فهرست مطالب

مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری - پیاپی 14 (بهار 1402)

نشریه مطالعات و تحقیقات در علوم رفتاری
پیاپی 14 (بهار 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/03/01
  • تعداد عناوین: 16
|
  • محبوبه جعفری *، مهدی بهار مقدم صفحات 1-12

    هدف اصلی آموزش و پرورش در هر جامعه ای بهبود فرایند یادگیری در یادگیرندگان است که از نتایج مهم این امر پرورش تفکر انتقادی یادگیرندگان است. عوامل بسیاری در تحقق این امر دخیل هستند، یکی از این عوامل روش تدریس مربیان است که در یادگیری و عملکرد یادگیرندگان از اهمیت بالایی برخوردار است. روش تدریس مبتنی بر مسیله یکی از روش های تدریس یادگیرنده محور است. این روش توسط محققان به عنوان یک روش تدریس موثر شناخته شده است که باعث افزایش عملکرد تحصیلی و حفظ دانش یادگیرندگان در تدریس و یادگیری چندین دروس از جمله حسابداری می شود. اما، هیچ مطالعه شناخته شده ای فرآیندهای روش مبتنی بر مسیله را برای استفاده در کلاس های درس در آموزش و یادگیری حسابداری بررسی نکرده است. به نظر می رسد که این امر کاربرد آن را در آموزش و یادگیری حسابداری در سطوح عالی و پایه دشوار کرده است. این مطالعه بر نظریه یادگیری اجتماعی تاکید دارد، که بیان می کند اگر یادگیرندگان به طور فعال در کار کلاس درس از طریق روش مبتنی بر مسیله شرکت کنند، آنگاه پیشرفت در دانش رخ می دهد و باعث افزایش کارایی و اثر بخشی یادگیری فراگیران می شود.

    کلیدواژگان: روش تدریس مبتنی بر مسئله، آموزش، یادگیری، تئوری یادگیری اجتماعی
  • زهرا دوستی *، انور دوستی، عسکر دوستی صفحات 13-32

    کیفیت آموزش در مدارس یکی از مهمترین موضوعات نظام آموزشی است و معلمان بارزترین عنصر تاثیرگذار در این حوزه هستند. بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی نقش رضایت شغلی معلمان مدارس ابتدایی در کیفیت آموزشی انجام گرفته است. روش پژوهش در این مطالعه توصیفی از نوع پیمایش است و پژوهشی کاربردی است. جامعه آماری همه ی معلمان دوره ابتدایی شاغل در مدارس شهرستان سیروان می باشند که به صورت تمام شمار مورد مطالعه قرار گرفته اند. در بخش رضایت شغلی بر اساس پرسشنامه استاندارد اسمیت و در بخش کیفیت آموزش از الگوی کریک پاتریک اطلاعات و داده ها جمع آوری شده است. فرضیه ها از طریق رگرسیون مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج نشان داد؛ رضایت شغلی معلمان در کیفیت آموزش نقش دارد. در آزمون فرضیه ها مشخص شد که رضایت شغلی معلمان بر چهار سطح کیفیت آموزش (واکنشی، یادگیری، رفتاری و نتایج) تاثیر دارد. در آزمون مدل نظری نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که رضایت شغلی معلمان بر سه سطح از سطوح کیفیت آموزش (یادگیری، رفتاری و نتایج) تاثیرگذار است اما بر سطح واکنشی تاثیرگذار نیست. بنابراین توجه به رضایتمندی معلمان باید در اولویت مدیران اجرایی آموزش و پرورش قرار گیرد.

    کلیدواژگان: رضایت شغلی، کیفیت آموزش، معلمان، دوره ابتدایی
  • سولماز سلطانزاده حالحالی علیا *، نرگس رضایی، آزاده کلباسی صفحات 33-40

    هدف تحقیق حاضر مقایسه رضایت زناشویی در زنان مورد خشونت و عادی شهر تهران است. پژوهش حاضر از نظر هدف جزء پژوهش های توصیفی علی – مقایسه ای می باشد که با استفاده از پرسشنامه رضایت جنسی (مریم یاوری،1389) اجرا شده است. گروه نمونه با روش غیرتصادفی و در دسترس شامل 40 نفر از زنان عادی و مورد خشونت از جامعه آماری زنان شهر تهران است که در سال 1401 به کلینیک های مشاوره ای و روانشناسی مراجعه کردند. به منظور تجزیه و تحلیل در سطح توصیفی از شاخص های مرکزی و جدول فراوانی و درصد برای متغیرهای جمعیت شناختی و جهت تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف تک نمونه ای و در سطح استنباطی از واریانس چندمتغیره (مانووآ) استفاده شد. یافته ها نشان داد در متغییر رضایت زناشویی زنان عادی بیشتر از زنان مورد خشونت است. کلید واژه ها: رضایت زناشویی، زنان مورد خشونت

    کلیدواژگان: رضایت زناشویی، زنان مورد خشونت، شهر تهران
  • عطیه بوستانی، فاطمه سادات طباطبائی نژاد * صفحات 41-48

    این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر سرمایه عاطفی زنان مطلقه صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن نیمه تجربی محسوب می شود. براساس ماهیت داده های پژوهش یک پژوهش کمی است. از نظر نحوه گردآوری داده ها توصیفی، همبستگی می باشد. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو بخش کتابخانه ای و میدانی تقسیم می شوند. طرح پژوهش از نوع دو گروهی پیش آزمون – پس آزمون بود که بر اساس ملاکهای ورود و خروج 30 نفر از زنان مطلقه شهر کاشان 15 نفر (گروه آزمایش)، 15 نفر (گروه کنترل) به روش نمونه گیری در دسترس به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه سرمایه عاطفی گل پرور (2016) که شامل 20 سوال بود. جهت تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. گروه درمان تحلیل رفتار متقابل به مدت 8 جلسه (90 دقیقه ای) تحت درمان قرار گرفتند. نتایج نشان داد روش تحلیل رفتار متقابل بر سرمایه عاطفی (عاطفه مثبت، احساس انرژی و شادمانی) زنان مطلقه شهر کاشان تاثیر دارد. بعد از حذف اثر پیش آزمون، تفاوت بین 2 گروه آزمایش و کنترل در مولفه های عاطفه مثبت و احساس انرژی در سطح آلفای 01/0معنادار است (P<0.012). میانگین تعدیل شده گروه آزمایش در هر دو مولفه بیشتر از گروه کنترل بوده است در نتیجه روش تحلیل رفتار متقابل در افزایش عاطفه مثبت و احساس انرژی زنان مطلقه شهر کاشان موثر بوده است. در مولفه شادمانی تفاوت بین دو گروه آزمایش و کنترل با سطح معناداری بیشتر از 012/0 معنادار نبود (P>0.012). نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد که روش تحلیل رفتار متقابل بر سرمایه عاطفی(عاطفه مثبت، احساس انرژی و شادمانی) زنان مطلقه شهر کاشان تاثیر دارد و از روش درمانی تحلیل رفتار متقابل می توان برای درمان مشکلات زنان مطلقه استفاده کرد.

    کلیدواژگان: روش تحلیل رفتار متقابل، سرمایه عاطفی، زنان مطلقه
  • علی مریدی کمال آباد * صفحات 49-58

    هدف از این پژوهش بیان تجارب دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان در مسیر تکامل خود برای مشاور مدرسه شدن با روش خودکاوی روایتی می باشد.منبع داده های پژوهش، خاطرات و تجارب نگارنده، دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان است که به شیوه روایت نگاری تنظیم شده است.یافته های پژوهش نشان می دهد که عوامل متعدد مانند علاقه خود نویسنده نسبت به این حرفه و راهنمایی مشاور مدرسه، معلمان و راهنمایی دانش آموزان پایه های بالاتر در دوران دبیرستان(متوسطه دوم در نظام جدید) در انتخاب وی برای مشاور مدرسه شدن موثر بودند. در دوران دانشجویی آموزش های دانشگاه، مطالعه کتاب ها و تماشا فیلم های مختلف، موجب آمادگی اولیه وی برای فعالیت در این حرفه شده است. این متن شامل عوامل و چگونگی حرکت به سمت انتخاب حرفه مشاوره مدرسه، فرایند قبولی در دانشگاه فرهنگیان، محتوای دروس و تدریس اساتید و فضای دانشگاه و کتاب های مطالعه شده و فیلم های مشاهده شده در دوران دانش آموختگی در دانشگاه می باشد.یعنی عواملی که نگارنده در مسیر خود طی کرده تا بتواند به عنوان مشاور مدرسه به فعالیت بپردازد.

    کلیدواژگان: دانشجو معلم، مشاور، تجربه، روایت، توسعه حرفه ای
  • حسین منیعی * صفحات 59-68
    هدف

    این پژوهش مقایسه قدرت تحمل ابهام در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و مادران کودکان عادی شهر ورامین است.

    روش

    روش تحقیق بصورت توصیفی و علی-مقایسه ای بوده و از طریق پرسشنامه ها اجرا شده و جامعه آماری :مورد مطالعه شامل کلیه مادران دارای کودکان عقب مانده ذهنی شهر ورامین که به دو مرکز موجود در سطح شهر بود بصورت داوطلب 50 نفر انتخاب شدند.نمونه گیری بصورت در دسترس انجام شد.

    یافته ها

    نتایج حاصل نشان دهنده این بود که قدرت تحمل ابهام در مادران کودکان عقب مانده ذهنی و عادی تفاوت معناداری ملاحظه شد.

    کلیدواژگان: تحمل ابهام، کودکان عقب مانده ذهنی، مادران کودکان عادی، شهر ورامین
  • نیلوفر رفوئی * صفحات 69-76

    پژوهش حاضر با هدف ارزیابی رابطه عملکرد خانواده با مهارت های اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شهر اراک انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه 2 شهر اراک در سال تحصیلی 94-1393 می باشد(4866=N). حجم نمونه در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران برابر 357 دانش آموز دختر دبیرستانی شهر اراک تخمین زده شد که از روش نمونه گیری در دسترس از میان مدارس متوسطه ناحیه 2 شهر اراک انتخاب گردید. ابزار جمع آوری داده ها در این پژوهش شامل پرسشنامه ابزار سنجش خانواده (FAD) و پرسشنامه مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون می باشد. برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد بین مهارت های اجتماعی با عملکرد خانواده رابطه معناداری وجود دارد. به عبارتی دیگر، بین ابعاد عملکرد خانواده با ابعاد مهارت اجتماعی مناسب و رابطه با همسالان رابطه ی معناداری وجود دارد و بین ابعاد عملکرد خانواده با رفتارهای غیراجتماعی رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین، بین برخی ابعاد عملکرد خانواده (نقش ها، درگیری و کارکرد کلی) با بعد برتری طلبی رابطه ی منفی معناداری وجود دارد. بنابراین، چنین نتیجه گیری می شود که با آموزش دادن مولفه های مفید در حوزه ی عملکرد خانواده می توان به دختران دانش آموز کمک کرد تا هم در محیط کنونی مدرسه و هم در محیط اجتماعی آینده راهبردهای و مهارت های اجتماعی پخته تر و سازنده تری را به کار بگیرند و در محیط اجتماعی خود تعاملات اثربخشی داشته باشند.

    کلیدواژگان: عملکرد خانواده، مهارت های اجتماعی، دانش آموزان، دختر
  • سولماز سلطانزاده حالحالی علیا *، ریتا لیاقت صفحات 77-90

    بیشتر پرستاران با بیماران در حال مرگ مواجه هستند و به دلیل وضعیت کاری شان، این مساله امری عادی و روزمره است؛ لذا نگرش به مراقبت از بیماران در حال مرگ یک عامل بسیار مهم در کار پرستاری است. نگرش منطقی پرستاران به مراقبت از بیمار در حال مرگ می تواند در مراقبت از بیماران رو به مرگ و خانواده آنان موثر باشد. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی اکتشافی ،با هدف ویژگی های روان سنجی پرسشنامه نگرش به مراقبت از بیمار در حال مرگ لی و همکاران (2009) و ارتباط این عامل با همدلی عاطفی پرستاران شاغل در بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاییز 1400 شامل می گردد. نمونه مورد مطالعه نیز 443پرستار می باشد که به روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای تصادفی از 18 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها نیز مقیاس ارزیابی مراقبت از بیمار در حال مرگ لی و همکاران (2009) با 32 گویه بود. همچنین از پرسشنامه همدلی عاطفی پزشک و پرستار جفرسون (2000) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 26 بود و با آماره های ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که پرسشنامه نگرش به مراقبت از بیمار در حال مرگ از روایی و پایایی و هنجارمندی مناسبی برخوردار است همچنین بین بین خرده مقیاس نگرش به مراقبت از بیمار در حال مرگ، رنج جسمانی، فشار، بالیدگی و حمایت اجتماعی و همدلی عاطفی پرستاران رابطه معنی دار و مثبت برقرار است. از دیگر سو نتایج نشان داد؛ مولفه های نگرش به مراقبت از بیمار در حال مرگ، همدلی عاطفی پرستاران را پیش بینی می کنند.

    کلیدواژگان: نگرش به مراقبت از بیمار در حال مرگ، همدلی عاطفی، پرستاران، روانسنجی
  • مژگان فریدون نژاد * صفحات 91-111

    امروزه گرایش و اعتیاد به مواد مخدر در دوره نوجوانی و جوانی، یکی از آسیب ها، مشکلات و چالش های عمده جوامع انسانی می باشد و تهدیدی جدی برای سلامت جامعه و خانواده به شمار می رود. هنگامی که یک نوجوان به یک ماده معتاد می شود، می تواند زندگی او را به طرز چشمگیری تغییر دهد. آنها ممکن است شروع به رنج کشیدن در مدرسه کنند، نسبت به فعالیت ها بی علاقه شوند و از والدین و عزیزان شان فاصله بگیرند. همچنین می تواند بر سلامت جسمی و روانی آنها تاثیر منفی داشته باشد. افزایش ناهنجاری های رفتاری در بین دانش آموزان از یک طرف بیانگر شروع ناهنجاری در سنین پایین و از طرف دیگر بیانگر تداوم آن در آینده است که در نهایت بنیان های جامعه را به مخاطره خواهد انداخت. از این رو شناسایی زمینه ها، دلایل و پیامدهای آسیب ها و انحرافات اجتماعی شایع در بین دانش آموزان نیازمند تبیین و تدقیق مضاعف است. با توجه به وجود متغیرهای فراوان در گرایش به مواد مخدر در نوجوانان، در این مقاله سعی بر آن شده تا با روش پژوهش از نوع مرور متون و با بیان نتایج تحقیقات انجام شده، تا حد امکان مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل خطرساز در زمینه آمادگی اعتیاد در پژوهش های انجام شده، را شناسایی کرده تا بر اساس یافته های آنها، بتوان با شرح نتایجی، پیشنهادات و توصیه هایی در جهت مبارزه با سوء مصرف مواد مخدر و پیشگیری از این عادت مضر در نوجوانان ارایه نمود.

    کلیدواژگان: گرایش، مواد مخدر، نوجوان، یافته ها
  • لیلا چرمچی * صفحات 112-126

    پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری استرس ناشی از بیماری دیابت بر اساس مکانیسم های دفاعی با میانجی گری خودشناسی انسجامی بیماران دیابتی انجام پذیرفت.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران دیابتی که به مرکز فوق تخصصی پیشگیری از دیابت و چاقی در تهران در سال 1401-1400 بودند، با توجه به استعلام انجام شده از کلینیک، تعداد 420 نفر دیابتی به مرکز فوق تخصصی پیشگیری از دیابت و چاقی در تهران در سال 1401-1400مراجعه کرده اند.که در این پژوهش نمونه آماری دربرگیرنده 201نفر از بیماران دیابتی، از طریق روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند، در این پژوهش حجم نمونه ها از طریق جدول کرجسی مورگان بدست آمده است.در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خودشناسی انسجامی (2008)، پرسشنامه استاندارد 21 DASS- برای سنجش مقیاس استرس (1995)، پرسشنامه سبک های دفاعی (1993). استفاده شد.برای تحلیل داده های پژوهش در بخش آمار توصیفی شامل میانگین، انحراف معیار، کجی، کشیدگی، کمترین داده و بیشترین داده استفاده شده و در بخش آمار استنباطی از روش تحلیل همبستگی پیرسون و نیز جهت بررسی برازش مدل مفهومی از روش مدل معادلات ساختاری استفاده خواهد شد، همچنین برای تحلیل داده های به دست آمده نیز از نرم افزار PLS استفاده شد. باتوجه به یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که برازش الگوی مفروض رابطه علی مکانیسم های دفاعی با استرس ناشی از بیماری دیابت با میانجی گری خودشناسی انسجامی با داده ها تاییدشد، یعنی مدل از برازش مناسب و قوی برخوردار بود.

    کلیدواژگان: مدل ساختاری استرس، بیماری دیابت، مکانیسم های دفاعی، خودشناسی انسجامی
  • فاطمه یزدانی پور *، میلاد سلیمی، پریسا سلیمی صفحات 127-142

    هدف از پژوهش حاضر تعیین مقایسه راهبردهای مقابله با استرس، ادراک بیماری و اضطراب مرگ در بین بیماران مبتلا به کرونا و افراد سالم بود. پژوهش حاضر باتوجه به هدف کاربردی و شیوه اجرا علی – مقایسه ای است. نمونه آماری در این پژوهش، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 100 نفر بیماران مبتلا به کرونا انتخاب شد و تعداد 100 نفر از افراد سالم با استفاده از روش نمونه گیری داوطلبانه در نظر گرفته شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه های راهبردهای مقابله با استرس، ادراک بیماری و اضطراب مرگ بود. یافته ها نشان داد که مقدار F در متغیر ادراک بیماری برابر 85/21 است که در در سطح 0001/0< p معنی دار، مقدار F در متغیر اضطراب مرگ برابر 84/10 است که در در سطح 0001/0< p معنی دار می باشد. همچنین مقدار F در متغیر سبک مقابله مسیله مدار برابر 9/14 است در متغیر سبک مقابله هیجان مدار برابر 06/26 که در سطح 001/0< p معنی دار می باشد. همچنین در سبک مقابله اجتنابی F برابر 46/9 می باشد که در سطح 003/0 معنی دار، می باشد. این بدین معناست که بیماران مبتلا به کرونا، ادراک بیماری، اضطراب مرگ، سبک های مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی بیشتری نسبت به افراد سالم دارند. افراد سالم سبک های ای مسیله مدار بیشتری نسبت به بیماران مبتلا به کرونا دارند.

    کلیدواژگان: ادراک بیماری، اضطراب مرگ، سبک های مقابله ای
  • مژگان فریدون نژاد * صفحات 143-159

    اوقات فراغت زمانی است که فرد وظایف خود را انجام داده و فرصتی در اختیار دارد تا به فعالیت های مورد علاقه اش بپردازد. بحث در مورد پر نمودن بهینه اوقات فراغت دانش آموزان از آن حیث مهم است که این اوقات همچون شمشیری دولبه است؛ لبه ای از آن می تواند رشددهنده و اصلاحگر باشد و لبه ای دیگر زایل کننده نیروی جوانی و حتی بیهودگی و فسادانگیز. استفاده بهینه از ایام فراغت نقش بسزایی در بهداشت روانی افراد جامعه خواهد داشت. از اوقات فراغت بایستی به عنوان یک فرصت یاد کرد، اگر جامعه برنامه ریزی و تدبیر لازم برای بهره برداری از این فرصت را نداشته باشد، قطعا این فرصت به یک تهدید می انجامد. این اوقات ارزشمند برای افرادی که هیچ برنامه ی خاصی برای بهره گیری از این زمان ها ندارند، بسیار خسته کننده و عذاب آور است در صورتی که استفاده ی فعال و مفید از اوقات فراغت باعث افزایش انرژی، خلاقیت، اشتیاق و احساس مفید بودن می شود و به افراد برای دور کردن حس ناخوشایند و آزاردهنده ی بی کاری و بی فایده بودن از خود کمک می کند. مدیریت اوقات فراغت و تفریحات می تواند باعث توانمندسازی دانش آموزان برای توسعه و پرورش مهارت ها و حتی کشف استعدادهای نهفته و بالقوه ی خود شود از طرفی گذران اوقات فراغت این قابلیت را دارد که تجربه و رضایتی برای ایشان فراهم آورد و کیفیت زندگی آنها را ارتقا بخشد. بنابراین ضرورت هدفمندسازی و غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان به عنوان یک الزام و یک فرصت بینظیر محرز میگردد.

    کلیدواژگان: اوقات فراغت، فعالیت، دانش آموزان، برنامه ریزی
  • سیاوش پیکاری، رحمت الله عظیمی *، مریم موسوی نیک صفحات 160-170

    هدف مطالعه حاضر اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب بیماری و وسواس فکری ناشی از بحران کرونا در دانشجویان آمل بود. این پژوهش در قالب یک پژوهش نیمه آزمایشی با گروه گواه و در چهارچوب یک طرح پیش آزمون و پس آزمون برای دو گروه آزمایشی و گواه اجرا شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آیت اله آملی شهر آمل در سال تحصیلی 1400-1401 بودند. 34 نفر به روش نمونه گیری در دسترس از دانشجویان با رعایت ملاک های ورود به پژوهش انتخاب شدند. سپس آنان به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و کنترل (هر گروه 17) نفر گمارده شدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اضطراب کرونا ویروس علی پور و همکاران(1398) و وسواس فکری- عملی ریچمن و هادسون(1977) استفاده گردید. مداخله از پروتکل درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اساس کتاب فورمن و هربرت (2008) طی 8 جلسه 90 دقیقه ای در گروه آزمایش انجام گردید. داده های پژوهش با استفاده آزمون تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرارگرفت. نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش براضطراب بیماری و وسواس فکری ناشی از بحران کرونا در دانشجویان آمل معنی دار بوده است. بنابراین با عنایت بر نتایج مطالعه حاضر می توان نتیجه گرفت که در این پژوهش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد توانسته اضطراب بیماری و وسواس فکری ناشی از بحران کرونا دانشجویان آمل را کاهش دهد.

    کلیدواژگان: درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، اضطراب بیماری، وسواس فکری، بیماری کرونا
  • زهرا نعیم آبادی، اسماعیل سعدی پوربیابان گرد * صفحات 171-185

    هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه استفاده از شبکه های اجتماعی با امید به زندگی، انزوای اجتماعی و عملکرد تحصیلی در نوجوانان بود. هدف که از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات،تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این مطالعه، کلیه نوجوانان 15 تا 18 سال ساکن شهر تهران در سال 1400 بودند. حجم نمونه این مطالعه بر اساس مطالعه سعدی پور(1399) ، 150 نفر بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردیدند. در این پژوهش از پرسشنامه های اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی در نوجوانان صادق زاده و همکاران(1397)- 32 آیتمی، امید به زندگی اشنایدر(1991) – 12 آیتمی و پرسشنامه انزوای اجتماعی چلبی و امیرکافی(1381)- 19 آیتمی و معدل کل آخرین نیمسال تحصیلی برای ارزیابی عملکرد تحصیلی جهت جمع آوری داده ها استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت. نتایج این پژوهش نشان داد میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با انزوای اجتماعی، رابطه مثبت معنادار دارد در حالی که میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با عملکرد تحصیلی، رابطه منفی معنادار دارد.

    کلیدواژگان: شبکه های اجتماعی، امید به زندگی، انزوای اجتماعی، عملکرد تحصیلی
  • نجمه احمدزاده، اصغر جعفری * صفحات 185-196

    هدف پژوهش حاضر مدل سازی سازگاری روانی نوجوانان مبتلا به سرطان در زمان پاندمی کووید-19 بر اساس نشانگان شناختی- توجهی با میانجی گری تنظیم هیجان بود. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع آوری داده ها ، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری مادران نوجوانان مبتلا به سرطان در مراکز درمانی سرطان محک، روشا، مفید در 6ماه اول سال 1401 در شهر تهران بودند. 122 شرکت کننده به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه های سازگاری روانی- اجتماعی با بیماری دروگاتیس (1986) و نشانگان شناختی- توجهی ولز و همکاران (2009) و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی و همکاران (2002)، جمع آوری و بوسیله آزمون های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون به شیوه سلسله مراتبی تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین نشانگان شناختی- توجهی و راهبرد تنظیم هیجان منفی مادران با سازگاری روانی در نوجوانان مبتلا به سرطان رابطه منفی و بین تنظیم هیجان مثبت مادران با سازگاری روانی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0p<). نتایج تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی نشان داد که راهبردهای تنظیم هیجان مثبت و منفی مادران در رابطه بین نشانگان شناختی- توجهی مادران با سازگاری روانی نوجوانان مبتلا به سرطان نقش میانجی معنادار دارد (01/0p<). بنابراین می توان نتیجه گرفت که نشانگان شناختی- توجهی مادران روی سازگاری روانی نوجوانان با بیماری سرطان تاثیر دارد و راهبردهای تنظیم هیجان مثبت و منفی مادران روی رابطه نشانگان شناختی- توجهی با سازگاری روانی تاثیر غیرمستقیم دارد.

    کلیدواژگان: نشانگان شناختی- توجهی، سازگاری، سرطان، کووید-19، تنظیم هیجان
  • مهناز نظمی، اسماعیل سعدی پوربیابان گرد * صفحات 197-206

    هدف پژوهش حاضر تعیین میزان رابطه میزان اعتیاد به بازی های آنلاین با بازداری هیجانی در نوجوانان بود.پژوهش فوق ازنظر هدف کاربردی وازنظر شیوه گردآوری اطلاعات،تحقیق توصیفی از نوع همبستگی است . جامعه آماری این مطالعه، کلیه نوجوانان 14 تا 18 سال ساکن شهر تهران در سال 1400 بودند. حجم نمونه نوجوان بر پایه فرمول کاین و در فضای مجازی به صورت نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند . جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اعتیاد به بازی های انلاین وانگ و چانگ (2002) ، پرسشنامه خود و پرسشنامه بازداری هیجانی راجر و نجاریان (1987) استفاده گردید، داده ها مورد تحلیل آزمون های همبستگی و رگرسیون قرارگرفت . نتایج این پژوهش نشان داد میزان اعتیاد به بازی های آنلاین با بازداری هیجانی رابطه منفی در سطح (p < 0.01) معناداری وجود دارد. یعنی هرچه بازداری هیجانی در نوجوانان بیشتر باشد، میزان اعتیاد به بازی های انلاین کمتر میشود. بنابراین نتیجه گرفته می شود با افزایش بازداری هیجانی، میزان اعتیاد به بازی های انلاین کاهش می یابد.

    کلیدواژگان: بازی های آنلاین، اعتیاد به اینترنت، بازداری هیجانی