فهرست مطالب
نشریه پژوهش های نقد ادبی و سبک شناسی
پیاپی 56 (تابستان 1403)
- تاریخ انتشار: 1403/06/13
- تعداد عناوین: 6
-
صفحات 11-27
این تحقیق، خودشناسی شخصیت اصلی رمان «چراغ ها را من خاموش میکنم» اثر زویا پیرزاد را مورد بررسی قرار داده است. هدف اصلی آن شناسایی منطقه پنهان شخصیت اصلی رمان از طریق مدل پنجره جوهری است. یکی از الگوهای بسیار جالب و مورد توجه در تصویر کردن رفتار انسانی، پنجره جوهری است. این نام از ابتدای اسامی کوچک دو روان شناس «جوزف لوفت» و «هری اینگهام» که مدل را طراحی کرده اند گرفته شده است. این تحقیق همچنین نشان داد که ویژگیهای مرتبط با خود پنهان در شخصیت کلاریس چیست؟ روش مورد استفاده تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. این تحلیل، مفهوم خود واقعی را با پنجره جوهری تبیین میکند. نتایج نشان داد، در رمان چراغ ها را من خاموش میکنم، کلاریس به عنوان شخصیت اصلی داستان، خود شناسی را انجام میدهد که با مسلط ترین منطقه خود پنهان در پنجره جوهری او که شامل پرداختن به حس درونی است، شناسایی میشود. با تحلیل خود پنهان، مشخص شد که خود پنهان با محافظه کاری در بیان عشق، مبهم بودن و مکانیسم دفاعی سرکوب یا سرکوب مرتبط است.
کلیدواژگان: چراغ ها را من خاموش میکنم، کلاریس، پنجره جوهری، خود پنهان، خودافشاگری. -
صفحات 29-44
ادبیات داستانی زننوشت، سهم عمدهای در ادبیات معاصر جهان دارد و با بررسی این آثار، می توان به دغدغه ها، اندیشه ها و نگرش های زنان پی برد. شهرنوش پارسی پور از جمله نویسندگانی است که در دهه پنجاه و شصت خورشیدی، با آفرینش آثار داستانی متعدد سعی در بازتعریف عناصر زندگی زنان دارد. یکی از مختصات سبکی او، خرق عادات توسط شخصیت های داستان است. از آنجایی که زنان، در مرکز داستان های وی قرار دارند، اکثر این اتفاقات غریب و محیرالعقول توسط زنان یا در ارتباط با زنان است. پارسی پور با ایجاد خرق عادت، ادبیات خود را به رئالیسم جادویی نزدیک می کند و به مدد همین شگرد، زنان را موجوداتی شگفت انگیز و دارای قدرت های ویژه معرفی می کند. هرچند در خلال داستان ها متوجه می شویم که هر زنی نمی تواند در خود یا دیگران تحول و دگرگونی ایجاد کند، بلکه این امر تنها توسط زنانی امکان پذیر است که از مناسبات جنسیتی و قوانین زن ستیزانه دوری می جویند و در پی کشف حقیقت برمی آیند. روش پژوهش حاضر توصیفی-تحلیلی است و به این نتیجه دست یافته است که جلوه های خرق عادات در داستان های پارسی پور، شامل پیکرگردانی انسان به عناصر طبیعت مانند درخت و دانه، خاک، نور و جانوران (مانند پروانه)، قدرت حیات مجدد پس از مرگ و سفر معنوی در خط زمان هستند. مدت زمان چندساله بارداری، بدون سر دیدن مردان و غیره از دیگر نمودهای خرق عادات در این آثار است.
کلیدواژگان: خرق عادت، شهرنوش پارسی پور، پیکرگردانی، سفر معنوی -
صفحات 45-60
گفتمان در کلام یا متن، موجب ایجاد شکل گیری فرآیندی معنایی می شود و این فرآیند معنایی در پی کشف بنیان های متقابل و درهم تنیده نشانه ها با یکدیگر است. معناشناسی، کلام را مجموعه ای منسجم و معنادار می داند که جریانی جهت دار در آن وجود دارد. زبان نیز دارای زوایای معنایی مختلفی است که فقط بخشی از آن در قالب گفتمان ظهور و بروز می یابد و لازمه نزدیک شدن به معناهای گریزان دست یافتن به مراحل تحولی گفتمان پویا است که این مقاله سعی دارد با بررسی برخی از مراحل تحول زبان در «رمان چراغ ها را من خاموش می کنم» اثر زویا پیرزاد تا حدودی معناهای گریزان در این رمان را با روشی توصیفی - تحلیلی بر پایه بررسی و تحلیل داده ها ارزیابی نماید. زویا پیرزاد با حرکتی ملایم سعی دارد عوامل فاعلی در رمان را به حرکت و پویایی وادار کند و نتیجه مطلوب را از آن استنتاج نماید. شکل توصیفی رمان عامل کندی گفتمان پویا و تحول گفتمانی گردیده است.
کلیدواژگان: نشانه - معناشناسی، زویا پیرزاد، گفتمان، تحول پویای کلام، چراغ ها را من خاموش می کنم -
صفحات 61-86
شعر درباری عهد صفویه که عمدتا به اصرار دربار صفویه به مدح، مرثیه و بیان روایات مذهبی، مشخصا با صبغه شیعی اختصاص یافته بود، ازنظر زبانی، آغازگر ساده نویسی و نزدیک شدن به زبان محاوره است؛ با این حال کاربرد واژه های رمزدار که مبین نگرش افراط گرای شیعی است، از مشخصه های برجسته زبانی این دوره است که متن را از ساده نویسی صرف به متنی تاویل گرا و رمزی نیز تبدیل می کند. از دیدگاه ادبی بی توجهی به آرایه های ادبی و عاری بودن شعر از هنرنمایی های ادیبانه که در سبک هندی به وفور مشاهده می شود؛ از مشخصه های ویژه شعر این دوره است. رویه ای که با توجه به تاریخچه شعر ایدئولوژیک دور از انتظار نبوده است. این پژوهش به شیوه توصیفی- تحلیلی و با روش کتابخانه ای به بررسی شعر درباری عهد صفوی از منظر سبک شناسی می پردازد و مباحث را در سه بخش کلی، خصوصیات زبانی، ادبی و فکری بررسی کرده و با سبک هم عصر خود، یعنی سبک هندی مقایسه می کند تا تفاوت های چشمگیر این دو سبک را جهت اثبات تمایزهای سبک درباری صفوی مشخص نماید.
کلیدواژگان: سبک شناسی، عهد صفویه، شعر درباری، سبک هندی، مکتب وقوع. -
صفحات 87-97
سعدی شاعر و نویسنده تاریخ ساز ایرانی در قرن هفتم است که نظریه های انسان شناسی و آرمان های کمال گرایی به ویژه عدالت پروری را در زیباترین بیان، با زبان رمز و تمثیل بیان کرده است. نگارنده در این نوشتار، بر آن است که آموزه های عدالت گستری و عدل پروری سعدی را در جهت پیشگیری از جرم و اصلاح جامعه تحلیل کند تا به نوعی شناخت بیشتر اندیشه های ایرانشهری در آثار کلاسیک ادب فارسی دست یابد و نظرگاه عالمانه و عدالت خواهانه سعدی را مطرح کند. روش پژوهش در این پژوهش، کتابخانه ای و تحلیل محتوا و واحد تحلیل، مضمون حکایات یا آموزه ها در آثار سعدی بوده است. نتایج نشان میدهد که توجه به رویکرد عدل پروری و عدالت خواهی عاملی مهم و موثر در پیشگیری از جرم با نگاه صلح آمیز سعدی، نمود داشته و این مقوله ها به فراوانی مورد تاکید قرار گرفته است و درنهایت اینکه، عدالت گستری عامل مهم در جلوگیری از جرم و تکرار آن و بازپروری مجرم می تواند باشد.
کلیدواژگان: سعدی، عدالت گستری، بوستان، اصلاح اجتماعی و پیشگیری از جرم -
صفحات 99-128
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 شاعرانی سوار بر قطار انقلاب شدند که امروزه با عنوان شاعران انقلاب شناخته میشوند. رویداد مهم دیگر، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بود که باعث پدیداری گروهی دیگر از شاعران تحت عنوان «شاعران دفاع مقدس» گردید. این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی با استفاده از منابع کتابخانهای با هدف بررسی و مقایسه مولفههای ادبیات مقاومت در فرآیند شکل گیری و رشد شعر پس از انقلاب صورت گرفته است. از شاعران انقلاب، سید حسن حسینی و از میان شاعران دفاع مقدس، قیصر امینپور را به علت پرمخاطب بودن آن ها نسبت به دیگر شاعران هم گروه، برگزیده ایم. روش کار بدینسان است که با توجه به نظریه تحلیل گفتمان لاکلا و موفه، از میان شش دال گفتمانی مطرح در ادبیات مقاومت، چهار دال گفتمانی اسلام، مبارزه، میهن و آزادی را در شعر مقاومت دو شاعر مورد بررسی قرار داده ایم و مولفههای مورد نظر، در آن ها مقایسه شده است. نتایج نشان داد که چهار دال گفتمانی یادشده از شاخصترین مولفه های شعر هردو شاعر و وجه اشتراک عمده آن هاست ولی در دالهای مرکزی و شناور یکسانی ها و دگرسانی هایی گوناگونی دارند.
کلیدواژگان: ادبیات مقاومت، شعر انقلاب، شعر دفاع مقدس، سید حسن حسینی، قیصر امینپور، نظریه گفتمان لاکلا و موفه.
-
Pages 11-27
This research investigated the self-awareness of the main character of the novel I turn off the lights. Its purpose is to identify the main character's hidden area through the ink window. One of the most interesting and interesting patterns in depicting human behavior is the Johari window. This name is taken from the first names of the two psychologists "Joseph Luft" and "Harry Ingham" who designed the model. This research also showed that what are the characteristics related to the hidden self in Clarice's personality? The method used is descriptive-analytical research. This analysis explains the concept of the real self with a substantial window. The results showed that in the novel I turn off the lights, the main character performs self-discovery, which is identified with the most dominant area of the hidden self in his essence window, which includes dealing with the inner sense. By analyzing the hidden self, it was found that the hidden self is related to conservatism in the expression of love, ambiguity and the defense mechanism of suppression or suppression.
Keywords: I Turn Off The Lights, Ink Window, Hidden Area, Self-Disclosure -
Pages 29-44
Women's fiction has a major contribution to the world's contemporary literature, and by examining their works, one can understand their concerns, thoughts and attitudes. Shahrnoush Parsipour is one of the writers who tried to redefine the elements of women's life in the 1950s and 1960s by creating numerous fiction works. One of the coordinates of his style is the breaking of habits by the characters of the story. Since women are at the center of his stories, most of these strange and mind-boggling events are by women or in connection with women. By breaking the habit, Parsipour brings his literature closer to magical realism, and with the help of this method, he presents women as amazing creatures with special powers. The method of the current research is descriptive-analytical and it has been concluded that the effects of breaking habits in Parsipur stories include the transformation of man into elements of nature such as trees and seeds, soil, light and animals such as butterflies, the power of rebirth after death and spiritual journey. They are on the timeline. Several years of pregnancy, not seeing men, etc. are other manifestations of breaking habits in these works.
Keywords: Breaking The Habit, Parsipour City, Transformation, Spiritual Journey -
Pages 45-60
condensed Discourse in words or text causes the formation of a semantic process, and this semantic process seeks to discover the mutual foundations and intertwining of signs with each other. Semantics considers the word as a coherent and meaningful collection in which there is a directed flow. Language also has different semantic angles, only a part of which emerges in the form of discourse, and it is necessary to get close to elusive meanings to reach the evolutionary stages of dynamic discourse, which this article tries to do by examining some of the stages of language evolution in Chirag's novel. Zoya Pirzad's work evaluates the elusive meanings in this novel with a descriptive-analytical method based on the study and analysis of data.Zoya Pirzad tries to force the active factors in the novel to move and dynamism with a gentle movement and deduce the desired result from it. The descriptive form of the novel has become the slowness of dynamic discourse and discourse transformation.
Keywords: Sign-Semantics, Zoya Pirzad, Discourse, Dynamic Transformation Of Speech, I Turn Off The Lights -
Pages 61-86
History of Persian literature especially on topic of experience poem, different styles. This style which is expressive method of compose of poem on Iran after Islam, on each period, become specified by especial name .On this way, styles like khorasani, Hendi, Bazgasht and contemporary introduced as main styles and Azarbayjani and Vasoukht styles introduced as auxiliary or medium styles. According this theories, poem of Safavi period introduce with name Hendi style or according insistence number of knowledgeable, with name Isfahani style.
On this literary style, we see especial style characteristics, but this theory isn't meaning that on all of poems of this period, we can see such characteristics, perhaps on praise poem of Safavie period which hardly welcomed by government , considered kind of poem which show different style characteristics. So on this article we resort to study stylistics characteristics. Characteristics of This poem that are expressive existence two synchronic literary styles on one period because this way of compose of poem; means praise poem of Safavie poem is new and of coerce wasn't followed on next period.Keywords: History Of Literary, Stylistics, Hendi Style, Prise Poem, Safavi Period -
Pages 87-97
Saadi is a 7th century Iranian poet and writer who has expressed the theories of anthropology and the ideals of perfectionism, especially justice in the most beautiful way, with the language of metaphor and metaphor. Saadi is an Iranian poet and writer of history in the 7th century who has expressed the theories of anthropology and the ideals of perfectionism, especially justice in the most beautiful way, with the language of metaphor and metaphor. To analyze Saadi in the direction of crime prevention and society reform in order to gain a better understanding of Iranshahri's thoughts in the classical works of Persian literature and to present Saadi's scholarly and justice-seeking point of view. The research method in this research is library and content analysis and the unit of analysis is the content of anecdotes or teachings in Saadi's works. The results show that paying attention to the approach of justice and seeking justice is an important and effective factor in preventing the crime of Saadi's peaceful organization. And these categories have been emphasized a lot, and finally, extending justice can be an important factor in preventing crime and its repetition .
Keywords: Saadi, Expansion Of Justice, Bostan, Social Reform, Crime Prevention -
Pages 99-128
With the victory of the Islamic Revolution of Iran in 1979, poets boarded the train of the Revolution, now known as the Poets of the Revolution. Another important event was Iraq's imposed war on Iran, which led to the emergence of another group of poets, "Poets of the Holy Defense." This descriptive-analytical study was conducted using library resources to investigate and compare the components of resistance literature in the process of the formation and growth of poetry after the revolution. Among the poets of the revolution, Sayyid Hasan Hosseini, and among the poets of the Holy Defense, we have chosen Qaisar Aminpour because of their prolificness towards other poets in the group. The method is that according to the theory of Lakela and Mofa, among the six discourses in the literature of resistance, we have examined four discourses of Islam, struggle, homeland and freedom in the poetry of the resistance of the two poets and the components in which they are compared. The results showed that the four discourses are one of the most prominent discourses of both poets and their major commonalities, but they have different commonalities and differentiations in the central and floating corridors.
Keywords: Literature Of Resistance, Poetry Of The Revolution, Poetry Of The Holy Defense, Seyed Hassan Hosseini, Kaiser Aminpour, Theory Of Discourse Of Lakela, Mofa