فهرست مطالب

لعل سرخ - پیاپی 27 (تابستان 1402)

نشریه لعل سرخ
پیاپی 27 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/06/30
  • تعداد عناوین: 17
|
  • گوهرشناسی
  • مهندس فرهاد زندی صفحات 5-10

    گوشنایت Goshenite که به نام بریل بی رنگ نیز شناخته می شود، نوعی بریل است. بریل یک سیکلوسیلیکات آلومینیوم بریلیوم با فرمول شیمیایی Be3Al2(SiO3)6 است. گوشنایت خالص ترین شکل بریل و کاملا بی رنگ، شفاف و فاقد هرگونه ناخالصی یا رنگ قابل توجه است .نام «گوشنایت» از گوشن (Goshen)، ماساچوست، جایی که این نوع بریل برای اولین بار کشف شد، گرفته شده است. بیشتر اوقات به عنوان یک سنگ قیمتی استفاده می شود و به دلیل شفافیت و درخشندگی آن ارزشمند است. گوشنایت را می توان به شکل ها و برش های مختلفی برای استفاده در جواهرات، مانند انگشتر، گوشواره، گردن بند و دستبند استفاده کرد.

  • سنگ های ارگانیک
  • مژگان سیاوشی صفحات 11-14

    مروارید بیوا یک مروارید پرورشی است که در صدف آب شیرین بومی دریاچه بیوا ژاپن تولید می شود. به عنوان یک مروارید بدون هسته در نظر گرفته می شود، آن ها با وارد کردن 10 تا 20 بیت از بافت گوشته از صدف دیگر به برش هایی در گوشته میزبان تولید می شوند. دریاچه بیوا بزرگترین و باستانی ترین دریاچه در سراسر ژاپن است. در حال حاضر، مرواریدهای بدون هسته در چین و سایر کشورها تولید می شوند، اما به طور قانونی نمی توان آن ها را مروارید «بیوا» نامید مگر اینکه از دریاچه بیوا، ژاپن باشند. با این حال، اصطلاح "Biwa" همچنان برای اشاره به مرواریدهای کوچک آب شیرین با شکل نامنظم استفاده می شود.

  • مقاله
  • مهندس فرزاد زندی صفحات 15-20

    یکی از اولین چیزهایی که باید درباره الماس بدانیم این است که هیچ دو الماسی یکسان نیستند. هر الماس دارای ویژگی ها و خصوصیات مخصوص به خود است.ناخالصی ها به دو دسته اینکلوژن های درونی و ناخالصی های بیرونی یا blemish در پاکی سنگ تاثیرگذار هستند. که در این بین اینکلوژن های درونی بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت. ناخالصی های درونی تاثیرات بصری متفاوتی را بر روی الماس خواهد گذاشت مانند تغییر رنگ، کاهش پاکی یا تغییر در برجستگی و درخشندگی. اینکلوژن ها در فرایند ارزیابی و تعیین قیمت الماس درنظر گرفته می شوند.

  • مصاحبه
  • میلاد نوریه صفحات 21-25

    گاه بر فلسفه ی وجودی هدف متمرکزیم و نمی یابیم. همواره جز «آن» به دست نخواهیم آورد، چرا که بر مختصات موکدیم. با گذر از حجاب "هر" آنچه که در برابر دیدگان است می توان به قلب و جانش رسید و پس از ادراکش، وانهاد. به این دلیل هنرمندان حقیقی را می ستاییم، کاشفان حس هنگامه ی گذر، دانایان بر حس و توانایان بر ثبت؛ بر دیدار و فهم، بر به ضمیر سپردن آنچه در توالی فصول و در عبور روی می دهد، آن اتفاق شگرف، آن گذر...

  • مقاله
  • مژگان سیاوشی صفحات 27-31

    دنی سانچز، یک عکاس استثنایی است که در عکاسی از سنگ ها به دنبال جزییات و زیبایی هایی است که درون آن ها پنهان شده اند. او به دنبال معماری فرازمینی و فضای کهکشانی درون سنگ ها است، جهانی مخفی و شگفت انگیز که با وجود کوچکی ظاهری آن ها، احاطه شده است. دنی سانچز با علاقه مندی به جزییات، تلاش مداوم و استفاده از تجهیزات سفارشی ساخته شده خود، به دنبال شکاف های هنری و علمی درون سنگ هاست. او به دنبال آن لحظه منحصر به فرد است و زیبایی های ناشناخته و بی نظیری را برملا می کند. با تمرکز بر جزییات و بهره برداری از تکنولوژی، سانچز به عنوان یک هنرمند و علمی مشتاق، دنیایی بی پایان از فرازمینی ها را درون سنگ ها برایمان روایت می کند.

  • مژگان سیاوشی صفحات 33-38

    زنان در ایران نه تنها به عنوان مشتریان، بلکه به عنوان طراحان، سازندگان و کسب وکارهای خرده فروشی نقش حیاتی در تامین جواهرات دارند. آن ها با ایفای نقش های مختلف در زنجیره تولید و توزیع، به تنوع و رونق این صنعت در ایران کمک می کنند. این مقاله در مورد تاثیر زنان در تعیین روند مد و سلیقه و همچنین تامین و تولید جواهرات و فروش و بازاریابی اطلاعاتی به خواننده ارایه می دهد.

  • مژگان سیاوشی صفحات 39-42

    عوامل زیادی می توانند در رنگ سنگ جواهر نقش داشته باشند. با این حال، برخی از سنگ های قیمتی می توانند انواع مختلفی از رنگ ها داشته باشند، در حالی که برخی دیگر فقط در یک رنگ وجود دارند. گوهرشناسان به ترتیب به این جواهرات آلوکروماتیک و بی رنگ می گویند. در این مقاله، توضیح خواهیم داد که چگونه سنگ های قیمتی رنگ خود را به دست می آورند و چرا برخی از آن ها می توانند رنگ های مختلفی را نشان دهند.

  • ترجمه: مرجان آمای، میلاد نوری صفحات 43-48

    «ریچوتو کانودو» نقاد شهیر ایتالیایی، سینما را آمیخته ای از سه هنر زمانی و سه هنر مکانی می دانست؛ سه هنر مکانی رقص، مجسمه سازی و نقاشی بودند و سه هنر زمانی ادبیات، موسیقی و تیاتر را شامل می شدند. البته از این نظر کانودو قایل به استقلال سینما نبود، بلکه آن را هنری ترکیبی می دانست، او به سینما لقب «هنر هفتم» داد. هنر با هنر درآمیخت و بر پرده ی نقره ای، تصاویری زرین نقش بست؛ از دستبندهای طلایی، گردنبند های الماس، انگشترهای گرانبها... این سکانس به یاد ماندنی و عاشقانه، خالق ماندنی ترین پیوند و پیشبردها بود و به موازات فرصت سینما و زیبایی جواهرات، روزگار از پیوند مانایشان تصاویری گران سنگ را به ذهن فریم های جاودان می سپرد...

  • برندهای روز دنیا
  • ترنم سرخی صفحات 49-52

    مجموعه جواهرات "آلیس در سرزمین عجایب«از داستان مشهور و کلاسیک "آلیس در سرزمین عجایب» نوشته لوییس کارول الهام گرفته شده است. استلا مک کارتنی برای طراحی این مجموعه از عناصر و شخصیت های داستان "آلیس در سرزمین عجایب" الهام گرفته است. این داستان شامل سفر آلیس به دنیایی خیالی و پر از جادو و عجایب است که در آن با شخصیت های منحصربه فردی مانند پرده دوز، خرگوش سفید و شاهدخت قلب ها روبرو می شود. این مجموعه جواهرات با جزییات ظریف و استفاده از مواد ارزشمند و قیمتی مانند طلا و الماس ها طراحی و ساخته شده است تا جادوی و خیال پردازی داستان "آلیس در سرزمین عجایب" را به شکلی برجسته و زیبا به ارمغان بیاورد.

  • بیشتر بدانیم
  • مژگان سیاوشی صفحات 53-56

    صنعت طلا و جواهر با چالش های زیادی مواجه است که رشد و انعطاف پذیری بازار را تهدید می کند. با درک چالش ها و ریسک ها، برندهای جواهرات و خرده فروشان می توانند موانع را پیش بینی کرده و شیوه های تجاری خود را برای مقاومت در برابر نوسانات و عدم اطمینان، نوآوری کنند. این مقاله به بررسی چالش های صنعت جواهرات در سال 2023 می پردازد و راهکارهایی را برای چالش غلبه بر آن و رشد و موفقیت به شما ارایه خواهد داد.

  • مقاله
  • مژگان سیاوشی صفحات 57-60

    گوهر تراشی یک هنر و صنعت قدیمی در ایران بوده است که در اسناد تاریخی ایران نیز ذکر شده است. این هنر به معنای تراش و صیقل جواهرات و سنگ های قیمتی به منظور بهبود ظاهر و براقیت آن ها استفاده می شده است. در منابع تاریخی ایران، مانند کتب تاریخی، شاهنامه و سفرنامه ها، اشاره هایی به گوهر تراشی و استفاده از جواهرات تراشیده در زیورآلات، تاج ها و آثار هنری مختلف وجود دارد. این نشان می دهد که گوهرتراشی در فرهنگ و تمدن ایران باستان و دوره های بعدی مورد توجه قرار داشته است.

  • مژگان سیاوشی صفحات 61-65

    طیف سنجی فوتولومینسانس (PL) اغلب در ادبیات گوهرشناسی ذکر شده است، اما ارتباط آن با مخاطبان تجاری به ندرت مورد بحث قرار می گیرد. با توجه به احتمال بهسازی نامعلوم یا منشا مصنوعی، همه الماس های نوع II (هم بی رنگ و هم رنگ های فانتزی) و الماس های نوع بی رنگ IaB که به آزمایشگاه های گوهرشناسی ارسال می شوند باید با استفاده از طیف سنجی PL آزمایش شوند. اگرچه نسبت نمونه هایی که به این آزمایش نیاز دارند اندک است، اما شناسایی نادرست الماس های بهسازی شده و مصنوعی می تواند صنعت الماس را بی ثبات کند. این مقاله به دنبال روشن کردن فیزیک و روش شناسی این ابزار مهم برای گوهرشناسان است.

  • طراحان برجسته دنیا
  • ترنم سرخی صفحات 67-70

    گیج باکر (متولد 1942) با امی وان لیرسوم (1930-1984) ازدواج کرد و در دهه 1960 در استودیو خود در Utrecht، هلند، با هم همکاری کردند. بعدها، بکر به عنوان یک طراح صنعتی فعالیت کرد و یکی از بنیانگذاران گروه طراحان بین المللی معروف به "Droog Design" شد. علاوه بر این، باکر همیشه در طراحی جواهرات فعالیت می کرد و از تکنیک ها و مواد نوآورانه جدید استفاده می کرد. یک نکته جالب در اینجا این است که طرح های جواهرات و اشیاء به گونه ای همپوشانی داشتند که به جواهرات یک دیدگاه جدید می بخشید.

  • بیشتر بدانیم
  • ترنم سرخی صفحات 71-72

    عروسک باربی گردنبند الماسی می بندد که توسط ماتل به جواهرساز استفانو کانتوری سفارش داده شده است. این گردنبند الماس متشکل از 3 قیراط الماس سفید و یک الماس صورتی فانتزی 1 قیراطی به قیمت 624734 دلار است.

  • مقاله
  • مژگان سیاوشی صفحات 73-80

    گوهرشناسی شامل مطالعه خواص نوری و فیزیکی است که جواهرات را چنین گنجینه های کوچک منحصر به فردی می سازد. شناسایی گوهر شامل تجزیه و تحلیل این خواص برای متمایز کردن یک گونه از گونه دیگر است. تعدادی ابزار گوهرشناسی برای تشخیص یا اندازه گیری این ویژگی ها استفاده می شود. گوهرشناسان در تلاش برای توسعه سیستم های درجه بندی سنگ های قیمتی رنگی هستند. وقتی نویسنده اصلی (RWH) در سال 1979 وارد حرفه جواهرات شد، برخی از افراد با تجربه هشدار می دهند که سنگ های قیمتی رنگی هرگز مانند الماس درجه بندی نمی شوند. این هشدارها بر توانایی گوهرشناسان در تلاش برای توسعه سیستم های درجه بندی برای سنگ های قیمتی رنگی تاثیری نداشت. جیمز نلسون، در مقاله بسیار خوب خود درباره روش ها و فواید درجه بندی سنگ های قیمتی رنگی (1986)، انواع مخالفت های تجاری را ثبت کرد.

  • آموزشی
  • محمدصادق حبیب زاده صفحات 81-92

    نرم افزارهایی که در زمینه طراحی طلاوجواهر استفاده می شوند، می توان بر پایه روش های مدل سازی آن ها را به دو دسته تقسیم کرد: نرم افزار های دسته اول فرایند کاری آن ها بر پایه مدل سازی بوسیله خط، صفحه و حجم است به این صورت که ابتدا خطوط ترسیم می شوند و سپس با استفاده از دستور های مختلف خطوط تبدیل به صفحه می شوند و در نهایت حجم ها ساخته می شوند، مثل کاری که در پلاگین متریکس انجام می شود. روش دوم شباهت زیادی به خمیر بازی و یا گل بازی دارد در این روش حجم کلی ایجاد می شود و سپس با استفاده از دستور های مختلف شروع به ایجاد تغییر در این حجم می کنیم در اینها مفهوم خطوط آن گونه که در دسته اول وجود دارد، مشاهده نمی کنیم. اشکال به وسیله یک شبکه، طوری که دارای مجموعه زیادی از نقاط (vertex) است حمایت می شود. فرم هایی که به روش دوم ایجاد می شوند بر پایه mesh هستند و به راحتی می توان فایل های mesh را در نرم افزار های مختلف مشاهده کرد در حقیقت می توان گفت زبان مشترک برنامه های سه بعدی mesh است. در این تمرین تلاش می کنیم یک انگشتر با استفاده از روش دوم طراحی کنیم.

    کلیدواژگان: طراحی جواهر، متریکس، Clayoo، طراحی انگشتر