فهرست مطالب
نشریه مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی
سال هفتم شماره 25 (زمستان 1401)
- تاریخ انتشار: 1401/12/01
- تعداد عناوین: 6
-
-
صفحات 7-32هدف
اهداف این پژوهش تبیین نقش آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و گفتمان سازی آن در کشور است.
روشبرای این منظور روش تحلیل محتوای اسنادی به کار گرفته و جهت اولویت بندی از الگوی برخاسته از رویکرد مبتنی بر آرای خبرگان بسط یافته و به صورت چندگانه استفاده شده است. در بخش آرای خبرگانی، جامعه تحقیق اساتید دانشگاهی مرتبط، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط بودند که به طور هدفمند بر اساس میزان دانش، تخصص و علاقمندی به شرکت در مطالعه انتخاب شدند. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون فریدمن، تجزیه واریانس دوطرفه و تحلیل واریانس یک طرفه کروسکال- والیس به کار گرفته و استقلال گروه های نمونه از جوامع آماری مختلف آزمون شد.
یافته هانتایج اولویت بندی راهبردها و برنامه ها بر اساس میانگین رتبه ها نشان داد راهبرد"گسترش مشارکت آموزش و پرورش در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور"، در میان راهبردهای چهارگانه دارای اولویت دوم است. همچنین برنامه "گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و تبیین سیاست های مربوطه مانند جهاد اقتصادی به همراه ترویج فرهنگ حفظ بیت المال و حقوق مردم، قانون گرایی و مسیولیت پذیری در برابر محیط زیست " در میان مجموعه برنامه های مربوط به راهبرد گسترش مشارکت آموزش و پرورش در جامعه، اولویت نخست را دارد.
نتیجه گیریبا وجود تنوع در آرای صاحبنظران پیرامون تعریف اقتصاد مقاومتی و رابطه آن با اقتصاد اسلامی و تفاوت دیدگاه گروه های سه گانه اساتید، مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش و مدیران و کارشناسان نهادهای مرتبط با آن، نزدیک شدن به توافق برای گفتمان سازی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در کشور توصیه می شود.
کلیدواژگان: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد مقاومتی در آموزش و پرورش، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی -
صفحات 33-57هدف
هدف مطالعه حاضر ارزیابی نتیجه مطالعه کتاب داستان، در آموزش حجاب به دختران مقطع ابتدایی بود.
روشاین مطالعه ارزیابانه، با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناختی صورت گرفت و دادههای حاصل از مصاحبه های نیمه ساختاریافته هدایت شده با 67 دانش آموز دختر 8 الی 11 سال در شش استان کشور، به روش کدگذاری استراوس و کوربین تحلیل شد.
یافته ها:
یافته ها طی سه مرحله کدگذاری، در قالب 851 مفهوم، 54 مقوله، 11 مضمون، در چهار سطح، که برگرفته از مدل ارزشیابی کرکپاتریک و معیارهای مطلوبیت محتوا بود، با عناوین واکنش (بررسی جذابیت)، یادگیری (سودمندی دانشی)، درک و آمادگی برای کنش (سودمندی عملی) قرار گرفتند. مضامین تشکیلدهنده سطح اول شامل «ابراز علاقه به شخصیتهای داستان»، «ابراز رضایت از عملکرد شخصیتهای داستان» و «ابراز علاقه به کتاب» گردید. در سطح دوم، دو مضمون «یادگیری حجاب و پیامدهای رعایت و عدمرعایت حجاب» و «آموختن سایر نیکیهای رفتاری»، ارمغاندهنده وقوع یادگیری بودند. سطح سوم، نشاندهنده درک مخاطبان از محتوا بود و مضامین «درک دلایل عصبانیت لاله و عدمتمایل وی به حجاب»، «درک نادرستی رفتار لاله و تصمیمگیری بهتر بهجای او» و «فهم دلایل پذیرش نهایی حجاب از سوی لاله» در این سطح قرار گرفتند. درنهایت، سه مضمون «تمایل به اقناع لاله در جهت رعایت حجاب»، «مشارکت در تغییر و ادامه دادن داستان در راستای گسترش حجاب» و «تمایل به معرفی کتاب به دیگران» سطح چهارم را شکل دادند.
نتیجه گیری:
براساس نتایج بهدستآمده، در انتقال آموزههای ارزشی، دینی و اخلاقی نظیر حجاب، استفاده از ابزارهای هنری نظیر کتاب، نتایج موثر و ارزشمندی را بههمراه خواهد داشت.
کلیدواژگان: حجاب، داستان، دختران دوره ابتدایی، یادگیری، کرکپاتریک، معیارهای مطلوبیت محتوا -
صفحات 59-86هدف
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفه های حقوق کودک در پیمان نامه جهانی و مقایسه با اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران انجام یافته است.
روشرویکرد پژوهش حاضر کیفی، از نوع تحلیل محتوا و روش تحقیق نیز تحلیل اسنادی بود. جامعه آماری پژوهش اسناد بالادستی نظام آموزشی ایران بود که با استفاده از نمونه گیری هدفمند، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند برنامه درسی ملی و سند چشم انداز، به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات بررسی مشاهده ای و مطالعات اسناد بالادستی و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها نیز تحلیل محتوای اسناد سه گانه مذکور و مقایسه آن با مولفه ها و بندهای کنوانسیون جهانی حقوق کودک بود.
یافته هایافته تحقیق معرف 6 دسته حقوق (تربیتی، مدنی/ سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی) گردید. یافته ها نشان دادند که تعارض و بی سازمانی در تعریف کودک و کودکان به لحاظ حقوقی در ایران، عدم وجود نهاد ملی مشخص برای تجویز و سیاستگذاری در این زمینه، دوگانگی سیتم افکار دستگاه های متولی برنامه های حمایت از کودکان، شکاف بین تعاریف نهادهای مختلف از جمله نهاد دین، قانون و حقوق در خصوص کودک و حقوق او، شکاف بین نظریه و عمل در برنامه های آموزشی در خصوص حقوق کودک، منجر به ایجاد موانعی در بهبود وضعیت حقوق کودکان در ایران شده است.
نتیجه گیریبراین اساس لزوم بازنگری در تعریف کودک و سیاستگذاری دقیق مبتنی بر مولفه های حقوق کودک، هماهنگی میان نهادهای قانونی در خصوص رعایت دقیق مفاد حقوقی در برنامه های عملیاتی بسیار ضروری است.
کلیدواژگان: کودک، حقوق جهانی کودک، اسناد بالادستی نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران -
صفحات 87-104هدف
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تفاوت های بین نسلی به لحاظ ابعاد دین داری و هویت دینی والدین جانباز و فرزندان شان انجام پذیرفت.
روشاین پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش از نوع توصیفی- پس رویدادی بوده است. جامعه آماری شامل تمامی 460 جانباز ساکن در شهرستان بندرلنگه و تمامی فرزندان پسر 20 تا 30 ساله خانواده های آنان بود که از آن بین تعداد 25 نفر از پدران و 25 نفر از فرزندان پسر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و با دو پرسشنامه دین داری گلاک و استارک (1965) و همچنین پرسشنامه هویت دینی سراج زاده (1383) مورد سنجش قرار گرفتند و پس از جمع آوری داده ها از آزمون تی وابسته استفاده شد.
یافته هایافته های پژوهش نشان دهنده آن است که میانگین هویت دینی فرزندان در دو بعد احساسی (6/21=M) و مناسکی (5/21=M) از میانگین بعد احساسی (4/20=M) و مناسکی (5/20=M) والدین خود بالاتر و والدین نیز در بعد اعتقادی (2/22=M) نسبت به فرزندان (5/16=M) در سطحی بالاتر قرار دارند. به علاوه نمرات میانگین جوانان در دو بعد فکری (5/16=M) و پیامدی دین داری (9/19=M) از والدین خود در بعد فکری (1/13=M)، و پیامدی (4/18=M) برتر و والدین نیز در بعد اعتقادی (3/20=M) در مقایسه با فرزندان (6/16=M) در سطحی بالاتر قرار دارند.
نتیجه گیریبه طور کلی والدین پژوهش حاضر با فرزندان شان فضای فکری متفاوتی که بتوان شکاف نسلی خواند را تجربه نمی کنند.
کلیدواژگان: نسل، ابعاد دین داری، هویت دینی، جانبازان و فرزندان شان -
صفحات 105-140هدف
هدف این مطالعه ، طراحی شاکله نظریه تربیتی متلایم و متناسب با فرهنگ بومی جامعه با تمرکز بر تبیین مبانی ، چیستی و چرایی تربیت هنری با تاکید بر آرای ابن عربی و ملاصدرا است . حال، با عنایت به اینکه علم اسلامی، مبانی خود را از آموزه های اسلامی اتخاذ می کند؛ باید دید که قرآن کریم (به مثابه متقن ترین منبع اسلامی) در راستای تدوین مبانی نظریه چگونه زایا است؛که به جهت اتخاذ رویکرد گزیده گویی در قرآن، می بایست به سراغ علومی رفت که در راستای تبیین مبانی مذکور قدم برداشته اند؛ که این علوم، دو علم عرفان و فلسفه اسلامی است.
روشروش این پژوهش کیفی از نوع نظری است که به تناسب بحث، از روش های توصیفی تحلیلی (تحلیل محتوا)، استنتاجی و تلفیقی استفاده شده است .
یافته هایافته های حاصله در بعد چیستی تعلیم و تربیت هنری حاکی از این است که نظریه اسلامی تعلیم و تربیت هنری متشکل از سه رویکرد مجزا می باشد که هر رویکردی نسخه بدیلی برای نظام تعلیم و تربیت کشور دارد. این سه رویکرد عبارتند از: رویکرد اول: تربیت هنری از رهگذر برنامه درسی هنر تحقق می بابد؛ رویکرد دوم از رهگذر قلمداد کردن تربیت هنری به منزله رویکرد حاکم بر تمام ابعاد برنامه درسی تحقق می یابد؛ و رویکرد سوم که سراسر حیات آدمی را در بر می گیرد، از رهگذر زیست و سلوک هنری آدمی به سوی خداگونگی تحقق می یابد که این رویکرد تبیین کننده چرایی و ضرورت طرح و تبیین تربیت هنری اسلامی، به ویژه اصل وجودی ساحت و کارکرد تربیت هنری در بستر اسلامی و متعاقب آن پر کردن این خلا از منظر دلالتهای منتج از این کارکرد می باشد.
نتیجه گیرینظریه تربیت هنری در نظام تعلیم و تربیت رسمی می تواند دست مایه برنامه درسی در سایر حوزه ها قرار گیرد .
کلیدواژگان: نظریه اسلامی تعلیم و تربیت هنری، ابن عربی، ملاصدرا، تربیت هنری، خداگونگی -
صفحات 141-166هدف
هدف از این پژوهش، واکاوی و تبیین رویکرد «گفت وشنود میان فرهنگی» در اندیشه علامه طباطبایی و ارایه دلالت های تربیتی آن است.
روشروش به کاررفته در این پژوهش توصیفی - استنتاجی است.
یافته هاپس از تبیین رویکرد گفت و شنود میان فرهنگی، نخست به مبانی انسان شناختی و معرفت شناختی، به عنوان پشتیبانان نظری این رویکرد، اشاره شده، و سپس به اصول و روش های تربیتی برآمده از این مبانی به عنوان دلالت های تربیتی رویکرد گفت وشنود میان فرهنگی پرداخته شد. مبانی انسان شناختی رویکرد گفت وشنود میان فرهنگی در آثار و نگاه علامه از این قرار هستند: انسان موجودی است استخدام گر و کمال گرا، و در ذیل مبنای معرفت شناختی رویکرد نیز به اعتبار سازی انسان اشاره شده است. اصول و روش های تربیتی که از این مبانی استنتاج شده اند همه معطوف به رویکردی هستند که از آن با عنوان "گفت وشنود میان فرهنگی" نام برده ایم.
نتیجه گیرینتایج پژوهش حاکی از آن است که در دین مبین اسلام و در اندیشه ی متفکران اسلامی از جمله علامه طباطبایی نگاه به دیگری، به خرده فرهنگ ها و فرهنگ های متکثر در جهان نگاهی مبتنی بر انسانیت انسان هاست و ازاین رو جهت زیست مسالمت آمیز، روابط صلح- محور و مبتنی بر گفت وشنود نیازمند مبانی، اصول و روش های تربیتی منتج از اندیشه ی این متفکران می باشیم و در این بین نظام آموزش و پرورش به عنوان نهاد متولی تربیت در جامعه نیازمند بهره گیری از این رویکرد انسانی در سیاست گذاری های تربیتی می باشد.
کلیدواژگان: گفت وشنود، میان فرهنگی، علامه طباطبایی، دلالت های تربیتی
-
Pages 7-32Objective
This study aimed at investigating the role of education system in realizing the goals of resistance economy in Iran.
MethodFor this purpose, the method of document content analysis was used, and to prioritize, the model based on the experts’ opinion approach was expanded and used in multiple ways. As for experts’ opinions, the research population included university professors, managers and experts of education, and managers and experts of institutions related to education, who were purposefully selected based on their knowledge, expertise, and interest in participating in this study. To analyze the findings, Friedman's test, two-way analysis of variance, and Kruskal-Wallis one-way analysis of variance were used, and the independence of sample groups from different statistical populations was tested.
FindingsThe results of prioritizing the strategies and programs based on the average ratings showed that the strategy of "developing the participation of education system in realizing the goals of the resistance economy in Iran" has the second priority out of the four strategies. Furthermore, the program of "making resistance economy a discourse, and explaining relevant policies such as economic jihad, as well as promoting the culture of preserving the public treasury and people’s rights, the rule of law, and responsibility towards the environment", has the first priority among the programs related to the strategy of developing the participation of education system in the society.
Conclusiondespite the diversity of experts' opinions about the definition of resistance economy and its relationship with Islamic economy and the difference in the views of the three groups of university professors, managers and experts in education, and managers and experts of institutions associated with education, approaching an agreement to make a discourse and realize the goals of resistance economy in Iran is recommended.
Keywords: Resistive economy, Resistive economy in education sector, creditability policy -
Pages 33-57Objective
This study aimed at evaluating the effectiveness of reading stories in teaching hijab to elementary school girls.
MethodThis evaluative study was conducted with a qualitative approach and a phenomenological method, and the data obtained from semi-structured interviews conducted with 67 female students aged 8 to 11 years in 6 provinces of Iran were analyzed by using the Strauss and Corbin coding method.
FindingsThe findings during three stages of coding, in terms of 851 concepts, 54 categories, 11 themes, were categorized in four levels, derived from Kirkpatrick’s model of evaluation and the criteria of content desirability, under the titles of reaction (study of attractiveness), learning (usefulness of knowledge), and understanding and readiness for action (practical usefulness). The themes of the first level included ‘expressing interest in the characters of the story̕, ‘expressing satisfaction with the performance of the characters in the story̕ and ‘expressing interest in the story book̕. In the second level, the two themes of ‘learning hijab and the consequences of observing and not observing hijab’ and ‘learning other good behaviors’ brought about the occurrence of learning. The third level showed the audiences̕ understanding of the content of the story, and the themes of ‘understanding the reasons for Laleh’s anger and her reluctance to wear the hijab̕, ‘understanding the wrongness of Laleh’s behavior and making a better decision instead of her̕ , and ‘understanding the reasons for the final acceptance of the hijab by Laleh̕ were categorized at this level. Finally, the three themes of ‘tendency to persuade Laleh to observe hijab’, ‘participation in changing and going on the story to expand hijab̕, and ‘tendency to introduce the story book to others’ formed the fourth level.
ConclusionAccording to the findings, the use of artistic tools such as books will bring effective and valuable results in transferring religious and moral .
Keywords: hijab, story, elementary school girls, learning, Kirkpatrick, criteria of content desirability -
Pages 59-86Objective
This study was conducted to identify the components of Rights of the Child in the International Convention and to compare it to the upstream documents of the educational system of Iran.
MethodThe approach of the study was qualitative content analysis and the research method is documentary analysis. The research population of this study was the upstream documents of the educational system of Iran, (Document on the Fundamental Transformation of the Education System in Iran, the National Curriculum Document of the Islamic Republic of Iran, and the Vision Document of the Islamic Republic of Iran for the dawn of the Solar Calendar Year 1404), which was selected as a research sample through a purposive sampling. The data collection tool was observational review and the study of upstream documents. The method of data analysis is the analysis of the content of the above-mentioned three documents and its comparison with the components and clauses of the International Convention on the Rights of the Child.
FindingsThis research represented 6 categories of rights (educational, civil/political, social, cultural, economic and health). The results show that the conflict and disorganization in the legal definition of child and children in Iran, the lack of a specific national institution to prescribe and make policies in this field, the duality of the system of thoughts of the institutions in charge of child protection programs, the gap between the definitions of different institutions, including the institution of religion, law and rights relating to children and their rights, the gap between theory and practice in educational programs regarding children's rights, has led to the obstacles in the improvement of children's rights in Iran.
ConclusionTherefore, reviewing the definition of a child, making a detailed policy based on the components of children's rights, coordinating legal institutions regarding the strict observance of legal provisions in operational plans is very necessary.
Keywords: child، Rights of the Child in the International Convention, the upstream documents of the educational system of Iran.Keywords: Child, Rights of the Child in the International Convention, the upstream documents of the educational system Islamic Republic of Iran -
Pages 87-104Objective
The objective of this study is to find out whether the self-sacrificing veterans as role models have succeeded to institutionalize religiousness and the degree of adherence to it, as one of the important factors in the emergence of the spirit of self-sacrifice in their children, in passing on their values.
MethodTo answer this question, the present study was conducted to compare the dimensions of religiousness and religious identity of two generations: veteran parents and their children. This study was an applied one in terms of purpose and a descriptive-post-event one in terms of nature and method. The statistical population included all freedmen of imposed war and veterans of Bandar-e Lengeh city and all their male children aged 20 to 30 years from among whom 25 fathers and 25 male children were selected through purposive sampling and were assessed using two religiosity questionnaires: Glock and Stark (1965) and Serajzadeh’s religious identity questionnaire (2013).
FindingThe findings show that the average religious identity of the children in emotional dimension (M=21.6) and ritual dimension (M=21.5) is higher than their parents’ average of the two dimensions: emotional (M=20.4) and ritual (20.5); and the parents are higher in the belief dimension (M=22.2) than their children (M=16.5). In addition, the average scores of young people in the intellectual dimension (M=16.5) and consequence of religiousness (M=19.9) were higher than their parents in the intellectual dimension (M=13.1) and consequence of religiousness (M=18.4). The parents are also higher in the belief dimension (M=20.3) than their children (M=16.6).
ConclusionIn general, the parents of the present study do not experience a different intellectual atmosphere with their children.
Keywords: generation, dimensions of religiousness, religious identity, veterans, their children -
Pages 105-140Objective
this study seeks to design the structure of educational theory appropriate for the native culture of our society, with a focus on explaining the foundations, what and why of artistic education, with an emphasis on the views of Ibn Arabi and Mulla Sadra. Now, considering that Islamic sciences adopt their foundations from Islamic teachings, it should be seen how the Holy Qur'an (as the most reliable Islamic source) is fruitful in order to compile the foundations of the theory. In order to adopt the approach of quoting excerpts from the Qur'an, it is necessary to go to the sciences that have taken steps in order to explain the aforementioned principles. These sciences are Islamic mysticism and Islamic philosophy.
MethodThe method of this research is qualitative of the theoretical type, and according to the discussion, it uses conceptual analysis, deductive, and integrative methods.
Findingsthe findings of the research in the dimension of what the artistic education is indicate that the Islamic theory of artistic education consists of three separate and distinct approaches, each of which has an alternative version for the education system of the country. These three approaches are as follows: according to the the first approach, artistic education is realized through the art curriculum. According to the second approach, it is realized by considering artistic education as the approach that governs all aspects of the curriculum. And according to the third approach, which includes the whole life of a person, it is realized through the path of life and artistic behavior of a person towards godliness. This approach explains the reason and the necessity of designing and explaining the Islamic artistic education, especially the principle of existence of the domain and the function of artistic education in its Islamic context and subsequently filling this gap from the point of view of the implications resulting from this function.
ConclusionThe theory of artistic education in the formal education system can be used in the curriculum in other areas.
Keywords: Artistic education, Islamic theory of artistic education, Ibn Arabi, Mulla Sadra -
Pages 141-166Objective
This study aimed at exploring the approach of "inter-cultural dialogue" in Allameh Tabataba'’s thought, and offering its educational implications.
MethodThe method used in this study is descriptive-inferential.
FindingsAfter explaining the approach of inter-cultural dialogue, firstly the anthropological and epistemological foundations were mentioned as the theoretical supports of this approach, and then the educational principles and methods derived from these foundations were studied as educational implications of it. The anthropological foundations of the approach of the inter-cultural dialogue in Allameh Tabataba'i' works and views are as follows: Man is an employing and perfectionist creature; and under the epistemological basis of the approach, the contract-making of man is also mentioned. The educational principles and methods deduced from these foundations are all focused on the approach that we have named as "inter-cultural dialogue".
ConclusionThe results of the study indicate that in Islam and from the viewpoint of Islamic thinkers, including Allameh Tabataba'i, a look at others, at the numerous sub-cultures and diverse cultures in the world, is a look based on the humanity of men; therefore, for peaceful life, and peace-oriented and dialogue-based relations, we require the foundations, principles, and methods for education resulting from the thought of these thinkers; and, in the meanwhile, the education system as the institution in charge of education in the society needs to take advantage of this human approach for educational policies.
Keywords: Dialogue, inter-cultural, Allameh Tabataba'i, educational implications