فهرست مطالب

اندیشه فلسفی - پیاپی 8 (پاییز 1401)

نشریه اندیشه فلسفی
پیاپی 8 (پاییز 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/09/30
  • تعداد عناوین: 6
|
  • غلامرضا حسین پور* صفحات 1-14

    رویکرد تحلیل حذف انشایی، نه حضور گویندگان، شنوندگان و افعال را بلکه حضور کلمات «من»، «تو» و افعال جملات انشایی را مسلم فرض می کند. در رویکرد اصول موضوعه محاوره ای نیز می توان به اصول محاوره رسمیت بخشید و نشان داد که قواعدی در دستور زبان وجود دارند که به چنین اصولی وابسته اند. اما از نظر جان سرل، هر دو رویکرد تحلیل حذف انشایی و اصول موضوعه محاوره ای، برداشت اشتباهی را از جایگاه نظریه افعال گفتاری در روایتی کلی از زبان نشان می دهند. ایراد سرل به این دو رویکرد این است که هر دوی آن ها در استفاده از منابع نظریه های فعلی افعال گفتاری ناکام می مانند. هر دو نظریه وقتی با داده های گیج کننده مواجه می شوند، راه حلی را فرض می کنند که نیاز به عرضه مولفه های اضافی و غیرضروری دارد. در هریک، فهمی صحیح از نقش افعال گفتاری ما را قادر می سازد تا این داده ها را بدون ارایه این مولفه های اضافی و غیرضروری توجیه کنیم.

    کلیدواژگان: جان سرل، افعال گفتاری، تحلیل حذف انشائی، اصول موضوعه محاوره ای
  • سید عباس کاظمی اسکویی* صفحات 15-27

    رابرت آدامز فیلسوف مشهور مسیحی در کتاب خوبی‎های محدود و نامحدود از نسخه‎ ضعیفی از نظریه‎ فرمان الهی دفاع می‎کند. مطابق دیدگاه آدامز ماهیت الزام اخلاقی این همان با فرمان داده شدن توسط خداوند است. استدلال وی برای این دیدگاه شامل دو مرحله است. در مرحله‎ اول او تلاش می‎کند نشان دهد که مفهموم الزام اخلاقی در ذات خود یک مفهوم اجتماعی است. یعنی الزام اخلاقی قوام یافته از مفاهیم اجتماعی مانند درخواست یا دستور یک شخص یا هویت ثالث مثل جامعه‎ اخلاقی است. در مرحله‎ دوم او ادعا می‎کند که این هویت ثالث کسی جز خدا نمی‎تواند باشد. من در این مقاله به نقد مرحله‎ اول استدلال آدامز خواهم پرداخت و نشان خواهم داد که دلایلی که او برای ماهیت اجتماعی داشتن مفهوم الزام اخلاقی ارایه می‎کند ناتمام هستند.

    کلیدواژگان: رابرت آدامز، الزام اخلاقی، فرمان الهی، خوبی، سرزنش، گناه، بخشایش
  • رضا صادقی* صفحات 29-42

    در فلسفه صدرا وجود به عنوان خیر معرفی شده است و تشکیک وجود همزمان مراتب خیر را نیز نشان می دهد. ملاصدرا در اخلاق نیز به حسن و قبح ذاتی و عقلی باور دارد. در این مقاله از ارتباط این دو بخش از اندیشه صدرا بحث خواهیم کرد و نشان خواهیم داد اصالت وجود می تواند مبنایی عقلی برای دفاع از حسن و قبح ذاتی افعال اخلاقی باشد. ادعای اصلی این است که اصالت وجود و تشکیک در وجود ابعادی هنجاری نیز دارند. در مقایسه دیدگاه صدرا با دیدگاه دو فیلسوف معاصر او مشخص خواهد شد صدرا به دلیل آنکه با تکیه بر عقل از خیر اخلاقی دفاع می کند احکام اخلاقی را تابع اراده انسان نمی داند و دیدگاه او در برابر اراده گرایی دکارتی قرار دارد. همچنین اخلاق واقع گرایانه او با فایده گرایی تجربی نیز تفاوت دارد و به دلیل پیوند دادن وجود با خیر در برابر بی معنایی و پوچ گرایی است.

    کلیدواژگان: اصالت وجود، حسن و قبح عقلی، حسن و قبح ذاتی، اراده گرایی، نسبی گرایی اخلاقی
  • مریم صمدیه* صفحات 43-55

    ارکسیس یا میل در دیدگاه ارسطو، به میل عقلانی و میل غیرعقلانی تقسیم می شود. میل عقلانی شامل بولیسیس و میل غیرعقلانی شامل اپیسومیا (میل شهوانی) و تومس (میل احساسی) است. بررسی آراء ارسطو نشان می دهد که میل عقلانی از جهات مختلفی با سایر امیال متفاوت است. اول اینکه میل عقلانی در مقایسه با میل شهوانی و میل احساسی، به بخش عقلانی نفس تعلق دارد و از این رو تنها اختصاص به انسان دارد و حال آنکه میل شهوانی و میل احساسی در حیوانات نیز وجود دارند. دوم اینکه میل عقلانی به اهدافی مربوط می شود که از طریق سنجش عقلانی محقق می شوند و چنین اهدافی از نظر فاعل، به جای اینکه صرفا خوشایند و لذت بخش باشند، خوب هستند. سوم اینکه میل عقلانی با شناسایی حقیقت سروکار دارد و هم چنین برخلاف میل شهوانی و میل احساسی، میلی آینده محور است. در نهایت ویژگی برجسته ی میل عقلانی، مبدا بودن آن برای افعال اخلاقی است؛ چراکه موضوع میل عقلانی، هدفی عقلانی است؛ چیزی که حیوانات از آن بی بهره هستند.

    کلیدواژگان: ارسطو، ارکسیس یا میل، بولئسیس یا میل عقلانی، اپیسومیا یا میل شهوانی، تومس یا میل احساسی
  • علیرضا ملکی* صفحات 57-72

    اندیشه از دیدگاه فرگه همراه با ابداعات و همچنین ابهاماتی است که از نگاه های گوناگونی بررسی شده است؛ اما نگاه فرگه به تعاریف مرسوم صدق و رد آنها، موضوع اصلی این نوشتار است. فرگه در تبیین خود از گزاره های حاوی اندیشه و حکم، تعاریف مرسوم صدق را نمی پذیرد و تمام آنها را دارای تسلسل معرفی کرده و در مقابل او برای رفع مشکل دستیابی به صدق و ارزش گزاره های معرفتی، «اندیشه» را مطرح و سعی دارد آن را جایگزینی برای تعاریف صدق، معرفی کند. برای روشن شدن این ادعا ابتدا زبان و اندیشه را از منظر وی بررسی کرده و در ادامه با ورود به موضوع اندیشه و کشف ویژگی های آن، متوجه ادعای فرگه جهت جانشینی آن با تعاریف صدق شویم. در نهایت، نگارنده با وجود تقویت حداکثری دیدگاه فرگه، با طرح هفت نقد معتقد است این امر امکان پذیر نیست.

    کلیدواژگان: گوتلوب فرگه، فلسفه زبان، رد تعاریف صدق، جایگزینی، اندیشه، تئوری مطابقت
  • جلال عبدالهی، سید هدایت سجادی* صفحات 73-86

    دخالت ارزشهای غیرمعرفتی در استدلال علمی بحث های زیادی به همراه داشته است. یکی از راه هایی که می تواند این دخالت را توجیه نماید، استدلال از راه ریسک استقرایی است. هدف این مقاله، بررسی نسخه ای از این استدلال است که توسط داگلاس ارایه می گردد. وی با طرح پرسش در مورد «حد کفایت شواهد» استدلالش را پیش می برد. ما با مفروض گرفتن درستی استدلال داگلاس، سعی می کنیم که پاسخ پرسش از «حدکفایت شواهد» را با توجه نتیجه گیری استدلالش مشخص سازیم. نشان خواهیم داد که با درنظرگرفتن توامان ارزش های معرفتی و غیرمعرفتی نمی توان پاسخ مناسبی برای حدکفایت به دست آورید، زیرا یا گرفتار دور می شویم و یا مجبور به اضافه کردن اموری مبهم. همچنین، توضیح خواهیم داد که داگلاس می توانست پاسخ به پرسش از حد کفایت را با تاکید بیشتر بر عمل دانشمندان و کاربران واقعی علم جست وجو کند که در آن، الزامی بر ادغام مدعیات علمی با حیطه های سیاست گذارانه علم وجود ندارد.

    کلیدواژگان: ریسک استقرایی، استدلال علمی، ارزش های معرفتی، ارزش های غیرمعرفتی، استانداردها درونی
|
  • Gh. Hosseinpour* Pages 1-14

    The performative deletion analysis approach, does not assume the presence of speakers, hearers, and verbs, but rather the presence of the words "I", "you", and performative verbs. In the approach of conversational postulates, it is also possible to formalize principles of conversation and show that there are rules in grammar that are dependent on such principles. But according to John Searle, both approaches to the performative deletion analysis and the conversational postulates show a misunderstanding of the place of theory of speech acts in the general narrative of language. Searle's objection to these two approaches is that they both fail to use the sources of current theories of speech acts. Both theories, when confronted with confusing data, assume a solution that requires the introduction of additional and unnecessary components. In each, a correct understanding of the role of speech acts enables us to justify this data without providing these additional and unnecessary components.

    Keywords: John Searle, Speech act, performative deletion analysis, conversational postulates
  • S.A. Kazemi Oskooei* Pages 15-27

    In his book, Finite and Infinite Goods, The prominent Christian philosopher, Robert Adams, defends a weak version of divine command theory. According to this view, the nature of moral obligations is identical with being commanded by God. His argument for view has two stages. In the first stage he tries to show that the notion of moral obligation is essentially social in its nature. That is, moral obligations are constituted by social notions such as demands or commands of a third party such as a third person or the moral community. In the second stage he argues that this third party cannot be anything but God. In this paper I will try to criticize his argument in its first stage. I will show that his reasons and arguments for the claim that moral obligations have a social nature are inconclusive.

    Keywords: Robert Adams, Moral Obligation, Divine Command, Goodness, Blame, Guilt, Forgiveness
  • R. Sadeghi* Pages 29-42

    In Sadra's philosophy, existence is introduced as good, and levels of existence are also levels of goodness. He in his Ethics believes in intrinsic and rational goodness and ugliness. In this article, we will discuss the relationship between these two parts of Sadra's thought and we will show that Originality of existence can be a rational basis for defending inherent goodness and ugliness. The main claim is that the originality of existence and levels of existence also have normative dimensions. In the following, Sadra's ethics will be compared with the view of his two contemporary philosophers and it will be argued that Sadra's moral system is opposed to Cartesian voluntarism because he defends moral goodness by relying on intellect and does not consider moral rules to be subject to human will. Also, his realistic ethics is different from empirical utilitarianism and because he accepts the relation between existence and goodness, his ethics is a practical obstacle against meaninglessness and nihilism.

    Keywords: originality of existence, intellectual goodness, ugliness, intrinsic goodness, voluntarism, moral relativism
  • M. Samadieh* Pages 43-55

    Orexis or desire in Aristotle’s point of view is divided into rational and irrational desires. Rational desire includes Boulêsis while irrational desire includes Epithumia (appetite) and Thumos (passion). The study of Aristotle’s ideas shows that rational desire is different from other types of desire from different aspects. Firstly, rational desire as compared to the appetite and passion belongs to the rational part of the soul and thus is exclusively for human being whereas appetite and passion exist in animals too. Secondly, rational desire is concerned with goals which are realized through rational deliberation and such goals are good from the point of view of the agent instead of being merely pleasant and pleasurable. Thirdly, rational desire is engaged with the identification of truth and also contrary to the appetite and passion is a future-oriented desire. Finally, the striking feature of rational desire is its being an origin for moral actions; because the issue of rational desire is a rational goal; something from which the animals are deprived.

    Keywords: Aristotle, Orexis or Desire, Boulêsis or Irrational desire, Epithumia or Appetite, Thumos or Passion
  • A. Maleki* Pages 57-72

    Thought in Frege’s point of view is accompanied by innovations as well as ambiguities that have been examined from various points of view. But Frege's view of conventional definitions of truth and rejecting them is the main topic of this article. In his explanation of propositions containing thought and judgment, Frege doesn’t accept the conventional definitions of truth for their sequence, and in order to solve the problem of achieving the truth and value of propositions, he proposes "Thought" and tries to replace it. In order to clarify this claim, we first examine language and thought from his point of view, and then by entering into the subject of thought and discovering its characteristics, we will try to understand Frege's claim to replace it with the definitions of truth. Finally, with the plan of seven critiques, the author believes that this replacement is not possible and fruitful.

    Keywords: Gottlob Frege, Philosophy of language, Rejection on definitions of truth, replacement of thought, Correspondence theory
  • J. Abdollahi, S.H. Sajadi* Pages 73-86

    Non-epistemic values in scientific reasoning bring many discussions. One way to justify the role of these values is the argument from inductive risk. The aim of this article is to examine a version of this argument that is presented by Douglas. By raising the question about "evidential sufficiency", Douglas advances her argument to justify the influence of non-epistemic values. Assuming the correctness of Douglas' argument, we try to determine the answer of "evidential sufficiency" based on the conclusion of her argument. Even considering both epistemic and non-epistemic values, we will show that the question of sufficiency will not have a proper answer. Because to determine evidential sufficiency, we will either confront circularity or force to add other ambiguous things. Also, we will explain that Douglas should have sought the "evidential sufficiency" by emphasizing more on the practice of scientists in actuality, in which there is no requirement to incorporate scientific claims with policy-making claims. This criticism is sympathetic to some other criticisms of Douglas, according to which she incorporated pragmatic and epistemic domains of science.

    Keywords: : inductive risk, scientific reasoning, epistemic values, non-epistemic values, internal standards