فهرست مطالب

مجله پژوهش های معاصر در علوم و تحقیقات
پیاپی 57 (فروردین 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/02/10
  • تعداد عناوین: 14
|
  • سیده معصومه موسوی * صفحات 1-13

    هنرهای تجسمی که به آن ها هنرهای بصری نیز گفته می شود؛ در حال حاضر و در کاربرد کنونی، شامل هنرهای زیبایی و هنرهای کاربردی است. کادر، رنگ، ترکیب، نور، حاشیه و قاب از جمله عناصر مبانی هنرهای تجسمی هستند که هنرمندان برای خلق آثار زیبا باید آن ها را فرا بگیرند. به زبانی ساده به هنرهای حاوی زیبایی و کاربردی که دیده می شود، هنرهای تجسمی گفته می شود. وجود عناصر و ترکیبات گوناگون در هنرهای بصری سبب گردیده تا معماران در طراحی ساختمان ها برای افزایش زیبایی، خلاقیت و شکوفایی فضا از آن ها بهره بگیرند. بنابراین در این مقاله با روش تجزیه و تحلیل کتابخانه ای- مروری ابتدا به بررسی کتب، پایان نامه ها، پایگاه های الکترونیکی و یافته های مقالات انجام گرفته در زمینه شاخصه های بهره گیری از مبانی هنرهای تجسمی در طراحی معماری های ایرانی پرداخته و سپس مفاهیمی از هنرهای تجسمی و عناصر آن را بیان کردیم. نتایج بررسی ها حاکی از آن بود که هنرهای تجسمی شامل مجسمه سازی، معماری، گرافیک، هنرهای تزیینی و برخی از صنایع دستی هستند که با طراحی و معماری ساختمان ها بر اساس مبانی هنرهای تجسمی می توان بر زیبایی آن ها افزود. رعایت اصول مبانی هنرهای تجسمی از جمله عناصر بصری مثل نقطه، خط، سطح، و غیره و همچنین کیفیات بصری مثل تناسب، تعادل، حرکت، ریتم و تباین باعث می شوند میزان خلاقیت و زیبایی فضای محیطی چندین برابر گردد.

    کلیدواژگان: هنرهای تجسمی، معماری، زیبایی شناختی، مبانی هنرهای بصری
  • حسین جلائی نوبری * صفحات 14-26

    قرآن کریم درباره هیچ قوم و ملتی به اندازه ی قوم بنی اسرائیل سخن نگفته بنابراین پرداختن به این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است که بدون شک ماجرای آنان عبرت برای ملت ها می باشد بنی اسرائیل در طول تاریخ دچار انحراف و فسادهای زیادی شده که تاریخ شاهد و بازگو کننده آن هاست هم در تورات، هم در انجیل و هم در قرآن کریم از جمله سوره اسرا به فساد آنان اشاره شده است. همان طوری که تا عصر حاضر فسادها تاثیر خود را در جوامع بشری به یادگار گذاشته اند چنانچه امروز نیز صهیونیست ها در سرزمین فلسطین اشغالی به انجام جنایات مختلف می پردازند. هدف تطبیق بنیادی است با استفاده از روش نقلی به صورت توصیفی و با شیوه محیطی و محدود از ابزار کتابخانه به تجزیه و تحلیل اطلاعات می پردازد. در نتیجه خداوند در قرآن ماجرای بنی اسرائیل را بیان می کند و ضمن سرزنش آنان بر عقاب آنان نیز تاکید می کند. آنان از فرمان الهی سرپیچی کردند و به عهد و پیمان بسته شده با خدا خداوند پای بند نبودند بنابراین مورد غضب خداوند واقع شدند.

    کلیدواژگان: بنی اسرائیل، یهود، فساد، سوره ی اسراء
  • حسین میرزازاده * صفحات 27-32

    امروزه توسعه مهارت های کارکنان از عامل اساسی موفقیت یک سازمان می باشد. توانمندسازی نیروی انسانی به معنی ایجاد مجموعه ظرفیت های لازم در کارکنان در راستای قادر ساختن آنان به ایجاد ارزش افزوده در سازمان و ایفای کارامد نقش و مسئولیتی که در سازمان به عهده دارند. در این میان تعهد سازمانی به عنوان عامل کلیدی ماندگاری نیروی کارامد در سازمان می باشد. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تعهد سازمانی با توانمندسازی کارکنان است. در راستای هدف مزبور چهار فرضیه مطرح شد. روش تحقیق مورد استفاده توصیفی– کاربردی است. جهت سنجش متغیر مستقل (تعهدسازمانی) از پرسشنامه می یر و آلن (1990) و جهت سنجش متغیر وابسته (توانمندسازی کارکنان) از پرسشنامه استاندارد اسپریتزر و میشرا (1992) استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر کارکنان یک شرکت تولیدی در شهر تهران به تعداد 250 نفر هستند که با استفاده از فرمول آماری کوکران تعداد 152 نفر به عنوان نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان دهنده ی تاثیر مستقیم و مثبت تعهد سازمانی بر توانمندسازی کارکنان است و تمامی فرضیات پژوهش مورد تایید واقع شدند.

    کلیدواژگان: تعهد سازمانی، تعهد عاطفی، توانمندسازی کارکنان
  • حمیدرضا عباسی جزی * صفحات 33-58

    خانواده به عنوان یک نهاد اجتماعی و یک جامعه کوچک به شمار می رود. خانواده نهادی است که باعث آرامش اعضای خانواده و انتقال فرهنگ خود به نسل های دیگر می شود و ثبات و استحکام آن می تواند در ثبات جامعه موثر واقع گردد. اما آنچه ثبات و استحکام خانواده را تهدید می کند و باعث از هم پاشیدگی آن می شود طلاق می باشد. طلاق امری است که تاثیرات نا مطلوبی بر خانواده و اجتماع دارد. مسلما کسی دوست ندارد پایان زندگی اش طلاق باشد اما گاهی بنابر دلایلی از جمله اختلافات فرهنگی، سطح طبقاتی، عوامل جنسی، عاطفی و...افراد مجبور می شوند که این تجربه تلخ را بچشند. طلاق مسئله ای است که تمامی کشورها با آن رو به رو هستند البته باید گفت که طلاق در هر کشوری متناسب با فرهنگ آن کشور شکل های مختلفی دارد و در هر کشور شرایط و قوانین متفاوتی را دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی حق طلاق در قانون ایران و فرانسه و آثار آن می باشد. این پژوهش به روش مروری و از نوع کتابخانه ای انجام شده است. و برای جمع آوری اطلاعات به منابع معتبر و مکتوب در این زمینه چون کتب، مقالات ، نشریات و مجلات معتبر مراجعه شد، بدین صورت که ابتدا مطالب مرتبط از منابع مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و بعد از مورد بررسی قرار دادن و انسجام آن ها به مطالب منسجم حاضر دست یافتیم. در این پژوهش طلاق در ایران و کشور فرانسه را مورد تحلیل و ارزیابی دقیق قرار داده ایم.

    کلیدواژگان: طلاق، حق طلاق، حق طلاق در ایران، حق طلاق در فرانسه
  • سحر جلینی * صفحات 59-71

    افزایش سن باعث تغییراتی در تمامی اندام های صورت می گردد. پوست و بافت زیرپوستی مثل چربی ها، پلک ها و چشم، بینی، استخوان ها، لب ها، چانه و گونه همگی دستخوش دچار تغییر می شوند. پوست به عنوان پوشاننده تمامی ارگان های صورت در این میان از همه مهم تر است. بدن انسان به طور طبیعی کلاژن و الاستین تولید می کند و این دو ماده نقش با اهمیت در ارتجاع پذیری پوست دارند. به هر حال با افزایش سن یا بنا به دلایل دیگری، تولید این مواد توسط بدن کاهش پیدا می کند و به مرور زمان بافت های قوام دهنده پوستی مثل بافت های کلاژن تحلیل رفته و قدرت ارتجاعی پوست کم می شود. بنابراین ما در این پژوهش سعی کردیم ابتدا با توضیحی از مفهوم پیری پوست به بررسی یافته های مقالات انجام گرفته در زمینه راهکارهای درمانی برای جلوگیری از تشدید پیری و چروکیدگی پوست بپردازیم. روش تحقیق تجزیه و تحلیل کتابخانه ای- مروری است که برای گردآوری اطلاعات از مقالات، اسناد، کتب، پایان نامه ها و پایگاه های اینترنتی مگیران، سیویلیکا، ایران داک و Sid در این حوزه بهره گرفته ایم. نتایج بررسی های حاکی از اثربخشی انواع مختلفی از روش های درمانی از جمله پپتیدهای زیست فعال، قارچ ری شی، سیانوباکتری ها در کرم های ضدآفتاب، طب سوزنی، محصولات دریایی، جلبک های و غیره برافزایش کلاژن سازی پوست و جلوگیری از پیری و چروکیدگی آن بودند.

    کلیدواژگان: طب سنتی، پیری پوست، چروکیدگی، محصولات دریایی
  • سید محمدجواد گرجی * صفحات 72-77

    یکی از بزرگترین چالش های مدیریت شهری، توانمند سازی اجتماع محور یا توانمند سازی محلات شهر است که مبتنی بر چهار باور است: الف- محلات شهر، خلاقیتی باور نکردنی و علاقه فراوانی به ادامه بقاء دارند. ب- توسعه سیاست های مدیریت شهری در سطح محله، موفق تر از سطح شهر است. ج-وقتی ساختارهای مدیریت شهری، به محلات فرصت کافی دهند، آنها بهترین گزینه را برای بهبود وضعیت خود و ارتقای توانمندی، سلامت و کیفیت زندگی شهروندان خود انتخاب می کنند. د- در محلات با تنوع قومیتی، رویکرد عمومی جامعه در پیش گرفته می شود. توسعه توانمندی و مشارکت های محلی یکی از راهکارهای شناخته شده برای دست یابی به عدالت در جوامع می باشد و رفع بی عدالتی، نیازمند تصویب سیاست های همگانی شفاف و واضح از سوی دولتها، توسعه قراردادهای اجتماعی جدید و افزایش همبستگی شهروندان در محلات می باشد. مقاله حاضر با رویکردی عملیاتی سعی در شناسایی و به رسمیت شناختن ظرفیت های بالقوه محلات داشته و با ارائه الگویی مرحله بندی و گام به گام سعی داشته است در توانایی کارشناسان حوزه اجرایی شهر مشهد برای افزایش بهره گیری از ظرفیت های اجتماعی بیش از 150محله شهر مشهد گام بردارد. با توجه به مراحل توانمندسازی شهروندان و محلات شهر مبتنی بر رویکردهای مشارکتی و چرخه توسعه و تکامل پروژه های توانمندسازی شهروندان و محلات مبتنی بر رویکردهای مشارکتی، مجموعا یافته ها در سه بخش دسته بندی می شوند: بخش اول: تعیین وضعیت موجود محله، نیازها، اهداف، منابع و موانع و طراحی فعالیت های پروژه. بخش دوم: اجرا و بخش سوم: پایش و ارزشیابی.

    کلیدواژگان: توانمندسازی، محله، شهروند، شورای اجتماعی
  • محبوبه یعقوبی * صفحات 78-90

    امروزه روش های جدیدی در فرایند تعلیم و تربیت و آموزش به وجود آمده است که یکی از این روش ها استفاده از تکنولوژی در حوزه آموزش و یادگیری می باشد. هدف از نگارش پژوهش حاضر بررسی فواید و نقش تکنولوژی در آموزش و تعلیم و تربیت می باشد. روش پژوهش حاضر استفاده از روش کتابخانه ای بوده و برای جمع آوری اطلاعات آن به منابع اطلاعاتی مکتوب همچون کتب، مقالات، نشریات و مجلات معتبر مراجعه شد که بعد از جمع آوری مطالب و مورد تجزیه و تحلیل قرار دادن به یافته هایی منسجم در این زمینه دست یافتیم. استفاده از تکنولوژی آموزشی در فرایند یادگیری و تعلیم تربیت برای دانش آموزان جذابیت زیادی دارد زیرا تکنولوژی آموزشی تئوری و عمل را باهم ترکیب کرده و چون هم زمان چند حس را درگیر می کند می تواند باعث یادگیری عمیق در دانش آموزان شود.

    کلیدواژگان: تکنولوژی آموزشی، تکنولوژی آموزشی در آموزش و یادگیری
  • محمدرضا زارع * صفحات 91-102

    شرایط کنونی اقتصاد کشور سبب گردیده تا بازارهای مالی با نوسانات مداوم قیمت در مواردی نظیر مسکن، طلا و ارز مواجه باشند و به دنبال آن بی ثباتی در بخش اقتصادی کشور رواج پیدا کند. همچنین بانک ها مهم ترین موسسات پس انداز، تجهیز و تخصیص منابع مالی هستند که این نقش آن ها را به یکی از عوامل موثر در رشد و توسعه اقتصادی کشور تبدیل کرده است و از طرفی به دلیل عدم برخورداری از بازارهای مالی گسترده و فعال، اهمیت این صنعت در بخش اقتصادی کشور چندین برابر شده است. نوسانات اقتصادی کشور تاثیر بسیاری بر تمامی بخش های جامعه از جمله نظام های بانکی داشته که علاوه بر بالا رفتن ریسک اعتباری بانک، تسهیلات پرداختی، سوددهی و سایر عوامل آن را تحت کنترل خود در آورده است. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، در این پژوهش به بررسی کتب، پایان نامه ها، پایگاه های اینترنتی و یافته های مقالات انجام گرفته در زمینه رابطه بین شرایط بی ثباتی اقتصادی کشور بر اصول وام دهی بانک ها پرداختیم. نتایج بررسی های کتابخانه ای- مروری حاکی از آن بود که رشد اقتصادی یعنی ظرفیت های تولیدی کشور که موجبات رفاه مردم را فراهم می کند. بی ثباتی و وجود نوسان در سایر بخش های کشور، باعث بی ثباتی اقتصاد کلان می شود که به دنبال آن پیچیده شدن فرایند دریافت تسهیلات، افزایش نرخ بهره تسهیلات و درنتیجه افزایش معوقات بانکی را در پی خواهد داشت.

    کلیدواژگان: بی ثباتی اقتصادی، تسهیلات، ریسک اعتباری، وام دهی
  • ذبیح الله فضلی * صفحات 103-112

    امراض ولادی قلب (CHD) با شیوع سه در هر یکهزار تولد، یکی از شایع ترین ناهنجاری ولادی در نوزادان محسوب می شوند و علت اصلی مرگ ومیر ناشی از بیماری های مادرزادی می باشند (سبزه ای، 1398: 565). شیوع بیماری های مادرزادی قلبی در اطفال کمتر از 5 سال به شدت وابسته به عوامل مختلفی است که شامل عوامل ژنتیکی و محیطی می شود. عوامل ژنتیکی شامل وراثت بیماری از والدین به فرزندان است. همچنین، عوامل محیطی مانند عفونت های ویروسی در دوره بارداری، مصرف مواد مخدر یا الکل توسط مادر در دوران بارداری و تغذیه نامناسب مادر در طول بارداری می توانند بر شیوع بیماری های مادرزادی قلبی در اطفال تاثیرگذار باشند. هدف از تحقیق حاضر بررسی شیوع بیماری های مادرزادی قلبی نزد اطفال کمتر از 5 سال می باشد. تحقیق حاضر یک تحقیق کاربری بوده و داده ها با استفاده از دوسیه های موجود از تمام اطفال مبتلا به بیماری های مادرزادی با سن کمتر از 5 سال بستری شده در شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخی طی سال 1402 جمع آوری گردیده است. جامعه آماری (سمپل سایز) این تحقیق را تمام (1040) نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. داده ها از طریق دوسیه مریضان جمع آوری سپس وارد نرم افزار SPSS 27 گردیده و تجزیه و تحلیل صورت گرفت. از جمله 1040 طفل، 598 تن آنها مذکر و 442 تن آنها مونث بودند. از جمله اطفال 457 تن داخل شهر مزار شریف زندگی می کردند، 356 تن ولسوالی ها و قریه های مربوط ولایت بلخ و 227 تن خارج از ولایت بلخ سکونت داشتند. شغل پدر اکثریت آنها غریبکاری بوده (36.8%). سن مادر اکثریت اطفال 30-40 سال بود(907/ 87%). از جمله 483 تن بدون قرابت فامیلی و 557 تن دارای قرابت فامیلی بودند. بیشترین تشخیص به ترتیب در (305) طفل PFO، در (179) طفل ASD، در (128) طفل PDA و ASD و در (113) طفل ASD تشخیص داده شده و کمترین تشخیص میان اطفال (1) طفل TGA, ASD, PFO ، PDF, AVCD و VSD, ASD. TGA مشاهده شده است.

    کلیدواژگان: ASD، PDA، PFO، TGA، AVCD، AS
  • پریسا الفتی فر *، سمیه یاوری روشن، سمیه مرادی، فائزه حیدری شیخی آبادی صفحات 113-125

    هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش شیوه های تربیتی بر تاب آوری روانی و سلامت روانی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی بود. طرح پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودکان کم توان ذهنی مدرسه استثنایی شهر کرمانشاه بودند. نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس 30 نفر در دو گروه آزمایشی و گواه (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) قرار گرفتند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) و سلامت روانی گلدبرگ و هیلر (1979) بود. نتایج با استفاده از تحلیل کواریانس نشان داد. آموزش شیوه های تربیتی با توجه به میانگین تاب آوری مادران دارای کودکان کم توان ذهنی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تاب آوری مادران دارای کودکان کم توان ذهنی گروه آزمایش شده است. آموزش شیوه های تربیتی با توجه به میانگین سلامت روانی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش سلامت روانی مادران دارای کودکان کم توان ذهنی گروه آزمایش شده است.

    کلیدواژگان: تاب آوری، سلامت روان، کم توان ذهنی، شیوه های تربیتی
  • محمدرضا بختیاری *، سحر عبدالعظیمی، محمود جمالی ورزنه صفحات 126-141

    هدف پژوهش حاضر رابطه ناتوانی در پردازش شناختی هیجانی، تفکرات غیر منطقی و تعهد زناشویی با وابستگی به شبکه های اجتماعی در زنان متاهل بود. روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. در این پژوهش جامعه آماری کلیه زنان متاهل شهر تهران بودند. نمونه آماری نیز با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 234 نفر انتخاب شدند.. ابزارهای مورد استفاده این پژوهش؛ پرسشنامه های ناتوانی در پردازش شناختی هیجانی تورنتو (2000)، تفکرات غیر منطقی جونز وهمکاران (1994)، تعهد زناشویی آدامز و جونز (1997) و استفاده از شبکه های اجتماعی سلیمی (1393) بود. یافته ها با استفاده از روش های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، نشان داد بین ناگویی اجتماعی با وابستگی به شبکه های اجتماعی در زنان متاهل رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین تفکرات غیر منطقی با وابستگی به شبکه های اجتماعی در زنان متاهل رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد. بین تعهد زناشویی با وابستگی به شبکه های اجتماعی در زنان متاهل رابطه منفی و معنی داری وجود دارد. متغیر ناگویی اجتماعی با ضریب بتای 34/0 و متغیر تفکرات غیر منطقی با ضریب بتای 23/0، می توانند به طور مثبت و معنی داری و متغیر تعهد زناشویی با ضریب بتای 31/0، می توانند به طور منفی و معنی داری وابستگی به شبکه های اجتماعی در زنان متاهل را پیش بینی کنند.

    کلیدواژگان: ناتوانی در پردازش شناختی هیجانی، تفکرات غیر منطقی، تعهد زناشویی، شبکه های اجتماعی
  • بررسی دستگاه های کنترل کننده سیستم های توربین بادی
    حمید لشنی * صفحات 142-154

    امروزه با افزایش روزافزون مصرف انرژی و کاهش منابع سوخت فسیلی و آثار زیان آور آن بر محیط زیست توجه به انرژی های نو، به ویژه انرژی بادی ، به یک اولویت مهم تبدیل شده است و با توسعه فناوری و افزایش تقاضا برای انرژی پاک، توجه به توربین های بادی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی در تولید انرژی برای جامعه گسترش یافته است. از این رو، کنترل توربین های بادی به منظور بهره وری حداکثری و مقاومت در برابر نوسانات ضروری به نظر می رسد. سیستم های کنترل کننده ، ضمن ماکزیمم کردن توان تولیدی توربین های بادی می توانند به پایداری سیستم و کاهش ناپایداری ها کمک کنند. پژوهش حاضر تجزیه و تحلیل کتابخانه ای- توصیفی می باشد که با گرد آوری اطلاعات از طریق مقالات، کتب، اسناد و پایگاه های الکترونیکی معتبر اقدام به مرور جامع و سیستماتیک از سیستم های کنترل کننده توربین بادی و بررسی ویژگی ها، عملکرد، این سیستم ها کرده است. یافته های حاصله حاکی از آن است که بهره گیری روش های کنترل کننده ضمن بهبود عملکرد سیستم های بادی، موجب به حداقل رساندن خطاهای تغییرات بسامد، بهینه سازی توان و کاهش هزینه ها نیز می شود.

    کلیدواژگان: کنترل کننده، توربین بادی، کنترل، کنترلگر
  • فاطمه رمضانی * صفحات 155-171

    خانواده نخستین محیط اجتماعی است که فرد در آن قرار می گیرد و رشد می یابد . اصلی ترین پایه های شخصیتی هر انسانی در بستر خانواده شکل می گیرد به همین دلیل است که اهمیت خانواده بسیار مهم می باشد. یکی از نقش های مهمی که خانواده دارد تربیت صحیح فرزندان می باشد اگر تربیت به شیوه صحیح در خانواده اتفاق بیوفتد شاهد جامعه ای با اعضای خوب خواهیم بود. یکی دیگر از نقش های مهم والدین پیشگیری فرزندان شان از آسیب ها و انحرافات اجتماعی می باشد. هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش خانواده در تعلیم و تربیت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی فرزندان می باشد. این پژوهش به روش مروری انجام شده است و برای گردآوری اطلاعات آن به منابع معتبر و مکتوب از جمله مقالات، کتب و مجلات مراجعه شد و بعد از استخراج مطالب مربوطه به دسته بندی و انسجام آن ها اقدام کرده و پژوهش را به نگارش در آوردیم. در این مقاله علاوه بر بررسی نقش والدین در تربیت فرزندان به مبحث آسیب های اجتماعی و تاثیری که خانواده در کاهش و پیشگیری آسیب های اجتماعی داشته پرداخته شد.

    کلیدواژگان: خانواده، آسیب های اجتماعی، نقش خانواده در پیشگیری از آسیب های اجتماعی
  • محمد نوروز صابری * صفحات 172-178

    زردی یکی از شایع ترین بیماری ها در میان اطفال است که سبب مراجعه والدین به متخصصان اطفال می شود. در این بیماری، جلد و اسکیرا به دلیل انباشتگی رنگدانه ای زردرنگ به نام «بیلی روبین» در جلد و غشای مخاطی به سمت زرد شدن می گراید (wang, etal, 2021). از این رو شناسایی عوامل خطر زردی، می تواند سیر زردی و عوارض ناشی از آن را تحت تاثیر قرار دهد (Gottimukkala, etal, 2023). تحقیق حاضر یک تحقیق کاربردی بوده که با استفاده از دوسیه های موجود از تمام نوزادان مبتلا به زردی در شفاخانه حوزوی ابوعلی سینای بلخی طی سال 1401 می باشد. سمپل سایز این تحقیق را تمام اطفال مراجعه کننده در سرویس داخله و اطفال تشکیل میدهد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و فورمول کوکران (3629) نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب گردیدند. داده ها از طریق دوسیه مریضان جمع آوری سپس وارد نرم افزار SPSS 27 گردیده و تجزیه و تحلیل صورت گرفت. از جمله (3629) تن، 1740 تن مذکر و 1889 تن مونث بود که براساس فیصدی به ترتیب 48% و 52% را تشکیل می دهد. از جمله 3629 نوزاد بستر شده، 2177 تن مصاب به زردی، 762 تن ترم، 1394 تن زودس، 25 تن Kerin icterus، 1763 تن از نگاه فزیولوژی، 28 تن دارای ناسازگاری ABO، 8 تن دارای RH، 413 تن از نگاه پتالوژی و 217 تن نوزاد مبتلا به سپسیس ثبت گردیده است.

    کلیدواژگان: نوزاد، زردی، انتان، قبل از معیاد، سپسیس، ناسازگاری ABO و RH