فهرست مطالب

علوم جغرافیایی - پیاپی 45 (زمستان 1402)

نشریه علوم جغرافیایی
پیاپی 45 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1403/01/07
  • تعداد عناوین: 9
|
  • عباس دهقانی تفتی * صفحات 1-16

    انقلاب صنعتی و رشد و گسترش سریع شهرها از یک سوء و اختراع خودرو به دلیل سرعت و راحتی انسان از سویی دیگر باعث استفاده چشمگیر آن در زندگی روزمره شهرنشینان شده است. با توجه به اینکه افزایش استفاده از خودرو در شهرها اثرات زیست– محیطی نامطلوبی از جمله تغییرات آب و هوایی، آلودگی هوا، آلودگی های صوتی و در نهایت کاهش سلامتی را به دنبال دارد، مهمترین تاثیر آن باعث کاهش و نیز کمرنگ شدن ارتباط مردم با فضاهای شهری شده است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی توسعه و کیفیت پیاده راه ها برای افزایش مطلوبیت جوامع و انسان ها از طریق تحلیل و ارزیابی تجربیات کشورهای موفق انجام شده است. نتایج پژوهش نشان داد که فضاهای شهری به ویژه در کلانشهرهای کشور عملکرد مفید خود را بر تجمع انسان ها و توسعه مناسبات اجتماعی به دلیل استفاده بیش از حد انسان ها به اتومبیل از دست داده است. بنابراین سنجش و اجرای برنامه ریزی شهری نه تنها با مالکیت انسانی، بلکه با مقیاس اتومبیل ها یا حمل ونقل بصورت محدود نیز امری ضروری می باشد.

    کلیدواژگان: توسعه پایدار، حمل و نقل، مزایا و معایب
  • شیلا شیخ، کتایون علیزاده *، حمید جعفری صفحات 17-37

    رشد روز افزون ساخت و ساز و غلبه معماری مدرن در جهان باعث گردید در آغاز قرن 21 مشکلات پیچیده ای در عرصه محیط زیست بوجود آید و وضعیت جهان به توسعه ای ناپایدار گواهی دهد. نگاهی گذرا بروضعیت محیط زیست جهان در دو دهه گذشته نشان می دهد که علی رغم حساسیت های اخیر در زمینه محیط زیست نه تنها اثرات مخرب فعالیت های انسانی کاهش نیافته بلکه تغییرات بزرگی شامل حال شهر ها شده که وضعیت نامناسب محیط زیست را تشدید نموده است که از بارزترین آنها می توان به وجود ابرپروژه ها اشاره نمود. با توجه به این امر و جلب توجه به این موضوع که پیامدهای ساخت ابرپروژه ها بلاواسطه متوجه ساکنان منطقه می گردد، سوال اصلی تحقیق حاضر عبارت است از: سنجش اثرات ناشی از ساخت و بهره برداری ابرپروژه ها بر پایداری زیست محیطی شهر از نظر شهروندان شهر شاندیز. هدف اصلی تحقیق نیز بررسی وضعیت موجود در شهر شاندیز و تاثیرات بوجود آمده در آن براساس ساخت ابرپروژه ها می باشد. اهمیت انتخاب شهر شاندیز به دلیل موقعیت جغرافیایی ارزشمند این شهر در کنار کلان شهر مشهد بوده است. روش پژوهش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی بوده و از تکنیک پیمایش و تکمیل پرسشنامه های محقق ساخته در طیف لیکرت برای گردآوری اطلاعات استفاده گردید. با توجه جمعیت بالغ بر 14هزار نفری شهر شاندیز حجم نمونه براساس فرمول کوکران 368 نفر تعیین گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق حاکی از آن است که پایداری زیست محیطی شهر شاندیز تحت تاثیر شدید ابرپروژه های شهری قرار گرفته و باتوجه به تحقیقات مشابه سالیان قبل وضعیت نامناسب تری را تجربه می نماید. همچنین نتایج تحقیق خاطر نشان می سازند که وضعیت موجود در بهره برداری از محیط زیست باعث فشار بر اکوسیستم بستر شده که خارج از ظرفیت تحمل محیط است و درنتیجه، سبب آلودگی محیط زیست شده است.

    کلیدواژگان: توسعه پایدار، پایداری زیست محیطی، ابرپروژه ها، شهر شاندیز
  • مریم خواجوی، سیده ناهید شتاب بوشهری *، محمد سجادیان، حمیدرضا قزلسفلو صفحات 38-61

    استان خوزستان با داشتن شرایطی همچون ویژگی های طبیعی، زیستی و مناظر طبیعی کم نظیر و داشتن نژاد اسب های اصیل از مناطق مستعد برای توسعه گردشگری ورزشی به ویژه گردشگری اسب به شمار می رود اما علی رغم دارا بودن پتانسیل هایی برای توسعه و حضور در عرصه گردشگری اسب و همچنین برندسازی و خلق برندی منحصر به فرد برای بهره مندی از مزیت های این نوع گردشگری، هنوز جایگاه مناسب خود را در این زمینه نیافته است. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی شاخص های توسعه گردشکری اسب در استان خوزستان از دیدگاه خبرگان و صاحب نظران انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش شناسی به شیوه کیفی-کمی انجام شده است. در بخش کیفی اطلاعات از طریق مصاحبه با 30 نفر خبره که به شکل هدفمند انتخاب شده بودند به اشباع نظری رسید و روش تحلیل تحلیل مضمون پنج معیار مدیریتی، زیرساختی، زیست محیطی ، اجتماعی- فرهنگی و اقتصادی شناسایی شد. طی نمونه گیری هدفمند، 30 نفر از متخصصین این موضوع و خبرگان و صاحب نظران انتخاب شده است. از آنجایی که طرح اولیه پرسش نامه با استفاده از ترکیب نتایج مطالعات نظری و دستاوردهای پژوهش های تجربی مشابه تهیه و سپس طرح نهایی با اجماع نظر پانل متخصصان و کارشناسان و مشخصا در چارچوب روش دلفی استخراج شد، بنابراین هم از بعد سوابق تحقیقاتی و هم از بعد تایید متخصصان، متضمن اعتبار و روایی لازم بوده است. همچنین پایایی آن در مرحله پیش آزمون و به وسیله آلفای کرونباخ مورد سنجش قرار گرفت و نسبت به اصلاح و بهبود پرسش ها و متغیرهای مبهم و مسئله دار اقدام شد و در نهایت با توجه به نتایج نهایی آزمون آلفای کرونباخ که برای هر یک از ابعاد پرسشنامه اغلب بالای 7/0 بوده است؛ لذا می توان گفت که از پایایی مورد قبولی برخوردار است.سپس در بخش کمی با استفاده از آزمون تی تک نمونه ای در نرم افزار SPSS و وزن معیارها با روش تحلیل سلسله مراتبی محاسبه شده است. اولویت بندی شاخص های توسعه گردشگری اسب در استان خوزستان با آزمون تی تک نمونه ای و روش جدید تصمیم گیری چندمعیاره MARCOS نشان داد که شاخص مدیریتی(697/0) بیشترین تاثیر و شاخص زیرساختی (641/0) کمترین تاثیر را در گردشگری اسب در استان خوزستان داشته اند در نهایت نتایج حاکی از آن است که مدل مارکوس در برابر تغییرات احتمالی در اهمیت معیارهای تصمیم گیری حساس بوده و پایداری روش در انتخاب مهم ترین شاخص های توسعه گردشکری اسب در استان خوزستان نشان داده شده است. و در نهایت پیشنهاد می شود جهت توسعه گردشگری اسب در استان خوزستان به 5 معیار(مدیریتی، زیرساختی، اقتصادی، زیست محیطی، فرهنگی-اجتماعی) به دست آمده در این تحقیق بالاخص شاخص های مدیریتی نگاه ویژه ای داشت.

    کلیدواژگان: گردشگری، اسب دوانی، سوارکاری، مدل MARCOS، استان خوزستان
  • مرضیه موغلی * صفحات 62-83

    خشکسالی به عنوان یکی از مخرب ترین بلایای طبیعی، اثرات منفی گسترده ای برمحیط زیست و زندگی انسان دارد.در این پژوهش از داده های هواشناسی استفاده می شود . از میان این داده ها، شاخص بارش استانداردشده SPIو شاخص نمره ZSI (Z) مورداستفاده قرار می گیرندباندهای مورداستفاده از سنجنده MODIS شامل باندهای 1 تا 7 و 31 و 32 است. برای محاسبه شاخص های خشکسالی از دو نرم افزار SPI-SL-6 و DIP که بر پایه مقیاس زمانی ماهانه طراحی شده اند برای سری زمانی3 ماه استفاده گردید. برای تهیه لایه در برنامه ERDAS IMAGINE لایه stack تهیه و در برنامه ArcGIS مرز شهرستان حاجی آباد جدا و درنهایت لایه های NDVI و LST مربوط به هرسال استخراج می گردد. بررسی وقوع خشکسالی هواشناسی توسط شاخص SPI _3 در ایستگاه های مستقر در محدوده مورد مطالعه حاکی از آن است که منطقه طی سال های 1391 تا 1393سال های نرمالی از لحاظ ترسالی داشته است که این ترسالی در سال های94 تا 95 شدت یافته است. اما طی سالهای 96 تا 1400شاهد وقوع خشکسالی هایی با درجات مختلف در محدوده می باشیم که طی سالهای 98 تا 1400 این پدیده شدت می گیرد. بررسی خشکسالی هواشناسی با استفاده از شاخص ZSI در دوره زمانی 1391 تا 1400 و در بازه های زمانی 3 ماهه در محدوده مورد مطالعه نتایج تقریبا مشابهی را با شاخص SPI نشان می دهد. . مقایسه مقادیر SPI و ZSI در سالهای مختلف بیانگر همبستگی بسیار بالای در 3 ماهه اول هر سال می باشدبا توجه به اینکه در هر بازه زمانی کاهش چشمگیری در پوشش گیاهی ومراتع رخ داده که باعث فقیرشدن مراتع شده است. با نگاهی اجمالی این نکته حائز اهمیت است که بیشترین مناطقی که تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته اند مراتع کم تراکم می باشند.

    کلیدواژگان: خشکسالی، مراتع، سنجش از دور، حاجی آباد
  • مریم همتیان دهکردی، افسون مهدوی *، محمدرضا ایروانی صفحات 84-106

    بازآفرینی شهری یک زمینه متقاطع ازسیاست های شهری و یک گزینه استراتژیک مهم در ارتقای توسعه شهری در سطح جهانی است. متاسفانه درایران بسیاری از رهیافت های بازافرینی شهری باهدف ساماندهی مناطق فرسوده بانگرش تک بعدی(کالبدی)و کم توجهی به سایر ساختارهای انسانی و نقش مردم درتصمیم گیری ها زمینه فرسودگی بیشتر را فراهم کرده است. درشهر شهرکرد نیز عدم هماهنگی میان سازمان ها، متولیان واجراکنندگان طرح ها ونادیده انگاشتن نظر و نیازهای ساکنین وگروه های ذینفع درتصمیم گیری ها، هسته مرکزی شهر راباطیف وسیعی از انواع مشکلات کالبدی، اجتماعی، اقتصادی وزیست محیطی روبرو کرده است.دراین پژوهش به شناسایی ورتبه بندی شاخص های موثر بر بازآفرینی شهری کارآمد با تاکید بر توسعه فرهنگ جامعه محلی در هسته مرکزی شهرکرد پرداخته خواهدشد. به گونه ای که متناسب با بسترشهرو بهره مندی از ظرفیت نهادی بخش فرهنگ محلی، زمینه های رشد اقتصادی-اجتماعی و سیاسی محقق شود. این پژوهش با روش شناسی ترکیبی و طرح تحقیق اکتشافی انجام شده است. در پژوهش حاضر پژوهشگر کار خود را با داده های کیفی آغاز کردو در ادامه به تحلیل داده های کمی منجر شد.جمعیت مورد مطالعه پژوهش شامل نمونه منتخب از جمعیت ساکن هسته مرکزی شهر است. به منظور بررسی رابطه بین متغییرها و سنجه دقیق آن ها از ضریب همبستگی پیرسون و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزارهای AMOS24 و SPSS24 استفاده شده است. نتایج حاصل از مدل سازی معادلات ساختاری بیانگر آن است که میانگین به دست آمده برای شاخص های توسعه فرهنگ جامعه محلی شامل شاخص کالبد(3.41)، شاخص عملکرد (3.35)، شاخص فعالیت فرهنگی(3.32)، شاخص معنا(3.22)، شاخص نیاز(3.39)، شاخص امید اجتماعی(3.30) و شاخص اعتماد اجتماعی(3.36) ، از حد متوسط جامعه (3) بالاتر گزارش شده است و هرکدام تاثیر معناداری بر بازآفرینی شهری کارآمد دارند. از طرفی نتایج آزمون همبستگی نشان می دهد که بین تمامی شاخص های توسعه فرهنگ جامعه محلی وبازآفرینی شهری ارتباط معناداری وجود داردو دارای رابطه همبستگی می باشند.

    کلیدواژگان: بازآفرینی شهری، فرهنگ جامعه محلی، شهرکرد
  • محسن کوه پیما، مرضیه موغلی *، محمدابراهیم عفیفی صفحات 107-128

    امروزه به کارگیری اصول پدافند غیرعامل در برنامه ریزی شهری با هدف به حداقل رساندن خسارت های احتمالی ناشی از تهدیدهای انسان ساخت، جایگاه مهمی دارد. از اینرو هدف اصلی این پژوهش تعیین میزان اهمیت شاخص های ژئومورفولوژی موثر بر آسیب پذیری پهنه های شهری، ارزیابی شهر شیراز بر اساس این شاخص ها و شناسایی پهنه های آسیب پذیر شهر شیراز در شرایط وقوع تهدیدهای انسان ساخت احتمالی است. این پژوهش از نظر روش شناسی، توصیفی - تحلیلی و موردی است. به منظور شناسایی پهنه های آسیب پذیر شهر شیراز از مدل تلفیقی تحلیل سلسله مراتبی فازی و میانگین گیری وزن دار مرتب در سیستم اطلاعات جغرافیایی استفاده شد. نقشه های مربوط به معیارهای سنجش آسیب پذیری با به کارگیری منطق فازی و روش تحلیل سلسله مراتبی Fuzzy ANP در سیستم اطلاعات جغرافیایی تهیه و سپس نقشه های فازی با استفاده تابع ترکیب خطی وزن دار با یکدیگر ترکیب و با استفاده از شیوه میانگین گیری وزن دار مرتب (OWA) نقشه های نهایی آسیب پذیری محدوده مورد مطالعه تهیه می گردد. جهت شناسایی ویژگی و قابلیت و محدودیت ها یک عارضه ژئومورفولوژیکی در پدافند غیرعامل در تحلیل این ناحیه از بعد تحلیل سیستم ارضی و نیز تجزیه و تحلیل همه این عوارض با روش و مدل SWOT استفاده گردیده است. بیشترین آسیب پذیری مربوط به منطقه مرکزی شهر و کوی ولیعصر است. عوارض ژئومورفولوژی (ارتفاعات و مخروط افکنه ها) شمال وغرب شهر شیراز اهمیت دو چندان دارد و نسبت به سایر عوارض از اهمیت بیشتری در پدافند غیرعامل برخوردار هستند. دلایل شامل وجود فعالیت های گسلی و تکتونیکی، تاثیرات زلزله، تغییرات در روند تاقدیس و چین خوردگی ها، تاثیر بر روی زیرساخت های شهری و اهمیت در پدافند غیرعامل هستند. بنابراین، برنامه ریزی مناسب برای مدیریت و پدافند غیرعامل عوارض ژئومورفولوژی در این مناطق توصیه می شود.

    کلیدواژگان: عوارض ژئومورفولوژیک، آسیب پذیری، کالبد شهر، پدافند غیرعامل، شهر شیراز
  • ساجده مهرابی، افسون مهدوی *، مهین اسلامی شهربابکی، مهشید تجربه کار صفحات 129-147

    فضاهای شهری نقش اصلی و مهمی در زندگی شهری ایفا می کنند که محل برخورد رفتارها و افکارهای استفاده کنندگان فضا می باشد. انسان به عنوان یکی از عوامل تشکیل دهنده ی محیط هم از محیط تاثیر پذیرفته و هم آن را دست خوش تغییر می کند. باتوجه به اهمیت بالای عوامل تاثیرگذار فضاهای شهری بر رفتار استفاده کنندگان از آن فضا و برای پر کردن شکاف مطالعات موجود، این مقاله با روش فراترکیب کیفی از مطالعات کیفی مبتنی بر رفتار شهروندان در فضاهای شهری با استفاده از روش هفت گانه ساندوسکی و باروسو ارائه می شود. هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر عوامل مختلف فضای شهری بر فرایند ادراک و رفتار افراد استفاده کنندگان از آن است. این تحقیق از روش فراترکیب کیفی بهره برده است، که این روش به ترکیب داده های کیفی و تحلیل آن ها با هدف بررسی یک پدیده پیچیده می پردازد. جامعه آماری این پژوهش مقالات و پژوهش های انجام شده در زمینه تاثیر فضاهای شهری بر ادراک و رفتار از سال 2010 تا 2022 می باشد. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار Atlas.ti تحلیل شده و با روش تحلیل محتوا، الگوها و ارتباطات موجود بین داده ها شناسایی شده اند. نتایج پژوهش نشان می دهد که عوامل مختلفی از جمله عوامل کالبدی، عملکردی، اجتماعی، ادراکی و زیست محیطی فضاهای شهری بر فرایند ادراک و رفتار تاثیرگذار هستند.

    کلیدواژگان: فضای شهری، رفتار، ادراک، ادراک فضا، فراترکیب کیفی
  • مهناز عامری، محمدابراهیم عفیفی *، مرضیه موغلی صفحات 148-164

    از فراوان ترین و خسارت بارترین مخاطرات محیطی، سیلاب می باشد که با تاثیر بر زندگی انسان، باعث آسیب های شدید اقتصادی در سراسر جهان شده است. به طور طبیعی سیلاب های ناشی از باران در مناطق گرم و معتدل و سیلاب های ناشی از ذوب برف در مناطق معتدل و سرد ایجاد می شوند و همین مسئله اهمیت موضوع کنترل سیلاب و کاهش خسارت های ناشی از آن را نمایان می نماید. هدف از پژوهش حاضر، شناسایی پهنه های خطر سیلاب در شهر اهواز است. در این پژوهش با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی، منطق فازی و تلفیق آن با امکانات سیستم اطلاعات جغرافیایی، پدیده سیلاب در شهر اهواز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. برای ریز پهنه بندی خطر سیلاب از 6 معیار تاثیرگذار در سیل خیزی شهر اهواز شامل ارتفاع، شیب، فاصله از رودخانه، فاصله از پل، پوشش زمین و لیتولوژی استفاده شده است. بر اساس نتایج حاصل از پژوهش بخش زیادی از محدوده شهری اهواز دارای پتانسیل آسیب پذیری بالایی است. براساس نتایج حاصله، مناطق میانی شهر اهواز به دلیل نزدیکی به رودخانه کارون، داشتن شیب کم (کم تر از 5 درصد)، ارتفاع کم و همچنین تراکم بالای نواحی سکونتگاهی، دارای پتانسیل آسیب پذیری بالایی است.

    کلیدواژگان: سیلاب شهری، مدیریت سیلاب، منطق فازی، مدل AHP، شهر اهواز
  • هانیه توکلی *، احمد خادم الحسینی، امیر گندمکار، مهری اذانی صفحات 165-180

    رشد و توسعه جوامع انسانی همواره موازی با تولید و مصرف انرژی بوده است وابستگی به انرژی و به تبع آن رشدمصرف انرژی فسیلی، موجب افزایش مشکلات زیست محیطی می شود .بطوری که امروزه حفظ سلامت اتمسفر از مهمترین پیش شرطهای توسعه اقتصادی پایدار جهانی به شمار می آیداز این رو است که دهه های آینده بعنوان سالهای تلاش مشترک جامعه انسانی برای کنترل انتشار کربن، کنترل محیط زیست و در واقع تلاش برای تداوم انسان بر روی کره زمین خواهد بود..از این رو در این تحقیق، هدف اصلی امکانسنجی یک نیروگاه متصل به شبکه با استفاده از انرژی خورشیدی بوده که علاوه بر تامین برق مورد نیاز، باعث کاهش آلودگی زیست محیطی میشود. در این مقاله، ابتدا شرایط اقلیمی و تابش محل احداث نیروگاه مورد بررسی قرار میگیرد سپس ماژول و اینورتر مناسب انتخاب شده مطالعات فنی نیروگاه صورت میپذیرد در این بررسی، آرایش بهینه پنلها و اثر سایه اندازی آنها روی یکدیگر با استفاده از نرم افزار PVSystانجام گرفت نتایج به دست آمده این نیروگاه 20پنل در هشتادودو ردیف با اشغال مساحتی حدود10758متر مربع طراحی گردیدخروجی سالانه این نیروگاه با استفاده ازنرم افزارPVSystدر حدود 3547مگاوات ساعت است در نهایت، گزارش شبیه سازیهای انجام شده ارائه میشود.

    کلیدواژگان: انرژی، نیروگاه فتوولتائیک، پنل خورشیدی، اینورتر، نرم افزارPVSYST
|
  • Abbas Dehghani Tafti * Pages 1-16

    The industrial revolution and the rapid growth and expansion of cities, on the one hand, and the invention of the automobile due to the speed and convenience of humans, on the other hand, have led to its significant use in the daily life of city dwellers. Considering that the increase in the use of cars in the cities leads to adverse environmental effects such as climate change, air pollution, noise pollution and ultimately health reduction, the most important effect is the reduction and dimming of people's communication. with urban spaces. In this regard, the current research was conducted with the aim of investigating the development and quality of sidewalks to increase the usefulness of societies and people through the analysis and evaluation of the experiences of successful countries. The results of the research showed that urban spaces, especially in the metropolises of the country, have lost their useful function on the gathering of people and the development of social relations due to the excessive use of cars by people. Therefore, it is necessary to measure and implement urban planning not only with human ownership, but also with the scale of cars or limited transportation.

    Keywords: Sustainable Development, Transportation, Advantages, Disadvantages
  • Marzieh Mogholi * Pages 62-83

    Drought, as one of the most destructive natural disasters, has extensive negative effects on the environment and human life. Meteorological data is used in this research. Among these data, SPI standardized precipitation index and ZSI score index (Z) are used. The bands used by MODIS gauge include bands 1 to 7, 31 and 32. In order to calculate the drought indices, SPI-SL-6 and DIP software, which are designed based on the monthly time scale, were used for a 3-month time series. To prepare the layer in the ERDAS IMAGINE program, the stack layer is prepared and in the ArcGIS program, the border of Haji Abad city is separated and finally the NDVI and LST layers related to each year are extracted. The investigation of the occurrence of meteorological drought by the SPI _3 index in the stations located in the study area indicates that the region had normal years in terms of drought during the years 1391 to 1393, which intensified in the years 1994 to 1995. But during the years 1996 to 1400, we witness the occurrence of droughts with different degrees in the region, which intensified during the years 1998 to 1400. The investigation of meteorological drought using the ZSI index in the period of 2011 to 2014 and in 3-month intervals in the studied area shows almost the same results as the SPI index. . The comparison of SPI and ZSI values in different years shows a very high correlation in the first 3 months of each year, considering that a significant decrease in vegetation and pastures has occurred in each period of time, which has caused the impoverishment of pastures. At a glance, it is important to note that the most drought-affected areas are low-density pastures.

  • Hematian Dehkordi, Afsoon Mahdavi *, Mohammad Reza Iravani Pages 84-106

    Urban regeneration is a cross field of urban policies and an important strategic option in promoting urban development at the global level. Unfortunately, in Iran, many urban regeneration approaches with the aim of organizing worn-out areas with a one-dimensional (physical) attitude and little attention to other human structures and the role of people in decision-making have provided the ground for further wear and tear. In the city of Shahrekord, the lack of coordination between the organizations, the trustees and the project implementers, and the disregarding of the opinions and needs of the residents and interested groups in the decisions, the central core of the city has faced a wide range of physical, social, economic and environmental problems. In this research, the identification and classification of indicators We have discussed the effective methods for efficient urban regeneration with an emphasis on the development of local community culture in the central core of Shahrekord. In such a way that the areas of economic, social and political growth are realized in accordance with the city's infrastructure and benefiting from the institutional capacity of the local culture sector. This research was done with a combined methodology and an exploratory research plan. In the current research, the researcher starts his work with qualitative data, which will lead to the analysis of quantitative data. In order to investigate the relationship between the variables and their precise measurements, Pearson's correlation coefficient was used, and AMOS24 and SPSS24 software were used to analyze the data. The results of structural equation modeling show that the average obtained for the local community culture development indicators includes Physical indicator index (3.41), economy and activity indicator (3.35), cultural activity index (3.32), demand index (3.22), need index. (3.39), social hope index (3.30) and social trust index (3.36) are reported to be higher than the community average (3) and each has a significant impact on efficient urban regeneration. On the other hand, the results of the correlation test show that there is a significant relationship between all indicators of the development of local community culture and urban regeneration and they have a correlation relationship.

  • Marzieh Mogholi *, Mohammad Ebrahim Afifi Pages 107-128

    Starting to apply the principles of passive defense in urban planning with the aim of minimizing the possible possibilities caused by man-made threats has an important place. Therefore, the main goal of this research is to determine the importance of urban medical geomorphology indicators on the vulnerability of the area, to evaluate the city of Shiraz based on these indicators and to identify the vulnerable areas of the city of Shiraz in the environmental conditions of possible man-made hazards. This research is descriptive-analytical and case in terms of methodology. In order to identify the vulnerable areas of Shiraz city, the integrated model of fuzzy hierarchical analysis and weighted measurement is used in the geographic information system. Maps related to vulnerability measurement criteria using fuzzy and ANP fuzzy logic chain analysis method in geographic information system, preparing fuzzy maps using weighted linear combination with combined combination and using the method of weighted ordinal measurement (OWA) The final vulnerability maps of the studied area are prepared. In the following, with the aim of identifying and identifying the acute geomorphological complications in passive defense, in the analysis of this region, the analysis of the territorial system has been used, as well as the analysis of all these complications with the SWOT method and model. The most vulnerable is related to the central area of the city and Koi Waliasr. The effects of geomorphology (elevations and alluvial cones) in the north and west of Shiraz city are more and more important than other effects in passive defense.

    Keywords: Geomorphological Effects, Vulnerability, City Body, Passive Defense, Shiraz City