فهرست مطالب

مطالعات علوم پزشکی - سال بیست و دوم شماره 1 (فروردی ن- اردی بهشت 1390)

مجله مطالعات علوم پزشکی
سال بیست و دوم شماره 1 (فروردی ن- اردی بهشت 1390)

  • تاریخ انتشار: 1389/12/28
  • تعداد عناوین: 10
|
  • رامین احمدزاده، علی اصغر پیله وریان، شیوا روشن میلانی، محمدحسن خادم انصار، احسان صبوری * صفحه 1
    پیش زمینه و هدف

    مطالعات قبلی حکایت از آن دارند که استرس باعث تشدید تشنج در صرع می شود. اما روشن نیست استرس به چه میزان و با چه مکانیسمی رفتارهای صرعی را تشدید می کند. در مطالعه حاضر، اثر غیر مستقیم استرس بی حرکتی موش های صحرایی باردار، بر رفتارهای صرعی فرزندان آن ها بررسی شده است.

    مواد و روش کار

    موش های صحرایی ماده (20±200 گرمی) در دو گروه قرار گرفتند: 1. موش های صحرایی حامله دست نخورده (گروه کنترل)، 2. موش های صحرایی حامله استرس دیده (گروه استرس). موش های صحرایی گروه استرس در روز 15 حاملگی در داخل لوله Plexiglas با توا تر 2 بار در روز، هر بار به مدت یک ساعت، تا 3 روز متوالی بی حرکت نگه داشته شدند. در ادامه، در روز 25 بعد زایمان، به توله های هر دو گروه پیلوکارپین (mg/kgs،c150) تزریق شد تا رفتارهای صرعی القا گردد. سپس، رفتار هرتوله به مدت 120 دقیقه مشاهده و توسط دوربین دیجیتال ثبت شد.

    یافته ها

    رفتارهای صرعی فرزندان گروه استرس تغییرات معنی داری نسبت به فرزندان گروه کنترل داشت: مدت زمان تا شروع اولین رفتار صرعی در فرزندان گروه کنترل 57/0± 35/5 دقیقه بود که در فرزندان گروه استرس به 43/0±21/3 دقیقه کاهش معنی داری یافت. میانگین دفعات و طول مدت حملات تونیک-کلونیک در فرزندان گروه کنترل به ترتیب 5 بار و به مدت 53/0 دقیقه بود که در فرزندان گروه استرس به 2/8 بار و به مدت 29/1 دقیقه افزایش معنی داری یافت. میزان مرگ و میر حملات نیز افزایش 4/21درصدی در فرزندان گروه استرس نشان داد.

    نتیجه گیری

    استرس دوران بارداری موش های صحرایی می تواند باعث تشدید رفتارهای صرعی در فرزندان آن ها شود، ولی کشف مکانیسم نیاز به بررسی بیشتری دارد.

    کلیدواژگان: استرس بی حرکتی، رفتار صرعی، تشنج، پیلوکارپین، بارداری، موش صحرایی
  • مرضیه اکبرزاده، راحله میرمجربیان، محمد ابراهیم پارسانژاد، طاهره کشاورز، نجف زارع صفحه 10
    پیش زمینه و هدف
    سندرم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین اختلال هیپرآندروژنیک در سنین باروری می باشد. زنان مبتلا به عدم تخمک گذاری و هیپرآندروژنیسم در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت شیرین غیروابسته به انسولین هستند. هدف این پژوهش بررسی بروز دیابت و عوامل خطرزای مؤثر بر بروز دیابت تیپ 2 در بیماران مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه ی توصیفی-تحلیلی 150نفر با روش نمونه گیری آسان مبتنی بر هدف انتخاب شدند. از بین نمونه ها 125 نفر آزمایش ها را انجام دادند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه، وزنه، متر، آزمایش گلوکز ناشتا، انسولین ناشتا و قندخون دو ساعت بعد، پس از خوردن 75 گرم گلوکز بوده است. فراوانی دیابت تیپ دو و ارتباط سن، شاخص توده بدنی، چاقی مرکزی، با تحمل گلوکز و مقاومت به انسولین سنجیده شد داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمون های آماری مجذور کای تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    میزان تحمل غیرطبیعی گلوکز با استفاده از تست تحمل گلوکز 8درصد بوده و با استفاده از قندخون ناشتا، در 4/14درصد افراد اختلال گلوکز ناشتا و در 4درصد، دیابت تیپ 2 نشان داده شد. در 8/9درصد افراد مورد پژوهش نیز مقاومت به انسولین دیده شد. در 66درصد افراد شاخص توده بدنی مساوی یا بیشتر از 25 بود. بین شاخص توده بدنی و تحمل گلوکز همبستگی مثبت (25/0 =r (و ارتباط آماری معنی دار مشاهده شد. در 76درصد افراد مورد پژوهش چاقی آندروئید دیده شد که با تحمل گلوکز همبستگی مثبت معنی دار (25/0=r (مشاهده گردید.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به پیدایش مقاومت به انسولین و بروز دیابت در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک، غربالگری اختلال تحمل گلوکز و دیابت تیپ 2 را در این مبتلایان توصیه می شود.
    کلیدواژگان: تحمل غیرطبیعی گلوکز، مقاومت به انسولین، دیابت، سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • حسین تاجیک، سید مهدی رضوی روحانی، محمدرضا پژوهی الموتی، رزاق محمودی صفحه 18
    پیش زمینه و هدف
    استفاده از آنتی بیوتیک ها در صنعت طیور به دلیل ایجاد باقیمانده های دارویی در فرآورده های خوراکی آن ها سبب نگرانی روزافزون مصرف کنندگان شده است. هدف از این مطالعه ارزیابی و مقایسه باقیمانده انروفلوکساسین در بافت های طیور کشتار شده در استان های شمال غرب ایران با دو روش F.P.T و ELISA می باشد.
    مواد و روش کار
    در این مطالعه بافت های عضله، کبد و کلیه 160 لاشه طیور گوشتی از استان های شمال غرب ایران شامل آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل جمع آوری و جهت تعیین باقیمانده انروفلوکساسین از روش های میکروبی F.P.T و شیمیایی ELISA استفاده گردید.
    یافته ها
    براساس نتایج حاصله از روش F.P.T تعداد 28 لاشه از مجموع 160 لاشه مورد بررسی واجد باقیمانده انروفلوکساسین بودند. تست الایزا نشان داد که از 28 لاشه مثبت در روش F.P.T، تعداد 24 نمونه کبد، 7 نمونه کلیه و 4 نمونه عضله دارای باقیمانده انروفلوکساسین بالاتر از حد مجاز تعریف شده (MRL) برای این آنتی بیوتیک بود. حداکثر و حداقل انروفلوکساسین شناسایی شده به وسیله الایزا به ترتیب در بافت کبد به میزان ng/g 31/659 و در عضله به میزان ng/g 10 بود.
    بحث و نتیجه گیری
    مطالعه حاضر نشان داد که انروفلوکساسین بطور وسیعی در منطقه شمال غرب ایران به ویژه استان آذربایجان غربی مورد استفاده قرار گرفته و به نظر می رسد دوره منع مصرف این آنتی بیوتیک به درستی اعمال نمی شود.
    کلیدواژگان: انروفلوکساسین، MRL، F، P، T و ELISA
  • سیدجواد سیدتوتونچی، صمد ریخته گرغیاثی، شبنم بوداغ صفحه 25
    پیش زمینه و هدف
    انسداد بینی یکی از شایع ترین شکایاتی می باشد که افراد در نتیجه آن به متخصصین بینی مراجعه می کنند. در میان علل مختلف مسبب انسداد بینی هیپرتروفی کورنه تحتانی و انحراف سپتوم شایع ترین علت انسداد بینی می باشند. فن های مختلف جراحی در این زمینه وجود دارد. هدف از این مطالعه مقایسه دو روش مورد استفاده در جراحی کورنه تحتانی در ضمن سپتوپلاستی می باشد که یکی برداشتن کورنه تحتانی و دیگری شکستن به خارج کورنه تحتانی می باشد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه به صورت کار آزمایی بالینی طی سال های 87 و 88 در بیمارستان امام رضا تبریز انجام گرفته است. تعداد 100 بیمار با انسداد بینی در زمینه ی انحراف سپتوم و هیپرتروفی کورنه تحتانی در دو گروه 50 نفری به طور یک در میان تحت جراحی برداشتن کورنه تحتانی و شکستن به خارج کورنه قرار گرفتند. بیماران 2 هفته و3 ماه بعد جراحی ویزیت شدند. ارزیابی نتایج با رینوسکوپی قدامی و خلفی و پر کردن پرسش نامه علایم بینی و ثبت بهبود علایم گلاسکو انجام شد.
    یافته ها
    نتایج دو روش در رفع انسداد بینی تفاوت معنی داری با هم نداشتند. خون ریزی به طور معنی داری در گروهی که تحت برداشتن کورنه تحتانی (24درصد) قرار گرفته بودند بیشتر از گروهی بود که تحت شکستن به خارج کورنه تحتانی (4درصد) قرار گرفته بودند. عوارض دیررس با نمره ی 86/1درشکستن به خارج در سیستم امتیازدهی گلاسکو در مقایسه با نمره 54/2 در برداشتن کورنه تحتانی به طور معنی داری مطلوب تر بود.
    بحث و نتیجه گیری
    با توجه به کارایی تقریبا برابر دو روش در بر طرف کردن انسداد بینی و کم تر بودن عوارض بعد از جراحی در روش شکستن به خارج کورنه تحتانی نسبت به برداشتن کورنه تحتانی این روش می تواند جایگزین روش برداشتن کورنه تحتانی در جراحی جهت کاهش حجم کورنه تحتانی همزمان با سپتوپلاستی گردد.
    کلیدواژگان: کورنه تحتانی، هیپرتروفی کورنه تحتانی، سپتوپلاستی، شکستن کورنه به خارج، رزکسیون کورنه تحتانی
  • اصغر توفیقی صفحه 34
    پیش زمینه و هدف
    استرس ناشی از فعالیت ورزشی سنگین ممکن است موجب اختلالات سیستم دفاعی بدن و بروز التهاب حاد و مزمن شود. مصرف کافئین قبل از فعالیت ورزشی روی پاسخ ایمنی بدن اثرگذار است. هدف از پژوهش حاضر بررسی مصرف کوتاه مدت مکمل کافئین بر پاسخ ایمنی و استرسی مردان غیرفعال به دنبال یک جلسه فعالیت هوازی وامانده ساز است.
    مواد و روش کار
    20 دانشجوی غیرفعال پسر به شکل تصادفی به دوگروه شاهد و مکمل تقسیم شدند. آزمون ورزشی شامل دویدن فزاینده روی نوارگردان تاحد واماندگی بود. یک ساعت قبل از اجرای آزمون اصلی آزمودنی های گروه مکمل کافئین و گروه شاهد نیز هم زمان محلول پلاسبو دریافت کردند. عمل خون گیری قبل و بلافاصله پس از اجرای آزمون گرفته شد. پس از سانتریفوژ و تهیه سرم مقادیر پروتئین استرس72، کورتیزول و لکوسیت سرمی به روش الآیزا مورد سنجش قرار گرفت. جهت تعیین اختلافات درون گروهی و بین گروهی به ترتیب از آزمون تی همبسته و تی مستقل استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج تحلیل آماری نشان داد که به دنبال اجرای فعالیت هوازی وامانده ساز افزایش معنی دار لکوسیت، کورتیزول و پروتئین استرسی 72 در گروه شاهد بیشتر از گروه مکمل بود (05/0< P). همچنین میانگین تغییرات این شاخص ها در گروه شاهد به شکل معنی داری بیشتر از گروه مکمل بود (05/0 < P).
    نتیجه گیری
    بر طبق نتایج حاصل از پژوهش حاضر مصرف مکمل کافئین قبل از فعالیت هوازی وامانده ساز بر دستگاه دفاعی و ایمنی ذاتی بدن تاثیر مثبت دارد.
    کلیدواژگان: کافئین، پروتئین استرس72، کورتیزول، لکوسیت، فعالیت هوازی وامانده ساز
  • ابراهیم عبدالله پور، یحیی سلیمی، سحرناز نجات، زهرا جرجران شوشتریی صفحه 40
    پیش زمینه و هدف
    کیفیت زندگی کارکنان دولت به علت قرار داشتن این قشر در معرض عوامل استرس زای محیطی، اجتماعی- اقتصادی و شغلی از اهمیت زیادی برخوردار است. هدف این مطالعه تعیین کیفیت زندگی کارکنان ادارات دولتی شهرستان بوکان و برخی از عوامل موثر بر آن می باشد و نتایج آن می تواند به عنوان اطلاعات پایه برای مطالعات بعدی مورد استفاده سیاست گذاران سلامت قرار گیرد.
    مواد و روش کار
    در مطالعه حاضر 462 نفر از کارکنان ادارات دولتی شهرستان بوکان پرسش نامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت را تکمیل نمودند. نمونه گیری به صورت خوشه ایصورت پذیرفت و به هر حیطه براساس دست نامه سازمان جهانی بهداشت امتیازی معادل 0 تا 100 داده شد. متغیرهای نهایی باقیمانده در مدل رگرسیون خطی چند متغیره نیز با استفاده از نرم افزار SPSS17 تعیین شدند.
    یافته ها
    میانگین چهار بعد تشکیل دهنده کیفیت زندگی (سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و محیطی) کارکنان ادارات دولتی شهرستان بوکان به ترتیب 9/66، 64/61، 8/67 و 5/51 بدست آمد. عوامل تاثیرگذار در هر حیطه به ترتیب سطح تحصیلات و وجود بیماری همراه در بعد سلامت جسمانی، وضعیت استخدامی در بعد سلامت روان، وضعیت منزل مسکونی و تعداد سال های سابقه شغلی در بعد سلامت محیط و وضعیت تاهل در بعد سلامت اجتماعی بود.
    بحث و نتیجه گیری
    از آنجایی که مطالعه حاضر برای اولین بار در زیر گروه کارکنان ادارات دولتی در سطح کشور انجام پذیرفته است نتایج آن می تواند ضمن فراهم آوردن اطلاعات مفیدی در زمینه کیفیت زندگی در این زیرگروه از جامعه، فرضیه هایی در مورد برخی از عوامل موثر بر آن ارائه دهد.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، کارکنان دولت، سازمان بهداشت جهانی، بوک، ان
  • رحیم محمودلو، صلاح فتح اللهزاده، رحیم مهدی اوغلی صفحه 48
    پیش زمینه و هدف
    فتق کشاله ران یکی از شایع ترین بیماری هایی است که در سراسر دنیا منجربه عمل جراحی می شود. با افزایش سن میزان شیوع فتق افزایش می یابد به طوری که در سنین بالای 70سال شیوع آن به 50درصد می رسد روش های مختلفی درترمیم فتق شرح داده شده اند که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. درحال حاضر روش انتخابی برای ترمیم انواع فتق های اینگوئنال، روش بدون فشار (Tension Free) می باشدکه اولین بار توسط Lichtenstein انجام شد. این بررسی تاثیر تعبیه درن بر عوارض کوتاه مدت ترمیم فتق کشاله ران به روش فوق که شامل هماتوم، عفونت زخم، سروما، احتباس ادراری، مدت بستری و زمان بازگشت به سرکار می شود را مورد مطالعه قرار می دهد.
    مواد و روش کار
    این مطالعه ازنوع کارآزمایی بالینی می باشد و60نفر از بیمارانی که در این مرکز با تشخیص فتق اینگوئنال بستری شده وتحت هرنیورافی به روش لیختن اشتاین قرار گرفته اند، بررسی شدند. در 31بیمار در خاتمه عمل جراحی درن هموواگ تعبیه شد و در 29 بیمار درن تعبیه نشد.
    یافته ها
    در گروه با تعبیه درن هماتوم در 7/9درصد سروما در 2/3درصد و احتباس ادراری صفر درصد بیماران ثبت شد و میانگین بازگشت به سرکار 48/17روز بود. و در گروه بدون تعبیه درن، هماتوم در4/3درصد سروما در صفردرصد احتباس ادراری 4/3درصد بیماران ثبت شد و میانگین بازگشت به سرکار30/18روز بود.که از نظر آماری تفاوت معنی داری نداشتند. مدت اقامت پس از عمل بیماران در بیمارستان در گروه با تعبیه درن 9/2روز و در گروه بدون تعبیه 48/1 روز بود با P≤0/0001 که از نظر آماری قابل توجه و معنی داری بود.
    بحث و نتیجه گیری
    براساس نتایج این مطالعه درن هموواگ نه تنها باعث کاهش عوارض چون هماتوم و سروما و احتباس ادرار نمی شود بلکه موجب افزایش مدت بستری بیماران و افزایش هزینه و ناراحتی آن ها نیز می گردد و ارجح آن است که درن تعبیه نشود.
    کلیدواژگان: اینگوئنال، عوارض کوتاه مدت، درناژ، ترمیم فتق
  • محمود میرنسب صفحه 53
    پیش زمینه و هدف
    اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی به عنوان شایع ترین اختلال عصبی رفتاری دوره کودکی شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی همبودی اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی (ADHD) کودکان با اختلال های برون نمودی - درون نمودی بر اساس تک بررسی های مبتنی بر نظام سنجش آخنباخ صورت گرفته است.
    مواد و روش کار
    بدین منظور، بعد از اطمینان از تشخیص روانپزشکی اختلال، اطلاعات جامعی بر اساس فرم پرسش نامه DSM-IV (از نظر والدین و معلمان)، مقیاس های درجه بندی کانرز (فرم های والدین و معلم)، فرم تاریخچه دوره کودکی گلدشتاین گردآوری شد و 15 آزمودنی از نمونه های بالینی جهت مطالعه از نوع تک بررسی انتخاب شدند. از فرم های مختلف نظام سنجش آخنباخ، نتایج حاصل از اجرای سیاهه رفتاری کودک (مقیاس های مبتنی بر تجربه و مبتنی بر DSM-IV) برای بررسی میزان اختلالات گزارش شدند.
    یافته ها
    یافته های حاصل از این مطالعه، حاکی از همبودی بالای اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی با اختلالات برون نمودی و درون نمودی است. همبودی اختلال نارسایی توجه/فزون کنشی با اختلال رفتار مهار یافته، تضادورزی و پرخاشگری به خصوص حایز اهمیت بوده است.
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های این مطالعه، مرتبط با یافته های قبلی در زمینه همبودی مورد بحث قرار گرفته اند. این مطالعه دلالت ها و استلزام هایی برای بررسی همبودی در سطح بزرگ مقیاس و مبتنی بر تشخیص های روانپزشکی دارد. علاوه بر آن لزوم توجه به اختلالات همبود در تشخیص و اتخاذ راهبردهای درمانگری اختلال نارسایی توجه /فزون کنشی مورد تاکید قرار گرفته است.
    کلیدواژگان: اختلال های همبود، اختلال های برون نمود و درون نمود، اختلال نارسایی توجه، فزون کنشی
  • یاسر شهبازی، حسین تاجیک*، حسن ملکی نژاد صفحه 62
    پیش زمینه و هدف

    هورمون های استروئیدی ترکیبات طبیعی با فعالیت بیولوژیک هستند که در دامپزشکی ممکن است به طور قانونی و غیرقانونی مورد استفاده قرار گیرند. مطالعه حاضر به منظور بررسی میزان وقوع هورمون های استروژنی شامل استرون، 17بتا- استرادیول و استریول در شیر خام و پاستوریزه گاوهای آبستن و غیر آبستن انجام گردید.

    مواد و روش کار

    نمونه های شیر جمع آوری شده (32n=) با استفاده از روش های استخراج مایع- مایع، غیرکونژوکه شدن با آنزیم گلوکورونیداز/ سولفاتاز و با کمک ستون های استخراج فاز جامد 18 کربنه تخلیص شدند و نهایتا استروژن ها با استفاده از روش کروماتوگرافی مایع با آشکارساز فلورسانس آنالیز گردیدند.

    یافته ها

    مقادیر آزاد و تام استرون دارای بیشترین مقدار و به دنبال آن 17بتا- استرادیول بیشترین سهم را به خود اختصاص داده بود در حالی که مقادیر استریول پایین تر از حد تشخیص بود (ng/L10). کم ترین (E1: 369.5±97.5، E2: 17.1±2.3 ng/L) و بیشترین(E1: 995.9 ± 93.9 and E2: 32.9 ± 2.1 ng/L) غلظت استروژن ها در شیرخام به ترتیب در حیوانات غیر آبستن و در سه ماهه سوم آبستنی تشخیص داده شد. غلظت استروژن ها در شیرهای پاستوریزه تفاوت معنی داری را با غلظت آن ها در شیرهای خام نشان ندادند (05/0 P>).

    بحث و نتیجه گیری

    مطالعه حاضر نشان می دهد که مصرف شیر حیوانات آبستن (که دارای بیشترین مقدار هورمون های استروئیدی هستند) باید به وسیله مصرف کنندگان با دقت بیشتری صورت گیرد و کنترل شدیدتری از سوی نهادهای کنترل مواد غذایی انجام گیرد تا از اثرات احتمالی استروژنیک و سرطان زایی ترکیبات فوق جلوگیری شود.

    کلیدواژگان: هورمون های استروئیدی، شیر گاو، سرطان زایی، پاستوریزاسیون
  • امیرعباس قاسمی صفحه 71
    هماتوم اپیدورال خود به خودی (اسپونتانه) نخاع یک اختلال نادرولی به شدت ناتوان کننده است. تشخیص سریع وفوری برای اقدام عاجل بسیار ضروری است، چرا که تاخیر در تشخیص می تواند باعث افزایش مرگ و میر گردد. مورد گزارش یک مرد 56ساله است که متعاقب احساس درد شدید و ناگهانی در ناحیه گردن و بین دو کتف دچار ضعف اندام های تحتانی و احتباس ادرارمی گردد، بیمار سابقه عمل جراحی قلب جهت تعویض دریچه و مصرف طولانی وارفارین داشته است. MRIدر (تصویر برداری مغناطیسی تقویت شده) شواهد یک ضایعه اپیدورال در خلف نخاع توراسیک (سینه ای) در ترازT1 تا T7 مشاهده شد. در یافته های آزمایشگاهی نکته قابل ذکر نسبت طبیعی شده بین المللی INR=5)) بوده است. بیمار بلافاصله تحت عمل جراحی لامینکتومی دکمپرسیوتوراسیک قرار گرفت، که هماتوم اپیدورال تخلیه شد و ضایعه دیگری مشاهده نشد. 4ماه بعد از عمل جراحی بیماری کمک عصا قادر به راه رفتن بود. هماتوم اپیدورال خود به خودی (اسپونتانه) نخاع به عنوان یک علت نادر در بین ضایعات دارای افشاری بر روی نخاع مطرح است که نیاز به تشخیص فوری و اقدام سریع جراحی دارد تا عوارض ناشی از آن به حداقل برسد. پیش آگهی نورولوژیک (عصبی) در بیماران به شدت درگیری عصبی قبل از عمل جراحی و نیز مدت زمان بین شروع علائم و زمان جراحی، اندازه هماتوم و وجود ادم (ورم) در نخاع دارد.
|
  • Ramin Ahmadzadeh, Dr Aliasghar Pilevarian, Dr Shiva Roshanmilani, Dr Mohamadhasan Khadem Ansari, Dr Ehsan Saboory Page 1
    Background and Aims

    According to the previous studies, stress enhances seizure attacks in epilepsy. But it is not clear that stress how and through which mechanisms enhance epileptic behaviors. In the present study effects of indirect Restraint Stress in pregnancy period of rats on infant epileptic behaviors have been investigated.

    Materials and Methods

    Females rats (200±20gr) were divided in to two groups: 1-entire pregnant rats (control group), 2-under stress pregnant rats (stress group). In the stress group, in 15th day of pregnancy, rats were held immobile into the Plexiglas tube, twice a day and every time for an hour and for a period of three continuous days. Pilocarpin (150 mg/kg.s,c) was injected to infants of both groups, in 25th day after birth, to convey epileptic behaviors. Then epileptic behavior of each rat was observed and recorded by a digital camera for a period of 120 minutes.

    Results

    Infants epileptic behaviors of stress group showed significant changes in comparison to control: mean duration of starting first neonatal epileptic behavior in infants of control was 5.35 ± 0.57 minutes which decreased to 3.21 ± 0.43 minutes in stress group (mean ± SEM, Mann-Whitney test). In addition, mean frequency of tonic-clonic attacks in infants of control group was 5 times and with a mean duration of 0.53 minute which increased to 8.2 times and 1.29 minutes, in infants of stress group, respectively. Moreover, mortality rate during attacks showed an increase of 21.4% in infants of stress group.

    Discussion

    stress in pregnancy period enhances epileptic behaviors of infant rats but its mechanism requires further investigation.

  • Marzieh Akbarzadeh, Raheleh Mirmojarabian, Dr Mohamadebrahim Parsanezhad, Tahereh Keshavarz, Dr Najaf Zara Page 10
    Background and Aims
    Polycystic ovarian syndrome is one of the most common hyper androgenic disorders in reproductive age. Women with lack of ovulation and hyper androgenic are exposed to non-insulin dependent diabetes. Our goal was the survey of abnormal glucose tolerance, insulin resistance and risk factors that affect the incidence of diabetes type2 in patients with polycystic ovary syndrome (PCOs).
    Materials and Methods
    In this descriptive – analytic study 150 patients with simple purposive sampling method were selected. Among the subjects, laboratory tests were performed on 125 patients. Data collection tools were included Questionnaire, weight scale, measuring tape, fasting blood sugar test, fasting insulin and glucose tolerance test by75 gr glucose. Prevalence of diabetes type 2 and age relation, BMI, central obesity, glucose tolerance and insulin resistance measured and then data were analyzed using SPSS software and Chi square statistical tests.
    Results
    Abnormal glucose tolerance rate was 8 percent. Also 14.4 percent of the patients had impaired fasting glucose and 4 percent of the patients had diabetes type 2 according to the results of the fasting blood sugar test.In8.9 percent of the subjects insulin resistance was observed. In 66 percent of the patients BMI was equal or more than 25 kg/m2. 76 percent of the patients had android obesity. Also a positive correlation between waist to hip ratio and glucose tolerance (r=0.25) and significant statistical difference was seen in these two parameters.
    Conclusion
    Due to the emergence of insulin resistance and diabetes in patients with polycystic ovary syndrome, screening for IGT and diabetes type 2 in these patients is recommended
  • Dr Hosein Tajik, Dr Seyedmehdi Razavi Rouhani, Dr Mohamadreza Pajohi Alamoti, Dr Razzag Mahmoudi Page 18
    Background And Aims
    The use of antibiotics in poultry industry due to its residues in edible products is of important concern. In this study Enrofloxacine residue was evaluated by F.P.T and ELISA in slaughtered chicken tissues in provinces of North West of Iran.
    Materials And Methods
    In this investigation tissues from muscle, liver and kidney of 160 broiler carcasses were collected from west Azerbayjan, East Azerbayjan and Ardabil provinces of Iran to determine enrofloxocin residues in which F.P.T and ELISA were employed.
    Results
    Based on results obtained from F.P.T, 28 carcasses out of 160 were investigated for enrofloxocin residues. ELISA on 28 FPT positive carcasses showed enrofloxocin residues in 24 liver, 7 kidney and 4 muscle tissues were above the Residue Limit (MRL). The minimum and maximum detected levels obtained by ELISA in muscle and liver were 10 ng/g and 659.31 ng/g, respectively.
    Conclusion
    This investigation showed that enrofloxocin was extensively used in North West of Iran especially in west Azerbayjan province; it seems that the standard period for not using this antibiotic is not followed accordingly
  • Drseyedjavad Seyed Toutounchi, Dr Samad Rikhteghar Ghiasi, Shabnam Budagh Page 25
    Background and Aims
    Nasal obstruction is one of the most common symptoms that patients refer to nasal surgeon. Inferior turbinate hypertrophy and septum deviation are the most common causes of nasal airway obstruction. There are numerous available surgical techniques in use to address inferior turbinate hypertrophy. The aim of our study is compare the efficacy of resection of inferior turbinate without fracture of inferior turbinate during septoplasty.
    Materials and Methods
    In a clinical trial study during the 2008- 2009 years, the study group consisted of 100 patients with septum deviation and inferior turbinate hypertrophy in Tabriz ENT department of Imam Reza hospital assigned into two groups of 50, who underwent simultaneous resection of inferior turbinate and out fracture of inferior turbinate during septoplasty. Anterior & posterior rhinoscopy and GRI-NSQ inventory were used to assess treatment outcomes at the end of 2 weeks and 3 months after surgery.
    Results
    The cure and improvement rate of nasal obstruction in both groups were not significant difference. Post operation bleeding (Value<0.00) in the resection of inferior turbinate (24%) were more than out fracture of inferior turbinate (4%). But in late complications and in GRI-NSQ inventory with the score: 1.86 in out fracture of inferior turbinate compared with score: 2.54 in resection of inferior turbinate were better.
    Conclusion
    Based on our study both techniques have same efficacy to reduce the symptom and sign of nasal obstruction but because the postoperative complications in out fracture of inferior turbinate it is a better choice in surgery for the patient with inferior turbinate hypertrophy due to septal deviation.
  • Dr Asghar Tofighi Page 34
    Background And Aims
    Stress of vigorous exercise may be causes of disorders in body immune system and appearance of acute and chronic inflammation. Caffeine supplementation prior to exercise can be effective on body immune response. The purpose of this study was the evaluation of short-term caffeine supplementation on some immune and stress index responses in non-active men after an exhaustive aerobic exercise.
    Materials And Methods
    20 non-active male students randomly divided in supplementation and placebo groups. Exercise test was an exhaustive treadmill test. One hour prior to main test supplementation group consumes caffeine and control group receive placebo at the same time. Blood samples were collected before and immediately after exercise test. After supplying serum; Cortisol, leukocyte and serum eHsp72 concentrations were determined using ELISA method. Paired and independent t student test was used for evaluation of inter and between group differences respectively.
    Results
    Data analysis showed that significant increments in lymphocyte, cortisol and Hsp72 concentrations in placebo group was higher than supp group (P<0.05). Also Mean of variation in these variables in placebo group was significantly greater than supp group (P<0.05).
    Conclusion
    Based on study results caffeine supplementation prior to short-term exhaustive aerobic exercise has positive effect on innate immune system and body defensive apparatus.
  • Dr Rahim Mahmudlu, Dr Salah Fatollahzade, Rahim Mehdioghli Page 48
    Background and Aims
    Inguinal hernia is one of the most common causes of surgery in the world. With increasing of age hernia prevalence rate increases so that in age over 70 years its prevalence gets at 50 percent. Different methods are described in hernia repair and each of them has its own advantages and disadvantages. At present the method of choice for inguinal hernia repair is the tension free procedure which was first introduced by Lichtension.. This study investigates the short-term side effects of drainage applied in Lichtenstein method.
    Materials and Methods
    This clinical trial study investigates 60 patients admitted to this center with the above mentioned diagnosis who have undergone hernia repair surgery. In 31 patients at the end of the operation close suction drain was applied versus 29 patients in whom no drain was used.
    Results
    In the group of patients with drain the incidence of side effects was as follows: Hematoma 9.7%, seroma3.2%, urinary retention 0% versus the results in patient without drain: Hematoma3.4%, seroma0%, urinary retention 3.4% the mean time needed for the patients to return to their daily work in drain applied group was 17.48 days versus 18.30 days in patients with no drain application. Hence no significant statistical difference was observed in the two compared groups. A significant statistical difference was obvious when comparing two groups with post surgery hospitalizing period. This period in patients with drain was 2.9 days versus 1.48 days in patients without drain.
    Conclusion
    Based on findings close suction drain not only decreases the incidence of complications such as hematoma, seroma and urinary retention but also increases the hospitalizing period, as well as producing overwhelming costs and depression of patients spirits, so that, it is suggested not to apply any drain at all.
  • Dr Mahmoud Mirnasab Page 53
    Background And Aims
    Based on case studies obtained from Achenauch System of Empirically Based Assessment (ASEBA), the present study examined comorbidity of attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) with externalizing and internalizing difficulties in children.
    Materials And Methods
    After psychiatric diagnosis of the disorder, comprehensive data were gathered by using DSM-IV Questionnaire (in view of parent &teachers), Conner's Rating Scales (parent and teachers forms) and Goldstein Childhood History Form. 15 subjects were selected for case studies among clinical samples.The results of Child Behavior Checklist (CBCL) (empirically based and DSM-IV based scales) were reported
    Results
    The findings of the study indicated a high comorbidity of ADHD with externalizing and internalizing difficulties. The comorbidity of ADHD with Conduct disorder (CD), Oppositional defiant disorder (ODD) and aggressive behaviors were significant.
    Conclusion
    The findings have been discussed with regard to the related previous studies. This study has some implications for studying comorbid conditions in large scale studies based on robust psychiatric diagnosis. Additionally, the necessity of considering comorbid conditions in diagnosis and treatment approaches of ADHD has been emphasized
  • Yaser Shahbazi, Dr Hosein Tajik, Dr Hasan Malekinejad Page 62

    Spontaneous spinal epidural hematoma is an uncommon but devastating problem. Rapid diagnosis and immediate intervention are essential because any delay in diagnosis could increase mortality and morbidity. Our case was a 56 years old man presented by pain in interscapular area and neck that rapidly progressed to lower extremity weakness and urinary retention. The patient had history of prosthetic heart valve replacement and warfarin consumption. MRI of thoracic region revealed epidural mass in posterior surface of thoracic cord between T1 to T7 levels. Laboratory findings disclosed INR (International normalized Ratio) of 5. Thoracic decompressive laminectomy was performed and epidural hematoma evacuated and no other pathology was found. 4 months after surgery patient was able to walk with cane. Spontaneous spinal epidural hematoma is a rare disease among most other conditions causing cord compression. It needs rapid diagnosis and surgical intervention to lessen complications. Neurologic outcome of patients depends on severity of neurologic deficit, time interval between onset of symptoms and surgery, size of hematoma and spinal cord edema.

  • Dr Amirabbas Ghasemi Page 71
    Spontaneous spinal epidural hematoma is an uncommon but devastating problem. Rapid diagnosis and immediate intervention are essential because any delay in diagnosis could increase mortality and morbidity. Our case was a 56 years old man presented by pain in interscapular area and neck that rapidly progressed to lower extremity weakness and urinary retention. The patient had history of prosthetic heart valve replacement and warfarin consumption. MRI of thoracic region revealed epidural mass in posterior surface of thoracic cord between T1 to T7 levels. Laboratory findings disclosed INR (International normalized Ratio) of 5. Thoracic decompressive laminectomy was performed and epidural hematoma evacuated and no other pathology was found. 4 months after surgery patient was able to walk with cane. Spontaneous spinal epidural hematoma is a rare disease among most other conditions causing cord compression. It needs rapid diagnosis and surgical intervention to lessen complications. Neurologic outcome of patients depends on severity of neurologic deficit, time interval between onset of symptoms and surgery, size of hematoma and spinal cord edema.