فهرست مطالب

Journal of Medicinal Herbs
Volume:1 Issue: 1, 2010

  • تاریخ انتشار: 1389/02/14
  • تعداد عناوین: 8
|
  • ایمانه دهقانی، اکبر مستاجران صفحه 1
    مقدمه و هدف
    گیاه زنجبیل با نام علمیZingiber officinale Roscoe. متعلق به خانواده زنجبیل(Zingiberaceae) می باشد که علاوه بر ارزش غذایی در صنایع داروسازی نیز کاربرد وسیعی دارد. به دلیل قرارگیری کشور ایران در مناطق شور، شوری یکی از مشکلات اساسی در کشت گونه های گیاهی بومی و نیز غیربومی نظیر زنجبیل می باشد و از آن جا که تنش شوری سبب فعال شدن سیستم آنتی اکسیدانی و دفاعی در گیاهان می باشد. لذا در پژوهش حاضر اثر سطوح مختلف تنش شوری بر روی خاصیت آنتی اکسیدانتی گیاه زنجبیل مورد بررسی قرار گرفت.
    روش تحقیق: این تحقیق در یک طرح بلوک های تصادفی در سه تکرار انجام شد که تیمار شوری در 4 سطح با استفاده از کلرور سدیم در محلول غذایی هوگلند در سطوح شوری 2 (شاهد)، 4، 6 و 8 دسی زیمنس بر متر در یک دوره 14 روزه برروی گیاهان یک ماهه اعمال گردید.
    نتایج و بحث: نتایج این مطالعه نشان داد که گیاه زنجبیل دارای تحمل متوسط نسبت به نمک NaCl بوده و افزایش شوری سبب کاهش غلظت کلروفیل a، b، نسبت کلروفیل a/b و کلروفیل کل شده و در نتیجه کاهش رشد و تجمع ماده خشک را به دنبال داشت. علی رغم اثر مضر شوری بر رشد رویشی زنجبیل شوری 4 dsm-1 سبب افزایش فعالیت آنزیمهای آنتی اکسیدانی نظیر کاتالاز و دفاعی نظیر (Phenylalanine) Ammonia Lyase PAL و TAL (Tyrosine Ammonia Lyase) نسبت به شاهد گردید ولی شوری های 6 و 8 dsm-1 سبب کاهش فعالیت این آنزیم ها شد.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد که با کشت گیاه در شوری های 2 و 4 dsm-1 بتوان از خواص آنتی اکسیدانی و دفاعی آن در صنایع غذایی، داروسازی و عطر سازی بیشتر بهره جست. احتمالا کشت این گیاه جهت بهره برداری از ریزوم در شرایط کنترل شده گل خانه ای و فراهم نمودن شرایط فیزیولوژیکی مناسب نیز امکان پذیر می باشد.
  • غلامرضا رضا بخشی خانیکی، فاطمه سفید کن، زینب دهقان صفحه 11
    مقدمه و هدف
    گیاهان خانواده نعناعیان از قرن ها پیش در اکثر کشورها به عنوان چاشنی یا ادویه غذاها و هم چنین به عنوان دارو برای هضم غذا و مقابله با بیماری های ویروسی استفاده می شده اند. این تیره در ایران 46 جنس و 410 گونه و زیر گونه دارد. یکی از گونه های ارزشمند و دارویی این خانواده کاکوتی کوهی Ziziphora clinopodioides Lam. است. این گونه دارای اسانسی حاوی پولگون است که از آن به عنوان آرام بخش، مقوی معده، درمان سرماخوردگی، افسردگی، اسهال، سرفه، میگرن، تب و به عنوان ضد عفونی کننده استفاده می شود. به منظور بررسی تاثیر شرایط رویشگاهی بر کمیت و کیفیت اسانس Ziziphora clinopodioides Lam. این تحقیق برای اولین بار در کشور، انجام شد.
    روش تحقیق: سرشاخه گلدار گیاه، از 4 منطقه رویشی آن در دو استان غربی کشور (همدان و کردستان) در مرحله گلدهی کامل جمع آوری شد. مهمترین شرایط رویشگاهی مناطق (از قبیل ارتفاع، جهت و درصد شیب، طول و عرض جغرافیایی و هم چنین خصوصیات خاک و گونه های همراه) ثبت گردید. از نمونه های جمع آوری شده از هر منطقه، در سه تکرار اسانس گیری به عمل آمد. اسانس ها توسط دستگاه های GC و GC/MSتجزیه شیمیایی شدند. میانگین بازده اسانس ها توسط آزمون مقایسه ای دانکن مقایسه شدند.
    نتایج و بحث: نتایج نشان داد که شرایط رویشگاهی باعث اختلاف معنی دار در بازده اسانس در سطح یک درصد می شود. همچنین شناسایی ترکیب های موجود در اسانس ها نشان داد که میزان ترکیب های عمده اسانس (پولگون و 8،1-سینئول) و سایر ترکیب ها در نمونه های مختلف متفاوت است که نشان دهنده تاثیر شرایط رویشگاهی بر کیفیت اسانس است.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: با توجه به اهمیت و خاصیت ضدمیکروبی ترکیب پولگون در گونه کاکوتی کوهی بهترین منطقه رویشگاه این گیاه با هدف تولید بیشتر ترکیب اخیر مربوط به منطقه نهاوند در استان همدان می باشد. بنابراین استفاده از جمعیت کاکوتی کوهی این منطقه جهت کشت و کار و نیز ایجاد شرایط اکولوژیکی (خاک، آب و هوا، جغرافیایی) شبیه منطقه مورد مطالعه برای تولید کمی وکیفی اسانس این گیاه توصیه می شود.
  • عبدالله قاسمی پیربلوطی، محمدرضا قاسمی، حسن ممتاز، احمدرضا گل پرور، بهزاد حامدی، لهراسب شاهقلیان صفحه 21
    مقدمه و هدف
    تب مالت یک بیماری عفونی باکتریایی است که عامل آن باکتریی به نام بروسلا است که می تواند به طور مستقیم یا غیر مستقیم از دام آلوده به انسان منتقل شود. به همین منظور مطالعه حاضر با هدف پیش گیری و درمان این بیماری در دو شرایط آزمایشگاهی و مدل حیوانی انجام شد.
    روش تحقیق: اثرات ممانعتی برخی عصاره های گیاهان دارویی نظیر خارشتر(Alhagi camelorum Fisch.)، خوشاریزه (Echinophora platyloba DC.)، چز کوهی (Teucrium polium L.)، گل میمونی بیابانی (Scrophularia desertii Del.) و زرشک کوهی (Berberis integerrima Bunge.) بر روی رشد باکتری بروسلا آبورتوس انجام شد.
    نتایج و بحث: نتایج به دست آمده از روش انتشار دیسک نشان داد که بیش ترین اثر ممانعت از رشد باکتری مربوط به عصاره آبی گیاه خارشتر با غلظت 500 میکروگرم در میلی لیتر و کمترین اثر ممانعتی مربوط به عصاره اتانولی گیاه گل میمونی بیابانی با غلظت 125 میکروگرم در میلی لیتر بود. در مقایسه دو غلظت ثابت عصاره ها با آنتی بیوتیک مشخص شد که در غلظت 5/62 میکروگرم در میلی لیتر بیشترین اثر مربوط به آنتی بیوتیک اریترومایسین و بعد از آن استرپتومایسین و عصاره آبی خارشتر بود. در بررسی اثر متقابل دوز و نوع عصاره بر نسبت وزن اولیه به وزن ثانویه موش های آزمایشگاهی مشخص شد که بهترین اثر مربوط به گروه دریافت کننده عصاره ترکیبی (شاهد مثبت) با دوز 400 mg/kg/day بوده و بعد از آن گروه دریافت کننده عصاره اتانولی ریشه زرشک کوهی با دوز 400 mg/kg/day بود. اثر متقابل دوز ها و عصاره های گیاهان دارویی بر نسبت وزن طحال به وزن بدن نشان داد که گروه دریافت کننده عصاره آبی خار شتر با دوز 200 mg/kg/day و بعد از آن گروه دریافت کننده داروی سنتزی اریترومایسین با دوز200 mg/kg/day بهترین نتیجه را دارا بودند. در بررسی اثر متقابل دوزها و عصاره های گیاهان دارویی بر تیتر آنتی بادی رایت اختلاف معنی داری بین اثر متقابل دوزها و عصاره ها بر تیتر آنتی بادی رایت نشان نداد.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: با تلفیق نتایج دو روش، عصاره اندام هوایی گیاه خارشتر و ریشه زرشک کوهی به همراه آنتی بیوتیک ممکن است دارای خاصیت پیش گیری کننده بیماری تب مالت در دام باشند.
  • محمدعلی خلیلی، سیدمحسن میراسماعیلی، حسین حکمتی مقدم، شهناز رضایی، علیرضا وحیدی صفحه 29
    مقدمه و هدف
    گیاه Boiss. Onosma stenosiphon یا زنگوله ای لوله باریک از خانواده گاوزبان می باشد. در گذشته این گیاه برای درمان بریدگی های سطحی پوست مورد استفاده قرار می گرفته و تاکنون خواص درمانی این گیاه در کتب گیاهان دارویی ذکر نشده است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر پماد تهیه شده از این گیاه بر میزان به بود سطح زخم ناشی از سوختگی درجه دو در ناحیه پشت و نیز بیضه موش صحرائی می-باشد.
    روش تحقیق: در این مطالعه تجربی24 سر موش صحرایی نژاد ویستار به صورت تصادفی به 3 گروه تجربی(21 سر) و 1 گروه شاهد (3 سر) تقسیم شدند. سوختگی درجه دو به صورت یکنواخت درناحیه پشت در پهلوی راست و چپ و نیز پوست بیضه راست تمام موش ها ایجاد گردید. برای درمان زخم های ناشی از سوختگی در سه گروه تجربی، از پماد پودر گیاه مذکور استفاده شد. جهت بررسی تغییرات بافتی در به بود زخم ها، به ترتیب در روزهای 7، 14 و 21 روز پس از سوختگی، هر بار تعداد 7 سر موش از هر گروه انتخاب شده و پس از کشتن، از محل سوختگی طرف راست (تحت درمان با پماد) و طرف چپ (بدون استعمال پماد) و نیز بافت بیضه نمونه برداری و با روش هماتوکسلین – ا ئوزین رنگ آمیزی شدند. سپس نمونه ها با نمونه های تهیه شده از موش صحرایی شاهد به صورت کیفی از نظر میزان آسیب و به بود بافت در ناحیه پشت و تغییرات در بافت بیضه مقایسه گردیدند.
    نتایج و بحث: در هفته اول بعد از سوختگی تغییرات هیستوپاتولوژیک یکسان در اپی درم نمونه های پوست بدون مصرف پماد و در نمونه های پوست با مصرف پماد مشاهده شد ولی این تغییرات درهر دو گروه تقریبا یکسان بود. درهفته دوم، اپی-درم تا حدودی ترمیم شده بود و در درم سطحی نیز التهاب نفوذ سلول های آماس تک هسته ای و فیبروز دیده شد. در هفته سوم، اپی درم به طور کامل بازسازی شد و التهاب در ناحیه درم پوست از بین رفته بود و فقط فیبروز ناحیه ای که قبلا نکروزه بود به چشم می خورد.
    توصیه کاربردی / صنعتی: در زمان مورد مطالعه سطح ترمیم و درصد التیام بافت سوخته شده در نمونه های تحت درمان با پماد گیاه زنگوله ای باریک و نمونه های شاهد هیچ تغییر معنی داری به دست نیامد. هم چنین، پماد مذکور هیچ نوع اثر سوئی بر بافت بیضه و سلول های اسپرم آن نداشت.
  • مهراب یادگاری، رحیم برزگر صفحه 35
    مقدمه و هدف
    تغذیه مطلوب گیاهان دارویی و معطر نقش بسزایی در تولید کمی و کیفی اسانس این گروه از گیاهان دارد. گوگرد همانند سایر عناصر غذایی ضروری گیاه نقش موثری در رشد و تولید گیاهان دارد. جهت مطالعه اثر تیوباسیلوس، گوگرد و ماده آلی بر رشد رویشی و تولید اسانس در گیاه دارویی بادرنجبویه (Melissa officinalis L.) آزمایشی به صورت طرح کاملا تصادفی در درون گلدان تحت شرایط مزرعه ای در بهار و تابستان 1387 در شهرکرد انجام شد.
    روش تحقیق: تیمارهای آزمایشی شامل 10 تیمار به شرح 200، 400 و 600 کیلوگرم در هکتار گوگرد، ترکیب گوگرد با تیوباسیلوس به میزان 6% وزنی این مقادیر، ترکیب گوگرد و تیوباسیلوس با ماده آلی به میزان 5% وزنی مقادیر مذکور و تیمار شاهد در 3 تکرار بودند.
    نتایج و بحث: نتایج به دست آمده از این آزمایش نشان داد که تفاوت های معنی داری در مورد عناصر ریزمغذی مس، روی، آهن و منگنز موجود در خاک گلدان ها پس از برداشت و همچنین وزن تر، وزن خشک، تعداد شاخه جانبی و میزان اسانس در بین تیمارهای به کار رفته وجود داشت. بیشترین مقادیر مس و منگنز قابل جذب موجود در خاک پس از برداشت، وزن تر و خشک گیاه در آغاز گلدهی و تعداد شاخه جانبی؛ در تیمار 400 کیلوگرم در هکتار گوگرد + تیوباسیلوس + ماده آلی و کمترین این مقادیر در تیمار شاهد بدست آمد. با توجه به تحقیقات اندک در زمینه تاثیرگذاری عنصر گوگرد بر تولید اسانس، در این آزمایش مشاهده گردید که بیشترین میزان اسانس تولیدی در تیمارهای 400 کیلوگرم در هکتار گوگرد+ تیوباسیلوس + ماده آلی و 600 کیلوگرم در هکتار گوگرد + تیوباسیلوس + ماده آلی، به دست آمد. همبستگی بین صفات مورد ارزیابی نشان داد که بین تولید ماده خشک گیاهی، میزان اسانس گیاهی، مقدار مس و روی قابل جذب موجود در خاک پس از برداشت رابطه مستقیم و مثبت وجود دارد.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: به طور کلی می توان میزان 400-600 کیلوگرم در هکتار گوگرد به همراه تیوباسیلوس به میزان 6 درصد وزنی کود گوگردی و کود دامی به میزان 5 درصد وزنی کود گوگردی جهت بهبود رشد و میزان اسانس گیاه دارویی بادرنجبویه را پیشنهاد نمود.
  • غلامرضا رضا بخشی خانیکی صفحه 41
    مقدمه و هدف
    دانه های ریحان ((Ocimum basilicum L.منبعی غنی از اسید های چرب غیراشباع بوده و مقدار زیادی موسیلاژ نیز تولید می کنند. این مطالعه به منظور مقایسه میزان و نوع اسیدهای چرب غیراشباع موجود در ریحان متعلق به ده جمعیت مختلف به مرحله ی اجرا درآمد.
    روش تحقیق: بذرهای جمع آوری شده از این گیاه در شرایط گل خانه در سه تکرار کشت شدند و در نهایت روغن بذرهای جمع آوری شده و بذرهای به دست آمده از گیاهان کشت شده به طور جداگانه استخراج و تبدیل به متیل استر گردیدند، سپس ترکیب های اسید چرب روغن بذرها توسط کروماتوگرافی گازی تعیین شدند.
    نتایج و بحث: نتایج نشان داد که بالاترین میزان روغن کل در بین تمام جمعیت های محلی و آزمایشگاهی در جمعیت آزمایشگاهی اردبیل (98/28 درصد وزنی) و کمترین میزان آن (25/17 درصد وزنی) در جمعیت محلی آذربایجان غربی 2 مشاهده گردید. هم چنین بالاترین میزان اسید پالمتیک (81/34 مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی کرمانشاه و کمترین میزان آن (05/2 مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی کرمان مشاهده شد. از طرفی بالاترین مقدار اسید استئاریک (56/7 مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی اهواز و کمترین آن (42/1 مول درصد) در جمعیت وحشی اردبیل مشاهده شد و بالاترین میزان اسید اولئیک (81/22 مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی قم و کمترین آن (10/11 مول درصد) در جمعیت محلی آذربایجان غربی 2 مشاهده گردید. بالاترین میزان اسید لینولئیک (60/25 مول در صد) در جمعیت آزمایشگاهی آذربایجان غربی 1 و کمترین آن (55/15 مول درصد) در جمعیت آزمایشگاهی کرمانشاه مشاهده شد. بالاترین میزان اسید لینولنیک (89/53 مول درصد) در جمعیت محلی آذربایجان غربی1 و کمترین آن 08/28 مول درصد در جمعیت آزمایشگاهی کرمانشاه مشاهده شد. به طورکلی چنین به نظر می رسد که بذر جمعیت های مختلف ریحان دارای مقدار زیادی از اسیدهای چرب غیر اشباع و مقدار کمی از اسید های چرب اشباع هستند.
    توصیه کاربردی/ صنعتی: بذر جمعیت های محلی ریحان متعلق به نواحی شمالی تر ایران با آب و هوای معتدل دارای مقادیر بیشتری اسیدهای چرب غیراشباع بلند زنجیر مانند اسید اولئیک و اسید لینولئیک می باشد که این اسیدهای چرب دارای کاربرد های دارویی، صنعتی، بهداشتی و آرایشی فراوانی هستند. بنابراین انتخاب جمعیت های محلی شمال کشور با هدف تولید اسید چرب غیراشباع توصیه می شود.
  • زهره بختیاری صفحه 47
    مقدمه و هدف
    با توجه به اثرات جانبی و تاثیر کم برخی داروهای شیمیایی بر بعضی بیماری ها، اغلب مردم به گیاه درمانی و طب مکمل روی آورده اند. در این مقاله نگرش بیماران در خصوص درمان با گیاهان دارویی با داروهای شیمیایی مقایسه شد و برآوردی از تعداد بیماران که مصرف گیاهان دارویی را به داروهای شیمیایی ترجیح می دهند، انجام شد.
    روش تحقیق: مطالعه از نوع توصیفی- تحلیلی به روش جمع آوری اطلاعات پرسش نامه ای بود.
    پرسش ها شامل خصوصیات و نوع بیماری بیماران بود. معیار، مطالعه بیماران استان اصفهان بود که برای درمان به مطب ها و مراکز درمانی مراجعه می کردند. با استفاده از فرمول تعیین حجم نمونه، تعداد 247 نمونه مورد نیاز برآورد گردید.
    نتایج و بحث: براساس تجزیه داده ها، 37% بیماران تاثیر داروهای گیاهی را بهتر از داروهای شیمیایی دانستند، در حدود 21% از بیماران داروهای شیمیایی را بهتر دانستند و بقیه یعنی 42% در این خصوص نظری نداشتند. 67% از بیماران ساکن شهرستان ها و روستاها و 33% از ساکنین شهر اصفهان به گیاه درمانی اعتقاد داشتند. به علاوه نسبت زنان به مردان 69% به 31% بود، البته بیشتر مردان اظهار داشتند که به ندرت به پزشک مراجعه کرده و بیشتر خود درمانی می کنند. از نظر تحصیلات با توجه به کم بودن بیماران باسواد از بین نمونه ها تفاوت معنی دارو قابل قیاسی در این خصوص به دست نیامد.
    توصیه کاربردی: چون داروهای شیمیایی در درمان بعضی بیماری ها موفق نبوده و از طرفی خیلی از مردم به درمان با گیاهان علاقه دارند، می توان با بررسی و رفع موانع موجود و ادغام درمان با داروهای گیاهی و شیمیایی، بیماران را معالجه نمود.
  • بهزاد ذوالفقاری، افسانه یگدانه صفحه 51
    مقدمه و هدف
    فن آوری های جدید و مختلفی شامل عصاره گیری همراه با امواج فراصوت، عصاره گیری همراه با امواج مایکروویو و عصاره گیری همراه با مایع فوق بحرانی به منظور استخراج ترکیبات از گیاهان گسترش یافته اند. این فن آوری ها به منظور کاهش دادن مدت زمان عصاره گیری، کاهش میزان حلال مصرفی، افزایش بازده استخراج و تقویت کیفیت عصاره حاصله گسترش یافته اند. در این مقاله به معرفی و مقایسه روش سوکسله و روش های جایگزین و نوین مورد استفاده در داروسازی پرداخته شده است. برای به دست آوردن بهترین و موثرترین عصاره، توجه به مواردی از جمله خصوصیات ماده گیاهی، انتخاب حلال مناسب و دقت در مراحل عصاره گیری ضروری بوده و باید در نظر داشت که بازده بالا در عصاره حاصله به معنای بازده بالای ترکیب مورد نظر در عصاره نمی-باشد.
    توصیه کاربردی: در روش عصاره گیری با استفاده از امواج فراصوت نفوذ حلال به بافت گیاهی به خوبی صورت می گیرد و در مقایسه با سایر روش ها این روش از کارآیی و سرعت بالاتری برخوردار است.
|
  • Imaneh Dehghani, Akbar Mostajeran Page 1
    Background and Aim
    Ginger is common named Zingber officinale Roscoe. belongs to Zingiberaceae family which extensively used to pharmaceutic industries in addition to food industries uses. Dut to Iran is located at world saline lands, salinity is a main problem to native and nonnative plant species cultivation such as ginger and because in plants salinity induces antioxidative and defensive systems, therefor the effect of salinity on ginger was considered in this research. Experimental: This plan was done in a random block design with three replications. Salt treatment was done at four levels by using NaCl in hogland nutrient solution in different salinity levels: 2 (control), 4, 6 and 8 dsm-1 for 14 days when the palnt was one month.
    Results and Discussion
    Our results revealed that ginger has a moderately salt tolerance, because only 6 and 8 dsm-1 caused reduction in chlorophyll a, b and chlorophyll content and a/b ratio and consequently growth and dry mater accumulation. In spite of negative effect of salinity on ginger vegetative growth, antioxidant and defensive enzymes activity such as catalase, PAL and TAL was increased at 4 dsm-1 as compared with control but these enzymes activity was decrease at 6 and 8 dsm-1.
  • Gholamreza Bakhshi Khaniki, Fatemeh Sefidkon, Zeynab Dehghan Page 11
    Background and Aim
    Different species from mint family (Lamiaceae) are used as spices and fragrance in food or as medicine against viral or microbial diseases in many countries for generation. Lamiaceae family contains 46 genus and 410 species. One of the valuable and medicinal species of this family is Ziziphora clinopodioides Lam. This species contains the essential oil with pulegone as major compound and used for many medicinal uses. Experimental: In this investigation, the effect of some ecological factors on essential oil content and composition were studied. The aerial parts of Z. clinopodioides were collected at flowering stage from four habitats in Hamedan and Kurdestan provinces. The main parameters from each habitat like altitude, and percentage of slope, soil characters and other plant species were determined. The plant materials were subjected to hydro-distillation in three replications to obtain their essential oils. The essential oils were analyzed by GC and GC/MS.
    Results and Discussion
    The results showed that ecological factors had significant effect (p<0.01) on oil yields. Identification of chemical constituents of the oils showed that main compounds (pulegone and 1, 8-cineole) and minor compounds exist in different percentage in different habitats. So the ecological factors had effect on essential oil composition of Z. clinopodioides.
  • Abdollah Ghasemi Pirbalouti, Mohammad Reza Ghasemi, Hasan Momtaz, Ahmad Reza Golparvar, Behzad Hamedi, Lohraseb Shahgholian Page 21
    Introduction &
    Aim
    The ethanol and aqueous extracts of Alhagi camelorum Fisch. (Fabaceae) whole plant, Scrophularia desertii Del. (Scrophulariaceae) whole plant and ethanol extracts of Echinophora platyloba DC. (Apiaceae) whole plant, Teucrium polium L. (Lamiaceae) whole plant and Berberis integerrima Bunge root brake were investigated for anti-Brucella in-vitro and in-vivo conditions. Experimental: Clinical isolated of Brucella abortus was studied using the disk diffusion method. Brucellosis was induced by repeated injection of Brucella abortus on Balb/C mice. In Balb/C model, we evaluated factors included primary weight/secondary weight ratio (W1/W2), spleen weight, spleen weight/body weight ratio and antibody titer with Wright method.
    Results and Discussion
    The results of disk diffusion approach that the extracts from different plant species studied showed antibacterial activity against B. abortus, with the diameters of zone of inhibition ranging between 1 and 27 mm. Of the plants studied, the most active extracts at the concentration 500 µg/ml were those obtained from aqueous extracts of A. camelorum whole plant and showed strong inhibitory effects (zone of inhibition ≥15 mm) but ethanol extract of S. desertii at the concentration 125 µg/ml showed lowest of inhabitation effect. The bacteria in the study were sensitive to some of antibiotics, erythromycin and streptomycin being the most sensitive (inhibition zone values of 21 and 23 mm, respectively), while was resistant to some of the plant extracts at the concentration 62.5 µg/ml. The best results for W1/W2 were obtained from extract-treated by ethanol extract of B. integrrima root in dose of 400 mg/kg/day and following treated by erythromycin in dose of 400 mg/kg/day. The lowest of Spleen weight were obtained from aqueous extract of A. camelorum and following treated by erythromycin. The best results for Spleen W/Body were obtained from extract-treated by aqueous extract of A. camelorum and following treated by erythromycin in dose of 200 mg/kg/day. Also, the best results for antibody titer with Wright method were obtained from ethanol extract B. integrrima root brake. However, the results of mean of comparison with Duncan's test for antibody titer with Wright method showed no significant difference.
  • Mohammad Ali Khalili, Seyad Mohsen Miresmaeili, Hosain Hekmati Moghaddam, Shahnaz Rezaei, Ali Reza Vahidi Page 29
    Background and Aim
    Onosma stenosiphon has been used as herbal medicine for healing skin cuts and rashes. However, burn healing effect of this herb has not been yet reported in pharmaceutical texts. The aim of this study was to find out the effect of herb ointment on burn healing the superficial wounds post type II burns of back and testis region in Wistar rats.Experimental: A total of 24 rats were divided into 3 (21 rats) and 1 control (3 rats) groups. Type II burn was performed on right and left sides of back and right testicular skin of all experimental animals. For burn healing, herb ointment was applied on right sides of back and testis skins of experimental rats. For histo-pathological evaluation, seven rats were killed at 7, 14, 21 days intervals. Then, skin samples were obtained from both left and right (with herb ointment) sides of back, as well as testicular tissue samples. All samples from experimental animals were compared with control samples following tissue staining.
    Results and Discussion
    All skin samples (both with and without herb ointment applications) showed patho-morphological changes one week post experimental burns. Two week following burns, epidermis were relatively healed, and lymphohistocytological inflammation with initiation of fibrosis was observed. But, epidermis and dermis inflammation were recovered after three weeks. There were no noticeable changes in healing rate of burned tissues in rats under herb ointment versus non ointment applications. Also, there were no alternations in testicular tissue or spermatozoa cells in experimental groups.
  • Mehrab Yadegari, Rahim Barzegar Page 35
    Background and Aim
    In order study the effect of Thiobacillus, sulphur and organic materials on vegetative growth and essence production in lemon balm (Melissa officinalis L.) was conducted in pots in field condition at Shahrekord, Iran on 2008. Experimental: The factors were ten soil treatments inclusive 200 kg/ha sulphur, 400 kg/ha sulphur, 600 kg/ha sulphur, 200 kg/ha sulphur + Thiobacillus, 400 kg/ha sulphur + Thiobacillus, 600 kg/ha sulphur + Thiobacillus, 200 kg/ha sulphur + Thiobacillus + organic materials, 400 kg/ha sulphur + Thiobacillus + organic materials, 600 kg/ha sulphur + Thiobacillus + organic materials and without application of sulphur, Thiobacillus and organic materials.
    Results and Discussion
    The results revealed significant differences between treatments in cupper, zinc, iron and manganese content in soil after harvesting and fresh weight, dry weight and number of lateral stems in plants. Also, differences between essence content in dry plants in various treatments were significant. Treatment of 400 kg/ha sulphur + Thiobacillus + organic materials and control demonstrated the highest and lowest cupper and manganese content in soil after harvesting and fresh weight, dry weight and lateral stems in plants respectively. In this research we observed the significant effect of sulphur on content of essential oil. The highest essence content in dry plants was produced by 400 kg/ha sulphur + Thiobacillus + organic materials and 600 kg/ha sulphur + Thiobacillus + organic materials. The correlation between traits showed that the more dry weight, Fe and Zn content in soil made the more essence content.
  • Gholamreza Bakhshi Khaniki Page 41
    Background and Aim
    Ocimum basilicum L. is belong to the Lamiaceae family which is cultivated as a culinary, industrial and medicinal plants in some countries from thousands years ago. The seed of this plant is rich in poly un-saturated fatty acids (PUFA) and produced a large amount of mucilage.Experimental: The oil of seed was extracted separately and converted to fatty acids methyl esters, and composition of fatty acids in seed oil was determined by Gas Chromatography.
    Results and Discussion
    The results show that the highest content of total fat between (A.W.L.P.), (28.98 % of dw) in Ardabil (L.P.) and lowest (17.25 % of dw) in A.G.2 (W.P.). The highest Palmitic acid content is between (A.W.L.P.), (34.81 mol %) in Kermanshah (L.P.) and lowest (2.05 mol %) is in Kerman (L.P.). The highest Stearic acid content is between (A.W.L.P.), (7.56 mol %) in Ahwaz (L.P.) and lowest (1.42 mol %) in Ardabil (W.P.). The highest of Oleic acid between (A.W.L.P.), (22.81 mol %) in Ghom (L.P.) and lowest (11.10 mol %) in A.G.2 (W.P.). The highest Linoleic acid content between (A.W.L.P.), (25.60 mol %) in A.G.1 (L.P.) and lowest (15.55 mol %) in Kermanshah (L.P.). The highest amount of Linolenic acid between (A.W.L.P.), (53.89 mol %) in A.G.1 (W.P.) and lowest (28.08 mol %) in Kermanshah (L.P.). The results also definite clearly that the seed of O. basilicum populations have large amount of un-saturated fatty acids, mucilage and they have a few amount of saturated fatty acids.
  • Zohreh Bakhtiari Page 47
    Background and Aim
    Reason destroyer and side effectories some chemical drugs, many pations would to use medicinal plants, on the other hand new medicine nevereless cost and powerful, have problems for treat some maladies specically chronic maladies. We at this article surveid satisfactoryُ s pations of herbal medicine to compare with new therapeutic ways and defined that further pations for what maladies performed tradition way on new way and what factors effect on their decision. Experimental: This is a cross sectional study and hoarding tools information is questionnaires that was include demographic and characterizes pattern and believe and malady kind pations. entry criterion was Isfahan pations that refer to treatment centers such as Alzahra hospital.
    Results and Discussion
    Number 247 participants were randomly selected and were asked to fill the questionnaires. Data were collected and analyzed by statistical tests. According to opinions pations 37% affect plant drugs knew well and better than chemical drugs, 21% chemical drugs knew better and 42% didn’t give opinion. 67% was habitant at townships and villages and 33% was in Isfahan city. Relation women to men for use of plant drugs was 69% to 31%, of course more men expressed that refer to physician seldom and by suitable nutrition Preservation self health. Of View point document education attention to literacy pations were a few at between samples not given meaningful and analogical difference.
  • Behzad Zolfaghari, Afsaneh Yegdaneh Page 51
    Various novel techniques including ultrasound-assisted extraction, microwave-assisted extraction and supercritical fluid extraction have been developed for the extraction of medicinal plants in order to shorten the extraction time, decrease the solvent consumption, increase the extraction yield, and enhance the quality of extracts. This review was conducted to introduce and compare the conventional soxhlet extraction and the new alternative methods used for the extraction of nutraceuticals from plants.