فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 45 (فروردین 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/25
  • تعداد عناوین: 7
|
  • سید سهراب حسینی *، علی جوکار، رضا معینی رودبالی، مریم اکبری، مهدی شیردل صفحات 1-20

    دین اسلام به زن به عنوان یک عنصر موثر در حیات و سعادت اجتماعی می‌نگرد و او را در بالاترین درجات که برای انسان ممکن است کسب شود، معرفی می‌نماید و از زنان نمونه بعنوان الگو و اسوه برای بشریت یاد می‌کند. پژوهشگران در این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی و با اتکاء به منابع تاریخی ضرورت اهمیت و جایگاه زن را در سیره پیامبر گرامی اسلام (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) مورد بررسی قرار دهند. این پژوهش در صدد پاسخ به این پرسش‌ها می‌باشد که «زنان صدر اسلام چه جایگاهی در سیره پیامبر (ص) داشتند؟» و «پیامبر چگونه به احیای مقام منزلت زنان بعد از جاهلیت اقدام نمودند؟». یافته‌ها حکایت از آن دارد که رسول اکرم (ص) با رفتار و گفتارش مقام زن را ارج نهاد و با معرفی برترین و والاترین الگوی زنان مسلمان به جهانیان ضمن توجه به احیای منزلت آن‌ها، زنان را بزرگ جلوه داد.

    کلیدواژگان: سیره نبوی، پیامبر اسلام (ص)، زنان، عصر جاهلیت، دین اسلام
  • عاطفه موسویان *، طالب خفایی، مهدی صادق زاده صفحات 21-34

    کشاورزی سهم عمده ای در اقتصاد جهان دارد و بیشتر مردم برای امرار معاش خود به آن وابسته هستند. این امر آب را به منبع مهمی تبدیل می کند که باید با استفاده از آخرین فناوری های موجود حفظ شود. امروزه، اینترنت اشیاء قابلیت خود را به کشاورزی هوشمند نیز گسترش داده است. در این تحقیق یک سیستم خودکار و کم هزینه برای آبیاری هوشمند بر اساس یک رویکرد مسیریابی انرژی-اگاه مبتنی بر فازی ارایه شده است. علاوه بر این، بر اساس اطلاعات دریافت شده از حسگرها (نظیر دما، رطوبت خاک و غیره)، یک شبکه عصبی برای تعیین بهترین برنامه آبیاری آموزش داده شده است. کاربر موجود در سیستم میتواند با موبایل، رایانه همراه و غیره بر فرایند جمع آوری اطلاعات نظارت داشته باشد و کار مدیریت آبیاری محصولات کشاورزی را انجام دهد. سیستم پیشنهادی با هوشمندی، هزینه کم و قابل حمل بودن، مناسب بودن آن را برای گلخانه، مزارع و غیره اثبات می کند. نتایج حاصل از شبیه سازی نشان می دهد که روش پیشنهادی نتایج بهتری در مقایسه با پروتکل LEACH و همچنین الگوریتم WSN-IoT در معیارهای مختلف نظیر طول عمر شبکه و انرژی مصرفی ارایه می دهد.

    کلیدواژگان: اینترنت اشیاء، آبیاری هوشمند، کشاورزی هوشمند، مسیریابی داده ها، پروتکل OSPF
  • فاطمه جمشیدیان * صفحات 35-49

    نانوتکنولوژی یک فناوری پیشرفته جدید است که در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد. تحقیق حاضر به گونه ای مروری به بررسی ادبیات موضوع پرداخته و موضوعات حسابداری مربوط به پیاده سازی فناوری نانو، به ویژه تغییر ساختار هزینه و راه حل های مورد انتظار برای افزایش هزینه های غیرمستقیم را که نیاز به تخصیص دقیق تری به واحد محصول دارد، تشریح نموده است. همچنین، این مطالعه به بررسی ریسک های حسابداری مورد انتظار آتی برای استفاده از فناوری نانو پرداخته است. در نهایت، این تحقیق مسیر آتی را در جهت مطالعات بیشتر در مورد نانوتکنولوژی و مسایل مختلف حسابداری در آینده روشن نموده است.

    کلیدواژگان: نانوتکنولوژی، حسابداری، هزینه های تولید، بهای تمام شده، ساختار هزینه، ریسک حسابداری
  • کیانوش بابامرادی * صفحات 50-63

    زندگی بدون یادگیری و آموزش همچون مردابی در حال تقلیل و فساد است. از زمانی که آموزش و یاد دادن شروع شد نحوه انجام دادن این فعالیت یعنی چگونگی آموختن و روش های تدریس مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفت. هنر معلم در انتخاب این شیوه ها و روش موثر می باشد. از آنجا که توانایی های افراد متفاوت است نحوه یادگیری و چگونگی آموزش نیز متفاوت خواهد بود. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر روش تدریس اکتشافی و بحث گروهی بر میزان یادگیری دانش آموزان ابتدایی می باشد. این پژوهش به روش کتابخانه ای و با مراجعه به مقالات، اسناد و منابع معتبر انجام شده است. یکی از عناصر اصلی در برنامه درسی و طراحی آموزش، موضوع روش های یاددهی یادگیری است. کلیه اقدامات، تصمیمات، ضمن اجرای روش به مرحله ظهور می رسد و یادگیری اتفاق می افتد. در این مقاله به دو روش تدریس اکتشافی و بحث گروهی پرداخته شده است.

    کلیدواژگان: یادگیری، تدریس، روش اکتشافی، روش بحث گروهی
  • امید روستا * صفحات 64-72

    نگارش در باب تاریخ توسط مورخان مسلمان گوناگون صورت گرفته است ،اما مورخانی مانند یعقوبی در این زمینه فتح طریق کرده اند. یعقوبی با به کارگیری مولفه های خاص و گاه کم نظیر ،مسیر نگارش تاریخ ،و به عبارتی نوع نگاه به تاریخ را عوض کرد .وی از تاریخ نقلی صرف فاصله گرفت و عقلانیت و تحلیل را چاشنی آن می کند این خلاقیت و نگاه تازه سبب شد تا مورخانی مانند مسعودی همین شیوه را در پیش بگیرند.برای اولین بار این یعقوبی بود که به نگارش تاریخ عالم به صورت عمومی و جهانی دست زد و به ملل دیگر هم توجه کرد.همچنین با بهره گیری از دانش های کمک یار در تاریخ مانند جغرافیا به پیوند این علم با تاریخ سبب شد تا دیگرمورخان در دوره های بعد علاوه بر جغرافیا، از علوم کمکی دیگری نیز بهره گیرند. وجود چنین مولفه هایی در تاریخ یعقوبی نگارنده را بر آن می دارد تا در این مقال با استفاده از روش کتابخانه ای و اسنادی و نیز با بهره گیری از شیوه توصیفی-تحلیلی در صدد شناخت موضوعاتی همچون زندگانی وی و تاثیر محیط تربیتی مورخ در شکل گیری اندیشه تاریخی او و همچنین بینش و روش مورخ و نمود آن در تالیفاتش را از این زاویه مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم.

    کلیدواژگان: یعقوبی، تاریخ یعقوبی، البلدان، مشاکله الناس
  • مرضیه رحیمی شورابی *، مژگان رحیمی شورابی صفحات 77-89

    امروزه آموزش، یادگیری و چگونگی تسهیل یادگیری از مهم ترین نکات کلیدی در ارتقا سطح کشور می باشد. یکی از روش های یادگیری و آموزش استفاده از بازی های رایانه ای می باشد. بازی های رایانه ای به عنوان یک رسانه مدرن در تمام جهان گسترده است. هدف از مقاله حاضر هم بررسی بازی های رایانه ای و نقش آن در آموزش دانش آموزان می باشد. روش این پژوهش کیفی-مروری و برای گردآوری اطلاعات آن به منابع، کتب، مقالات و دیگر منابع مکتوب معتبر در این زمینه مراجعه شده است که پس از بررسی دقیق منابع مرتبط به یافته های منسجمی دست یافتیم. از آنجایی که نقش بازی های رایانه ای را در زندگی نمی‌توان انکار کرد و از طرفی به دلیل جذابیتی که این بازی ها دارد می توان از این بازی ها در جهت آموزش و یادگیری استفاده کرد و از بازی هایی که غیر مجاز هستند از انتشار آن در کشور جلوگیری کرد.

    کلیدواژگان: بازی، بازی آموزشی، بازی رایانه ای، خصوصیات بازی های رایانه ای آموزشی
|
  • MohammadKazem Beshkani *, Esmail Isazadeh, Farzin Afshin Rad Pages 73-76

    The detection and diagnose of liver tumors from CT images by using digital image processing, is a modern technique depends on using computer in addition to textural analysis to obtain an accurate liver diagnosis, despite the method's difficulty that came from liver's position in the abdomen among the other organs. This method will make the surgeon able to detect the tumor and then easing treatment also it helps physicians and radiologists to identify the affected parts of the liver in order to protect the normal parts as much as possible from exposure to radiation. This study describes a new 2D liver segmentation method for purpose of transplantation surgery as a treatment for liver tumors. Liver segmentation is not only the key process for volume computation but also fundamental for further processing to get more anatomy information for individual patient. Due to the low contrast, blurred edges, large variability in shape and complex context with clutter features surrounding the liver that characterize the CT liver images. In this paper, the CT images are taken, and then the segmentation processes are applied to the liver image which will find, extract the CT liver boundary and further classify liver diseases.

    Keywords: medical image methods, liver cancer diagnosis, treatment