فهرست مطالب

پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش - پیاپی 69 (اسفند 1402)

نشریه پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش
پیاپی 69 (اسفند 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/12/28
  • تعداد عناوین: 7
|
  • افسانه کبودانی، نعمت الله صالحی نجف آبادی *، مریم انصاری صفحات 1-15

    تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه حمایت ادراک شده استاد و ادراک از فضای یادگیری با یادگیری مستقل دانشجویان در یادگیری الکترونیکی با نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی صورت گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر عبارت بود از کلیه دانشجویان مشاوره دانشگاه پیام نور اصفهان، که تعداد آنها 435 نفر است. حجم نمونه به کمک فرمول کوکران 204 نفر تعیین شد که به روش نمونه‏گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای تحقیق از پرسشنامه حمایت ادراک شده داهلم، زیمت و فارلی (1988)، ادراک از فضای یادگیری سوئینی و همکاران (1992)، یادگیری مستقل فیشر (2013) و خودتنظیمی تحصیلی سواری و عرب زاده (1392) استفاده شد. جهت تحلیل آماری از مدل یابی معادلات ساختاری و از نرم افزارهای spss نسخه 22 و بسته نرم افزاری smartPLS نسخه 2 استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که حمایت ادراک شده با ضریب مسیر 56.6% با یادگیری مستقل دارای رابطه معنی دار بوده، همچنین بعد از محاسبه رابطه سوبل مقدار Z برابر 0.0164 شده است. لذا فرض تاثیر دار بودن نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی بین دو عامل حمایت ادراک شده استاد و یادگیری مستقل مورد تایید قرار گرفت. ادراک از فضای یادگیری، با ضریب مسیر 44%، با یادگیری مستقل رابطه معنی داری داشت و بعد از محاسبه رابطه سوبل مقدار Z برابر 0.0172 شده است. لذا فرض تاثیر دار بودن نقش میانجی خودتنظیمی تحصیلی بین دو عامل ادراک از فضای یادگیری با یادگیری مستقل مورد تایید قرار گرفت.

    کلیدواژگان: حمایت ادراک شده استاد، ادراک از فضای یادگیری، یادگیری مستقل، یادگیری الکترونیکی، خودتنظیمی تحصیلی
  • زهرا خاتونی * صفحات 16-27

    نوجوانی، دوره ای است که از فرد انتظار می رود با تغییرات ظریف و عمده ی زندگی سازگار شود، بنابراین، اعتماد به توانایی های خود در کنترل محیط پیرامون خود که با عنوان خودکارآمدی شناخته می شود، مهم است. از جمله عوامل تاثیرگذار بر خودکارآمدی نوجوانان، خودشیفتگی و کمال گرایی والدین است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین خودشیفتگی و کمال گرایی والدین با خودکارآمدی فرزندان نوجوان بود. پژوهش حاضر، توصیفی از نوع همبستگی و پیش بینی بود. جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان دبیرستانی شهر تهران به همراه والدین آن ها بود که از میان آن ها 140 دانش آموز به همراه والدینشان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به پرسشنامه های شخصیت خودشیفته، کمال گرایی و خودکارآمدی عمومی پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی ساده و رگرسیون خطی و برنامه ی آماری 23-SPSS تحلیل شدند. نتایج آزمون همبستگی نشان داد که تنها بین خودشیفتگی مادر و خودکارآمدی نوجوانان، رابطه ی منفی معناداری وجود داشت. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تنها خودشیفتگی مادر قادر به پیش بینی معنادار کاهش خودکارآمدی فرزندان بود. در کل، یافته های پژوهش حاضر نشان داد که ویژگی های شخصیتی مادر در مقایسه با پدر، دارای تاثیر بیشتری بر باورهای فرزندانشان نسبت به خودشان است.

    کلیدواژگان: خودشیفتگی، کمال گرایی، خودکارآمدی، نوجوانی
  • زهرا جامه بزرگ، عبدالله محمودی * صفحات 28-38

    بسط و گسترش آموزش و توسعه فرایند های یاددهی و یادگیری، از مهم ترین مسائلی است که از دیر باز، اندیشه و تفکرات پژوهشگران نظام تعلیم و تربیت را به خود مشغول کرده است. توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، جریان آموزش و یادگیری را در زندگی انسان محتول کرده است. به نحوی که تغییر و تحول در مفاهیم آموزش و پرورش، نقش معلم، روش های یاددهی، مواد آموزشی، رویکردهای ارزشیابی و تعامل معلم با دانش آموزان، به کاربست این اطلاعات و ارتباطاعات وابسته است. هدف از این پژوهش مقایسه اثربخشی آموزش تلفیقی و حضوری بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان در کلاس های چندپایه است. روش پژوهش حاضر از نوع طرح شبه آزمایشی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، دربردارنده کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی که در مدارس چندپایه شهرستان جویبار در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول به تحصیل هستند می باشد. باتوجه به جامعه پژوهش حاضر، تعداد 264 نفر از این افراد از طریق نمونه گیری در دسترس به صورت تصادفی بر اساس روش نمونه گیری کوکران انتخاب شدند.یافته ها نشان می دهد در پیش آزمون بین خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه در دو گروه تلفیقی و حضوری تفاوت معناداری مشاهده نمی شود، ولی در پس آزمون میان خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه در دو گروه تلفیقی و حضوری تفاوت معناداری مشاهده می شود.براساس یافته های پژوهش می توان نتیجه گرفت که چنانچه آموزش تلفیقی به شکل صحیح اجرا شود می تواند بر خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان تاثیر مثبتی بر جای بگذارد.

    کلیدواژگان: آموزش تلفیقی، آموزش حضوری، خودکارآمدی تحصیلی، کلاس معکوس، کلاس های چندپایه
  • ثریا زمانی خرمندیچالی * صفحات 39-51

    هدف از پژوهش حاضر مقایسه سبک زندگی، معنای زندگی و هویت اجتماعی دانشجویان زن شاغل و خانه دار دانشگاه فروردین قائم شهر است. روش پژوهش علی مقایسه است. جامعه پژوهش دانشجویان زن شاغل و خانه دار مقطع ارشد دانشگاه فروردین که با استاد از دانشگاه 120 دانشجو شاغل می باشند، نمونه پژوهش با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه گیری تصادفی 92 دانشجو انتخاب شدند و با روش همتا سازی 92 دانشجو خانه دار هم انتخاب شدند. ابزار پژوهش عبارتند از: پرسشنامه معنای زندگی استگر و همکاران (2006)، پرسشنامه سبک زندگی لعلی و همکاران (1391) و پرسشنامه هویت اجتماعی صفاری نیا (1391) . برای تحلیل داده ها از روش های توصیفی مانند محاسبه میانگین و انحراف معیار ، روش های استنباطی تحلیل واریانس چندمتغیره و آزمون تعقیبی شفه و نرم افزار SPSS استفاده شده است. با توجه به آزمون t محاسبه شده و سطح معنی داری در سطح اطمینان 95 درصد(05/0 = α)، با توجه به اینکه سطح معناداری آزمون کوچکتر 05/0 می باشد. هرسه فرضیه تایید شد و تفاوت معنی داری بین سبک زندگی، معنای زندگی و هویت اجتماعی در زنان شاغل و خانه دار وجود دارد.

    کلیدواژگان: سبک زندگی، معنای زندگی، هویت اجتماعی، زنان، دانشجویان
  • سمیه علی نیا، مجید برادران *، فرزانه رنجبر نوشری صفحات 52-62

    هدف اساسی این پژوهش رابطه انطباق پذیری و پیوستگی خانواده و سرمایه روانشناختی با انگیزه پیشرفت در دانش آموزان مدارس استعداد درخشان می باشد این مطالعه یک پژوهش توصیفی از نوع همبستگی محسوب می شود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانش آموزان تیزهوش دختر مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان لاهیجان در سال تحصیلی 1400-1399 به تعداد 276 نفر تشکیل دادند که از این تعداد 145 با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس، پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز و پرسشنامه انطباق پذیری و پیوستگی خانوادگی اولسون استفاده شد. فرضیه های پژوهش با استفاده از همبستگی و رگرسیون تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که بین انطباق پذیری و پیوستگی خانواده و سرمایه روانشناختی با انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دختر مدارس استعداد درخشان همبستگی مثبت معنادار وجود دارد(05/0>P). انطباق پذیری و پیوستگی خانواده و سرمایه روانشناختی توان پیش بینی انگیزه پیشرفت در دانش آموزان دختر مدارس استعداد درخشان را دارند (05/0 >P). نتایج پژوهش حاضر توانست نقش انطباق پذیری و پیوستگی خانواده و سرمایه روانشناختی را در انگیزه پیشرفت دانش آموزان مدارس استعداد درخشان برجسته کند.

    کلیدواژگان: انطباق پذیری و پیوستگی خانواده، سرمایه روانشناختی، انگیزه پیشرفت
  • محمد مرادی کانی باغی *، مجید آزاد صفحات 63-73

    کرامت انسانی برگرفته از معارف قرآن و عترت ،جایگاه ویژه ای در روابط اجتماعی و فردی همه مسلمانان دارد. کرامت انسانی را اگر ذاتی بدانیم، موهبتی است الهی و اگر اکتسابی تلقی کنیم که در سایه تقوا و استعدادهای خدادادی تجلی می یابد، دستاوردی بزرگ برای هر جامعه انسانی است. در جامعه ای که برخورد کرامت آمیز نهادینه شود نتیجه ای جز حرمت انسان ها در برنخواهد داشت و دستاورد جامعه غیر کریمانه در نهایت تحقیر انسان ها خواهد بود.یکی از ماموریت های مهم انبیا، یادآوری و زنده کردن حس کریمانه زیستن به انسان است. کتاب آسمانی ما و اهل بیت، بزرگ ترین منادیان کرامت انسانی بودند. کرامتی چند ساحتی که در همه ابعاد زندگی اجتماعی و فردی انسان جریان دارد.

    کلیدواژگان: کرامت انسان، جامعه کریمانه، کرامت، تکریم
  • محمدحسین ایروانی *، علی میر، درسا سعادتمند منشادی صفحات 74-87

    هدف از این پژوهش بررسی و شناخت تاثیر سیستماتیک هوش مصنوعی بر نظام های آموزشی جهان است، در پژوهش حاضر از روش مرور سیستماتیک یا نظام مند استفاده شده است، از روش نظام مند می توان مقوله های زیرپنابی پدیده مورد مطالعه را شناسایی، طبقه بندی و تلخیص نمود. ابزار اصلی گردآوری داده ها در این روش مطالعات کتابخانه ای است. این پژوهش با مرور نظام مند 26 مقاله علمی پژوهشی ، 5 کتاب و 13 سایت مرجع و از طریق استفاده از پایگاه های داده خارجی همچون گوگل اسکولار، اسکوپوس و اسپرینگر انجام شده است. نتایج این پژوهش نشان دهنده اهمیت و نقش فراگیر هوش مصنوعی در نظام های تعلیم و تربیت است. در زمینه آموزش با هوش مصنوعی، تعداد زیادی پروژه و سیستم موفق وجود دارد که بهبود فرآیند آموزش و یادگیری را تسهیل کرده اند. که با بررسی و مرور پژوش های انجام شده در این زمینه مواردی از جمله < OpenAI\'s GPT-3 in Education Dream Box Learning EDX و...مورد بررسی قرار گرفته اند و تاثیر گذاری هر کدام از این موارد بر نظام های آموزشی شرح داده شده اند.

    کلیدواژگان: کیفیت آموزشی، هوش مصنوعی، نظام های آموزشی، مرور سیستماتیک