فهرست مطالب

Modern Care Journal
Volume:8 Issue: 1, Mar 2011

  • تاریخ انتشار: 1390/08/01
  • تعداد عناوین: 8
|
  • رقیه اسمعیلی، احمد ایزدی، مهرداد اسماعیلی، کورش امیدی صفحه 1
    زمینه و هدف
    تحقیقات نشان می دهد آموزش مهارت های تفکر، به عنوان اولویت اصلی در برنامه ریزی های آموزشی مراکز تعلیم و تربیت در نظر گرفته شده است. یکی از روش های آموزش تفکر، استفاده از تفکر انتقادی است. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر تفکر انتقادی دانشجویان پرستاری بر فرایند مراقبتی بیماران بستری انجام شد.
    روش تحقیق: در مطالعه مورد- شاهدی حاضر، آموزش بالینی بخش گوارش برای 30 نفر از دانشجویان پرستاری دختر، به شکل تفکر انتقادی (گروه مورد) و برای 30 نفر به روش سنتی (گروه شاهد) انجام گرفت. میانگین پیشرفت تحصیلی در دو گروه با استفاده از آزمون t مستقل و میانگین نمره قبل و بعد از آموزش در هر گروه با استفاده از آزمون تی زوج شده مورد مقایسه قرار گرفت.
    یافته ها
    میانگین سن و معدل دو ترم قبل در دو گروه مورد و شاهد تفاوتی معنی داری نداشت، میانگین نمره پیشرفت تحصیلی بعد از آموزش در هر دو گروه افزایش معنی داری را نسبت به قبل از آموزش نشان داد (005/0 P<) اما افزایش میانگین نمرات در گروه مورد (05/0 P<) نسبت به گروه شاهد (4/0 P<) به طور معنی داری بیشتر بود.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج به دست آمده از این تحقیق دو گروه به طور معنی داری از نظر آموزشی پیشرفت داشتند و اختلاف پیشرفت دو گروه نسبت به یکدیگر چندان زیاد نبود که می تواند در نتیجه تاثیر آموزش به هر شکل باشد. پیشنهاد می شود در تحقیقات آینده به منظور دستیابی به مراحل بالای تفکر انتقادی، مطالعه ای مشابه در جامعه پرستاران فارغ التحصیل با آموزش طولانی انجام گیرد.
    کلیدواژگان: مدل های آموزشی، آموزش پرستاری، مراقبت از بیمار، مراقبت پرستاری، پرستاری، پرستاران
  • نیره قمیان، لیلی حفیظی، مینا سقایان صفحه 7
    زمینه و هدف
    آندومتریت پس از سزارین و عفونت زخم عوارض قابل ملاحظه ای را با وجود به کارگرفتن راهبردهای متفاوت به جای می گذارد. زایمان به روش سزارین، شایعترین عمل جراحی باز شکم است. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی اثرات پیشگیرانه شستشوی واژن با بتادین بر روی آندومتریت و عفونت زخم پس از سزارین انجام شد.
    روش تحقیق: این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی شاهددار تصادفی شده انجام شد، 526 زن باردار که کاندید سزارین بودند، به صورت تصادفی انتخاب و مورد تحقیق قرار گرفتند. افراد با حاملگی کمتر از 37 هفته، جفت پرویا، وجود کوریوامنیوتیت، آنمی شدید (هماتوکریت کمتر از 30%)، دیابت، چاقی کشنده (وزن بیشتر از 114 کیلوگرم)، دفع مکونیوم، حاملگی دوقلو و بیشتر، القای زایمان طولانی مدت (بیشتر از 10 ساعت)، توقف نزول در جایگاه های پایین (صفر و بیشتر)، کیسه آب پاره طولانی (بیشتر از 18 ساعت) از مطالعه حذف شدند. برای نیمی از بیماران (263 نفر) شستشوی شکم به تنهایی و برای گروه دیگر (مورد) شستشوی شکم به همراه شستشوی واژن با بتادین قبل از عمل انجام شد. تمام بیماران در زمان کلامپ بند ناف آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک دریافت نمودند. بیماران از نظر وجود آندومتریت (تب 4/38 درجه سانتیگراد یا بالاتر بعد از 24 ساعت اول پس از عمل همراه با تندرنس رحم در غیاب عفونت سایر نقاط) و عفونت زخم پس از عمل بررسی شدند.
    یافته ها
    میزان بروز آندومتریت در گروه مورد 4/3 % و درگروه شاهد 6/4 % بود (50/0= P). میزان عفونت زخم در گروه مورد 5/1% و در گروه شاهد 9/1% بود که ار نظر آماری تفاوت معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    شستشوی واژینال با بتادین قبل از سزارین تاثیری در کاهش میزان آندومتریت پس از عمل ندارد.
    کلیدواژگان: التهاب آندمتر، پوویدون، یدین، عفونت زخم های جراحی، سزارین
  • معصومه کنعانی خیسی، فرزانه حسن زاده، طیبه ریحانی صفحه 13
    زمینه و هدف
    فیستول شریان- وریدی (Arteriovenose Fistulae: AVF) یکی از مناسب ترین روش های دسترسی عروقی در بیماران همودیالیزی محسوب می شود. عملکرد نامناسب فیستول، شایعترین علت مداخلات ثانویه و بستری شدن مکرر در این بیماران می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین مدت کارکرد و عوارض فیستول های شریانی- وریدی بیماران همودیالیزی انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی، 94 بیمار همودیالیزی بستری در بخش های همودیالیز بیمارستان های 17 شهریور و امام رضا (ع) مشهد مورد تحقیق قرار گرفتند. به منظور کسب اطلاعات لازم از پرسشنامه ای پژوهشگر ساخته که در دو بخش تنظیم شده بود، استفاده گردید. بخش اول مربوط به مشخصات فردی و بخش دوم مربوط به اطلاعات پرونده (مانند علت نارسایی کلیه، زمان گذاشتن فیستول و سن بیماران) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS آزمون های آماری کای اسکوئر، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنی داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    از 94 بیمار مورد بررسی، 56 نفر (6/59%) مرد و 38 نفر (4/40%) زن بودند. میانگین سنی بیماران 8/16±3/50 سال با حداقل 18 و حداکثر 86 سال بود. میانگین مدت کارکرد فیستول 1/45±3/34 ماه، حداقل مدت کارکرد فیستول بعد از استفاده شدن 2 هفته و حداکثر 280 ماه (تا زمان تحقیق) بود. شایعترین عارضه فیستول ها، آنوریسم (5/58%) و بیشترین علت نارسایی فیستول ها، تکنیک جراحی بود. ارتباط زمان کارکرد فیستول با محل فیستول معنی دار بود (003/0= P)؛ به عبارت دیگر زمان کارکرد فیستول با محل آن ارتباط داشت و کارایی فیستول در محل مچ نسبت به آرنج و شصت بیشتر بود. ارتباط زمان کارکرد فیستول با سن، جنس و دیابت بیماران معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های این تحقیق، عوارض فیستول در ناحیه مچ دست نسبت به آرنج کمتر است؛ بنابراین استفاده از عروق دیستال به دلیل عوارض زیادتر، توصیه نمی شود. میزان عوارض با افزایش سن ارتباطی نداشت که با توجه به تفاوت نتایج با مطالعات قبلی و حجم کم نمونه، پیشنهاد می شود مطالعه در حجم نمونه بیشتری انجام شود.
    کلیدواژگان: فیستول بین سرخرگ و سیاهرگ، دیالیز کلیوی، همودیالیز
  • محبوبه زنگویی، غلامرضا شریف زاده، اقدس کریمی، هدی قیطاسی صفحه 19
    زمینه و هدف
    پارگی پیش از موعد و پره ترم پرده ها (Preterm Premature Rupture of Membrane: PPROM) یکی از شایعترین عوارض مامایی و از مهمترین مشکلات در طب نوزادان است که مادر و جنین را در معرض خطر قرار می دهد و از عوامل مهم مرگ و میر نوزادان است و با وجود شیوع بالای آن در حاملگی، در درمان آن اختلاف نظر وجود دارد؛ مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثر مصرف آنتی بیوتیک در مقابل مصرف آنتی بیوتیک به همراه کورتیکواستروئید و توکولیتیک در بیماران با پارگی زودرس کیسه آب در هفته 28-34 بارداری بر برخی از پیامدهای کوتاه مدت نوزادی انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شاهددار، 64 زن باردار با PPROM به صورت تصادفی به دو گروه درمانی مورد و شاهد تقسیم شدند. بیماران در گروه مورد، آنتی بیوتیک، توکولیتیک و کورتیکواستروئید و در گروه شاهد فقط درمان آنتی بیوتیکی دریافت نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های تی مستقل، کای اسکوئر، در سطح معنی داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بین دو گروه از نظر توزیع جنسی (8/0 P=)، وزن زمان تولد نوزاد (67/0 P=)، طول مدت بستری در بیمارستان (07/0 P=)، میانگین نمره آپگار (32/0 P=) و شیوع مرگ نوزادی (با وجود کمتر بودن در گروه مورد) (67/0 P=) اختلاف آماری معنی داری مشاهده نشد.
    نتیجه گیری
    از نظر میزان بروز پیامدهای نوزادی بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت اما میزان بروز پیامدها در گروه مورد کمتر از شاهد بود؛ در این زمینه انجام مطالعات کارآزمایی بالینی بیشتری لازم است تا نتایج استفاده از درمان همزمان آنتی بیوتیک، توکولیتیک و کورتیکواستروئید بر پیامدهای نوزادی آشکارتر گردد.
    کلیدواژگان: آنتی بیوتیک ها، هورمون های قشر آدرنال، مواد توکولیتیک، پارگی زودرس پرده های جنینی، عوارض زایمان، نوزادان
  • سمانه علی آبادی، نیکتا حاتمی زاده، روشنک وامقی، انوشیروان کاظم نژاد صفحه 25
    زمینه و هدف
    حدود 10% از جمعیت جهان دچار نوعی معلولیت هستند که قریب یک سوم آنها را کودکان تشکیل می دهند. پیروی والدین از برنامه توانبخشی فرزندان نقش مهمی در پیشرفت درمانی کودکان دارد. مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان پیروی والدین از برنامه های توانبخشی کودکان معلول مراجعه کننده به مراکز سرپایی توانبخشی شهر بیرجند انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه مقطعی و توصیفی، اطلاعات مورد نیاز از همه92 والدینی که کودکان معلول ایشان از مراکز توانبخشی سرپایی شهر بیرجند خدمات توانبخشی (کار درمانی، فیزیوتراپی و گفتار درمانی) دریافت می کردند، جمع آوری شد. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود و روایی محتوایی 72/0 و ضریب پایایی آزمون مجدد آن 94/0بود. با انجام مصاحبه بر اساس پرسشنامه وضعیت پیروی والدین از توصیه حضور مرتب در جلسات درمان، انجام تمرینات درمانی در منزل، تهیه وسایل توانبخشی و تهیه مواد آموزشی، سنجیده شد. داده ها با استفاده از نسخه 16 نرم افزار آماری SPSS تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    بالغ بر 8/47% (44 نفر از 92 نفر) از مراجعه کنندگان پیرو توصیه حضور مرتب در جلسات درمان (یعنی شرکت در90% و بیشتر جلسات) و70% (42 نفر از 60 نفر) پیرو انجام تمرینات درمانی با کودک در منزل (یعنی انجام 50% و بیشتر توصیه ها) بودند. در زمینه تهیه وسایل توانبخشی و تهیه مواد آموزشی (یعنی تهیه 90% و بیشتر از موارد توصیه شده) به ترتیب 77% (47 نفر از 61 نفر) و 7/72% (16 نفر از 22 نفر) پیرو توصیه ها محسوب می شدند.
    نتیجه گیری
    برای حصول موفقیت در درمان، تلاش در راه شناسایی موانع پیروی والدین کودکان معلول از برنامه های توانبخشی فرزندان و فراهم نمودن زمینه فائق آمدن بر آنها، اجتناب ناپذیر می باشد.
    کلیدواژگان: توانبخشی، از کارافتادگان، کودکان ناتوان، والدین
  • نرگس ناصح، مرضیه ترشیزی*، عاطفه بهجتی، میترا مودی صفحه 32
    زمینه و هدف

    یکی از روش های مطمئن و موقت پیشگیری از بارداری، IUD است. در برخی موارد بروز عوارض ناشی از IUD سبب خارج کردن پیش از موعد آن می شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوارض جانبی IUD در زنان مراجعه کننده به درمانگاه های زنان شهر بیرجند طی سال های 1381 تا 1386 انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی تمام پرونده های (تکمیل شده) تنظیم خانواده زنانی که به منظور گذاشتن IUD مراجعه کرده بودند، بررسی شد. پرسشنامه شامل مشخصات فردی و سوالات مربوط به عوارض جانبی و علل خروج IUD بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی، کای دو، تی و رگرسیون لجستیک در سطح معنی داری 05/0 α= تجزیه و تحلیل شدند.

    یافته ها

    میانگین سنی زنان مورد مطالعه 1/6 ± 4/31 سال و میانگین تعداد زایمان آنان 3/1 ± 5/2 بود. میانگین طول مدت استفاده از IUD 1/24 ± 3/47 ماه بود و نرخ شکست IUD 8/0% گزارش گردید. شایعترین عوارض ایجادشده به ترتیب شامل خونریزی و لکه بینی (2/24%)، عفونت (4/17%) و درد (8/9%) بود. علل خروج IUD، ایجاد عارضه و تمایل بیمار به تغییر روش پیشگیری از بارداری بود. بین میزان تحصیلات (02/0= P) و نوع IUD (006/0= P) با بروز عارضه رابطه معنی داری وجود داشت ولی رابطه بین شغل (09/0= P)، سن فرد (06/0= P) و تعداد زایمان ها (21/0= P) معنی دار نبود.

    نتیجه گیری

    عوارض ناشی از IUD یکی از دلایل عمده قطع این روش است. این عوارض قابل پیشگیری است و می توان با آموزش های صحیح و مراقبت بیشتر از میزان آن کاست؛ همچنین می بایست مجریان مربوطه آموزش کافی در این زمینه داشته باشند تا از خروج زود هنگام IUD جلوگیری شود.

    کلیدواژگان: وسایل پیشگیری از بارداری، آی یودی (IUD)، عوارض جانبی
  • طیبه پورغزنین، حکیمه سابقی، طیبه ریحانی صفحه 38
    زمینه و هدف
    درد یکی از شایعترین علامت ها در بیماری های مختلف است. ارزش مرفین در بهبودی بیمارانی که از درد شدید رنج می برند، بسیار قابل ملاحظه است. با این وجود ترس پرستاران از عوارض مرفین به عنوان مانعی برای استفاده از آن در تسکین درد بیماران تلقی می گردد. این پژوهش با هدف تعیین دیدگاه پرستاران در مورد استفاده از مرفین به منظور تسکین درد بیماران انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی، 85 نفر از پرستاران شاغل در بخش های داخلی و جراحی بیمارستان های امام رضا (ع)، قائم (عج) و 17 شهریور شهر مشهد، شرکت نمودند. نمونه گیری به روش مبتنی بر هدف انجام شد. ابزار گردآوری داده ها شامل فرم مشخصات فردی و پرسشنامه مک کافری به منظور سنجش دیدگاه پرستاران در مورد میزان مصرف مرفین، زمان مصرف و عوارض آن بود. اعتبار علمی ابزار با استفاده از روایی محتوایی و پایایی آن با استفاده از آزمون مجدد تایید شد که ضریب همبستگی پیرسون 72/0 بدست آمد.
    یافته ها
    میانگین سنی پرستاران 8 ± 32 سال بود. بیشتر افراد مونث (4/69%) و متاهل (2/68%) بودند. 47% از واحدهای مورد پژوهش معتقد بودند که افزایش مقدار مرفین باعث افزایش تسکین درد می شود؛ به عقیده 73% از آنان تجویز مخدرها به صورت PRN (در صورت نیاز)، نسبت به تجویز سر ساعت مشخص، موثرتر خواهد بود و فقط 9/5% معتقد بودند که کاهش تنفس در کمتر از 1% بیمارانی که مرفین دریافت می کنند، به وجود می آید؛ همچنین 53% از پرستاران عقیده داشتند کمتر از 1% از کل بیمارانی که مرفین دریافت می کنند، دچار اعتیاد می شوند.
    نتیجه گیری
    طبق یافته های این پژوهش بیشتر پرستاران در مورد نحوه استفاده و درصد عوارض مرفین اطلاعات مناسبی نداشتند؛ در این خصوص برگزاری کارگاه های آموزشی به منظور ارتقای اطلاعات پرستاران در مورد نحوه صحیح استفاده از مرفین به منظور تسکین درد بیماران پیشنهاد می شود.
    کلیدواژگان: مرفین، مسکن ها، مسکن های شبه تریاک، درد، ضد درد، پرستاران
  • معصومه اکبربگلو، لیلا ولی زاده صفحه 45
    زمینه و هدف
    تنش می تواند باعث کاهش کارایی فرد از طریق اختلالات حافظه، عصبانیت، اعتماد به نفس پایین، ناامیدی، انزوای فزاینده و همچنین مشکلات جسمی مانند تغییر در اشتها، اختلالات گوارشی و... شود. پرستاران بخش های روانی نیز با توجه به شرایط خاص محیط کاری از این مساله مستثنی نیستند. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تنیدگی شغلی و شیوه های سازگاری در این گروه انجام شد.
    روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی، تمامی پرستاران شاغل در بخش های روان (70 نفر) بیمارستان رازی به روش سرشماری، انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. به منظور انجام تحقیق از پرسشنامه ای شامل مشخصات فردی، عوامل تنش زا (فیزیکی و روانی- اجتماعی) و شیوه های سازگاری استفاده شد. داده ها با استفاده از نرم افزار (نسخه 16) SPSS و آمون آماری توصیفی (درصد و فراوانی) و استنباطی (آزمون ویلکاکسون) در سطح معنی داری 05/0 P< تجزیه و تحلیل شدند.
    یافته ها
    استفاده از آزمون ویلکاکسون، تفاوت آماری معنی داری را بین دو دسته عوامل تنش زای فیزیکی و روانی- اجتماعی نشان داد (002/0 P=) و عوامل تنش زای فیزیکی تنش بیشتری را ایجاد کرده بود.
    نتیجه گیری
    کاهش تنش علاوه بر این که به نفع کارمندان است بلکه در نهایت به نفع کارفرما و سازمان خواهد بود؛ بنابراین برنامه ریزی به منظور کاهش فرسودگی شغلی که در پاسخ به تنش مزمن ایجاد می شود و آموزش روش های سازگاری امری مهم به نظر می رسد.
    کلیدواژگان: فرسودگی شغلی، بیماری های شغلی، روان پرستاری، پرستاران
|
  • R. Esmaeili, A. Izadi, M. Esmaeili, K. Omidi Page 1
    Background And Aim
    Researches show that to teach thinking skills is a priority in educational programming of education centers. Critical thinking is one of the thinking education methods. The aim of this study is to determine the effect of Critical thinking on bedridden patients care process in nursing students.
    Materials And Methods
    This case-control study was done on 30 female nursing students in clinical training of Gastroenterology as the case group of critical thinking and further 30 control students as the traditional system. The mean of improvement in the 2 groups was compared by independent t test and the mean of the scores before and after education.
    Results
    The results showed that the mean age and the two previous semester scores were not significantly disparate in the case and control groups. The mean of study improvement scores had a significant increase after education in both groups (P0. 005)، though the increase was more considerable in the case group (P0. 05 versus P0. 4).
    Conclusion
    The results showed that educational status in the two groups developed but not so much in the case group versus the control. We propose a study on graduated nurses received a high level of critical thinking for a long time in future.
  • N. Ghomian, L. Hafizi, M. Saghayan Page 7
    Background And Aim
    Post cesarean endometritis and wound infection remain significant morbidities despite use of strategies to prevent these complications. Cesarean delivery is the most common major abdominal surgery. We investigated the effect of preoperative vaginal preparation with Povidone-Iodine on postcesarean endometritis and wound infections.
    Materials And Methods
    In this randomized clinical trial، 526 women undergoing cesarean delivery were selected randomly. Exclusion criteria were: Preterm pregnancy، (GA<37)، placenta previa، severe anemia (Hct<30)، Chorioaminoitis، Diabetes، Meconium Amniotic Fluid، Obesity (w>114b Kg)، Multifetal gestation،Prolonged induction (>10h)، Arrest descending in station #0، Prolonged premature rupture of membranes (>18h). Subjects received either standard abdominal scrub alone or abdominal scrub with an additional vaginal preparation with povidone-iodine solution. All subjects received prophylactic antibiotic at the time of umbilical cord. Each subject’s postoperative course was reviewed for development of endometritis (temperature #38. 4 accompanied by fundal tenderness occurring beyond the first postopereative day in the absence of evidence of other infection)، and wound infection.
    Results
    Postcesarean endometritis occurred in 3. 4% of subjects who received a preoperative vaginal preparation and 4. 6% of controls (P=0. 50). Wound infection occurred in 1. 5%of subjects who received preoperative vaginal preparation and 1. 9% of control. There was no measurable effect of a vaginal scrub on the development of postcesarean endometritis or wound infection.
    Conclusion
    Preoperative vaginal scrub with povdone-iodine before cesarean had no effect on the incidence of endomeritis or wound infection.
  • M. Kanani, F. Hasanzade, T. Reyhani Page 13
    Background And Aim
    Researches show that to teach thinking skills is a priority in educational programming of education centers. Critical thinking is one of the thinking education methods. The aim of this study is to determine the effect of Critical thinking on bedridden patients care process in nursing students.
    Materials And Methods
    This case-control study was done on 30 female nursing students in clinical training of Gastroenterology as the case group of critical thinking and further 30 control students as the traditional system. The mean of improvement in the 2 groups was compared by independent t test and the mean of the scores before and after education.
    Results
    The results showed that the mean age and the two previous semester scores were not significantly disparate in the case and control groups. The mean of study improvement scores had a significant increase after education in both groups (P0. 005)، though the increase was more considerable in the case group (P0. 05 versus P0. 4).
    Conclusion
    The results showed that educational status in the two groups developed but not so much in the case group versus the control. We propose a study on graduated nurses received a high level of critical thinking for a long time in future.
  • M. Zangooei, Gh.R. Sharifzadeh, A. Karimi, H. Gheytas Page 19
    Background And Aim
    Preterm Premature Rupture of Membranes (PPROM) is one of the most common obstetric complications and the most difficult problem in neonatal medicine، which makes mother and her fetus at risk. It is also the main cause of mortality and morbidity in infants. Despite its frequent occurrence، there are some controversies how to treat it. This study was performed to determine the effect of antibiotic versus corticosteroid، antibiotic and tocolytic consumption for patients with PPROM (in 28-32nd week of conception) on short term neonatal outcomes.
    Materials And Methods
    This study was a randomized controlled clinical trial in which a total number of 64 women with PPROM were divided into two groups of case and control. In the case group، mothers received corticosteroid، antibiotic and tocolytic and the Control group just received antibiotic. By using SPSS software data were analyzed in independent t tests and chi square in P 0. 05.
    Results
    There were not any significant difference in the mean upgar scores (P=0. 32)، sex distribution (P=0. 8)، birth weight of neonates (P=0. 67)، the mean length of hospitalization (P=0. 07)، and prevalence of infant death (despite being less in case group) (P=0. 67) in the two groups.
    Conclusion
    Results showed that the incidence of neonatal outcomes was not significant in the two groups but though they were less in control group. We suggest more clinical trial studies to clarify the results of corticosteroid antibiotic and tocolytic treatment on neonatal outcomes.
  • S. Aliabadi, N. Hatamizadeh, R. Vameghi, A. Kazemnejad Page 25
    Background And Aim
    About 10% of the world's population is affected by disabilities one third of which are children. Parental compliance with children's rehabilitation programs have important role in overall effectiveness of therapies. The purpose of this study was to determine the rate of parental compliance of disabled children who attended outpatient rehabilitation clinics in Birjand city.
    Materials And Methods
    In this cross-sectional descriptive study، data was collected from parents of 92 disabled children who were attending outpatient rehabilitation clinics (occupational therapy، speech therapy and physiotherapy) in Birjand city by interview and using a semi structured questionnaire. The test-retest reliability and validity of which were 0. 72 and 0. 94، respectively. Parental compliance with regular attending to therapy sessions، doing exercises at home، providing rehabilitation equipments and providing educational materials were assessed. SPSS V. 16 software was used for analysis of data.
    Results
    About 48. 8% (44 of 92 parents) were complied with regular attending to sessions (i. e. they took part in 90% or more of therapy sessions) and 70% (42 of 60 parents) were complied with performing exercises for children at home، (i. e. they had performed 50% or more of exercises). About 77% (47 of 61 parents) were complied with providing rehabilitation equipments and finally 72. 7% (16 of 22 parents) were complied with providing educational materials facilitating rehabilitation (i. e. they had provided 90% or more of recommended items).
    Conclusions
    It seems imperative to make every effort to find barriers of parental compliance with disabled children's rehabilitation programs and help parents to overcome those barriers.
  • N. Naseh, M. Torshizi, A. Behjati, M. Moodi Page 32
    Background And Aim

    IUD is a reliable and impermanent method of contraception. Sometimes the complications lead to its removal. The aim of this study was to determine the incidence rate of IUD failure and its side effects during four years (2002-2007) among women referring to gynecological clinics in Birjand.

    Materials And Methods

    In this descriptive- analytic study، all 500 IUD users that referred to Health centers were assessed. The questionnaire consisted of demographic characteristics and questions regarding side effects of IUD and the reasons for removal. The collected information was prepared as tables of figures after statistic analyzing by chi-square tests and regression logistic model (=0. 05).

    Results

    According to the findings، the mean age of the subjects was 31. 4±6. 1 year، the mean duration of use was 47. 3±24. 1 months، mean number of deliveries was 2. 5±1. 3 and the failure rate was 0. 8%. The most common side effects were frequent bleeding and spotting (24. 2%)، infection (17. 4%)، pain (9. 8%)، the reasons for removal were frequent side effects due to IUD use and desire of person. There was a meaningful relation between incidence chance and education (P=0. 006) and type of IUD (P=0. 02)، but there was not a significant relation between occupation (P=0. 21)، age of person (P=0. 06) and the number of deliveries (P=0. 09) with having side effects.

    Conclusion

    The most common reason for IUD removal was side effects. These complications are preventable and education seems necessary to reduce them. The technicians should also receive sufficient training for insertion of IUDs، and thereby prevent early expulsions.

  • T. Pourghaznein, H. Sabeghi, T. Reihani Page 38
    Background And Aim
    Pain is one of the most common symptoms in various diseases. Morphine is usually used as a pain killer، which is very valuable in relieving the pain of patients who suffer from severe pain. However nurses fear of the side effects of morphine، act as an obstacle to its usage in relieving pain. So this study was performed to detect the nurses’ opinions toward the use of morphine for patient’s pain relief.
    Materials And Methods
    A descriptive design was used and 85 nurses who were employed in medical and surgical wards of Imam Reza، Ghaem and 17 Shahrivar hospitals in Mashhad، participated in this study. Data was collected by demographic information form، and McCoffery questionnaire that measures nurses opinions toward the amount time and side effects of morphine consumption.
    Results
    %47of participants believed that the more amount of morphine is، the more pain relief would exist. %73 of nurses believed that prescribing opioids as PRN is more effective than their prescription in a specific hours. Only %5. 9 0f nurses reports that bradypnea may occur in less than one percent of patients who get morphine.
    Conclusion
    We suggest that it is necessary to setup workshops up-to-date nurses information about the properly use of morphine in relieving patients’ pain.
  • M. Akbarbegloo, L. Valizadeh Page 45
    Background And Aim
    Nowadays it’s determined that stress can cause efficiency decreasing through memory disorders، angry، low self esteem، hopelessness، increasing seclusion، and also physical problems such as changing in appetite، gastrointestinal disorders and nurses who work in psychological wards arent except in addition to special environmental conditions. Therefore this study has done to assess occupational stress and coping strategies in these groups.
    Materials And Methods
    A descriptive design and census sampling was used. The study population consisted of nurse who work in psychological wards with six months Work tenure in Razi hospital (n= 70). Data collecting tool has three sections، 1- Demographic information 2- stressor’s factors (physical and psycho-social) 3- coping methods، that completed by nurses. Validity and reliability determined by content validity and "-Cronbach.
    Results
    Wilcoxon test، showed significant difference between two group (P=0. 002) and physical stressors had created more stress.
    Conclusion
    Although Stress decreasing benefits for staffs، also، it is benefit for employer and organization finally. Therefore، it’s necessary planning for decreasing of psycho-social stress complication such as depression and anxiety. And it’s always need to plan for necessary changes in job environment، education procedures and decreasing job stress.