فهرست مطالب

لعل سرخ - پیاپی 25 (زمستان 1401)

نشریه لعل سرخ
پیاپی 25 (زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/27
  • تعداد عناوین: 14
|
  • گوهرشناسی
  • صفحات 5-8

    Rubellite گونه قرمز یا صورتی تورمالین و عضوی از elbaite است. روبلایت از کلمه لاتین rubellus به معنای متمایل به قرمز گرفته شده است. اولین بار کلمه روبلایت در سال 1794 استفاده شد. «آفریت»، «اپیریت»، «روبلایت» نیز نامیده می‌شود و نیز نادرترین گوهر از خانواده تورمالین است.گاهی روبلایت با یاقوت اشتباه گرفته می‌شود. روبلایت‌ها اغلب دارای اینکلوژن‌هایی هستند. این اینکلوژن‌ها بیشتر از نوع محلول هستند که خود یکی از راه‌های شناخت این گوهر از گوهرهای مشابه رنگی آن می‌شود. روبلایت در کشورهایی مانند افغانستان، برزیل، ماداگاسکار، میانمار، نیجریه، روسیه و ایالات متحده آمریکا استخراج می‌شود.

  • سنگ های ارگانیک
  • ترجمه: مژگان سیاوشی صفحات 9-14

    مروارید اولین سنگ قیمتی جهان است که به‌عنوان جواهر استفاده شد، هزاران سال است که به شدت مورد توجه تمدن‌های مختلف در سراسر جهان بوده است. قدیمی‌ترین گردنبند مروارید شناخته شده جهان به نام «گردنبند شوش» در مقبره یک ملکه ایرانی باستانی کشف شد و قدمت آن به حدود 500 سال قبل از میلاد می‌رسد. کارشناسان بر این باورند که مروارید در دوران باستان در ایران رایج بوده است. در آن زمان مروارید در خلیج فارس صید می‌شد و ایران بزرگترین ذخایر مروارید جهان را در خلیج فارس داشت. تایید این ادعا را می‌توان در اسناد تاریخی ازجمله نقاشی‌ها و جواهرات تاریخی یافت.

  • مقاله
  • مژگان سیاوشی صفحات 15-30

    رنگدانه‌ها قرن‌هاست که از سنگ‌های قیمتی و مواد جواهر به دست می‌آیند. این رنگ‌ها در نقاشی‌های باستانی غارها، نقاشی‌های کلاسیک روی بوم و آثار هنری مدرن به کار رفته‌اند و تکامل تجربه خلاق انسان و همچنین تاریخ و پیشرفت مطالعاتی مانند انسان‌شناسی و شیمی‌را نشان می‌دهند. اخرای قرمز که از هماتیت به دست می‌آید، یکی از قدیمی‌ترین رنگدانه‌هایی است که انسان‌های اولیه و حتی نیاندرتال‌ها از آن استفاده کرده‌اند. آزوریت ستون فقرات رنگدانه‌های آبی در دوره‌های قرون وسطی و رنسانس مورد استفاده قرار می‌گرفت. استفاده از مالاکیت به عنوان رنگ به 6000 سال قبل از میلاد در لوازم آرایشی مصر و به اواخر قرن 19 در نقاشی‌های امپرسیونیستی برمی‌گردد. رنگ‌های خاصی مانند قرمز «سینابار» با اختراع مواد مصنوعی مقرون به‌صرفه‌تر، از محبوبیت آن کاسته شد. رنگدانه‌های دیگر، مانند سیاه استخوان، امروزه تولید و استفاده می‌شود. گرانبهاترین رنگدانه‌ها، اولترامارین است که از لاجورد تهیه می‌شد، این رنگدانه آنقدر گران و با ارزش بود که فقط ثروتمندترین افراد جامعه می‌توانستند آن را خریداری و از آن در نقاشی‌ها استفاده کنند. در نهایت، می‌توان استنباط کرد که تکامل رنگدانه‌ها با ظهور جنبش‌های هنری قابل توجهی مرتبط است که هر یک باعث تغییر اساسی در تاریخ هنر شدند.

    کلیدواژگان: رنگدانه جواهرات، رنگ جواهر، نقاشی روی بوم، نقاشی های باستانی
  • ترجمه: ترنم سرخی صفحات 31-34

    جواهرات همواره در تمام دوره‌های تاریخی مورد توجه و علاقه قرار گرفته اند. جواهرات به صورت سنتی به عنوان نماد قدرت، ثروت، عشق و تعبیر انواع دیگر نقش بسیار مهمی در جوامع داشته اند. این قطعات اغلب از مواد گرانبهایی چون الماس، زمرد، یاقوت سرخ، یاقوت کبود، و... ساخته شده اند که با مهارت و هنر افراد ماهر به اشکال مختلف زیبایی بخشیده می شوند. در جواهرسازی سبک‌های مختلفی وجود دارد که بسته به نیاز و سلیقه و دوران متفاوت است. در این مقاله با سبک گرجی، سبک ویکتوریایی‏‏، سبک آرت نوو، سبک آرت دکو، سبک ادواردین، سبک رترو، سبک‌های اواسط و اواخر دهه شصت آشنا می‌شوید.

  • بیشتر بدانیم
  • صفحات 35-40

    الماس‌های رنگی در تجارت جواهرات به‌عنوان «fancy diamonds» شناخته می‌شوند. آن‌ها در مجموعه‌ای از رنگ‌ها، تن‌ها و اشباع موجود هستند - برخی از آن‌ها کمیاب‌تر از بقیه هستند، اما به‌طورکلی الماس‌های رنگی بسیار کمیاب‌تر از همتایان بی‌رنگ خود هستند. از هر 10000 الماس استخراج شده، تنها یک مورد دارای رنگ طبیعی است تا به عنوان الماس با رنگ طبیعی شناخته شود. آن‌ها به راستی از طبیعت هستند. همه رنگ‌ها، حتی کمیاب‌ترین الماس‌های صورتی، قرمز، نارنجی، رنگ قرمز، آبی و بنفش را دربرمی‌گیرد.

  • برندهای روز دنیا
  • ترنم سرخی صفحات 41-50

    جواهرساز به‌نام چی هوین (chi Huynh) که بیشتر با نام «چی» شناخته می‌شد، در واقع یکی از مشهورترین جواهرسازان و صادرکنندگان الماس در دنیا بود. او متولد سال 1940 در ویتنام بود و در دهه 1950 به همراه خانواده‌اش به نیویورک در ایالات متحده آمریکا مهاجرت کرد. پس از فارغ‌التحصیل شدن از دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تگزاس در سال 1963 او به سرعت به عنوان یکی از مهم‌ترین صادرکنندگان الماس شناخته شد. همچنین در سال 1979 او یکی از صاحبان گالری هنری «گالاتیا» در نیویورک شد. هوین به تازگی از "Galatea Momento Pearl" خود رونمایی کرد و به گفته او اولین جواهراتی در جهان را که فناوری NFC تعبیه شده است را ساخته است.

  • بیشتر بدانیم
  • ترنم سرخی صفحات 51-54

    رنگ سال 2023 پنتون بسیار شبیه روبلایت، اسپینل، یاقوت است یک سایه غیرمتعارف برای یک زمان غیرمتعارف. این رنگ با رنگ قرمز سایه‌دار، رنگی شجاع، نترس و تپنده‌ای می‌آید که پیامی از فراگیر بودن می‌فرستد - با روحی سرکش از همه استقبال می‌کند. موسسه رنگ پنتون رنگ سال 2023 را معرفی کرده است. امسال موسسه رنگ پنتون رنگ چشم نواز و پر جنب‌و‌جوش Viva Magenta را به عنوان انتخاب سال 2023 انتخاب کرده است این انتخاب نشان‌دهنده فاصله گرفتن از رنگ‌های خاموش و خنثی و تغییر آن به سایه‌های پرانرژی‌تر و رساتر است.

  • مقاله
  • صفحات 55-61

    رنگ یکی از مهم‌ترین عناصر درجه‌بندی در سنگ‌های قیمتی است. تغییرات ظریف می‌تواند تفاوت قابل توجهی در ارزش سنگ قیمتی ایجاد کند. گوهرشناسان تازه کار باید یاد بگیرند چگونه رنگ‌ها را به طور دقیق توصیف کنند. بسیاری از سیستم‌های توصیف رنگ وجود دارند، زیرا صنایعی که با رنگ‌ها سروکار دارند، روش‌های بسیار پیشرفته‌ای را توسعه داده‌اند. درجه‌بندی سنگ‌های رنگی در مقایسه با سیستم درجه‌بندی الماس بسیار پیچیده است. با این حال، تنها موسسه گوهرشناسی آمریکا (GIA) روشی تاحدودی قابل قبول به دست آورده است. این سیستم دارای بزرگترین پایگاه کاربران است. با این حال، صنعت سنگ‌های رنگی به عنوان یک استاندارد هنوز هم فاصله دارد زیرا هر روز روش جدیدی بوجود می‌آید. ایجاد یک استاندارد ارزش موجود بسیاری از جواهرات رنگی را تغییر خواهد داد. به عنوان مثال، ارزش تمام یاقوت‌ها با تن و رنگ خاصی می‌تواند کاهش یابد. این ممکن است برای همه کسانی که چنین سنگ‌هایی را در دست دارند ،فاجعه بار باشد.

  • طراحان برجسته دنیا
  • ترنم سرخی صفحات 63-66

    آقای پاکو رابان در سال 1934 در کشور باسک اسپانیا متولد شد. در سن پنج سالگی، او و مادرش که یک خیاط در Balenciaga بود، به فرانسه به دلیل جنگ داخلی اسپانیا فرار کردند و در آنجا نام پاکو رابان را به خود گرفت. در اوایل دهه 1960، پس از آموزش به عنوان یک معمار، او مهارت‌های خود را در طراحی اکسسوری‌های آوانگارد به کار برد و خلاقیت‌های منحصر به فردی را برای چندین خانه مد لباس ارایه کرد.«وقتی به پاکو رابان فکر می‌کنم، به یک سبک قدیمی فکر نمی‌کنم، به انقلاب، شورش و رنسانس فکر می‌کنم.»

  • مقاله
  • پریا مراحمی صفحات 67-73

    در دنیای جواهرات،هیچ چیزی هیجان‌انگیزتراز دیدن یک جواهر تاریخی در زندگی واقعی نیست. قطعه طلا یا جواهر را در کف دستان خود قرار دهید، با نوک انگشتان خودتان طلای صیقل داده شده را احساس کنید و به الماس‌ها و یا شراره‌های یک سنگ قیمتی آتشین نگاه کنید. در مورد دیدن سبک‌های مختلف جواهرات چیزهای بسیار رمانتیک و زیبایی نیز وجود دارد که ما در زندگی روزمره خود می‌بینیم که به زیبایی در پرتره‌ها، نقاشی شده است.

    کلیدواژگان: جواهرات تاریخی، - نقاشی های تاریخی، موزه ویکتوریا
  • معرفی کتاب
  • Michael R. Walter صفحه 74

    نویسنده مایکل والتر نگاهی عمیق به تمام جنبه‌های الماس هرکیمر به ما می‌دهد. خواص کانی‌شناسی مانند شکل کریستال، اندازه، ویژگی‌های رشد سطح، و ترکیب کریستال به طور کامل شرح داده شده است. کلسایت، دولومیت، سولفیدهای آهن و هیدروکربن ها کانی‌های مرتبط هستند. اجزایی که سرنخ‌هایی از منشا الماس‌های هرکیمر ارایه می‌دهند، عبارتند از: جامدات، مایعات (آب نمک یا روغن)، گازها (اغلب دی‌اکسیدکربن)، اینکلوژن‌های دو و سه فاز و کریستال‌های منفی. آنتراکسولیت، که از پلیمریزاسیون نفت در طول دوره‌های زمانی زمین‌شناسی تشکیل می‌شود، رایج‌ترین ترکیب جامد است.

  • مقاله
  • مژگان سیاوشی صفحات 75-78

    نحوه رشد کریستال‌ها هنگام توصیف مواد معدنی مهم است. شش سیستم کریستالی شناخته شده وجود دارد: ایزومتریک، شش ضلعی، تک کلینیک، تری‌کلینیک، چهار ضلعی و ارتومبیک. ممکن است با سیستم هفتم، سه‌ ضلعی (trigonal) مواجه شوید. این یک سیستم فرعی مبتنی بر دو شکل کریستالی اولیه در سیستم شش ضلعی است.

    کلیدواژگان: سیستم کریستالی، رشد کریستال، ایزومتری، هگزاگونال، مونوکلینیک، تری کلینیک، تتراگونال، ارتورومبیک
  • آموزشی
  • محمدصادق حبیب زاده صفحات 79-86

    Pavé (تلفظ "pah-vay") یک کلمه فرانسوی است که به معنای«سنگ‌فرش شد» است. این تنظیمات جواهراتی را شبیه به سنگ فرش در الماس نشان خواهد داد. این تنظیم با شاخک‌های فلزی کوچک و یا مهره‌های فلزی در جای خود نگه می‌دارد و یک خط پیوسته از الماس را ایجاد می‌کنند. سنگ چینی به روش «جوشیده »و یا "pave "روشی است که در آن در سطوح مختلف، سنگ‌ها به گونه‌‌ای در کنار هم قرار می‌گیرند که کل سطح مورد نظر از جواهر پر شود و به اصطلاح به صورت «سنگ فرش» کل آن قسمت را پر کند، این روش دارای سه تیپ اصلی است که نویسنده به صورت گام به گام آن را آموزش می‌دهد.