فهرست مطالب

پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار - سال پنجم شماره 5 (پیاپی 21، زمستان 1401)

نشریه پژوهش های گردشگری و توسعه پایدار
سال پنجم شماره 5 (پیاپی 21، زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1401/12/06
  • تعداد عناوین: 4
|
  • فاطمه زهرا حقیقی *، لیلا وثوقی، محمد نجارزاده صفحات 1-11

    تمایلات رفتاری گردشگران نتایج ارزیابی کیفیت خدمات، جاذبه ها و ویژگی های مقصد است که در گروی رضایت آنها قرار دارد و شناخت آنها، اعم از شناخت نیازها، انتظارات، انگیزه ها و... اهمیت بسیاری از منظر بازاریابی گردشگری دارد.هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل موثر بر تمایلات رفتاری در گردشگری ماجراجویانه است. مورد مطالعه استان اردبیل است. پژوهش حاضر از جهت روش گردآوری اطلاعات در زمره پژوهش های توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری از بین گردشگران ماجراجو استان اردبیل در سال 1400 - 1401 انتخاب شده است. حجم نمونه پژوهش نامحدود است که بر - اساس فرمول کوکران 384 نفر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. در روش میدانی پرسش نامه ای متشکل از پنج بخش، عوامل کششی، عوامل رانشی، رضایت، پیشنهاد به دیگران، بازدید مجدد از مقصد تهیه شده است. این داده ها با استفاده از روش مدل سازی معادلات ساختاری بر اساس نرم افزار PLS تحلیل شده اند. نتایج بیانگر آن است که از میان شاخص های تمایلات رفتاری، شاخص رضایت، عوامل رانشی و عوامل کششی تاثیر مثبت و معناداری بر بازدید مجدد و پیشنهاد به دیگران میگذارد. یعنی هرچه به عوامل رانشی و عوامل کششی توجه بیشتری شود، گردشگران ماجراجو تمایل بیشتری به بازدید مجدد و پیشنهاد به دیگران را دارند.

    کلیدواژگان: تمایلات رفتاری، گردشگری ماجراجویانه، استان اردبیل
  • اسماعیل قنبری *، افسون مهدوی صفحات 13-24

    توانمندسازی از رویکردهای نوین در بازآفرینی بافت های فرسوده شهری است. قشم بافت فرسوده قابل توجهی دارد وهدف مطالعه حاضر به بررسی نقش ظرفیت های فرهنگی و توانمندسازی ساکنین جامعه محلی در بافت های فرسوده در راستای بازآفرینی این بافت با استفاده از روش فراتحلیل پرداخته است. تحقیقات علمی و پژوهشی پیشین در این حوزه در ایران تا سال 1401 ارزیابی شده اند. بر این اساس 36 مقاله به عنوان جامعه آماری تحقیق انتخاب و 4 عامل مختلف در ارتباط با فاکتورهای موثر به عنوان فرضیه تحقیق در نظر گرفته شدند. پس از دسته بندی، 12 مقاله با روش تحقیق کمی و دارای بیشترین ارتباط به موضوع انتخاب شدند. اندازه اثر هر یک از فاکتورهای محاسبه و بر اساس آزمون t به برآورد وضعیت میانگین اندازه اثر پرداخته شده است. نتایج حاصل از فراتحلیل نشان دادند میانگین اندازه اثر عوامل توانمندسازی ،)اقتصادی(، ظرفیت های فرهنگی، توانمندسازی)اجتماعی(، توانمندسازی) مدیریت شهری(، به ترتیب با مقادیر 0.726، 0.669، 0.545 و 0.479 جهت بازآفرینی بافتهای فرسوده قشم معنادار هستند (P<0.01). بر اساس نتیجه گیری کلی برداشت شده ازتحقیق، به نظر می رسد تمامی این عوامل به هم پیوسته هستند اما با این حال، عامل اقتصادی بیشترین اثر را نشان می دهد.

    کلیدواژگان: بازآفرینی بافت فرسوده، توانمندسازی جامعه محلی، ظرفیت های فرهنگی، فراتحلیل، قشم
  • زهرا عادلی خواه، علیرضا نوری * صفحات 25-41

    تجربه داشتن رفتار و شخصیت، داشتنن تخصص و تمایز در اراده وعده ها در مدیر آژانس سبب افزایش ادراک مشتری در تداوم دریافت خدمات باکیفیت خواهد شد تجربه سبب بهبود کارها در آژانس میشود و ارتباطات با مشتریان بهبود پیدا میکند، تعامل با مشتریان هزینه جذب مشتری را کاهش می دهد، همچنین در این فرآیند آژانس باید به خواسته های مشتری گوش دهد و در کنار آگاهی از تغییر نیازهای مشتریان به چگونگی برنامه ریزی منابع سازمان برای پاسخ دادن سریع به نیازهای آنان پی ببرد. تحقیق حاضر یک تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود که به دنبال بررسی تاثیر تجربه مدیران بر جذب گردشگر (مورد مطالعه: مدیران آژانس های هواپیمایی مشهد) بوده است. با توجه به هدف و فرضیه ها، پژوهش حاضر از نوع استفاده عملی و از حیث روش پردازش و آزمون فرضیه ها توصیفی و همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش مشتمل بر 200 نفر مدیران آژانسهای هواپیمایی در شهر مشهد میباشد که، با توجه به ویژگیها جامعه آماری، شیوه نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس در نظر گرفته شد. و با استفاده از جدول مورگان و کرجسی، تعداد 132 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. محقق برای جمع آوری اطلاعات از این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخت تجربه مدیران و استاندارد مگنوس و همکاران (2008) برای جذب گردشگر استفاده کرد. اطلاعات با استفاده از معادلات ساختاری بررسی شد. این پژوهش با یک فرضیه اصلی و نه فرضیه فرعی انجام شده که نتایج مشخص کرد بین تجربه مدیران بر جذب گردشگر و کلیه ابعاد آن تاثیر معناداری دارد در نهایت پیشنهاد شد خدمات به طریقی تهیه شود که جوابگوی نیازهای مشتریان باشد و منافع بیشتر از هزینه های نصیب مشتری گردد، تا رضایت مشتری و احتمال اینکه وی مجددا از خدمات استفاده کند، افزایش یابد.

    کلیدواژگان: تجربه مدیران، جذب گردشگر، مدیران آژانس های هواپیمایی
  • مهران چگنی * صفحات 43-54

    صنعت گردشگری در حال حاضر در همه کشورها از جنبه های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و سیاسی مورد توجه خاص دولت های محلی و ملی بوده و به عنوان یک صنعت پول ساز، درآمد زا و اشتغال زا دارای اهمیت خاصی بوده است. دولت های محلی و ملی در این راه به ایجاد زیرساختها برای رفاه عمومی گردشگران می پردازند و به سرمایه گذاری ها و اهداف راهبردی و بلندمدت پرداخته و انتظار رفاه هر چه بیشتر مردم محلی منطقه گردشگری واقع در طرح و کسب سودهای معقول و بیشتر کمک های دولتی مورد انتظار با توجه به شرایط موجود سیاست منطقه ای آن کشور را دارند. در این راه سازمان های خصوصی و سازمان های مردم نهاد(NGO 2)ها به کمک دولت آمده و با ایجاد اشتغال مردم محلی و معرفی جاذبه های گردشگری و رعایت گردشگری پایدار بومی درصدد جلب رضایت گردشگران داخلی و خارجی و بهره مندی آنها از فضای موجود و فرهنگ ناب بومی آن منطقه گردشگری بر می آیند. نکته موثر در اجرای طرح های موفقیت آمیز گردشگری این است که در این راه دولت از موازی کاری با منافع های (NGO)ها باید پرهیز کند تا صدمه ای به گردشگری منطقه وارد نشود. شهرستان ملایر از ظرفیتهای بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار بوده و با توجه به وجود جاذبه های باستانی و تاریخی، جاذبه های فرهنگی و قومیتی، جاذبه های طبیعی و بکر، رویدادهای خاص و جاذبه های گردشگری ایجاد شده پتانسیل زیادی را جهت توسعه توریسم دارا می باشد. در این مقاله سعی شده با بررسی و شناخت وضعیت شهرستان ملایر نحوه پیاده نمودن سیاست های توسعه گردشگری مشخص گردد. هدف پژوهش در این راه باید به برنامه ریزی منطقه گردشگری ملایر با توجه به فرهنگ، دین، زبان، روابط مردم محلی و ارزش ها و هنجارهای آنها و شیوه ارتقاء و توسعه و گسترش این روابط و راه های جذب گردشگر با معرفی هر چه بهتر جاذبه های فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی گردشگری این شهرستان توجه خاصی شود. در این مقاله از روش مطالعه کتابخانه ای، مقالات، اینترنت و پایان نامه ها و مصاحبه با اشخاص بومی با تحصیلات مربوطه برای جمع آوری داده ها استفاده شده و با مشخص داشتن نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید به روش SWOT3 به بررسی و توسعه استعدادهای گردشگری پایدار محلی شهرستان ملایر پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: صنعت گردشگری، زیرساختها، اهداف راهبردی، گردشگری پایدار بومی، NGO ها، روش SWOT