورهای پیشرو، اطلاعات آشکاری از نمونه های مشابه آن در دسترس نیست. بالطبع ایجاد چنین نظامی نیازمند طراحی از ابتداست. بدین ترتیب در این پژوهش با بهره گیری از نظریه داده بنیاد چندوجهی، مدل نظام هشدار سریع احصا شده است تا مبنایی برای طراحی فنی یک کلان نظام هشدار سریع باشد اعتبارسنجی این مدل علاوه بر سنجش نظری با روش دلفی فازی صورت پذیرفته که موید مدل ارایه شده بوده است.

    کلیدواژگان: نظام هشدار سریع، حسگری اجتماعی، روش داده بنیاد چندوجهی، رصد رسانه های اجتماعی
  • علی جبار رشیدی*، حامد رادی نیا صفحات 86-106

    امروزه حملات پیشرفته ی سایبری، خطرهای جدی را برای اقتصاد و امنیت ملی کشورها پدید آورده اند. متاسفانه غالبا مهاجمین و بدافزارهای رایانه ای یک قدم از سیستم های امنیتی جلوتر می باشند. از این رو باید به جای انتظار برای مواجهه با تهدیدات و هجمه های احتمالی، یعنی همان روش های پیشین دفاع سایبری، به دنبال راه حلی قوی تر و هوشمندانه تر برای از میان بردن آن خطر احتمالی باشیم. اینجاست که نظریه "دفاع سایبری فعال" مطرح می شود که بخش اساسی آن آگاهی وضعیتی سایبری می باشد. طی چند سال اخیر متخصصان و پژوهشگران همواره به دنبال یک آگاهی وضعیتی فعالانه، موثر و هوشمند برای دستیابی به یک دفاع مطلوب در مقابل حملات پیچیده امروزی بوده اند. با ظهور دفاع سایبری فعال و اثبات اثربخشی و بازدارندگی بالای آن در بهبود دفاع سایبری، دستیابی به یک مدل مطلوب آگاهی وضعیتی بر مبنای مفاهیم و رویکردهای این نوع دفاع، از اصلی ترین موضوعات تحقیقاتی در این مسیله می باشد.
    در این مقاله با ارایه یک مدل پیشنهادی گسترده و جامع آگاهی وضعیتی سایبری به همراه زیربخش های آن بر مبنای راهبردها و تکنیک های دفاع سایبری فعال در مقایسه با سایر مدل ها، تغییر اساسی در بهبود دفاع سایبری خصوصا در زیرساخت های حیاتی و حساس ایجاد خواهد شد. برخی از این راهبردها و تکنیک ها شامل راهبرد هک متقابل، مقابله با حملات صفر روزه، آگاهی وضعیتی اشتراکی و غیره می باشند. ارایه یک تعریف جدید از مولفه قدرت مدافع و افزایش ضرایب آن با بهره گیری از شاخصه های مدل پیشنهادی و همچنین بررسی نتایج ارزیابی بر اساس نظریه بازی ها نشان می دهد، مدل گسترده پیشنهادی کارایی بهتری در مقابله با حملات مهاجمین داشته است.

    کلیدواژگان: دفاع سایبری، دفاع سایبری فعال، آگاهی وضعیتی، هک متقابل، بازدارندگی، حملات صفر روزه
|
  • Reza Bahri *, Mahdi Fasanghari, Vahid Yazdanian Pages 1-15

    In this article, the topic of continuous monitoring of the intensity of electromagnetic radiation simultaneously with the development of radio communication infrastructures in the national information network is investigated. Among the most important components of the National Information Network are the access and radio transmission sections. Achieving the requirements that are mentioned as quantitative goals in the documents of the National Information Network is inevitable to use the new cellular communication network such as the fifth generation of communication networks.  New networks will actually increase the intensity of radio radiation due to the denser number of stations. On the other hand, according to the cycle of non-biological defense, the first link of non-biological defense is the constant monitoring of risks and threats. In the direction of Hayman, an electric meter was designed, simulated and built to measure the intensity of electromagnetic radiation and compare it with the permitted levels based on international and national standards.  Simultaneously with the development plans of the national information network and taking into account the charter of citizens' rights in the benefit of citizens from radiation health, the creation of a nationwide integrated network of electric meters for the continuous monitoring of radiation intensity in the country was considered as a need.  The correct location and arrangement of the place of installation of electric meters requires the determination of effective indicators and criteria.  At the end of the article, three categories of indicators from the technical, environmental and social point of view have been identified and suggested for choosing the place of installation of gauges

    Keywords: Electric radiation, cumulative rate, national information network, radiation, electric field meter
  • Hamed Sepehrzadeh* Pages 16-30

    Cyber-physical systems are a combination of cyberspace and physical processes in which physical systems and processes are monitored and managed by the cyber layer. The purpose of entering the physical world is to increase the flexibility and efficiency of systems. Today, these systems play a key role in critical infrastructure. This development, on the other hand, has exposed these systems to serious security risks that did not exist before. Therefore, addressing the security and reliability of these systems is essential. In this paper, a method for modeling and evaluating the reliability of cyber-physical systems against security attacks is presented. In this method, the attacker behavior in intrusion and attack on the system is modeled along with the behavior of the system by considering defensive measures such as the use of redundant components and intrusion detection systems. Quantitative reliability assessment was performed using accessibility metrics and mean time to system failure. Finally, in an example, the applicability of the proposed method is represented.

  • Farhad Farniya *, Vahed Karami Pages 53-66

    Improving electronic warfare techniques in military operations, especially in the field of air defense, improving the resilience of radar systems against electronic warfare attacks on the battlefield as the main command and control tool in the field of air defense, will play an important role in determining the winner of the battlefield. Had. The present study aims to design and develop strategies to improve the resilience of radar systems in the electronic warfare environment and is of an applied type. The statistical sample of the research is 31 experts and professors in the field of radar and electronic warfare. Data collection is through library resources and questionnaires. The questionnaire is organized in three stages and includes confirmation of components and characteristics, ranking of strengths, weaknesses, opportunities and threats to improve the resilience of radar systems in the electronic warfare environment. 0.82) has been obtained. Data were analyzed using descriptive statistics and each of the internal and external factors were counted. Status of WT Radar Resilience Determined Finally, four main strategies for developing a strategic plan to improve the resilience of radar systems in an electronic warfare environment have been identified and prioritized.

  • Houman Ehrami, Ahmad Jafarnejad*, Masoud Asadpour Pages 67-85

    The impact of cyberspace on human life and the employment of the obtained big data in all social, political, and security aspects of society are among the global trends. The present study seeks to answer the question concerning how governments can become aware of the trend of sensitive issues, which can result in crises, and plan against them using the big data of social media. The goal is to define an early warning system (EWS) architecture in the observation of social media for the early detection of the signals of sensitive and critical issues and assess them. Given the importance of such a system, which is among the governance requirements in the current century, along with its security sensitivities for pioneering countries, no clear information about the architecture of similar examples is available. Thus, creating such a system requires designing from scratch. Accordingly, in the present study, by taking advantage of multi-grounded theory, the early warning system's model is identified. The model is validated through fuzzy Delphi, which approves the proposed model for EWS.

    Keywords: Early warning system, social sensing, multi-grounded theory, surveillance of social media
  • Ali JabbarRashede *, Hamed Radiniya Pages 86-106

    Nowadays complex cyber-attacks, have made serious threats for economic and national security in counties. Unfortunately, often hackers and computer malwares are one step ahead of security systems. Therefore, instead of waiting to deal with possible threats and attacks, the same as (former cyber defense methods), we need to look for a stronger and smarter solution to eliminate that potential threat. That’s where “active cyber defense” theory arises which situational awareness is an essential part of it. Over the past few years, Experts and researchers have always been looking for an active, effective and smart situational awareness to achieve an ideal defense against today's sophisticated attacks. With the advent of active cyber defense and the proof of its effectiveness and high deterrence in improving cyber defense, achieving an ideal model of situational awareness based on the concepts and approaches of this type of defense, is one of the main research topics in this issue.
    In this paper, by presenting a proposed comprehensive model of cyber situational awareness with its subdivisions based on active cyber defense strategies and techniques, in comparison with existing models, a fundamental change will be made in improving cyber defense, especially in critical and sensitive infrastructures. Some of these strategies and techniques Are Such as hack-back strategy, counter zero-day attacks, shared situational awareness, and etc. Providing a new definition of the Defender power component and increasing its coefficients by using the advantages of the proposed model as well as reviewing the evaluation results based on game theory show that the proposed comprehensive model has better performance against attackers.

    Keywords: Cyber defense, Active cyber defense, Situational awareness, Hack-back, Deterrence, Zero-day attacks