فهرست مطالب

جامعه شناسی ارتباطات - پیاپی 13 (پاییز 1402)

نشریه جامعه شناسی ارتباطات
پیاپی 13 (پاییز 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/09/26
  • تعداد عناوین: 6
|
  • رضا اسماعیلی* صفحات 3-12

    تحول سازمانی همانا بازآفرینی یک سازمان و یا کسب وکار در مدارهای جدید، استراتژی های نو، ساماندهی به اکوسیستم جدید و پوست اندازی سازمان و شکل دهی به تار و پود و ساختار جدید است. تحول سازمانی موفق علاوه بر آمادگی تحول نیازمند مدیریت سخت افزاری و نرم افزاری در فرآیند تحول است. فصل مشترک تحولات سازمانی و کسب وکار جدید ایجاد، توسعه و نهادینه سازی ارزش های مشترک و هنجارهای جدید در بین کارکنان و ذینفعان است. نظام ارتباطات سازمان و روابط عمومی ها رسالت انتقال پیام تحول را بر عهده دارند. در مقاله حاضر ضمن گونه شناسی نقش روابط عمومی ها در جریان سازی و پیشبرد تحولات سازمانی مشتمل بر نقش های پرچمداری و عاملیت، نقش زمینه ساز، حمایت گر و مداخله کننده و همچنین استراتژی های پیشبرد جریان تحول و راهکارهای تحقق از منظر علم ارتباطات بحث شده است. رسالت روابط عمومی در شبکه سازی اجتماعی، هدایت و مدیریت شبکه های ذینفعان با ساختن پل های عریض ارتباطی در عین توجه به شبکه های آتش بازی و خلق تصویرسازی مثبت از رخداد تحول، تثبیت و نهادینه سازی تحولات سازمانی است.

    کلیدواژگان: تحول سازمانی، نوآوری در سازمان، شبکه های اجتماعی، روابط عمومی، ارتباط سازمانی، فرهنگ سازمانی
  • فرزانه کوهی، سید رضا نقیب السادات* صفحات 13-22

    هدف این پژوهش شناخت تهدیدها و فرصت های کاربرد هوش مصنوعی در آینده روابط عمومی است. بدین منظور این موضوع در قالب دو بخش ارایه شده است؛ بخش اول به چیستی هوش مصنوعی پرداخته و بخش دوم تهدیدها و فرصت های کاربرد هوش مصنوعی در روابط عمومی، با استفاده از روش اسنادی و مدارک علمی با تکنیک فیش برداری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که آینده روابط عمومی با تجهیز ابزارهای هوش مصنوعی نوید پیشرفت های قابل توجهی در این حوزه را می دهد؛ کارگزاران روابط عمومی از هوش مصنوعی برای سنجش و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می کنند که در زمان و هزینه مقرون به صرفه خواهد بود. هوش مصنوعی به افراد در سازمان ها این قدرت را می دهد تا از قابلیت های تحول آفرین آن، برای دستیابی به کارایی بیشتر در حوزه های مختلف، استفاده کنند؛ اما تهدیدهای استفاده از هوش مصنوعی این است که هوش مصنوعی توانایی برقراری ارتباطات انسانی را ندارد که این توانایی برای روابط عمومی موفق بسیار مهم است. در نتیجه گیری می توان گفت دستیابی به روابط عمومی هوشمند و بهره گیری از هوش مصنوعی در فعالیتهای روابط عمومی ها نیازمند رفع آسیب های موجود در عرصه روابط عمومی ها برای بهره گیری از هوش مصنوعی در آینده است وکسب چنین جایگاهی نیازمند بهره گیری از راهبردهای تهاجمی است تا با استفاده از نقاط قوت داخلی از فرصت های خارجی حداکثر بهره برداری را نمود. با تاکید بر این امر به نظر می رسد که روابط عمومی هر سازمانی علاقه مند است که همیشه در این موقعیت قرار داشته باشد تا بتواند با بهره گیری از نقاط قوت داخلی از فرصت ها و رویدادهای خارجی حداکثر استفاده را بنماید. دراین میان افزایش دانش دیجیتالی و سواد اطلاعاتی کارگزاران روابط عمومی عنصری کلیدی است.

    کلیدواژگان: روابط عمومی، هوش مصنوعی، ماشینی سازی، کارگزاران روابط عمومی
  • محمدعلی قادری، عباس زمانی* صفحات 33-51

    گسترش فناوری اطلاعات تحولات زیادی بر بخش های مختلف از جمله حوزه بازاریابی و تبلیغات ایجاد نموده است و باعث اضافه شدن مفاهیمی چون بازاریابی دیجیتال به ادبیات حوزه بازاریابی شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباطات بازاریابی دیجیتال انجام شده است. این پژوهش از نوع توصیفی بوده و با مروری بر پژوهش های انجام شده داخلی و خارجی در مورد ارتباطات و استراتژی های مورد استفاده برای آن در بازاریاب دیجیتال انجام شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که در بازاریابی دیجیتال علاوه بر محتوای تبلیغات ، ارتباطات و استراتژی های ارتباطات نیز تاثیر بسیار زیادی در معرفی برند و هچنین جذب بازار و مزیت های رقابتی آن دارد. در بازاریابی دیجیتال انواع ارتباطات از جمله تعاملات در شبکه های اجتماعی ، بنرهای تبلیغاتی ، ارتباط از طریق موتورهای جستجو، ارتباطات افلاین همانند ایمیل و ارتباطات مخفی همچون کرم های تبلیغاتی وجود دارد که جهت افزایش آگاهی، تعامل، تجربه، کسب یا حفظ مشتری کاربرد دارند.

    کلیدواژگان: بازاریابی، بازیاریابی دیجیتال، ارتباطات
  • حسین ناصری * صفحات 51-60

    روابط عمومی هسته مرکزی تعامل سازمان یا موسسات را تشکیل می دهد. در واقع این بخش از موسسات با اشاعه اخبار و اطلاعات، و ارتباط با کاربران مختلف به صورت سازمانی و فراسازمانی سعی در شهرت و سازمان دهی اطلاعات ذی ربط را دارد. بنابراین چنانچه روابط عمومی نتواند تعامل خود را با کاربران، کارکنان، سرمایه گذاران، عموم مردم و... به صورت منسجم و در رفاه پیگیری کند. کل سازمان با شکست روبرو خواهد شد. با پیدایش هوش مصنوعی و ایجاد امکانات زیاد و مناسب در امورات متفاوت که روابط عمومی هم می تواند از آن بهره مند شود. می توان اظهار کرد که این فناوری نوظهور موجب رقابت بین سازمان ها هم شده است. زیرا با استفاده از این فناوری می توان سرعت انتقال داده و اطلاعات، و آسودگی در موسسات را رقم زد. بدین ترتیب بهره گیری از هوش مصنوعی علاوه بر رضایت کاربران در سطح کلان، افتخارآفرینی و سهولت در امورات اداری را بدنبال خواهد داشت. لذا با وجود تکنولوژی های گوناگون این روابط عمومی است که بر حسب ذکاوت و سلیقه و همچنین بودجه سازمان جهت ارتقاء کیفیت کار خود و همچنین رضایت کاربران می تواند از هوش مصنوعی استفاده کند. در واقع روابط عمومی با استفاده از فناوری های روز می تواند به جذب مخاطب و پیشبرد اهداف مهم سازمان یا موسسه در سراسر دنیا کمک کند. ؛ پردازش زبان طبیعی، درک زبان طبیعی، فناوری تولید زبان طبیعی ازجمله فناوری های روز در هوش مصنوعی هستند که می توانند در تعامل بین افراد و سهولت در امر ارتباطات کمک شایانی به روابط عمومی ها داشته باشند. از این رو روابط عمومی ها با شناخت کاربردها و مصادیق این فناوری در جهت اهداف سازمانی بروزرسانی خواهند شد.

    کلیدواژگان: روابط عمومی، هوش مصنوعی، اشاعه، داده، اطلاعات، زبان طبیعی
  • هادی زمانی * صفحات 61-76

    یکی از مباحث مهمی که در برساخت گرایی مطرح شده است ابژه علم است. اینکه به واقع چرا بعضی فرضیه پردازان و دانشمندان در ساحت علم می درخشند و دیدگاه هایشان مطرح می شود و بعضی دیگر هر گز از چهارچوب دانشگاه و کتابخانه خارج نمی شوند. در این مقاله با روش تحقیق ثانویه و مطالعه مروری دیدگاه ها و آثار اندیشمندان حوزه علوم اجتماعی و روابط عمومی و رسانه خصوصا در بررسی دیدگاه های روابط عمومی مدرن در برساخت گرایی ابژه علم و مرور رویدادهای تاریخی به مساله پرداخته شده است.آنچه که مسلم است اعتبار علمی یک دانشمند در کنار نیازهای جامعه و دیدگاه های متناسب با این نیازها در جهت پاسخگویی و حل مسایل عمومی مردم بر اساس مقتضیات و شرایط روز جامعه و خواست حاکمیت نقشی اساسی در اثربخشی روابط عمومی و رسانه در برندسازی شخصی یک دانشمند و ابزه دیدگاه هایش ایفا می نماید.

    کلیدواژگان: ابژه، سوژه، علم، روابط عمومی، رسانه، شهرت
  • شهناز علی محمدی * صفحات 77-99

    هر روز که می گذرد به تعبیر مک لوهان در خصوص دهکده جهانی نزدیک تر می شویم و این مفهوم با مصداق هایی عینی بیش از پیش برایمان ملموس تر می گردد. مشاغل، ابزارها و حتی هویت ها دستخوش تغییر جدی و چالشی می شوند. دهکده جهانی که بر بستری دیجیتالی درحال ایجاد و تکامل است، نیازمند رهبران دیجیتال توانمند می باشد. رمز موفقیت و برگ برنده سازمان ها، بویژه سازمان های رسانه ای و روابط عمومی ها که به نوعی سازمان رسانه ای محسوب می شوند، همانا برخورداری از مدیران و رهبران دیجیتال در سازمان های رسانه ای به عنوان مهم ترین مولفه های مدیریت است. هدف از این مقاله، بررسی روند تکامل مفهوم رهبری دیجیتال، مولفه های رهبری دیجیتال، احصاء میزان توجه مطالعات و پژوهش های علمی جهانی به مقوله رهبری دیجیتال و بیان ویژگی های رهبران دیجیتال است. این پژوهش از جمله تحقیقات توصیفی- تفسیری است که با روش مطالعه اسنادی صورت گرفته است. در این پژوهش از تحلیل محتوای سیستماتیک مرور ادبیات به عنوان رویکرد تحقیق استفاده شده است. این پژوهش در مدت پنج ماه و با مطالعه و بررسی مقالات، کتب و پایگاه های اطلاعاتی ملی و بین المللی انجام گرفته است.

    کلیدواژگان: رهبری دیجیتال، تحول دیجیتال، سازمان های رسانه ای، رسانه های نوین
|
  • Reza Esmaili * Pages 3-12
  • Farzaneh Koohi, Seyyed Reza Naghibsadat* Pages 13-22

    The purpose of this research is to identify the threats and opportunities of using artificial intelligence in the future of public relations. For this purpose, this topic is presented in the form of two parts; The first part deals with what artificial intelligence is, and the second part analyzes the threats and opportunities of using artificial intelligence in public relations, using the documentary method and scientific documents with the descriptive phishing technique. The findings of the research indicate that the future of public relations by equipping artificial intelligence tools promises significant improvements in this field; PR brokers use artificial intelligence to measure and analyze data, which will be cost-effective in time and cost. Artificial intelligence empowers people in organizations to use its transformative capabilities to achieve greater efficiency in various areas; But the threats of using artificial intelligence is that artificial intelligence does not have the ability to communicate with humans, which is very important for successful public relations. In conclusion, it can be said that the achievement of intelligent public relations and the use of artificial intelligence in public relations activities requires the removal of existing damages in the field of public relations in order to use artificial intelligence in the future, and to achieve such a position requires the use of aggressive strategies rather than using internal strengths. He made maximum use of foreign opportunities. Emphasizing this, it seems that the public relations of any organization is interested in always being in this position to be able to make the most of external opportunities and events by taking advantage of internal strengths. In the meantime, increasing digital knowledge and information literacy of public relations agents is a key element.

    Keywords: Public Relations, Artificial Intelligence, Mechanization, Public Relations Agents
  • Mohammad Ali Ghaderi, Abbas Zamani* Pages 33-51

    The expansion of information technology has created many changes in various sectors, including the field of marketing and advertising, and has added concepts such as digital marketing to the literature of the field of marketing. The present study was conducted with the aim of investigating digital marketing communications. This research is of a descriptive type and has been done with a review of internal and external researches about communication and strategies used for it in digital marketing. The findings of this research show that in digital marketing, in addition to advertising content, communication and communication strategies also have a great impact on brand introduction and market attraction and its competitive advantages. In digital marketing, there are various types of communication, including interactions in social networks, advertising banners, communication through search engines, offline communication such as email, and secret communication such as advertising worms, which are used to increase awareness, interaction, experience, acquisition or retention. Customer use.

    Keywords: Marketing, Digital Marketing, Communication
  • Hossein Naseri * Pages 51-60

    The core of the interaction of the organization or institutions is public relations. In fact, this part of the institutions by spreading news and information, and communicating with various users in an organizational and organizational way, is trying to replace and organize the relevant information. Therefore, if public relations fail to interact with users, employees, investors, the general public, etc., it is coherent and prosperous. The whole organization will fail. With the emergence of artificial intelligence and the creation of many facilities in different affairs that public relations can also benefit. It can be stated that this emerging technology has also led to competition between organizations. Because using this technology can transmit speed and information, and comfort in institutions. Thus, using artificial intelligence, in addition to the satisfaction of users at the macro level, will lead to pride and ease of administrative affairs. Therefore, despite the various technologies, it is public relations that it can use artificial intelligence in terms of intelligence and taste as well as the organization's budget to improve the quality of its work as well as users' satisfaction. In fact, public relations can help to attract audiences and advance the important goals of the organization or institution around the world. Natural Language Processing (NLP), Natural Language Understanding, Natural Language Production Technology (NLG) are among the day -to -day technologies in artificial intelligence that can help public relations in interaction between individuals and ease of communication. Therefore, public relations will be updated by understanding the applications and instances of this technology for organizational goals.

    Keywords: Public Relations, Artificial Intelligence, Dissemination, Data, Information, Natural Language
  • Hadi Zamani* Pages 61-76
  • Shahnaz Alimohammadi * Pages 77-99

    Every day that passes, we get closer to McLuhan's interpretation of the global village, and this concept becomes more concrete for us with concrete examples. Jobs, tools and even identities undergo serious and challenging changes. The global village, which is being created and evolved on a digital platform, needs capable digital leaders. The key to the success of organizations, especially media and public relations organizations, which are considered a kind of media organization, is having digital managers and leaders in media organizations as the most important components of management. The purpose of this article is to examine the evolution process of the concept of digital leadership, the components of digital leadership, to estimate the amount of attention of global scientific studies and researches to the category of digital leadership and to express the characteristics of digital leaders.

    Research method

    This research is one of the descriptive-interpretive research that was done with the document study method. In this research, systematic content analysis of literature review has been used as a research approach. This research has been done in a period of five months by studying and reviewing articles, books and national and international databases.

    Keywords: Digital Leadership, Digital Transformation, Media Organizations, New Media