فهرست مطالب

فصلنامه حرکت
پیاپی 38 (زمستان 1387)

  • تاریخ انتشار: 1387/10/11
  • تعداد عناوین: 13
|
  • ناهید شتاب بوشهری، سارا کشگر، مهدی صیفوریان صفحه 5
    هدف از این تحقیق بررسی و رتبه بندی عوامل مؤثر در انتخاب مدیران زن در فدراسیون ها و هیات های ورزشی استان های کشور است تا از این راه به ویژگی های فردی، سازمانی، راهبردها و راهکارهای مدیران زنی که موفق شده اند به سطوح بالای تصمیم گیری (ریاست فدراسیون ها و هیات ها) در سطح کشور برسند، دست یابد و راهکارهایی را برای دستیابی دختران و زنان شایسته ای که می توانند در حال یا آینده به جایگاهی در مدیریت ورزش برسند، ارائه دهد. به منظور حصول نتایج، پرسشنامه ای در دو بخش تهیه و تنظیم شد که پایایی سؤالات آن از طریق آلفای کرونباخ 86/0 محاسبه و اعتبار محتوایی آن مورد تایید 17 نفر از استادان گرایش مدیریت در تربیت بدنی قرار گرفت. پرسشنامه در بین تمامی جامعه آماری (30 نفر از رؤسای زن در فدراسیون ها و هیات های ورزشی کشور) توزیع و 25 پرسشنامه به محقق برگشت داده شد. برای بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون کالموگروف اسمیرنوف، آزمون t یک نمونه ای و آزمون رتبه ای فریدمن استفاده شد. نتایج نشان داد که مدیران زن بر اساس اولویت درتمامی مؤلفه ها شامل تعهد و احساس مسئولیت، توانایی به کارگیری مهارت های مدیریتی، عوامل روانی شخصیتی، حمایت و مشارکت خانواده، مهارت های سیاسی، آشنایی با فناوری های جدید و به روز بودن اطلاعات مدیریتی در حد بالای متوسط قرار دارند و تمامی این مؤلفه ها بر اساس آزمون t یک طرفه در نزد مدیران زن معنی دار بوده است (01/0 P<)، ولی حمایت جو و فرهنگ سازمانی از این زنان کمتر از حد متوسط است، همچنین بیشتر این زنان با حفظ ویژگی های زنانه خود به مدیریت پرداخته اند. بنابراین پیشنهاد می شود مسئولان ورزش کشور برای حمایت بیشتر از مدیران زن تغییراتی را در سازمان های ورزشی به وجود آورند.
    کلیدواژگان: انتخاب، مدیران زن، فدراسیون ه، ای ورزشی، هیات ه، ای ورزشی
  • فاطمه پسند، حسن خلجی، انوشیروان کاظم نژاد، الهه عرب عامری صفحه 27
    هدف این پژوهش هنجاریابی حرکات درشت و ظریف کودکان 6-3 ساله و تعیین روایی و پایایی آن در شهرستان شیراز است. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش را کودکان شیراز تشکیل می دهند که در آن 1524 کودک 6-3 ساله به طور خوشه ای– طبقه ای از مهد کودک ها، مراکز بهداشتی، کانون های فرهنگی و سالن های ورزشی جمع آوری شدند. در این پژوهش حرکات درشت و ظریف در کودکان از طریق آزمون رشد دنور II مورد مشاهده قرار گرفت. در بخش حرکات درشت مهارت هایی چون پرش افقی، حفظ تعادل و در حرکا ت ظریف مهارت هایی چون روی هم گذاشتن مکعب، تقلید خط عمودی، چرخش انگشت شست و... وجود داشت. پایایی آزمون از طریق روش آزمون – بازآزمون روی 83 کودک و با فاصله زمانی 10-7 روز محاسبه شد که ضریب توافق آن 87/91 درصد به دست آمد. ضریب روایی با استفاده از تحلیل واریانس (نظریه آلن وین، 1979) به دست آمد. همچنین با استفاده از آمار توصیفی روند حرکتی کودکان، تفاوت های جنسیتی و جداول هنجار سنی به تفکیک مواد آزمون تهیه شد. یافته های پژوهش نشان داد که آزمون دنور II پایایی و روایی زیادی دارد. آزمودنی های پژوهش حاضر در حرکات درشت و ظریف، در تمام نقاط درصدی نسبت به کودکان دنور عقب تر بودند. داده های مربوط به دو جنس نشان داد که در بخش حرکات ظریف تفاوت معنی داری بین دو جنس وجود دارد، اما در بخش حرکات درشت این تفاوت معنی دار نیست. همچنین مشخص شد که از این آزمون می توان برای اندازه گیری حرکات درشت و ظریف در کودکان 6-3 ساله استفاده کرد. ازاین رو پیشنهاد می شود، که مراکز مسئول برنامه های حرکتی – فعالیت بدنی را با همکاری متخصصان تربیت بدنی برای جبران این عقب ماندگی ها تدوین و اجرا کنند. آزمون دنور II در بخش حرکات ظریف و درشت استاندارد شده و برای شهر شیراز دارای روایی و پایایی و جداول نورم است.
    کلیدواژگان: هنجاریابی، آزمون غربالگری رشد دنور II، حرکات درشت، حرکات ظریف، کودکان قبل از دبستان
  • علی باقر نظریان، خلیل خیام باشی، نادر رهنما، محمدرضا سلامت صفحه 49
    هدف از تحقیق حاضر، مقایسه تراکم استخوان ستون فقرات کمری و استخوان ران فوتبالیست های حرفه ای و افراد غیرورزشکار است. بدین منظور پانزده نفر از فوتبالیست های حرفه ای (میانگین ± انحراف استاندارد، سن 2/0 ±2/23 سال، وزن 8/1 3±/70 کیلوگرم، قد 1 ± 3/174 سانتیمتر) و 14 نفر از افراد سالم غیرورزشکار (میانگین ± انحراف استاندارد، سن 4/0± 22 سال، وزن 4/2 ±6/61 کیلوگرم و قد 2/1 ±9/173 سانتیمتر) در این تحقیق شرکت کردند. داده ها به وسیله دستگاه سنجش تراکم مواد معدنی استخوان (DEXA) و پرسشنامه سابقه پزشکی جمع آوری شد. تراکم مواد معدنی استخوان گردن و تروکانتر ران پای راست و چپ و همچنین مهره های دوم تا چهارم کمری اندازه گیری شد و با استفاده از آزمون t وابسته و t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. تراکم مواد معدنی استخوان ران و مهره های کمر فوتبالیست ها به طور معناداری بیشتر از استخوان ران و مهره های کمر افراد غیرورزشکار (000/0 = P، 19/7 = t، 49/8 = t) بود (5/1311 و 1/1332 در برابر 3/941 و 1/1054 میلی گرم بر سانتیمتر مربع). تراکم مواد معدنی استخوان مهره های کمر افراد غیرورزشکار (001/0 = p، 4 = t) به طور معناداری بیشتر از استخوان ران آنها بود (در 1/1054 برابر 3/941 میلی گرم بر سانتیمتر مربع)، اما بین تراکم مواد معدنی استخوان مهره های کمر و استخوان ران فوتبالیست ها تفاوت معناداری مشاهده نشد (51/0 = P، 66/0 = t) (5/1311 در برابر 1/1332 میلی گرم بر سانتیمتر مربع). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که تراکم مواد معدنی مهره های کمر و استخوان ران فوتبالیست های حرفه ای به طور معناداری بیشتر از تراکم مواد معدنی استخوان مهره های کمر و استخوان ران افراد غیرورزشکار است که این تراکم بالا ممکن است در به تاخیر انداخن بیماری های استخوانی و کاهش شکستگی استخوان در سال های پیری نقش داشته باشد.
    کلیدواژگان: تراکم مواد معدنی استخوان، اندام تحتانی، اندام فوقانی، فوتبال
  • ولی الله دبیدی روشن، ابراهیم مصلحی نجف آبادی صفحه 65
    برای بررسی تاثیر مکمل گیری کوتاه مدت ویتامین E بر برخی شاخص های اجرای ورزشی و پراکسیداسیون لیپیدی استراحتی بعد از یک جلسه فعالیت وامانده ساز در سطح دریا، 19 دانشجوی مرد سالم با میانگین سن 2/1 ± 13/21 سال، وزن 5/6 ± 94/66 کیلوگرم، شاخص توده بدنی 5/2 ± 95/21 کیلوگرم بر مترمربع و VO2max 4 ± 91/37 میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در دقیقه انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه ویتامین E (9 نفر) و دارونما (10 نفر) تقسیم شدند. گروه ویتامین E روزانه یک عدد کپسول حاوی 400 واحد بین المللی آلفا توکوفرول استات و گروه دارونما 4/0 گرم نشاسته را به مدت 14 روز مصرف کردند. خون گیری با شرایط کاملا مشابه در دو مرحله قبل و بعد از مکمل گیری و هر مرحله در دو نوبت قبل و بلافاصله بعد از آزمون وامانده ساز روی چرخ کارسنج (با بار کار 25 وات و شدت 50 دور در دقیقه به مدت 3 دقیقه شروع و سپس تا زمان رسیدن به واماندگی در هر دو دقیقه 25 وات به آن افزوده می شد) اجرا شد. برای تعیین مقادیر مالون دی آلدئید از روش تیوباربیتوریک اسید استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون اندازه گیری های مکرر، آزمون تعقیبی LSD و آزمون های t مستقل و وابسته در سطح 05/0? P تحلیل شد. نتایج حاکی از افزایش غیرمعنادار زمان رسیدن به واماندگی و افزایش معنادار حداکثر اکسیژن مصرفی در گروه مکمل بود، در صورتی که تغییرات این دو شاخص بین دو گروه معنادار نبود. به علاوه اجرای فعالیت وامانده ساز در هر دو گروه، با افزایش معنادار شاخص پراکسیداسیون لیپیدی (MDA) همراه بود، که با مکمل گیری ویتامین E به طور معناداری هم در شرایط استراحتی و هم پس از ورزش کاهش یافت. از سوی دیگر، تغییرات بین گروهی پراکسیداسیون لیپیدی استراحتی و پس از ورزش، پس از دوره مکمل گیری معنادار بود. براساس این یافته ها می توان گفت مکمل گیری کوتاه مدت ویتامین E به احتمال از راه کاهش پراکسیداسیون لیپیدی موجب افزایش برخی شاخص های اجرای ورزشی شده است.
    کلیدواژگان: مکمل گیری ویتامین E، پراکسیداسیون لیپیدی، شاخص ه، ای اجرای ورزشی، ورزش وامانده ساز
  • نصرالله سجادی، علیرضا امیدی صفحه 81
    هدف این پژوهش، بررسی عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی است. جامعه آماری تحقیق را 360 نفر از کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی تشکیل می دهند که 120 نفر از آنان به عنوان نمونه آماری از طریق روش نمونه گیری سیستماتیک انتخاب شدند. داده های تحقیق از طریق پرسشنامه جمع آوری شد. ابزار تحقیق شامل دو نوع پرسشنامه است؛ پرسشنامه ارزیابی عملکرد شغلی کارشناسان ستادی توسط سرپرستان و پرسشنامه دوم که برای سنجش متغیرهای مستقل تحقیق بود، توسط کارشناسان تکمیل شد. نتایج تحقیق نشان داد که کارشناسان ستادی از عملکرد شغلی و انگیزش شغلی بهتری برخوردارند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی گویای رابطه معنی دار بین عملکرد شغلی کارشناسان ستادی و رضایت شغلی، انگیزش شغلی، سابقه خدمت و عوامل آموزشی است. در بررسی ارتباط متغیرهای تحقیق با عملکرد شغلی نشان داده شد که متغیر مطابقت دوره های گذرانده شده، مهمترین عامل پیش بینی کننده عملکرد شغلی کارشناسان ستادی سازمان تربیت بدنی است که با توجه به این مسئله سازمان تربیت بدنی باید به برنامه ریزی و توسعه دوره های آموزشی و مطابقت آنها با نیازهای آموزشی کارشناسان مبادرت ورزد.
    کلیدواژگان: عملکرد شغلی، کارشناس ستادی، سازمان تربیت بدنی، انگیزش شغلی، رضایت شغلی
  • پریوش نوربخش، محسن قنبرزاده، پروانه شفیع نیا، میثم شابونی صفحه 95
    در این تحقیق تاثیر سه روش یادگیری مشاهده ای یعنی روش های مشاهده کلی، متناوب و ترکیب این دو روش بر یادگیری سرویس چکشی والیبال بررسی شد. سی دانشجوی کارشناسی پسر مبتدی دانشگاه شهید چمران اهواز شرکت کننده در این تحقیق به صورت تصادفی در سه گروه جای گرفتند. یک گروه 10 سرویس چکشی والیبال را که توسط یک والیبالیست ماهر اجرا می شد، از طریق نوار ویدئویی مشاهده و سپس اقدام به تمرین سرویس کردند. گروه دیگر فقط یک بار حرکت را مشاهده و سپس اقدام به تمرین مهارت کردند. در این گروه افراد بعد از سه بار اجرای حرکت یک نمایش دیگر دریافت کردند و این عمل (یک نمایش و سه اجرا) تا اتمام 10 نمایش ادامه یافت. گروه آخر 5 نمایش را قبل از تمرین و 5 نمایش دیگر را به صورت تناوبی با تمرین (یک نمایش و سه اجرا) دریافت کردند و 15 ضربه آخر بعد از آخرین نمایش اجرا شد. فرم و دقت اجرای افراد در مراحل اکتساب و یادداری کوتاه مدت که 5 دقیقه و یادداری بلند مدت که 48 ساعت بعد از آن بود، ارزیابی شد. نتایج نشان داد که روش مشاهده ترکیبی برای یادگیری فرم اجرای سرویس در مرحله یادداری بلندمدت بهتر است. براساس یافته های این تحقیق پیشنهاد می شود مربیان ورزشی از چند نمایش قبل از اجرا و سپس چند نمایش در مراحل ابتدایی تمرین برای آموزش فرم اجرا استفاده کنند.
    کلیدواژگان: مدلسازی، تمرین عملی، مهارت حرکتی، یادگیری مشاهده ای
  • مهرعلی همتی نژاد، رحیم رمضانی نژاد، امیر رضایی کمنی، طاهر افشارنژاد، شهرام شفیعی صفحه 111
    هدف از تحقیق حاضر، ارزشیابی سیستم ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به منظور رفع برخی از نواقص این سیستم است. بدین منظور با استفاده از نمونه گیری خوشه ایتصادفی 310 معلم تربیت بدنی به عنوان نمونه آماری تحقیق انتخاب و برگه های ارزشیابی عملکرد آنها بررسی شد. برای بررسی اعتبار عوامل ارزشیابی، خطای ارزشیابی، ارتباط درونی بین عوامل ارزشیابی و مقایسه تفاوت بین معلمان زن و مرد، به ترتیب از آزمون های آلفا کرونباخ، کلموگروف اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و U مان ویتنی استفاده شد (در سطح معناداری 05/0 P?). یافته های تحقیق نشان داد، اعتبار عوامل ارزشیابی معلمان تربیت بدنی در دو عامل اصلی (عوامل عملکردی و عوامل فرایندی) برابر 16/0 است، که خیلی ضعیف است. بررسی توزیع نمره ها در ارزشیابی عملکرد معلمان نشان داد که ارزیاب ها دچار خطای نرمش و ارفاق شدند. همبستگی بین عوامل عملکردی و فرایندی معلمان معنادار بود (41/0 P=). با وجود معنادار بودن همبستگی بین عوامل، این مقدار همبستگی برای حذف یکی از عوامل کافی نبود. همبستگی بین عوامل عملکردی و فرایندی با نمره نهایی ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی به ترتیب 56/0، 85/0 به دست آمد که معنادار بود (000/0 P=). این موضوع نشان می دهد که هر یک از عوامل ارزشیابی به درستی معلمان را مورد ارزشیابی قرار می دهند. همبستگی بین نمره های ارزشیابی معلمان تربیت بدنی با میزان تشویق و اصلاح به ترتیب 036/0، 028/0 به دست آمد که معنادار نبود، بدین معنی که معلمان تربیت بدنی نسبت به نمره هایی که دریافت کردند، مورد تشویق و اصلاح قرار نگرفتند. تفاوت معناداری بین نمره های ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی مرد و زن وجود نداشت. همچنین معلمان تقریبا به یک اندازه مورد تشویق و اصلاح قرار گرفتند. تفاوت بین نمره ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی دوره راهنمایی و متوسطه معنادار بود، بدین صورت که معلمان دوره راهنمایی نمره بهتری دریافت کرده بودند، ولی تفاوت معناداری بین این دو گروه از معلمان در عوامل تشویق و اصلاح مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: ارزشیابی عملکرد معلمان تربیت بدنی، خطای نرمش و ارفاق، عوامل ارزشیابی، میزان تشویق و اصلاح
  • اکبر سازوار، فرزاد ناظم، نادر فرهپور، حمیده خداویسی صفحه 129
    سلامت جسمانی دانش آموزان اهمیت خاصی دارد. مصرف مواد نیروزا به ویژه در این سنین سلامت ایشان را به خطر می اندازد و آگاهی از عوارض مخرب این مواد موجب کاهش مصرف و شیوع آن می شود. اطلاعات مستندی در دست نیست که نشان دهد آموزش های عمومی در مدارس و رسانه ها تا چه اندازه این آگاهی را به این گروه منتقل می سازد. هدف از این پژوهش، تعیین سطح آگاهی دانش آموزان از عوارض جانبی و شیوع مصرف مواد نیروزا و شناسایی عوامل مرتبط با مصرف این مواد در دانش آموزان است. بدین منظور 6000 نفر از دانش آموزان پسر دوره متوسطه استان همدان با میانگین سنی 34/1 ± 6/16 از میان جامعه 55000 نفری دانش آموزان به طور خوشه ایانتخاب و بررسی شدند. اطلاعات مربوط به میزان آگاهی، شیوع مصرف و عوامل مرتبط با مصرف مواد نیروزا با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته به دست آمد. روایی پرسشنامه مطلوب (81/0 = r) بود. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آمار توصیفی اطلاعات ارزیابی شد. میزان شیوع مصرف مواد نیروزا 3/12% به دست آمد. 26/56% فاقد اطلاعات، 25/22% اطلاعات کم، 63/20% اطلاعات متوسط و فقط 85/0% اطلاعات کافی در زمینه عوارض مصرف مواد نیروزا داشتند. بیشترین مصرف در بین بدنسازان و کمترین مصرف هم در ورزشکاران بدمینتون بود. میزان مصرف با میزان آگاهی، رشته های ورزشی، وضعیت تحصیلی و تحصیلات والدین مرتبط بود. اعمال آموزش های ویژه در خصوص عوارض دوپینگ توصیه می شود.
    کلیدواژگان: مواد نیروزا (دوپینگ)، میزان آگاهی و میزان شیوع
  • حسن محمدزاده، اژدر احمدی صفحه 147
    هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر موسیقی تند بر میزان درک فشار و عملکرد در یک فعالیت فزاینده در حد واماندگی و همچنین تاثیر سطح آمادگی بدنی در اثربخشی موسیقی بود. 24 دانشجو (12 دانشجوی تمرین کرده با میانگین سنی 06/2 ±31/23 و 12 دانشجوی تمرین نکرده با میانگین سنی 31/2 ±96/22) به طور داوطلبانه و با توجه به سابقه ورزشی و فعالیت بدنی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. از آزمون نوارگردان بروس برای تعیین سطح آمادگی هوازی آزمودنی ها و به عنوان یک فعالیت فزاینده استفاده شد. در جلسه اول، به طور تصادفی نیمی از آزمودنی ها در شرایط بدون موسیقی و نیمی دیگر با موسیقی و در جلسه دوم بر عکس شرایط جلسه اول، آزمون بروس را اجرا کردند. نوع موسیقی مهیج و با آهنگ تند بود. تاثیر موسیقی بر شاخص روانی با مقیاس درک فشار بورگ (RPE) در فواصل زمانی 3، 6، 9 دقیقه از شروع فعالیت و عملکرد آزمودنی ها با زمان از لحظه شروع فعالیت تا واماندگی بدنی سنجیده شد. نتایج حاصل از تحلیل واریانس با تکرار در یک عامل نشان داد تاثیر موسیقی بر میزان درک فشار و عملکرد معنی دار است (05/0 P<). با بررسی تعامل بین موسیقی و سطح آمادگی بدنی، مشخص شد تاثیر سطح آمادگی در اثربخشی موسیقی بر میزان درک فشار، معنی دار، ولی بر عملکرد معنی دار نبود (05/0 P<). نتایج حاصل از آزمون t همبسته، نشان داد موسیقی بر میزان درک فشار،هم در افراد تمرین کرده و هم تمرین نکرده مؤثر بوده است. با تفاضل ارزش های t به دست آمده برای هر گروه، مشخص شد موسیقی بر میزان درک فشار در افراد تمرین نکرده مؤثرتر است. در کل نتایج بیانگر آن است که استفاده از موسیقی در فعالیت های فزاینده نیز از لحاظ روانی و عملکرد، بدون در نظر گرفتن سطح آمادگی بدنی، مؤثر است.
    کلیدواژگان: موسیقی تند، میزان درک فشار، عملکرد، فعالیت فزاینده تا حد واماندگی
  • مصطفی زارعی نادر رهنما رضا رجبی صفحه 161
    هدف اصلی این تحقیق، تجزیه و تحلیل ویدئویی آسیب های بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در فصل 86-85 است. بدین منظور فیلم ویدئویی 123 مسابقه از 240 مسابقه این بازی ها توسط یکی از محققان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. زمان وقوع آسیب، منطقه بروز آسیب، مکانیزم بروز آسیب، نوع برخورد منجر به آسیب، ناحیه آسیب دیده در بدن بازیکن، نتیجه مسابقه هنگام وقوع آسیب و تصمیم داور در صحنه منجر به آسیب، در برگه مخصوص ثبت شد. در مجموع، 306 آسیب در 125 مسابقه مشاهده شد، یعنی 8/66 آسیب در هر 1000 ساعت مسابقه یا 44/2 آسیب در هر مسابقه. در این تحقیق بیشترین تعداد آسیب در 15 دقیقه پایانی بازی (9/21 درصد) (05/0 P>) و بیشتر آسیب ها در نیمه دوم (176 = N) نسبت به نیمه اول (130=N) اتفاق افتاد (05/0 P<). میزان بروز آسیب در منطقه پنالتی زمین خودی به طور معناداری (05/0P<) بیش از دیگر مناطق زمین بود. در میان مکانیزم های آسیب، تکل شدن به طور معناداری (05/0 P<) بیش از دیگر مکانیزم ها موجب آسیب بازیکنان شد. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که ساق پای بازیکنان (18 درصد) بیش از دیگر نقاط بدن آنها آسیب دید. از نتایج این تحقیق می توان نتیجه گرفت که میزان بروز آسیب در بازیکنان فوتبال لیگ برتر ایران در مقایسه با همتایان اروپایی خود زیاد است. همچنین آگاهی از زمان و منطقه بروز آسیب، مکانیزم های اصلی به وجود آورنده آسیب و آسیب پذیرترین اندام ها هنگام مسابقه فوتبال، در طراحی برنامه های پیشگیرانه از آسیب مؤثر است و به بازیکنان، مربیان و گروه پزشکی کمک می کند.
    کلیدواژگان: فوتبال، لیگ برتر ایران، آنالیز ویدئویی، آسیب
  • لطفعلی بلبلی، مهدی خورشیدی حسینی، آیدین ولی زاده صفحه 181
    هدف از پژوهش حاضر مقایسه سه پروتکل تمرینی زیربیشینه کم خطر برآورد کننده عامل آمادگی قلبی – عروقی نسبی در مردان کم تحرک و توسعه معادلات جدید برای این سه پروتکل است. به همین منظور، 150 نفر از مردان کم تحرک به صورت داوطلبانه و به ترتیب با میانگین و انحراف معیار سن، قد، وزن و شاخص توده بدن 15/10 ± 19/45 سال، 62/7 ± 33/172 سانتیمتر، 27/11 ± 86/70 کیلوگرم و 15/3 ± 86/23 کیلوگرم بر مترمربع در این پژوهش شرکت کردند. به منظور برآورد مقادیر آمادگی قلبی – عروقی نسبی، آزمودنی ها 3 آزمون تمرینی زیربیشینه کم خطر شامل 3 دقیقه ای بالک و دو آزمون استاندارد قلبی – عروقی را اجرا کردند. مقادیر به دست آمده از 3 پروتکل منتخب با پروتکل 5 دقیقه ای بالک (پروتکل ملاک) مقایسه شد. تفاوت های روش شناختی میان این پروتکل ها با استفاده از روش آماری بلاند – آلتمن (1986) تجزیه و تحلیل شد. برای توسعه معادلات جدید از رگرسیون چند متغیره استفاده شد. نتایج به دست آمده از تحقیق حاضر نشان می دهد که در 95 درصد محدوده همگرایی، هیچ یک از 3 پروتکل منتخب همگرایی زیادی با پروتکل ملاک ندارند. این در حالی است که پروتکل 3 دقیقه ای بالک با بیش تخمینی (میانگین و انحراف استاندارد تفاوت ها 16/4 ± 6/7) و دو پروتکل ترکیبی شامل آزمون A و B با کم تخمینی (میانگین و انحراف استاندارد تفاوت ها به ترتیب 9/4 ± 52/12 – و 2/4 ± 64/10-) بسیار زیادی مقادیر آمادگی قلبی – عروقی نسبی آزمودنی ها را نسبت به پروتکل ملاک برآورد می کنند (05/0 P<). از همین رو بر اساس اطلاعات به دست آمده از آزمودنی ها، معادلات جدیدی برای برآورد شاخص آمادگی قلبی – عروقی نسبی توسط 3 پروتکل منتخب توسعه یافت. نتایج این پژوهش نشان داد اگر چه هنجارهای توسعه یافته برای سه پروتکل منتخب اغلب برای برآورد آمادگی قلبی– عروقی نسبی مردان کم تحرک به کار می روند، اما معادلات جدید، ممکن است برآورد مناسب تری را در زیرگروه جمیتی مورد نظر ارائه دهند. هر چند انجام مطالعات و تحقیقات بیشتر در این زمینه ضروری به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: آمادگی قلبی - عروقی نسبی، مردان کم تحرک، همگرایی
  • آمنه رضوی، پروانه نظرعلی، محمد خبیری، معصومه شجاعی صفحه 197
    نظریات دلاکتو، کفارت و هب، گویای اهمیت فعالیت های حرکتی در رشد ذهنی و شناختی انسان است که انسجام سیستم های حرکتی و ذهنی او را برای یادگیری فراهم می سازد. از این نظریات می توان در تدوین کتاب های درسی فارسی دانش آموزان با توجه به اصول تعلیم و تربیت و تعیین جایگاه فعالیت های بدنی استفاده کرد. هدف این تحقیق توصیف و تحلیل نوع نگرش تدوین کنندگان کتاب های درسی فارسی بخوانیم و بنویسیم پایه های اول تا سوم دبستان به فعالیت های بدنی است که درمجموع شامل 6 کتاب با 132 موضوع درسی و 860 صفحه بود. کتاب های یاد شده واژه به واژه، خط به خط و تصویر به تصویر توسط چک لیست های محقق ساخته براساس نگرش های مثبت، خنثی و منفی در زمینه مقوله فعالیت های بدنی بررسی شدند. در تجزیه و تحلیل داده ها از آمار ناپارامتریک خی دو استفاده شد. نتایج نشان داد که در هر سه پایه فعالیت های بدنی بیشتر دارای نگرش مثبت بود که هر چه از پایه اول به سوم پیش می رود، نگرش مثبت افزایش می یابد. متغیرهای ورزش و انواع آن در کتاب های سوم و تصاویر حرکتی در کتاب های دوم و سوم از نگرش مثبت 100% برخوردار بودند. استمرار در توجه متغیرها در محتوای کلیه کتاب ها مشاهده شد، اما پیوستگی و فزایندگی نداشتند.
    کلیدواژگان: فعالیت بدنی، بازی ها، مهارت های بنیادی، ورزش و تصاویر حرکتی
  • جمال فاضل کلخوران، رسول حمایت طلب، الهه عرب عامری، داود حومینیان صفحه 221
    این تحقیق به منظور بررسی تاثیر تداخل ضمنی (CI) بر اکتساب، یادداری و انتقال سه نوع مهارت سرویس ساده، چکشی و موجی طراحی شد. بدین منظور چهل نفر از دانشجویان پسر دانشگاه تهران با میانگین سنی 2 ± 4/22 سال به صورت داوطلبانه انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه تجربی 1 و 2 به منظور بررسی اثر و مقایسه دو روش تمرینی مسدود (با تداخل ضمنی کم) و تصادفی (با تداخل ضمنی زیاد) قرار گرفتند. آزمودنی های هر گروه در مرحله اکتساب، طی نه جلسه سه نوع سرویس والیبال را 378 بار تکرار تمرین کردند. 45 آزمون اکتساب طی سه جلسه در مرحله تمرین به عمل آمد و بعد از 5 و 7 روز به ترتیب در 15 تکرار آزمون یادداری با تاخیر و 15 آزمون انتقال شرکت کردند. به منظور بررسی اثر هر نوع تصویرسازی بر اکتساب، یادداری و انتقال روش های مذکور، از آزمون های t، و برای مقایسه دو نوع تصویرسازی برای تعیین اختلاف درون گروهی و بین گروهی در میانگین های گروه ها، از آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) «اندازه گیری تکراری» (REPETED MEASURES) استفاده شد. نتایج دو گروه آزمایشی اثر معنی دار تداخل ضمنی را با افت اجرای گروه تصادفی در زمان اکتساب و افزایش چشمگیر آنان را نسبت به گروه مسدود در تست های یادداری با تاخیر و انتقال نشان داد (05/0 P<). این یافته ها از این ادعا که تمرینات با تداخل زمینه ای بالا، در هر دو جنبه، موجب پیشرفت فراهم سازی حرکت و قدرت حافظه می شود، حمایت می کند.
    کلیدواژگان: تداخل ضمنی، تمرین مسدود، تمرین تصادفی، اکتساب، یادداری و انتقال
|
  • Page 5
    This study was conducted classified factors influencing female assigningn in sport federations and the provincial associatons of Iran. The goal is to identify different psychological, personality, family and organizational features of successful female managers who could achieve high decision making positions (like management of federations and …) along with the strategies they employed. In the this way the researchers can propose different strategies to help other capable females to achieve high positions in sports management. To achieve the aims of the study, a questionnaire was developed. Cronbach alpha was uses to check its reliability and 86% reliability was found. To check its validity, it was examined by 17 professors majoring in sports management. The questionnaires were distributed to 30 female managers (who constituted the whole population of female managers) and 25 questionnairs were filled in. To analyze the data, descriptive and inferential statistics including Kolmogorov-Smirnov test, t-test and friedman test was used. The results showed that female managers had an upper intermediate level of accepting responsibility, ability in using management skills, psychological personality factors, the support of their family, political skills, familiaty with the modern technologies and an up-to date management information. However, the did not receive the suitable support of the organization. Also, most of these women performed their own responsibility while they. Maintainated their own women feature personality. Therefore it is suggested the sport organizations throughout the whole country bring some changes with the goal of supporting these women managers and fulfilling their needs.
  • Page 27
    The aim of this study was to standardize gross and fine movements and to determine its validity and reliability for 3-6 year-old children in Shiraz. The methodology of this study was descriptive – survey. 1524 boys and girls aged between 3 and 6 were selected through cluster-stratified sampling from kindergartens, health centers, cultural and athletic centers. The instrument of the study was Denver Developmental Screening test. In gross movement section, kick ball forward, jump up, throw ball overhand, broad jump, balance each foot (1 to 6 seconds), hops, heel-to-toe walk movements were considered. In fine section, tower of cubes (4, 6, 8), imitate vertical line, thumb wiggle, circle copy, draw a person (3 and 6 parts), † copy, pick the longest line,? copy / demonstration and? copy movements were considered.
  • Page 49
    The purpose of this study was to compare the bone mineral density (BMD) in lumbar spines and femoral bone between professional soccer players and non-athlete subjects. Fifteen professional soccer players (mean±SD age: 23.26±0.29 years, height: 174±1.07 cm, weight: 70.33±1.8 Kg, BMI: 23.1±0.4) and fourteen healthy inactive students (mean±SD age: 22 years, height: 173±1.2 cm, weight: 61.64±2.4 kg, BMI: 20.3±0.6) participated in this study. All soccer players and control group were free of any illnesses such as diabetes, hyperthyroidism, hyperparathyroidism, cardiovascular disease and did not take any medication. The activity levels and dietary habits of all subjects were noted. BMD was measured by Dual Energy X-Ray Absorptiometry (DEXA) at the femoral neck, femoral trochanter of both legs and lumber spines. The participants did not report any anti-seizure drugs, alcohol and cortone consumption and smoking cigarettes. Paired sample t-test, independent t-test and Pearson correlation were used to analyze the data. Bone mineral density in femoral bone and lumbar spines of soccer players were higher than those of non-athlete subjects (T=8.49, P=0.000), (T=7.19, P=0.000), (1311.5 and 1332.1 versus 941.3 and 1054.1 mg/cm2). Also, bone mineral density in lumbar spines of non-athlete subjects were significantly higher than their femoral bone (T=4, P=0.001), (1054.1 versus 941.3 mg/cm2). It seems that weight bearing is the most important factor to improve bone mineral density in lower limbs, while imposing stress on bone by muscle activity can play a role in improving BMD.
  • Page 65
    The purpose of this study was to determine the effect of short-term vitamin E supplementation on performance markers and lipid peroxidation at rest and after a session of exhaustive exercise. Nineteen healthy males (mean age 21.13+1.2 years, weight 66.94+6.5 Kg, BMI 21.95+2.5 Kg/m2 and VO2max 37.91+4 mm/Kg/min) volunteered to participate in the study and were randomly divided into supplement (n=9) and placebo groups (n=10). Vitamin group took capsules containing 400 IU alpha tocopheryl acetate and placebo group 0.4 gr. amylum for 14 days. Blood samples were gathered in two phases before and after the supplementation, in each phase before and immediately after an exhaustive exercise on cycle ergometer (after 12 to 14 hours of fast). Serum malondialdehyde (MDA) was estimated by thiobarbituric acid (TBA) method. Data were analyzed by the repeated measure, least significant difference (LSD) and T student at P?0.05 level. Results showed a significant increase in maximal oxygen uptake and an insignificant increase in the time span to reach exhaustion, while these variables between the two groups were not significant. Also, one session of exhaustive exercise was associated with a significant increase in lipid peroxidation (MDA) in each group, but when using vitamin E supplementation, MDA decreased significantly at rest and after the exhaustive exercise. According to the findings, probably short-term vitamin E supplementation in addition to a decrease in lipid peroxidation develops the performance markers in this condition.
  • Page 81
    The purpose of this study was to survey the factors influencing job performance of staff experts of P.E. organization.120 staff experts were selected as the statistical sample. The study instrument consisted of two questionnaires. Staff expert's job performance questionnaire was filled in by the supervisors and the second questionnaire to measure independent variables was filled in by experts. The results showed that staff experts enjoyed high levels of job performance and job motivation. The result of the correlation coefficient indicated that there was a significant relationship between expert's job performance and job satisfaction, job motivation, career and educational variables. The relationship between variables and job performance revealed that the variable of compatibility of educational courses was the most important predictor of P.E. expert's job performance. According to these findings, P.E. organization should plan and develop educational courses based on staff expert's needs.
  • Page 95
    This study was conducted to investigate the effects of three various observational learning methods (all pre-practice, interspersed and combination of these two methods) on learning overhead volleyball service. 30 male students from Shahid Chamran University, all beginners in the intended skill, were divided randomly into three different groups. One group observed 10 overhead volleyball services through a videotape demonstrated by a volleyball expert and then started to practice the service. Another group observed the skill only once and then started to practice the skill. The subjects in this group observed one demonstration after each three attempts. The last group observed 5 demonstrations right before the attempt and 5 demonstrations alternately among attempts (one demonstration every three attempts) and last 15 attempts were performed after the last demonstration. The form and accuracy of subject's services both during an acquisition phase and short (5 minutes) and long (48 hours) retentions were assessed. The findings indicated that the subjects in the combination group who received skill through the combination method showed a longer retention of learning the form of the volleyball service. Based on the results, it is suggested that sport coaches use several demonstrations before practice and several more demonstrations in the early stages of practice for optimal learning of form of skill.
  • Page 111
    The purpose of this study was to evaluate physical education teacher's performance assessment system in order to remove some of the shortcomings. For this purpose, 310 P.E. teachers were selected by random cluster sampling, and their performance assessment forms were investigated. In order to study the reliability of assessment factors, assessment error, and the relationship among assessment factors and to compare differences among the teachers, Cronbach’s alpha coefficient, one-sample Kolmogorov-Smirnov test, Mann-Whitney U and Pearson Correlation tests at P?0.05 were used. The results indicated that the reliability of P.E. teachers’ assessment factors was 0.16 for two main factors (performance & process factors) which was very weak. The errors of performance assessment showed that the examiners made softness and leniency errors. There was a significant correlation between performance and process factors (r = 0.11, P?0.05), however, the correlation was not too sufficient to omit one of the factors. The correlation between final score of P.E. teacher's performance assessment and performance and process factors were 0.56 and 0.85 respectively, which were significant (P?0.01). This significance also indicates that each assessment factor evaluates the teachers properly. The correlation between the P.E. teacher's assessment scores, and level of encouragement and improvement were 0.036 and 0.028 respectively, which were not significant. The P.E. teachers also were not encouraged and improved for the scores they achieved. There was no significant difference in scores of performance assessment between male and female P.E. Teachers, and they were equally encouraged and improved. The difference in the scores of performance assessment between junior-high and high schools was significant, and junior-high school teachers received higher grades. However, there was no significant difference between these two groups in encouragement and improvement factors
  • Page 129
    Using ergogenic drugs may cause health problems for students. Providing knowledge about the side effects may prevent students from consuming them. The objective of this study was to determine the incidence of the doping and the consumers’ knowledge about the related side effects. About 6000 out of 55000 students with mean age of 16.6±1.3 years were selected. A reliable questionnaire (r=0.81) measured the knowledge and the consumption of the ergogenic drugs. Spearman correlation technique was used to analyze the data. Results showed that 12.3% of the studied population was involved with the consumption of ergogenic drugs: 56.26% not knowledgeable, 22.25% hardly knowledgeable and 0.85% sufficiently knowledgeable about the related side effects. Body builders were recognized as most and badminton players as fewest doping users. Consumption of the ergogenic drugs was related to the type of sport they performed, quality of their success in education and their parents’ education. It is highly recommended to educate students on doping side effects.
  • Page 147
    The aim of this study was to determine the effects of listening to music during progressive exercises on perceived exertion rate and performance as well as to evaluate the effects of fitness differences on the effectiveness of music. Twenty four healthy students (training group n=12, mean age =23.2±2.06 and untrained group n=12, mean age =22.96±2.31) voluntarily participated in this study. In the first session, participants were made familiar with the way of test performance and its evaluation instruments and took part in the Bruce Test while some were randomly selected to listen to music and some not to listen to music. In the second session, those selected to listen to music, took part in the test without listening to music and vice versa. The result of MANOVA revealed that the effects of music on RPE and time to exhaustion is significant (P<0.05). In addition, the survey of the interaction between music and fitness showed that music had a significant effect on RPE but it had no significant effect on the time to exhaustion. Paired-sample t test revealed that music had a significant effect on RPE in trained as well as untrained subjects. But the subtraction of t values showed that the effects of music on RPE were more significant in the untrained subjects. The results suggest that using the music in progressive exercises would be positively effective on performance and psychological view, regardless of the level of fitness.
  • Page 181
    The objective of the present study was to compare three low risk sub-maximal protocols to predict cardiovascular fitness ratio (CVFR) and to develop new predictor equations in sedentary men aged between 30 and 60. For this purpose, 150 sedentary men (with mean±SD age=45.1±10.15 years, height=172.3±7.62 cm, body weight=70.86±11.27 Kg and BMI=23.86±3.15 Kg/m2 respectively) were selected voluntarily and participated in this research. To predict CVFR values, the subjects performed three low risk sub-maximal exercise tests: the 3-minute Balk and two standard CV fitness tests (A and B tests). The values obtained from 3 selected exercise tests were compared with the 5-minute Balk protocol (criterion protocol). Methodological differences of the protocols were analyzed by Bland-Altman (1986) method. Multiple linear regressions were used to develop new CVFR predictor equations. The results implied that in 95% of the agreement domain, there was no considerable agreement between 3 selected protocols and criterion protocol (P<0.05), whereas the 3-minute Balk test with high overestimation (mean±SD difference=7.6±4.16, P<0.05) and the two standard CV fitness tests (A and B tests) with high underestimation (mean±SD difference= -12.59±4.9 and -10.64±4.2 respectively) estimated subject's relative CV fitness in comparison with the criterion protocol. This study demonstrated that although three selected protocol norms were commonly utilized to estimate CVFR in sedentary men, the new equations may present more ideal CVFR estimation in the subgroup. Obviously, it is necessary to conduct further studies.
  • Page 197
    Kephart, Delackato and Heb theories show the importance of physical activities in cognitive and mental growth. Physical activities prepare one's physical and mental systems to learn. It seems that these theories can be used to publish textbooks (Farsi) for students, considering educational principles and the physical activity status. This study aimed to describe and analyze editors’ attitudes towards physical education in Farsi textbooks of the first, second and third grades of primary schools. The statistical samples of the textbooks were “Bekhanim” and “Benevisim” for each grade including six textbooks, totally 132 subjects, and 860 pages. The books were surveyed word to word, line to line and picture to picture by the researcher-made check lists.? 2 non-parametric statistic was used to analyze the data. Results showed that editors had more positive attitudes towards physical activities in all three grades and the positive attitudes increased from the first to the third grade. Sport variables and their different kinds in third-grade books and movement pictures in the second- and third-grade books met 100% positive attitudes. The variables were given consideration in all books, but consistency and increase were not observed.
  • Page 221
    This study was designed in order to investigate the effects of contextual interference (CI) in acquisition, retention and transfer of motor skills. 40 student of Tehran University (average age of 22.4±2) were voluntarily selected and randomly arranged in two experimental groups of 1 and 2 to investigate the effects and to comparise two methods of blocked practice (with low CI) and random practice (with high CI). The subjects in each group participated in 9 session of 3 kinds of volleyball serves with 378 repetitions in the acquisition phase. In 3 sessions, 45 acquisition tests were administered during the practice phase and after 5consecutive days and 7days, they participated in 15 repetitions of delayed retention test and 15 transfer tests. T test, ANOVA and repeated measure were used to analyze data. The results of the two experimental groups showed that the contextual interference effect was significant when the random group performance declined in the acquisition phase contextual interference test increased in delayed retention and transfer phases when compared with the blocked group retention test and transfer tests. These findings supported the second idea of progression of memory and different views of motor preparation with the high CI of training.