فهرست مطالب

نشریه اصول بهداشت روانی
سال هشتم شماره 3 (پیاپی 32، پاییز و زمستان 1385)

  • تاریخ انتشار: 1385/10/08
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مهدی کارگر فرد، مجید غیاث، احمدرضا کریم زادگان، علی کاشی صفحات 73-80
    مقدمه
    تحقیقات گوناگون در سراسر جهان حاکی از مصرف استروئیدهای آنابولیک- آندروژنیک در بین جمعیت جوان و نوجوان می باشد که اغلب مصرف این داروها بدون تجویز پزشک و بدون آگاهی از عوارض بد آن صورت می گیرد. این تحقیق به منظور تعیین میزان مصرف داروهای فوق در بین دانشجویان مرد دانشگاه اصفهان و بررسی میزان آگاهی آنان در مورد عوارض جانبی مصرف این داروها انجام گرفت.
    روش کار
    تحقیق حاضر از نوع توصیفی است. جامعه آماری کلیه دانشجویان مرد کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان تشکیل می دهند، که در سال تحصیلی 84-1383 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه خود گزارش دهی و بدون ذکر نام بود که در بین 310 نفر از دانشجویان مرد دانشگاه توزیع شد. نرخ پاسخ دهی 252) %81.3 نفر از 310 نفر) بود. در نهایت، داده های تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش شماره (11.5) و کاربرد آمار توصیفی و استنباطی مناسب مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که 21) %8.3 نفر) از دانشجویان حداقل برای یک بار از این داروها استفاده کرده اند و 14) %5.5 نفر) از آنان در حال حاضر عادت به مصرف این مواد دارند. عمده ترین دلیل مصرف این مواد افزایش بافت عضلانی و قدرت بود. %5.95 (15 نفر) از مصرف کنندگان این داروها معتقد بودند که مصرف این دارو با دوز پایین یا همراهی آن با داروهای سم زدا هیچ ضرری به بدن نمی رساند. همچنین 4) %1.6 نفر) از مصرف کنندگان اظهار داشتند که علیرغم اطلاع از عوارض بد این داروها باز هم به صرف آنها مبادرت می ورزند و 2) %0.8 نفر) از آنها نیز تصور می کردند که استروئیدهای آنابولیک- آندروژنیک هیچ ضرری برای بدن ندارد.
    بحث و نتیجه گیری
    نتایج این تحقیق حاکی از میزان مصرف بالای این داروها در بین جوانان و عدم آگاهی و یا آگاهی های غلط مصرف کنندگان در مورد عوارض بد این داروها می باشد، که لزوم ایجاد برنامه های پیشگیری را هرچه بیشتر آشکار می سازد.
    کلیدواژگان: آگاهی، شیوع، استروئیدهای آنابولیک، آندروژنیک
  • الهام احمدنژاد، محمد کرمی یار، ربه کا عرفانی، بارزان ایوبیان، ساناز حاتمی، نریمان سپهروند صفحات 81-86
    مقدمه
    امروزه برای جلوگیری از بیماری ایدز آموزش و استراتژی های موثری انجام می شود، اما با این حال هر روز بر تعداد بیماران افزوده می شود. لذا به نظر می رسد اطلاع رسانی صرف کافی نبوده و باید تغییرات اساسی در رفتارها پدید آورد. هدف ما در این مطالعه ارزیابی رفتار دختران سنین 11-18 در مورد این بیماری است تا براساس آن برنامه ریزی های آینده پایه گذاری گردد.
    روش کار
    این مطالعه از انواع مطالعات کیفی می باشد و اساس آن مصاحبه با دختران 18-11 به شکل مصاحبه های عمیق فردی است. مصاحبه ها به شکل نیمه سازمان یافته طراحی شدند.
    نتایج
    بیشتر مصاحبه شوندگان تلویزیون، مادران و معلمان را به عنوان اصلی ترین منبع اطلاعاتی معرفی کردند. کمتر از 10% آن ها سوء رفتارهای جنسی را به عنوان روشی برای ابتلا دانسته اند. پیشگیری رفتاری به عنوان روشی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری در کمتر از 10% مصاحبه ها ذکر شد. در برخی مصاحبه ها به پیشگیری با واکسن و یا درمان قطعی بیماری با دارو اشاره شد. کمتر از 50% با توزیع سرنگ رایگان موافق بودند. در هیچ یک از مصاحبه ها کاندوم به عنوان روشی برای پیشگیری از ابتلا عنوان نشد. پاسخ آنها به این سوال که در مواجهه با بیمار مبتلا به ایدز چه خواهند کرد عبارت بود از: فرار می کنم، شوکه می شوم، مراقب خودم خواهم بود، دور می شوم، صحبتی نمی کنم. موجی از استرس در چهره دختران در پاسخ به این سوال مشهود بود. تمام آن ها با ازدواج فرد مبتلا مخالف و اظهار کردند که آزمایش قبل از ازدواج برای بیماری ایدز باید انجام گیرد.
    بحث: نتایج نشان داد که رفتارها و اعتقادات رایج بین دختران باید تغییر داده شود. برای تغییر آنها توصیه می شود آموزش هایی بر اساس افزایش مهارت های زندگی پایه گذاری گردد.
    کلیدواژگان: ایدز، رفتار، باور، دختران
  • احمد علی پور، ناهید نوری صفحات 87-96
    مقدمه
    این تحقیق با هدف بررسی پایایی و روایی مقیاس افسردگی- شادکامی در کارکنان دادگستری شهر اصفهان انجام شده است.
    روش کار
    از میان 900 نفر کارکنان دادگستری این شهر، 200 نفر که 134 نفر مرد و 66 نفر زن بودند، به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. میانگین سنی آنها 33.7 با انحراف استاندارد 10.6 بود و دامنه سنی آنها بین 21 و 56 در نوسان بود. میزان تحصیلات آن ها نیز از دیپلم تا فوق لیسانس بود. همه آزمودنی ها در یک جلسه پرسش نامه 25 گویه ای افسردگی- شادکامی و پرسش نامه شادکامی آکسفورد و مقیاس افسردگی بک را تکمیل کردند.
    نتایج
    بررسی همسانی درونی پرسش نامه نشان داد که همه گویه ها همبستگی بالایی با نمره کل دارند، آلفای کرونباخ 0.94 و پایایی بازآزمایی پس از دو ماه 0.72 به دست آمد. به علت همبستگی بالای مقیاس با پرسش نامه شادکامی آکسفورد و مقیاس افسردگی بک روایی ملاکی مقیاس تایید شد. تحلیل عوامل به استخراج 5 عامل با ارزش ویژه بالاتر از 1 منجر شد که در مجموع 63.23 درصد واریانس را تبیین می کنند، اما از آن جا که اولین عامل با ارزش ویژه 10.72 بیشتر واریانس (42.91 درصد) را تبیین می کند، از یک مدل تک عاملی استفاده گردید.
    نتیجه گیری
    نتیجه این تحقیق نشان داد که مقیاس افسردگی- شادکامی ابزاری پایا و روا برای سنجش شادکامی در جمعیت ایرانی است.
    کلیدواژگان: پرسش نامه افسردگی، شادکامی، پایایی، روایی، کارکنان، اصفهان
  • علی اکبر ثمری، احمد لعلی فاز، عباس علی عسکری صفحات 97-107
    مقدمه
    زندگی دانشجویی برحسب این که موقعیت تازه ای به حساب می آید می تواند زمینه ساز انواع استرس ها برای دانشجویان باشد. هنجارهای اجتماعی، شبکه دوستان جدید و الزامات زندگی خارج از خانواده و انتظارات ایجاد شده، عواملی هستند که سازگاری آنان را بر هم زده و برای کنار آمدن با موقعیت جدید به استفاده از شیوه های مقابله متعددی روی می آورند که از جمله می توان به دو شیوه مساله مدار و هیجان مدار اشاره کرد. ضمن این که در بسیاری از مواقع یک شبکه حمایتی شامل خانواده، دوستان و افراد مهم وجود دارند که در مقابله با استرس به فرد کمک می کند. در مقاله حاضر به مطالعه میزان استرس ادراک شده در دانشجویان، شیوه های مقابله و منابع حمایتی آنان پرداخته شده است.
    روش کار
    پژوهش حاضر از نوع پیمایشی است. روش نمونه گیری چند مرحله ای بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کرجسی و مورگان 340 نفر برآورد شده است. برای گردآوری اطلاعات از سه پرسش نامه خرده استرس های روزانه سارافینو، پرسش نامه شیوه های مقابله موس و بلینگز و مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده استفاده گردید.
    نتایج
    نتایج حاکی از عدم وجود رابطه معنی دار بین میزان استرس ادراک شده و شیوه مقابله مساله مدار و رابطه معنی دار بین شیوه مقابله هیجان مدار و ادراک استرس بوده است (p<0.05). همچنین از نظر جنسیت در شیوه مقابله مساله مدار نیز تفاوتی مشاهده نشد، اما در شیوه مقابله هیجان مدار تفاوت معنی دار بود (p<0.05). از لحاظ رابطه بین ادراک استرس با ادراک کلی حمایت اجتماعی، ادراک حمایت خانواده، ادراک حمایت افراد مهم (p<0.01) و ادراک حمایت دوستان رابطه معنی دار (p<0.05) به دست آمد. از نظر جنسیتی در ادراک حمایت اجتماعی (p<0.05) و ادراک حمایت افراد مهم (p<0.01) رابطه معنی دار به دست آمد. در زمینه نقش جنسیت و رشته تحصیلی در ادراک استرس تفاوتی دیده نشد.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به نتایج به دست آمده و نقش بسیار مهم شیوه های مقابله با استرس برای برقراری سازگاری روانی- اجتماعی افراد در معرض استرس ضروری است خانواده ها به عنوان اولین کانون تربیتی نقش حمایتی بیشتری را برای کمک به فرزندان ایفا کنند و با آموزش سبک های مقابله ای موثر به آنها کمک کنند تا به منابع دیگر متوسل نشوند.
    کلیدواژگان: استرس، شیوه های مقابله، منابع حمایتی
  • محسن گل پور، سارا جوادی صفحات 109-122
    مقدمه
    باورهای دنیای عادلانه، مجموع باورهای کلی افراد در باب عادلانه بودن شرایط دنیا برای زندگی است. این باورها در بسیاری شرایط می توانند ماهیت هدایت کننده داشته و به این ترتیب انسان ها را از بعد رفتاری و روانی تحت تاثیر قرار دهند. به دلیل اهمیت این باورها پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی ارتباطی بین سلامت عمومی، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و منفی و افکار خودکار با باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران به مرحله اجرا درآمده است.
    روش کار
    جامعه آماری پژوهش را کل ساکنان شهر اصفهان تشکیل داده اند و گروه نمونه 400 نفر (200 زن و 200 مرد) بوده اند که به صورت نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای از مناطق شرق، غرب، جنوب، و شمال شهر اصفهان نمونه گیری شدند. پرسش نامه های مورد استفاده در پژوهش شامل پرسش نامه سلامت عمومی (با 28 سوال و چهار زیرمقیاس به نام های جسمانی سازی، اضطراب و بی خوابی، نارسایی عملکرد اجتماعی و افسردگی)، پرسش نامه رضایت از زندگی (با 5 سوال)، مقیاس عاطفه مثبت و منفی PANAS) با 20 سوال، هر پرسش نامه 10 سوال)، پرسش نامه افکار خودکار (با 30 سوال) و پرسش نامه های باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران (هر یک با 8 سوال) بوده اند. روایی صوری و محتوایی پرسش نامه های پژوهش بررسی و مورد تایید قرار گرفته اند. همچنین پایایی پرسش نامه ها به شیوه پایایی درونی و تنصیف (آلفای کرونباخ، ضریب اسپیرمن- براون و ضریب گاتمن) نیز بررسی و مورد تایید قرار گرفت. داده های حاصل از پرسش نامه ها با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) و از طریق نرم افزار آماری- رایانه ای LISREL نسخه 8.5 مورد تحلیل قرار گرفت.
    نتایج
    شواهد به دست آمده نشان داد که از بین کلیه متغیرهای پژوهش، صرفا رضایت از زندگی با باورهای دنیای عادلانه برای دیگران (P<0.01 و b=0.218) و با باورهای دنیای عادلانه برای خود (P<0.01 و b=0.339) دارای ضریب مسیر مستقیم معنی دار بوده است. در عین حال در مرتبه بعدی افکار خودکار با رضایت از زندگی (P<0.01 و b=-0.365) دارای ضریب مسیر معنی دار بود. در مراتب بعدی نیز بین متغیرهای باقی مانده و افکار خودکار ضریب مسیر وجود داشت.
    نتیجه گیری
    بررسی های به عمل آمده نشان داد که اثرگذارترین مسیر برای تعدیل باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران، مسیر نارسایی عملکرد اجتماعی، سلامت عمومی، افکار خودکار، رضایت از زندگی به باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران است.
    کلیدواژگان: سلامت عمومی، جسمانی سازی، اضطراب و بی خوابی، نارسایی عملکرد اجتماعی، افسردگی، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی، افکار خودکار، باورهای دنیای عادلانه برای دیگران، باورهای دنیای عادلانه برای خود
  • فیروزه غضنفری صفحات 123-130
    مقدمه
    مطابق نظریه هویت اجتماعی، مفهوم خود دارای دو جزء یعنی هویت فردی و هویت اجتماعی است. براساس این نظریه، انسان تلاش می کند تا هویت اجتماعی مثبت را همچون هویت فردی مثبت حفظ و نگهداری کند. با وجود نظریه های متعددی که پیشنهاد می کند هویت های اجتماعی روی زندگی اعضای گروه اثرات مثبتی دارد، اما فقط اندک مطالعاتی در مورد رابطه بین هویت جمعی و بهزیستی صورت گرفته است.
    هدف
    هدف از مطالعه حاضر بررسی رابطه هویت جمعی و فردی و نقش ارزیابی کننده آن ها (احترام به خود جمعی و فردی) با بهزیستی در دو گروه دانشجویان دختر و پسر است.
    روش کار
    در این تحقیق از روش همبستگی استفاده شد. نمونه های آماری شامل 85 دانشجوی دختر و 62 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه لرستان می باشد. ابزار اندازه گیری عبارت بود از پرسش نامه اطلاعات شخصی، مقیاس احترام به خود جمعی، مقیاس احترام به خود روزنبرگ، مقیاس رضایتمندی زندگی کلی داینر و پوت، مقیاس عاطفه مثبت و عاطفه منفی که توسط واتسون، کلارک و تلجن ساخته شده است. روش های آماری در تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss انجام شد و به وسیله آزمون مقایسه میانگین های دو گروه مستقل و محاسبه ضرایب همبستگی، آزمون فرضیه ها به عمل آمد.
    نتایج
    نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین احترام به خود جمعی بین دختران و پسران وجود دارد (p<0.005 و t=2.44). همچنین در دختران احترام به خودجمعی بیش از احترام به خودفردی با بهزیستی رابطه دارد. در حالی که در پسران عکس این رابطه مشاهده شد.
    بحث و نتیجه گیری
    بنابراین به نظر می رسد در پسران ارزیابی از هویت فردی و جمعی نقش دو جانبه ای با بهزیستی دارد. اما در دختران، بهزیستی بیشتر در ارتباط با دیگران معنا می یابد و احساسات مثبت نسبت به خود فردی بخش کوچکتری از خشنودی و رضایتمندی زندگی آنان را تشکیل می دهد.
    کلیدواژگان: هویت اجتماعی، هویت شخصی، ارزیابی از خود، بهزیستی
  • شهرام واخدی، اسکندر فتحی آذر صفحات 131-140
    مقدمه
    پرخاشگری دوران خردسالی پیش بینی کننده رفتارهای پرخطر بعدی است. تحقیقات نشان می دهند کودکان پرخاشگر به علت نداشتن روابط اجتماعی سالم و شیوه های حل تعارض فردی و گروهی دست به اعمال تند و خشن می زنند. به این ترتیب باید در روند کاهش این امر پژوهش های تجربی انجام گیرد تا رفتارهای بعدی کودکان دچار ناهنجاری نشود. بر این مبنا، پژوهشی که مقاله حاضر براساس آن تدوین شده است، اثربخشی سه حیطه آموزش کفایت اجتماعی: (1) مهارت ها و توانایی های شناختی، (2) مهارت های رفتاری، (3) کفایت های هیجانی را بر 6 کودک پسر شش ساله مورد بررسی قرار داده است.
    روش کار
    آزمودنی ها شش کودک پسر پیش دبستانی دارای اختلال پرخاشگری بودند که به روش تصادفی از مهدهای کودک شهر ارومیه انتخاب شدند. مواد آموزشی دربرگیرنده 7 مهارت بود. این مهارت ها شامل مهارت های خودآگاهی، همدلی، ارتباطات بین فردی، ارتباط برقرار کردن، مقابله با هیجانات، تصمیم گیری و حل مساله اجتماعی بودند. این مهارت ها به مدت 13 هفته در دو مرحله اجرا گردید و هفته ای یکبار مهارت های مذکور آموزش داده شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش نشان می دهد که میزان رفتارهای پرخاشگرانه کودکان بعد از شرکت در دوره های آموزشی به شدت کاهش و مهارت های کسب شده از طریق این کودکان به طور کامل به موقعیت های خانه و مهد کودک تعمیم یافته است. همچنین مشاهده گردید عملکرد تمامی آزمودنی ها در پیگیری های بعدی (بعد از دو هفته و یک ماه) حفظ شده اند.
    کلیدواژگان: مهارت کنترل خشم، پرخاشگری، کودکان، پیشگیری
  • مرتضی خاقانی زاده، مسعود سیرتی نیر، فتانه عبدی، حسین کاویانی صفحات 141-148
    مقدمه
    توجه به بهداشت روانی در تمام عرصه های زندگی از جمله زندگی فردی و اجتماعی و شغلی حایز اهمیت است. عدم توجه به سلامت روان یکی از عوامل مهم در کاهش کارآیی، از دست رفتن نیروی انسانی و ایجاد عوارض جسمی و روانی، خصوصا در خدمات حرفه ای، می باشد. با توجه به نقش پرستاران در سیستم بهداشتی درمانی و لزوم انگیزه کاری بالای آنها برای ایجاد امنیت بهداشتی برای این قشر عظیم و مراجعین آنها، تحقیقی به منظور بررسی سلامت روان پرسنل پرستاری بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران، انجام شد.
    روش کار
    این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی و مقطعی می باشد که روی 200 نفر از پرسنل پرستاری که به صورت چند مرحله ای احتمالی انتخاب شدند، انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل ویژگی های دموگرافیک، پرسش نامه سلامت عمومی -28 بود.
    یافته ها
    یافته ها از لحاظ سطح سلامت روان نشان داد که 43% از نمونه ها دارای علامت و 57% از آن ها بدون علامت بودند. بین سلامت روان و ویژگی های دموگرافیک از قبیل وضعیت تاهل، تعداد فرزندان و رضایت از وضعیت اقتصادی ارتباط معناداری وجود نداشت. اما بین سلامت روان و متغیرهای سابقه کار، اضافه کار و نوبت کاری رابطه با معنادار بود.
    بحث و نتیجه گیری
    میانگین نمره سلامت روان نمونه ها 23.29 بود که در مقایسه با جمعیت عمومی در ایران، رقم بالایی می باشد. سلامت روان پرستاران به دلایل متعددی نسبت به سایر مردم جامعه در معرض خطر است. با توجه به یافته های تحقیقات موجود از مهم ترین دلایل می توان به ماهیت استرس زای این حرفه، فشار کاری، مواجه شدن با موقعیت های غیرمترقبه، نوبت های کاری، عوامل سازمانی و عوامل فردی اشاره کرد.
    کلیدواژگان: سلامت روان، استرس، پرستاری و پرستار
|
  • Kargarfard M.Md, Ghias M-, Karimzadegan Ar. , Kashi A Pages 73-80
    ntroduction: Different worldwide studies have shown the use of anabolic-androgenic steroids amongst adolescents and young people. Most of these drugs are being used without a physician's prescription and without any awareness of their side effects. The aim of the present study is to examine the amount of AAS drugs used by Isfahan University students and their awareness of the side effects of such drugs.Methods and Material: The present study is a descriptive one. Target population included of all male students of Isfahan University who were available to participate in this research. The measuring instruments were anonymous self–reported questionnaires which were distributed among 315 university students. The answer rates were 80% (252 at 315).
    Results
    The results of data analyses indicate that 8.3% (21 persons) have already used steroids at least once and 5.55 (14 persons) are currently using these drugs. The main reason of using these drugs is the increase in muscular tissues and strength. 6% (15 persons) of these drug users believe that tiny dosage of these drugs or using them with some drugs which take the poison away from body have no disadvantage. 1.6% (4 person) said that despite awareness of the side effects of such drugs, they are using these drugs and 0/8% (2 person) assumed that they does not have any side effects.
    Discussion
    The results of this study show the large amount of using AAS drugs and user's awareness or incorrect awareness about the side effects of these drugs and also the necessity of some prevention programs.
  • Hatami S. , Sepehrvand N. Pages 81-86
    Introduction
    The number of people living with HIV continues to rise, despite the fact that effective prevention strategies exist. Information alone is not enoughto produce sustained behavior change. Our purpose was to investigate behavior among teenager girls to use them for next programs.Methods and Materials: This is a kind of qualitative research, done on the basis of interviews of teenager girls in uromia. Interviews designed semi-organized to study complex aspects of interviewee's talks.
    Results
    Most of the interviewees have mentioned Television, Teachers and Mothers as their source of information. Less than 10% have mentioned sexual behaviors as the main reason for acquiring AIDS. Behavioral prevention has been mentioned as a prophylactic in less than 10% of the interviews. In some of the interviews, prevention by vaccination or definite treatment has been mentioned. Less than 50% have suggested free distribution of syringe. In none of the interviews question of their reaction in facing the AIDS persons are as follows: I escape, become shocked, and would be careful. Go away, dont talk, A kind of stress have been noticed in their faces in answering this question. All of them disagree with marrying the addicted person and they were more eager to have tests before marriage.
    Discussion
    Results were showed; beliefs and common behaviors among teenagers should be changed and for changing them, life-skilled-based education and programs should be used for teenagers to reduce the number of AIDS.
  • Alipoor A., Nori N Pages 87-96
    Introduction
    The purpose of this study was to assess the reliability and validity of the Depression-Happiness Scale (H-PS) in staff of Isfahan justice.Methods and Material: 200 subjects (134 male, 66 female) with a mean age of 33/7(ranged from 21to56) and standard deviation 10/6 were chosen among 900 staff of Isfahan’s court. Their literacy level ranged from diploma to MS. All subjects completed the Depression-Happiness Scale (D-HS), Beck Depression Inventory (BDI) and Oxford Happiness Inventory (OHI) in one session.
    Results
    The study of internal consistency of D-HS showed that all items have high correlation with total scores, the Cronbach alpha was0/93 and test-retest reliability after two months was0/72. D-HS was highly correlated with OHI and BDI. The factor analysis revealed 5 factors with an eigenvalue greater than 1, which could explain 57/1% of the total variance. But because first factor with an eigenvalue10/72 accounted for most (42/91%) of the variance, a one-factor model was specified.
    Conclusion
    Depression-Happiness Scale is a reliable and valid test for measuring happiness in Iranian population.
  • Samari Aa, Lalee Faz A., Askari Aa Pages 97-107
    Introduction
    Student's life as a new situation may predispose many stressors for them. Social norms, new friends and living far from family and new expectation of them, are factors that distort their adjustment and make them using many coping styles such as problem-centered and emotional-centered for new adaptation. Meanwhile, there are many supportive systems as family, friends and significant others that help them in coping. The present article tries to study the perceived stress, coping styles and supportive resources in students.Methods and Materials: present research is a survey one. Using multi-stage sampling, the sample volume estimated about 340 according to krejcie and Morgan formula. Three questionnaires were used for data gathering; Sarafino daily hassles questionnaire, Moss and Belings coping styles questionnaire and multidimensional perceived social support.
    Results
    Results showed no significant relationship between stress and problem-centered coping but significant with emotional-centered style (Ρ<0/05). Moreover there were no difference between males and females in problem–centered style but significance in emotional centered (Ρ<0/05) and there were significant relationship between stress with total social support and family support (Ρ<0/05) and with significant others (Ρ<0/01). Sex differences in social support was significant at (Ρ<0/05) and in significant others support (Ρ<0/01). There was no relationship in other variables.
    Conclusion
    According to results, and vital role of coping styles with stress for making psychosocial adaptation of people, it is necessary for families as the first educational center to have more supporting role in teaching coping styles for better adaptation of their children.
  • Golparvar M. , Javadi S Pages 109-122
    Introduction
    The just world beliefs, are the beliefs about justice presence in world and living conditions. These beliefs in many situations can affect human psychological states and behavior. This research was conducted with regard to these beliefs importance and the main purpose of this study was to investigate relational model between just world beliefs for self and others with general health, life satisfaction, positive and negative affect and automatic thoughts.Methods and Materials: The research statistical population was the total of Isfahan city habitants. Sample group was 400 persons (200 male and 200 female) which selected with use of multi-stage sampling method from Isfahan east, west, north and south regions. Questionnaires which used in this research were: general health questionnaire (with 28 items and four subscale include somatization, anxiety and insomnia, social dysfunction and depression), positive and negative affect scales (PANAS with 20 items; 10 for positive affect and 10 for negative affect), automatic thoughts (with 30 items), life satisfaction (with 5 item) and just world beliefs questionnaires for self and others (each with 8 item). The validity of the questionnaires investigated and verified with the use of face and content validity. The reliability of the questionnaires was also investigated and verified with the use of alpha and spilt- half methods (Speamar- Brown and Guttmann methods). Data analyzed with using structural equations model (Path analysis). The above analysis conducted with the use of LISREL statistical package (8.5 versions).
    Results
    The results showed that from all of the research variables, only life satisfaction have significant directive path coefficient with just world beliefs for self (B= 0.339, P<0.01) and others (B=0.218, P<0.01). Hence in next level, automatic thoughts have significant path coefficient with life satisfaction (B= -0.365, P<0.01). And finally the result showed that there has been significant path coefficient between other research variables.
    Discussion
    The result of this research showed that most effective path for adjusting just world beliefs for self and others are: social dysfunction to general health, to automatic thoughts and to life satisfaction for just world beliefs (for self and other) respectively.
  • Ghazanfari F. Pages 123-130
    Introduction
    Social identity theory argues there are two distinct aspects of the self-concept namely, Social and Personal Identity. It posits that individuals strive to maintain or enhance not only a positive personal identity but also a positive collective identity. Although theorists suggest that social identities should have positive effects on the lives of group members, only a few studies have assessed the relation between collective identity and well-being.
    Purpose
    The purpose of the present study is to examine the relationship collective and personal self-esteem with subjective well-being (SWB) in two groups of the girls and boys college students. Methods and Materials: Participants were 85 female and 62 male undergraduate students at the Loorestan University. Each participant was tested by the Collective self-esteem scale (CSE), the Rosenberg self-esteem scale, the satisfaction with life scale (SWLS) and the positive and negative affect scale (PANAS).
    Results
    The results show that in the girls versus boys the reliable relation between collective self-esteem and SWB is more than the personal self-esteem and SWB.
    Discussion
    Thus our data suggest that in the boy students, both individuals’ evaluations of themselves (Personal self-esteem) and their evaluations of their in groups (Collective Self-esteem) play mutual roles in well – being. But girls’ well – being makes sense in connection with others and their own positive senses include a minor life satisfaction.
  • Vahedi Sh, Fathiazar S Pages 131-140
    Introduction
    Childhood aggression predicts the later high-risk behavior. Research shows that aggressive children become violent because of abnormal social relations and ineffective group or individual ways of solution conflict. Empirical studies need to be dome to find effective strategies for overcoming this phenomenon. This research evaluates three dimensional model of social competence; (1) cognitive skills and abilities; (2) behavioral skills; (3) emotional competence on 6 boys with the age of 6 years old.Methods and Materials: Subjects were selected from Uremia kindergartens. Instructional materials involved 7 skills (self–knowledge, empathy, interpersonal communications, relationships, cope with emotional issues, decision making and social problem solving). This training the skills carried out at 13 weeks in two stages and once a week. Behavior changes of all the subjects remained stable in follow-up visits (two weeks and 1 month later).
    Results
    The findings of this research indicates that aggressive behavior in children decreased deeply after participating in instructional classes and acquired skills were generated to kindergarten and home. Behavior changes of all the subjects
  • Khaghanizade M., Siratinir M., Abdi F., Kaviani H. Pages 141-148
    Introuduction: Attention to mental health is important in all aspects of life such as individual, social and occupational. Inattention to mental health is one of the most important factors in reduced productivity, be losed humanpower and develops physical and mental complications especially in professional services. Considering nurses role in health system and necessary for high motivation in work place to health security about this grand group and referral persons to them, we accomplished this research to studding of mental health nursing staff in educational hospitals affiliated to Tehran medical sciences university.Method and Material: This is a descriptive correlational and cross- sectional study, we performed on 200 nurses who were selected via probable multistage sampling. Data collecting tool were including demographic characteristics and General Health Questionnaire -28 (GHQ-28).
    Results
    The findings regarding to level of mental health showed that 43% samples were symptomatic and 57% of them were asymptomatic. There was not significant correlation between mental health and demographic characteristics such as marital status, children numerous, economic satisfaction. But relationship between mental health and variables consisting of job history, overtime work and shift was significant.
    Discussion
    The mean score of menal health was 23/29 that in comparison with general population in Iran is high numeral. Nurses mental health to several causes toward other community people exposed to risk. The most important reasons that we could point for these findings, are job stressors identity, strain, exposing to disasters situations, shifts, organizational and individual factors.