فهرست مطالب

التاریخ و الحضاره الاسلامیه: رویه معاصره - پیاپی 4 (الصیف و الخریف 2022)

نشریه التاریخ و الحضاره الاسلامیه: رویه معاصره
پیاپی 4 (الصیف و الخریف 2022)

  • تاریخ انتشار: 1402/01/12
  • تعداد عناوین: 6
|
  • محسن الویری صفحات 9-77

    عنصر "الزمان" من اهم ارکان التاریخ بمختلف تعاریفه ومکوناته. وان مفهوم الزمان فی علم التاریخ او بتعبیر ادق الزمان التاریخی یختلف إختلافا جوهریا مع مفهومه فی الفلسفه والفیزیاء. ومن ابرز خصایص الزمان التاریخی علاقته الوطیده بمفهوم الخط الزمنی الذی هو بدوره ذو علاقه وطیده بمفهوم آخر عنوانه "الاحداث الجسام". فالخط الزمنی او "Timeline" الذی بات یحظی بمکانه مرموقه فی الإعلام وتروی فتره زمنیه محدده لإعاده إنتاج او عرض منتظم جرافیکی او غیرجرافیکی لاهم الاحداث التی شهدتها تلک الحقبه. ونظرا للعلاقه الوطیده التی تربط بین التاریخ وهدایه الإنسان، اولی القرآن إهتماما بالغا وبطریقه تعبیریه خاصه، بالتاریخ بحیث یبدو ان الترکیز علی التسلسل الزمنی للاحداث وتقدیم نماذج مختلفه للخط الزمنی من اهم مصادیق هذا الاهتمام وابرز تجلیاته. تسعی هذه الدراسه بعد قرایه بعض تعابیر القرآن المختلفه فی هذا الشان، ان تسلط الضوء علی آلیه استخدام حرفی "إذ" و "وإذ" فی النص القرآنی لکی تعید تمثیل الخط الزمنی الذی یهدف القرآن إلی تمثیله. اظهرت دراستنا فی النص القرآنی ان "إذ و "وإذ" وردت بمعنی الظرف الزمنی وتتعلق بفعل محذوف تقدیره "اذکر" و "اذکروا" وهی تمثل خطا زمنیا لبعض الاحداث التاریخیه الکبیره فی حیاه تسعه من الانبیاء وهم (إبراهیم، ولوط، وموسی، وسلیمان، والیاس، ویونس، ویوسف، وعیسی، ومحمد:)، وشخصیتان قرآنیتان هما (لقمان ومریم) وواحد من اصحاب الکهف.

    کلیدواژگان: الانبیاء، والقرآن، الخط الزمنی، الزمن التاریخی، التاریخ الإسلامی
  • حسین حسینیان مقدم*، احسان جعفری پور صفحات 46-77

    المعجزه للانبیاء والکرامات للایمه عمل یقوم علی عنصری العلم والقدره. المعجزه علم خارق للقوانین الطبیعیه من دون ان یتعارض مع العلاقات السببیه والعلیه فی نظام الخلق وعلامه ظاهره لإثبات نبوه الانبیاء وإمامه الایمه×؛ وتسمی الکرامات بالمعجزه فی بعض الاحیان. وقد روی علماء الشیعه منذ القدم الکثیر من کرامات الایمه التی ترکت اثرا بالغا علی الادب الشیعی. لکن بما ان بعضها لم یکن یتماشی مع القضایا التاریخیه، فقد احدثت بعض الخلافات. تسعی هذه الدراسه ان تسلط الضوء علی معجزات الإمام الحسن العسکری من اقدم مصادر الشیعه الاساسیه، عبر المنهجیه التاریخیه ودراسه الوثایق الموثوقه. کما اعتمدت الدراسه المنهج الوصفی التحلیلی الذی یعتمد علی الوثایق التاریخیه، لمعرفه شخصیه الرواه وان تلقی الضوء علی التیارات الفکریه للرواه من اجل التقرب إلی واقع الاحداث وحقیقه الوقایع. وقد اظهرت الدراسه ان معظم اخبار الکلینی (م.329ق) والخصیبی (م.358م) الوارده عن حیاه الإمام العسکری× تختص بمعجزات هذا الإمام. وعلی الرغم من ان الکلینی والخصیبی کانا معاصرین واتفقا علی المعجزات المذکوره عن الإمام، إلا ان الاخبار الوارده عن الرواه والروایات کانت مختلفه مع بعضها

    کلیدواژگان: الإمام الحسن العسکری، المعجزات، الکلینی، الخصیبی، علم الإمام، قدره الإمام
  • علی اکبر ذاکری صفحات 79-107

    کانت رحبه مسجد الکوفه من اهم المنصات التی اطلق فیها امیر المومنین مناشداته بحقه فی فجر الإسلام وبعد واقعه الغدیر. وبما ان واقعه الغدیر من اهم وقایع واحداث تاریخ الإسلام التی استخلف الرسول فیها إبن عمه علی× واظهره للعلن، فقد طلب امیر المومنین فی مرات عدیده الصحابه الذین حضروا الواقعه ان یشهدوا بما رات اعینهم وسمعت مسامعهم حول استخلافه من قبل الرسول الاکرم حین قال فی یوم غدیر خم: من کنت مولاه فهذا علی مولاه. ومن اهم واشهر المواضع التی استشهد علی الصحابه، هی رحبه مسجد الکوفه والتی تسمی بالمناشده. وتاتی اهمیه هذا الموضوع فی الإستناد به وإثبات احقیه علی× بالخلافه. تسعی هذه الدراسه ان تلقی الضوء علی شخصیات رواه هذه الواقعه عبر المنهجیه الوصفیه التحلیلیه وتتطرق إلی هذا الموضوع من خلال الإستناد إلی المصادر المختلفه. وما یمیز هذا المقال هو التعریف بجمیع الرواه والشاهدین علی الواقعه بحیث فاق عددهم العدد الذی ورد فی کتاب الغدیر. فقد ذکرنا فی المقاله اکثر من 23 راویا واکثر من 28 سندا فی هذه المقاله. ویری کاتب المقاله ان زمن حدوث هذه الواقعه لم یکن عام 35 کما هو معروف وإنما هو نهایات عام 36 للهجره.

    کلیدواژگان: امیر المومنین علی×، المناشده، الرحبه، الانصار، حرب صفین، رواه الغدیر
  • امامعلی شعبانی*، زینب عباسی رمی صفحات 109-133

    تحظی قضیه المدعین الزایفین وعلی وجه التحدید طبیعتهم باهمیه کبیره فی فهم تاریخ تطورات إیران. وفی هذا الإطار فان الدراسه هذه واعتمادا منها علی الاسلوب الوصفی التحلیلی وبإثارتها سوال جوهری مفاده ما هی طبیعه المدعین الزایفین للنبوه والإمامه والمهدویه فی القرون الوسطی لتاریخ إیران (القرن الرابع حتی التاسع للهجره)، وصلت إلی نتیجه تفید بان جغرافیه إیران المترامیه الاطراف فی القرون الوسطی الإسلامیه وعراق العرب وعراق العجم وخراسان الکبیر، کانت فی المقام الاول منشا المدعین الزایفین والداعمین لهم وهذا الامر یعود إلی الارضیه والظروف السیاسیه والاجتماعیه والاقتصادیه السایده علی تلک المناطق. ان المدعین الزایفین ینتمون إلی التجمعات الحضریه اولا ثم إلی التجمعات القرویه وذلک فی جانب اصلهم الاجتماعی، وهذا الامر یمکن تحلیله من منظار التعارض بین الاضلاع الثلاثه وهی المدینه والقریه والعشایر. اضف إلی هذا فان حکم النسیج القبایلی-العشایری للسلطه علی قسم کبیر من تاریخ تلک القرون کان بمقدوره ان یترک تاثیره علی طبیعه المدعین الحضریین والقرویین واتباعهم- إلی جانب الإمکانیات والقدرات الفکریه للتجمعات الحضریه والقرویه -. فی الجانب الطبقی والمهنی فان المدعین الزایفین کانوا ینتمون فی المقام الاول إلی العلماء وخاصه علماء الطوایف الدینیه ثم إلی الطبقات الاخری فی المجتمع مثل القضاه والحکام وکذلک بعض الطبقات العامه، وخرجوا من رحم تلک الطبقات. اما القاعده الاجتماعیه ولما کانت تمتلک القدرات العامه فإنها کانت تسیطر علی الامور والتوجیه الدینی والفکری للعامه والمجتمع الإیرانی فی القرون الوسطی من تاریخ إیران.

    کلیدواژگان: المدعون الزائفون والطبیعه والقاعده الاجتماعیه والقرون الوسطی وتاریخ إیران
  • حمیدرضا مطهری صفحات 133-155

    یعد تبیین موضوع الغدیر اهم حدث شهدته الساحه الشیعیه ورمزا التشیع، لدی علماء الاندلس کاقصی غرب العالم الإسلامی والنقطه الناییه من هذا العالم المترامی الاطراف، فکانت له اهمیه بالغه. تسعی هذه الدراسه ان ترد علی سوال حول موضع هولاء العلماء تجاه الغدیر وترصد الاسباب التی تجعل آراء هولاء العلماء مختلفه عن غیرهم وترصد اوجه التمایز بین آراءهم وآراء غیرهم تجاه الموضوع. لقد اعتمدت الدراسه علی المنهجیه الوصفیه التحلیلیه وبالنظر إلی المعطیات التاریخیه، لکی تبین ان علماء الاندلس کانوا تحت وطاه تیارات سیاسیه وثقافیه وطایفیه علی وجه خاص، ولهذا کانت لهم آراء مختلفه تجاه الموضوع. لکن اهملت جماعه هذا الامر ولم توله الاهمیه اللازمه وجماعه اخری لم تهتم بالامر واکتفت بتببن الحدیث الشهیر «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» من دون الإهتمام بمضمونه وما یحمله من دلالات. لکن جماعه اخری اولت له إهتماما کبیرا وتناولته بعقیده وإیمان.

    کلیدواژگان: الغدیر، اهل البیت، علماء الاندلس، التشیع
  • سید علیرضا واسعی صفحات 156-177

    یمکن معرفه نشاطات الإنسان من خلال نزعتین تقفان وراء کل سلوک الإنسان. نزعه تکون حوافزها الحصول علی المنفعه والجزاء المادی العینی (النشاط الباحث عن الکفاءه)؛ والنزعه الاخری التی تدفع الإنسان نحو العمل والنشاط هی حوافز روحیه لامادیه (النشاط غیرالباحث عن الکفاءه). وکل من هذین العملین یظهران للعلن لقصدین؛ مجموعه من هذه النشاطات هی افعال تنجز بغیه إستجابه الحاجات، والرغبات والمیول الفردیه لصاحب العمل او تظهر فی دایره محدوده؛ ومجموعه اخری هی عباره عن مساع تاخذ حیاه الإنسان بعین الإعتبار وتقف هذه الحیاه وراءها کدافع یحرکها نحو الإنجاز. ومن بین الاعمال البشریه الاربعه، یحظی الشق الاخیر باهمیه بالغه. لانه یهدف إلی غایه مثلی تتمثل فی سعاده الإنسان ولیس لغایه الهدوء والسکینه الفردیه. تسعی هذه الدراسه ان تسلط الضوء علی العمل الروحانی المعطوف علی الحیاه الإنسانیه لدی الإمام علی× عبر المنهجیه التحلیلیه ودراسه التاریخ الثقافی لعلها تجیب علی إشکالیه محوریه تتمثل فی السوال التالی: ما هو عمل الإمام علی× الروحانی ذو التوجه الحضاری؟ وهل یمکن الدفاع من هذا النوع من التوجه ام لا؟ وهل هی نزعه قابله للدفاع؟ علی الرغم من وضع الکثیر من الدراسات وتالیف الکثیر من الکتب حول الحیاه الروحیه للإمام علی×، لکن تری هذه الدراسه ان الفراغ مازال قایما ونظرا لحاجه الحیاه البشریه الحدیثه لمثل هذه التوجهات الروحیه، فإن من الضروری التطرق إلی هذا الموضوع ودراسته بصوره موسعه. والمسلمات القاره التی تنطلق منها الدراسه هی ان اعمال الإمام علی× الروحیه/الدینیه کانت تهدف إلی الحیاه العلویه للبشر والتی تمثل الجانب الاهم من الحیاه البشریه.

    کلیدواژگان: العمل الروحی، الحیاه الحضاریه، الإمام علی×، محوریه الإنسان
|
  • Mohsen Alviri * Pages 9-77

    The issue of "time" is one of the main elements of history - with any definition. The concept of time in history, and more precisely, historical time, has a fundamental difference with the common concept of time in philosophy and physics. One of the features of historical time is its connection with timeline, and this concept, in turn, is connected with another concept called "important events". Timeline, which has now found an important place in information, refers to a period of time for the representation or regular graphic or non-graphical presentation of the most important events of that period. Due to the link between history and human guidance, the Qur’an has paid attention to history significantly and of course with its special way of expressing, and it seems that highlighting the time sequence of events and presenting different patterns for the timeline is one of the examples of this attention. The current article, after a review of various Quranic interpretations in this regard, by examining the cases of use of "Iz" and "Va IZ" in the Quran, has tried to reveal one of the timelines of the Quran. This study shows that "Iz" and "Va Iz" mean a space of time and belong to the deleted verb "Uzkur" or "Uzkuru", a timeline based on some important events in the lives of nine prophets (Abraham, Lot, Moses, Suleiman, Elijah, Jonah, Josef, Jesus, Muhammad), two divine personalities (Luqman and Mary) and one group (Seven Sleepers).

    Keywords: The Qur’an, prophets, timeline, historical time, Islamic historiography
  • Hossein Hosseinian Moghadam, Ehsan Jafaripour * Pages 46-77

    Miracles for prophets and dignity for imams are actions based on the two elements of knowledge and power and acts contrary to natural habit and inconsistent with the relationship of causality in the system of creation and a concrete sign to establish the prophethood of prophets and the imams’ imamate. Sometimes dignity is referred to as a miracle. Shia scholars have narrated many miracles to imams for a long time, which has been effective in promoting Shia literature, but since some of them are apparently not in line with historical issues, it has caused discussions. This article examines the documents of the miracles of Imam Hassan Askari in the oldest Shia works with a large volume, via a historical method, and according to the description and analysis based on historical documents, the studies of the personality of the narrators and paying attention to the narrators’ currents of thought in order to get closer to the reality of the events, it has been shown that a lot of the news of Koleyni (329 AH) and Khasibi (358 AH) from the life of Imam Askari are dedicated to his miracles. News that despite the fact that the two authors are contemporaneous and share the principle of miracle writing, their narrators and narrations are different.

    Keywords: Imam Hasan Askari, miracles, Koleyni, Khasibi, Imam’s knowledge, Imam’s power
  • Ali Akbar Zakeri * Pages 79-107

    Ruhba in mosque of Kufa is one of the most important testified places (Munashadah) related to Imam Ali regarding the Ghadir Event. Since the Ghadir Event is one of the most important events in the history of Islam, in which the Messenger of God introduced Ali as his successor, Amir al-Mu’minin asked for testimony from the companions who were present in that event on several occasions and they testified that on the day of Ghadir Khum from the Prophet Muhammad, they heard him say: "Whoever I am the Mawla of, Ali is his Mawla." One of the most important cases in which Imam Ali took the Companions as a witness was in Ruhba Mosque of Kufa, which is called Munashadah (means to make a request for the sake of God). The importance of the issue is in citing this event and proving the reliability of Ali’s succession from the Prophet. This article introduces the narrators of this event through a descriptive and analytical method and deals with this issue by referring to various sources. The point of the article is to introduce more narrators and witnesses than what is mentioned in Al-Ghadir, here 23 narrators and more than 28 witnesses are mentioned. Contrary to the popular opinion that it was the year 35 (AH), it is claimed that the time of the event as well as Munashadah has been the end of the year 36.

    Keywords: Amir al-Mu’minin Ali, Munashadah, Ruhba, Ansar, the Battle of Siffin, Ghadir narrators
  • Imam Ali Sha’abani *, Zeinab Abbasi Rami Pages 109-133

    The issue of false claimants and especially knowing their nature is very important in understanding the history of Iran’s developments. In this regard, this study is descriptive-analytical and poses this fundamental question, what was the nature of the false claimants of prophethood, Imamate and Mahdiism in the middle centuries of Iranian history (4th to 9th centuries AH)? The study has found that in the vast geography of medieval Iran Islamic, Arab Iraq and Ajam Iraq and then Great Khorasan were primarily the origin of false claimants and their supporters, which themselves go back to the political, social, and economic conditions of these regions. The false claimants in the field of social origin mainly belong to the urban society and then to the rural society, which of course can be analyzed from the perspective of the contrasts between the three sides of the city, the village, and the nomads. At the same time, the rule of the tribal-nomadic context with power over a significant part of the history of these centuries has been able to be effective in the mainly urban and rural nature of the claimants and their followers - along with the intellectual abilities and capabilities of the urban and rural communities. From the classoccupational aspect, the false claimants were primarily attributed to scholars and scientists, especially religious scholars, and then to other classes and occupations of society, including judges, ruling bodies and some general classes such as sifting, and they arose from within it. The social base, according to the general abilities, has always been the origins of the religious and intellectual guidance of the Iranian masses and society in the middle centuries of Iran’s history.

    Keywords: False claimants, nature, social base, middle centuries, history of Iran
  • Hamid Reza Motahari * Pages 133-155

    The explanation of Ghadir as the most important symbol of Shia is very important from the viewpoint of Andalusian scholars as the westernmost part of Islamic lands. The current article aims to answer the question "what point of view they had towards Ghadir and explain the reasons for the difference in this point of view". The findings of this study, via a descriptive analytical method based on historical data, suggest that Andalusian scholars had a different view of Ghadir under the influence of political and cultural currents, especially the religious situation. One group has ignored it without paying attention to and some other groups without referring to the main event, have explained some of the stories and speeches mentioned there such as the famous hadith of the Prophet " Whoever I am the Mawla of, Ali is his Mawla", but they haven't paid attention to its content and origin. Some have given it in detail and looked at it with faith.

    Keywords: Ghadir, Ahl al-Bayt, Andalusian scholars, Shia
  • Seyed Alireza Vasei * Pages 156-177

    Human’s activities can be classified into two types at a macro glimpse. Activities that are carried out with the motivation and intention of receiving objective benefits and rewards (rewarding activities) and activities that are fulfilled by other goals (non-rewarding = spiritual activities) and each of these two can be expressed for two purposes. Some of them are actions that are done only to meet the needs, desires, or wishes of the actor or with a limited radius, and the other are efforts that appear with consideration of human life. Among the four human activities, the last part is very important, because people’s happiness is thought of, not just their comfort or their own peace. This article tries to explore and reflect on the spiritual struggles of Imam Ali through the method of theme analysis and cultural history research. The current article answers this basic question, what were the spiritual activities with the civilizational approach of His Holiness and basically, is such an approach defensible or not? Although many works have appeared regarding the spiritual life of the Imam, but from the perspective of this article, there are still gaps that need to be seriously dealt with considering the current world’s need for it. The hypothesis of the study is that the Imam’s spiritual activities were carried out related to the transcendental life of man, which is the most important aspect of civilization.

    Keywords: Profit-making activity, spiritual activity, civilizational life, Imam Ali, humanism