فهرست مطالب

پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع - پیاپی 13 (زمستان 1401)

پژوهشنامه مدیریت و مهندسی صنایع
پیاپی 13 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/24
  • تعداد عناوین: 8
|
  • الهام اسفندی، مریم اخوان خرازیان * صفحات 1-12
    هدف

    بررسی تاثیر ابعاد مزایای درک شده در شکل گیری نگرش و تمایل به خرید آنلاین در بین کارکنان گروه نعمت البرز ایرانیان. 

    روش تحقیق:

     این پژوهش از نظر هدف کاربردی نوع توصیفی و پیمایشی که جامعه آماری کارکنان گروه نعمت البرز ایرانیان با تجربه خرید آنلاین از فروشگاهای اینترنتی ایرانی با حجم نمونه انتخابی 129 نفر که به منظور آزمون فرضیات از مدل معادلات ساختاری استفاده شده و داده ها با استفاده از آمارتوصیفی از طریق SPSS24 و آمار استنباطی آزمون معادلات ساختاری از طریق Smart PLS2 تجزیه و تحلیل شده است.

    یافته ها

    فرضیه اصلی ادعایی مبنی بر تاثیر عوامل قیمت، محصول، راحتی در مزایای درک شده در شکل گیری نگرش و تمایل به خرید آنلاین مورد تایید واقع شد.

    نتایج

    نتایج نشان می‌دهد که عوامل قیمت، محصول، راحتی و مزایای درک شده بر شکل گیری نگرش به خرید آنلاین تاثیر قابل توجهی دارد.

    کلیدواژگان: راحتی، قیمت، محصول، نگرش به خرید آنلاین، تمایل به خرید آنلاین
  • داود طالبی، رضا محمدی * صفحات 13-25

    موج پیشرفت های هوشمندانه در تمام فضاهایی که انساندر آن قرار دارد، فرصت هایی را برای رشد و بهبود ایجاد کرده است. موارد و موضوعاتی که 20-15 سال پیش غیرممکن به نظر می رسید، هم اکنون جزو بدیهیات زندگی آدمی است. برای مثال، پرداخت آنلاین، بانکداری الکترونیکی، کیف پول مجازی و... به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده است. فناوری زنجیره های بلوکی یک انقلاب نوین در عصر فناوری اطلاعات است که هم اکنون جنبه های زیادی از زندگی و صنعت را تحت تاثیر قرار داده است. جنبه هایی مانند اینترنت اشیاء، ساخت و تولید، فناوری های مالی و پولی و زنجیره های تامین. در این مقاله تلاش شده جنبه های مختلف سیستم های برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP) و امکان ادغام و یکپارچگی آن با فناوری زنجیره های بلوکی مورد بررسی قرار گیرد. با توجه به معماری اغلب نرم افزارهای موجود برنامه ریزی منابع سازمانی، ادغام و یکپارچگی این فناوری با ERP در مواردی می تواند سخت و پرهزینه می باشد و ضروری است که تغییراتی در ساختار و معماری برخی نرم افزارهای ERP صورت پذیرد که به معماری مناسب نیز اشاره گردیده است. برای دست یابی به مزایای امنیت و عدم دست کاری داده ها، یکپارچه سازی هر دو جنبه داده ها و منطق کسب و کار بسیار ضروری و حیاتی است.

    کلیدواژگان: زنجیره های بلوکی، برنامه ریزی منابع سازمانی (ERP)، رمزارز
  • سید کامران یگانگی *، فریبا اکرادلو صفحات 26-41

    پژوهش عملیاتی رویکردی علمی است که درصدد حل مسایل مدیریتی است و هدف آن کمک به مدیران جهت تصمیم گیری بهتر و بهینه تر است. پژوهش عملیاتی گرچه علم نوپایی است ولی در بسیاری از حوزه ها شناخته شده و کاربرد دارد. در هر مسیله ای که به تصمیم گیری منجر شود به کارگیری فن پژوهش عملیاتی پررنگ تر است. امروزه مباحث پژوهش عملیاتی جهت تسهیل عملکرد، رفع پیچیدگی ها به سوی بهره وری بالا و استفاده بهینه منابع سازمان کاربرد گسترده ای دارد. در این راستا در این مقاله به بررسی کاربرد پژوهش عملیاتی در بهره وری پرداخته شده است این مقاله، با توجه به گسترش علوم مدیریتی به اهمیت استفاده از روش های مختلف پژوهش عملیاتی در رابطه با مدیریت بهره وری می پردازد. دورانی که پیشرفت های سریع سازمان ها و تغییرات سریع محیط برون سازمانی را شاهد هستیم مدیران را برای استفاده از تکنیک هایی که بتوانند خود را با شرایط وفق دهند وادار می نماید تا اینکه به اهداف مورد نظر سازمان دست یابند. یکی از راه کارهایی که در زمینه مدیریت بهره وری می توان از آن بهره جست استفاده از روش ها و تکنیک های پژوهش عملیاتی می باشد. که آسان ترین و سریع ترین و به صرفه ترین راه را با کمک فرمول های ریاضی، آمار، بهینه سازی، تصمیم گیری به ما نشان می دهد پژوهش عملیاتی سابقه ی دیرینه ای در بهبود روش های عملیاتی، به ویژه در کاهش هزینه ها دارد.

    کلیدواژگان: پژوهش عملیاتی، بهره وری، مدیریت
  • علی حسینی *، مهرداد قنبری صفحات 42-71

    پروژه ها ابزاری جهت پیاده سازی استراتژیهای سازمانها بوده که تاکنون تغییرات مثبتی در نحوه ی سازمان‌دهی پروژه ها و برنامه ها داشته اند. از این رو، ذهنیت جدیدی به نام مدیریت سود پروژه توسط محققان و متخصصان برای مشخص کردن عواملی که به تحقق سود پروژه ها و نحوه ی پیاده سازی آن می انجامد، صورت گرفته است؛ که در این راستا، عوامل مختلفی وجودی دارد که پیاده سازی و اجرای رویکرد سازگار و منظم مدیریت منافع در پروژه ها را تسهیل می کنند، که در این میان می توان به حاکمیت پروژه به عنوان یکی از مهمترین و برجسته ترین عوامل اشاره نمود. برهمین اساس، مطالعه ی حاضر به بررسی نقش حاکمیت در تسهیل مدیریت منافع در استانداردهای اصلی مدیریت پروژه با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری پرداخته ‌است. در این راستا نتایج نشان داده است که حاکمیت کارآمد پروژه تاثیر مثبت چشم گیری بر مدیریت منافع و در نهایت موفقیت پروژه دارد.

    کلیدواژگان: حاکمیت، مدیریت سود، مدیریت پروژه
  • محمدرضا رازدار، محدثه نهوری * صفحات 72-86

    اصول راهبری شرکتها نقش مهمی را در بهبود عملکرد شرکت ایفا می کند و ارتباط مستقیمی بین اصول راهبری و عملکرد شرکت در بازارهای مالی توسعه یافته و در حال توسعه وجود دارد. یکی از عناصر مرتبط با عملکرد شرکت، مبحث خود شیفتگی مدیران می باشد. در این تحقیق جهت اندازه گیری خوشیفتگی مدیران از پاداش نقدی مدیران تقسیم بر کل هزینه حقوق و دستمزد سال استفاده شده است و بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام معیارهای عملکرد مالی در نظر گرفته شده و جهت کیفیت حسابرسی اندازه حسابرس مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از نمونه ای شامل 192 شرکت از شرکت های بورس اوراق بهادار تهران طی دوره 1392-1397 و با استفاده از مدل رگرسیون، نتایج تحقیق مبین این موضوع است ارتباط معنی داری بین خودشیفتگی مدیران و بازده دارایی ها و بازده حقوق صاحبان سهام وجود دارد. دیگر نتایج حاصل از آزمون فرضیات نشان داد که اندازه حسابرس به عنوان کیفیت حسابرسی هیچ اثر معنی داری بر رابطه بین خودشیتگی مدیران و عملکرد مالی شرکتها ندارد.

    کلیدواژگان: خودشیفتگی مدیران، کیفیت حسابرسی، اندازه حسابرس، عملکرد مالی
  • منصور اسماعیل زاده *، زهرا عرب بدوئی صفحات 87-105

    بخش بندی تامین کنندگان به عنوان گامی مهم بین دو فعالیت استراتژیک انتخاب تامین کنندگان و توسعه تامین کنندگان است که حاصل این امر تشکیل گروه های مختلفی از تامین کنندگان بر اساس مشابهت های بین آنهاست. در این مقاله 53 تامین کننده از تامین کنندگان داخلی و استراتژیک صنعت خودروسازی ایران(ایران خودرو و سایپا) براساس قابلیتها و تمایلات با استفاده از تکنیک تاپسس بخش بندی می شوند. بدین منظور، ابتدا با نظرسنجی از مدیران ارشد صنعت خودروسازی، معیارهای بااهمیت برای بخش بندی تامین کنندگان صنعت خودروسازی ایران در دو بعد قابلیتها و تمایلات شناسایی شدند. سپس از آنها خواسته شد تا ضمن انتخاب تامین کنندگان داخلی و استراتژیک صنعت خودروسازی و تعیین اوزان معیارها، آنها را براساس معیارهای بومی سازی شده ارزیابی کنند که حاصل این ارزیابی تشکیل ماتریس تصمیم بود. در نهایت با بکارگیری تکنیک تاپسیس نمره های تامین کنندگان را در دو بعد قابلیتها و تمایلات بدست می آوریم و براساس آنها تامین کنندگان را در چهار بخش قرار می دهیم. یافته ها نشان می دهد که 12 تامین کننده در بخش1، 18 تامین کننده در بخش2، 15 تامین کننده در بخش3 و 8 تامین کنندگان در بخش4 هستند. براساس ویژگیهای مربوط به هر بخش پیشنهادهای مناسب برای تامین کنندگان هر بخش ارایه می شود.

    کلیدواژگان: بخش بندی تامین کننده، صنعت خودروسازی، تاپسیس
  • اسماعیل ولی زاده، نادر کاشانی *، غلامرضا رضائی صفحات 106-123

    حسابداری بیمه یکی از پیچیده ترین روش های حسابداری در همه بخش های اقتصادی است، دلیل آن هم این است که دو طرف ترازنامه برآوردی است، و عوامل بسیاری در شفافیت اطلاعات مالی نقش دارند که مهمترین و اثرگذارترین آنها مولفه های مالی می باشند. با توجه به اهمیت و ماهیت خاص حسابداری شرکت های بیمه در این تحقیق عوامل مالی بیمه ای را در شفافیت اطلاعات مدنظر داریم. هدف این پژوهش بررسی ارایه مدلی جهت برنامه ریزی و بهبود عملکرد مالی صنعت بیمه ارایه شده است، که در این راستا ابتدا یک مدل تصمیم پیوندی ساخته شد و انتگرال فازی برای پالایش دانش مالی ناهنجار استفاده شد و روابط تاثیر علت – اثر در میان ابعاد اصلی یا شرایط اصلی با استفاده از تکنیک دیمتل شناسایی شدند و وزن تاثیرگذار اولیه هر بعد اصلی یا شرط اصلی ارزیابی شد و اثرات هم وزن در میان مجموعه اصلی اندازه گیری شدند. سپس یک رویکرد پیوندی برای تشخیص عملکرد مالی شرکت های بیمه پیشنهاد شد. انتظار می رود این رویکرد از بیمه ها برای بهبود سیستماتیک عملکرد مالی شان پشیتبانی نماید.

    کلیدواژگان: شرکت های بیمه، انتگرال فازی، عملکرد مالی، دانش مالی
  • سید کامران یگانگی *، فرزانه بابایی صفحات 124-133

    پژوهش عملیاتی یا مدل های تصمیم گیری از بدو پیدایش تاکنون با تحولات مختلف و متعددی مواجه شده است. بررسی آینده‌ی پژوهش عملیاتی و ضرورت برنامه ریزی برای آن در ادبیات کمتر مورد توجه قرار گرفته است. فعالیت های پراکنده صورت گرفته هم فاقد روشمندی الزام میباشند دانش پژوهش عملیاتی در با مدل های تصمیم صحبت میکند. به زعم بسیاری از اندیشمندان، پژوهش عملیاتی نوعی فناوری است ویژگی بارز آن مدلسازی است. تمامی روش های پژوهش عملیاتی به دنبال مدلسازی و بازنمایی واقعیت هستند. تنها تفاوت این مدل ها در چیزی است که مدل میکنند . هر یک از این الگوها بخشی از جهان واقعی را مدل می کنند . یکی از مسایل مهم در بسیاری از حوزه های دانش، گمانه زنی در مورد مسیرهای رشد آنها در آینده می باشد. در زمینه آینده های احتمالی دانش پژوهش عملیاتی کار چندانی انجام نشده و اغلب آنها به گذشته نه چندان نزدیک باز می گردد. تحقیقات پیشین فاقد روشمندی بوده و به صورت توصیفی به بیان دیدگاه های ذهنی صاحب نظران این رشته در مورد آینده پژوهش عملیاتی پرداخته اند. پژوهش حاضر به دنبال ارایه سناریوهایی باورپذیر برای آینده پژوهش عملیاتی میباشد. سناریونویسی ابزاری برای برنامه ریزی و آینده نگاری می باشد. در آینده نگاری سه نوع آینده مطرح است: آینده های ممکن ، آینده های باورپذیر ، آینده های محتمل (علیزاده و وحیدی مطلق،1387)آینده های ممکن شامل تمامی وضعیت های ممکن است که می تواند در آینده محقق شود.

    کلیدواژگان: آینده پژوهی، پژوهش عملیاتی، سناریو