فهرست مطالب

ره آورد نور - سال بیست و یکم شماره 81 (پیاپی 98، زمستان 1401)

فصلنامه ره آورد نور
سال بیست و یکم شماره 81 (پیاپی 98، زمستان 1401)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/19
  • تعداد عناوین: 7
|
  • مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی؛ راه رفته و راه پیش رو / گزارش دهمین نشست از سلسله نشست های علمی علوم انسانی و اسلامی دیجیتال در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    دکتر علیرضا طالب پور صفحات 2-12

    به مناسبت هفته پژوهش,دهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علوم اسلامی و انسانی دیجیتال با موضوع «مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی راه رفته و راه پیش رو» در تاریخ 17 آذر 1401 در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در شهر مقدس قم برگزار گردید. در این نشست,آقای دکتر طالب‌پور,ریاست پژوهشکده اعجاز قرآن دانشگاه شهید بهشتی,مهمان اصلی این برنامه بودند که به ارایه سخن پرداختند.ایشان,خود از جمله موسسان مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بوده‌اند,اما علاوه بر این,ریاست پژوهشکده اعجاز قرآن و پژوهشکده فضای مجازی و پژوهشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن,از جمله مسیولیت‌های ایشان بوده است. از دیگر افتخارات ایشان,دریافت لوح تقدیر به عنوان خادم قرآن در سال 1375,عضو هیات علمی برتر در ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه شهید بهشتی در سال 1398,پژوهشگر برگزیده دانشگاه شهید بهشتی بر اساس شاخص ارتباط با صنعت در سال 1396,همچنین,پژوهشگر برگزیده پژوهشکده فضای مجازی در سال 1392 است. تولید پالایش هوشمند محتوا,همکاری در پژوهش‌های قرآنی و ارایه و اجراء طرح‌های فرهنگی جدید با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات,بررسی اعجاز علمی قرآن و تهیه محتوا برای کتابخانه دیجیتالی و نیز آزمایشگاه گرافیک کامپیوتری,از دیگر فعالیت‌های دکتر طالب‌پور است. همچنین,ایشان مولف کتاب‌های: پردازش تصویر فناوری اطلاعات و ارتباطات,تجارت الکترونیک و هوش تجاری و رویکرد مدیریتی هستند.آنچه در ادامه می‌آید,مهم‌ترین سخنان ایشان در این جلسه است که از نظر می‌گذرد.

  • نشر دیجیتال و چالش های مالکیت معنوی / گزارش یازدهمین نشست از سلسله نشست های علمی علوم انسانی و اسلامی دیجیتال در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    حجت الاسلام والمسلمین سید حسن شبیری زنجانی، دکتر مجید غلامی جلیسه صفحات 13-24

    به مناسبت هفته پژوهش,یازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علوم اسلامی و انسانی دیجیتال با موضوع «نشر دیجیتال و چالش‌های مالکیت معنوی» در تاریخ 19 آذر 1401 در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار گردید. در این نشست,حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید حسن شبیری,رییس دانشکده حقوق دانشگاه قم و نویسنده کتاب حقوق مالکیت فکری در آثار برگرفته از رایانه و چندین اثر پژوهشی دیگر,حضور داشتند. همچنین,مهمان دیگر این نشست,جناب آقای دکتر غلامی جلیسه,دانش‌آموخته حوزه علمیه و مدیر موسسه بیاض و کارشناس کتاب‌های خطی و صاحب مقالات متعدد در این باره بودند. در این جلسه,کارشناسان به تبیین مفهوم مالکیت مالی و فکری آثار علمی و مسایل مرتبط با آن در حوزه نشر دیجیتال پرداختند. بیان چالش‌های حوزه مالکیت فکری و تبیین مشکلاتی که رهاشدگی فضای مجازی برای پدیدآورندگان,ناشران و مالکان فراهم آورده است,از جمله مباحث مهمی بود که در این جلسه به آنها پرداخته شد. علاوه بر این,به سوالات شرکت‌کنندگان در جلسه هم پاسخ داده شد که در ادامه,فرازهای مهم این مباحث,از نظر شما می‌گذرد.

  • نقش فناوری‏ های نوین در توسعه و تعمیق پژوهش‏ های اسلامی / گزارش دوازدهمین نشست از سلسله نشست های علمی علوم انسانی و اسلامی دیجیتال در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید کاظم طباطبایی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر سید رضا مودب صفحات 25-35

    به مناسبت هفته پژوهش,دوازدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علوم اسلامی و انسانی دیجیتال با موضوع «نقش فناوری‏های نوین در توسعه و تعمیق پژوهش‏های اسلامی» در تاریخ 21 آذر 1401 در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در شهر مقدس قم برگزار گردید. در این جلسه,حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر سید کاظم طباطبایی,رییس پژوهشکده علوم و معارف موسسه علمی - فرهنگی دارالحدیث به مقایسه شرایط پژوهش در گذشته و حال پرداختند و با اشاره به برکات فناوری اطلاعات,نقش آن را در تسریع و تعمیق پژوهش‌های اسلامی مهم دانستند. ایشان همچنین,به آسیب‌های فناوری اطلاعات برای امر تحقیق و پژوهش هم اشاره کردند و بایسته‌هایی را برای تولید نرم‌افزارهای پژوهش‌محور ترسیم نمودند. افزون بر این,در نشست مذکور,جناب حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر سید رضا مودب,عضو هیات علمی دانشکده الهیات دانشگاه قم نیز با تاکید بر اهمیت جایگاه فناوری اطلاعات,نمونه‌هایی از نکات علمی برآمده از به‌کارگیری رایانه و نرم‌افزارها در پژوهش را ذکر کردند و در این راستا,بایسته‌هایی را برای ادامه تولید برنامه‌های پژوهشی مرکز نور بیان نمودند.

  • نقش هوش مصنوعی در پژوهش های علوم اسلامی و انسانی / گزارش سیزدهمین نشست از سلسله نشست های علمی علوم انسانی و اسلامی دیجیتال در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    دکتر محمدرضا حسنی آهنگر صفحات 36-44

    هم‌زمان با هفته پژوهش,سیزدهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علوم اسلامی و انسانی دیجیتال با موضوع «نقش هوش مصنوعی در پژوهش‌های علوم اسلامی و انسانی» در تاریخ 23 آذر 1401 در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برگزار گردید. این نشست,با سخنرانی استاد محمدرضا حسنی آهنگر,دکترای مهندسی کامپیوتر گرایش هوش مصنوعی برگزار شد. ایشان از سال 1391 ریاست دانشگاه جامع امام حسین (ع) را بر عهده دارد و علاوه بر آن,صاحب تالیفات متعددی از قبیل کتاب و مقاله در باره هوش مصنوعی است.ایشان در این نشست علمی,با تبیین جایگاه هوش مصنوعی در پژوهش‌های علمی,به‌ویژه در علوم انسانی و اسلامی,لازمه حکمرانی در جهان آینده و ایجاد تمدن اسلامی در جامعه را آشنایی عمیق با هوش مصنوعی و قابلیت‌های آن دانستند و ابراز داشتند که برای ایجاد مصونیت از خطر استعمار مجازی,باید با کمک فناوری و هوش مصنوعی,خود را ایمن و مسلح بسازیم. آنچه در ادامه می‌آید,مشروح سخنان ایشان در این زمینه است.

  • فرآیند حکم شناسی در الگوریتم دانش اصول فقه / گزارش نهمین نشست از سلسله نشست های علمی علوم انسانی و اسلامی دیجیتال در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی
    حجت الاسلام و المسلمین رضا میهن دوست، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر قدمی صفحات 45-58

    نهمین نشست از سلسله‌نشست‌های علمی علوم اسلامی و انسانی دیجیتال با موضوع «فرآیند حکم‌شناسی در الگوریتم دانش اصول فقه» در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی,در تاریخ 19,8,1401 برگزار گردید. گفتنی است که از آنجا که نشست دهم تا سیزدهم,مربوط به هفته پژوهش بوده,نخست به ارایه آنها مبادرت ورزیدیم و سپس,نشست نهم را گزارش نمودیم.در این نشست,ابتداء حجت‌الاسلام‌والمسلمین رضا میهن‌دوست,استاد حوزه علمیه و از مولفان کتاب «الگوریتم دانش اصول فقه»,و سپس,حجت الاسلام و المسلمین سید محمدباقر قدمی,استاد حوزه علمیه و از دیگر مولفان کتاب یادشده,نظرات خود را در باره شیوه نگارش کتاب و روند کلی استنباط در دانش اصول فقه تبیین نمودند. آنگاه ناقدان و کارشناسان حاضر در نشست نیز به بحث و گفت‌وگو در خصوص مطالب مطرح‌شده پرداختند.آنچه می‌خوانید,گزارشی است از این نشست علمی که امید است مورد استفاده علاقه‌مندان این گونه مباحث قرار گیرد.

  • نرم افزار «کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل سنت - نسخه 2» / پیشران تحقیقات گسترده روایی و پژوهش های مقارن حدیثی
    صفحات 59-70

    در آستانه میلاد با برکت امام حسین (ع) و سایر اعیاد مبارک ماه شعبان، مراسم رونمایی از نسخه دوم نرم‌افزار کتابخانه جامع احادیث شیعه و اهل‌سنت، در تاریخ 4 اسفند 1401، در مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی در شهر مقدس قم برگزار شد.
    نسخه اول این برنامه، پیش از این، در سال 1395ش. با نام «کتابخانه احادیث فریقین» ارایه شده بود که متن کامل 21 عنوان کتاب حدیثی در 145 جلد، از منابع اولیه و معتبر شیعه و اهل‌سنت را در برداشت. در نسخه جدید، متن کامل 326 عنوان کتاب و رساله در 904 جلد از مهم‌ترین مصادر روایی اهل‌سنت و شیعه، به تفکیک مذاهب امامیه، زیدیه و اسماعیلیه تا پایان قرن پنجم، ارایه شده است.
    آنچه در ادامه می‌آید، گزارشی از مراسم رونمایی از این برنامه است که در بخشی از آن، به معرفی ویژگی‌های مهم این نرم‌افزار نیز اشاره می‌شود. میهمان ویژه این مراسم، حضرت آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر محترم حوزه‌های علمیه کشور بودند که مهم‌ترین سخنان ایشان نیز در ادامه از نظر می‌گذرد.

  • ظرفیت های پژوهشی در محصولات رجالی نور / نگاهی به آیین رونمایی دو نرم افزار «درایه النور - نسخه 3» و «کتابخانه رجال شیعه و اهل سنت - نسخه 2»
    صفحات 71-79

    آیین رونمایی از نسخه سوم درایه النور و نسخه دوم نرم‌افزار کتابخانه رجال شیعه و اهل‌سنت، پنجشنبه 24 آذرماه 1401 با حضور علاقه‌مندان و پژوهشگران حوزه رجال و حدیث برگزار شد.
    گفتنی است که نرم‌افزار درایه النور 3، به بازسازی و ارزیابی 183707 سند از کتب حدیثی مهم شیعه پرداخته و کتابخانه‌ای حاوی متن 58 عنوان در 295 جلد کتاب رجالی و حدیثی را نیز ارایه نموده است.
    همچنین، در کنار نرم‌افزار درایه النور 3، از نرم‌افزار «کتابخانه رجال شیعه و اهل‌سنت 2» که مشتمل بر متن کامل 258 عنوان کتاب در 947 جلد، در موضوعات گوناگون (اصول و قواعد علم رجال، فواید رجالی، معاجم رجال‌الحدیث، کتب ثقات و ضعفاء، مشترکات، انساب، کتب طرق و مشیخه، تحقیق الاسناد، طبقات صحابه، طبقات محدثان، تراجم، فهارس و کتاب‌شناسی از شیعه و اهل‌سنت) است نیز رونمایی گردید.
    در این مراسم که با حضور پژوهشگران و حدیث‌پژوهان به‌صورت حضوری و مجازی برگزار گردید، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد شجاع‌الدینی (پژوهشگر و مدیر پروژه درایه النور)، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمدحسین بهرامی (رییس محترم مرکز نور) و حجت‌الاسلام‌والمسلمین استاد سید محمدجواد شبیری زنجانی، به سخنرانی پرداختند.