فهرست مطالب

نشریه مطالعات سیاسی جهان اسلام
پیاپی 48 (زمستان 1402)

  • تاریخ انتشار: 1402/10/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مسعود اخوان کاظمی، مبارکه صداقتی*، طاهره حسن پور صفحات 1-23
    هدف
    این مقاله بررسی روابط چین و سوریه و تاثیر آن بر قدرت منطقه ای ترکیه است و تلاش دارد تا به این سوال پاسخ دهد که روابط چین و سوریه در سال های 2011 تا 2021، چگونه بر منافع و قدرت منطقه ای ترکیه تاثیر گذاشته است؟
    روش
    برای پاسخ به هدف این پژوهش از روش تبیینی-تحلیلی استفاده شده است.
    یافته ها
    جایگاه ژئوپلتیک ترکیه در منطقه غرب آسیا دریای سیاه و مدیترانه، این کشور را در مرکز یک محیط ژئوپلتیک مهم در جهان قرار داده است. ترکیه بعد از بی ثباتی های ناشی از قیام های عربی در منطقه در سال 2011، برای حفط جایگاه خود در برابر تهدیدها و چالش ها، رویکردی قدرت محور در جهت تقویت قدرت منطقه ای خود در پیش گرفت. در این میان، بحران سوریه به محل تضاد منافع چین و ترکیه در منطقه تبدیل گردیده و حمایت چین از دولت سوریه، قدرت منطقه ای ترکیه را تحت تاثیر قرار داده است. در پاسخ و با استفاده از روش پژوهش تبیینی-تحلیلی، فرضیه مقاله این است که «روابط چین و سوریه از طریق حمایت سیاسی چین از بشار اسد و برقراری روابط اقتصادی و تجاری با این کشور، بر قدرت منطقه ای ترکیه در این مقطع، تاثیرگذاشته و موجب تضعیف آن شده است».
    نتیجه گیری
    یافته های پژوهش نشان می دهند برقراری روابط سیاسی-اقتصادی بین چین و سوریه و حمایت این کشور از دولت بشار اسد و حمایت پکن ازعملیات ضد تروریستی در منطقه در تعارض با منافع قدرت منطقه ای ترکیه بوده و موجب تضعیف رویکرد قدرت محور این کشور در منطقه شده است.
    کلیدواژگان: ترکیه، چین، سوریه، اقتصاد، امنیت، قدرت منطقه ای، واقع گرایی تهاجمی
  • شکیب ضربی قلعه حمامی، عبدالرسول حسنی فر*، خدیجه اسدی سروستانی صفحات 25-47
    بدیهی است که رفتار سیاسی یک ملت برخاسته از فرهنگ سیاسی آن جامعه است که سرنوشت آنها را رقم خواهد زد و وضعیت فعلی آنها نیز نشان از فرهنگ سیاسی ای است که در نسل های گذشته نهادینه شده است. این پژوهش با هدف بررسی جایگاه فرهنگ سیاسی در تحولات افغانستان از سقوط طالبان تا حاکمیت مجدد آن ها انجام شده است. داده های این پژوهش بوسیله مصاحبه نیمه ساختاریافته با 35 نفر از افرادی با ملیت افغانستانی انجام شده است. مصاحبه ها به روش گرندد تئوری، کدگذاری و سپس مضامین آن ها استخراج و تحلیل شده است. طبق یافته های این پژوهش، بستری که در فراخور یک فرهنگ سیاسی قومی که در تمامی سطوح جامعه افغانستان شکل گرفته در کنار عللی چون عملکرد ضعیف و فاسد دولت و مداخله عواملی ناشی از عملکرد منفی نهادهای سیاسی باعث شد تا راهبرد ملت افغانستان در واکنش به این شرایط، ابراز احساس تنفر و سرشکستگی نسبت به دولت و قطع امید و مایوسی نسبت به دولت باشد. پیامد این فرایند نیز این بود که افغانستان بدلیل نداشتن بستر اجتماعی لازم و ضعف ساختاری هنوز راه درازی برای رسیدن به دموکراسی در پیش دارد. ماحصل این رویه ی نادرست نیز مهیا شدن شرایط لازم برای حاکمیت مجدد طالبان بود.
    کلیدواژگان: فرهنگ سیاسی، افغانستان، قدرت، قوم گرایی، فساد ساختاری، طالبان
  • امیر آقاجانی، سید اسدالله اطهری*، محمدرضا حاتمی، حجت الله درویش پور صفحات 49-70

    یکی از گفتمان های اصلی در جهان معاصر، مسئله اسلام هراسی است که از نیمه دوم قرن 20 با وقوع جنبش های آزادی-خواهی اسلامی و مهمتر از همه انقلاب اسلامی ایران تشدید شد و در این میان مسیحیان صهیونیست، شیعیان را خطری عمده از جانب تمدن اسلامی برای باورها و آموزه های دینی خود پنداشته و با هدایت گسترده رسانه ها سعی داشته افکار عمومی جهان را بر ضد شیعیان شکل دهند. حال سوال اینست که هدف اصلی مسیحیت صهیونیستی از ترویج و تبلیغ مسئله اسلام هراسی چیست؟ فرضیه بیانگر این است که مسیحیت صهیونیستی جریانی فرهنگی، سیاسی و گفتمانی بوده که با تکیه بر آموزه های تلمودی و نزاع آخرالزمانی، قصد دارد با ترویج اسلام هراسی، مهمترین دشمن اسرائیل (مسلمانان) را نابود و باعث تداوم بقاء این رژیم گردد. چارچوب نظری مقاله با الهام از روش تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، درصدد اثبات این فرضیه است که با استعانت از روش توصیفی به تبیین شاخص های موردنظر پرداخته و نتایج تحقیق نشان می دهد علت این امر تا حد زیادی به تفاسیر تحت الفظی کتاب مقدس آنان مربوط می شود که بر اساس آن مسلمانان همواره تهدیدی بالقوه برای حیات رژیم صهیونیستی به شمار می آیند

    کلیدواژگان: مسیحیت صهیونیستی، اسلام هراسی، مسلمانان، کتاب مقدس، اسرائیل
  • علیرضا گنجیان مقدم، علی اکبر جعفری* صفحات 71-98
    هدف

    غرب آسیا به دلیل اهمیت راهبردی آن، موجب مداخلات متکثر قدرت های فرامنطقه ای به ویژه ایالات متحده آمریکا شده است. جمهوری اسلامی ایران با سیاست تغییر وضع موجود و اتخاذ سیاست همراه سازی با متحدان راهبردی خود در تقابل با سیاست توسعه طلبانه آمریکا قرار گرفته است. مقاله حاضر در پاسخ به این سوال تنظیم شده است که منافع نظامی-امنیتی تا چه میزان در تقابل راهبردهای آمریکا-ایران در غرب آسیا تاثیرگذار بوده است.

    روش شناسی:

     پژوهش حاضر، به روش تبیینی-تحلیلی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی و با بهره گیری از نظریه رئالیسم، تدوین شده است.

    یافته ها

    تا سال 1979، ایران به عنوان متحد راهبردی آمریکا در منطقه عمل می کرد، پس از انقلاب اسلامی به اصلی ترین کنشگر تغییر وضع موجود با طرح جدید حکمرانی، در تقابل با منافع یکجانبه گرایانه آمریکا قرار گرفت. آمریکا برای حفظ برتری، ثبات بازار نفت و تعهد به متحدان راهبردی منطقه، امنیت در این بخش از جهان را بی ثبات ساخت و با بحران آفرینی هزینه های زیادی باهدف مهار ایران و محور مقاومت، اختصاص داده است.

    نتیجه گیری

    غرب آسیا به دلیل موقعیت راهبردی برای ارتقای منافع آمریکا از جمله حفاظت از رژیم صهیونیستی و جریان آزاد نفت، حائز اهمیت است. قرارگیری ایران در چهارراه مواصلاتی جهان به مثابه موتور محرکه در تقابل با منافع آمریکا و متحدین آن نقش آفرینی می کند. به همین دلیل، آمریکا تلاش زیادی در برنامه های تدوینی کلان امنیتی به توسعه پایگاه نظامی، تاکید بر حفاظت از منافع نظامی-امنیتی خود و شرکا، سیاست ایران هراسی، مهار ایران، استقرار سامانه های تهاجمی، ایجاد جنگ فرقه ای و نیابتی پرداخته است.

    کلیدواژگان: پایگاه نظامی، بحران و تقابل، آمریکا-ایران، منافع نظامی-امنیتی، غرب آسیا
  • بهادر زارعی، حامد حکمت آرا*، سعید قربانی صفحات 99-119
    هدف

    مقاله حاضر به مقایسه قدرت نرم و روابط فرهنگی ایران و ترکیه در جمهوری های قفقاز جنوبی می پردازد و دیپلماسی فرهنگی هردو کشور در این منطقه را به ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی مقایسه می نماید. هدف از انجام این پژوهش، بررسی میزان موفقیت دیپلماسی فرهنگی ایران در منطقه قفقاز جنوبی در مقایسه با دیپلماسی فرهنگی ترکیه در این منطقه است.

    روش شناسی:

     این مقاله با تکیه بر نظریه دیپلماسی فرهنگی، به روش توصیفی-تحلیلی و به شیوه مقایسه ای، دیپلماسی و روابط فرهنگی ایران و ترکیه را در منطقه قفقاز جنوبی بررسی می کند.

    یافته ها

    ترکیه با بسط قابل توجه روابط فرهنگی خود با جمهوری آذربایجان و گرجستان با استفاده از ابزارهای مختلف و موضع گیری های سیاسی کاملا فعالانه، در مقایسه با ایران که از ابزارهای کمتری بهره برده و در مسائل سیاسی قفقاز جنوبی عمدتا نقش بی طرفانه ای ایفا کرده، به نوعی موفق تر عمل کرده است. هرچند ایران به لحاظ تاریخی، تمدنی، فرهنگی و مذهبی، از ظرفیت های بیشتری برای موفقیت و نفوذ بیشتر در قفقاز جنوبی برخوردار است؛ اما در به فعلیت درآوردن این ظرفیت های بالقوه چندان موفق نبوده است.

    نتیجه گیری

    به نظر می رسد یکی از دلایل ضعف دیپلماسی فرهنگی ایران در قفقاز در مقایسه با ترکیه می تواند توجه بیشتر تهران به کشورهای عربی غرب آسیا باشد؛ برخلاف تاکیدی که ترکیه بر اولویت توسعه مناسبات خود با کشورهای ترک زبان آسیای مرکزی و قفقاز دارد و در این رهگذر و با رویکردی منطقه گرایانه، روابط فرهنگی خود با گرجستان و تاجیکستان و حتی ارمنستان را نیز گسترش می دهد.

    کلیدواژگان: ایران، ترکیه، دیپلماسی عمومی، دیپلماسی فرهنگی، قفقاز جنوبی
  • مائده بایرام، فاطمه جان احمدی* صفحات 121-141
    هدف
    «اسلام هراسی» بخشی از هستی گفتمانی در زیست معرفتی نظام فکری جهان غرب بشمار می آید و دهه های متمادی بر رویکرد سیاسی و فرهنگی غربی ها در برابر جوامع مسلمان تاثیر گذار بوده است. از آنجا که یکی از مراجع شناخت اسلام، تاریخ و میراث آن در میان جوامع غربی و بعضا جوامع مسلمان، دائره المعارف اسلام است، کثرت ارجاع به دائره المعارف اسلام در پژوهش های علمی معاصر، جایگاه آن در میان محققان اسلام پژوه و شهرت جهانی آن موجب شده است تا هدف این پژوهش به دور از هرگونه نگاه ذات گرایانه به دستاوردهای خاورشناسان و برچسب زنی اسلام هراس به نویسندگان مقالات دائره المعارف اسلام، پاسخ به این سوال باشد که تجلی اسلام هراسی در مقالات EI2 در بازنمایی تاریخ اسلام و میراث اسلامی چگونه بوده و روش های ساخت تصویر اسلام هراسانه در این مقالات چیست؟
    روش
    این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی، متکی بر روش استنتاج و استفهام کیفی انجام شده است.
    یافته ها
    برخی مدخل نویسان با ارائه تفسیری پنهان در لفافه واقعیت، تقلیل ویژگی های نخبگان اسلامی تا حد چند ویژگی ساده منفی مبالغه آمیز، مسکوت گذاشتن بخشی از واقعیت یا تحریف آن، بزرگ و کوچک کردن رویدادها، انتخاب، نحوه تنظیم و آرایش مطالب و ریختن اطلاعات در چهارچوب خاص تفسیری منطبق با گرایش یا منافع خود، تصویری اسلام هراسانه از رخدادهای تاریخی صدر اسلام بازسازی نموده اند.
    نتیجه گیری
    روش هایی چون انگاره سازی، کلیشه سازی، دروازه بانی، برجسته سازی و چارچوب سازی در توصیف رخدادهای تاریخی صدر اسلام، منجر به بازنمایی تصویری متمایز از اسلام می شود که منجر به ترس و تنفر در ذهن مخاطب گردد.
    کلیدواژگان: اسلام هراسی، خاورشناسی، دائره المعارف اسلام، تاریخ صدر اسلام، بازنمایی اسلام
|
  • Masoud Akhavankazemi, Mobarakeh Sedaghati *, Tahereh Hasanpour Pages 1-23
    Purpose
    The purpose of this article is to examine China-Syria relations and its impact on Turkey's regional power, and it tries to answer the question of how China-Syria relations in the years 2011 to 2021 have affected Turkey's regional power and interests.
    Method
    To answer the purpose of this research, explanatory-analytical method has been used.
    Finding
    The geopolitical position of Turkey in the region of West Asia, the Black Sea and the Mediterranean has placed this country in the center of an important geopolitical environment in the world. After the instabilities caused by the Arab uprisings in the region in 2011, Turkey took a power-oriented approach to strengthen its regional power to protect its position against threats and challenges. In the meantime, the Syrian crisis has become a conflict between the interests of China and Turkey in the region, and China's support for the Syrian government has affected Turkey's regional power. In response and using the explanatory-analytical research method, the hypothesis of the article is that "China-Syria relations through China's political support to Bashar al-Assad and the establishment of economic and trade relations with this country have affected Turkey's regional power at this point and It has weakened it".
    Conclusion
    The findings of the research show that the establishment of political-economic relations between China and Syria and this country's support for Bashar al-Assad's government and Beijing's support for anti-terrorist operations in the region are in conflict with the interests of Turkey's regional power and have weakened this country's power-oriented approach in the region.
    Keywords: Türkiye, China, Syria, Regional Power, Aggressive Realism
  • Shakib Zarbi, Abdolrasoul Hassanifar *, Khadija Asadi Sarvestani Pages 25-47
    It is obvious that the political behavior of a nation arises from the political culture of that society, which will determine their destiny, and their current situation is also a sign of the political culture that has been institutionalized in the past generations. This research has been conducted with the aim of investigating the place of political culture in the developments of Afghanistan, from the fall of the Taliban to their re-establishment. The data of this research was conducted through semi-structured interviews with 35 people of Afghan nationality. Interviews have been extracted and analyzed by the method of ground theory, coding, and then their themes. According to the findings of this research, the platform that was formed in the development of an ethnic political culture at all levels of the Afghan society, along with causes such as the weak and corrupt performance of the government and the intervention of factors resulting from the negative performance of political institutions, caused the strategy of the Afghan nation to respond to these conditions. , to express feelings of hatred and despair towards the government, and to lose hope and despair towards the government. The consequence of this process was that Afghanistan still has a long way to go to democracy due to lack of necessary social base and structural weakness. The result of this incorrect procedure was the preparation of the necessary conditions for the re-rule of the Taliban.
    Keywords: Political Culture, Afghanistan, Power, Nationalism, Structural Corruption, Taliban
  • Amir Aghajani, Seyed Asadolah Athary *, Mohammadreza Hatami, Hojjatollah Darvishpour Pages 49-70

    One of the main discourses in the contemporary world is the issue of Islamophobia, which intensified from the second half of the 20th century with the occurrence of Islamic freedom-seeking movements and, most importantly, the Islamic Revolution of Iran, and in the meantime, Zionist Christians consider Shiites as a major threat. From the side of Islamic civilization, he thought for his religious beliefs and teachings and with the extensive guidance of the media, he tried to shape the public opinion of the world against the Shiites. Now the question is, what is the main goal of Zionist Christianity in promoting and propagating the issue of Islamophobia? The hypothesis states that Zionist Christianity is a cultural, political and discourse movement that, relying on Talmudic teachings and apocalyptic conflict, intends to destroy the most important enemy of Israel (Muslims) by promoting Islamophobia and cause the continuation of this regime. The theoretical framework of the article, inspired by the discourse analysis method of Laclau and Mofe, seeks to prove this hypothesis, which explains the desired indicators with the help of a descriptive method, and the results of the research show that the reason for this is largely due to their literal interpretations of the Bible. It is related that Muslims are always a potential threat to the existence of the Zionist regime

    Keywords: Zionist Christianity, Islamophobia, Muslims, The Bible, Israel
  • Alireza Ganjian Moghadam, Aliakbar Jafari * Pages 71-98
    Objective

    Due to its strategic importance, West Asia has caused multiple interventions by extra-regional powers, especially the United States of America. The Islamic Republic of Iran, with its policy of changing the status quo and adopting a policy of partnering with its strategic allies, has faced the expansionist policy of the United States. This article is prepared in response to the question that to what extent the US-Iranian military-security interests in West Asia have been effective in the strategic confrontation between the two governments.

    Method

    The current research has been compiled in an explanatory-analytical way using library and internet resources and using the theory of realism.

    Results

    Until 1979, Iran acted as a strategic ally of America in the region, after the Islamic revolution, it became the main actor of changing the status quo with a new governance plan, in opposition to the unilateralist interests of America. In order to maintain the superiority, the stability of the oil market and the commitment to the strategic allies of the region, America has destabilized the security in this part of the world and by creating a crisis, it has allocated a lot of money with the aim of containing Iran and the axis of resistance.

    Conclusion

    West Asia is important because of its strategic position for the promotion of American interests, including the protection of the Zionist regime and the free flow of oil. Iran's location at the world's transportation crossroads plays a role as a driving engine against the interests of America and its allies. For this reason, the United States has put a lot of effort into developing the military base, emphasizing the protection of its military-security interests and partners, Iranophobia policy, containment of Iran, establishment of offensive systems, sectarian and proxy war.

    Keywords: Military Base, Crisis, Conflict, America-Iran, Military-Security Interests, West Asia
  • Bahador Zarei, Hamed Hekmatara *, Saeed Ghorbani Pages 99-119
    Objective

    This paper compares the soft power and cultural relations of Iran and Türkiye in the South Caucasus republics and compares the cultural diplomacy of both states in this region, especially after the collapse of the Soviet Union. The purpose of this research is to investigate the success rate of Iran's cultural diplomacy in the South Caucasus region compared to Türkiye's cultural diplomacy in this region.

    Method

    This paper relies on the theory of cultural diplomacy, examines the diplomacy and cultural relations of Iran and Türkiye in the South Caucasus region in a descriptive-analytical and comparative manner.

    Results

    Türkiye has somehow been more successful by significantly expanding its cultural relations with the Republic of Azerbaijan and Georgia by using various tools and quite active political stances, compared to Iran, which has used fewer tools and has mostly played a neutral role in the political issues of the South Caucasus. Although, historically, civilizationally, culturally, and religiously, Iran has more capacities for success and greater influence in the South Caucasus; But it has not been very successful in actualizing these potential capacities.

    Conclusion

    It seems that one of the reasons for the weakness of Iran's cultural diplomacy in the Caucasus compared to Türkiye could be Tehran's greater attention to the Arab states of West Asia; Contrary to Türkiye's emphasis on the priority of developing its relations with the Turkic-speaking states of Central Asia and the Caucasus, and in this way and with a regionalist approach, it also expands its cultural relations with Georgia, Tajikistan, and even Armenia.

    Keywords: Cultural Diplomacy, Iran, Public Diplomacy, South Caucasus, Türkiye
  • Maede Bayram, Fatemeh Janahmadi * Pages 121-141
    Objective
    "Islamophobia" is a part of the existence of the discourse in the epistemic framework of the intellectual system in the Western world and has been influencing the political and cultural views of Western societies towards Muslim societies for decades. Since one of the sources of knowledge of Islam, especially in Western and sometimes Muslim societies, is the Encyclopedia of Islam, many references to the Encyclopedia of Islam in contemporary scientific research and its place among Islamic scholars. Studies and world fame have caused the goal of this research to be far from the essentialist point of view to the achievements of oriental studies and to attribute Islamophobia to the authors of the articles of the encyclopedia of Islam. This research seeks to answer the question of how Islamophobia is manifested in the representation of Islamic history and heritage in the articles of the Encyclopedia of Islam (EI2). What methods are used to create the image of Islamophobia in these articles?
    Method
    This article is done in a descriptive-analytical way, relying on the methods of inference and qualitative questioning.
    Results
    Several entry authors by presenting a concealed interpretation within the envelope of reality, reducing the characteristics of the Islamic elite to a few simplistic and exaggerated depictions of negative traits, omitting or distort certain aspects of reality, amplify or diminish the significance of event, selecting, method of organization and arranging the contents, and pouring the information in a specific interpretative framework aligned with their tendency or interests, have renovated an Islamophobic portrayal of historical events related to the beginning of Islam.
    Conclusion
    In describing the historical events of early Islam with methods such as image-making, stereotyping, gatekeeping, agenda setting, and framing, we have represented a distinct image of Islam, which leads to fear and hatred in the minds of the audience.
    Keywords: Islamophobia, Oriental Studies, Encyclopedia Of Islam, Early History Of Islam, Representation Of Islam