فهرست مطالب

نشریه مطالعات نقد ادبی
پیاپی 35 (تابستان 1393)

  • تاریخ انتشار: 1393/01/25
  • تعداد عناوین: 6
|
  • احمد رنجبر، ملاحت نجفی عرب* صفحات 9-34

    سید محمد رضا میرزاده عشقی (1273 - 1303 ه. ش)، شاعر نام آشنای عهد مشروطیت، از رجال پرکار روزگار خود است. او اگر چه در حوزه ی شعر سیاسی و اجتماعی شاعری بزرگ و نامدار محسوب می شود لیکن از نظر ادبی و آشنایی به فنون و تکنیک های شعری دست توانایی ندارد و هنوز به اوج هنر شعری خود نرسیده است. در این مقاله تلاش می شود با بررسی محور ادبی اشعار عشقی، میزان شناخت و تسلط او بر حوزه های مختلف این محور سبکی مشخص و نقاط قوت و ضعف او معلوم گردد. عشقی در قالب های شعر دست به نوآوری زده و یکی از کسانی است که اولین شعر نو را به او نسبت می دهند. او در دیگر قالبهای سنتی نیز دستکاری کرده چنانکه مسمط ترجیعی را ساخته ی او می دانند. در وزن شعر اگر چه خواهان ایجاد تحول بوده لیکن به خواست مطلوب خود نرسیده است. اغلب صور خیال او کلیشه ای و قدیمی است، لیکن تشبیهات زنده و پویا که بعضا در بافت شعر جریان پیدا می کند کم و بیش بر جاذبه ی اشعاش افزوده است. در بین آرایه های ادبی بیشترین تلاشش برای تقویت موسیقی شعر از رهگذر جناس ها و تکرارها، و ایجاد تداعی معانی از طریق تضادها، مراعات النظیرها و تلمیح هاست. در باب تلمیح نیز نشان می دهد که با وجود علاقه مندی به ایران باستان، شناخت چندانی از فرهنگ و تاریخ باستان ایران ندارد.

    کلیدواژگان: میرزاده عشقی، قالب های شعری، موسیقی شعر، صور خیال، آرایه های ادبی
  • فریدون اکبری شلدره، سید منصور فتوکیان صفحات 35-52

    جوهر هنر از جمله شعر ، زیبایی است و علمای بلاغت ،بدیع را علم آرایش کلام می دانند . مقاله ی حاضر، اشعار فدایی مازندرانی (از برجسته ترین سوگ سرایان عاشورایی) را از منظر علم بدیع ،آرایه های ایهام و لف و نشر (بدیع سنتی) و حسامیزی و پارادوکس (بدیع نو) مورد تحلیل و بررسی قرار داده است . آرایه ی ایهام در اشعارفدایی، دارای بیشترین بسامد است وبه دنبال آن ایهام تناسب دربرخی ازابیات مشاهده می شود . فدایی آرایه ی ایهام را درقالب عناصرطبیعی وآیینی - دینی به صورت هنرمندانه به کارگرفته ،گاه از اصطلاحات ومقام های موسیقی درقالب ایهام برای بیان اندیشه ها و مضامین دینی سودجسته است.در ابیاتی که  زیبایی های عاشورایی آن  مورد بررسی قرارگرفته ، لف و نشر مرتب ، بسامد بسیار بالاتری دارد . هم چنین آرایه های « پارادوکس »  و « حسامیزی » در مقتل فدایی ، بررسی و بسامد کاربرد آن ارایه شده است .

    کلیدواژگان: اشعار عاشورایی، ایهام، پارادوکس، حسامیزی، زیبایی شناسی، فدایی مازندرانی، لف و نشر
  • زهرا خسروی، فاطمه السادات ارفع صفحات 53-72

    جورج شکور ادیب معاصر مسیحی از لبنان ، برای رسول خدا  و خاندان ایشان احترامی ویژه قایل است. از جمله آثار وی، ملحمه الرسول  است که در بیش از هزار بیت سروده شده و به وقایع تاریخی از ولادت تا وفات رسول خدا  اشاره کرده است.  شکور در این ملحمه رسول خدا  را پیام آور دوستی و محبت معرفی نموده ، ایشان را میراث دار پیامبران گذشته می داند که همان روش و شیوه آنها را ادامه داده است. وی ضمن بیان حوادث زندگی رسول خدا به ترسیم فضایل اخلاقی و ویژگی های ایشان پرداخته و امانتداری، صداقت، وفای به عهد و صبر و استقامت رسول خدا  را می ستاید.

    کلیدواژگان: رسول خدا، جورج شکور، ملحمه الرسول
  • سیمین ولوی* صفحات 73-94

    در برخی از سروده های اعراب دوره پیش از اسلام مضامینی دیده می شود که نشان دهنده فرجام اندیشی وتوجه به سرنوشت آدمی پس از مرگ است از سوی دیگر نظر برخی محققان آنست که اکثر ابیات و اشعاری که در بردارنده این گونه مفاهیم است ساخته و پرداخته راویان است که پس از اسلام سروده شده و به شعرای آن دوره نسبت داده شده است.در این مقاله ضمن بررسی اعتقادات اعراب پیش از اسلام نسبت به زندگی پس از مرگ ,  از دیدگاه قرآن کریم و مورخان ؛، صحت و سقم آن اشعار مورد بررسی قرار گرفته و مشخص شده است که موضوعات این اشعار یا درباره پاداش وجزا به کردار آدمی  است و یا درباره پی کردن شتران بر قبرها   و دفن اموال با مردگان جهت استفاده مرده از آن در سرای دیگر است . قرآن کریم در آیات بسیاری به انکار جاهلیان نسبت به حیات مرگ تصریح فرموده است . و پی کردن شتران بر قبرها در اشعار معتقدان به ادیان آسمانی  همچون پیروان دین حنیف یا  مسیح نیامده است . علاوه برآن ادعای ارتباط این امر با عقیده اعراب درباره حشر آدمی به شکل پیاده یا سواره ؛ با عقل و ذهنیت بدوی و بیابانی مناسبت و هماهنگی ندارد و این عادت جزء هیچ کدام از اصول عقاید ملت سامی نژاد نیست . دفن اموال با مردگان نیز نشانه تاثیر پذیری عربها از برخی همسایگانشان همچون مصریان است. مضامینی هم که در اشعار سموال در ارتباط با حیات پس از مرگ آمده است علاوه بر تشابه با مفاهیم قرآن کریم که نشان  دهنده ساختگی بودن آنها  پس از اسلام است ، حتی با تعالیم دینی تورات  همخوانی ندارد. و اشعاری که در این باره از امیه بن ابی الصلت واعشی ذکر شده است نیز ساختگی است .

    کلیدواژگان: فرجام اندیشی، جهان پس از مرگ، شعرعرب پیش از اسلام
  • احمد کریمی، گیسو شریفی* صفحات 95-126

    اهمیت جایگاه قافیه و ردیف در آثار منظوم فارسی بر کسی پوشیده نیست . قافیه و ردیف همواره در خدمت صورت و معنا و در تنظیم سخن آهنگین بسیار مفید و موثر می باشد . در میان سخنوران ایرانی مولوی در سرایش غزلیات خویش از قافیه و ردیف به شیوه های گوناگون و هدفمند بهره برده است . در غزلیات او قافیه و ردیف بیشتر جهت آهنگین نمودن و موسیقایی کردن سخن منظوم می باشد. بیش از ½  غزلیات او از فراوانی ردیف برخوردار است و در میان انواع ردیف، ردیف فعلی موجب پویایی ، جنبش و حرکت در شعر شاعر گشته است و این ردیف های فعلی بیشتر ردیف های طولانی هستند که تکرار این ردیف ها حرکات سماع را تداعی می کند و جنبه غنایی شعر را افزون می سازد .  در کنار ردیف فعلی ردیف های اسمی ، گروهی ، جمله ای ، ضمیری ، صفتی و حرفی از کارکردهای ویژه برخوردار است که فراتر از هنجارهای ادبی و ناشی از شیوه خاص هنری مولوی می باشد .

    کلیدواژگان: ردیف، قافیه، غزل، مولانا
  • اکبر حسین پور*، مسلم احمدی صفحات 127-146
    در این نوشته سعی شده است چگونگی به کارگیری تلمیح از نظر معنا و مفهوم، و ساختار در قصاید خاقانی بررسی گردد. نتیجه این کاوش به ما نشان می دهد او علاوه بر بهره گیری از تلمیح مانند سایر شاعران، کوشید تا براساس بنیادی ترین تفکر خود؛ یعنی نوجویی و نوآوری با این آرایه رفتار نماید تا جایی که این عملکرد منجر به ساختارشکنی در روابط عناصر تلمیح گردید. بازسازی مجدد و آفرینش روایتی جدید از همان تلمیح در آثار او نه تنها موجب گسترش بیشتر معنا شد بلکه  ابهامی هنری را نیز با خود به همراه آورد که در لایه های به هم پیچیده صناعات ادبی به کار رفته در قصاید او به وضوح قابل درک است.
    کلیدواژگان: ساختار شکنی، اسطوره، دال، مدلول، خاقانی، تلمیح
|
  • Ahmad Ranjbar, Malahat Najafi Arab * Pages 9-34

    Seyed Mohammad Reza Mirzadeh Eshghi (1273 - 1303 AD. N.) Constitution and vowed known contemporary poets, statesmen of his time is prolific. This article is based on a discuss of literature of love poems, his mastery of the knowledge and different lightness axis is proved, he identifies strengths and weaknesses. A love poem to come up with innovations and one of those impressions is the first poetry attributed to him. Even in more traditional formats, as well as he is known for making Mosammt Tarjyy Sakhth. If you want to change the meter, but the demand is not desired. Most of his imagery stereotypes and old, but sometimes in the context of dynamic imagery poem flows more or less on Ashash added appeal. Among the array of literary greatest effort to promote poetry through music, puns and repetitions, and contradictions association through observation and Tlmyhhast Alnzrha. Bob also shows that there is interest allusions from ancient Iran, ancient Iranian culture and history does not recognize.

    Keywords: Mirzadeh Eshghi, poetic forms, poetry music, imagery, literary array
  • Freydoon Akbari Sheldare, Sayyed Mansoor Fotookian Pages 35-52

    The essence of art, including literature and poetry, beauty and Scholars of rhetoric know, a novel as an arrangement of words .The clever poets in beauty secret are aware of the requirement Words and this article is going to be reviewed  and analyzed the poems of Mazandarani Fadaee which is decorated by Ashoraee’s flavor from the aspect of Oratory, arrays, opacity, and Epanodos (traditional novel) and Paradox (New Novel). In Fadae’s poems, array of amphibology has a special prominent and it has the most frequency. And proportion opacity was observed in some lines. In his poems, array of opacity in the form of nature elements and religious ritual are artistically seen. It sometimes used expression and musical positions in the form of opacity for declaring the thoughts and religious Contents. It is concluded in “Epanodos ” section that Epanodos has the most frequency in the lines which the beauties of Ashoraee was investigated and in this realm ,the poet also writes  the nature elements and its relation to the enormous event of Ashora and sometimes the other components. More “Paradox” is presented in two cases of Documentary s and expressive composition which Ashoraee has no frequency in the aspect of beauty and finally the array is investigated which sometimes apparently sense is related to mental and sometimes both of them which totally has a middle frequency.

    Keywords: aesthetics, Ashoraee’s poems, Mazandaranee Fadaee, novel, amphibology, Epanodos, Synaesthesia, paradox
  • Zahra Khosravi, Fatemah Al-Sadat Arfa Pages 53-72

    The contemporary Christian literary figure of Lebanon, George Shakkour, is especially sincere to God's Messenger (PBUH) and his family. His works include "Malhame al-Rasoul (PBUH) (An Epic Poetry on the Messenger)" composed in more than 1000  verses mentioning the historical events of God's Messenger (PBUH) life from birth to death. Shakkour has represented God's Messenger (PBUH) as friendship and kindness messenger in this epic poetry, and has recognized him as the heir to previous messengers following their methods and styles. He emphasizes that God's Messenger(PBUH) have had peculiarities making him deserve the prophetic mission and be acceptable by people beforehand. Meanwhile, Shakkour has outlined The Messenger's moral virtues and peculiarities, and praises his safekeeping, honesty, loyalty to promise and contract, and his patience and perseverance.

    Keywords: Prophet Mohammad PBUH, George shkkour, Malhame al-Rasoul
  • Simin Valavi * Pages 73-94

    In some of the Pre-Islamic Poetry traces of belief in after death life is detectable. On the other hand some scholars believe that the majority of the verses and poems containing religious concepts are made up by the narrators and are majorly composed after Islam and deliberately attributed to pre Islam poets. In this paper Ignorant Arabs' belief in after death life as well as authenticity of the mentioned poems is analyzed.

    Keywords: Teleology, after death life, Pre Poetry
  • Ahmad Karimi, Gisoo Sharifi * Pages 95-126

    The importance of rhyme and row in Persian versified works  not hidden from anyone. rhyme and row continually serve the appearance  and meaning and in speech regulation is extremely useful. Among the Persian poets Molana in chant  his sonnets of rhyme and rows of  a variety of objective methods are used. In his sonnets, rhyme and row more than for the rhythmic up and musical off is speak versified. More than ½ of his sonnets have many rows and the types of rows, the current row in the form of compound verbs are dynamic and vibrant appearance. In addition to the current row, row nominal, gregarious, statement, pronominal, adjectival, lexical has special function which beyond the literary norms and is caused by Molana’s art specific method.

    Keywords: row. Rhyme. Sonnet. Molana
  • Akbar Hosein Pour *, Moslem Ahmadi Pages 127-146
    In this writing, efforts have been made to evaluate the method of application of historical pieces from the perspective of meaning and concept, and structure in balladries of Khaghani. The result of this research shows us that he, in addition to using historical pieces, like other poets, tried to treat this arrangement based on his most fundamental thinking; meaning innovation, so much so that, this approach lead to breaking the old structures in relations between elements of  myth. Reconstruction and recreation of a new narration from the same myth in his works, not only caused more expansion of meaning but also brought artistic ambiguity along with it which is easily understandable in intertwined layers of applied literal industries in his balladries.
    Keywords: deformation, Myth, significant, Signified, Khaghani, llusion