فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیستم شماره 3 (پاییز1388)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیستم شماره 3 (پاییز1388)

  • تاریخ انتشار: 1388/09/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • کامبیز دیبا، حسین میرهندی، محمدرضا خرمی زاده، نیلوفر جلالی زند صفحه 164
    پیش زمینه و هدف
    تست مولکولی SSCP [1] روشی بر پایه PCR است که به عنوان یکی از شیوه های سریع شناسایی قارچ ها مورد علاقه قرار گرفته است. این فن در گذشته برای اهدافی غیر از شناسایی میکروارگانیزم ها، از جمله در آنالیز موتاسیون ها مورد استفاده قرار گرفته است، بعدها در شناسایی و تفکیک بین گونه ای برخی اورگانیزم ها کاربرد پیدا کرد.
    با توجه به قابلیت روش فوق در تعیین اختلافات بین ترادف های ژنی از طریق پلی مورفیسم تک رشته های DNA بدست آمده از محصولات PCR، در این مطالعه سعی شده است که امکان استفاده از این روش که بی نیاز از هضم با آنزیم های محدودساز می باشد در ایجاد افتراق بین گونه ها بررسی شود.
    مواد و روش کار
    205 ایزوله آسپرژیلوسی در این مطالعه از نمونه های بالینی و محیطی چند بیمارستان آموزشی کشور و نمونه های بالینی بیماران مراجعه کننده به مرکز قارچ شناسی بدست آمده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. این تعداد با توجه به شیوع یک درصدی عفونت های آسپرژیلوسی در میان عفونت های قارچی بیمارستانی انتخاب شدند. تمامی جدایه های آسپرژیلوسی، در محیط های کشت افتراقی آسپرژیلوس ها شامل: CYA، CYA20S، MEA و CZA کشت داده شده، با استفاده ازخصوصیات کلنی و جلوه های میکروسکوپی شناسایی شدند. در روش مولکولی استخراج DNA به روش دستی گلاس بید و فنل - کلروفرم، آمپلیفیکاسیون قطعه ITS2 و دناتوراسیون DNA برای تولید تک رشته انجام گرفت، سپس با استفاده از [2] G- PAGE و عکس برداری از باندها الگوهای تفکیکی مقایسه شدند.
    یافته ها
    در طول یک مطالعه 18 ماهه، 205 ایزوله آسپرژیلوسی شامل یازده گونه بدست آمد، منابع جداسازی گونه ها، نمونه های محیطی و بالینی بیمارستانی بودند. ایزوله های آسپرژیلوسی 25 درصد از منابع بالینی و 75 درصد از نمونه های محیطی بیمارستان ها بدست آمدند. در بررسی SSCP که نتیجه آن افتراق بین گونه های آسپرژیلوس بود. آسپرژیلوس نیدولانس، آسپرژیلوس فیشری، آسپرژیلوس کوادریسینکتا، (آسپرژیلوس فومیگاتوس و آسپرژیلوس نایجر) در یک گروه، (آسپرژیلوس فلاوس، آسپرژیلوس ترئوس، آسپرژیلوس اوکراسئوس) در گروه دیگر از هم قابل تفکیک هستند.
    بحث و نتیجه گیری
    SSCP به عنوان یک روش سریع، کم هزینه و آسان می تواند برای شناسایی مهم ترین گونه های آسپرژیلوس بیماریزای انسان مورد استفاده قرار گیرد، هر چند که به دلیل ویژگی پایین روش احتمالا در کاربرد وسیع آن در آزمایشگاه های روتین تردید وجود دارد.
    کلیدواژگان: آسپرژیلوس، شناسایی، پلی مورفیسم
  • مریم سبکتکین، بهرام پورقاسم گرگری، سلطان علی محبوب، نصرت الله پورافکاری صفحه 172
    پیش زمینه و هدف
    افسردگی از جمله اختلالات خلقی و شایع ترین اختلال روانی است. از آنجایی که سطوح پلاسمایی کم فولات و افزایش غلظت هموسیستئین به عنوان یکی از یافته های شایع در افسردگی اساسی مطرح بوده و نیز نتایج مطالعات در این زمینه متناقض بوده و تاکنون مطالعه ای در ایران در زمینه بررسی تاثیر مصرف اسیدفولیک بر سطوح هموسیستئین در بیماران افسرده انجام نگرفته است، لذا مطالعه حاضر به منظور تعیین اثر مکمل فولات بر سطوح هموسیستئین در بیماران افسرده اساسی طراحی گردید.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی 70 بیمارمبتلا به افسردگی اساسی بالای 18 سال انتخاب و بیماران به طور تصادفی به دو گروه 35 نفره دریافت کننده فلوکستین همراه با یک میلی گرم اسید فولیک یا دارو نما به مدت هشت هفته، تقسیم شدند. تمام بیماران طبق معیار DSM-IV-IR تشخیص داده شدند و دارای نمره شاخص افسردگی همیلتون 20 یا بالاتر بودند. سطوح پلاسمایی فولات و هموسیستئین به ترتیب با استفاده از روش رادیوایمنواسی و روش آنزیمی ایمنو اسی در ابتدا و انتهای مطالعه اندازه گیری شد. آنالیزهای آماری توسط نرم افزار SPSS (VER 11.5) و با استفاده ازآزمون های، paired t-test t-test مستقل و Chi-square صورت گرفت. ارتباط ها نیز از طریق ضریب همبستگی پیرسون بررسی شد.
    یافته ها
    براساس نتایج در زنان گروه مورد بعد از هشت هفته هموسیستئین پلاسما به طور معنی داری 32 درصد کاهش داشت (001/0p=) اما تغییر معنی داری در مردان مشاهده نشد. براساس نمره شاخص افسردگی همیلتون در 9/88 درصد زنان گروه مورد پاسخ مطلوب (بیش از 50 درصد کاهش در نمره) در مقایسه با 3/59 درصد زنان گروه شاهد مشاهده شد (05/0< p)، تفاوتی در میزان بهبودی در مردان گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد وجود نداشت.
    بحث و نتیجه گیری
    این یافته ها نشان می دهد که مکمل یاری با فولات روش آسان و موثری برای کاهش غلظت هموسیستئین پلاسما می باشد.
    کلیدواژگان: اسیدفولیک، هموسیستئین، افسردگی اساسی
  • نورالدین شریفی، ناصر صمدی آیدنلو صفحه 181
    پیش زمینه و هدف
    بینایی یکی از شاخص های سلامتی و کیفیت زندگی است. براساس آخرین برآورد سازمان بهداشت جهانی 161 میلیون نفر از مردم جهان دارای اختلال بینایی هستند، علت اصلی اختلال بینایی ممکن است عیوب انکساری باشد. هدف از اجرای این طرح تعیین فراوانی انواع عیوب انکساری در مراجعین به درمانگاه تخصصی چشم پزشکی بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه می باشد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی - مقطعی بوده و در آن 451 نفر از مراجعین به درمانگاه تخصصی چشم بیمارستان امام خمینی ارومیه با عیب انکساری مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری به صورت تصادفی در دسترس انجام گرفت. اطلاعات جمع آوری شده پس از پردازش در برنامه نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آزمون های توصیفی تجزیه و تحلیل گردیدند.
    یافته ها
    توزیع فراوانی انواع عیوب انکساری در کل چشم های افراد تحت مطالعه نشان داد که 41 چشم (5/4 درصد) دارای بدون عیوب انکساری، 71 چشم (9/7 درصد) دوربین، 290 چشم (2/32 درصد) نزدیک بین، 73 چشم (1/8 درصد) آستیگمات و 427 چشم (3/47 درصد) عیوب انکساری ترکیبی بوده است. شایع ترین عیب انکساری در بین نمونه های مورد مطالعه عیوب انکساری ترکیبی بود (268 نفر یعنی 4/59 درصد) و عیب انکساری آستیگماتیسم تنها کم ترین فراوانی (29 نفر یعنی 4/6 درصد) را داشت. انواع عیوب انکساری در دو جنس مرد و زن تقریبا به موازات هم بوده و رابطه آماری معنی داری بین آنان وجود نداشت (P>0.05). در تمام گروه های سنی شایع ترین درجه عیب انکساری برای تمام عیوب انکساری در محدوده 4-0 دیوپتر بود.
    بحث و نتیجه گیری
    مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان فراوانی عیوب انکساری در حجم نمونه کوچک انجام پذیرفته و قابل مقایسه با نتایج سایر مطالعات که با حجم نمونه بزرگ و با هدف تعیین میزان شیوع عیوب انکساری انجام گرفته اند، نخواهد بود. لذا پیشنهاد می گردد مطالعات بعدی با حجم نمونه بیشتر و با هدف تعیین میزان شیوع آن ها انجام گیرد.
    کلیدواژگان: عیوب انکساری، دوربینی، نزدیک بینی، آستیگماتیسم
  • ناصر صمدی آیدنلو، نورالدین شریفی صفحه 186
    پیش زمینه و هدف
    داکریوسیستیت یکی از رایج ترین علل اشک ریزش یا عفونت راجعه می باشد. عمل داکریوسیستورینوستومی (DCR) ایجاد یک منفذ به صورت جراحی بین کیسه اشکی و حفره بینی است که علایم بیماری را کاهش می دهد. هدف از اجرای این طرح تعیین نتایج سه ساله DCR با استفاده از لوله های ظریف سیلیکونی در بیماران مبتلا به داکریوسیستیت مزمن در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه در فاصله سال های 85-1383 بود.
    مواد و روش کار
    این مطالعه از نوع توصیفی – مقطعی بوده و در آن کلیه بیماران با سابقه جراحی DCR با سیلیکون تیوپ در بیمارستان امام خمینی ارومیه در فاصله سال های 85-1383 مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه گیری انجام نشد و تمام 189 بیماری که در فاصله زمانی مذکور تحت عمل جراحی DCR قرار گرفته بودند، مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات جمع آوری شده پس از پردازش در برنامه نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آزمون های توصیفی، کای اسکوئر و تست دقیق فیشر تجزیه و تحلیل گردیدند.
    یافته ها
    در این مطالعه، 194 چشم 189 بیمار (50 نفر مرد، 139 نفر زن) مورد مطالعه قرار گرفت. میانگین سن بیماران 22/46 سال بود. اشک ریزش و ترشح چرک بیشترین درصد فراوانی (1/56 درصد) را در بین علایم حین مراجعه بیماران دارا بود. از 189 بیمار پنج نفر دارای درگیری دوطرفه بودند. از 189 بیمار 102 نفر(82 نفر زن و 20 نفر مرد) به علت همکاری تحت پیگیری قرار گرفتند. جراحی در 84 مورد (4/82 درصد) موفقیت آمیز بود.
    بحث و نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که نتایج عمل در بیماران 60 به بالا بیشتر از سایر گروه های سنی موفقیت آمیز است. همچنین میزان بهبودی در بین گروه بیمارانی که درگیری یک طرفه داشتند بیشتر از بیماران با درگیری دو طرفه بود. با توجه به بالا بودن میزان بهبودی در گروه سنی بالای 60 سال توصیه می شود اولین اقدام درمانی برای بیماران این گروه سنی جراحی DCR با سیلیکون تیوپ باشد.
    کلیدواژگان: داکریوسیستورینوستومی (DCR)، داکریوسیستیت، اشک ریزش
  • فیروز قادری پاکدل، صمد زارع، سمیه حیثیت طلب، احسان صبوری صفحه 191
    پیش زمینه و هدف
    ساخت داروهای ضد افسردگی جدید به دلیل رایج شدن استفاده آن ها از مهم ترین موارد تحقیقاتی در دنیا است. بوپروپیون دارویی است که در ابتداء برای درمان افسردگی ارایه شده ولی به دلیل اثرات موثر آن روی کاهش وابستگی و مصرف سیگار عملا به عنوان داروی کاهنده وابستگی به سیگار استفاده می شود. مطالعه اثرات سیناپسی این دارو برای یافتن مکانیسم اثر آن به عنوان عامل کاهنده وابستگی اهمیت خاصی دارد. این مطالعه اثرات پرفیوژن بوپروپیون روی پاسخ های برانگیخته سیناپس های هیپوکامپ را بررسی کرده است.
    مواد و روش کار
    16 اسلایس زنده از هیپوکامپ نوزادان 18 تا 25 روزه موش های سفید آزمایشگاهی تهیه و در طی روند استاندارد، پاسخ های برانگیخته سیناپس های ناحیه Stratum Radiatum در حضور و عدم حضور بوپروپیون بررسی گردید. بوپروپیون با غلظت دو میلی مول در ACSF و به مدت 30 دقیقه پرفیوژ شده و مقادیر دامنه (PS [1]) بعد از پرفیوژن نسبت به قبل از آن (به عنوان 100 درصد)، مقایسه گردیدند.
    یافته ها
    بوپروپیون توانست در همه اسلایس ها PS را ناپدید کند. در 5/37 درصد تا یک ساعت، در 25 درصد تا 5/1 ساعت، در 5/12 درصد تا دو ساعت و در 25 درصد تا چهار ساعت یا بیشتر PS ناپدید گردید. بوپروپیون در زمان کم تر از 5 الی 15 دقیقه باعث حذف PS در اسلایس ها گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    بوپروپیون می تواند میزان PS که شاخصی از بروز LTP است را کاهش و یا آن را حذف نماید. به نظر می رسد این دارو می تواند برای بررسی دقیق تر مکانیسم های القا و بقاء LTP استفاده شده و فرآیندهای وابسته کننده داروها و ترکیبات بهتر شناخته شوند.
    کلیدواژگان: بوپروپیون، مقاطع هیپوکامپ، اسپایک جمعی، موش بزرگ آزمایشگاهی
  • ضیاء الدین قرشی، حسن سلطانی اهری، سونا قرشی صفحه 201
    پیش زمینه و هدف
    سالانه از یک بیلیون نفر مبتلا به اسهال در جهان 5-3 میلیون مورد فوت می کنند. گزارش ها نشان می دهد در کشورهای توسعه یافته 60-15 درصد به دلیل موارد ویروسی و در کشورهای در حال توسعه بیشتر به دلیل باکتری ها و انگل ها می باشد. علایم عصبی از جمله تشنج در بعضی موارد اسهال دیده می شود که ممکن است با تب، بدون تب و یا با اختلالات الکترولیتی همراه باشد. تشنج همراه گاستروانتریت اکثرا خوش خیم بوده، معمولا تغییراتی در الکتروانسفالوگرافی و مایع مغزی نخاعی ظاهر نمی شود. بیمارستان کودکان تبریز مرکز ارجاع گاستروانتریت های با عارضه از جمله تشنج می باشد. این مطالعه جهت بررسی علل و عوامل خطرزا و پیش آگهی کوتاه مدت آن انجام گرفت.
    مواد و روش کار
    این مطالعه توصیفی مقطعی طی سه سال در کودکان دو ماهه تا هفت ساله در دو گروه همراه یا بدون تشنج مبتلا به گاستروانتریت در بیمارستان کودکان تبریز انجام گرفت. گروه مورد و شاهد هر کدام 50 نفر و از نظر سن، جنس و زمان بررسی یکسان سازی شده اند. بیماران از نظر میزان دمای بدن، شدت و نوع دزهیدراتاسیون، آنالیز و کشت مدفوع، سابقه تشنج در خود بیمار و فامیل درجه یک، اختلالات الکترولیتی و پیش آگهی کوتاه مدت مورد بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    گروه مورد و شاهد از نظر سن، جنس و وزن یکسان بوده و اختلاف معنی داری نداشتند ولی از نظر تب زمان بستری، سابقه تشنج در فامیل درجه یک و شدت دزهیدراتاسیون اختلاف معنی داری داشتند (001/0P=). به طوری که میزان تب در گروه مورد و شاهد به ترتیب 80/0±01/39 و67/0±52/37 درجه سانتی گراد بود. از لحاظ سابقه تشنج در خود بیمار (025/0P=)، رشد شیگلا در کشت مدفوع (014/0P=) و مصرف آنتی بیوتیک (001/0P=) اختلاف معنی دار بود.
    بحث و نتیجه گیری
    اکثرا تشنج در گاستروانتریت های خفیف، همراه با تب بالا و سابقه مثبت تشنج در فامیل درجه یک اتفاق می افتد. سابقه تشنج قبلی خود بیمار و اسهال شیگلایی باعث استعداد نسبی بروز تشنج در گاستروانتریت می باشد. اختلالات الکترولیتی در این مطالعه نقش مهمی در تشنج همراه گاستروانتریت نداشتند.
    کلیدواژگان: تشنج، گاستروانتریت، اسهال شیگلایی، تب و تشنج
  • فرشته کمانی، حبیب الله پیروی صفحه 206
    پیش زمینه و هدف
    هدف از انجام این مطالعه تعیین کارایی وی‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍ژگی های اندوسونوگرافی در تعیین محل انسولینومای پانکراس و ارزیابی ارتباط میان اندازه تومور و دقت تشخیص این روش است. اولتراسونوگرافی آندوسکوپی [1] یک روش برای تعیین محل تومورهای پانکراس قبل از جراحی است.
    مواد و روش کار
    بیماران مشکوک به انسولینوما براساس یافته های بالینی و آزمایشگاهی در این مطالعه وارد شده است و برای همه آن ها اولتراسونوگرافی آندوسکوپی انجام شده است و پس از آن بیمار جراحی شده است.
    یافته ها
    در مجموع 16 بیمار (9 مرد و هفت زن) با میانگین سنی 5/52 سال تحت سونوگرافی اندوسکوپی و سپس جراحی واقع شده است. در همه بیماران سی تی اسکن به عنوان روش تشخیص تکمیلی انجام شده است. حساسیت و دقت کلی EUS برای شناسایی انسولینوما به ترتیب 58/70 و6/60 درصد بود. این روش برای شناسایی ضایعات در سرو تنه پانکراس به ترتیب 3/83 و 6/66 درصد بود.
    بحث و نتیجه گیری
    EUS روش دقیقی به منظور شناسایی انسولینوما است دقت این روش بستگی به محل تومور دارد و در مورد تومورهایی که در سر پانکراس واقع هستند بیشتر می باشد.
    کلیدواژگان: انسولینوما، آندوسکوپیک اولترا سونوگرافی، پانکراس
  • فریبا نانبخش، علی زاده محمدی، نازلی جلیلی، الهام احمدی نژاد صفحه 209
    پیش زمینه و هدف
    مادران باردار اغلب اضطراب تولد نوزاد خود را دارند. از روش های پیشنهادی برای کاهش استرس و درد مادر باردار، تمرینات تن آرامی با موسیقی است. هدف از مطالعه حاضر، بهبود کیفیت زایمانی با هدف کاهش درد و اضطراب مادر در حین زایمان می باشد.
    مواد و روش کار
    مطالعه با 20 مادر باردار به روش نیمه تجربی انجام شد. ملودی آرام (قطعه رقص ایگوانا) در مرحله فعال زایمان برای بیمار پخش شد. درد و اضطراب با پرسش نامه استاندارد بررسی و نتایج با استفاده از T–testو Chi-Square تحلیل شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که شنیدن موسیقی آرام بخش، اضطراب و درد زنان در حال زایمان را کاهش می دهد. اضطراب پنهان و مقیاس کلامی درد بعد از زایمان در هر دو گروه بررسی شد و نشان داد که اضطراب گروه کنترل افزایش ولی اضطراب گروه مورد تغییری نداشته است و این تفاوت معنی دار بود. (009/0=p) بررسی مقیاس کلامی درد بعد از زایمان در دو گروه تفاوت معنی داری نشان داد و در گروه مورد نسبت به کنترل کم تر بود (002/0=p).
    بحث و نتیجه گیری
    از نقطه نظر روانشناختی اثر موسیقی آرام بخش از طریق تقویت شرط شدگی مثبت و ایجاد محرکی مطبوع و لذت بخش توجیه می شود که موسیقی ذهن را مهار کرده و از درد منحرف می سازد. پیشنهاد می شود که به موسیقی درمانی در بخش های زایمان و سایر بخش های پزشکی دارای درد و اضطراب تاکید گردد.
    کلیدواژگان: موسیقی درمانی، مقیاس کلامی درد، اضطراب، زایمان
  • ابوالفضل نظریان صفحه 215
    پیش زمینه و هدف
    دیمتوات [1] به عنوان ترکیب آلی فسفردار در مبارزه با آفات کشاورزی استفاده می شود که برای اعصاب انسان سمی است. پسودوموناس های حاوی پلاسمید های تجزیه کننده ترکیبات فسفردار، راهی مناسب برای پاکسازی محیط زیست معرفی شده اند.
    مواد و روش کار
    پسودوموناس پیوتیدا از خاک آلوده به این سموم تفکیک و در محلول معدنی غنی شده با دیمتوات، شناسائی و به طور مطلوبی کشت شد. مصرف دیمتوات براساس مهار (سمیت) استیل کولین استراز بدست آمد. پلاسمید های تجزیه کننده آنزیم های هیدرولیتیک به وسیله آکریدین اورنج حذف شدند و از باکتری مقاوم به حساس منتقل شدند.
    یافته ها
    دیمتوات با غلظت 8/0 گرم در لیتر در محلول معدنی به وسیله باکتری به خوبی مصرف شد. رشد باکتری در محیط حاوی دیمتوات دو برابر بیشتر از فسفات معدنی بود. میزان پروتئین تام تولیدی تا 357 میلی گرم بر لیتر افزایش یافت. فعالیت آنزیم استیل کولین استراز توسط دیمتوات در غلظت های 2/0 تا 2 گرم در لیتر به طور خطی کاهش می یافت اما چنانچه پسودوموناس پوتیدا در محلولی دارای دیمتوات با غلظت دو گرم در لیتربه مدت 48-96 ساعت کشت می شد اثر مهارکنندگی باقیمانده دیمتوات در آن محلول به ترتیب 63 تا 97 درصد کاهش می یافت. این باکتری مقاوم در برابر دیمتوات در اثر آکریدین اورنج، پلاسمید های مقاومت را از دست می داد. پلاسمیدهای مقاومت به باکتری های حساس، انتقال یافتند.
    بحث و نتیجه گیری
    پلاسمید های مذکور که آنزیم های تجزیه کننده سموم فسفردار را بیان می کنند، ابزار موثری برای پاکسازی ترکیبات آلی فسفردار (سموم ضد اعصاب) محسوب می شوند و با فن آوری های نوین امکان کاربرد در جلوگیری از مضرات ناخواسته ترکیبات آلی فسفردار را دارند.
    کلیدواژگان: تجزیه بیولوژیکی، دیمتوات، مصرف ارگانوفسفات، ضد استیل کولین استراز
  • حمید اشرفی، رضا بوستانی صفحه 222
    ناهنجاری شریانی وریدی عروق مغز از علل مهم خون ریزی تحت عنکبوتیه می باشد. در گذشته تنها راه تشخیص آن آنژیوگرافی معمولی بود، اما امروزه استفاده از روش های غیرتهاجمی همچون ام-آر آنژیوگرافی و اخیرا سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال جایگاه ویژه ای در تخشیص ناهنجاری شریانی وریدی پیدا کرده است و سونوگرافی داپلر به علت انجام سریع و راحت آن به ویژه در مراحل اولیه وقوع خون ریزی تحت عنکبوتیه اهمیت به سزایی در تشخیص زود هنگام آن دارد.
    بیمار جوان 19 ساله ایست که به علت سردرد شدید و ناگهانی و به دنبال آن تشنج بستری شده بود. در معاینات اولیه علایم تحریک مننژ واضحی داشت ولی در سی - تی اسکن مغز شواهدی از خون ریزی یا ضایعه فضاگیر وجود نداشت، لذا با ظن خون ریزی تحت عنکبوتیه تحت عمل بزل مایع نخاع قرار گرفت که تشخیص خون ریزی تحت عنکبوتیه اثبات شد. در ابتدا جهت پیش بینی خطر وازواسپاسم، سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال انجام شد. اما جالب این که در سونوگرافی انجام شده اندکس های جریان خون در عروق مغز مطرح کننده احتمال وجود ناهنجاری شریانی وریدی عروق مغز در شریان مغزی میانی راست بود که در ام - آر آنژیوگرافی انجام شده وجود آن اثبات گردید.
    انجام سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال در بیماران مبتلا به خون ریزی تحت عنکبوتیه علاوه بر این که می تواند خطر ایجاد وازواسپاسم را پیش بینی نماید، در تشخیص ناهنجاری شریانی وریدی عروق مغز به عنوان دومین علت شایع خون ریزی تحت عنکبوتیه ارزشمند می باشد.
    کلیدواژگان: سونوگرافی داپلر ترانس کرانیال، ناهنجاری شریانی وریدی، خون ریزی تحت عنکبوتیه
  • صفر حامدنیا صفحه 225
    اختلال سایکوتیک مشترک نوعی اختلال سایکوتیک است که دو یا چند نفر به طور مشترک به آن مبتلا می شوند. مورد اولیه معمولا یک بیماری سایکوتیک عمده دارد و موارد ثانویه که افرادی وابسته و تلقین پذیر هستند، علایم سایکوتیک مورد اولیه را پذیرفته و بیمار می شوند. این اختلال نادر است و فقط به صورت موردی گزارش شده اند. در این مقاله موردی از اختلال سایکوتیک مشترک گزارش شده است.
    دوشیزه- الف 17 ساله سابقه سه ساله اختلال سایکوتیک دارد. در شرح حال اخذ شده از اعضاء خانواده اش مشخص شد که مادر، خواهر و برادر وی نیز علایم سایکوتیک نظیر هذیان آسیب و گزند و توهمات شنوایی او را دارند. اعضاء این خانواده به صورت منزوی از اجتماع زندگی می کنند.
    خانوادهء دوشیزه-الف به صورت منزوی از دیگر افراد جامعه زندگی می کند. در این شرایط اعضاء خانواده در معرض استرس های مختلف قرار می گیرند و مستعد به مشکلات روان پزشکی هستند. به عنوان یک توصیه بهداشت روانی، تشویق خانواده ها برای داشتن روابط سالم براساس موازین شرعی و اخلاقی با دیگر افراد جامعه، باید مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: اختلال سایکوتیک مشترک، هذیان گزند و آسیب، توهم شنوایی
  • زهره علیزاده، محسن کوشا، سپیده سهرابی صفحه 228
    اعصاب سیاتیک، جلدی - رانی خلفی و گلوتئال تحتانی سه شاخه از شبکه ساکرال می باشند که برای خروج از لگن از طریق سوراخ سیاتیک بزرگ و از زیر عضله پیریفورمیس عبور می کنند و وارد ناحیه گلوتئال می شوند. عصب سیاتیک معمولا در زاویه فوقانی حفره پوپلیتال به دو شاخه تیبیال و پرونئال مشترک تقسیم می گردد.
    ممکن است واریاسیون های مختلفی هنگام عبور این اعصاب از این ناحیه وجود داشته باشد. در واریاسیون حاضر، بخش پروتئال مشترک عصب سیاتیک همراه با بخشی از عصب جلدی - رانی خلفی و عصب گلوتئال تحتانی از بالای عضله پیریفورمیس از لگن خارج شده و فقط بخش تیبال عصب سیاتیک و بخشی از عصب جلدی - رانی خلفی از زیر عضله پیریفورمیس عبور می کنند و وارد ناحیه گلوتئال می شوند. واریاسیون هم زمان سه عصب از موارد نادر بوده و دارای اهمیت بالینی و جراحی می باشد.
    کلیدواژگان: عصب سیاتیک، عصب گلوتئال تحتانی، عصب جلدی رانی خلفی، واریاسیون آناتومیک، عضله پیریفورمیس
|
  • Kambiz Diba *, Hossein Mirhendi, Mohammad Khoramizadeh, Nilufar Jalalizand Page 164
    Background and Aims
    Single Stranded Conformational Polymorphism as a molecular PCR based method has been significant for rapidly identification of fungal species. This method was previously used for the other aims including analysis of mutations as well as identification and discrimination between some organisms. In the present study, we tried to use the free digestion method of SSCP for discriminating Aspergilli in the species level considering polymorphism patterns between them.
    Materials and Methods
    Totally 205 Aspergillus strains were isolated from clinical and environmental specimens being collected in some Iranian approved hospitals and from medical mycology lab - School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences. The sample size of this study was based on the prevalence; 1% of Aspergillus infections among total of fungal nosocomial infections. All of the Aspergillus isolates, were identified by using four Aspergilli differential media including, CZA, CYA, CYA20S and MEA, followed by macroscopic and microscopic examinations. In the molecular assay, we extracted DNA manually using Glass beads and Phenol chloroform method, followed by PCR amplification of ITS2 region and then thermal denaturizing DNA to make single stranded DNA. Finally, we compared differentiate patterns of electrophoresis bands.
    Results
    During an 18 month study, we obtained 205 Aspergillus isolates including 11 species, from the hospital and environmental specimens. Hospital sources included clinical (25%) and environmental (75%) isolates. Our findings of SSCP method included: A. nidulans, A. fischeri, A. quadricincta, (A.fumigatus, A. niger) as a category and (A. flavus, A. terreus, A. ochraceus) as the other category.
    Conclusion
    SSCP as a rapid and simple molecular method enabled us to identify most important pathogenic Aspergillus species. The above technique is not commonly used because of the low specificity.
  • M. Saboktakin *, B. Pourghasem Gargari, Sa Mahboob, N. Pourafkari Page 172
    Background and Aims
    Major depression is a mood disorder and the most common psychological disorder. As consistent findings in the major depressive disorder (MDD) denote for a low plasma folate and elevated plasma homocysteine concentration s; the results of studies are controversary. In addition, there has been no previous investigation on the effects of administration of folic acid on plasma homocysteine levels in patients, so the present study aimed to assess the effect of folate supplementation plasma homocysteine levels in patients with major depressive disorder.
    Material and Methods
    This study was a double-blind, placebo-controlled trial of 70 MDD patients that were randomly assigned to receive fluoxetine together with either 1 mg folic acid or an identical looking placebo daily for 8 weeks. All patients met the DSM-IV criteria for major depression and had a baseline Hamilton rating scale score of 20 or more. Baseline and 8-week estimations of plasma folate and homocysteine levels were determined by kits and with radioimmunoassay method and Enzyme Immunoassay method. The statistical analysis was conducted with the software package SPSS 11.5 and by paired t-test, independent t-test, and chi-square. Correlations were performed using Pearson’s correlation coefficient.
    Results
    The results of the present study indicated that after 8 weeks, supplementation plasma homocysteine significantly decreased in women by 32%, (p=0.001) but there was no significant change in men. According to Hamilton rating scale women who received the folic acid supplement, showed a good response as compared to women in placebo group (P<0. 05) but there was no significant difference in treatment response between the men of two groups. According to Hamilton rating scale 88.9 percent of women in case group showed a good response (50% reduction in score) as compared to 59.3% women in placebo group (P<0. 05) but there was no significant difference in treatment response between the men of two groups.
    Conclusion
    These finding suggest that Folic acid supplementation is a simple method for decreasing plasma homocysteine levels.
  • N. Sharifi, N. Samadi Aidenloo * Page 181
    Background and Aims
    Vision is an important indicator of health and life quality. The latest estimates of the World Health Organization indicate that there are 161 million visually impaired people worldwide. The most common reason for impaired vision may be refractive error. This research was performed to determine the frequency of refractive error s in ophthalmic patients of Urmia Imam Khomeini Hospital.
    Materials and Methods
    This cross sectional and descriptive study was performed on 451 patients with refractive error which referred to Imam Khomeini Hospital of Urmia. The samples were selected randomly and the d ata collected by using questioner and the results were analyzed using SPSS software.
    Results
    In this study the frequencies of refractive errors were: Plano 41 eyes (4.5%), Hyperopia 71 eyes (7.9%), Myopia 290 eyes (32.2%), Astigmatism 73 eyes (8.1%) and Mixed 427 eyes (47.3%). Most frequencies in all samples with refractive errors were mixed (268 patients, 59.4%) and the least frequencies in all of samples with refractive errors was Astigmatism (29 patients, 6.4%). There was no significant relationship between the frequencies of refractive errors in men and women (P>0.05). All of refractive errors were within the limits of 0-4 diopter.
    Conclusion
    This research was performed to determine the frequency of refractive errors in low size samples and that is incomparable with other researches that performed to determine the prevalence of refractive errors in high size samples. We suggest the further and future studies to determine the prevalence of refractive errors with high samples size.
  • Page 186
    Background and Aims
    One of the most common causes of Epiphora or abnormal tearing or recurrent infection is Dacryocystitis. The Dacryocystorhinostomy involves fistulization of the lacrimal sac into the nasal cavity which may alleviate the symptoms. This research was performed to study three year results of the DCR with silicone tube in patients who had Dacryocystitis in Urmia Imam Khomeini Hospital, during 2004-2006.
    Materials and Methods
    This cross sectional and descriptive study was performed on 189 patients who referred to Imam Khomeini Hospital of Urmia. All patients who underwent DCR in three years during 2004-2006 were studied. The d ata were collected using a questioner including age, sex, form of the affection, the affected eye, complete recovery or a relative one, etc, then the results were analyzed in SPSS software using descriptive, Chi-square and Fisher tests.
    Results
    In this study, 194 eyes of 189 patients (50 males, 139 females) were studied. The average age of the patients was 46.22 years old (rang 30 - 60 years). Common presentations were epiphora and purelant discharge (56.1 %). Five of them had (2.7 %) bilateral involving and 184 (97.3%) had unilateral one. From 189 patients, 102 (20 male & 82 female) were followed up as they collaborated. The surgeries were successful in 84 cases (82.4 %).
    Conclusion
    This study showed that the patients over 60 years old were more successful than the others. The rate of recovery among unilateral groups was more than bilateral ones. The rate of recovery is high at over 60 year old groups, so it is recommended that the patients of this group undertake a therapy with DCR.
  • Dr Firouz Ghaderi Pakdel *, Dr Samad Zare, Somaye Heysieattalab, Dr Ehsan Saboori Page 191
    Background and Aims
    Antidepressants are very common therapeutic agents in medicine. Design and using new antidepressants have built a new scope for depression treatment. Bupropion is an atypical antidepressant but it is used as an anti-smoke agent widely due to its smoke cessation. Its effectiveness in producing smoking cessation seems independent of its antidepressant effects. The study of synaptic effects of bupropion can reveal its mechanism for nicotine dependence cessation. This study has tested the effects of bupropion on evoked responses of rat hippocampal slices.
    Materials and Methods
    16 hippocampal slices from 18-25 old age rat pops were tested. The hippocampal slices have been prepared according to standard techniques. Bupropion was perfused in ACSF (2 mmol) for 30 minutes. The amplitude of population spikes (PS) amplitude of Stratum Radiatum was measured before and after bupropion perfusion. Amplitude of PS before bupropion perfusion fitted as 100% for baseline.
    Results
    Bupropion (2 mmol) abolished PS of all slices for different periods. PS disappeared in 37.5% of slices for 1 hour, 25% for 1.5 hour, 12.5 % for 2 hour, and 25% for 4 hour or more. Bupropion disappeared PS 5-15 minutes after perfusion.
    Conclusion
    Bupropion abolished or decreased PS amplitude. The results have showed that bupropion can decreases LTP or synaptic plasticity and alters the synaptic behavior in drug dependence.
  • Z. Ghorashi *, H. Soltani Ahari, S. Ghorashi Page 201
    Background and Aims
    Annually from one billion gastroenteritis patients 3-5 million children die world wide. Etiologic agent in developed countries is viral in 15-60% of cases, while in developing countries bacteria and parasites are frequently reported as etiologic factors. Neurologic signs including convulsion are seen in some cases with diarrhea, which may be accompanied with or without fever and may have electrolyte imbalance. Convulsion with gastroenteritis is mostly benign, usually without changes in EEG or cerebrospinal fluid. Tabriz Children Hospital is a center for complicated cases of gastroenteritis including convulsion. This study aimed to investigate the etiology, risk factors and short term prognosis of gastroenteritis with convulsion.
    Materials and Methods
    This descriptive-cross sectional study was done during three years in Tabriz Children Hospital and 50 children at the range of two months to seven years old having gastroenteritis with convulsion were enrolled into the case group. Equal number of children at the same range of age having gastroenteritis without convulsion were included in the control group. The case and control groups were matched considering age, sex, and duration of the study. Body temperature (BT), severity and type of dehydration, stool exams, cultures, history of convulsion in subjects and first degree relatives, electrolyte imbalances, and short term prognosis were studied.
    Results
    There was no significant difference between the groups regarding age, sex, and weight, while the fever at the time of admission, history of convulsion in first degree relatives and severity of dehydration were significantly higher in the case group (P<0.001). The BT of the case group at time of admission was higher than the control group (39.01±0.80 vs. 37.52±0.67 o C). Also the frequency of history of convulsion in the patients, shigellosis and antibiotic usage were significantly higher in the case group (P=0.025, P=0.014, and P=0.001 respectively).
    Conclusions
    Convulsion mostly common in mild gastroenteritis accompanied with high fever and positive history of convulsion in the first degree relatives. The history of convulsion in the patients and shigellosis were causes of the relative increased occurrence of convulsion in patients with gastroenteritis. Electrolyte imbalance did not play a significant role in the development of convulsion.
  • Dr F. Kamani *, Dr H. Peirovi Page 206
    Background and Aims
    The aims of this study were to represent the efficiency of Endoscopic Ultra Sonography in determining the place of insulinoma and assessment communication between tumor size and careful diagnosis of this method. Endoscopic ultra sonography is a method for determining the place of pancreatic tumor before a surgery.
    Materials and Methods
    Suspected insulinoma patients based on clinical and laboratory entered in this study; all of them underwent Endoscopic ultra sonography investigations before operation.
    Results
    In 16 patients, (9 men and 7 women) with an average age of 52.5 years, sonography and then surgery was done. In all the patients CT scan as a supplementary recognition method was done. Sensitivity and specifity of endoscopic ultra sonography for identifying insulinoma was 70.58 and 60.6 percent and for tumor of head and body of pancreas was 83.3 and 66.6 percent
    Conclusion
    Endoscopic ultra sonography is an accurate method in order to identify insulinoma; the accuracy of the method depends on the tumor site and is greater in tumors that locate in the head of pancreas
  • F. Nanbakhsh *, Ali Zadeh Mohammadi, N. Jalili, E. Ahmadinejad Page 209
    Background and Aims
    Pregnant ladies always have the stress of the delivery. One of the methods to reduce the stress and pain of pregnant mothers is the body stretch along with music. We have done the following study in order to reduce the stress and pain of delivery.
    Materials and Methods
    The study was done on 20 pregnant women. The light melody of iguana dance was selected. The music was played at the active phase of labor. We compared results with Fisher test and T-test.
    Results
    The results showed that listening to music reducing the stress and pain of delivery. We considered the stress of delivery; there was no obvious difference between the two groups before delivery. The hidden stress and comparison of pain after delivery was compared in both groups after delivery, which showed increase in the control group (P= 0.009) but no significant difference was in the study group (P= 0.002).
    Conclusion
    There are different ideas how the music effects the pain centers, through psychological or nerve endings effects. From psychological point of view music has calming down effect through the enhancing, of positive condition, which results in well being and causes release of pain. We suggest that more attention should be paid to patients in gynecology and also other medical wards.
  • Dr A. Nazarian * Page 215
    Background and Aims
    Dimethoate as an organophosphorus compound is commonly used for crop production which is neurotoxic in human. Pseudomonas family harbor organophosphate degrading plasmids have been known as tools for cleaning environmental pollutions.
    Materials and Methods
    Pseudomonas Putida was isolated from contaminated soil being identified and optimally cultured in mineral medium and was enriched with dimethoate. Bacterial utilization of dimethoate was determined by acetylcholine esterase inhibition (toxicity). The degrading plasmids for hydrolytic enzymes were deleted by acridine orange and transferred from resistance to sensitive strain.
    Results
    Dimethoate was optimally utilized at 0.8 g/L concentration in mineral solution. The maximum dimethoate concentration tolerate by this bacterium was up 4.0 g/L in nutrient broth. The bacterial growth increased more than 2 folds in medium containing dimethoate in comparison with inorganic phosphate. Total proteins’ content that increased up to 357 mg/L was used as a known neuro-toxicity marker. Acetylcholine esterase activity was decreased by dimethoate in concentrations of 0.2 - 2.0 g/L in linear order but the inhibitory effect of dimethoate residue decreased 50-95% in P. Putida culture containing 2.0 g/L dimethoate after 48 - 96 hrs respectively. The resistance strain was lost degrading plasmids by acridine orange. The resistance plasmids were also transferred to sensitive strains.
    Conclusion
    The mentioned plasmids express organophosphorus degrading enzymes and are supposed as effective techniques for cleaning of organophosphorus compounds as anti-nerve poisons and may be applicator of adverse effects of organophosphoruse compounds by modern technologies.
  • Dr Hamid Ashrafi *, Dr Reza Boostani Page 222
    Arteriovenous Malformation(AVM) is one of the most common etiologies of subarachnoid hemorrhage. In the past, conventional angiography was the only way for the diagnosis of AVM but nowadays, using noninvasive devices such as MRA and recently TCD, the diagnosis of AVM is revaluated. This patient is a 19 year old man who was admitted for a severe headache and convulsion after its onset. Despite of overt signs of meningeal irritation, the axial brain CT scan was normal so lumbar puncture was performed and the diagnosis of subarachnoid hemorrhage was documented. First with the diagnosis of Aneurysmal subarachnoid hemorrhage, TCD sonography was done but surprisingly blood flow indices were indicating the presence of an AVM in the territory of right MCA and MRA established it. TCD not only can anticipate the risk of vasospasm in the patient with subarachnoid hemorrhage, but also it can reveal AVM as the second etiology of subarachnoid hemorrhage. So it is recommended that blood flow indices should be noticed in any patient with the diagnosis of subarachnoid hemorrhage for early recognition of AVM.
  • Dr Safar Hamednia * Page 225
    Shared psychotic disorder is a type of disorder in which two or more individuals develop a psychotic disorder. The primary case usually has a major psychotic disorder and other individuals (secondary case) who are passive and suggestible, accept the psychotic symptoms of primary case and become psychotic. This disorder is rare, and the previous references consist almost entirely of case reports. In this literature a case of shared psychotic disorder has been reported. A seventeen year old girl -Miss A - had a three year history of psychotic disorder. During observation from her family members it has been specified that her mother, sister and brother also had same psychotic symptoms, for example: persecutory delusion and auditory hallucination. This family had an isolation condition from society. Miss A’s family lives in isolation from social community. In these situations the family members are in exposure of a great number of psychiatric problems. As a principle of mental health policies the families must been encouraged to have relationship with other families in a moral and lawful basis.
  • Dr Z. Alizade *, M. Koosha, S. Sohrabi Page 228
    The sciatic nerve, posterior cutaneus nerve of thigh, and inferior gluteal nerve are branches of sacral plexus. They leave the pelvis via greater sciatic foramen and arises in gluteal region in infra piriformis fossa. The sciatic nerve usually divides at the upper angle of the popliteal fossa to common peroneal and tibial nerves. There are different variations in course of these nerves. Here common peroneal part of sciatic nerve, part of posterior cutaneous nerve of the thigh and inferior gluteal nerve leave the pelvis above and tibial part of sciatic nerve and part of posterior cutaneous nerve of thigh pass inferior to the piriformis muscle to enter the gluteal region. Variations in these three nerves are rare and are of clinical and surgical importance