فهرست مطالب

جنگ الکترونیک - پیاپی 10 (پاییز 1388)

فصلنامه جنگ الکترونیک
پیاپی 10 (پاییز 1388)

  • 56 صفحه،
  • تاریخ انتشار: 1389/01/10
  • تعداد عناوین: 12
|
  • هادی جلیلوند صفحه 14
    تکنیک های حمله الکترونیکی از نوع «on-board»، اولین خط دفاعی برای حمایت از کشتی ها و هواپیماها در برابر رادارها ایجاد می کنند. اگر تکنیک های پارازیت و فریب در گمراه کردن موشک های شلیک شده به اندازه کافی مؤثر واقع نگردد چه اتفاقی رخ می دهد؟ موشک های زمین به هوای هدایتی مادون قرمز همواره خطرناکترین تهدید برای هواپیماها محسوب می شوند. پیشرفت های شگرف صورت گرفته در تکنولوژی رادارها و موشک های رهگیر به معضلات طراحان حفاظت از خود هواپیما اضافه شده است. تجهیزات مصرف شدنی، یک سپر دفاعی ثانویه برای دفاع از هواپیما ایجاد می نمایند.
    کلیدواژگان: چف، فلیر، دیکوی، اخلالگرهای پرتابی
  • سیداحمد هاشمی، علی رحمتی صفحه 24
  • سیدمیلاد سلیمی صفحه 33
  • حسین کوثری صفحه 39
    شواهدی برای تحقیقات همه جانبه برای تولید رادارهای با نام AESA (Active Electronically Scanned Array) وجود دارد و در نهایت نیروی هوایی آمریکا در مورد دانش مخفی این رادارها که در بخش تحقیقات نظامی این کشور در دست مطالعه است، صحبت می کند.
    هدف استفاده از این آنتن ها متمرکز کردن انرژی روی هدف همانند سلاح های HPM (High-power Microwave) می باشد.
    (The Air force Research Laboratory) AFRL و ASC (Aeronautical System Center) به طور مشترک برروی ساخت رادارهای AESAکار می کنند و تمام این برنامه ها طبقه بندی شده است و اطلاعات چندانی از آن در دست نیست. در این مقاله بحث پیرامون جنگنده ها و رادارهایی است که از تکنولوژی جدیدتری بهره می برند و سعی بر این شده است که میزان عرضه و تقاضای این گونه رادارها و پیش بینی هایی که در مورد استفاده از این سیستم ها در دهه های بعدی وجود دارد، مورد بررسی قرار گیرد.
    پیش بینی ها نشان می دهد که سالانه بیش از 5/2 میلیارد دلار برای تحقیقات در مورد این رادارها هزینه می شود شاید مهمترین آنها OSF F/A-22 باشد که اخیرا از آن به عنوان F-22A نام می برند. این پرنده مجهز به رادار APG-77 است. در اواسط دهه بعد میلادی هواپیمای F-35 (JSF)با رادار پیش رفته APG-81 حکم فرمای مطلق بازار رادارهای هواپیماهای شکاری می شود. رادار AGP-79 Raytheon با آنتن AESA برای هواپیماهایF/A-18 E،F (Super Hornet) به کار برده شد که قبلا از مدل APG-73 استفاده می کردند.
    رادار AGP-79 دو یا سه برابر از لحاض Detection Range قدرتمندتر از APG-73 بوده و توانایی بهتری در شناسایی اهداف در فاصله کم دارد.
    این رادار با سامانه AN/ASQ-228 (ATFLIR) Targeting Forward Looking Infrared Advanced با کامپیوتر مرکزی هواپیمای F-18 هماهنگ بوده و به رادار اجازه می دهد تا موقعیت اهداف را برای FLIR شناسایی و مشخص کند.
  • منصور ونک صفحه 47