فهرست مطالب

فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی - سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 56، تابستان 1403)

فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی
سال چهاردهم شماره 4 (پیاپی 56، تابستان 1403)

  • تاریخ انتشار: 1403/05/24
  • تعداد عناوین: 9
|
  • واکاوی اثربخشی فرآیند آموزش در بستر مدرسه مجازی شاد، بر مبنای تحلیل SWOT
    احمد امیری خامکانی*، حمدالله منظری توکلی، آناهیتا بحرینی زاده، ویدا اندیشمند صفحات 5-31

    در مقاله پیش رو به بررسی مزایا و معایب آموزش مجازی و شبکه آموزشی دانش آموزی (شاد) پرداخته ایم و با استفاده از تحلیل swot به تدوین راهبردها واستراتژی به منظور بکارگیری سامانه شاد در دوران پساکرونا پرداخته شده است.تحقیق حاضر از لحاظ هدف، جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش تحقیق، علی- مقایسه ای یا پس رویدادی پس از وقوع از نوع تحلیلی - کیفی است در این پژوهش کیفی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به جمع آوری داده ها از بین افراد درگیر با آموزش مجازی (معلمین، دانش آموزان، کادر اداری و والدین) پرداخته ایم که روایی پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ 87/0 برآورد گردید. بنا به پژوهش صورت پذیرفته، اصلی ترین مزایا و معایب آموزش مجازی در بستر سامانه شاد عبارتند از؛ قابلیت ضبط محتوای آموزشی و بازبینی و تکرار (فرصت)، دسترسی به محتوای آموزشی موجود در سامانه (قوت)، نیاز به اینترنت پرسرعت (ضعف) و ایجاد مشکلات جسمی و روانی دانش آموزان (تهدید) بیان گردیده است.

    کلیدواژگان: آموزش مجازی، شبکه آموزشی دانش آموز (شاد)، تحلیل SWOT.
  • بررسی تاثیر گیمیفیکیشن بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان
    مائده صادقی سعیدآبادی، زهرا طالب * صفحات 33-51

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر گیمیفیکیشن بر انگیزش و یادگیری دانش آموزان ابتدایی بود. یک مطالعه ی نیمه-آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه گواه می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی منطقه 11 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 می باشد که با روش نمونه گیری تصادفی ساده، 30 نفر انتخاب و به-صورت تصادفی در دو گروه 15 نفری (گروه آزمایش و گواه) جایگزین شدند. برای گروه آزمایش آموزش مبتنی بر گیمیفیکیشن براساس کتاب جعبه ابزار گیمیفیکیشن مارچوسکی آندرزی (اختری، 1400)، مسابقه ای با عنوان دانستنی ها به-مدت 4 هفته و هر روز برای دانش آموزان گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع-آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر و آزمون یادگیری آزمون محقق ساخته استفاده شد. یافته ها نشان داد که رابطه معناداری بین متغیر گیمیفیکیشن و متغیر انگیزش و یادگیری دانش آموزان ابتدایی وجود دارد. می توان نتیجه گرفت که استفاده از گیمیفیکیشن هنگام تدریس منجر به افزایش انگیزش و یادگیری دانش آموزان می شود. بنابراین پیشنهاد می شود که برای افزایش انگیزش و یادگیری برای موفقیت و پیشرفت تحصیلی از برنامه گیمیفیکیشن در امر آموزش دانش آموزان ابتدایی استفاده شود.

    کلیدواژگان: گیمیفیکیشن، انگیزش، یادگیری.
  • نقش میانجی ادارک سهولت استفاده و مفید بودن فناوری در رابطه آگاهی از کوید با قصد مشارکت در یادگیری الکترونیکی
    عباس قلتاش، سپیده صالحی صفحات 53-66

    هدف این پژوهش تبیین نقش واسطه ای ادارک سهولت استفاده و مفید بودن فناوری در رابطه آگاهی از کوید با قصد مشارکت در یادگیری الکترونیکی دانشجویان بود. روش انجام این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود . جامعه آماری این مطالعه دانشجویان دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی کرج بودند که 271 نفر از آن ها به با توجه به طبقه جنسیت با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شده اند . ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه نیکو و ماسلوف (2021) بوده است . روایی منطقی و روایی سازه این پرسشنامه بررسی و تایید شد . پایایی این پرسشنامه با روش های آلفای کرونباخ براورد و با ضریب بیش از 82 صدم تایید شد . برای تحلیل داده از مدل سازی معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است . نتایج حاصله نشان داد که آگاهی از کووید با قصد مشارکت در آموزش الکترونیکی از طریق متغیرهای ادراک سهولت استفاده از فناوری و مفید بودن فناوری ارتباط مثبت و معنی دار دارند . این مطالعه با سنجش ارتباط آگاهی از کووید19 با قصد مشارکت در آموزش الکترونیکی از طریق متغیر های واسطه ای ادراک سهولت استفاده و مفید بودن فناوری توانست پنجره جدیدی به روی محققان و دست اندرکاران برای برگزاری موثرتر کلاس های آنلاین بگشاید . بنابراین؛ نتایج این مطالعه می تواند برای مجامع علمی و دست اندرکاران مفید باشد.

    کلیدواژگان: آگاهی از کووید، ادراک سهولت استفاده از فناوری، ادراک مفید بودن فناوری، قصد مشارکت در آموزش
  • بررسی رابطه بین نگرش دانشجویان نسبت به آموزش از راه دور اورژانسی و رفتارهای شهروندی دیجیتال در دوران پسا کرونا
    مهران دستورانی * صفحات 67-87

    پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی بین سطح رفتارهای شهروندی دیجیتال دانشجویان و نگرش آن ها نسبت به آموزش از راه دور اورژانسی پس از دو سال از روند حضوری شدن دانشگاه ها در دوران پساکرونا می باشد. طرح تحقیق حاضر توصیفی و روش گردآوری داده ها پیشمایشی با استفاده از پرسشنامه می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی02- 1401 است؛ که تعداد اعضای نمونه از طریق فرمول کوکران با سطح خطای 6 درصد،250 نفر با روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شد. جمع آوری داده های متغیر نگرش دانشجویان به آموزش اورژانسی از طریق پرسشنامه محقق ساخته و برای متغیر سطح رفتارهای شهروندی دیجیتال از پرسشنامه (Ali Abdul Hassan Abbas, 2020) استفاده شد. روایی و پایایی هر دو پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت و تایید شد. برای تحلیل داده-ها از تحلیل رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که 38 درصد از تغییرات متغیر نگرش دانشجویان نسبت به آموزش از راه دور اورژانسی به وسیله سطح رفتارهای شهروندی دیجیتال آنان پیش بینی می-شود. ضرایب بتای استاندارد شده ی متغیرهای دسترسی دیجیتال، فرهنگ دیجیتال و حقوق دیجیتال منفی شده است و نشان از رابطه ی بسیار ضعیف و معکوس این سه متغیر در پیش بینی متغیر ملاک (نگرش دانشجویان به آموزش اورژانسی) دارد. متغیرهای سلامت دیجیتال وآداب دیجیتال بیشترین سهم را در جهت پیش بینی مستقیم متغیر ملاک دارند.

    کلیدواژگان: آموزش از راه دور اورژانسی، شهروندی دیجیتال، نگرش دانشجویان، پساکرونا.
  • شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذر از بحران ها: یک مطالعه پدیدارشناسی
    جعفر فریدی اسفنجانی، ابوطالب سعادتی شامیر، صادق رضایی * صفحات 89-110

    هدف پژوهش حاضر شناسایی چالش ها و فرصت های پیش روی سیستم آموزشی در فضای مجازی برای گذر از بحران ها بود. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی تجربی بود. مشارکت کنندگان پژوهش به روش هدفمند انتخاب و با 25 نفر از متخصصان حوزه آموزش مصاحبه عمیق انجام شد. ابزارگرداوری اطلاعات در این پژوهش مصاحبه نیمه ساختارمند است. در این پژوهش مصاحبه های ضبط شده به صورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحله ای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجارب زیسته مشارکت کنندگان موجب شناسایی و دسته بندی و استخراج مقوله های اصلی «چالش های فردی»، «چالش های اجتماعی» و «فرصت های فردی» و «فرصت های اجتماعی» شد. در ادامه از مقوله های اصلی ذکرشده، مقوله های فرعی چالش های فردی مشتمل بر ایجاد هویت پنهان، خود کنترلی کاذب ،عدم خود مدیریتی ،عدم رشد تفکر انتقادی، کسالت تحصیلی و چالش های اجتماعی شامل انزوای اجتماعی ، حذف تعاملات سنتی معلم- دانش آموز، نداشتن محدودیت های اخلاقی، مخدوش شدن روابط والد- فرزندی و فرصت های فردی شامل امکان توسعه ایده ها، افزایش اطلاعات عمومی،امکان مشارکت در تولید محتوا و فرصت های اجتماعی شامل تعامل فعال با سایر مخاطبان ، اشتراک گذاری ایده ها ،توسعه سواد رسانه ای و افزایش آگاهی مخاطب از فرایند آموزش و پرورش، استخراج شدند. یافته های این پژوهش توانست تصویر روشنی از فرصت ها و چالش های آموزش در فضای مجازی ارائه کند.

    کلیدواژگان: فضای مجازی، مدارس، بحران، سیستم آموزشی
  • مدل یابی روابط ساختاری سواد اطلاعاتی بر نگرش به یادگیری مجازی با نقش میانجی کیفیت زندگی معلمان دوره ابتدایی شهرستان بهشهر
    محمد حاجی زاد *، فاطمه زهرا تقی پور علی تپه صفحات 111-132

    پژوهش حاضر با هدف بررسی مدل ساختاری سواد اطلاعاتی بر نگرش به یادگیری مجازی با نقش واسطه ای کیفیت زندگی معلمان مدارس ابتدایی شهر بهشهر انجام شد. روش پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل معلمان مدارس ابتدایی شهر بهشهر برابر 429 نفر بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی- طبقه ای بر حسب جنسیت 205 نفر از معلمان (41 نفرمرد و 164 نفر زن) به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسش نامه های استاندارد (سواد اطلاعاتی یزدانی (Yazdani, 2011)، نگرش به یادگیری مجازی نقوی (Naqvi 2006)، کیفیت زندگی والتون (Walton 1973)) ابزار مورد استفاده در این تحقیق بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها در سنجش آمار توصیفی از جدول و نمودار فراوانی، درصد فراوانی و میانگین داده و در بخش آمار استنباطی، با استفاده از آزمون کلموگروف- اسمیرنف برای بررسی نرمال بودن متغیرها و ضریب همبستگی و معادلات ساختاری توسط نرم افزار21 SPSS وSmart PLS درسطح اطمینان 95% بررسی شد.نتایج نشان داد: سواد اطلاعاتی بر نگرش به یادگیری مجازی با نقش میانجی کیفیت زندگی معلمان تاثیر دارد.

    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، نگرش به یادگیری مجازی، کیفیت زندگی، معلمان.
  • هیبریدموکها و عوامل تقویت کننده و تضعیف کننده عملکردآن ها در یادگیری
    فاطمه شرزه ئی، نازیلا خطیب زنجانی، مرجان معصومی فرد، محمدرضا سرمدی، نصیبه پوراصغر صفحات 133-153

    با توجه به جایگاه هیبریدموکها در عصر حاضر، این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر در عملکرد آن ها، سعی در معرفی این فن آوری و تحکیم جایگاه آن را داشتهاست. بدین منظور عوامل تقویتکننده و تضعیفکننده عملکرد، در موکهای اجرا شده در یافته های پژوهشی آن ها بررسی گردیده است. هدف این پژوهش کاربردی بوده و از تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی استفاده گردیده است. جامعه آماری، پژوهشهای الکترونیکی انجام شده در حوزه موک بین سالهای 2017 تا 2022 میلادی بوده و برای انتخاب نمونه های آماری از روش نمونهگیری هدفمند متوالی تا رسیدن به اشباع نظری استفاده و 41 پژوهش داخلی و خارجی انتخاب شدهاند. پس از آن داده ها با مصاحبه با 7 نفر از صاحب نظران در دسترس در این حوزه، به اشباع نظری رسیدهاند. داده های جمعآوری شده در برنامه مکس کیودا تحلیل و مضامین مرتبط کدبندی و مقوله بندی و نتایج حاصله، 10 مولفه شامل: جذابیت و سهولت کاربرد نرم افزار، افزایش آگاهی یادگیرندگان، بازی سازی، تبلیغات، تخصص، در دسترس بودن، شایسته سالاری و مشوقها، طراحی مناسب، ایجاد علاقه و ایجاد بسترمشارکت را در مقوله عوامل تقویت کننده و مولفه های یپشتیبانی نامناسب، محدودیت زمانی، زیرساخت نامناسب، عدم پذیرش، عدم مهارت فنی و عدم صدور مدرک معتبر را در مقوله عوامل تضعیف کننده نشان داد.

    کلیدواژگان: هیبریدموک، ارتباط گرایی، عوامل تقویت کننده، عوامل تضعیف کننده
  • نقش هوش مصنوعی در پرورش خلاقیت کودکان و بهبود یادگیری
    ناصر محمدی احمدآبادی، سعیده خاوریان، فرزانه یزدی زاده صفحات 153-167

    هوش مصنوعی به عنوان فناوری برجسته امروز، تاثیرات قابل توجهی در آموزش و پرورش دارد. این فناوری می تواند با تحلیل داده ها و شخصی سازی برنامه های آموزشی، خلاقیت و ابتکار دانش آموزان را تقویت کرده و آن ها را در حل مسائل به صورت خلاقانه یاری نماید. با این حال، هنوز هوش مصنوعی نمی تواند به تنهایی خلاقیت و ابتکار انسان را جایگزین کند و دانش آموزان نیاز به تقویت مهارت های خود در این زمینه دارد. این مقاله درباره نقش هوش مصنوعی در تقویت خلاقیت کودکان و بهبود فرایند یادگیری آنها است. از روش تحقیق مروری (کتابخانه ای) برای بررسی این موضوع استفاده شده است. این فناوری می تواند بازده و جذابیت آموزش را افزایش دهد و به کودکان کمک کند تا مفاهیم را بهبود بخشند. هوش مصنوعی در آموزش نقش مهمی دارد، از جمله مزایا: بهبود کیفیت آموزش، یادگیری مشارکتی، دسترسی جهانی، ارزیابی بهتر فراگیران، تحریک تمایل آکادمیک، فشار کمتر بر روی فراگیران و دسترسی آسان به یادگیری. در حوزه آموزش، هوش مصنوعی می تواند باعث افزایش خلاقیت و پیشرفت تحصیلی کودکان شود. استفاده از بازی های آموزشی، اسباب بازی های آموزشی و برنامه های کامپیوتری آموزشی ابزارهای موثری برای آموزش هوش مصنوعی به کودکان است. همچنین، هوش مصنوعی محور آموزش و یادگیری قابلیت های فراوانی دارد، از جمله صرفه جوئی در هزینه و زمان و تقویت خلاقیت و انگیزه دانش آموزان. استفاده از هوش مصنوعی و نرم افزارهای نوین آموزشی می تواند به توسعه خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کمک کند. این فناوری ها می توانند به عنوان ابزارهای کمک آموزشی استفاده شده و در تقویت مهارت های خلاقانه و ابتکاری دانش آموزان نقش موثری داشته باشند. استفاده از هوش مصنوعی در آموزش کودکان می تواند خلاقیت و تفکر خودآگاه آن ها را تقویت کرده و آمادگی آن ها برای آینده را افزایش دهد. اما نیاز به توجه به چالش ها و محدودیت های این فناوری برای حفظ ارزش های اخلاقی و امنیتی همچنان وجود دارد.

    کلیدواژگان: هوش مصنوعی، پرورش خلاقیت کودکان، بهبود آموزش و یادگیری
  • طراحی مدل مرتبط با وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان (مورد مطالعه: معلمان مقطع متوسطه شهر کامیاران)
    مظهر بابائی، زیبنده نوری صفحات 169-189

    هدف اصلی این پژوهش طراحی مدل سواد اطلاعاتی معلمان مقطع متوسطه شهر کامیاران متناسب با حیطه کاری و پژوهشی این معلمان می باشد. جامعه ی اماری پژوهش کلیه معلمان زن و مرد مشغول به خدمت در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم شهرستان کامیاران بود. حجم نمونه با استفاده از جدول گرجسی و مورگان 210 نفر تعیین شد که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش نامه سواد اطلاعاتی محقق ساخته بود. پایایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تایید و روایی با استفاده از روایی همگرا مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 24و PLS نسخه 3 انجام شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها از جداول آمار توصیفی، آزمون t تک نمونه و معادلات ساختاری استفاده گردید. یافته ها نشان داد اثرگذاری متغیرهای کتابخانه ای و مهارت های فناوری بالا در سطح مطلوب گزارش شده است. همچنین مهارت های فناوری و کتابخانه ای شامل توانایی در تنوع و روش-های جستجو، انعطاف پذیری در مواجهه با اطلاعات جدید، توانایی در تشخیص درست از نادرست، توانایی در روشن سازی و اشاعه اطلاعات میزان تسلط در شناخت منابع و ابزارها و توانایی توصیف و بازنگری اطلاعات بود. با توجه به ضریب تعیین اثر همه ابعاد سواد اطلاعاتی در پژوهش، این مدل موجب ایجاد چارچوبی هدفمند به منظور حرکت جامعه معلمان به سوی توسعه سواد اطلاعاتی پایدار خواهد شد. درنظرگرفتن شش بعد توانایی در تنوع و روش های جستجو؛ انعطاف پذیری در مواجهه با اطلاعات جدید؛ توانایی در تشخیص درست از نادرست؛ توانایی در روشن سازی و اشاعه اطلاعات؛ میزان تسلط در شناخت منابع و ابزارها توانایی توصیف و بازنگری اطلاعات می توان به غنی سازی مهارت سواد اطلاعاتی پرداخت. با درنظرگرفتن مهارت های فناوری و کتابخانه ای می توان به غنی سازی مهارت های سواد اطلاعاتی پرداخت.

    کلیدواژگان: سواد اطلاعاتی، معلمان دوره متوسطه، طراحی مدل
|
  • Analyzing the effectiveness of the education process in the context of Shad virtual school, based on SWOT analysis
    Ahmad Amiri Khamakani*, Hamdollah Manzari Tavakoli, Anahita Bahreinizadeh, Vida Andishmand Pages 5-31

    In the following article, we have examined the advantages and disadvantages of virtual education and the student educational network (SHAD). By using SWOT analysis, plans and strategies have been developed in order to use SHAD system in post-corona era. In terms of purpose, the present research is a part of applied research, and in terms of research method, it is causal-comparative or post-event, analytical-qualitative. In this qualitative research, using a researcher-made questionnaire, we collected data from people involved in virtual education (teachers, students, administrative staff, and parents). The validity of the questionnaire was estimated at 0.87 using Cronbach's alpha method. According to the research, the main advantages and disadvantages of virtual education in the context of the happy system are: The ability to record educational content and review and repeat (opportunity), access to educational content available in the system (strength), the need for high-speed internet (weakness), and creation of physical and psychological problems for students (threat).

    Keywords: Virtual Education, Student Educational Network(SHAD), Swotanalysis
  • Investigating the effect of gamification on students' motivation and learning
    Maedeh Sadeghisaedabadi, Zahra Taeb* Pages 33-51

    The purpose of this study was to investigate the effect of gamification on the motivation and learning of elementary school students. It is a semi-experimental study with a pre-test-post-test design with a control group. The statistical population of the research includes all elementary school students of the 11th district of Tehran in the academic year 2019-2019, 30 people were selected by simple random sampling method and randomly replaced in two groups of 15 people (experimental and control group). For the experimental group of gamification-based education based on the book Gamification Toolbox by Marchewski Andrezi (Akhtari, 1400), a quiz titled Knowledge was conducted for 4 weeks and every day for the students of the experimental group, and the control group did not receive any training. Harter's standard academic motivation questionnaire and researcher-made learning test were used to collect data. The findings showed that there is a significant relationship between the gamification variable and the motivation and learning variable of elementary students. It can be concluded that the use of gamification during teaching leads to an increase in students' motivation and learning. Therefore, it is suggested to use the gamification program in the education of elementary students to increase motivation and learning for academic success and progress

    Keywords: Gamification, Motivation, Learning
  • The mediating role of Perception of Ease of use and the Usefulness of Technology in the relationship between Awareness of Covid and the Intention to Participate in the E-learning
    Abbas Gholtash, Spideh Salehi Pages 53-66

    The purpose of this research was to explain the mediating role of perception of ease of use and usefulness of technology in the relationship between knowledge of covid and the intention to participate in electronic learning of students. The method of conducting this research was descriptive correlation type. The statistical population of this study was the students of the Faculty of Management and Accounting of the Islamic Azad University of Karaj, 271 of whom were selected according to their gender by stratified random sampling. The data collection tool was Niko and Maslov (2021) questionnaire. Logical validity and construct validity of this questionnaire were checked and confirmed. The reliability of this questionnaire was evaluated by Cronbach's alpha methods and confirmed with a coefficient of more than 82 percent. Structural equation modeling and partial least squares method were used for data analysis. The results showed that awareness of covid has a positive and significant relationship with the intention to participate in e-learning through the perception variables of ease of use of technology and usefulness of technology. By measuring the relationship between awareness of covid-19 and the intention to participate in e-learning through mediating variables of perception of ease of use and usefulness of technology, this study was able to open a new window for researchers and practitioners to hold online classes more effectively. So The results of this study can be useful for scientific societies and practitioners.

    Keywords: Perception Of Ease Of Use, Usefulness Of Technology, Awareness Of Covid, Intention To Participate
  • Investigating the relationship between students' attitudes towards emergency distance education and digital citizenship behaviors in the post-corona era
    Mehran Dasturani * Pages 67-87

    The purpose of this study is to investigate the relationship between the level of digital citizenship behaviors of students and their attitude towards emergency remote education after two years of the process of face-to-face universities in the post-Corona era. The present research plan is correlation and preliminary data collection method using questionnaire. The statistical population of the present study includes all students of Allameh Tabatabai University; The number of sample members was selected through Cochran's formula with an error level of 6%, 250 people using available sampling method. Collecting data on the variable of students' attitudes towards emergency education through a researcher-made questionnaire, and for the variable of digital citizenship behaviors, the questionnaire of Ali Abdulhasan Abbas (2020) was used. For data analysis, multivariate regression analysis was used simultaneously. The findings of the research showed that 38% of the variable changes in students' attitudes towards emergency remote education are predicted by the level of their digital citizenship behaviors. The standardized beta coefficients of the variables of digital access, digital culture and digital rights have become negative, and it shows the very weak and inverse relationship of these three variables in predicting the criterion variable (students' attitude towards emergency education); The variables of digital health and digital manners have the greatest contribution towards the direct prediction of the criterion variable.

    Keywords: Emergency Remote Education, Digital Citizenship, Students' Attitudes, Post-Corona
  • Identifying challenges and opportunities facing the educational system in virtual space to overcome crises: a phenomenological study
    Jafar Faridisfanjany, A.Sadati Shamir, Sadegh Rezaei* Pages 89-110

    The aim of the current research was to identify the challenges and opportunities facing the educational system in virtual space to overcome crises. The present research method was qualitative and experimental phenomenology. Research participants were selected in a targeted way and in-depth interviews were conducted with 25 experts in the field of education. Information gathering in this research is a semi-structured interview. In this research, the recorded interviews were recorded in writing and were analyzed using the seven-step Claesian method. The analysis of the lived experiences of the participants identified and categorized and extracted the main categories of "individual challenges", "social challenges", "individual opportunities" and "social opportunities". In the following, from the main categories mentioned, the subcategories of individual challenges include creating a hidden identity, false self-control, lack of self-management, lack of critical thinking development, academic boredom and social challenges including social isolation, elimination of traditional teacher-student interactions, lack of Ethical restrictions, distortion of parent-child relationships and individual opportunities including the possibility of developing ideas, increasing public information, the possibility of participating in content production and social opportunities including active interaction with other audiences, sharing ideas, developing media literacy and Increasing the awareness of the audience from the process of education were extracted. The findings of this research were able to provide a clear picture of the opportunities and challenges of education in virtual space

    Keywords: Virtual Space, Schools, Crisis, Educational System
  • Modeling the structural relationships of information literacy on attitudes towards virtual learning with the mediator role of the quality of life of elementary school teachers in Behshahr city
    Mohammad Hajizad *, Fatemehzahra Taghipour Alitappe Pages 111-132

    The present study was conducted with the aim of investigating the structural model of information literacy on the attitude towards virtual learning with the mediating role of the quality of life of elementary school teachers in Behshahr. The research method was applied in terms of purpose and descriptive in terms of data collection method. The statistical population of the research included 429 primary school teachers in Behshahr city. 205 teachers (41 male and 164 female) were selected as a sample using stratified random sampling method. Standard questionnaires (Yazdani's information literacy (Yazdani, 2011), Naqvi's attitude to virtual learning (Naqvi 2006), Walton's quality of life (Walton 1973)) were the tools used in this research. To analyze the data in descriptive statistics from frequency table and chart, frequency percentage and average data and in inferential statistics section, using Kolmogorov-Smirnov test to check the normality of variables and correlation coefficient and structural equations by SPSS 21 and Smart software. PLS was checked at 95% confidence level. The results showed: information literacy has an effect on the attitude towards virtual learning with a mediating role of teachers' quality of life.

    Keywords: Information Literacy, Attitude To Virtual Learning, Quality Of Life, Teachers
  • Hybrid MOOCs and factors that enhance and weaken their performance in learning
    Fatemeh Sharzehee, Marjan Masoomifard, Nasibeh Pour Asghar Pages 133-153

    Given the significant position of hybrid MOOCs in the current era, this study aims to identify the factors influencing their performance, with the goal of introducing this technology and strengthening its position. To achieve this, the factors enhancing and weakening performance in implemented MOOCs were examined through their research findings. The objective of this applied research was to employ thematic analysis with an inductive approach. The statistical population consisted of electronic research conducted in the field of MOOCs between 2017 and 2022. A purposive sequential sampling method was used to select statistical samples until theoretical saturation was reached, resulting in the selection of 41 domestic and international studies. Data collection continued with interviews conducted with seven experts in this field, reaching theoretical saturation. The collected data were analyzed using the MaxQDA software, and the related themes were coded and categorized. The findings identified ten components as performance enhancers: software attractiveness and ease of use, increased learner awareness, gamification, advertising, expertise, accessibility, meritocracy and incentives, proper design, creating interest, and fostering participation. On the other hand, the weakening factors included inadequate support, time limitations, inadequate infrastructure, lack of acceptance, lack of technical skills, and lack of issuance of recognized certificates.

    Keywords: Hybrid MOOC, Connectivism, Strengthening Factors, Weakening Factors
  • The role of artificial intelligence in fostering children's creativity and improving learning
    Naser Mohammadi Ahmadabadi, Saeedeh Khavariyan, Farzane Yazdizade Pages 153-167

    Artificial intelligence (AI), as an advanced technology today, has significant impacts on education. By analyzing data and personalizing educational programs, AI can enhance students' creativity and innovation in problem-solving. However, AI alone cannot replace human creativity and innovation, and students need to strengthen their skills in this area. This article discusses the role of AI in enhancing children's creativity and improving their learning process. A review research method has been used to examine this topic. AI can increase the efficiency and attractiveness of education, helping children improve their concepts. In education, AI plays a crucial role with advantages such as improving teaching quality, collaborative learning, global access, better student assessment, stimulating academic interest, reducing pressure on learners, and easy access to learning. In the field of education, AI can boost children's creativity and academic progress. Educational games, educational toys, and educational computer programs are effective tools for teaching AI to children. Additionally, AI-centered education and learning have various capabilities such as cost and time savings and enhancing students' creativity and motivation. Using AI and innovative educational software can help develop children's creativity and academic progress. These technologies can be used as educational aids to strengthen students' creative and innovative skills effectively. Utilizing AI in children's education can enhance their creativity and critical thinking skills while increasing their readiness for the future. However, attention is needed to address the challenges and limitations of this technology to preserve ethical values and security concerns.

    Keywords: Artificial Intelligence, Fostering Children's Creativity, Improving Education, Learning
  • Designing a model related to the information literacy status of teachers (case study: secondary school teachers in Kamiyaran city)
    Mazhar Babaee, Zibandeh Noori Pages 169-189

    The main goal of this research is to design a model of information literacy for high school teachers in Kamiyaran city according to the work and research scope of these teachers. The statistical population of the research was all male and female teachers working in the first and second secondary education levels of Kamiyaran city. The sample size was determined using the Georgesi and Morgan table of 210 people who were selected by simple random sampling. The research tool was the researcher-made information literacy questionnaire. The reliability of the questionnaire was investigated using confirmatory factor analysis and validity using convergent validity. Data analysis was done using SPSS version 24 and PLS version 3 software. Descriptive statistics tables, single sample t test and structural equations were used to analyze the data. The findings showed that the effectiveness of library variables and high technology skills were reported at a desirable level. Also, technology and library skills include the ability to diversify and search methods, flexibility in facing new information, the ability to distinguish right from wrong, the ability to clarify and disseminate information, the degree of mastery in knowing sources and tools and Ability to describe and review information. Considering the coefficient of determining the effect of all aspects of information literacy in the research, this model will create a targeted framework for the movement of the community of teachers towards the development of sustainable information literacy. Considering the six dimensions of ability in diversity and search methods; flexibility in facing new information; Ability to distinguish right from wrong; Ability to clarify and disseminate information; The degree of mastery in knowing sources and tools, the ability to describe and review information can be used to enrich information literacy skills. By considering technology and library skills, information literacy skills can be enriched.

    Keywords: Information Literacy, Middle School Teachers, Model Design