فهرست مطالب

علمی شیلات ایران - سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 43، تابستان 1382)

مجله علمی شیلات ایران
سال دوازدهم شماره 2 (پیاپی 43، تابستان 1382)

  • تاریخ انتشار: 1382/04/01
  • تعداد عناوین: 10
|
  • مریم پایدار، محمد شریف فاضلی، علیرضا ریاحی بختیاری صفحه 1
    با توجه به فعالیت های مختلف انسانی در محدوده حوضه آبریز تالاب انزلی و ورود آلاینده های مختلف از جمله عناصر سنگین به این اکوسیستم آبی و جذب و تجمع احتمالی آنها در پوسته و عضله شاه میگو که یکی از کفزیان بومی تالاب انزلی بوده و از ارزش غذایی و اقتصادی بسیار بالایی برخوردار است، نمونه برداری آب و رسوبات بستر از 18 ایستگاه و در مورد شاه میگو از 15 ایستگاه انجام پذیرفت. پس از زیست سنجی و توزین شاه میگو، هضم شیمیایی نمونه ها طبق روش استاندارد بین المللی صورت گرفت و توسط دستگاه جذب اتمی میزان عناصر سنگین شامل کروم، روی، سرب، نیکل و وانادیوم در آب، رسوبات بستر، پوسته و عضله آن اندازه گیری گردید.
    میانگین میزان عناصر کروم، روی، سرب، نیکل و وانادیوم در آبهای تالاب انزلی به ترتیب 6/4، 5/184، 28/8، 27/9 و 47/1 میکروگرم در لیتر می باشد که در مقایسه با استانداردهای جهانی برای آب آشامیدنی مناسب نبوده، اما برای آبیاری و آبزی پروری مناسب می باشد.
    هر چند که میزان عناصر سنگین در رسوبات در حد بالایی است، اما این مقدار در محدوده میزان قابل تحمل برای آبزیان می باشد.
    هیچگونه همبستگی بین اندازه و وزن شاه میگو با میزان جذب و تجمع عناصر در پوسته و عضله آنها وجود نداشت، اما همبستگی معنی دار و مستقیمی بین عناصر سنگین در آب و رسوبات و همچنین بین رسوبات، پوسته و عضله شاه میگو در تالاب انزلی وجود دارد.
    کلیدواژگان: آلودگی، عناصر سنگین، شاه میگو، Astacus leptodactylus، تالاب انزلی
  • محمد تخم افشان، بهروز تمجیدی صفحه 15
    از سال 1992 بیماری لکه سفید یا (WSSD) به عنوان یکی از بیماری های ویروسی میگو در کشور چین و سپس از کلیه کشورهای آسیائی و آمریکای لاتین گزارش گردید. در تیر ماه سال 1381 مرگ و میر شدیدی در میگوهای پرورشی منطقه چوئیبده آبادان اتفاق افتاد. در بررسی های انجام شده، میگوها دارای علائمی از قبیل ایجاد لکه های سفید به اندازه 5/0 تا 2 میلی متر روی کاراپاس، قرمز شدن رنگ بدن، بی حالی، بی اشتهایی و معده های خالی بودند و غالبا در کناره هایاستخر تجمع یافته و بعد از مدتی تلف می شدند. همچنین با جمع آوری نمونه ها و تثبیت آنها در محلول دیویدسون و انجام آزمایشهای آسیب شناسی بافتی، مشخص گردید که عامل ایجاد کننده بیماری باعث ایجاد گنجیدگی های درون سلولی بنام Cowdry type A-inclusion body در اندامهای میگو گردیده است. از مهمترین اندامهائی که گنجیدگی های درون سلولی در آن مشاهده گردید آبشش، معده و روده بودند و هیچ گنجیدگی سلولی در سلولهای هپاتوپانکراس مشاهده نگردید. تشخیص نهائی بیماری بر اساس علائم ظاهری و مشاهدات آسیب شناسی بافتی و مرگ و میر بسیار شدید میگوها در منطقه، بیماری لکه سفید (White spot syndrome disease) مشخص گردید.
    کلیدواژگان: میگوی سفید هندی، Penaeus indicus، بیماری لکه سفید، علائم ظاهری، آسیب شناسی بافتی
  • جلیل سبک آرا، مرضیه مکارمی صفحه 29
    طبق مطالعات پلانکتونی انجام شده طی 12 ماه نمونه برداری از اعماق مختلف دریاچه سد ماکو در سال 1377، بیشترین تراکم فیتوپلانکتونی مربوط به فصل تابستان و حداکثر جمعیت زئوپلانکتونی مربوط به فصل پاییز می باشد.
    غالبیت فیتوپلانکتونی در این سد مخزنی با شاخه کریزوفیتا بوده که 76 درصد جمعیت سالانه را دارا بودند و نمونه های غالب آن گونه Cyclotella menenghiniana، Diatoma vulgare، Synedra ulna می باشند. شاخه کلروفیتا با گونه های bijuga Scenedesmusو S. bijugatus در رده دوم قرار دارد. سایر شاخه های فیتوپلانکتونی که از درصد جمعیت کمتری برخوردارند، عبارت از سیانوفیتا، با گونه Oscillatoria limosa، اوگلنوفیتا با گونه Euglena sp. و پیروفیتا با گونه Ceratium hirdinella می باشند.
    بیشترین جمعیت زئوپلانکتونی نیز مربوط به شاخه روتاتوریا با 74 درصد جمعیت سالانه بوده پس از آن شاخه بندپایان قرار دارد. بیشترین جمعیت مشاهده شده زئوپلانکتونی مربوط به گونه های Polyarthera dolicopthera، Synchaeta oblonga و Polyarthera vulgaris از شاخه روتاتوریا و از شاخه بندپایان، راسته کلادوسرا گونه Daphnia longispina و راسته کوپه پودا با گونه های Cyclops viridis و C. vicinus در رده های بعدی هستند. مقایسه و آنالیز داده های بدست آمده نشان داده که تجمع پلانکتونها در لایه های سطحی آب بخصوص عمق 5 متر بیشتر و در اعماق بالاتر از جمعیت آنها کاسته می گردد.
    مشاهدات پلانکتونی و داده های فیزیکی و شیمیایی نیز بیانگر این مسئله است که این مخزن آبی دارای استعداد و گونه های مناسب پلانکتونی جهت تغذیه در مراحل لاروی بسیاری از ماهیان بوده، اما می بایست ماهی دار کردن این سد مخزنی با برنامه ریزی مناسب و با توجه به تولیدات پلانکتونی انجام گیرد که در نتیجه آن با کنترل وضعیت غذایی و جلوگیری از آلودگی و رشد و تکثیر ماهیان هرز و غیراقتصادی از ذخایر طبیعی این منبع آبی جهت افزایش تولید ماهیان با ارزش شیلاتی استفاده کرد.
    کلیدواژگان: زئوپلانکتون، فیتوپلانکتون، سد مخزنی ماکو، ایران
  • سارا سبزعلیزاده، سیروس امیری نیا صفحه 47
    نمونه گیری از تیر ماه 1378 لغایت خرداد ماه 1379 در پنج ایستگاه و بصورت ماهانه از هورشادگان انجام گرفت. pH، دمای آب و هدایت الکتریکی (EC) در محل اندازه گیری شدند. بیشترین مقادیر درجه حرارت در تیر ماه و مرداد ماه و اکسیژن در آبان ماه و بهمن ماه مشاهده شده است. مقادیر pH در دامنه 2/7 تا 36/9 قرار داشته و در اکثر موارد در دامنه قابل قبول برای آبزیان می باشد. نتایج مربوط به سختی و شوری نشان می دهد که آب هورشادگان جزء آبهای بسیار سخت و نیز لب شور می باشد. میزان اکسیژن محلول در اکثر موارد بالای ppm5 بوده که برای رشد و تولید مثل ماهی در حد مطلوب می باشد. تغییرات Biological Oxygen Demand (BOD5) در دامنه 3 تا 10 میلیگرم در لیتر بوده که در آبهای متوسط تا کثیف دسته بندی می شود. مقادیر Chemical Oxygen Demand (COD) هور در پاییز افزایش نشان می دهد. همچنین آب هور از نظر میزان نیتروژن نیتراتی (N/NO3) و نبیتروژن نیتریتی (N/NO2) در حد آبهای غیرآلوده می باشد. براساس نتایج آنالیز واریانس عمدتا ایستگاه های منصوره و عطیش دارای کیفیت آبی مشابه یکدیگر می باشند. همچنین مطالعات انجام شده در سالهای مختلف نشان می دهد که کیفیت آب هورشادگان افت داشته است که این مسئله احتمالا بدلیل کاهش بارندگی و نیز افزایش بار آلودگی در هورشادگان می باشد.
    کلیدواژگان: خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، آب سخت، آب لب شور، هورشادگان، خوزستان، ایران
  • غلامرضا قربانعلی دوست، امین کیوان، محمود رامین صفحه 63
    این بررسی از تیر ماه تا مهر ماه 1380 و در منطقه مطالعاتی کلویر و طالب آباد ساحل انزلی انجام شد. نمونه ها به صورت ماهانه و با پره ریز چشم صید شدند و سپس در فرمالین 5 درصد تثبیت و مطابق منابع علمی مورد بررسی قرار گرفتند. هدف از این بررسی دستیابی به ویژگی های ریخت شناسی و ساختار جمعیتی ماهی گل آذین در ساحل انزلی بود. نتایج این بررسی نشان داد که میانگین فلسهای روی خط جانبی 47، شعاعهای سخت باله پشتی اول 8، شعاعهای منشعب باله پشتی دوم 12، شعاعهای منشعب باله مخرجی 13، مهره های بدن 46، خارهای آبششی 34 و شعاعهای آبششی 5 عدد می باشند. همچنین میانگین نسبتهای طول سر 23، ارتفاع سر 14، فاصله بین چشمی 5، طول پس چشمی 7، ارتفاع بیشینه 14 و کمینه بدن 5، طول ساقه دمی 05/19، طول باله پشتی اول 7 و دوم 12، طول باله های سینه ای 14 و باله های شکمی 11، و فاصله بین باله های سینه ای – شکمی 43، فاصله باله های شکمی – مخرجی 24، فاصله پیش پشتی 43 و پس پشتی 20 میلی متر بود. بین نرها و ماده ها دو فاکتور شمارشی و یک فاکتور ریخت شناسی دارای اختلاف معنی دار بود. بررسی ساختار جمعیتی ماهی گل آذین نشان داد که دامنه سنی ماهیان یک تا سه ساله با میانگین 70/1 ساله بوده است. بین طول کل و وزن بدن معادله W=0. 000006148 (T) 3. 02 برقرار بوده است. بطور کلی نسبت جنسی ماهیان بررسی شده 53 درصد ماده و 47 درصد نر تعیین گردید.
    کلیدواژگان: ریخت شناسی، خصوصیات زیستی، ماهی گل آذین، Atherina boyeri، بندر انزلی، دریای خزر
  • سهراب معینی، انوشه کوچکیان صبور صفحه 79
    در این تحقیق س‍س از ماهی کیلکا با استفاده از ماهی کامل، ماهی سر زده شکم خالی و ماهی کامل پخته شده در نمونه های سنتی، آنزیمی، باکتریایی و آنزیمی باکتریایی مورد بررسی قرار گرفت. تغییرات pH در مراحل تولید س‍س به روش سنتی بین 5/6 تا 7 بود اما در س‍س های تولیدی که به کمک آنزیم و باکتری ها و آنزیم های باکتریایی تولید گردید تغییرات pH بترتیب 5/7، 8 و 7 بود.
    در س‍س تولیدی در نمونه سنتی، مقدار پروتئین، درصد رطوبت و TVN بترتیب برابر با 53/11 درصد، 2/62 درصد و 3/170 میلی گرم در 100 گرم نمونه بود. در نمونه آنزیمی 5/12 درصد، 46 درصد و 206 میلی گرم در 100 گرم نمونه و در نمونه باکتریایی بترتیب 12 درصد، 5/52 درصد و 7/194 میلی گرم در 100 نمونه و نمونه آنزیمی باکتریایی 56/12 درصد، 5/61 درصد و 4/205 میلی گرم در 100 گرم نمونه بدست آمد. شمارش کلی میکروبی در تمامی نمونه ها دارای تعداد میکروبهای قابل قبول بوده که در س‍س ماهی کامل، بالاترین بار میکروبی و در س‍س ماهی پاک شده در تیمارهای مختلف کمترین بار میکروبی را داشته است.
    بالاترین میانگین لگاریتم شمارش کلی میکروبی بطور متوسط بین 5/2 تا 1/6 کلنی بود. این تحقیق نشان داد که رابطه مستقیم بین سرعت تخمیر و اضافه نمودن آنزیمهای پروتئاز و سوشهای میکروبی مفید (پدیوکوکوس) به نمونه ها برای تهیه فرآورده وجود دارد.
    باکتری کلی فرم و باکتری های مولد اسپور1 در نمونه ها وجود نداشتند. شمارش استافیلوکوک در همه نمونه ها بالا بود و استافیلوکوک و پدیوکوکوس دو باکتری دائمی موجود در س‍س بودند.
    نمک باعث از بین رفتن میکروبهای فاسدکننده می گردد و موجب مهیا کردن زمینه برای میکروبهای مفید تخمیر می باشد.
    زمان و دمای مناسب برای هیدرولیز پروتئین از پارامترهای مهم فرآیند تولید س‍س ماهی بوده است. اضافه نمودن آنزیمهای خوراکی و میکروبهای مفید خوراکی در کوتاه کردن زمان تخمیر نقش بسزایی داشتند. با توجه به اینکه نمی توان TVN گزارش شده در مراجع برای تعیین کیفیت ماهی تازه و جهت تعیین کیفیت ماهی نمک سود شده برای س‍س هم استفاده بعمل آورد، بنابر این مکانیزیم TVN تولید شده در س‍س رقم بالا بوده و بیانگر فساد در فرآورده نمی باشد. آزمایشات بعمل آمده روی آن بیانگر سلامت محصول و عاری از سموم بودن آن می باشد.
    کلیدواژگان: آنزیم پروتئولیتیک، باکتری، س~س، ماهی کیلکا، دریای خزر
  • پریسا نجات خواه معنوی، شهربانو عریان، عبدالحسین روستاییان، رضا نقشینیه، سید محمدرضا فاطمی صفحه 95
    طی یکسال نمونه برداری از منطقه آبکنار و هندخاله در تالاب انزلی در سال 1380-1379 جمعا 67 جنس متعلق به 5 شاخه جلبکی مورد شناسایی وشمارش قرار گرفتند. براساس نتایج، فراوانی فیتوپلانکتونی در منطقه آبکنار، دوبار در سال یعنی اواخر فصل بهار و شروع تابستان و دیگری در فصل پاییز به اوج خود می رسد که Cyanobacteria (جلبکهای سبز-آبی) ترکیب غالب را بوجود می آورند و در منطقه هندخاله Chrysophyta ترکیب غالب فیتوپلانکتونی را تشکیل می دهند. پنج گونه از Cyanobacteriaدر منطقه آبکنار مورد بررسی قرار گرفتند و یک گونه متعلق به جنس Oscillatoria از طریق زیست سنجی با موش، سمی تشخیص داده شد.
    سم موجود در نمونه جزء سموم کبدی (هپاتوتوکسین) بوده و متعلق به خانواده ای از سموم پپتیدی حلقوی موسوم به Microcystin می باشد.
    کلیدواژگان: شکوفایی فیتوپلانکتونی، Oscillatoria، تالاب انزلی، جلبک های سمی
  • حسن نصرالله زاده ساروی، حسینعلی خوشباور رستمی، داود کر صفحه 111
    پروژه بررسی امکان پرورش میگوی سفید هندی (P. indicus) دراستخرهای ساحلی استان مازندران با توجه به وجود شرایط آب و هوایی در منطقه بهشهر (دو کیلومتری مجاور خلیج گرگان) از اوایل فصل تابستان تا اوایل فصل پاییز در سال 1380 با شناخت خصوصیات فیزیکی و شیمیایی انجام شد.
    در طول دوره پرورش، 32 نمونه آب از چهاراستخر انتخاب شده، جمع آوری گردید تا اندازه گیری فاکتورهای فیزیکی شامل دمای آب، شوری، شفافیت و عوامل شیمیایی شامل اکسیژن محلول، آمونیوم، نیتریت و ارتوفسفات براساس روش های استاندارد انجام گیرد. نتایج آزمایشات نشان داد که تغییرات فاکتورهای دمای آب، شوری، pH و شفافیت بترتیب 5/24 تا 29 درجه سانتیگراد، 5/31 ppt، 02/8 تا 18/8 و 18 تا 50 سانتیمتر و محدوده غلظتی اکسیژن محلول، آمونیوم، نیتریت و ارتوفسفات بترتیب برابر با 8/3 تا 5/9 میلی لیتر/لیتر، 0022/0 تا 015/0 ppm و 0145/0 تا 0376/0 ppm در یک دوره پرورش بوده است.
    در نتیجه ، با توجه به این که این میگو سازگاری مطلوب و قدرت انطباق با اقلیمهای مختلف را دارد لذا این منطقه از نظر دما و شوری آب برای یک دوره پرورش مناسب تشخیص داده می شود. همچنین از نظر عناصر محلول مضر مانند آمونیاک و یون سمی نیتریت هم مشکل خاصی وجود نداشته است.
    کلیدواژگان: میگوی سفید هندی، Penaeus indicus، خلیج گرگان، استان مازندران
  • محمود نوان مقصودی، محمدرضا احمدی، امین کیوان صفحه 123
    حشرات بیشترین سهم را از نظر تعداد در بین بی مهرگان رودخانه ها دارا هستند و بقیه گروه ها از اهمیت کمتری برخوردارند. آنها در زنجیره غذایی رودخانه ها بعنوان مصرف کنندگان اولیه از تولیدات گیاهی نظیر جلبک ها، دیاتومه ها، خزه ها و اجزای پوسیده برگها استفاده می کنند. رودخانه شمرود سیاهکل از ارتفاعات دیلمان سرچشمه می گیرد و در طول مسیر خود تعدادی از رودهای فرعی به آن پیوسته و بدین ترتیب بر حجم آب آن افزوده می شود. به منظور شناسایی موجودات آبزی این رودخانه در 30 کیلومتر از طول آن بفواصل هر 5 کیلومتر یک ایستگاه تعیین و با استفاده از قاب توری (Suber sampler) 40*40 سانتیمتری طی یک سال (آبان 1374 تا مهر 1375) نمونه برداری انجام گردید. در این مطالعات 8 جنس یک روزه از (Ephemeroptera) با بیشترین تنوع زیستی، دو جنس بهاره از (Plecoptera) ، چهار جنس از سوسکها (Coleoptera) به شکل لارو و بالغ، پنج جنس از بال موداران (Trichoptera) بصورت لارو و شفیره، شش جنس دوبالان (Diptera) به شکل لارو و شفیره با بیشترین فراوانی، همچنین نمونه هائی از Oligochaeta، Hydracarina و Turbelaria شناسایی شدند. فراوانی جنس های مختلف کفزیان در ایستگاه های کوهستانی تقریبا مشابه یکدیگر بوده و تنوع جنس ها نیز بیشتر بود اما در ایستگاه های پائین دست (شیب کمتر) فراوانی بعضی خانواده ها و جنس ها همچون Chironomidae و Hydropsyche sp. افزایش و تنوع جنس ها نیز کمتر می گردید. طبق محاسباتی که با روش شاخص زیستی بی مهرگان و میانگین سالیانه فراوانی (1/26) انجام شد، قابلیت تولید این رودخانه 348 کیلوگرم در هکتار می باشد و میانگین کل زی توده ایستگاه ها 15/4 گرم در مترمربع بدست آمد. مطالعات نشان می دهد که ایستگاه های 1، 2 و 3 با وضعیت زیستی 45/1، 46/1، 48/1 در طبقه یک کیفی آب و ایستگاه های 4، 5 و 6 با وضعیت زیستی 53/1، 53/1، 55/1 در طبقه دو کیفی آبی جای می گیرند. در طول مسیر مطالعاتی رودخانه، وضعیت زیستی آن برابر با 5/1 محاسبه شد که معادل طبقه الیگوساپروبی است و رده بندی کیفی آب آن یک می باشد. این رودخانه را می توان به دو ناحیه ماهیان بلند باله (Grayling zone) و ماهیان سس (Barbel zone) تقسیم بندی نمود.
    کلیدواژگان: توان تولید، تنوع و فراوانی کفزیان، شمرود، گیلان
  • یافته های علمی کوتاه
|
  • maryam paydar, M. Sharif Fazeli, A. Riahi Bakhtiari Page 1
    With attention to different human activities around Anzali lagoon and entrance different pollutants containing heavy metals into this aquatic ecosystem and alterante absorption and accumulation of heavy metals in shell and muscle of Astacus leptodactylus which is native species of Anzali lagoon and having food and economic importance. Sampling of water and sediments from 18 stations and also shell and muscle of Astacus leptodactylus from 5 stations have been conducted. After biometric evaluation of Astacus leptodactylus, the chemical analysis of the samples were done by using international standard methods and then their heavy metals content was determined by Atomic Absorption Spectrophotometer (A.A.S).
    Result of the analysis stated that:There wasn't significant difference between weight and size of Astacus leptodactylus with their absorption and accumulation of heavy metals; but there was a significant difference and correlation coefficient between heavy metals content in water and sediments, and also in sediments with shell and muscle of Astacus leptodactylus in Anzali lagoon.
    Keywords: Pollution, heavy metals, ASTACUS LEPTODACTYLUS, Anzali lagoon, Iran
  • M. Tokhmafshan, B. Tamjidi Page 15
    Since 1992, white spot syndrom disease reported from China, has overshadow all other viral diseases. The WSSD was also reported from all countries in Asia and America. In July 2002, the high mortality in cultured shrimps of Penaeus indicus occurred in Khouzestan province, south of Iran. The clinical signs of affected shrimps were characterized by distinct white spots in the carapace with size of 0.5-2 mm. Moribund shrimp usually showed reddish coloration of the body, lethargic and reduced feed intake or stopped feeding, the stomach was empty and shrimp stayed at the side of pond edge. The high mortality rates occurred within a week after the emergence of gross signs. The moribund shrimp collected and fixed in Davidson fixative, then processed routinely. The section from all tissues except hepatopancreas showed intranunclear Cowdry type-A inclusion body.
    According to the clinical signs, histopathological fingings and high mortality, the disease occurred in Abadan area (Khouzestan province) identified as white spot syndrome disease (WSSD).
    Keywords: PENAEUY INDICUS, WHITE SPOT SYNDROM DISEASE, CLINICAL SIGNS, Histopathology, VIRAL DISEASE
  • J. Sabkara, M. Makaremi Page 29
    A comprehensive hydrobiological and hydrological investigation conducted in Maco Reservoir dam during 1997-1998.The result showed that the maximum density of Phytoplankton belongs to the Phylum of Chrysophyta with species of Cyclotella menenghiniana, Synedra ulna and Diatoma vulgare. This Phylum observed mostly in summer and showed the most; frequency (%76) population during year. After Chrysophyta there was Chlorophyta phylum with species Scenedesmus bijuga and S. bijugatus with %19 frequency during year. Also, there were other phytoplankton phyla, namely: Cyanophyta with Oscillatoria limosa, Euglenophyta with Euglena sp. and Pyrrophyta with Ceratium hirdinella that had a few percent of population in the year.
    The highest density of Zooplankton belongs to the phylum of Rotatoria with species of Synchaeta oblonga, Polyarthera vulgaris and P. dolichoptera. This Phylum was observed mostly during autumn and had %74 frequency during year. The second phylum belongs to Arthropoda, that was included two orders consist of: Copepoda (%16 population) with speices of Cyclops vicinus and C.viridis and their naupli, order Cladocera (%7 population) with speice of Daphnia longespina. They were recognized as the most important zooplankton in Maco reservoir dam.
    The planktonic studies and observations show that there is a well enough potential of food for feeding of fishes inhabited in this dam.
    Keywords: MACO RESERVOIR DAM, Phytoplankton, Zooplankton
  • S. Sabzalizadeh, S. Amirinia Page 47
    Sampling in 5 stations was carried out from July 1999 to June 2000. Water temprature, pH and EC were measured on site. Maximum water temprature was observed in July and August, and maximum level of dissolved oxygen occured in November and February. Range of pH was between 7.2 to 9.4, in acceptable range for aquatics. The results showed that Shadegan marsh is a hard and brackish water body. Dissolved oxygen level was more than 5 ppm in most of the cases, and is optimum for fish growth and reproduction. Amount of BOD5 was 3-10 ppm. COD levels showed an increase in Autumn. With respect to N.NO3 and N.NO2, the water could be considered as unpolluted water. According to the statistical analysis of data, Mansoreh and Ataysh stations showed the same water quality. Study in various years showed that water quality in Shadegan Marsh has been diminished, probably due to decreasing run off and increasing pollution in Shadegan Marsh.
    Keywords: SHADEGAN MARSH, PHYSICAL, CHEMICAL CHARACTRISTICS, HARD WATER, BRACKISH WATER, Pollution
  • Gh. Ghorbanali doost, A. Keyvan, M. Ramin Page 63
    The study of morphology and biological charactristics of A. boyeri in the southern Caspian Sea was investigated during 2000-2001. The fish samples were collected by beach seine (mesh size = 6 mm) monthly and then fixed in formalin 5%. The biometric and morphometric results are as follow:Total length = 73.82 ± 17.73, mean weigth = 3.15± 2.02, number of lateral line scale= 48± 3, number of branched rays of first dorsal fin 8; number of branched rays of second dorsal fin = 12; number of branched rays of anal fin = 13; number of branched rays of ventral fin = 5, number of vertebra = 47 and gill rakers = 34.
    Also, the results of other measurments (in mm) were: head length = 23 , head depth = 14, inter orbital width = 5, post-orbital length = 7, maximum body depth= 14, minimum body depth = 5, peduncle length = 19, first dorsal fin length= 7, pectoral fin length = 14, pelvic fin length = 11, pelvic-anal fin distance= 34, pectoral-pelvic fin distance= 43, post-dorsal distance= 20 and predorsal distance= 43mm.
    The comparance between males and females showed that from point of 2 meristic and one morphometric parameters, they showed significant difference. The study on population structure of Atherina boyeri indicated the range of 1 to 3 years old with average of 1.7 year. The total length and body weight equation was caclulated W=0.00000615 T.L3.02. The sex ratio of this species was estimated as M:F=0.47:0.53.
    Keywords: morphology, POPULATION STRUCTURE, Atherina boyeri, SOUTHEMCASPIAN SEA, Iran
  • Sohrab Moeini, A. Kochakian Page 79
    Fish sauce is a popular fermented product used in south Asian countries which is made from different species of small fishes. In this research it was attempted to produce fish sauce from kilka fishes of the Caspian Sea. The kilka sauce was made from three different preparations of kilka, such as whole kilka, cooked whole kilka and dressed kilka. Each of these preparations was fermented in four different ways, such as traditional, enzymatic, microbial and mixture of enzyme and microorganisms. The results of this study showed that times of fermentation for traditional, enzymatic, microbial and mixture of enzyme and microbe method were 6, 1,3 and 1 months, respectively. The least and the most rate of fermentation were recognized for dressed kilka and cooked whole kilka, respectively. Microbial, biochemical and organoleptic properties of kilka fish sauce were investigated. The total bacterial count was 2.1 to 6.15 log cfu/ml, total volatile nitrogen (TVN) in samples was 250 mg/100g and protein content of kilka sauce was between 10-13 percent. The score of the taste panel for flavour, odour and colour was between 3 to 5, which means this product can be acceptable to the consumer.
    Keywords: KILKA FISH SAUCE, FERMENTATION, PROTEOLITIC, Enzyme, Microbial, Caspian Sea, Iran
  • P. Nijatkhah manavi, Sh. Oryan, A. Rostaeian, R. Naghshine, S.M. Fatemi Page 95
    During the period of 1979-1980 in Abkenar and Hendkhaleh in Anzali lagoon, 67 I genus of phytoplanktons belong to 5 phylum were identified. The results showed that there is two peaks of phytoplankton blooms during a year (summer and, autumn) in which Cyanobacteria (blue-green algae) were the most abundant groups. 5 species of them were identified in which one species was recognized toxic. This toxicity was confirmed through bioassay studies on mouse.
    Also, This toxin was hepatotoxin belongs to microcystins. Microcystins are cyclic peptides and contain seven aminoacids.
    Keywords: BLOOM OF PHYLOPLANKTONS, OSCILLATARIA, POISONOUS ALGAE, Anzali lagoon, Iran
  • H. Nasrolah sarvi, H. Khoshbavar, D. Kor Page 111
    A series of studies were conducted to evaluate the possibility to culture Penaeus indicus in coastal area of Gorgan bay concerning the proper climate potential of Behshahr zone during summer till autumn 2000.
    Thirty two water samples were collected from four shrimp ponds for further laboratory studies to measure some physicochemical parameters such as: temperature, pH, salinity, transparency, nitrogen, phosphorus, D.O. according to the Russian Standard (1988).
    As a result, the range of water temperature, pH, salinity and trasparency were 24.5-29.0°C, 8.02-8.18, 31.5-43.5 ppt and 21-50cm, respectively and the fluctuation concentration of D.O, NH4+, NO2-, PO4-3 were 3.8-9.5 ml/l, 0.0022-0.015, 0.0021-0.1210 and 0.0145-0.3710 mg/l, respectively.
    As a conclusion, this shrimp species can be easily adopted with different climate, so this region is suitable for shrimp culture as view point of temprature and salinity. For demonstration of this issue, 1he semi-intensive shrimp culture has been successful. Also the toxic material such as ammunia and nitrite did not show any restriction for shrimp culture.
    Keywords: PENAEUS INDICUS, Physicochemical, GARGAN BAY, Iran
  • M. Navan maghsodi, M.R. Ahmadi, A. Keyvan Page 123
    Shamrood river is one of the important river located in the north of Iran. In order to identify the benthic invertebrates of the river, a series of sampling were carried out during one year. The samples were collected by surber sampler (40×40 cm).
    In this study, the identified invertebrates were: Ephemeroptera 8 genus with the most biodiversity; Plecoptera 2 genus; Coleoptera 4 genus (larvae and pupa); Trichoptera 5 genus (larvae and pupa); Diptera 6 genus in forms of larvae and pupa with the most abundance; and also Hydracarina, Oligochaeta and Turbelaria. The frequency of different species of benthoses were the same in headwater stations and there were more genera diversity.
    On the other hand, in downwater stations (with lower slope substrate), the ferquency of some families and genera such as Chironomidae and Hydropschae increased but the genera diversity decreased. Based on biological index of benthic invertebrates and mean annual ferquency (26.1); the total production potential and mean total biomass were estimated 348 kg/ha and 4.15 g/m2, respectively.
    Keywords: diversity, PRODUCTIVITY POTENTIAL, BENTHOSES, SHAMROOD RIVER, GUILAN PROVINCE, Iran
  • K. Abbasi Page 139
    In October 2000, a fish with body weight of 7500g and total lenght of 970mm was caught by a beach seine near Bandar Anzali coastal waters in the southern Caspian Sea, then in March 2001, a similar fish with 4800g weight and 800mm total lenght was caught by another beach seine in this area for the second time. Study on morphological characteristic (morphometric, meristic and anatomic) indicated that these specimens have 41 and 42 scales on lateral line, 7 branched rays in dorsal fin and 8 in anal fin. There are 17 and 19 rakers on first gill arch, respectively. These 2 samples have sub-terminal mouth, black colour, cycloid scales with a few thick, ones sharp snout, some starry plates on upper head and pharyngeal teeth in one series with unserrated, smooth and grinding surface (4-5 and 5-5, respectively). Also, ventral fins inserted vertically after dorsal fin origin.
    In according to ichthyoloy resources, these specimens were distinguished a commercial cyprinid species, Black carp (Mylopharyngodon piceus). Review of present literature on Caspian Sea basin and whole Iranian waters indicate that there is no previous report on presence of this fish in natural ecosystems of Iran.
    Keywords: BLACK CARP, MYLOPHARYNGODON PICEUS, Caspian Sea, Iran