فهرست مطالب

نشریه تحقیقات دامپزشکی و فرآورده های بیولوژیک
سال بیست و سوم شماره 4 (پیاپی 89، زمستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1390/10/13
  • تعداد عناوین: 8
|
  • محمدرضا افخم نیا، محمد نوری، غلامرضا کریمی، منصور بنانی، محمد قدیری ابیانه صفحه 1
    در این بررسی از یک صد قطعه جوجه گوشتی و تخم گذار با سنین مختلف (14 تا 16 روزه) که به بیماری تنفسی و یا گامبور و همراه با علائم اسهال مبتلا و تلف شده بودند در کلینیک طیور در تبریز نمونه برداری انجام شد. نمونه های فوق از ترشحات نای، شش ها و محتویات روده و مخاط سکوم و کلواک تهیه و از نظر وجود اووسیست کریپتوسپوریدیوم بررسی شدند. سپس رنگ آمیزی لام ها به روش زیل نیلسون اصلاح شده هنریکس انجام گردید. طی این مطالعه آلودگی دستگاه گوارش (کلواک) 5 درصد و در دستگاه تنفسی طیور مورد آزمایش آلودگی به کریپتوسپوریدیوم مشاهده نشد.
    کلیدواژگان: کریپتوسپوریدیوم، اووسیست، طیور، تبریز
  • محمدرضا قمی، حمید فغانی لنگرودی، محمود رضا اویسی پور صفحه 6

    تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر کود شیمیایی و مخلوط کود شیمیایی و آلی بر میزان آلودگی به انگل لرنه آدر کپور ماهیان پرورشی در دو تیمار و سه تکرار (در هر تیمار) در سال 1384 در 6استخر یک هکتاری در یک مزرعه پرورش کپورماهیان انجام گرفت. در تیمار اول تنها از کود شیمیایی و در تیمار دوم از مخلوط کود شیمیایی و آلی استفاده گردید و بقیه عوامل پرورشی و مدیریتی از جمله تعداد و وزن اولیه ماهیان در دو تیمار، میزان آب ورودی و غیره با هم برابر بودند. در پایان آزمایش اختلاف معنی داری از لحاظ وزن نهایی ماهیان بین دو تیمار وجود نداشت (05/0<P). علی رغم این موضوع، ماهیان کپور علفخوار تیمار اول میزان وزن کمتری (در حدود 34 درصد) را نسبت به ماهیان کپور علفخوار تیمار دوم از خود نشان دادند (05/0<P). بررسی میزان آلودگی به انگل لرنه آنشان داد که حساس ترین ماهی به این انگل، ماهی کپور علفخوار می باشد که از لحاظ آلودگی و تعداد انگل در هر ماهی، اختلاف معنی دار را نسبت به سه گونه دیگر از خود نشان داد (05/0<P)، در صورتی که بین سایر ماهیان از لحاظ آلودگی اختلاف معنی دار دیده نشد (05/0>P). مقایسه ماهیان کپور علفخوار آلوده به انگل و تعداد انگل در هر ماهی بین دو تیمار، مشخص نمود که تعداد ماهیان کپور علفخوار آلوده و تعداد انگل در هر ماهی در تیمار اول که فقط از کود شیمیایی استفاده شده بود، به شکل معنی داری بیشتر از تیمار دوم بود (05/0>P). این پدیده را می توان در تیمار اول در سرعت عملکرد بالای کودهای شیمیایی در شکوفایی جلبک ها که منبع غذایی کوپه پود ها هستند و در نتیجه رشد سریع تر مراحل کوپه پودی انگل لرنه آ(و مراحل سیکلوپسی و انگلی لرنه آ) و نیز به هم خوردن تعادل بیولوژیکی جمعیت زئوپلانکتون ها و غالب شدن زئوپلانکتون های شکارچی (سیکلوپس های درنده) که از مراحل کوپه پودی انگل لرنه آتغذیه می کنند در تیمار دوم دانست. به طور کلی می توان نتیجه گرفت که با مدیریت کوددهی می توان جمعیت انگل لرنه آ را تا حد قابل توجهی کنترل نمود.

    کلیدواژگان: کپور ماهیان، کود شیمیایی، کود آلی، انگل لرنه آ
  • محبوبه پیک موسوی، محمود بهمنی، احمد سواری، محمود محسنی، نیلوفر حقی صفحه 12
    تحقیق حاضر در موسسه تحقیقاتی بین المللی ماهیان خاویاری دکتر دادمان انجام گرفت. جیره پایه حاوی 40 درصد پروتئین خام (اساسا پودر ماهی) بود. برای انجام این آزمایش 5 تیمار حاوی جیره شاهد و 4 جیره آزمایشی با سطوح متیونین (5/0 درصد،1 درصد، 5/1درصد،2درصد متیونین درkg جیره) در نظر گرفته شد جیره ها به طور تصادفی و با 3 بار تکرار به 195 عدد بچه فیل ماهی (وزن اولیه 86/2 ± 93/31) در 15 تانک فایبر گلاس اختصاص یافت. ماهی ها به میزان 4 درصد وزن بدن 3 بار در روز به مدت 8 هفته تغذیه شدند. در پایان دوره تغذیه ای پس از بررسی های آماری و گرفتن آنالیز واریانس یک طرفه (ANOVA)شاخص های کمی رشد: ضریب تبدیل غذایی(FCR)، ضریب رشد ویژه (SGR)، بازده پروتئین (PER)، درصد افزایش وزن بدن (BWI) و شاخص کبدی (HSI) هیچ گونه اختلاف معنی داری در بین تیمارهای مختلف متیونین مشاهده نشد(05/0P) و تیمار 4 (متیونین 5/1 درصد) بهترین نتایج را به دست آورد و مقادیر آن به این شرح است: (%0/7 9±/ 66 =moisture، %2/0 ±4/8 = Ash، %3/0±3/ 13 = Fat، %32/0 ±9/55 =Pr) نتایج حاصل بر اهمیت نقش اسید های آمینه ضروری بر روند شاخص های کیفی رشد در بچه فیل ماهیان پرورشی تاکید دارد.
    کلیدواژگان: فیل ماهی، اسید آمینه متیونین، ترکیبات بدن و شاخص های کمی رشد
  • علی قلی رامین، سیدمهدی رضوی روحانی، شهرام نوزاد، حمید فرامرزپور، سینا رامین صفحه 20
    مقایسه غلظت ماهانه و فصلی اوره و پروتیئن شیر در گاوهای هلشتاین و ارتباط بین آنها در 614 نمونه شیر از 61 گاوداری صنعتی ارومیه مطالعه و بررسی گردید. نمونه ها به صورت ماهانه در مدت یک سال جمع آوری گردید. اوره و پروتئین شیر پس از ته نشین کردن کازئین با استفاده از کیت تجاری اوره و پروتئین تعیین گردیدند. میانگین کلی اوره و پروتئین شیر در گاوهای هلشتاین به ترتیب 77/ 14 میلی گرم در دسی لیتر و 15/3درصد بود. کمترین غلظت اوره و پروتئین شیر به ترتیب در اردیبهشت (13/7 میلی گرم در دسی لیتر) و اسفند (1/3درصد) و بیشترین آن به ترتیب در شهریور (3/26 میلی گرم در دسی لیتر) و آذر (22/3 درصد) مشاهده شد. دامنه ی تغییرات ماهانه اوره و پروتئین شیر به ترتیب بین 01/0 تا 8/49 میلی گرم در دسی لیتر و 18/2 تا 94/3درصد متغیر بود. کمترین غلظت فصلی اوره و پروتئین شیر در زمستان (9/10 میلی گرم در دسی لیتر و 11/3درصد) و بیشترین آن به ترتیب در تابستان (2/20 میلی گرم در دسی لیتر) و پائیز (19/3درصد) بود. دامنه ی تغییرات فصلی اوره و پروتئین شیر به ترتیب بین 01/0 تا 8/49 میلی گرم در دسی لیتر و 18/2 تا 94/3 متغیر بوده است. مقادیر ماهانه و فصلی اوره و پروتئین شیر در گاوداری های صنعتی کاملا از هم متفاوت بودند (01/0>P). 95درصد حداقل اوره شیر در ماه فروردین (69/2 میلی گرم در دسی لیتر) و حداکثر آن در شهریور (6/29 میلی گرم در دسی لیتر) بوده و برای پروتئین 95 درصد حداقل در ماه شهریور (06/3 درصد) و حداکثر آن در ماه آذر (28/3درصد) ثبت گردیده است. نتایج آنالیز ضریب همبستگی پیرسون نبود رابطه ماهانه و فصلی بین اوره و پروتئین شیر به جز بهمن (r=-0/35، P<0/01) را نشان داد. می توان گفت که اوره در شیر گاو دارای تغییرات ماهانه و فصلی است و رابطه آماری معنی داری بین تغییرات ماهانه و فصلی اوره و پروتئین شیر وجود ندارد.
    کلیدواژگان: گاو، هلشتاین، اوره، پروتئین شیر، غلظت ماهانه و فصلی
  • محمد یخچالی، احمد مرشدی، فرین ملکی فرد صفحه 28
    بیماری سارکوسیستیوزیس در اکثر نقاط جهان گزارش شده است و در ایران نیز در دام های نشخوارکننده شیوع دارد. بنابراین در مطالعه حاضر الگوی ایمنوالکتروفورزی سارکوسیستیس سرم گوسفند و مقایسه نتایج با یافته های کشتارگاهی برای تعیین حساسیت و ویژگی آزمون کانترایمنوالکتروفورزیس به عنوان یک آزمون غربالگری انجام شد. برای تهیه سرم100 نمونه خون گوسفندان قبل از کشتار تهیه و سرم جدا گردید. پادگن محلول از کیست های بافتی از مری، دیافراگم، عضله رانی و بین دنده ای آلوده به کیست سارکوسیستیس تهیه شدند. آزمون کانترایمنوالکتروفورزیس نیز با سرم های شاهد منفی و مثبت انجام شد. در کانترایمنوالکتروفورزیس از100 نمونه سرم گوسفندی، 27درصد سرم ها مثبت بودند. حساسیت آزمون کانترایمنو الکتروفورزیس در حدود 100 درصد و ویژگی آن 83درصد بود. بنابراین آزمون کانترایمنوالکتروفورزیس برای شناسایی و جدا کردن حیوانات آلوده به سارکوسیستیس از حیوانات سالم گله آزمون قابل پیشنهاد است.
    کلیدواژگان: گوسفند، سارکوسیستیس، کانترایمونوالکتروفورزیس
  • اکبر الصاق صفحه 33
    در این تحقیق غلظت عناصر سنگین و سمی کادمیوم، سرب، ارسنیک و جیوه که از عناصر اجباری سازمان بهداشت جهانی و سازمان کشاورزی و غذایی سازمان ملل برای سنجش در ماهیان خوراکی است، در عضلات خوراکی 24 نمونه از دو گونه ماهی اقتصادی و پر مصرف در شمال کشور شامل: ماهی سفید(Rutilus frisii kutum) و کپور معمولی (Cyprinus carpio) در حوضه ی جنوب مرکزی دریای خزر پس از نمونه برداری و آماده سازی، با روش طیف سنجی جذب اتمی با شعله برای کادمیوم، سرب و ارسنیک و روش طیف سنجی جذب اتمی مجهز به سیستم تولید بخار سرد برای جیوه مورد سنجش قرار گرفت. میانگین ± خطای استاندارد غلظت عناصر سنگین و سمی کادمیوم، سرب و ارسنیک در عضلات ماهی سفید به ترتیب 30/0±21/1، 31/1±57/2 و 08/0±15/0 میکرو گرم بر گرم وزن خشک نمونه و برای عنصر سنگین و سمی جیوه 20/13± 59/344 نانو گرم بر گرم وزن خشک نمونه بدست آمد. هم چنین میانگین ± خطای استاندارد غلظت عناصر سنگین و سمی کادمیوم، سرب و ارسنیک در عضلات ماهی کپور معمولی نیز به ترتیب 40/0±35/1، 20/0±49/2 و 03/0±30/0 میکرو گرم بر گرم وزن خشک نمونه و برای عنصر سنگین و سمی جیوه 09/16± 83/302 نانو گرم بر گرم وزن خشک نمونه اندازه گیری شد. مقادیر بدست آمده با حد مجاز و سطح استاندارد این عناصر، ارائه شده از سوی سازمان بهداشت جهانی و سازمان کشاورزی و غذایی سازمان ملل برای ماهیان مقایسه شد. نتایج نشان داد که غلظت عناصر سنگین و سمی کادمیوم و سرب در عضلات ماهیان فوق در مناطق مورد مطالعه یعنی بابلسر، فریدون کنار، محمود آباد، رستم رود نور، پارک جنگلی سی سنگان و نوشهر، در سطح اطمینان آماری 95 درصد اختلاف معنی داری با مقدار مجاز و سطح استاندارد خود دارند (05/0 >P). نتایج بدست آمده نشانگر آلوده بودن آب این مناطق از لحاظ عناصر سنگین فوق می باشد.
    کلیدواژگان: دریای خزر، ماهی سفید، کپور معمولی، عناصر سنگین
  • برهان منصوری، محمد ابراهیم پور، هادی بابایی صفحه 45
    هدف از این سنجش میزان فلزات سنگین (نیکل، کبالت، کادمیوم، کروم و روی) در بافت های مختلف سیاه ماهی (Capoeta fusca) بود. به همین منظور در تیر ماه 1389، از قنات های بخش مرکزی بیرجند تعداد 24 عدد سیاه ماهی صید شد. نتایج نشان داد که بین طول کل و وزن ماهی با غلظت فلزات سنگین در بافت های مختلف مورد مطالعه همبستگی معنی دار آماری وجود نداشت (05/0< p). البته تفاوت معنی داری بین غلظت فلزات سنگین (به استثناء نیکل) در بافت های مورد مطالعه وجود داشت (05/0> p). میزان فلزات سنگین در بافت ماهیچه سیاه ماهی از حد مجاز استاندار WHO و FAO کمتر بوده است. از طرفی فلز روی بیشترین و کادمیوم کمترین میزان تجمع در بافت های مختلف سیاه ماهی را داشته است. همچنین نتایج نشان داد که بیشترین میزان تجمع فلزات در بافت کبد و سپس در آبشش بوده است، در حالی که کمترین میزان تجمع در بافت پوست صورت گرفته است. با توجه به بررسی های انجام شده مشخص گردید که میزان فلزات سنگین در بافت های مختلف سیاه ماهی در منطقه اشکفتو نسبت به مناطق مهدی آباد، حاجی آباد و نوکند مود کمتر بوده است.
    کلیدواژگان: سیاه ماهی (Capoeta fusca)، قنات، بافت، فلزات سنگین، بیرجند
  • عباس ایمانی باران، محمد یخچالی، رضا ملک زاده صفحه 53
    گونه های مختلفی از حلزون های آب شیرین پولموناتا در خانواده لیمنه ایده به عنوان میزبان واسط مراحل نوزادی ترماتودهای دی ژنه آاز جمله در فاسیولوزیس انسان و دام مطرح می باشند. بنابراین مطالعه حاضر به منظور تعیین تنوع گونه ای حلزون های لیمنه ایده و الگوی پراکنش جغرافیایی آنها در استان آذربایجان غربی و نیز نقش عوامل فیزیک و شیمیایی بر آن ها انجام شد. در این تحقیق از سه منطقه شمال، مرکز و جنوب استان آذربایجان غربی در دو ناحیه دشت (35 ایستگاه) و کوهستان (10 ایستگاه) در فصول بهار و پاییز نمونه برداری به روش ساده به عمل آمد. در مجموع 3741 عدد حلزون زنده راست گردش جنس لیمنه آجمع آوری و شناسایی شدند. تنوع گونه ای حلزون ها L.gedrosiana (02/71 درصد، گونه غالب)، L.stagnalis (89/14درصد)، L.trancatula (97/7 درصد)، L.auricularia (64/5 درصد) و L.palostris (48/0 درصد) بود. توزیع جغرافیایی حلزون های لیمنه ایده، در ناحیه دشت در 22 منطقه و در کوهستان در 6 منطقه ثبت گردید. بر اساس یافته ها در زیست گاه حلزون های لیمنه ایده، دامنه دمایی حضور حلزون های لیمنه ایده در استان آذربایجان غربی در دمای 15 درجه سانتی گراد تا دمای 34 درجه سانتی گراد در دو ناحیه کوهستان و دشت بود، تنوع گونه ای لیمنه آاوریکولاریا، لیمنه آترونکاتولا و لیمنه آپالوستریس از pH اسیدی تا مختصر قلیایی بود. در حالی که حضور دو گونه L.gedrosiana و L.stagnalis در pH قلیایی ثبت گردید. دامنه تغییرات هدایت الکتریکی μS 3680-312 و درجه شوری g/L 885/1-146/0 برای حلزون های لیمنه ایده از مناطق مختلف استان آذربایجان غربی ثبت گردید. نتایج این مطالعه نشان داد که با توجه به تنوع گونه ای حلزون های لیمنه ایده در منطقه و نقش آنها در تداوم چرخه زندگی گونه های فاسیولا، مطالعات تکمیلی برای تعیین شیوع آلودگی آنها در حلزون های لیمنه ایده و نقش هر یک از آنها در انتقال آلودگی مورد نیاز است.
    کلیدواژگان: حلزون، لیمنه ایده، فاسیولا، آذربایجان غربی
|
  • M. R. Afkhamnia, M. Nouri, Gh. R. Karimi, M. Banan, M. Ghadiri Abyaneh Page 1
    Materials for this study were consisted of 100 carcasses of broiler chickens aged 14 to 60 which had died from respiratory problems and/or Gumboro disease with diarrhea. These carcasses were submitted from local poultry farms to the department of poultry diseases of the veterinary college of Islamic Azad University، Tabriz Branch for post mortem examination. Intestinal faecal from colac and cecum، trachea and lung samples from the carcasses were examined for the presence of cryptosporidium oocysts after staining using by modified Ziehl – Neelson technique. In this study Cryptosporidium oocysts were found in 5 percent of intestinal samples and in none of the respiratory samples.
  • Mohammad Reza Ghomi, Hamid Faghani Langroudi, . Mahmoudreza Ovissipour Page 6

    The aim of this study was to investigate the effect of chemical fertilizer and composite of organic and chemical fertilizer on lernaeasis in cultured cyprinids was performed in two treatments and three replications in each، in 6 one-hectare ponds. In first treatment only chemical fertilizer and in the second treatment the composite of organic and chemical fertilizer were used. The other rearing and management factors such as initial fish stocking، fingerlings’ weight، volume of inlet water and etc. were equal in both treatments. At the end of the experiment، there was not a significant difference (P>0. 05) between treatments in final weight of all species. In spite of this fact، the grass carp in the first treatment showed less weight (34%) than second treatment (P>0. 05). Study of lernaeasis، revealed that the most sensitive fish to this parasite was grass carp that had a significant difference (P<0. 05) among to other fishes in number of infected fishes and the lernaea in each، However، there was not a significant difference among the other fishes (P>0. 05). Mean comparison for infected grass carp and the number of parasite in each in first treatment was significantly higher than second treatment (P<0. 05). This phenomenon in first treatment could be explained in a rapid chemical fertilizer performance for algae bloom as food source for copepods، and also change of zooplankton’s biological balance and overwhelming of zooplanktons (predator cyclops) that predate the copepodid stage of lernaea in second treatment. Therefore، by fertilizing management، lernaea density noticeably could be controlled.

  • M. Peik Mousavi, Bahmanim., Savari A., Mohseni. M., Haghi, N Page 12
    This experiment was conducted in international researchery institute of Sturgeon fishes Shahid Dadman. The basal diet contained Fish meal as protein source (CP=40%). Five diets were supplemented with 5 graded levels of methionine، (0، 0. 5،1، 1. 5، 2% Met per kg diet). Each diet was randomly assigned to triplicate groups of 195 juvenile Huso huso (initial weight 31. 9± 2. 8) in fiftin 500-L circular fibere glass tanks. Fish were fed 4%of their body weight 3 times daily for 8 weeks. After 8 weeks، the analyzsis of growth indises and body composition by one-way analysis of variance (ANOVA) showed that: Weight gain، Body weight incerease (BWI) Specific growth rate)SGR (، feed coversion efficiency (FCE)، Protein efficiency ratio (PER)، Feed efficiency (FE)، Hepatosomatic index (HSI) had no significant differences in different levels of methionine (P>0. 05). But body composition had significant differences in different levels of methionine ((P<0. 05))، especially in treat 4 (methionine 1. 5%) (Pr =%55. 9±. 32، Fat = %13. 3±. 3، Ash =% 8. 4±0. 2، moisture =% 66. 9±0. 7)، this result determined the role of essential amino acids on qualitative indices of growth performance in juveniles cultural Huso huso.
  • Ramin Ag, Razavi-Roohani Sm, Nozad Sh, Faramarzpour H., Ramin S Page 20
    Monthly and seasonal concentrations of milk protein and urea and their relationships were investigated in 614 milk samples from 61 industrial Holstein dairy herds in Urmia، Iran. Milk samples were prepared monthly interval up to 12 months. The amount of 10 ml milk was prepared from each dairy herd when they were delivering to the milk factory. Milk protein and urea concentration was evaluated by titration and spectrophotometer methods، respectively using commercial kits after separation of the milk casein. Results were analyzed by ANOVA and correlation tests. The overall mean for milk urea and protein was 14. 77 mg/dl and 3. 15%، respectively. The lowest concentrations of milk urea and protein was found in May (7. 13 mg/dl) and April (3. 1%) and the highest in September (26. 3 mg/dl) and March (3. 22%)، respectively. The range for milk urea concentration was from 0. 01 to 49. 8 mg/dl and for protein between 2. 18 to 3. 94%، respectively. The lowest concentrations of milk urea and protein were observed in winter (10. 9 mg/dl، 3. 11%) and the highest was in summer (20. 9 mg/dl) and autumn (3. 19%)، respectively. ANOVA showed significant monthly and seasonal differences for milk urea and protein concentrations (P<0. 01). The lowest 95% confidence interval for milk urea was found in April (2. 69 mg/dl) and the highest in September (29. 6 mg/dl). For the milk protein the lowest 95% confidence interval was observed in September (3. 06%) and the highest in December (3. 2%). The results of the monthly and seasonal correlations between milk urea and protein concentrations showed no differences except for February (r=-0. 35، P<0. 05). It is concluded that there is a concentration of urea exists in cow’s milk in that it is different between months and seasons. The lack of correlations between parameters in cow’s milk indicates that they are independent parameters and not correlated to each other.
  • Yakhchalim., Morshedi, A. Úmalekifard, F Page 28
    Sarcocystosis has been reported from most parts of the world، including ruminant animals in Iran. Based on this، immunoelectrophoresis profile of Sarcocystis and comparison between serum and necropsy findings to determine sensitivity and specifity of counterimmunoelectrophoresis (CIE) was undertaken. For this purpose، serum was collected from a total number of 100 sheep. Soluble antigen provided using infected tissues، as well. CIE analysis was conducted using negative and positive controls. Results indicated that seropositive sheep sample was 27%. Data analysis showed that specifity and sensitivity of this test were 100% and 83%، respectively. It is concluded that CIE is a reliable test to screen infected animals by Sarcocystis spp.
  • Akbar, Elsagh Page 33
    In this study, levels of Cadmium, Lead, Arsenic and Mercury heavy metals, which are required by the WHO and The UNFAO to be determined in sea food, were evaluated using flame atomic absorption spectroscopy technique, in tissues of two commonly consumed fish in Iran namely Rutilus frisii kutum and Cyprinus carpio collected from the south coastline of the Caspian Sea. The average concentration of Cd, Pb, As and Hg, were detected as (μg g-1) dry weight of Rutilus frisii kutum’s tissues: 1.21 0.30, 2.57 1.31, 0.15 0.08 and 0.34 0.01 respectively. These values for Cyprinus carpio were detected as: 1.35 0.40, 2.49 0.20, 0.30 0.03 and 0.30 0.01 (Mean Standard Error). These values were compared with the WHO and the UNFAO safety standards regarding the amount of the above mentioned heavy metals in fish tissues. Based on the results of this study, the concentration of Cadmium and Lead in the studied fish tissues proved to be much higher than international standards with a reliability of P<0.05. The results show that the pollution in the water of this region are because of these heavy elements.
  • Borhan Mansouri, Mohammad Ebrahimpour, Hadi Babaei Page 45
    The aim of this study was measuring the amount of heavy metals (nickel، cobalt، cadmium، chromium and zinc) in different tissues of Black Fish (Capoeta fusca). For this reason، in July 2010، 24 black fish was caught at the central part Qanats of Birjand. The results showed that between the whole length and the weight of fish and concentration of heavy metals in different observed tissues there were no significant correlation (p>0. 05). However، there were significant differences between the concentration of metals (except nickel) in the observed tissues (p<0. 05). The amount of heavy metals in muscle tissues of C. fusca was lower than standards of WHO and FAO. In the other hands، Zn has had the highest accumulation and Cd has had the lowest accumulation in various tissues of C. fusca. The results، also، showed the most amount of accumulation of metals have been in liver and then gill tissues، while the lowest accumulation has been in the skin tissues. According to the investigations the results indicated that the amount of heavy metals in different tissues of black fish (C. fusca) in the Eshkafto region was lower than other regions like Mehdi Abad، Haji Abad and Noukand-e Moud.
  • Imani-Barana., Yakhchalim., Malekzadeh Viayeh, R Page 53
    Many species of the freshwater pulmonate snail family Lymnaeidae act as intermediate hosts in the transmission of digenean trematode larvae، including those of the causative agent of fasciolosis. Based on this، current investigation was aimed to determine diversity and geographical distribution of Lymnaeidae snails and role of biochemical indices in habitat of them in West Azerbaijan province، Iran. Simple sampling method was undertaken in north، center and south parts of the province in plain (35 sites) and mountainous (10 sites) regions of spring and Fall. A total number of 3741 dextral Lymnaea spp. were collected and identified. The highest percentage belonged to the L. gedrosiana (71. 02%)، followed by L. stagnalis (14. 89%)، L. truncatula (7. 97%)، L. auricularia (5. 64%) and L. palostris (0. 48%). Geographical distribution of Lymnaeidae snails were recorded in 22 sites of plain and 6 sites of mountainous regions. Biochemical findings indicated that Lymnaeidae snails survived between 15-34 °C in both regions. From acidic to relatively alkalis pH، existence of L. auricularia، L. truncatula and L. palustris were recorded. While L. gedrosiana and L. stagnalis were found in alkalis conditions. Electronic conductivity and salinity of different habitats for Lymnaeidae snails were measured as 312-368 µS and 0. 146-1. 885 g/L، respectively. It is concluded that further studies are necessary to determine frequency of Lymnaeidae snails’ infection due to Fasciola spp. and role of them as intermediate hosts of digenean trematodes in North West of Iran.