فهرست مطالب

نشریه رویکردهای نوین در علوم مدیریت
سال یکم شماره 2 (تابستان 1399)

  • تاریخ انتشار: 1399/05/14
  • تعداد عناوین: 12
|
  • سید امیرحسین کاظمی*، فائزه احمدزاده صفحات 1-8

    این پژوهش با هدف بررسی رابطه رهبری عاقلانه و قابلیت مدیریت دانش انجام گرفته است. همانطور که می دانیم رهبری در سازمان، نقشی کلیدی در راستای هدایت و جهت دهی موثر فعالیت های سازمان دارد. خردمندی در سازمان زمینه ساز پیشبرد فعالیت های منطقی در سازمان می باشد. رهبری عاقلانه یا خردمند با فراهم نمودن نظمی سازمان یافته و بهره گیری از دانش اثرگذار گامی کلیدی در مدیریت قرن 21 می باشد. مهم ترین عامل موفقیت سازمان های دانش محور را می توان مدیریت دانش دانست. ترکیب قابلیت های کلیدی مدیریت دانش با عقلانیت حاکم در سازمان ها که توسط رهبری عاقل ایجاد شده است سبب پیشرفت حیاتی سازمان می شود. این مقاله از نوع تحقیقات توسعه ای بوده و روش انجام آن پیمایشی و مطالعات کتابخانه ای می باشد. همچنین ابزار گردآوری اطلاعات فیش برداری می باشد. بدین سبب در این مقاله رابطه دو متغیر فوق را به عنوان ملزومات سازمانی موثر و کارآمد بررسی خواهیم نمود.

    کلیدواژگان: رهبری، رهبری عاقلانه، مدیریت دانش
  • عبدالهادی مطهری *، علی نجات بخش اصفهانی، علی جان صادق پور صفحات 9-19

    با توجه به روند تحولات ، محیط رقابتی و عدم اطمینان در دنیای امروز ، اجرای موفق استراتژی های از قبل تدوین شده و کنترل آنها ، از جدی ترین اهداف چالش بر انگیز سازمان ها است . استفاده از شایستگیهای مدیران و کارکنان ، دارایی نهفته سازمان است که می تواند در پیش برد این هدف تاثیر گذار باشد . این پژوهش به دنبال شناخت ، رتبه بندی و تحلیل شاخصهای شایسته سالاری در مدیریت استراتژیک ، برای صنعت آب و فاضلاب ایران است. این کار از طریق پرسشنامه ای که روایی آن مورد تایید قرار گرفته و پایایی آن با آلفای 96 درصد برآورد شده است ، در قالب یک پژوهش پیمایشی در سطح شاغلین خبره در شرکت آبفای قم انجام گرفت . بر اساس یافته های پژوهش ، شاخصهای صلاحیت تحصیلی ، صلاحیت عمومی ، صلاحیت تجربی ، وجدان کاری ، تطابق بین صلاحیتها ومسیولیتها و نهایتا احساس موثر بودن مورد تایید قرار گرفت . نتایج آزمون تحلیل عاملی تاییدی، بالاترین شدت ارتباط شاخصها با شایستگی کارکنان را عامل صلاحیت عمومی با بار عاملی 85/0 نشان می دهد . یافته دیگر این مطالعه بر مبنای آزمون فریدمن نشان می دهد ؛ عنصر وجدان کاری رتبه اول را از دیدگاه پاسخ دهندگان کسب نموده است .

    کلیدواژگان: شایسته سالاری، مدیریت استرات‍ژیک، اجرای راهبرد، صنعت آبفا
  • مصطفی ایران نژادپاریزی *، میترا نوروزپور صفحات 20-24

    آموزش کارکنان فرایندی است برای سازگاری افراد با محیط متحول سازمانی و انطباق سازمان با محیط بیرونی. بسیاری از مفاهیم را میتوان باابعاد سه شاخگی "ساختار، رفتار و زمینه" بررسی کرد.ارتباط بین این عوامل بنحوی است که هیچ پدیده ای نمی تواند خارج از تعامل اینها باشد. این ابعاد بر فرآیندهای نوآوری اجتماعی سازمان ها موثرند و رابطه ای دو طرفه میان نوآوری اجتماعی و عوامل سازمانی می باشد. دراین مقاله ضمن بیان اهداف آموزش کارکنان با استفاده از منابع کتابخانه ای، اینترنتی و پژوهش های پیشین با بهره گیری از مدل سه شاخگی به بیان آسیب های موجود در نظام آموزشی کارکنان دولت و رابطه مدل سه شاخگی و نوآوری اجتماعی می پردازیم.

    کلیدواژگان: آسیب شناسی، آموزش های سازمانی، نوآوری اجتماعی، مدل سه شاخگی
  • مازیار حاتمی *، محمدحسن خرم صفحات 25-33

    برند انسانی موضوعی نوین در حیطه بازاریابی به خصوص برند می باشد که چند سالی است در دیگر کشور ها قوت گرفته است و پژوهش هایی در این زمینه ارایه شده است. برندهای انسانی به افراد معروف یا نوظهوری اشاره می کند که موضوع ارتباطات بازاریابی، میان فردی یا میان سازمانی هستند . پژوهش حاضر به بررسی جایگاه برند انسانی و ویژگی های آن در ورزش از دیدگاه متخصصان، مربیان و دانشجویان ورزشکار دانشگاه های دولتی شهر تهران پرداخته است. روش این پژوهش کاربردی ، از نظر استراتژی توصیفی و از نوع مقایسه ای و از نظر چگونگی جمع آوری داده ها از نوع پیمایشی و دلفی به شمار می آید که به شکل میدانی انجام گرفته است. در این پژوهش به منظور بررسی جایگاه برند انسانی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی محتوایی ابزارپژوهش توسط تعداد 10 نفر از متخصصین مدیریت ورزشی مورد تایید قرار گرفت و در نهایت روایی سازه با استفاده از تحلیل عاملی پرسشنامه صورت گرفت. ضریب پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ 0.781 به دست آمد. نتایج بیانگر این بود که هر سه گروه، استفاده از برند انسانی را در اقدامات ترویجی را اقدامی غیر اخلاقی می دانند. همچنین آنان موافق این نظر بودند که برند انسانی باعث افزایش فروش محصولات و خدمات می باشد. . و بالاخره اینکه افراد در گروه های مختلف ویژگی های مختلفی را برای یک برند انسانی ورزشی مورد تاکید قرار می دهند اما به طور کلی، آن دسته از ویژگی-هایی که بیشتر مربوط به جذابیت های فیزیکی می باشند مورد تاکید قرار می گیرند.

    کلیدواژگان: برند انسانی، صحه گذاری، فروش محصولات، جایگاه اخلاقی
  • مهتاب خیری* صفحات 34-39

    گردشگری در دنیای امروز بزرگترین محرک اجتماعی و یکی از مهمترین و فعال ترین بخش های اقتصادی در دنیا بشمار می رود. تقریبا برای همه کشورهای در حال توسعه به عنوان صنعتی که از استعدادهای بالقوه ارزشمندی در خلق انواع منافع اقتصادی برخوردار است بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. هدف از پژوهش بررسی ضرورت اهمیت بازاریابی و تبلیغات در جهت توسعه گردشگری پایدار است. مقاله حاضر به مفاهیم، پیامدهای توسعه گردشگری، دیدگاه ها و راهکارهای توسعه گردشگری پایدار، عوامل موثر در بازاریابی گردشگری، اهمیت بازاریابی و تبلیغات و انواع شیوه های آن می پردازد.

    کلیدواژگان: گردشگری، توسعه پایدار، بازاریابی، تبلیغات
  • حسام الدین کمال زاده *، فاطمه نقی زاده صفحات 40-43

    هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش کیفیت خدمات الکترونیک سامانه ایثار بر رضایت جامعه ایثارگری است . تحقیق بر اساس هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کاربران سامانه الکترونیک ایثار(بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان بندرعباس) به تعداد 13048 نفر که از میان آنها براساس جدول نمونه گیری مورگان تعداد 384 نفر بروش نمونه گیری تصادفی ساده بعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. پرسشنامه استاندارد دلون و مک لین ابزار جمع آوری اطلاعات بود. ضریب پایایی پرسشنامه در سطح 762/0 به دست آمد. جهت دستیابی به نتایج از نرم افزار SPSS21 استفاده شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که مولفه های کیفیت خدمات الکترونیک سامانه ایثار شامل کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات کامپیوتری با رضایت کاربران سامانه ایثار بنیاد شهید و امورایثارگران شهرستان بندرعباس ارتباط معناداری دارد.

    کلیدواژگان: کیفیت سیستم، کیفیت کیفیت اطلاعات، کیفیت خدمات کامپیوتری، رضایت کاربران
  • عظیم اصلانی *، آذر مرادپور چوبر صفحات 44-56

    با خرید سهام سرمایه گذاران انتظار دریافت بازدهی به صورت سود سهام و سود سرمایه دارند. سرمایه گذاران به دنبال درک قابلیتهای بالقوه سودآوری سهامی هستند که می خواهند بخرند. یکی از راه های بررسی توانایی بالقوه هر سهم برای ایجاد سود یا زیان، مطالعه اطلاعات آماری مربوط به نوسانات قیمتی آن سهام است. نوسانات قیمتی می تواند علت ریسک و عدم اطمینان و همچنین دلیل بی ثباتی منافع سرمایه گذاران در سرمایه گذاری منابع مالی آنان باشد. برخی از سرمایه گذاران علاقه مند به سرمایه گذاری در سهامی با نوسانات قیمتی بالاتر هستند چون شانس کسب سود از طریق افزایش قیمت سهام وجود دارد از طرف دیگر با مخاطرات بزرگتری نیز مواجه می شوند. عوامل متعددی تغییرات قیمتی سهام را تحت تاثیر قرار می دهند. یکی از این عوامل، سودآوری شرکت است. شرکتهای با سودآوری خوب جذابیت بالایی برای سرمایه گذاران دارند. رشد سودآوری شرکت تاثیر بزرگی بر تصمیمات سرمایه گذاران دارد. این مقاله به دنبال بررسی تاثیر رقابت بر رابطه بین سودآوری و فرصتهای رشد با نوسانات قیمتی سهام می باشد. نسبت سود تقسیمی، سود هر سهم، رشد شرکت، سرمایه گذاری، اهرم مالی، استقلال هییت مدیره، جریان نقد آزاد و جریان نقد عملیاتی هم به عنوان متغیر کنترلی در نظر گرفته شده اند. در این پژوهش از نرم افزار ایویوز 10 و روش تحلیل رگرسیون خطی چند متغیره و 725 مشاهده با انتخاب 138 شرکت از میان 506 شرکت ثبت شده در بورس تهران در طی سالهای 1391-1397، از طریق نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد سودآوری تاثیر مثبت و معنی داری بر نوسانات قیمتی سهام داشته و رقابت این تاثیر را بطور جزیی تعدیل کرده است. اما فرصتهای رشد تاثیر معنی داری بر نوسانات قیمتی نداشته و همچنین رقابت هیچگونه اثر تعدیلکنندگی بر رابطه آن با نوسانات قیمتی سهام نداشته است. متغیرهای کنترلی نسبت سود تقسیمی، سود هر سهم، اهرم مالی، استقلال هییت مدیره، رشد شرکت و سرمایه گذاری بر نوسانات قیمتی سهام تاثیر معنی داری داشته اند.

    کلیدواژگان: سودآوری، فرصتهای رشد، نوسانات قیمتی سهام، رقابت، اهرم مالی، سود هر سهم
  • فاطمه رحمانی اصل* صفحات 57-71

    هدف از انجام این پژوهش، رتبه بندی عوامل موثر بر جذب سرمایه گذاری در منطقه آزاد ارس و تشکیل پرتفویی از مجتمع های تجاری به عنوان گزینه هایی برای انتخاب جهت سرمایه گذاری می باشد. این تحقیق، از نظر روش، پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده که شامل 7 معیار و 5 گزینه می باشد که توسط 150 نفر (جامعه) از کارشناسان، مسیولان اجرایی و بازدیدکنندگان پنج مجتمع تجاری موجود در منطقه در شهریور 98 پر شده است که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 140 نفر تعیین شد. پس از شناسایی عوامل موثر بر جذب سرمایه در این منطقه، رتبه بندی این عوامل و گزینه های سرمایه گذاری و تشکیل پرتفویی از گرینه ها با روش تحلیل سلسله مراتبی (AHP) انجام گردید. نتایج تحقیق مبین این نکته است که عدم شفافیت و بی ثباتی پاره ای از قوانین و مقررات در منطقه آزاد ارس، عدم برخورداری از سطح مدیریت اجرایی قوی و کارا در این منطقه و اثر سوء سیاست گذاری های دولت در سطح کلان جامعه به ترتیب با ضرایب اولویت 187/0، 177/0 و 153/0 مهم ترین مشکلات منطقه در جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی محسوب می شوند. همچنین مجتمع های تجاری به عنوان گزینه هایی جهت سرمایه گذاری انتخاب شدند که این گزینه ها از نظر معیارهای مکان یابی، امکانات، مدیریت و گردشگری ارزیابی و اولویت بندی شدند و براساس روش سلسله مراتبی به هرکدام وزنی داده شد ، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که مجتمع های ستارخان ارس، آراز و آذربایجان به ترتیب با ضرایب اولویت 158/0 ، 121/0 و 096/0 در جذب سرمایه گذاری نسبت به سایر مجتمع های تجاری موفق تر بوده و نهایتا پرتفوی تشکیل شده شامل این سه مجتمع تجاری می باشد. طبقه بندی JEL: O16,F15,D89 .

    کلیدواژگان: پرتفوی، منطقه آزاد ارس، جذب سرمایه گذاری، گزینه های سرمایه گذاری، فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
  • محمد نصراللهی *، محمودرضا رضا پور صفحات 72-84

    پژوهش حاضر، توصیفی – پیماشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری آن شرکت های تولیدی و خدماتی استان های تهران، البرز، مرکزی و قم بوده که با نمونه گیری سر شماری به تعداد 440 نفر به شیوه توزیع پرسشنامه ترکیبی ساختاریافته مدیریت منابع انسانی سبز و پرسشنامه محقق ساخته مدیریت منابع انسانی داده ها جمع آوری شده است. برای روایی و پایایی پرسشنامه از خبرگان دانشگاهی(10 نفر) و خبرگان سازمانی حوزه منابع انسانی(10 نفر) و ضریب آلفای کرونباخ با ارزش 87/0 استفاده شد. جهت تحلیل داده ها از فن مدل سازی معادلات ساختاری و برای بررسی الگوی مفهومی از حداقل مربعات جزیی و در سنجش مدل از شاخص های، پایایی ترکیبی(CR)، میانگین واریانس((AVE و ضریب تعیین(R 2) استفاده شده است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه فکری سبز با مدیریت منابع انسانی سبز، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. علاوه بر این نتایج نشان دهنده آن است که سرمایه انسانی سبز و سرمایه ساختاری سبز بر مدیریت منابع انسانی سبز تاثیر بالایی دارد اما سرمایه ساختاری سبز ارتباط معناداری با مدیریت منابع انسانی سبز ندارد.

    کلیدواژگان: سرمایه فکری سبز، مدیریت منابع انسانی سبز
  • مهدی عسگری* صفحات 85-100

    هدف این تحقیق بررسی تاثیر سیاست پولی بر تامین مالی در بانکهای تجاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بوده است. قلمرو مکانی این تحقیق بانکهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و قلمرو زمانی سالهای بین 1390 تا 1396 بوده است. در این تحقیق، سیاست پولی متغیرمستقل و تامین مالی متغیر وابسته در نظر گرفته شد. بر اساس روش حذف سیستماتیک تعداد 17 بانک به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. به منظور توصیف و تلخیص داده های جمع آوری شده از آمارتوصیفی و استنباطی بهره گرفته شده است. به منظور تحلیل داده ها ابتدا پیش آزمون های ناهمسانی واریانس، آزمون Fلیمر، آزمون هاسمن و آزمون جارک – برا و سپس از آزمون رگرسیون چند متغیره برای تایید و رد فرضیه های تحقیق(نرم افزار ایویوز) استفاده گردیده است. نتایج نشان داد سیاست پولی بر تامین مالی از طریق بدهی و تامین مالی از طریق انتشار سهام بانکهای تجاری تاثیر گذار است.

    کلیدواژگان: سیاست پولی، تامین مالی، انتشار سهام بانک های تجاری
  • سعدالله وطن خواه* صفحات 101-109

    نیازها و تمایلات مشتری به طور ثابت در حال تغییر است و درک این تغییرات برای موفقیت کسب و کار ضروری است. همچنین تغییر شرایط بازار و قوانین بر موفقیت نهادهای سازمانی در بازار تاثیر گذار است. از جمله مسایلی که می توان به آن ها اشاره کرد، عدالت سازمانی و رفتار نوآورانه است. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش عدالت سازمانی در بهبود رفتار نوآورانه پرسنل شرکت هواپیمایی ماهان بود. روش تحقیق این پژوهش توصیفی و از آنجا که به جمع آوری اطلاعات مربوط به ویژگی های جمعیت شناختی و توصیف وضعیت موجود می پردازد، از نوع پیمایشی و از طرفی با توجه به اهداف تحقیق به سنجش رابطه میان متغیرها می پردازد، از نوع همبستگی است. در دسته بندی تحقیقات بر حسب هدف، این تحقیق در دسته تحقیقات کاربردی جای می-گیرد. جامعه آماری این پژوهش را پرسنل شرکت هواپیمایی ماهان به تعداد 1623 نفر تشکیل دادند. نمونه گیری به شیوه تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران 310 نفر تعیین گردید. جهت جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه عدالت سازمانی نورمن و نیهوف (1993) و پرسشنامه نوآوری سازمانی اتلای و اکیف (1982) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون با استفاده از نرم افزار SPSS 23 انجام شد. نتایج نشان داد که بین عدالت سازمانی و ابعاد آن با رفتار نوآورانه در پرسنل شرکت هواپیمایی ماهان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر عدالت سازمانی حدود 87 درصد از تغییرات رفتار نوآورنه را پیش بینی می کنند.

    کلیدواژگان: عدالت سازمانی، نوآوری، صنعت هوانوردی
  • رضا طالبی *، نجمه جلالیان صفحات 110-123

    از آنجاییکه عوامل درونی و بیرونی بسیار زیادی وجود دارد که شرکت بزرگ و تخصصی خدمات حمل و نقلی را تحت تاثیر خود قرار داده است، لذا مدیریت متروی تهران از پیچیدگی فراوانی برخوردار است. در این پژوهش، مدیریت تحول گرا را به عنوان یک عامل مهم و اثرگذار در مدیریت مترو تهران در نظر گرفته و تاثیر آن را رضایت شغلی کارکنان مترو مورد بررسی قرار داده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی، هم بستگی و پیمایشی محسوب می گردد. در این پژوهش از ابزار پرسشنامه ی استاندارد مدیریت تحول گرا سوناز(1393) و پرسشنامه ی استاندارد رضایت شغلی مینه سوتا استفاده شده است. جامعه ی آماری این پژوهش، شامل بخشی از کارکنان متروی تهران بوده که نمونه ی آماری بر اساس فرمول کوکران؛ 110 نفر از بین 8400 نفر می باشد. در این مطالعه، از آزمون های توصیفی، آزمون ضریب هم بستگی پیرسون، ضریب رگرسیون و آنالیز واریانس و آزمون فریدمن استفاده شده است. نتایج آزمون نشان می دهد که مدیریت تحول گرا تاثیر مستقیم بر رضایت شغلی دارد. همچنین بر اساس آزمون فریدمن، سیستم پاداش با ضریب 13/3 در اولویت اول قرار دارد، در نتیجه بیش ترین رابطه را با رضایت شغلی کارکنان دارد و در ادامه ملاحظه فردی با ضریب 95/2 در اولویت دوم و حمایت مدیریت با ضریب 24/2 در رتبه سوم و پایانی قرار دارد؛ در نتیجه کم ترین رابطه را با رضایت شغلی کارکنان در مترو دارد.

    کلیدواژگان: مدیریت تحولگرا، رضایت شغلی، کارکنان، مترو تهران