فهرست مطالب

صنعت لاستیک ایران - پیاپی 110 (تابستان 1402)

نشریه صنعت لاستیک ایران
پیاپی 110 (تابستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/06
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهری ندیری نیری*، صفا سراج مهدی زاده صفحات 3-11
    هدف
    هدف از این پژوهش، مقایسه عملکرد نرم کننده های دی استری با روغن معدنی در آمیزه لاستیکی می باشد.
    روش ها
    در این پژوهش، نرم کننده های دی استری سنتز شده با استفاده از روش کارآمد به کار گرفته شده در پژوهش های قبلی در آمیزه کاری لاستیک به کار گرفته شدند. به منظور بررسی عملکرد نرم کننده های استری در آمیزه لاستیکی، آمیزه هایی بر پایه لاستیک طبیعی RSS و SBR حاوی نرم کننده های دی استری و یا پارافین با فرمول بندی یکسان و با تغییر در نوع نرم-کننده، تهیه شده و اثر نرم کننده ها بر روی فرایند ولکانیزاسیون و خواص فیزیکی آمیزه بررسی شد.
    یافته ها
    نتایج حاصل از منحنی های ریومتر مربوط به پخت آمیزه های حاوی نرم کننده های دی استری و پارافین نشان دادند که ولکانیزاسیون در حضور نرم کننده های دی استری به دلیل بهبود هر چه بیشتر پخش عوامل پخت سریعتر صورت گرفته و نیز تاثیر نرم کننده های دی استری بر روی خواص فیزیکی کایوچوی ولکانیزه شده از جمله ازدیاد طول تا پارگی نسبت به پارافین بیشتر می-باشد. بنابراین استفاده از نرم کننده های دی استری سنتز شده با استفاده از روشی کارآمد در آمیزه لاستیکی، گام موثری در راستای تقویت الاستومرها تلقی می شود.
    کلیدواژگان: نرم کننده های دی استری، پارافین، آمیزه کاری لاستیک، فرایند ولکانیزاسیون، خواص فیزیکی کائوچوی ولکانیزه شده
  • امیرحسین دانشیان* صفحات 12-27

    امروزه، توسعه پایدار یکی از مباحث نوین و به روز در حوزه کسب وکار ومدیریت است. مباحث توسعه پایدار در زمینه های مختلف مدیریت مورد استفاده قرار گرفته که یکی از آن ها مباحث مرتبط با بازاریابی پایدار است. با توجه به اهمیت و جایگاه بالای مباحث بازاریابی پایدار در بین مشتریان صنعت لاستیک، دانش علمی و کاربردی اندکی در این حوزه وجود دارد. از این رو، هدف تحقیق حاضر، شناسایی مولفه های بازاریابی پایدار در صنعت لاستیک ایران است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی-پیمایشی است. در ابتدای تحقیق، مبانی نظری و تحقیقات پیشین در زمینه موضوع تحقیق مورد بررسی قرار گرفت. براساس یافته ها، 14 عامل مولفه بازاریابی پایدار از پیشینه تحقیق شناسایی گردید. در گام بعد، از روش دلفی فازی به منظور بومی سازی مولفه های شناسایی شده در صنعت لاستیک استفاده شد. بدین منظور، پنلی از هشت نفر از خبرگان صنعت لاستیک تشکیل شد و از آن ها درخواست شد به عوامل شناسایی شده براساس طیف پنجتایی لیکرت امتیاز بدهند. پس از انجام سه دور فرآیند دلفی فازی، 13 عامل نهایی نهایی گردید. در گام بعد، با استفاده از روش تاپسیس فازی و نظرخواهی از 22 نفر از مدیران و متخصصان مجموعه صنایع لاستیک یزد، نسبت به اولویت بندی مولفه های بازاریابی پایدار اقدام شد. براساس یافته های به دست آمده، سه مولفه قیمت منصفانه و رقابتی، ارتباطات دوطرفه و مستمر با مشتریان و ارزش افزایی برای مشتری به عنوان مهم ترین مولفه ها شناسایی شدند. نهایتا، نتایج تحقیق نشان داد که بازاریابی پایدار در صنعت لاستیک پدیده ای پیچیده است که برای جذب و توسعه روابط با مشتریان ضروری است.

    کلیدواژگان: توسعه پایدار، بازاریابی پایدار، صنعت لاستیک، دلفی فازی
  • مهرداد بیات*، محمدرضا فتحی، امیرحسام بهروز، فرزاد جیریایی صفحات 28-40

    هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر خط مشی های منابع انسانی بر بدبینی سازمانی از طریق ادراک عدالت سازمانی است. این تحقیق از نظر هدف،کاربردی می باشد. جامعه ی مورد پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت های تولیدکننده لاستیک در ایران بود، حجم نمونه با توجه به فرمول کوکران 261 نفر انتخاب شد. برای سنجش وضعیت موجود از پرسشنامه های محققین پیشین استفاده شد که پس از تایید روایی و پایایی جهت جمع آوری داده ها مورد استفاده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی روابط بین اجزاء مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است. از نرم افزار لیزرل برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها استفاده شده است. یافته اصلی تحقیق نشان می دهد که خط مشی های منابع انسانی بر عدالت سازمانی و بر بدبینی سازمانی تاثیر معنادار دارد. خط مشی های منابع انسانی بر بدبینی سازمانی تاثیر معنادار دارد. در نهایت خط مشی های منابع انسانی بر بدبینی سازمانی از طریق عدالت سازمانی تاثیر دارد. براساس نتایج حاصل از تحقیق به مدیران پیشنهاد می شود که منابع مالی این سازمان به طور عادلانه در بخش های مختلف سازمان توزیع شوند. با ایجاد جو صمیمانه و مشارکت و همراه با همکاری در بین کارکنان رابطه صادقانه ای در سازمان برقرار کنند و همچنین ارتقای شغلی در این سازمان با سیاست های منفی اجرا نشود زیرا از انگیزه کارکنان می کاهد و منجر به بروز رفتار انحرافی در کارکنان خواهد شد.

    کلیدواژگان: بدبینی سازمانی، خط مشی های منابع انسانی، عدالت سازمانی، مدیریت منابع انسانی
  • مسلم سلیمان پور*، رضا نوروزی صفحات 41-52
    بی تفاوتی یک عامل مخرب در سازمان محسوب می شود و سبب انحراف از شرایط تعادل سازمانی می شود همچنین بر روحیه و عملکرد کارکنان موثر می باشد.این موضوع در شرکت های لاستیک سازی که کارکنان آن ممکن است درگیر کاری پراسترس و همراه با خستگی شدید و احساس افت در توانایی شغلی داشته باشند حایز اهمیت است. تحقیق حاضر با هدف رابطه سخت رویی با بی تفاوتی سازمانی با نقش میانجیگری تحلیل رفتگی انجام گرفته است. این پژوهش از نوع توصیفی- پیمایشی است که بدین منظور با استفاده از روش نمونه گیری مورگان، 225 نفر از کارکنان شرکت لاستیک سازی آرتاویل انتخاب شدند.ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه های سخت رویی کوباسا (HS)، پرسشنامه بی تفاوتی سازمانی دانایی فرد و همکاران و پرسشنامه تحلیل رفتگی شغلی ماسلاچ و جکسون بود. جهت بررسی هدف پژوهش و تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار 23 spss استفاده شده است. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها شدت همبستگی بین سخت رویی و بی تفاوتی سازمانی، سخت رویی و تحلیل رفتگی و تحلیل رفتگی و بی تفاوتی سازمانی را نشان می دهد و همچنین نشان دهنده این مطلب است که سخت رویی با بی تفاوتی سازمانی با نقش میانجیگری تحلیل رفتگی رابطه معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد سخت رویی بر بی تفاوتی سازمانی و تحلیل رفتگی تاثیر معناداری دارد و تحلیل رفتگی بر بی تفاوتی سازمانی تاثیر معناداری دارد.
    کلیدواژگان: سخت رویی، بی تفاوتی سازمانی، تحلیل رفتگی
  • محمدرضا عبداللهی*، علی اسماعیل زاده مقری صفحات 53-68

    صنعت خودروسازی یکی از صنایع مهم در اقتصاد هر کشور است. این صنعت به دلیل دارا بودن حلقه های پیشین و پسین و گسترده بودن زنجیره تامین آن در برخی کشورها جزء صنایع مادر و استراتژیک به حساب می آید. این صنعت در کشور دچار چالش های متعددی است که یکی از مهم ترین آن ها، مشکل تامین مالی برای طرح های جاری و توسعه ای است. هدف این پژوهش، بررسی روش های تامین مالی بر روی ارزش شرکت های خودروسازی و انتخاب روش بهینه است.پژوهش حاضر از نظر هدف، تحقیقی کاربردی و از لحاظ ماهیت، تحقیقی توصیفی است.جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های خودروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. با توجه به اینکه تعداد جامعه مورد نظر در پایان سال 91 شامل 50 شرکت بوده که دارای سهام داران نهادی می باشد، از طریق فرمول کوکران تعداد نمونه نهایی 19 شرکت در دوره زمانی یک ساله 1396 الی 1397 از طریق نمونه گیری هدفمند و حذف داده های ناقص انتخاب شده است.در این تحقیق چهار فرضیه توسعه داده شد و تحلیل داده ها و آزمون ها به کمک نرم افزارهای Excel، Eviews و SPSS صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان دهنده رابطه معنادار متغیر فاینانس خارجی، افزایش سرمایه، تسهیلات جاری، تسهیلات بلندمدت و فروش دارایی های غیرمولد با متغیر بازده سهام است. همچنین، یافته ها نشان می دهد که شرکت هایی که در بورس اوراق بهادار تهران از افزایش سرمایه برای تامین مالی استفاده کرده اند، تاثیر مثبتی بر روی بازده سهام آن ها داشته است. همچنین، شرکت هایی که از طریق اخذ تسهیلات مالی اقدام به تامین مالی نموده اند نیز اثرات مثبتی را بر بازده سهام خود مشاهده کرده اند.

    کلیدواژگان: شرکت های خودروسازی، فاینانس خارجی، افزایش سرمایه، تسهیلات، بازده سهام
  • امین عارفی*، امیرحسام بهروز، محمدرضا فتحی، طاهره باچاوشی صفحات 69-77

    هدف اصلی این تحقیق بررسی تاثیر انعطاف پذیری حجم خرید و ترکیب خرید از طریق میانجی گری انعطاف پذیری قیمت بر عملکرد خرید الکترونیکی (شرکت های کوچک و متوسط صنایع شیمیایی) است، روش انجام تحقیق حاضر توصیفی از نوع پیمایشی است، جامعه آماری این پژوهش را شرکت های کوچک و متوسط فعال در بخش صنایع شیمیایی و پتروشیمی با پیشینه استفاده از مفاهیم تجارت الکترونیک تشکیل می دهد، در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است، حجم نمونه در این تحقیق تعداد 248 شرکت است، برای سنجش اعتبار پرسش نامه از اعتبار صوری استفاده شد و برای سنجش پایایی از آلفای کرونباخ استفاده شد، مقدار آلفای به دست آمده برای پرسش نامه انعطاف پذیری قیمت برابر 0.764 و برای عملکرد خرید الکترونیکی برابر 0.793 بوده است که نشان دهنده پایا بودن پرسش نامه است. تجزیه و تحلیل داده ها در این تحقیق با استفاده از نرم افزار spss انجام شد. نتایج آزمون فرضیه های تحقیق نشان داد میزان تاثیر انعطاف پذیری حجم خرید بر عملکرد خرید الکترونیکی 0.215، میزان تاثیر انعطاف پذیری ترکیب خرید بر عملکرد خرید الکترونیکی 0.246، میزان تاثیر انعطاف پذیری حجم خرید از طریق میانجی گری انعطاف پذیری قیمت بر عملکرد خرید الکترونیکی برابر 0.583 و میزان تاثیر انعطاف پذیری ترکیب خرید از طریق میانجی گری انعطاف پذیری قیمت بر عملکرد خرید الکترونیکی برابر 0.180 بوده است.

    کلیدواژگان: انعطاف پذیری، حجم خرید، ترکیب خرید، خرید الکترونیکی
  • محمد رحمانی، محمد کاشانی پور، محمدرضا فتحی*، امید فرجی صفحات 78-91

    نظریه مسیولیت اجتماعی و گزارشگری پایداری، رویکردی متعالی به کسب وکار است که تاثیر اجتماعی یک سازمان بر جامعه را مورد توجه قرار می دهد. هدف پژوهش حاضر شناسایی پیشران های موثر بر آینده گزارشگری پایداری است. روش پژوهش بر مبنای هدف کاربردی، بر مبنای روش جمع آوری داده توصیفی-پیمایشی و بر مبنای نوع داده، ترکیبی است. براساس تحلیل های صورت گرفته الزامات قانونی، بحران های آب و هوایی و زیست محیطی و وجود گروه های حمایت از محیط-زیست به عنوان پیشران های کلیدی آینده گزارشگری پایداری انتخاب شدند. عدم توسعه یافتگی گزارشگری پایداری عمدتا به دلیل عدم الزام شرکت ها بوده لذا بازبینی و توجه به اصلاح یا تدوین قوانین و انتشار رهنمودها می تواند موجب گسترش این حوزه شود. همچنین با توجه به رسالت گروه های حمایت از محیط زیست، پیشنهاد می گردد دولت بستر مناسبی برای رشد آنها فراهم نماید. شایان ذکر است پژوهش های قبلی صورت گرفته در حوزه گزارشگری پایداری اغلب گذشته نگر بوده و بدون توجه به آینده انجام شده اند که در پژوهش حاضر بدان پرداخته شد.

    کلیدواژگان: گزارشگری پایداری، آینده پژوهی، نیروی پیشران
  • ابوالفضل خسروی*، محمد کاشانی پور، محمدرضا فتحی، سعید ابراهیمی فرد، سمیه رضی محب سراج صفحات 92-113

    هدف از انجام این پژوهش، شناسایی حوزه ها و شیوه های تقلب بیمه گذار در صنعت بیمه و راهکارهای پیشگیری از آن (مطالعه موردی: شرکت های بیمه ی شیراز) می باشد. این تحقیق بر اساس دسته بندی تحقیقات از نظر هدف یک تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه اساتید و خبرگان شناسایی کننده پیش بینی تقلب در بیمه است. روش نمونه گیری به صورت گلوله برفی بوده و تعداد نمونه برابر با 10 نفر بود. روش گردآوری داده ها در این تحقیق روش کتابخانه ای و روش میدانی می باشد و ابزار گرداوری داده ها در این تحقیق مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته و پرسشنامه می باشد. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل محتوا و نرم افزار SPSS19 و LISREL 8.54 استفاده گردیده است. با توجه به نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت که عوامل موثر سازمانی، عوامل موثر نهادی، عوامل موثر محیطی و عوامل موثر فردی، عوامل موثر بر انتخاب راهبرد کشف تقلب در صنعت بیمه در شرکت های بیمه ای شهر شیراز است و با توجه به این عوامل و دقت نظر در آنها، تقلب و کلاهبرداری در تمامی حوزه ها قابل شناسایی است. همچنین شیوه های تقلب و کلاهبرداری بیمه گذاران متخلف در صنعت بیمه شناسایی شده و راه کارهایی برای پیشگیری و ممانعت تقلب در صنعت بیمه پیشنهاد شد.

    کلیدواژگان: تقلب، شناسایی تقلب، تقلب بیمه گذار، صنعت بیمه