فهرست مطالب

نشریه دستاوردهای نوین در مطالعات علوم انسانی
پیاپی 60 (اردیبهشت 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/25
  • تعداد عناوین: 10
|
  • لادن سلیمی *، معصومه مهدی نیا صفحات 1-13

    هدف این پژوهش واکاوی تربیت دینی بر اساس نقش خانواده با تاکید بر برنامه درسی می باشد. این تحقیق از نوع توصیفی و آمیخته است. روش اجرای این پژوهش بدین گونه بوده است که برای جمع آوری این اطلاعات، پایگاه های اطلاعاتی مگ ایران یا ایران میدکس، گوگل اسکولار، SID و مجلات و فصلنامه های مرتبط با موضوع پژوهش با کلید واژه های تربیت دینی، خانواده، برنامه درسی در بازه زمانی بین سال های 2009 تا 2022 مورد جستجو قرارگرفت. مطالعاتی که نقش مولفه های برنامه درسی را در تربیت دینی مورد بررسی قرارداده بودند، با روش نمونه گیری هدفمند، از میان 37 مقاله مورد بررسی شده، و 13 مقاله مرتبط با موضوع به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. یافته‌های این پژوهش شامل توصیف و تبیین الگوها و رویکردهای تربیت دینی که در مبانی نظری تحول بنیادین و منابع معتبر دینی و مقالات مرتبط مطرح گردیده است و تاثیر نقش خانواده در شکل‌گیری تربیت دینی فرزندان و در نهایت کمک به تحقق اهداف سند تحول مورد بررسی قرار گرفت. بنابراین ضروری است که توجه خاصی به این بعد از تربیت دینی صورت بگیرد تا تغییرات اساسی در زمینه آموزش خانواده فراهم گردد.

    کلیدواژگان: آموزش و پرورش، الگوها، تربیت دینی، خانواده رویکرد ها، سند تحول
  • افراسیاب صالحی شهرودی، فاطمه وظیفه دان ملاشاهی * صفحات 14-24

    تکرار محور اصلی موسیقی است و موسیقی پیوندی تنگاتنگ و ناگسستنی با شعر دارد عوامل موسیقایی چون وزن ،قافیه، ردیف، هماهنگی صامت ها و مصوت ها ،جناس ،تصدیر، طرد و عکس و... که مجموعا آرایه های لفظی نامیده می شوند در حقیقت نمونه هایی از تکرار هنری هستند که شاعر با شگردهای خاص آنها را در عناوین متنوع بکار می برد. وقتی این عناوین با عنصر خیال و اندیشه همراه می شوند رستاخیزی در کلمات و تاثیر و بهره ای شگرف در شنونده ایجاد می کنند. این جستار ضمن بررسی انواع تکرار در شعر نیما، به بازکاوی کلید واژه هایی می پردازد که به علت بسامد بالا، کلان نمادهای شعر نیما هستند و بار روحیات و پیامهای نیما را به دوش می کشند.

    کلیدواژگان: تکرار، موسیقی، شب، صبح، نماد، شعر نیما
  • نارین سبحانی، حدیث عباسی فر *، یاسمن شفیعی، فرزانه علی پور، فاطمه فرخ بلاغی، فاطمه جعفری کلیبر صفحات 25-34

    خردگرایی مهم ترین اندیشه فردوسی در شاهنامه است که بر آن تاکید زیادی داشته و همواره به اهمیت خرد اشاره کرده است. خرد و خردورزی از جمله فضایل اخلاقی است که در جان ابیات شاهنامه و شخصیت های آن بروز و ظهور یافته است. فردوسی، خرد را وسیله نجات آدمی در این دنیا می‌داند و تمامی پیشرفت‌ها و ناکامی‌ها در اثر بودن و نبودن خرد است که به دست می‌آید. قهرمان واقعی در نوشته‌ های فردوسی کسانی هستند که از خرد و دانایی برخوردار هستند و افراد خردمند هستند که هم سعادت دنیوی و هم سعادت اخروی را به دست می‌آورند. حکیم توس، فردوسی، خرد را وجه تمایز خلقت انسان از سایر موجودات می‌داند و بر همین اساس است که شخصیت شاهان و پهلوانان ایرانی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

    کلیدواژگان: شاهنامه فردوسی، خردورزی، دانایی، عقل، فضائل اخلاقی، سعادت دنیوی و اخروی
  • حمید جودکی * صفحات 35-47

    گاهی انعقاد عقد معلق به شرطی است که از آن به عنوان عقد معلق نامبرده می شود و گاهی انحلال عقد معلق به شرط است بدین معنا که پس از تحقق شرط تعهد ایجاد شده خودبه خود از بین می رود در این حال شرط مذکور را شرط فاسخ نام نهاده اند .تحلیل شرط فاسخ در حقوق موضوعه ایران تقریبا برگرفته از حقوق متمدن کشور های پیشرفته است .از طرفی با توجه به عدم موجودیت چنین عنوان مستقلی در میان فقیهان رویکرد فقیهان نسبت به این موضوع یکسان نیست.برخی آنرا بنابر ((منافات شرط فاسخ با مقتضای ذات عقد)) و ((توقف مسببات بر اسباب)) دارای اشکال دانسته اند .در مقابل نیز برخی بر اساس عمومات ادله شروط و روایات باب بیع خیار صحیح به شمار آورده اند.در حقوق برخی کشورها از جمله مصر در مواد 265 تا 269 قانون مدنی از ماهیت ،احکام و آثار مترتب بر شرط فاسخ سخن گفته شده و آن را در ردیف شرط معلق به رسمیت شناخته است.در حقوق انگلستان به دلیل تکیه بر حقوق عرفی و آرای قضایی اسباب انحلال قرارداد ازهم تفکیک نشده اند اما کاربرد شرط فاسخ در قراردادها در آن کشور بسیار رواج دارد.در حقوق فرانسه انفساخ معلق یکی از اسباب سقوط تعهدات بوده وماده 1183 قانون مدنی فرانسه آنرا تعریف نموده است .این نوشتار بر آن است که وضعیت حقوقی این شرط را در فقه و حقوق موضوعه و حقوق فرانسه بررسی نموده و با توجه به اینکه نظام قضایی مصر مبتنی بر دیدگاه ها و روش های حقوق اروپایی (خصوصا فرانسه) می باشد وکشوری مترقی از حیث نظام حقوقی به حساب می آید نگاهی گذرا به این شرط در حقوق مصر و هچنین انگلستان داشته باشد.

    کلیدواژگان: شرط فاسخ، تعلیق در منشاء، فسخ معلق، معلق علیه، انفساخ
  • حمیدرضا ذوقیان * صفحات 48-62

    این مقاله با هدف بررسی قواعد ومقررات ورود به خدمت وتبدیل وضعیت استخدام در شهر داری های کشور تدوین شده است ومساله اصلی این مقاله این است که شرایط قواعد ومقررات ورود به خدمت وتبدیل وضعیت استخدام در شهر داری های کشور چگونه ‏است ؟ این مقاله به شیوه توصیفی و تحلیلی وبااستفاده از متون کتابخانه ای به این نتیجه رسید که ضوابط ومعیارهای استخدام در شهرداری های کشور و فرایند گزینش در آن براساس ‏مسابقه و امتحان و رعایت عدالت و تخصص و روش‌های انتخاب و بکارگیری مستخدم بوده وتبدیل ‏وضعیت استخدامی و تبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به پیمانی با توجه به قوانین ومقرارت سازمان ‏اداری و استخدامی کشور قوانین و آیین نامه های شهرداری کشور بوده است. به همین منظور جذب و بکارگیری نیروی انسانی در شهرداری ها و سازمان های وابسته با رعایت اصل عدالت استخدامی و انتخاب شایسته ترین ها در فضای رقابتی و انتخاب نیرو ی انسانی مناسب از طریق سنجش دانش، توانایی، مهارت و ویژگی های شخصیتی داوطلبین، می تواند در راستای عدالت استخدامی در شهرداری وهم چنین در مرحله تبدیل وضعیت استخدامی عاملی مهم واساسی باشد از سویی به منظور تبدیل وضعیت استخدامی بدین نتیجه رسیدیم تبدیل وضعیت استخدامی وتبدیل وضعیت کارکنان قراردادی به پیمانی با توجه به قوانین ومقرارت سازمان اداری و استخدامی کشور قوانین وآیین نامه های شهرداری کشور بوده است.

    کلیدواژگان: قواعد ومقررات استخدامی، ورود به خدمت، استخدام، تبدیل وضعیت استخدامی، شهر داری
  • فاطمه سلمانی، خدیجه عبداللهی، زهرا متقی *، شیوا اسمعیلی، فاطمه جعفری کلیبر صفحات 63-74

    هدف این مقاله، بررسی تطبیقی گنبد چهارم از هفت پیکر نظامی با منطق‌الطیر عطار نیشابوری با روش کتابخانه‌ای_توصیفی است. رویکرد تحلیل، واکاوی ابعاد مشابهی از عشق و عرفان در این دو اثر فاخر است که نظامی و عطار آشکارا آن را بیان کرده اند. در این پژوهش جلوه‌هایی از عشق و عرفان در گنبد سرخ و سی مرغ و سیمرغ به تصویر کشیده شده است. به عقیده نظامی عشق در راس همه‌ پدیده‌ها قرار دارد و عشق امری متعالی است، امری جاری در سراسر هستی و آدمی بدون عشق نمی‌تواند باشد؛ عطار نیز در پس داستان‌ها و ابیاتش به این نکته اشاره دارد که عشق، مدار هستی و عالم است و کمال عشق آنجایی است که عاشق سراسر در اشک و رنج به سر می‌برد و معشوق درمان او می‌شود. بررسی تطبیقی این دو داستان نشان می‌دهد که در هردو داستان چگونه عاشقان واقعی با تلاش بسیار و طی راه‌های دشوار به معشوق متعالی خود می‌رسند و کار عشق آنگاه تمام می‌شود که عاشق در وجود معشوق فانی می‌شود و به وصال می ‌رسند.

    کلیدواژگان: عشق، عرفان، سیمرغ، گنبد سرخ، بانوی حصاری، تحلیل دواثر
  • مهشاد یعقوبی *، علی قنبریان صفحات 75-83

    پولشویی، عبارت است از هر نوع عمل یا اقدام برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر هویت نامشروع حاصل از فعالیت‌های مجرمانه، به‌گونه‌ای که وانمود شود، این عواید از منابع قانونی سرچشمه گرفته است. پولشویی یا تطهیر پول، فعالیتی مجرمانه در مقیاس بزرگ، گروهی، مستمر و درازمدت است که می‌تواند از محدوده سیاسی یک کشور نیز فراتر رود. پولشویی آثار زیان بار بر اقتصاد، جامعه و سیاست دارد. آلوده شدن و بی‌ثباتی اقتصاد و تضعیف بخش خصوصی بخشی از این آثار است. جرم پولشویی از جمله جرایم سازمان‌یافته است که مرتکبان آن به منظور اختفاء منشا عواید نامشروع حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی، آن را مرتکب می‌شوند تا از این طریق بتوانند عواید مذکور را قانونی جلوه دهند و به منافع سرشار دست یابند. در مقاله حاضر تعریف و شرایط و احکام پول‌شویی بیان شده و مستندات دینی حرمت و جرم‌انگاری آن بررسی شده است. گردآوری اطلاعات از طریق کتابخانه‌ای انجام شده و به شیوه توصیفی تحلیلی پردازش صورت گرفته است. تمامی ارجاعات منبعی و سندی به‌گونه درون‌متنی (ای پی ای و ام ال ای) است.

    کلیدواژگان: پولشویی، تطهیر پول، جرم، مجازات، پیشگیری، قواعد فقهی
  • مائده خوش روان *، روژین امجدیان، فائزه خسروی، سارینا عزیزی، فاطمه جعفری کلیبر صفحات 84-92

    عدد هفت در ادبیات عرفانی نشانگر مراحل گذر از سختی‌ها و رسیدن به سرمنزل مقصود است. هفت وادی معرفت عطار انسان را در جهت رسیدن به معرفت و وصال خداوند راهنمایی می‌کند و باعث می‌شود با گذشتن از آن مراحل به خودشناسی و خداشناسی برسیم. در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی نیز مراحل هفتگانه سلوک عرفانی رستم برای رسیدن به غایت نهایی به تصویر کشیده شده که با توجه به زمینه‌ رشد مشترک، در اندیشه هردو شاعر شباهت‌هایی دیده می‌شود، اما تفاوت‌های محتوایی بسیاری در این مراحل وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم. انگیزه نگارش این مقاله و پرداختن به این موضوع، اهمیت عدد هفت و هفت‌خوان و هفت وادی در فرهنگ و ادب فارسی است. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده‌است و می‌تواند برای علاقه‌مندان و دبیران ادبیات و دانش آموزان رشته علوم انسانی قابل تامل و مفید واقع شود.

    کلیدواژگان: هفت خوان رستم، هفت وادی عرفان، شاهنامه، منطق الطیر، فردوسی، عطار نیشابوری
  • علی جوکار *، سید سهراب حسینی، محمدرضا رزمجو، علیرضا رزم جو، مهدی شیردل صفحات 93-102
    زمینه و هدف

    طلاق بدترین راه حلی است که والدین برای خلاص شدن از مشکلات خانوادگی انتخاب می‌کنند. این اتفاق علاوه بر اینکه آثار مخربی برای والدین دارد بر روی نوجوانان نیز آثار روحی و روانی بسیار بدی خواهد داشت. اثرات مخرب طلاق بر نوجوانان آنقدر زیاد است که اگر والدین درباره تک تک آن ها بدانند باز هم کم است. از مهم ترین اثرات مخرب طلاق بر نوجوانان، افت شدید تحصیلی آن هاست، قطعا تمام نوجوانان دچار این افت خواهند شد و علاوه بر آن قدرت یادگیری و تمرکز آنها بسیار پایین می‌آید. به همین دلیل بعد از طلاق باید بیشتر مراقب درس فرزند خود باشید. زیرا ممکن است او به یک باره دوست نداشته باشد درسش را ادامه دهد و یا انگیزه ای برای درس خواندن نداشته باشد. هدف اصلی پژوهش بررسی تاثیر طلاق بر افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌باشد.

    روش تحقیق: 

    این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی بوده و روش جمع‌آوری اطلاعات به شیوه کتابخانه‌ای و با مراجعه به کتاب‌ها، مقالات، پایگاه‌های اینترنتی و منابع الکترونیکی صورت گرفته است که ضمن بررسی اجمالی طلاق و عوامل زمینه سازش، تاثیر آن بر عملکرد و افت تحصیلی دانش‌آموزان تبیین می‌شود‌.

    یافته‌ها:

     دوران تحصیل دورانی مهم و اساسی در زندگی نوجوانان است که می‌‌تواند دوران بسیار سختی هم باشد. مفاهیم مدام دشوارتر می‌‌شود، تکالیف سنگین‌ تر می‌‌شود و فشاری که نوجوانان برای آماده شدن جهت کنکور و ورود به دانشگاه احساس می‌‌کنند، نیز آزاردهنده است. این‌ جاست که دانش‌‌آموزان شروع به کلنجار رفتن با درس‌ ها می‌‌کنند. یکی از دلایل رایج افت تحصیلی این است که بسیاری از دانش‌ آموزان درگیر مشکلاتی خانوادگی از جمله طلاق هستند که بر عملکرد تحصیلی کلی‌شان اثر می‌‌گذارد.

    نتیجه‌گیری: 

    نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که افت تحصیلی یک معضل مهم و چند وجهی است و برای پیشگیری از آن بایستی به نقش عوامل متعدد توجه داشت. یکی از عوامل موثر بر افت تحصیلی و مردودی طلاق والدین است. طلاق به طور مستقیم بر روحیات، علایق، و نیز خلاقیت دانش‌آموزان تاثیر مستقیم دارد. پژوهش‌های زیادی نشان می‌دهد که فرزندان والدینی که از هم طلاق گرفته‌اند به طور معمول دچار آسیب روانی و کاهش سلامت روان و در پی آن دچار افت تحصیلی می‌شوند.

    کلیدواژگان: طلاق، افت تحصیلی، دانش آموزان
  • طاهره هاشم پور * صفحات 103-110

    پول شویی، عبارت است از هر نوع عمل یا اقدام به عمل برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر هویت نامشروع حاصل از فعالیت‌های مجرمانه، به‌گونه‌ای که وانمود شود این عواید از منابع قانونی سرچشمه گرفته است. پول شویی یا تطهیر پول فعالیتی مجرمانه در مقیاس بزرگ، گروهی، مستمر و درازمدت است که می‌تواند از محدوده سیاسی یک کشور مفروض نیز فراتر رود. پول شویی آثار زیانبار بر اقتصاد، جامعه و سیاست دارد. آلوده شدن و بی‌ثباتی اقتصاد، تضعیف بخش خصوصی و برنامه‌های خصوصی‌سازی، کاهش کنترل دولت بر سیاست‌های اقتصادی، فاسد شدن ساختار حکومت، بی‌اعتمادی مردم، بی‌اعتباری دولت‌ها و نهادهای اقتصادی کشور، گسترش تجارت‌های خلاف، بالا رفتن هزینه‌های دولت و هزینه‌های مراقبت‌های پزشکی، کاهش درآمدهای مالیاتی دولت، ایجاد عدم ثبات و پایداری در بازار جهانی، صدمه رساندن به تلاش‌های جهانی برای ایجاد بازارهای آزاد و رقابتی و اختلال در رشد اقتصاد ملی و... تنها بخشی از این آثار است. در این مقاله برآنیم که راه های مبارزه علیه پول شویی با تاکید بر FATF را بیان و تحلیل نماییم.

    کلیدواژگان: صندوق بین المللی پول، بانک جهانی، گروه ویژه اقدام مالی)FATF)، پول شویی، تروریسم