فهرست مطالب

نشریه دانش انتظامی ایلام
پیاپی 45 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/02/28
  • تعداد عناوین: 6
|
  • جایگاه بسیج منابع ملی از منظر مقام معظم رهبری
    حسین نجفی صفحه 1

    بسیج نهادی است تحت فرماندهی مقام معظم رهبری که هدف آن نگهبانی از انقلاب اسلامی ایران و تقویت کامل بنیه دفاعی از طریق همکاری با سایر نیروهای مسلح و همچنین کمک به مردم هنگام بروز بلا و حوادث غیر مترقبه می باشد.رهبری در جامعه اسلامی وظیفه هدایت معنوی مردم و اداره کشور را بر عهده دارد و هدایت کننده نهادهای حکومتی در مسیر اجرای صحیح قوانین اسلامی است . به همین دلیل رهبری در حکومت اسلامی بر عهده «ولی فقیه » یعنی کسی که کارشناس و صاحب نظر در مورد مسایل اسلامی است . انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه گذشته رخدادهای مهمی را پشت سر گذاشته و از برهه های حساس و سرنوشت سازی با سربلندی عبور کرده است .بی تردید یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در این مسیر، نقش رهبری در هدایت امور و تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است . در این تحقیق که با هدف جایگاه بسیج منابع ملی از منظر مقام معظم رهبری است نگارنده با استفاده از شیوه اسنادی و کتابخانه ای مولفه ها و کارکردهای بسیج منابع و بسیج منابع ملی را با استفاده از نظریه تیلی در فرامین رهبری جستجو نموده و جایگاه هر کدام را مشخص ساخته است .

    کلیدواژگان: مقام معظم رهبری، بسیج منابع، بسیج منابع ملی، کارکرد بسیج منابع ملی، نظریه تیلی
  • بررسی علل وعوامل موثر بر امنیت اجتماعی شهروندان (مطالعه موردی شهر ایلام)
    حسین عزیزیان صفحه 2

    بدون شک وجود امنیت در جامعه یکی از مهم ترین شاخص های توسعه انسانی و اجتماعی در یک جامعه محسوب می شود. در گزارش سالانه سازمان ملل از وضعیت توسعه انسانی، امنیت انسانی در کنار شاخص های روندهای جمعیتی، وضعیت سیستم سلامت و آموزش، درآمد سرانه، پایداری زیست محیطی، اشتغال و مهاجرت بین المللی به عنوان یکی از اساسی ترین شاخص های تشکیل دهنده توسعه انسانی در یک کشور مورد بررسی قرار می گیرد. امنیت اجتماعی ،نوع و سطحی از احساس اطمینان خاطر است که جامعه و گروه در آن نقش اساسی دارد . امنیت اجتماعی به عنوان یکی از حساس ترین و مهمترین نوع ،امنیت از عناصر اساسی حیات انسانهاست. بدون شک هیچ عنصری برای پیشرفت توسعه یک جامعه و همچنین شکوفایی استعداد ها ،مهم تر از عنصر امنیت و تامین آرامش در جامعه نمی باشد.امنیت اجتماعی که از الزامات جامعه بشریست، همیشه به عنوان یکی از دغدغه های مقام معظم رهبری در قالب تدابیر، منویات و...، در مناسبت های مختلف گوشزد گردیده است که با غور و تبیین علمی در این فرمایشات، مدل ها، الگوها و راهبردهای مختلف امنیت اجتماعی تدوین و استخراج می گردد که می تواند علاوه بر ثبات، پایداری و نهادینه نمودن امنیت اجتماعی در جامعه، به مدیریت و خنثی سازی تهدیدات اجتماعی دشمن کمک شایانی نماید . روش تحقیق در این مقاله توصیفی - تحلیلی با استفاده از مدل می باشد جامعه آماری تعداد300نفر از شهروندان ایلام می باشد.هدف از این مقاله بررسی علل وعوامل موثر بر امنیت اجتماعی شهروندان در شهر ایلام می باشد

    کلیدواژگان: امنیت اجتماعی، مسئولیت پذیری اجتماعی، آگاهی از امنیت
  • بررسی ویژگی های جرم سایبری با تکیه بر ادله اثبات آن در حقوق کیفری
    وحید ندیم صفحه 3

    فضای مجازی از مهم ترین مسایل امروز وبه احتمال زیاد نسل های آینده ماست .قابلیت ها،ویژگی ها ومشخصات این موضوع ،کم نظیر وپر اثر است ،اما شاید آنچه اهمیت این مقوله رااز پدیده های مشابه دهه های اخیر بسیار بیشتر کرده است در دسترس بودن وحضور بی مرز ودایمی آن کنار کاربران ودر همه شیون زندگی فردی واجتماعی ایشان باشد،که جرایم سایبری، نوعی از جرایم اینترنتی می باشند که شامل جرم هایی هستند که در محیط سایبر بوجود می آیند.هدف تحقیق حاضر، بررسی حقوق کیفری ماهوی ناظر به مسایل و قواعد عمومی جزایی و نیز قواعد اختصاصی حقوق جزایی می باشد.علارغم آن، حقوق کیفری شکلی که به مسایل مربوط به فرایند رسیدگی به جرایم از مرحله ی تحقیقات مقدماتی تا اجرای حکم می پردازد. در این مقاله که به روش توصیفی تحلیلی و کتابخانه ای نگارش شده،با تکیه بر ادله اثبات جرم سایبریکه سوال اصلی این مقاله می باشد و بیان موارد طبقه بندی آن، به تبیین روابط قضایی مردم با تاثیرپذیری از زندگی افراد جامعه می پردازد که ازنکاتی است که به عنوان نتیجه بحث مطرح می گردد.

    کلیدواژگان: جرم، سایبری، ادله، حقوق کیفری، ماهوی
  • روش های تربیتی فرهنگ سازی اقامه نماز در سیره عبادی پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم)
    مهدی میرزایی، مرتضی کرمی صفحه 4

    نماز به عنوان ستون و خیمه دین و نور چشم پیامبر اکرم (ص) و همچنین اولین سفارش پیامبر اعظم (ص) به امت خویش است. هدف پژوهش، بررسی و شناخت روش های تربیتی موثر در فرهنگ سازی اقامه نماز در سیره عبادی پیامبر خدا (ص) است. برای رسیدن به اهداف الهی از جمله قرب الهی که هدف اصلی اقامه نماز است، شیوه های آموزشی و تربیتی متنوعی متصور است که هر کدام شرایط و ضوابط خود را دارد. نتایج مشخص کرد که در فرهنگ سازی برای اقامه نماز در سیره عبادی پیامبر گرامی اسلام (ص)، روش های تربیتی وجود دارند که شامل: آموزش به شیوه تکرار و تمرین، آموزش به شیوه عکس العمل مناسب، آموزش غیرمستقیم، آموزش به شیوه پرسش و پاسخ، آموزش به شیوه تمثیل، آموزش به شیوه خطابه، آموزش عینی و تجربی، آموزش به شیوه نمایشی و استفاده از وسایل کمک آموزشی می باشند. همچنین مشخص گردید که این روش های آموزشی اقامه نماز با رویکردهایی نظیر: تاثیرگذاری بر عواطف و احساسات، توسل به نماز در شرایط سخت، استفاده از اصل تدریج، تصحیح برداشت های ذهنی و شناختی، توجه به علم همراه با فهم و عمل، آسان گیری، نظارت و برقراری ارتباط سازنده بین نماز و دیگر فعالیت ها همراه هست. در پایان، به پیشنهادات و راهکارهای فرهنگ سازی اقامه نماز اشاره شده است.

    کلیدواژگان: نماز، فرهنگ سازی، سیره عبادی پیامبر اکرم (ص)
  • ارزش های دینی و امنیت اجتماعی
    مهرداد برون صفحه 5

    امنیت ملی یکی از موضوعات بسیار مهم و دغدغه اصلی اندیشمندان وجوامع است. اندیشمندان در تلاش اندتا بتوانند تاثیر مولفه‏ های مختلف در حوزه امنیت ملی را کشف نمایند. دربین مولفه ‏های موثر بر امنیت ملی،(دین) نقش بسیار تعیین‏ کننده ‏ای دارد واین امر در نظام جمهوری اسلامی ایران به جهت ماهیت دینی آن ازاهمیت بیشتری برخودار است. باتوجه به اینکه سرزمین ایران با دین مبین اسلام عجین شده است. لذا بهترین‏ بستر را در جهت ساخت امنیت ملی دینی فراهم می‏نماید. دراین تحقیق درتلاش هستیم تا به بررسی دین در حوزه ‏امنیت ملی از منظر گفتمان توحیدی ورفع مسایل سوء مترتب بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران شناخت‏ حاصل گردد.

    کلیدواژگان: دین، ارزش‏گرایی، امنیت ملی، جمهوری اسلامی ایران‏
  • راهکار های جلوگیری و حفاظت از بروز بیماری سالک در یگان های انتظامی شهرستان های مهران و دهلران
    امیررضا اکبری، رضا علیزاده صفحه 6
    مقدمه

    بیماری سالک در 88 کشورجهان آندمیک است ،350میلیون نفردرجهان در معرض خطر این بیماری قراردارند. این مطالعه با هدف توصیف وتحلیل رفتارهای پیشگیری کننده از بیماری سالک در مناطق آندمیک برای یگان های انتظامی شهرستان های مهران و دهلران طراحی، اجرا و ارزیابی شده است

    مواد و روش ها

    این پژوهش از مقالاتی که بر نوع کاربردی می باشند تهیه شده است ،تشخیص بیمار سالک از روی آن امکان پذیر نیست به همین خاطر به تفسیر انواع بیماری سالک که پشه خاکی عامل آن می باشد گفته شده است ،علاوه برآن خصوصات انواع لیشمانیوز ها مثل لیشمانیوز جلدی ،لیشمانیوز احشایی عواملی مثل جوندگان وحشی ،جدا سازی ناقلین و.. پرداخته ایم، ایضا راه های پیشگیری از ابتلا شدن به این بیماری مثل بهسازی مراکز و محیط ،استفاده ازپشه بند ، استفاده از قلم دفع کننده حشرات و موارد دیگراشاره کرد علاوه برآن ایجاد گروه های تحقیقاتی تخصصی ،همکاری با مراکز بهداشت از اقدامات شناسایی و آموزشی آن است

    نتیجه گیری

    باتوجه به اهمیت آموزش های پیشگیری در زمینه این بیماری افزایش آگاهی و تغیرنگرش در بین مراکزانتظامی در شهرستان های مهران ودهلران ضرروی است ، در بحث سیرتکاملی پشه خاکی دما یکی از عوامل اثرگذار می باشد که باید به آن توجه ویژه کنیم ،فصل اوجگیری این بیماری پاییز و فصل بهار کمترین میزان ابتلا افراد به این بیماری را دارا است.

    کلیدواژگان: سالک، رفتارهای پیشگیری، یگان های انتظامی، مهران، دهلران