فهرست مطالب
ماهنامه کتاب ماه هنر
پیاپی 117 (خرداد 1387)
- 122 صفحه، بهای روی جلد: 10,000ريال
- تاریخ انتشار: 1387/03/20
- تعداد عناوین: 16
-
صفحه 4
-
صفحه 6
-
صفحه 26بهره برداریو استفاده از صنایع فلزی در ایران سابقه کهن دارد. البته در ابتدای دوره های اسلامی بنا به ممنوعیت استفاده از اشیای فلزی نفیس تا مدت ها ساخت این نوع آثار روند نزولی خود را طی می کرد که تماما عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی بران تاثیر جدی داشته است تا جایی که بعدها هنرمندان فلز کار ایران اشیایی از جنس مفرغ و مس ساختند...
کلیدواژگان: فلزکاری ایلخانی، فلزکاری مملوکی، فلزگری شیراز -
صفحه 36هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر حکمت نوری شیخ شهاب الدین سهروردی بر نگارگری ایرانی اسلامی است. نگارگران مسلمان چونان سایر هنروران دوران گذشته پیرو آموزه های عرفانی و حکمی اندیشمندان مسلمان بودند و در میان این اندیشمندان نظریه ها و آموزه های شیخ اشراق، تاثیر زیادی بر باور و عملکرد نگارگران داشته است...
کلیدواژگان: نور، حکمت اشراق، نگارگری، عالم خیال، هاله نورانی -
صفحه 45
-
صفحه 50نقاشی دیواری معاصر با مواد، مصالح، بسترها و ظاهری از دیوار و معماری روبرو است که نسبت به گذشته، شکل و کارکردی بسیار متفاوت دارد. این بدان معنی است که مهم ترین راه هماهنگی و پیوستگی نقاشی دیواری با ساختار زیبا شناسانه معماری معاصر، بهره جویی از تکنولوژی و مواد و مصالح جدید است...
کلیدواژگان: نقاشی دیواری، تکنولوژی نقاشی دیواری، مواد و مصالح، فرسک، نما، تبلیغات محیطی -
صفحه 64نقش درفش و نشان های پرچم در شاهنامه، یکی از ویژگی های هر پهلوان است. این نقش و نشان ها که به گمان نگارنده از توتم و تبار هر پهلوان، سرچشمه می گیرد، قابلیت آن را دارد تا با دیدی نمادگرایانه مورد نقد و بررسی قرار گیرد. اگر چه برخی را گمان بر این است که نقش درفش پهلوانان، نگارگری تخیل نگارین فردوسی است...
کلیدواژگان: نشان، درفش، توتم، کلان، برون همسری -
صفحه 74
-
صفحه 84شکل گیری برخی از جنبش های هنری معاصر، ریشه در تحولات و جریان های اجتماعی، سیاسی و اعتقادی دارد که می توان به آن عنوان محیط فرهنگی اطلاق نمود. شناخت دقیق در نوع نگاه و بیان این گونه حرکت های هنری معاصر، به دور از سلیقه های شخصی نیاز به نقد و بررسی دارد که در مقاله حاضر با توجه به قالب های ارائه شده درسومین نمایشگاه هنر مفهومی، به توصیف...
کلیدواژگان: هنر جدید، کانسپتچوال، هنر چند رسانه ای، چیدمان، هنر اجرایی، هنر محیطی، ویدئو آرت، دیجیتال آرت، فتوآرت، هنر فرآیندی، هنر پرواز -
صفحه 102کوبیسم در لغت به معنای مکعب گرایی، حجم گرایی است. این عنوان توسط منتقدان در سال 7-1906 م به آثار نقاشان جوان اروپا، پس از رویکرد به نظریه های سزان و همچنین نظریه ای اینشتین در مورد زمان به عنوان بعد چهارم و پیشرفت علم به خصوص در جهان فیزیک، داده شد، و در ادامه مشتقات مختلفی مانند، کوبیسم تحلیلی، کریستالیسم، ترکیبی، سیلندریسمو فوتوریسم از آن به وجود آمد...
کلیدواژگان: کوبیسم، پیکاسو و براک، انحلال فرم ها، انتزاع، مشتقات کوبیسم -
صفحه 112
-
صفحه 118