فهرست مطالب

زیست شناسی ایران - سال بیست و یکم شماره 1 (بهار 1387)

مجله زیست شناسی ایران
سال بیست و یکم شماره 1 (بهار 1387)

  • 198 صفحه، بهای روی جلد: 20,000ريال
  • تاریخ انتشار: 1387/03/20
  • تعداد عناوین: 18
|
  • محمد باقر باقریه نجار، سعید نوابپور صفحه 175
    پروتئین های متعلق به خانواده RecQ که در اغلب موجودات پروکاریوت و یوکاریوت یافت شده اند دارای یک ناحیه مرکزی هستند که واجد هفت بخش حفاظت شده است و نقش DNA هلیکازی بر عهده دارد. اعضای این خانواده در E. coli، مخمر نان و انسان در فرایندهای ترمیم، همانند سازی، رونویسی و نوترکیبی DNA نقش ایفا می کنند. اخیرا توالی کامل ژنوم گیاه مدل، اربیدوپسیس تالیانا ((Arabidopsis thaliana تعیین گردیده و هفت ژن کاندیدای متعلق به خانواده RecQ در آن یافت شده است. ما قبلا نشان دادیم ژن RecQl4A در تنظیم پاسخ گیاه به صدمات وارده به DNA و کنترل نوترکیبی DNA نقش اساسی ایفا می کند. در این نوشتار مقایسه محصول ژن RecQl4A و سایر اعضای خانواده RecQ در گروه های مختلف موجودات زنده از نظر تکاملی بررسی شده و نقش این ژن در ترمیم صدمات وارده به DNA توسط ماده جهش زای متیل متان سولفونیت MMS در دو مرحله نموی جوانه زنی بذر و رشد گیاهچه ها مطالعه شده است. درخت فیلوژنتیکی حاصله نشان می دهد ژنهای RecQl4A و RecQl4B اخیرا در اثر پدیده مضاعف شدن (دوپلیکیشن) بوجود آمده اند، در حالیکه بقیه اعضای خانواده فاصله تکاملی قابل توجه دارند. این نتایج پیشنهاد می کند که در اجداد مشترک گیاهان و جانوران ژنهای RecQ متعدد وجود داشته است. نتایج حاصل از مطالعه سه دودمان مستقل گیاهان جهش یافته نشان داد که گیاهان جهش یافته recQl4A درمرحله گیاهچه در مقایسه با گیاهان وحشی حساسیت بیشتری نسبت به ماده MMS دارد ولی در مرحله بذر تفاوتی بین گیاهان وحشی و جهش یافته در ترمیم صدمات وارده به DNA مشاهده نمی شود. این پدیده نشان می دهد ژن فوق برای ترمیم صدمات وارده به DNA توسط ماده MMS در طول مرحله جوانه زنی بذر ضروری نیست ولی درشرایط مشابه در مرحله نموی گیاهچه ضروری می باشد. کشف مکانیسم ملکولی نقش ژن RecQl4A در کنترل نوترکیبی DNA می تواند راهگشای روش جدیدی جهت ایجاد جهش هدفمند در گیاهان باشد.
    کلیدواژگان: آرابیدوپسیس، DNA، RecQ، هلیکاز، نوترکیبی DNA
  • سیمین اشرف، محمدرضا صعودی *، مجید صادقی زاده صفحه 184

    باکتری Xanthomonas campestris یک پلی ساکارید خارج سلولی محلول در آب به نام زانتان تولید می کند که کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی، شیمیایی، نفت و دیگر صنایع دارد. این باکتری بدلیل پایین بودن سطح فعالیت - گالاکتوزیداز قادر به مصرف لاکتوز نمی باشد. در نتیجه با رشد باکتری در محیط پایه لاکتوز از جمله آب پنیر، میزان ناچیزی زانتان تولید می شود. آب پنیر، بدلیل BOD بالای آن، دورریزی آن مشکلات عمده ای دارد. بنابراین، این ماده زائد غنی از لاکتوز و پروتئین سوبسترای مناسبی برای فرایندهای تخمیر می باشد. در این پژوهش سویه ای جهش یافته ای از Xanthomonas campestris (سویه NA1) با استفاده از جهش زایی توسط اسید نیترو جداسازی شد. فعالیت آنزیم - گالاکتوزیداز کشت NA1 در شرایط بهینه بدست آمده (5/5 =pH و دمایC 38)، در مقایسه با کشت نوع وحشی 5/9 برابر افزایش نشان داد. تولید صمغ زانتان توسط NA1 با استفاده از آب پنیر بعنوان تنها منبع کربن مورد مطالعه قرار گرفت. با استفاده ازطراحی آزمایش پلاکت – برمن (Plackett - Burman) وآنالیز آماری، درمیان 7 پارامتر آزمایش شده، آب پنیر (بعنوان سوبسترای اصلی) و pH فاکتورهای اصلی موثر در تولید صمغ شناخته شدند. تولید صمغ در فرمانتور با استفاده از فاکتور های مهم بدست آمده از مرحله بهینه سازی نیز مورد بررسی قرار گرفت. از سویه جهش یافتهg l-1 10 زانتان با استفاده از آب پنیر بعنوان تنها منبع کربن بدست آمد.

    کلیدواژگان: آب پنیر، اسید نیترو، گالاکتوزیداز، زانتان، Xanthomonas، طرح آزمایشی پلاکت، برمن
  • محبوبه حاجی رستملو، سهراب رضوانی گیل کلایی، محمدرضا فاطمی، مجیدصادقی زاده، شاهرخ کاظم پور اصالو صفحه 194
    به منظور بررسی ارتباط فیلوژنیک بین جمعیت های دوجنسی آرتمیا در ایران (نمونه های آبگیر نوغ و دریاچه ارومیه) توالی قطعه ای از ژن 16Sr RNA ژنوم میتوکندری با تکنیک PCR-RFLP (Polymerase Chain Reaction – Restriction Fragment Length Polymorphism) و در مقایسه با نمونه های رفرانس Artemia urmiana و Artemia franciscana مقایسه شد. نتایج حاصل از هضم آنزیمی با 10 آنزیم اندونوکلئاز نشانگر وجود 4 هاپلوتیپ از A. franciscana را در آبگیر نوغ و 9 هاپلوتیپ از A. urmiana را در دریاچه ارومیه مشخص نمود. آنالیز فیلوژنیک اطلاعات مولکولی نشان دادند که جمعیت های دوجنسی آرتمیا در ایران را می توان در دو شاخه فیلوژنی شامل: 1) نمونه های آبگیر نوغ و 2 هاپلوتیپ از دریاچه ارومیه، 2) 7 هاپلوتیپ از دریاچه ارومیه قرار داد. نتایج بدست آمده بیانگر توانایی کافی تکنیک بکار رفته جهت تفکیک جمعیت های دوجنسی آرتمیا در ایران است و در مطالعه حاضر علاوه بر تعیین روابط فیلوژنی نمونه های دوجنسی ایران با یکدیگر، مشخص شد که بین A. urmiana و A. franciscana تفاوت قابل ملاحظه ای در آرایش نوکلئوتیدی، حداقل در قطعه ریبوزومال، وجود دارد که با مطالعات قبلی مطابقت می نماید.
    کلیدواژگان: آرتمیا، ژن PCR، RFLP، Sr RNA 16، فیلوژنی، mtDNA
  • ندا حسیبی، خسرو منوچهری کلانتری، مریم مظاهری، عفت سادات احمدی موسوی، عباس طاهرنژاد صفحه 206

    ژاسموناتها (ژاسمونیک اسید و متیل استر آن، متیل ژاسمونات) گروه جدیدی از تنظیم کننده های رشد گیاهی محسوب می شوند که در بسیاری از مراحل فیزیولوژیکی گیاه شرکت کرده و نقش دفاعی در گیاه ایفا می کنند. در این تحقیق اثر متیل ژاسمونات و اتیلن بر روی جوانه زنی بذر و نقش آن بر پراکسیداسیون لیپیدها، مقدار کلروفیلa، b و کلروفیل کل، کاروتنوئید و پروتئین دانه رست کلزا مورد بررسی قرار گرفت. بذرهای کلزا در گلدان های حاوی ماسه، رس و خاک برگ به نسبت 1 به 1 به 2 کاشته شد. دانه رست های 13 روزه بمدت 3 روز با متیل ژاسمونات (Mμ 100) محلول پاشی شد و سپس بمدت 40 ساعت تحت تیمار اتیلن (ppm 70 و 50) قرار گرفت. دانه رستهای شاهد با آب مقطر محلول پاشی شد. آنالیز داده ها از طریق نرم افزار SPSS و Mstatc و مقایسه میانگین ها با آزمون LSD انجام گرفت. نتایج حاصل از بررسی جوانه زنی نشان داد که متیل ژاسمونات، باعث کاهش جوانه زنی شده و تیمار اتیلن باعث افزایش جوانه زنی می شود. در تیمار توام اتیلن و متیل ژاسمونات، اتیلن تا حدودی اثر بازدارندگی متیل ژاسمونات را بر طرف نمود. همچنین نتایج حاصل از بررسی دانه رست نشان داد که افزایش پراکسیداسیون لیپید که در دانه رست تحت تیمار اتیلن مشاهده می شود در تیمار با متیل ژاسمونات کاهش معنی داری نشان می دهد که نشان دهنده کاهش خسارت اکسیداتیو در این گروه می باشد. مقدار کلروفیلa، bو کلروفیل کل و پروتئین طی تیمار اتیلن کاهش یافته اما تیمار با متیل ژاسمونات از کاهش این پارامترها در دانه رست های تحت تیمار با اتیلن جلوگیری می کند. بیشترین مقدار کاروتنوئید در تیمار توام اتیلن و متیل ژاسمونات دیده می شود. حاصل آنکه متیل ژاسمونات باعث محدود شدن جوانه زنی بذر می شود، اما در مراحل بعدی رشد دانه رست باعث بهبود وضع دانه رست تحت تیمار با اتیلن خواهد شد.

    کلیدواژگان: اتیلن، جوانه زنی، خسارت اکسیداتیو، متیل ژاسمونات، کلزا
  • آزاده رحمانی بادی، احیاء عبدی عالی، طاهره فلسفی، زهرا فلاحی صفحه 231
    پمپ های تراوشی (efflux) وابسته به نیروی محرکه پروتونی نقش مهمی در مقاومت چند دارویی باکتری Pseudomonas aeruginosa دارند. 23 سویه دارای مقاومت چند دارویی از 410 سویه بیمارستانی برای کار انتخاب شد. MICآنتی بیوتیک های سیپروفلوکساسین، افلوکساسین، سفتازیدیم، سفتریاکسون، جنتامیسین، آمیکا سین و اتیدیوم بروماید تعیین شد. آزمایش MICs در حضور ترکیب پروتونوفور کربونیل سیانید m – کلروفنیل هیدرازون ((CCCP، تکرار شد. سطح تراوش فعال در سویه ها با روش accumulation (تجمع) اتیدیوم بروماید اندازه گیری شد و میزان اختصاصی بودن تراوش نیز با سنجش تجمع آنتی بیوتیک های فلوروکینولون انجام گرفت. با روش PCR سیستم تراوشی ذاتی oprM mexAB – از سویه ها تکثیر گردید. میزان MIC آنتی بیوتیک ها در حضور CCCPحداقل در یک رقت کاهش یافت. سنجش تجمع اتیدیوم بروماید، حضور مکانیزم تراوش فعال را در سویه های بیمارستانی P. aeruginosa اثبات کرد و تست تجمع فلوروکینولون ها نشان داد که مکانیزم تراوش در این سویه ها طیف وسیعی از ترکیبات دارویی غیر مشابه را در بر می گیرد. PCR ثابت کرد که 17% از این سویه ها سیستم تراوشی، mexAB – oprM را بر روی ژنوم خود دارند. مقایسه نتایج PCR با سایر نتایج نشان دهنده آن است که سویه های بالینی مورد مطالعه نه تنها سیستم تراوشی mexAB-oprM بیان شده در سویه های وحشی را دارند بلکه سویه ها به سایر پمپ های تراوشی نیز مجهز هستند.
    کلیدواژگان: تجمع دارویی، آنتی بیوتیک، تراوش، Pseudomonas aeruginosa
  • جنت سرمد، منصور شریعتی *، محمد جواد رسایی صفحه 240

    بدنبال مشخص شدن اهمیت اندازه گیری فیتوهورمون آبسیزیک اسید (ABA) در جلبک سبز تک یاخته ای دونا لیه لا و بررسی میزان حساسیت درجه اطمینان و تکرارپذیری روش های مختلف، روش آزمون ایمنی آنزیمی (الایزا) از نوع رقابتی غیرمستقیم انتخاب شد. بعلت هاپتن بودن ملکولABA، ازآلبومین سرم گاوی (BSA) بعنوان پروتئین حامل در آماده سازی ایمن ساز مناسب استفاده شد. پس از اتصال ABA به BSA و ارزیابی فرآیند همیوغی، مراحل ایمن سازی درخرگوش انجام شد. پس ازخون گیری از خرگوش ایمن شده، ایمونو گلوبولین ها از سایرپروتئین ها و اجزای سرم جدا شدند. در الیزای رقابتی، ابتدا همیوغ BSA-ABA، برسطح پلیت الایزا تثبیت شد. با رقابت پادگن آزاد و پادگن پوشش داده شده، در اتصال به پادتن و با استفاده از پادتن ثانوی نشاندار شده با آنزیم پراکسیداز HRP، نتیجه واکنش آنزیمی پس از اضافه نمودن گهرمایه (TMB)، بطریق رنگ سنجی تعیین شد. منحنی استاندارد براساس جذب نوری درطول موج450 نانومتر دربرابر غلظت ABA آزاد رسم، و غلظتABA در نمونه های جلبکی خالص شده تعیین شد. جذب نوری غلظت های ABA آزاد در محدوده 100 پیکو گرم تا 1000 نانو گرم خطی بوده وضریب تغییرات (CV%) درارزیابی های درون و بین آزمونی منحنی های استاندارد، بیانگر مقادیر قابل قبول (کمتر از 10) می باشد. همچنین درصد بازیافت ABA (%RC) درآزمون الیزا در حد مطلوب (109%) ارزیابی شد. آزمون توازی (پاراللیزم) دررقت های مختلفی از یک نمونه جلبکی استخراج شده، انجام شد. داده های دال بر هماهنگی منحنی حاصل از نمونه با منحنی استاندارد بود. ثابت تمایل (Ka) پادتن مورد نظر 109 × 32/0 لیتر بر مول تعیین گردید. جمع بندی نتایج حاصل از موارد فوق نشان دهنده صحت آزمون الیزا دراین تحقیق می باشد. در مرحله بعد مقادیر ABA در کلیه نمونه های شاهد (بدون تنش) ونمونه های تحت تنش شوری اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که ABA در جلبک دونا لیه لا سالینا بعنوان یک ترکیب داخلی و نیزیک هورمون تنش وجود دارد. در یاخته های شاهد غلظت ABA درون یاخته پایین بوده و تولید آن شش ساعت پس از شوک شوری افزایش می یابد. همچنین محتوای ABA درون یاخته ای در محیط 5/3 مولار نمک همواره بیشتر از محیط 5/1 مولار نمک می باشد.

    کلیدواژگان: جلبک دونا لیه لا سالینا، پادتنهای پلی کلونال، آبسیزیک اسید، ELISA
  • مهناز سیفی، فاتح رحیمی، معصومه نخست لطفی، محمدرضا پورشفیع، محمد مهدی سلطان دلال * صفحه 250

    انتروکوکها جزو فلور نرمال دستگاه گوارش انسان و سایر حیوانات می باشند و بطور مستقیم یا از طریق فاضلاب وارد محیط شده و می توانند مدتهای مدیدی در محیط باقی بمانند. این پژوهش جهت تعیین تنوع بیوشیمیایی انتروککهای موجود در فاضلاب شهر تهران و بررسی میزان مقاومت این باکتری ها نسبت به آنتی بیوتیک های مختلف، بویژه ونکومایسین صورت گرفته است. نمونه گیری در زمانهای مختلف و طی 4 مرحله از دو تصفیه خانه شهر تهران انجام شد. در مجموع 316 ایزوله انتروکک روی محیط mEnterococcus agar جداسازی و با استفاده از آزمونهای بیوشیمیایی تا حد گونه شناسایی شد. تعیین حساسیت دارویی سویه ها نسبت به شش آنتی بیوتیک انجام و سپس MIC سویه های مقاوم، یا دارای مقاومت بینابینی نسبت به آنتی بیوتیک ونکومایسین تعیین شد. تعداد کل گونه های جدا شده بترتیب شامل موارد زیر بودند: 161 سویه E. faecium، 94 سویه E. hirae، 37 سویه E. faecalis، 12 سویه E. gallinarum، 7 سویه E. mundtii، 3 سویه E. raffinosus، 2 سویه E. casseliflavus و 1 سویه E. avium. 5% مقاوم به ونکومایسین، 5% مقاوم به جنتامیسن، 17% مقاوم به تتراسایکلین، 21% مقاوم به سیپروفلوکساسین، 35% مقاوم به اریترومایسین و 6% مقاوم به کلرامفنیکل بودند. با آزمون MIC مشخص شد که 15 سویه مقاوم به ونکومایسین می باشند. علیرغم اینکه انتروککها از تنوع گونه ای بسیار بالایی برخوردار بودند اما E. faecium گونه غالب موجود در فاضلاب شهری تهران بود. در این مطالعه بیشترین میزان مقاومت نسبت به آنتی بیوتیکهای اریترومایسین و سیپروفلوکساسین و کمترین مقاومت نیز نسبت به آنتی بیوتیکهای ونکومایسین و جنتامیسین مشاهده شد.

    کلیدواژگان: فاضلاب، انتروکوکوس، ونکومایسین، تهران
  • حمیدرضا بلوچی، سید علی محمد مدرس ثانوی، بختیار علیزاده صفحه 261

    به منظور مطالعه روش های موثر در شکستن رکود بذر و افزایش جوانه زنی دو گونه یونجه یکساله، درصد جوانه زنی گونه های یونجه یکساله Medicago rigidula (L.)All. و Medicago polymorpha L. تحت تاثیر مقادیر مختلف پتاسیم نیترات، پیش سرمادهی، ژیبرلیک اسید و سولفوریک اسید در دو زمان کاربرد 5 و10 دقیقه در قالب سه آزمایش انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمام تیمارها منجر به افزایش جوانه زنی گونه های یونجه یکساله شد که این امر در گونه های مختلف متفاوت بود. موثر ترین روش در گونه های M.rigidula و M.polymorpha کاربرد 10 دقیقه سولفوریک اسید 96% بود. از مزایای عمده این روش سرعت، کاربرد ساده و ارزانی را می توان اشاره نمود.

    کلیدواژگان: بذر، یونجه یکساله، پتاسیم نیترات، جوانه زنی، سولفوریک اسید، رکود ژیبرلیک اسید، پیش سرمادهی
  • هادی درودی، مسلم اکبری نیا، سید غلامعلی جلالی، ابراهیم خسروجردی صفحه 271
    گیاهان بومی از جمله سماق می توانند در رویشگاه های اصلی ویا شرایط اقلیمی مشابه، برای ایجاد فضای سبز پایدار واحیاء جنگلها ومراتع مورد استفاده قرار گیرند. با توجه به اهمیت تکثیر غیرجنسی در این گیاه، اثر برخی عوامل شامل قطر قلمه و نوع بستر کاشت در آزمایشی بصورت طرح فاکتوریل درقالب بلوکهای کامل تصادفی مورد مطالعه قرار گرفت، تیمارها شامل قطر قلمه(قطر ریز و قطر درشت)و بستر کاشت (ماسه، ماسه+ پیت ماوس و خاک معمولی) می باشد در نهالستان طرق مشهد بررسی شد. نتایج نشان داد که قطر اثر معنی داری بر میزان جوانه زنی قلمه ها ندارد، اما اثر آن بر زنده مانی قلمه ها معنی دار است. مطالعه روی بستر خاک نشان داد که اثر بستر خاک روی درصد جوانه زنی قلمه ها معنی دار بوده، اما در زنده مانی نهالها تاثیر معنی داری ندارد. مقایسه بین تیمارهای مختلف نیز بیانگر اختلاف معنی دار بین آنها در درصد جوانه زنی و زنده مانی است. همچنین بین درصد جوانه زنی و درصد زنده مانی نیز یک همبستگی منفی وجود دارد. در این مطالعه، مناسب ترین بستر، ماسه و قطر درشت نیز نتایج بهتری در بر داشت.
    کلیدواژگان: Rhus coriaria، قلمه، قطر، بستر، جوانه زنی
  • ابوالفضل گیگلویی، اکبر فرقانی، احسان کهنه، غلامحسین کریمی صفحه 278

    به منظور بررسی فراوانی اسپور قارچهای میکوریزی و درصد کلنیزاسیون آنها در کلن های صنوبر، صنوبرکاری ایستگاه های تحقیقاتی صنوبر صفرابسته در صفرابسته آستانه و کولاک آور سیاهکل مطالعه شد. چهار کلن مختلف صنوبر به نامهای Populus deltoids 77/51، Populus deltoids 69/55، Populus euramericana 45/51، Populus euramericana I-214 با فواصل کاشت 5*5متر و 25 درخت در هر پلات و سه تکرار، به صورت فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی مورد مطالعه قرار گرفت. از خاک ریزوسفری و ریشه کلن های مختلف نمونه برداری شد. نتایج نشان داد بیشتر اسپورهای مورد بررسی به قارچ های میکوریزی آربوسکولار گونه Glomus mosseae و Glomus Intraradicesتعلق دارد بعلاوه جمعیت اسپور و کلنیزاسیون میکوریزی ریشه در منطقه صفرابسته بیشتر از کولاک آور بود. کلن های P.d. 77/51 و P.e.45/51 نیز بیشترین تعداد اسپور در خاک و کلنیزاسیون ریشه را به خود اختصاص می داد. با توجه به اینکه اثرات متقابل کلن های صنوبر و مکان کاشت بر تعداد اسپور قارچ میکوریزی در خاک ریزوسفری کلن های صنوبر صفرابسته و کولاک آور اختلاف معنی داری نداشت، ولی بر درصد کلنیزاسیون میکوریزی ریشه، اثر معنی دار بود که می توان نتیجه گرفت، تنها تعداد بالای اسپور در خاک نمی تواند بیانگر فعالیت و پتانسیل تلقیح بیشتر قارچ های میکوریزی آربوسکولار باشد بلکه شرایط محیطی و جغرافیایی نیز نقش تعیین کننده ای در ایجاد همزیستی میکوریزی و کلنیزاسیون گیاه میزبان دارد.

    کلیدواژگان: صنوبر، میکوریز آریوسکولار، کلنیزاسیون ریشه، فراوانی اسپور
  • علی موافقی، قادر حبیبی، محبوبه علی اصغر پور صفحه 289

    کور با نام علمی Capparis spinosa L. از گیاهان دارویی بوته ای و چند ساله اقلیم های گرم و خشک است که در طول تابستان رشد می کند. علی رغم نیاز روزافزون برای تکثیر انبوه این گیاه اطلاعات کمی در مورد روش های ازدیاد آن وجود دارد. با اینکه تکثیر آن معمولا از طریق بذر یا قلمه زنی صورت می گیرد، اما جوانه زنی بذرها به سالها زمان نیاز دارد و تولید ریشه بر روی قلمه ها به سختی انجام می شود. در پژوهش حاضر تولید شاخساره و ریشه بر روی قطعات جداکشت هیپوکوتیل این گیاه در جهت باززایی در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گرفته است. در محیط کشت MS حاوی 1/0 میلی گرم در لیتر NAA و 5/0 میلی گرم در لیتر BAP بیشترین تولید مستقیم شاخساره های نوپدید مشاهده شد. افزایش مقدار NAA تولید شاخساره را مهار نمود و باعث تولید کالوس گردید. ریشه زایی قطعات جداکشت در محیط کشت حاوی 5/0 میلی گرم در لیتر NAA بهینه بود. بنابراین شاخساره های تشکیل شده از هم جدا و به این محیط انتقال یافت. پس از 4 هفته ریشه های تشکیل شده در پای شاخساره ها قابل مشاهده بود. گیاهان کامل تولید شده به خاک منتقل شد. این گیاهان به رشد و نمو خود در شرایط غیر استریل گلخانه ادامه دادند.

    کلیدواژگان: کور، باززایی، کشت بافت، هیپوکوئیل
  • سعیده سادات میرزاده واقفی، محمدعلی رجامند، مسعود خیامی صفحه 298

    گیاهان کاشته شده شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفت. بررسی گیاهان منطقه نشان داد که از تعداد 179 گونه درخت و درختچه شناسائی شده، 149 گونه در بهار و اوایل تابستان گل می دهند، تیره گل سرخ (Rosaceae) با 33 گونه (92/16%) بیشترین تعداد گونه ها را به خود اختصاص می دهد.نانوفانروفیت، با فراوانی 01/39% بیشترین شکل رویشی را دارا می باشد. تعداد 28 گونه (64/15%) از گیاهان کاشته شده بومی ایران می باشند. از بین آنها 16 گونه خودروی تهران است. در مورد گیاهان زینتی یکساله و چند ساله63 گونه شناسائی شد که تیره Compositae با 17 گونه بیشترین گیاهان فصلی را به خود اختصاص می دهد.

    کلیدواژگان: گیاهان کاشته شده، شهر تهران، درخت، درختچه، گیاهان زینتی، یکساله، چند ساله، بازدانه، نهاندانه
  • مریم نیاکان، معصومه تجری، مه لقا قربانلی صفحه 315

    تنش شوری یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد تغییر مسیرهای متابولیسمی است که سنتز متابولیت های اولیه و ثانویه از جمله ترکیبات آللوشیمیایی را تحت تاثیر قرار می دهد. کلزا از جمله گیاهانی است که دارای ترکیبات آللوشیمیایی خاصی تحت عنوان لوکوزینولات ها می باشد. سویا یکی از گیاهان کشت شده در تناوب زراعی با کلزا بوده که نسبت به ترکیبات آللوشیمیایی تولید شده توسط کلزا حساس می باشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی اثر تنش شوری با درجات متفاوت (تنش ملایم و شدید) بر توان دگرآسیبی کلزا از طریق مطالعه رشد، میزان کلروفیل و آنزیم های آنتی اکسیدانی کاتالاز و پراکسیداز و نیترات ردوکتاز در دانه رست سویا در پاسخ به شرایط هیدروپونیک می باشد. در این راستا، گیاه کلزا رقم هایولا تحت تیمار شوری ملایم (EC=6dS/m) و شوری شدید (EC=10dS/m) و غیرشور (EC=0dS/m) در شرایط گلدانی کشت و از عصاره آبی کل گیاه در غلظت 70% تهیه و به محیط کشت هوگلند حاوی دانه رست های سویا اضافه شد.نتایج نشان داد که با افزایش شدت تنش شوری بر توان دگرآسیبی کلزا نیز افزوده می شود. بدین معنی که عصاره آبی حاصل از کلزاهای کشت شده در خاک های شور سبب کاهش کلروفیل لپه، طول ریشه و اکوتیل، کاهش فعالیت کاتالاز و اکسیداز اندام هوایی و ریشه و نیز کاهش فعالیت نیترات ردوکتاز در لپه ها می شد.

    کلیدواژگان: شوری، دگرآسیبی، کلزا، رشد، سویا
  • محمدرضا هادی*، خوش خلق سیما، رمضانعلی خاوری نژاد، سید مجتبی خیام نکویی صفحه 326

    تنش شوری از طریق تغییر در تعادل یونی واسمزی رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد. در این تحقیق تاثیر تجمع عناصر در تحمل شوری در هفت ژنوتیپ گندم دوروم (Triticum turgidum L. susp durum) جمع آوری شده از منطقه خاور میانه شامل ICDW19764 وICDW1026 از ترکیه، ICDW751 و ICDW19697 از سوریه، ICDW859 وICDW324 از ایران وICDW446 از مصر بررسی شد. گیاهان در محیط کشت هیدروپونیک در شرایط گلخانه ای رشد کردند. دو هفته بعد از جوانه زنی بذر ها و در مرحله سه برگی، با اضافه کردن نمک(NaCl) به محیط کشت، تیمارهای شوری شامل صفر (شاهد)، 50، 100، 150، 200 و300 میلی مولار اعمال گردید. کلیه ژنوتیپ ها در تیمارهای شوری 200 و300 میلی مولار از بین رفت و در غلظت 150 میلی مولار نسبت به شاهد کاهش رشد داشت. در تمام ژنوتیپ ها تجمع یون سدیم و پتاسیم در اندام هوائی و ریشه تحت تاثیر شوری قرار گرفت، در تیمار 150 میلی مولار نمک (NaCl) ژنوتیپ سوری ICDW751 بطور معنی داری کمترین تجمع سدیم (40 میلی گرم در گرم وزن خشک) و بیشترین تجمع پتاسیم (50 میلی گرم در گرم وزن خشک) را در اندام هوایی داشت. همچنین مقدار تجمع یونهای کلسیم وکلردر اندام هوائی و ریشه تحت تاثیر شوری قرار گرفت که تحت تیمارهای مختلف شوری اختلاف معنی دار بود. در مجموع نتایج نشان می دهد که ژنوتیپ سوری ICDW751 که دارای تجمع پائین سدیم وکلر وتجمع بالای پتاسیم و کلسیم دراندام هوایی بود، ماده خشک آن بالا بوده و متحمل ترین ژنوتیپ شناخته شد و ژنوتیپ ایرانی ICDW324 با تجمع سدیم وکلر بالا در قسمت هوایی وریشه و همچنین تجمع پایین پتاسیم وکلسیم دارای کمترین مقدار ماده خشک بوده و ژنوتیپ حساس به شوری است.

    کلیدواژگان: گندم دوروم، شوری، NaC1، تجمع سدیم، پتاسیم، کلر و کلسیم، ژنوتیپ متحمل
  • علی بانی، فریبا زادباقر، نسیم جدیدی صفحه 341

    در بررسی ها و مطالعات انجام گرفته ارتباط مرفولوژی مغز گونه های مختلف ماهیان با رفتارهای اکولوژیکی مشخص شده است. تحقیقات بسیاری برروی مغز ماهیان استخوانی و ماهیان غضروفی انجام گرفته، اما بررسی بر روی مغز ماهیان غضروفی-استخوانی صورت نگرفته است. در این پروژه مغز دو گونه ازماهیان خاویاری شامل Acipenser stellatus (ازون برون) و Acipenser persicus (قره برون) مورد بررسی قرار گرفت. اندازه نسبی مغز (Encephalization) و توسعه 4 منطقه مغز مورد توجه قرار گرفت، که شامل دومنطقه تکمیلی (شامل مخچه و مغز پیشین) و دو منطقه حسی (شامل بصل النخاع و مغز میانی) دردو ماهی فوق می باشد. سپس مقایسه ای بین ماهیان استخوانی، غضروفی و ماهیان خاویاری انجام شد. نتایج نشان داد که توسعه بخش تکمیلی دراین دوگونه بیشتر از بخش حسی است. این ماهیان از مخچه بزرگی برخوردار هستند که تقریبا بیشتر از 60% کل مغز را تشکیل داده و قسمت اعظم بخش تکمیلی را به خوداختصاص می دهد. این در حالی است که درماهیان استخوانی حجم عمده مغز را مغز میانی (مزن سفالون) و در ماهیان غضروفی عمدتا مغز پیشین (تلن سفالون) تشکیل می دهد. اندازه نسبی مغز در ازون برون کمتر از قره برون می باشد. با این وجود شدت تغییرات اندازه قسمت های مختلف مغز به اندازه کل مغز تقریبا در دو گونه برابر است.

    کلیدواژگان: مرفولوژی مغز، اکولوژی رفتار، ازون برون، قره برون
  • زهراعباسی زاده، مهناز کسمتی*، هادی فتحی مقدم، محمدرضا زاد کرمی صفحه 351

    اثر تسکینی گل بابونه بر برخی پدیده های فیزیولوژیک نشان داده شده است. در این مطالعه اثر عصاره هیدروالکلی این داروی گیاهی بر علائم قطع مرفین در حضور و تخریب الکتریکی جزئی هسته پاراژیگانتوسلولاریس (PGi) مورد بررسی قرار گرفته است. موش بزرگ آزمایشگاهی نر نژاد ویستار با وزن تقریبی 20±250 استفاده شد. حیوانات بطور تصادفی به گروه های 7تایی سالم، شاهد جراحی و تخریب هسته PGi تقسیم شدند. گروه های سالم و تخریب هسته PGi شامل زیرگروه های دریافت کننده سالین، عصاره بابونه (mg/kg25) بودند. تخریب هسته PGi بصورت دو طرفه با جریان الکتریکی 2میلی آمپر به مدت 3ثانیه صورت گرفت. برای القاء وابستگی، از سولفات مرفین بصورت زیر جلدی به مدت هفت روز و از نالوکسان (mg∕kg3) جهت ایجاد سندرم قطع استفاده شد و علائم قطع مرفین شامل رفتارهای بالارفتن، پرش و شستن صورت به مدت نیم ساعت در گروه های مختلف اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که عصاره بابونه در حضور هسته PGi اثرات تسکین دهندگی معنی داری بر رفتار بالارفتن و شستن صورت اعمال نموده ولی بر پرش اثر معنی داری ندارد. تخریب هسته PGi منجر به کاهش معنی دار رفتار بالا رفتن و شستن صورت نسبت به گروه شاهد جراحی شد و بر پرش اثری نداشت. عصاره بابونه متعاقب تخریب هسته PGi اثرات تسکین دهندگی قابل ملاحظه ای فقط بر رفتار پرش اعمال کرد. بنظر می رسد که هسته PGi در بروز برخی رفتارهای حاصل از قطع مرفین در موش معتاد دخالت داشته و اثر تسکینی بابونه بر برخی رفتارهای ناشی از قطع مرفین ممکن است یا از طریق کاهش فعالیت هسته مذکورو یا فعال نمودن گیرنده های گابا- بنزودیازپینی سیستم عصبی مرکزی باشد.

    کلیدواژگان: بابونه، هسته پاراژیگانتوسلولاریس، سندرم قطع مرفین، اعتیاد
  • رضا نصرآبادی، جمشید درویش، نصرالله رستگار پویانی، حمید اجتهادی صفحه 361

    این مطالعه در منطقه صالح آباد تربت جام واقع در عرض جغرافیایی 22 o35 تا 57 o35 و طول جغرافیایی 40 o60 تا 17o61 انجام شد. هدف از این بررسی جمع آوری و شناسایی فون سوسماران منطقه بود که از هشت ایستگاه مختلف در فاصله ماه های اردیبهشت تا شهریور 1384 با پیاده روی های زیاد در طی شب و روز صورت گرفت. در مجموع تعداد 160 نمونه جمع آوری شد که در 11 گونه 8 جنس و 6 خانواده جای گرفتند. سه گونه (Laudakia caucasia، Laudakia erythrogastra، Trapelus agilis) متعلق به خانواده Agamidae، چهار گونه(Eremias persica، Eremias velox، Eremias lineolata، Mesalina watsonana) متعلق به خانوادهLacertidae، گونهVaranus griseus متعلق به Varanidae، گونه Eumeces schneiderii متعلق به Scincidae، گونه Pseudopus apodus متعلق به Anguidae و گونهCyrtopodion caspium متعلق به Gekkonidae از گونه های شناسایی شده در منطقه می باشند.

    کلیدواژگان: سوسمار، فون، صالح آباد تربت جام، ایران
|
  • Bagherieh-Najjar M.B., Navabpour S. Page 175
    Proteins belong to the RecQ family found in prokaryotes and eukaryotes have a central domain with seven conserved motifs which perform DNA helicase activity. Members of the family in E.coli, yeast and human have been shown to be involved in DNA repair, recombination, transcription and replication. Recently the completion of the whole genome sequence of the model plant Arabidopsis thaliana allowed for identification of seven putative RecQ homologues. We already showed that RecQl4A is involved in plant responses to DNA damage and the regulation of DNA recombination. Here, an evolutionary comparison between the RecQl4A protein and other RecQ family members is shown. In addition, the roles that RecQl4A plays in the repair of DNA damage caused by methyl methanesulfonate MMS in seed germination and seedlings growth are uncovered. A phylogenetic analysis revealed that Arabidopsis RecQl4A and RecQl4B have evolved from a recent duplication but others are more distantly related, suggesting that multiple RecQ genes were present in the last common ancestor of plants and animals. Results obtained from analysis of three independent T-DNA mutants showed recQl4A mutant seedlings are hypersensitive to increasing concentrations of MMS, as compared to wild type. However, no phenotypic differences between the wild type and mutant germinating seeds were observed when seeds grown on medium containing MMS. These suggest that RecQl4A may play various roles in DNA repair in different developmental stages of Arabidopsis growth. Unraveling the exact roles that RecQl4A plays in DNA repair and recombination may allow for developing new tools for gene targeting in plants.
  • Ashrafs., Soudi, M.R., Sadeghizadeh., M Page 184

    Xanthomonas campestris produces a water- soluble extracellular polysaccharide, xanthan gum, which is extensively applied in food and other industries. This bacterium is not able to utilize lactose due to low levels of - galactosidase activity or absence of the enzyme. Consequently very little xanthan is produced when the bacterium grows in lactose- based media such as whey. Whey poses a major waste disposal problem due to its high BOD. Therefore, this waste is a suitable substrate for conducting fermentation processes. In this study, a mutant strain was isolated from a plenty of Xanthomonas campestris cells exposed to nitrous acid mutagenesis (NA1). Environmental conditions were optimized and maximum activity of the -galactosidase enzyme obtained at pH 5.5 and 38C. Also, the -galactosidase activity in NA1 cultures was increased 9.5 folds, comparing to that of the wild type cultures (336.1 U vs. 35.4 U). Xanthan gum production by NA1 using whey as carbon source was also studied. By using experimental design (Plackett-Burman) and statistical analysis, among seven parameters tested, we found that whey, as the main substrate, and pH were the first factors affecting gum production. Gum production using significant factors was carried out in a lab-scale fermentor and 10 g l-1 xanthan was obtained.

  • Hajirostamloo M., Rezvani S., Fatemi M.R., Sadeghizadeh M., Kazempour Osaloo Sh Page 194
    Phylogenic relationships among the Iranian populations of bisexual Artemia (Nough pool and Urmia Lake samples) were inferred by PCR-RFLP analysis of the mitochondrial 16S rRNA gene with comparison by two reference sample, Artemia Urmiana and Artemia franciscana. Four different haplotypes of A. franciscana were detected in Nough and nine different haplotypes of A. Urmiana in Urmia by using 10 restriction enzymes. Phylogenic analysis of molecular data showed Iranian populations of bisexual Artemia clustered into two clades including: 1- Nough samples and two haplotypes of Urmia 2- Seven different haplotypes of Urmia. Obtained results also show the ability of the used technique for dividing of different bisexual populations of Artemia in Iran. Our study resolve phylogenic relationship among bisexual samples of Iran and it has been determined that there is considerable differences in nucleotide arrangement, at least in ribosomal fragment, between A. Urmiana and A. franciscana that similar to same previous studies.
  • Hasibi N., M. Kalantari Kh., Mazaheri M., Ahmadi Mousavi E Page 206

    Jasmonates (Jasmonic acid and its methyl ester, methyl jasmonate) are a new group of plant growth regulator that involve in many morphology andphysiological processes and have role of defense in plants. In this research the effects of methyl jasmonate and ethylene on seed germination and the effect of methyl jasmonate on lipid peroxidation and content of chlorophyll, carotenoids and protein were investigated in canola seedling. Seeds of Brasssica napus L. were sown in plastic pots containing sand, clay and peat in proportion of 1:1:2. After 13 days, seedlings were sprayed with methyl jasmonate (100 µM) for 3 days then treated with ethylene (50, 70 ppm) for 40 hours. Control plants were sprayed with distilled water only. Data were analyzed using SPSS and Mstatc and averages were compared by LSD test. The results indicated that methyl jasmonate inhibited seed germination but ethylene induced seed germination. Our results also showed that ethylene neutralized effects of methyl jasmonate on inhibition of seed germination and methyl jasmonate mitigated ethylene-induced lipid peroxidation, revealing that less oxidative damage occurred in this group. Chlorophyll and protein content were significantly decreased under ethylene treatment but methyl jasmonate reverse these effects.Results suggested that methyl jasmonate inhibited seed germination but it improved seedling growth under ethylene treatment.

  • Rahmani – Badi A._Abdi – Ali A._Falsafi_Z. Falahi T Page 231
    Proton gradient – dependent efflux pumps play important role in multidrug resistance (MDR) in Pseudomonas aeruginosa. 23 MDR strains were selected from 104 clinical isolates of P. aeruginosa and screened for resistance to ceftazidim, ceftriaxone, ciprofloxacin, ofloxacin, amikacin, gentamicin and ethidium bromide by determining MICs. The MICs of EtBr and antibiotics were also measured in presence of protonophore, carbonyl cyanide m-chlorophenyl hydrazone (CCCP). Active efflux was assessed using ethidium bromide accumulation assays. Drug accumulation studies for fluoroquinolones were performed to determine the drug specificity of efflux. PCR was used to identify the mexAB-oprM gene in clinical isolates of P. aeruginosa. CCCP reduced the MICs of antibiotics at least in 1 dilution. Ethidium bromide accumulation assays confirmed the presence of proton gradient – dependent efflux mechanism in clinical isolates of P. aeruginosa and accumulation assays of fluoroquinolones showed that efflux systems in this bacterium extrude the structurally and functionally dissimilar antimicrobial agents. PCR demonstrated that 17% of clinical isolates of P. aeruginosa had the mexAB-oprM genes on the chromosome. This study indicates the presence of other RND efflux pumps, in addition to MexAB-OprM in multidrug resistance in clinical isolates of P. aeruginosa.
  • Sarmad J., Shariati M., Rasaee M.J Page 240

    The measurement of the phytohormone ABA was determined following to study of sensitivity, validity and reproducibility of different techniques. An indirect competitive enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) to the quantitative analysis of ABA in Dunaliella salina was selected. Because of its small size, ABA is not itself immunogenic. Therefore it counts as a Haptenn. The bovine serum albumin (BSA) as a protein carrier can be used for preparation of suitable immunogen. The ABA was coupled to bovine serum albumin. The evaluation of conjugates was determined by UV-spectroscopic analysis. Then the immunizations of rabbits were performed. Immune rabbits were bled after booster injection. The immunoglobulin fraction was isolated from other proteins of serum. In competitive Elisa, free and coated antigens compete for binding sites on the antibody. The second antibody enzyme labeled with peroxidase was added. Bound enzyme activity was calorimetrically determined after addition of substrate (TMB). The standard curve of Elisa was obtained by plotting absorbance at 450 nm versus the log of ABA concentration in the assay. Absorbance was linear between 100 pg and 1000 ng ABA concentration. The evaluation of coefficient of variation (%CV) in inter and intra assay of standard curves were accepted in the range (below 10). When known amounts of ABA were added as internal standard to purified alga extracts, the recovery was evaluated about 109%. This high recovery confirms both the specificity and accuracy of the assay. When the parallelism test was performed in purified alga extracts and in a serial diluted samples, the parallel pattern to the standard curve was observed. The Ka (affinity coefficient) values of antibodies were found to be 0.32×109 L.mol-.1. In conclusion, our results showed the accuracy of the Elisa assay for measurement of ABA content of D.salina. Then the ABA contents of algal samples were measured in control (1.5M NaCl) and stressed (3.5M NaCl) Dunaliella cells. Results indicated that ABA was found to be as an endogenous compound and also as a stress hormone in D.salina. In D. salina cells, the ABA content was low and the rate of ABA production was increased when the cells were exposed to 3.5 M NaCl in the medium.

  • Rahimi F., Talebi M., Nakhost Lotfi M., Saifi M., Pourshafie M.R Page 250

    Enterococci are members of the normal gut flora of animals and humans and are released into the environment directly or via sewage outlets. The aim of the study was to detect and analyze the biochemical diversity and antibiotic resistance of the enterococci strains in Tehran sewage. A total of 316 isolates of enterococci were selected on mEnterococcus agar medium and identified at the species level by the common biochemical tests. Antibiotic susceptibility test of isolates with six antibiotics and the MIC was also done using broth macro dilution assay. The results showed that 161, 94, 37, 12, 7, 3, 2 and 1 isolates were E. faecium, E. hirae, E. faecalis, E. gallinarum, E. mundtii, E. raffinosus, E. casseliflavus and E. avium respectively. The antibiotic resistance to the isolates were as follow: 5, 5, 6, 17, 21 and 35% of the isolates were resistant to vancomycin, gentamicin, chloramphenicol, tetracycline, ciprofloxacin and erythromycin respectively. MIC test showed that 15 of the isolates were highly resistant to vancomycin. Although Enterococcal species was considered to have a high distribution in Tehran sewage, but the presence of VRE was limited to E. faecium. Resistance to vancomycin and gentamicin was less than other antibiotics, and resistance to erythromycin and ciprofloxacin was higher.

  • Balouchi H.R., Mohammad Modarres Sanavy S.A.M., Alizadeh B Page 261

    The objective of the present study was to investigate effective methods in breaking the seed dormancy for two annual medics’ species. Three experiments were conducted to evaluate seed germination of two annual medics including Medicago polymorpha and Medicago rigidula under different prechilling, gibberellic acid and potassium nitrate concentrations and sulfuric acid concentrations in 5 and 10 minutes of applying time. The result showed that all methods broke seed dormancy and exhibited seed germination of annual medics, but some cases were different in species. The most effective and practical method for seed dormancy breaking in M. polymorpha and rigidula was %96 sulfuric acid application for 10 minutes. The main advantages of this method are speed, ease of use, and unaltered physical condition of the seeds following treatment and cheap.

  • Page 271
    Native plants can be used in creating permanent vegetation and restoration of degraded forests and rangelands in climatic conditions similar to regions as well as initial habitats. Sumac (Rhus coriaria) is native species in vast arid and semi-arid regions of Iran. To investigate vegetative propagation of this plant, a research was conducted using a 2*3 factorial experiment based on RCB (randomized complete block) with replications, in Torogh nursery in Mashhad city Northeast of Iran. treatments included combinations of cutting diameter (Low and High) and media (sand, sand+ pit moss and common soil). carried out in Torogh nursery in Mashhad city Northeast of Iran. Results showed that cutting diameter has no effect on germination, but had a significant effect on survival. Study on soil media showed that soil medium has a significant effect on cuttings germination, but had no significant effect on survival. In addition there was a negative correlation between germination and survival. In this study, the best result was obtained by use of high diameter cuttings in sand.
  • Gigloei A., Forghani A., Kahneh E., Karimi Gh.H Page 278

    The abundance of spores and roots colonization by arbuscular mycorrhizal fungi was investigated in the poplar clones planted at the Safrabasteh Poplar Research Station and Kolakavar of Syahkal. The experimental design was a randomized-block with factorial combinations of two sites and four clones as a)Populus euramericana 45/51 b) Populus euramericana I-214 c)Populus deltoids 77/51 and d) Populus deltoids 69/55 in three block. The results showed that most AM spores belong to Glomus mosseae and Glomus intraradices in addition AM spore population and colonization were higher in Safrabasteh than Syahkal. The higher density of AM spore and root colonization found on P.d 77/51 and P.e. 45/51 clones. The interaction effects of poplar clones and site were not significantly on root colonization. This means that AM spore number alone was not as an index for determination of activity and mycorrhizal inoculums potentials and environmental and geographical conditions had important roles for root colonization by AM fungi.

  • Movafeghi A., Habibi Gh., Aliasgarpoor M Page 289

    Capparis spinosa L. (Capparidaceae) is one of the few perennial medicinal shrubs, which grows entirely during long summer in the Mediterranean regions. In spite of the increasing worldwide demand for the product of caper crop, little information on the propagation of this plant is available. Caper propagation is usually carried out by seeds and cuttings. However, seed germination performance and rooting of cuttings have serious problems. The objectives of this study were to develop a satisfactory shoot proliferation and rooting procedure on hypocotyl explants for in vitro propagation of caper. The optimum bud formation occurred after 4 weeks on the MS medium supplemented with 0.1 mg/l NAA and 0.5 mg/l BAP. An increase in level of NAA was inhibitory to the formation of shoots. Rooting of the explants on the media containing 0.5 mg/l NAA was the best. Therefore, small regenerated shoots were excised and transferred to root initiation medium. After four weeks roots were observed on the stem bases. The regenerated plantlets were successfully transferred into soil under non-sterile conditions for further development.

  • Mirzadeh Vaghefi S.S., Rajamandand M., Khayami M Page 298

    The cultivated plants of Tehran city have studied.The results have been summarized as following: The total member of recognized species were 179,the flowering season of 149 species is late spring and early summer. Rosaceae family with 33 species (16.22%) present the most populated family.The most abundant lifeform is Phanerophyte 39.01%. Twenty eight species (%15.64) are native of Iran, from those 16 species are native of Tehran. Among 63 species of ornamental plants(annuals &perennials) were recognized, Compositae family has the biggest family with 17 species.

  • Niakan.M., Tajari.M., Ghorbanli.M Page 315

    Salinity stress is one of the important factors that changes the metabolism pathways that effects the synthesis of primary and secondry metabolithes, as allelochemicals.Canola have special allelochemical compounds that are called glucosinolates. Soybean is planted after canola and is sensitive to canola allelochemicals.The aim of this research was to study the allelopathic potential of canola by studying its effect on root and epicotyl growth, chlorophyll a and b amounts and catalase, peroxidase and nitrate reductase activity in soybean seedlings in hydroponic culture.The seeds of canola(Brassica napus L.cv Hyola401) was grown in soils with salinity 0, 6 and 10 dS/m in pots and in 3-5 leaf stage of total plant was extracted.This extraction was added to Hoagland culture contain soybean seedling in %70 cocentration. The results showed with to increasing salinity, allelopathic potential of canola also was increased.The aqueous extract of canola grown in salinity soils decreased chlorophyll a and b amounts in cotyledons, length of root and epicotyl, catalase and peroxidase activity in root and shoot and nitrate reductase activity in cotyledons.

  • Hadi M. R., Khosh Kholgh Sima N. A., Khavarinejad R., Kiyam Nekoie S. M Page 326

    Salinity affects plant growth through ionic and osmotic effects. In this project, the effects of elements accumulation on the salinity tolerance in seven genotypes of durum wheat (Triticum turgidum L. susp durum) collected from the region of Middle East were studied under greenhouse condition. Seeds of durum wheat genotypes (ICDW1026 and ICDW19764 from Turkey, ICDW751 and ICDW19697 from Syria, ICDW859 and ICDW324 from Iran, ICDW446 from Egypt) were planted under hydroponics condition. Salt stress was initiated in three-leaf stage and applied salt treatments were 0 (control), 50, 100, 150, 200, and 300 mM NaCl. The results showed that all genotypes did not grow in concentrations of 200 and 300 mM NaCl in medium. All genotypes showed decrease of growth in concentration of 150 mM NaCl. Salinity affected accumulations of elements in shoot and root. In general, the results showed that among seven genotype, ICDW751 with low accumulations of Na+ and Cl- and high accumulations of K+ and Ca2+ in shoot with higher dry weight, is salt tolerant genotype and ICDW324 with high accumulations of Na+ and Cl- and low accumulations of K+ and Ca2+ in shoot containing lower dry weight, is salt sensitive genotypes.

  • Bani A., Zadbagher F., Jadidi N Page 341

    Sturgeons as the precious commercial fishes have co-evolved a number of adaptations to their habitat and lifestyle. The relationship between brain morphology and behavioral ecology has been confirmed in many chondrichthyes and teleost fish species. However, very little is known on the central nervous systems of sturgeon species. In this research, the relative brain size (encephalization) and the relative development of four brain areas in two sturgeons are investigated. Two integration areas (the telencephalon and the metencephalon or corpus cerebellum) and two sensory brain areas (mesencephalon and myelencephalon which receive primary projections from eye and octavolateralis senses, respectively) are examined. The analysis of brain size reveals that the integration area is developed more that the sensory area. The volume of cerebellum is significantly large in theses species, comprising up to two third of the total volume of brain. This is different from brain development of most teleost and chondrichthyes species, which have large mesencephalon and telencephalon, respectively. This study suggests that sturgeons have evolved different sensory strategies to cope with the demands of life in the depth of the sea.

  • Abbasi Zadeh Z., Kesmati M.¹, Fathi Moghadam H.², Zad Karami M Page 351

    The sedative effect of Matricaria recutita (M. recutita) has been shown in some physiological phenomena. In this study the effect of M.recutita extract on the morphine withdrawal signs in the presence and partial electrical lesion of paragigantocellularis (PGi) nucleus in wistar rats were investigated. The animals were grouped randomly into intact, sham and PGi nucleus lesioned. Groups included the animals which received saline or M. recutita extract (25mg/kg). Lesion of PGi was induced by 2mA current for 3 seconds. For dependence induction, morphine sulfate was injected subcutaneous for a 7 days period. Naloxone (3mg/kg, I.P.) was injected to morphine withdrawal syndrome induction. Withdrawal signs such as climbing, jumping and Grooming was evaluated. The results showed that M. recutita extract in presence of PGi nucleus induced sedative effect significantly on climbing and Grooming behaviors, but it didnt have significant effect on jumping behavior. Lesion of PGi decreased climbing and Grooming behaviors significantly in comparison to sham group but it didnt have significant effect on jumping behavior. M. recutita extract in absence of PGi nucleus had sedative effect only on jumping behavior. It seems that PGi nucleus involves in some of the morphine withdrawal behaviors in dependent rats and M. recutita conducted its sedative effect in some of the behaviors through the attenuation of PGi nucleus activity or GABA-Bebzodiazepine receptors in the CNS.

  • Nasrabadi.R., Darvish.J., Rastegar –Pouyani.N., Ejtehadi Page 361

    This study was done in Salehabad of Torbat-e-Jam in 30° 22´to 30° 07´ of latitude and 60° 40´ to 61° 17´ of longitude. The objective of this project was collecting and identifying the lizards of this region from eight different stations which was done during May until September of 2005, with considerable walking during day and night. 160 specimens include 11 species belonging to 8 genera and 6 families were collected. The 11identified species of region are as fallowing: Three species (Laudakia caucasia, Laudakia erythrogastra, Trapelus agilis) from Agamidae; four species (Eremias persica, Eremias velox, Eremias lineolata, Mesalina watsonana) belonging to Lacertidae; Varanus griseus from Varanidae; Eumeces schneiderii from Scincidae; Pseudopus apodus from Anguidae and Cyrtopodion caspium from Gekkonidae.