فهرست مطالب

حیات - سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 51، زمستان 1390)

فصلنامه حیات
سال هفدهم شماره 4 (پیاپی 51، زمستان 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/02
  • تعداد عناوین: 8
|
  • خدایار عشوندی، فاطمه حسن شیری، محمود صفری*، محمدرضا فاضل، محسن صلواتی، طیبه حسن طهرانی صفحه 5
    زمینه و هدف

    لرز بعد از عمل جراحی یکی از عوارض شایع و ناخوشایند است که باعث ناراحتی بیمار، افزایش فشارخون، مصرف اکسیژن، افزایش فشار داخل جمجمه و درد ناحیه عمل می شود. آمار جراحی های سزارین در ایران 3 برابر استاندارد جهانی می باشد. از آن جا که پرستار به عنوان حامی بیمار باید از ایجاد عوارض جلوگیری کند، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر سرم گرم وریدی در پیشگیری از لرز بعد از بیهوشی در مادران تحت عمل جراحی سزارین انجام گرفته است.

    روش بررسی

    در یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده 62 مادر کاندید سزارین انتخابی تحت بیهوشی عمومی، در بیمارستان شهید بهشتی کاشان از تاریخ بهمن 88 تا مهر 89 به صورت هدفمند انتخاب و به طور تصادفی در گروه آزمون (دریافت کننده سرم گرم) و شاهد (دریافت کننده سرم با دمای اتاق) قرار گرفتند. سپس بروز لرز بعد از عمل و پارامترهای همودینامیک آن ها در فواصل منظم در اتاق ریکاوری بررسی و ثبت شد. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS v.16 تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها

    میانگین دمای مرکزی مادران در اتاق ریکاوری در گروه آزمون 48/0±90/35 و در گروه شاهد 60/0±42/35 و تفاوت آن ها از نظر آماری معنادار (05/0p<) بود. همچنین میزان بروز لرز در گروه آزمون 13% و در گروه کنترل 35% و از نظر آماری تفاوت معنادار بود (05/0p<).

    نتیجه گیری

    انفوزیون سرم گرم باعث پیشگیری از افت دمای مرکزی و همچنین کاهش بروز لرز پس از بیهوشی عمومی مادران تحت عمل جراحی سزارین می گردد. بنابراین استفاده از این روش به عنوان یک اقدام پیشگیرانه توصیه می شود

    کلیدواژگان: مایعات وریدی، لرز، سزارین، مراقبت پرستاری
  • الهه صدیقی لویه، لیدا مقدم بنائم، اعظم افشار صفحه 16
    زمینه و هدف
    با توجه به شواهد مبنی بر تاثیر عناصر کمیاب بر پیامد بارداری، این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر سطح سرمی مس و آهن مادران باردار بر پیامد مادری بارداری و ارتباط این عناصر با یکدیگر در خون مادر و بندناف انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی- تحلیلی در مورد 370 مادر باردار که در بخش زایمان بیمارستان های مریم، ولی عصر (عج) و اکبرآبادی در سال 1389 زایمان نموده اند و نوزادان آن ها انجام گرفته است. غلظت سرمی مس خون مادر و بند ناف با دستگاه جذب اتمی و آهن توسط کیت با دستگاه اتوآنالایزر مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات به صورت پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از آزمون 2c و رگرسیون لجستیک در نرم افزار SPSS v.15 تجزیه و تحلیل شد و 05/0p< معنادار تلقی گردید.
    یافته ها
    میانگین مس در سرم خون مادری و بند ناف به ترتیب 4/37±52/114 و 6/11±4/22 μg\dl)) و برای آهن 64±2/119 و 3/65±3/164 (μg\dl) بود. 3/54% مادران هنگام زایمان دچار کمبود مس و 1/1% دچار کمبود آهن بودند. با استفاده از Spearman Correlation، ارتباط مستقیم معناداری بین سطح سرمی هر عنصر در خون مادر با همان عنصر در خون بندناف دیده شد (آهن: 436/0=r، مس: 248/0=r). همچنین بین سطح سرمی مس و آهن مادر (151/0=r) و آهن مادر و مس بندناف (121/0=r) ارتباط مثبت معناداری وجود داشت. بر اساس آزمون 2c بین کمبود مس مادر و فشارخون بارداری ارتباط معناداری (001/0p<) وجود داشت. اما بین سطوح عناصر مادری با پارگی زودرس پرده های جنینی و زایمان زودرس ارتباط معناداری پیدا نشد. نتایج رگرسیون لجستیک نشان داد که یک ارتباط معکوس معنادار بین سطح سرمی مس مادر و وقوع فشارخون بارداری (99/0- 97/0 CI:95%، 98/0OR:) وجود داشته است.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه کمبود مس مادری نسبتا شایع و در ایجاد فشارخون بارداری موثر بوده است. با توجه به عدم توجه مناسب به این عنصر ضروری در مادران باردار، لازم است با توصیه های مناسب تغذیه ای در دوران بارداری از عوارض ناشی از کمبود آن جلوگیری شود.
    کلیدواژگان: مس، آهن، فشار خون بارداری، زایمان زودرس، پارگی زودرس پرده های جنینی
  • علیرضا نیکبخت نصرآبادی، زهرا علیزاده، معصومه ایمانی پور، سید مصطفی حسینی، سید حسین صدرالسادات، رضا حشمت صفحه 26
    زمینه و هدف
    تهوع از مشکلات متداول پس از بیهوشی عمومی به خصوص در جراحی های سرپایی می باشد که در جراحی های چشم مخصوصا جراحی اصلاحی استرابیسم می تواند منجر به افزایش فشار داخل چشم شود. از آن جا که درمان دارویی این مشکل اغلب با عوارض جانبی همراه است، این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر طب فشاری در کاهش تهوع بعد از جراحی در بیماران تحت عمل جراحی استرابیسم انجام یافته است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی دو سوکور است که در مورد 60 نفر از بیماران تحت جراحی استرابیسم، بستری در بیمارستان فوق تخصصی چشم فارابی در سال 1389 انجام یافته است. بیماران واجد شرایط به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمون یا پلاسبو قرار می گرفتند. در گروه آزمون نیم ساعت قبل از القای بیهوشی تا 6 ساعت بعد از جراحی، طب فشاری به وسیله دستبندی که دکمه آن بر روی نقطه P6 قرار می گرفت، اعمال می شد. در گروه پلاسبو دستبند به صورت برعکس به مچ دست بیماران بسته می شد. بیماران در اتاق بهبودی و 6 ساعت بعد از عمل توسط فرد دیگری که از نوع دستبندها اطلاعی نداشت و با استفاده از مقیاس بصری (VAS)، از لحاظ بروز شدت تهوع مورد بررسی قرار می گرفتند. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS v.11.5 و آزمون های آماری کای دو، تی و من ویتنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    دو گروه از نظر مشخصات جمعیت شناختی و جراحی همگون بودند و هیچ تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نشد. بر اساس یافته ها شدت میانگین تهوع در اتاق ریکاوری (002/0=p) و 6 ساعت اول بعد از جراحی (001/0p<) به طور معناداری در گروه آزمون کم تر از گروه پلاسبو بوده است.
    نتیجه گیری
    بر اساس نتایج این مطالعه طب فشاری در کاهش شدت تهوع بعد از جراحی موثر است. لذا با عنایت به کم هزینه، کم عارضه و ساده بودن اجرای طب فشاری، می توان آن را به عنوان یکی از راهکارهای مراقبتی موثر در کاهش تهوع به پرستاران و سایر کارکنان درمانی - مراقبتی توصیه نمود.
    کلیدواژگان: طب فشاری، تهوع بعد از جراحی، عمل جراحی استرابیسم، نقطه P6
  • محمد اسماعیل حاجی نژاد، پرویز عضدی، فروغ رفیعی، نادر رمضانیان، مرجان طریقت صفحه 36
    زمینه و هدف
    مراقبت، مفهومی پیچیده و کاملا ذهنی است و با وجود تعاریف زیادی که از آن صورت گرفته، توافقی بین محققان در مورد این تعاریف وجود ندارد. در امر مراقبت، رضایت بیماران زمانی حاصل می شود که توافق و مجانست بین انتظارات بیماران از یک سو و مراقبت های دریافت شده از سوی دیگر موجود باشد. همچنین بیماران دریافت کننده مراقبت هستند و نظر آن ها در مورد مراقبت های ارایه شده مهم است. بر همین اساس، پژوهش حاضر با هدف مقایسه دیدگاه های پرستاران و بیماران در مورد رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری انجام گرفته است.
    روش بررسی
    این مطالعه مقطعی از نوع توصیفی- مقایسه ای است. 150 بیمار بستری و 50 پرستار شاغل در بیمارستان های شهر بوشهر به روش نمونه گیری آسان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه رفتارهای مراقبتی (CBI) بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمارهای توصیفی و آزمون تی مستقل در نرم افزار SPSS v.15 استفاده شد.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که تفاوت معناداری در دیدگاه های بیماران و پرستاران نسبت به زیرمقیاس های رفتارهای مراقبتی شامل «اطمینان از حضور انسانی» و «توجه به تجارب دیگری» وجود دارد. همچنین، یافته ها نشان دهنده تفاوت معناداری در دیدگاه بیماران و پرستاران نسبت به کل مقیاس رفتارهای مراقبتی بود (01/0p<).
    نتیجه گیری
    تفاوت معنادار در دیدگاه های بیماران و پرستاران در مورد رفتارهای مراقبتی کارکنان پرستاری گویای آن است که هر چند دیدگاه پرستاران این است که مراقبت را به خوبی انجام می دهند، اما از دیدگاه بیماران، پرستاران نتوانسته اند انتظارات و نیازهای آن ها را برآورده سازند. توجه بیشتر پرستاران به مراقبت انسانی و آگاهی یافتن بیماران از مراقبت حقیقی، می تواند این شکاف را کم کند.
    کلیدواژگان: مراقبت پرستار، رفتارهای مراقبتی، CBI، دیدگاه بیمار
  • رضا صفدری، ماشاءالله ترابی، محمدعلی چراغی، نیلوفر ماسوری، زهرا سادات آزادمنجیر * صفحه 46
    زمینه و هدف

    فناوری های مبتنی بر وب فرصت های جدیدی را پیش روی آموزش، پژوهش و توسعه حرفه ای پرستاری قرار می دهد. ایستایی و پراکندگی اطلاعات مورد نیاز پرستاران در اینترنت، ممانعت مدیران از استفاده از آن در ساعات کاری و نگرش سنتی به پرستاری به عنوان یک کار فیزیکی و نه هوشمند، موجب بهره برداری کم پرستاران از فناوری های اینترنتی جهت توسعه حرفه ای و تبادل دانش می شود. راه اندازی پورتال ملی پرستاری بهترین راهکار برای رفع این مساله است. پژوهش حاضر با هدف کسب تجارب راه اندازی پورتال های پرستاری چند کشور و ارایه پیشنهادهایی در این زمینه انجام گرفته است.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر از نوع توصیفی -تطبیقی می باشد. پس از مطالعه سیستماتیک متون، حداقل ویژگی های ساختاری و محتوایی پورتال های پرستاری مشخص گردید و از طریق مشاهده، مکاتبه و تکمیل چک لیست، پورتال های کشورهای منتخب بررسی شد.

    یافته ها

    امکان شخصی سازی، پروفایل کاربر، جستجو، نمایش مستقل از پلتفرم، قابلیت SSO، سازوکارهای امنیتی و امکانات تعاملی، ارایه راهنماهای بالینی، دوره های آموزش مداوم و یادگیری الکترونیک و تسهیل اجرای فرایندهای پرستاری مبتنی بر شواهد از وجوه مشترک پورتال های پرستاری مورد بررسی می باشد.

    نتیجه گیری

    ایجاد یک پورتال جامع تخصصی برخوردار از تمامی ویژگی های مطلوب، با پشتوانه راهبردی توسعه و نگه داشت پورتال و آنالیز نیازهای کاربران تحقق می یابد. همچنین وجود ساختار مشخص و یک پارچه ماهیت های نظام خدمات پرستاری و بخش های مرتبط نظام سلامت، شرط اصلی تحقق یک پارچگی خدمات و محتویات ارایه شده توسط پورتال است.

    کلیدواژگان: پرستاری، انفورماتیک پرستاری، پورتال، فناوری اطلاعات سلامت
  • راحله محسنی *، احترام سادات ایلالی صفحه 63
    زمینه و هدف

    همودیالیز رایج ترین روش درمان جایگزین کلیه در ایران است. با انجام همودیالیز کافی و موثر می توان کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید و از عوارض نارسایی کلیه کاست. همچنین بهبود کیفیت دیالیز، مهم ترین عامل در کاهش مرگ و میر مبتلایان به نارسایی های مزمن کلیه به شمار می رود. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت دیالیز در بیماران تحت همودیالیز با محلول بیکربنات انجام یافته است.

    روش بررسی

    این مطالعه توصیفی- تحلیلی مقطعی در مورد 50 بیمار همودیالیزی که بیش از 3 ماه بود که در بخش همودیالیز بیمارستان امام خمینی شهرستان ساری، تحت همودیالیز با محلول بیکربنات قرار می گرفتند و به روش نمونه گیری آسان انتخاب شده بودند، در خرداد ماه سال 1389 انجام گرفته است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته بود. کیفیت دیالیز با استفاده از فرمول KT/V و URR در نرم افزار مرکز مدیریت پیوند و بیماری های خاص تعیین گردید. جهت تجزیه و تحلیل یافته ها از آزمون های آماری (تی و کای دو) در نرم افزار آماری SPSS v.18 استفاده شد.

    یافته ها

    میانگین سنی نمونه ها 55/12±76/54 سال بود. میانگین شاخص KT/V معادل 26/0±92/0 و حاکی از این بود که 86% افراد کیفیت دیالیز نامناسب (2/1>kt/v) دارند. همچنین میانگین شاخص URR معادل 84/47% بود و 90% افراد (45 نفر) URR کم تر از حد مطلوب (65%) داشتند.

    نتیجه گیری

    با توجه به کیفیت نامطلوب دیالیز در اکثر بیماران مورد مطالعه و همچنین پایین بودن شاخص های کیفیت همودیالیز از میزان استاندارد، پیشنهاد می شود ضمن ارزیابی کیفیت دیالیز بیماران به صورت دوره ای، مطالعات دیگری نیز جهت بررسی علل کیفیت نامطلوب همودیالیز و ارایه راه حل هایی جهت بهبود آن صورت گیرد.

    کلیدواژگان: نارسایی مزمن کلیه، کیفیت دیالیز، همودیالیز
  • فریناز عباسیان، نسرین امیدوار، دالی بنداریان زاده، بهرام رشیدخانی، الهام شکیبازاده، باران هاشمی صفحه 73
    زمینه و هدف
    رژیم غذایی غنی از میوه و سبزی به عنوان عاملی مهم در پیشگیری از بیمارهای مزمن شناخته شده است. دوران نوجوانی مرحله مهمی برای شکل گیری رفتارهای مربوط به غذا خوردن است و مدرسه یکی از محیط های مناسب برای مداخله به منظور بهبود رفتارهای غذایی، از جمله الگوی مصرف میوه و سبزی نوجوانان است. دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی است.
    روش بررسی
    این مطالعه یک کارآزمایی میدانی تجربی مدرسه محور است. نمونه ها شامل 296 دختر دانش آموز 13-10 ساله (157 نفر آزمون و 139 نفر شاهد) منطقه 7 آموزش و پرورش تهران در سال 1389 بود. مداخله به صورت آموزش کلاسی و عرضه میوه و سبزی در بوفه مدرسه به مدت 3 ماه اجرا شد. عوامل شناختی-اجتماعی مرتبط با دریافت میوه و سبزی با تکمیل پرسشنامه، میزان دریافت میوه و سبزی توسط پرسشنامه یاد آمد 24 ساعته، پیش و پس از مداخله 3 ماهه، ارزیابی شد. برای تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شد.
    یافته ها
    در پایان مداخله، دریافت روزانه سبزی و میوه در گروه آزمون به ترتیب 6/0و 63/0 واحد و در مقایسه با گروه شاهد بیشتر بود، هرچند میزان مصرف در گروه آزمون در پایان مطالعه تغییر معناداری در مقایسه با ابتدای آن نداشت. میزان آگاهی تغذیه ای و خودبسندگی در گروه مداخله در مقایسه با شاهد افزایش معنادار یافت، هرچند میزان فراهمی و یادگیری مشاهده ای در گروه مداخله در پایان مطالعه کاهش پیدا کرده بود.
    نتیجه گیری
    فرایند اجرای برنامه نکات اجرایی متعددی را به عنوان تجربه مثبت اجرایی برای مداخلات آتی در اختیار قرار داد.
    کلیدواژگان: میوه و سبزی، نظریه شناختی، اجتماعی، نوجوان، مدرسه
  • لیلا امیری فراهانی، طوبی حیدری، فرشته نارنجی، محمد اصغری جعفرآبادی، وحیده شیرازی صفحه 85
    زمینه و هدف
    علل مختلفی در شیوع سندرم پیش از قاعدگی موثر است. به نظر می رسد یکی از این عوامل شاخص توده بدنی باشد. با توجه به فقدان پژوهشی در این زمینه در ایران، مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط سندرم پیش از قاعدگی با شاخص توده بدنی طراحی و اجرا شده است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر از نوع مقطعی تحلیلی است که در مورد 500 دانشجوی ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی اراک که بر اساس آزمون DASS21 (Depression Anxiety Stress Scales 21) به استرس، اضطراب و افسردگی شدید مبتلا نبودند، در سال 1388 انجام گرفته است. نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و تا رسیدن به حجم نمونه مورد نظر انجام شد. پرسشنامه جمعیت شناختی، وضعیت قاعدگی، تولیدمثلی و عادات غذایی و فرم مشاهده سنجش شاخص توده بدنی توسط افراد تکمیل گردید. فرم خلاصه شده ارزیابی سندرم پیش از قاعدگی در فاصله 7 روز قبل از خون ریزی تا حداکثر 2 روز بعد از شروع خون ریزی به مدت یک دوره توسط افراد تکمیل گردید. با استفاده از تحلیل رگرسیون لجیستیک، ارتباط سندرم پیش از قاعدگی با شاخص توده بدنی با تعدیل متغیرهای مداخله گر در نرم افزار SPSS v.18 بررسی شد. در کلیه آزمون ها سطح معناداری 05/0p< در نظر گرفته شد.
    یافته ها
    توزیع فراوانی افراد مورد مطالعه بر اساس شاخص توده بدنی طبیعی (کم تر از 25)، بالای طبیعی (25 و بیشتر از 25) به ترتیب 8/90% و 2/9% بود. تحلیل آماری نشان داد که شاخص توده بدنی بالای طبیعی نسبت به شاخص توده بدنی طبیعی خطر ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی را 43/2 برابر افزایش می دهد (43/2=OR و 33/8- 66/1=CI).
    نتیجه گیری
    اضافه وزن و چاقی باعث افزایش خطر ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی می شود و در میان سایر عوامل خطر وقوع این سندرم، باید اصلاح توده بدنی غیر طبیعی نیز مدنظر قرار گیرد
    کلیدواژگان: سندرم پیش از قاعدگی، شاخص توده بدنی
|
  • Khodayar Oshvandi, Fatemeh Hasan Shiri, Mahmoud Safari, Mohammad Reza Fazel, Mohsen Salavati, Tayebeh Hassan Tehrani Page 5
    Background and Aim

    Hypothermia is a main side effect during surgery in which blood pressure, heart rate, intra cranial pressure, oxygen consumption, pain and discomfort increase. The rate of cesarean section in Iran is three times more than global standard. This study aimed to investigate effect of pre-warmed intravenous fluid therapy on prevention of shivering after general anesthesia in cesarean section. Methods & Materials: A total of 62 women undergoing general anesthesia for elective cesarean section were randomly allocated into two intervention and control groups. In the intervention group, patients received pre-warmed serum (37°C) and in the control group, patients received serum at room temperature (25.5°C). The postoperative shivering and some homodynamic parameters of the participants were assessed in recovery room.

    Results

    The mean of body temperature in the intervention and control groups were 35.9°C±0.48 and 35.42°C±0.6, respectively (P<0.05). The incidence of post operative shivering in the intervention and control groups were 13% and 35%, respectively (P<0.05).

    Conclusion

    Infusion of pre-warmed serum (37°C) would prevent postoperative shivering and could improve nursing care for women underwent general anesthesia in cesarean section.

  • Elahe Seddighi Looye, Lida Moghaddam Banaem, Azam Afshar Page 16
    Background and Aim
    This study aimed to assess the relationships between iron and copper levels in maternal and cord serums together and with pregnancy outcomes. Methods & Materials: An Analytical cross-sectional study was conducted among 370 pregnant women in labor and their neonates in Maryam, Akbarabadi and Imam hospitals in Tehran, Iran. Copper concentrations were measured using the standard atomic absorption spectrophotometer method and Iron concentrations were measured by a kit through RA 1000 method. Data were collected using a questionnaire and were analyzed using Spearman correlation, Chi- square and Logistic regression tests.
    Results
    The mean copper concentrations in the maternal and cord bloods at delivery were 114.52±37.4, 22.4±11.6 (μg/dl), respectively. The Iron levels were 119.2±64, 164.3±65.3 (μg/dl), respectively. Of all the mothers, 54.3% had copper deficiency, 1.1% Iron deficiency and of all the newborns, 44.7% had copper deficiency and 3.5% Iron deficiency. The Spearman Correlation analysis showed significant positive correlations between concentrations of each element in maternal serum with cord serum and also between maternal iron with maternal copper, and maternal iron with cord copper. The Chi-square analysis showed that there was a significant relationship between maternal copper deficiency and gestational hypertension (P<0.001). There were no significant relationships between these trace element levels at delivery with premature rupture of membranes and preterm labor. Logistic regression analysis showed a significant negative relationship between maternal copper levels and gestational hypertension (odds: 0.98, 95%CI: 0.97-0.99).
    Conclusion
    Maternal copper deficiency was rather high in the participants of the study (54.3%), and was related to incidence of gestational hypertension. These findings illustrated importance of trace elements during pregnancy. Providing suitable dietary recommendations and giving supplements during pregnancy can help to decrease maternal and fetal mortality and morbidity.
  • Alireza Nikbakht Nasrabadi, Zahra Alizadeh, Masoomeh Imanipour, Sayed Mostafa Hosseini, Sayed Hossein Sadrosadat, Reza Heshmat Page 26
    Background and Aim
    Postoperative nausea is a common problem after general anesthesia, especially in ambulatory surgery. In ocular surgeries including strabismus surgery, intraocular pressure increase may lead to eye damage. Drug therapy has various side effects. The purpose of this study was to evaluate acupressure on nausea in patients undergoing strabismus surgery. Methods & Materials: In this double-blinded clinical trial, 60 patients undergoing strabismus surgery were allocated into intervention and control groups. In the intervention group, a sea-band was placed on the P6 point of patient's wrists 30 minutes before induction of anesthesia. In the control group, the sea-band was placed in the opposite position of the patient's wrists. Data were collected during six hours after surgery in the recovery room. Data were analyzed using Chi square, t-test, and Mann-Whitney tests.
    Results
    There were no differences in demographic and surgical characteristics between the two groups at baseline. The intensity of nausea in the recovery room (P=0.002) and six hours after surgery (P<0.001) were significantly less in the intervention group than the control group.
    Conclusion
    Based on the findings of this study, acupressure decreases post operative nausea. Acupressure is a simple, noninvasive and cost- effective intervention which can be applied by nurses to prevent post operative nausea.
  • Mohammad Esmaiel Hajinezhad, Parviz Azodi, Forough Rafii, Nader Ramezanian, Marjan Tarighat Page 36
    Background and Aim
    Although caring is a complex concept with various definitions, there are no agreement on the exact meaning among researchers. The aim of this study was to compare caring behaviors of nurses from patient's and nurse's perspectives. Methods & Materials: The study was conducted among 150 patients hospitalized in Boushehr hospitals and 50 nurses caring for them. Data were collected using quota sampling method via Caring Behaviors Inventory (CBI).
    Results
    Findings showed that there were significant differences between patient's and nurse's perspectives on the subscales of the instrument including assurance of human presence and attentiveness to other's experiences. Moreover, there was significant difference in total scale of caring behaviors of nurses between patients and nurses (t=2.559, P=0.011).
    Conclusion
    Nurses believed that they provide care for patients without making estimations of their expectations. It seems that nurses should attend to standard care to fill the gap.
  • Reza Safdari, Mashaallah Torabi, Mohammad Ali Cheraghi, Niloufar Masoori, Zahra Azadmanjir Page 46
    Background and Aim

    Web-based technologies provide new opportunities for education, research and professional development of nursing. Nurses have few opportunities to use the Internet due to manager's obligations not to use the Internet in work hours, and their traditional attitudes to nursing practice. Establishment of a national nursing portal is a useful way to resolve some of these problems. The purpose of the present study was to investigate the experiences of development of nursing portals in some countries and provide helpful recommendations. Methods & Materials: This was a descriptive- comparative study. Using systematic review of the literature, the least features for nursing portal structures and contents were identified. Then, the identified features were assessed in selected countries through observation or communication with the portal board.

    Results

    Personalization, user's profile, search engine, platform-independent display, SSO capability, security mechanisms and collaborative capabilities, clinical guidelines, continuing education, electronic learning courses, and evidence-based nursing processes were common features in the nursing portals.

    Conclusion

    Development of a specialized comprehensive portal that has all of the desirable features can be achieved through clear definitions of strategies on portal development, maintenance, and analysis of user's requirements. The main requirement to integrate services and contents provided by the portal include specific and integrated structure of all entities in nursing services systems.

  • Raheleh Mohseni, Ehteram Sadat Ilali Page 63
    Background and Aim

    Hemodialysis is a common replacement therapy for patients with ESRD, worldwide. Effective and adequate hemodialysis can improve quality of life and reduce complications of renal failure. Enhancing quality of dialysis results in reducing the complications and mortality rate in patients with chronic renal failure. The aim of this study was to assess the adequacy of dialysis in patients undergoing dialysis with Bicarbonate solution in hemodialysis ward of a hospital in Sary. Methods & Materials: This cross-sectional study was conducted on 50 patients admitted in the hemodialysis ward with chronic renal failure diagnosis. A researcher-made questionnaire was used to gather data. The KT/V formula was used to assess the adequacy of hemodialysis. The URR common characteristic was also measured. Data were analyzed using statistical tests.

    Results

    The mean age of patients was 54.76±12.55 years. The mean of KT/V and URR were 0.26±0.92 and 0.47±0.09, respectively. The kt/v ratio was lower than 1.2 in 85.2% of the patients; and the URR was lower than 65% in 97.8% of the patients.

    Conclusion

    The hemodialysis adequacy was low in 85.2% of the patients in the hospital and the hemodialysis efficacy indicators were lower than the standard measures. Assessment to find the reasons of low efficacy of hemodialysis is recommended.

  • Farinaz Abbasian, Nasrin Omidvar, Dolly Bondarianzadeh, Bahram Rashidkhani, Elham Shakibazadeh, Baran Hashemi Page 73
    Background and Aim
    Diet rich in fruits and vegetables is shown to be an important factor in prevention of chronic diseases. Adolescence is a critical period in adopting eating behaviors. Schools are important social environments in adolescent's lives; and are important settings for interventions that aim to improve eating behaviors, including fruit and vegetable intake. This study aimed to assess effectiveness of a school-based intervention based on social cognitive theory on fruit and vegetable (F&V) intake of female adolescents in Tehran. Methods & Materials: This experimental school based field trial was conducted on 296 female students aged 10-13 years old (157 in the intervention and 139 in the control groups). The intervention included classroom nutrition education on F&V and increasing availability of F&V through school buffet. Psychosocial characteristics of the students were assessed using a questionnaire and F&V intake were measured using 24-hr recall method, at baseline and after three months intervention. Descriptive and inferential statistics were used for data analysis.
    Results
    After the intervention, vegetable and fruit intake were 0.6 and 0.63 servings higher in the intervention group compared to the controls. Knowledge and self-efficacy scores were significantly higher in the intervention group compared to the control group. Home availability and observational learning scores were significantly decreased in the intervention group.
    Conclusion
    Through the intervention process, many valuable experiences were gained to be used in future interventions.
  • Leila Amiri Farahani, Tooba Heidari, Fereshteh Narenji, Mohammad Asghari Jafarabadi, Vahideh Shirazi Page 85
    Background and Aim
    Several factors have been reported to be influential in development of the premenstrual syndrome. There are no studies available on relationship between premenstrual syndrome with body mass index in Iran. This study aimed to determine this relationship among university students. Methods & Materials: This was a cross-sectional study conducted on a random sample of 500 students living in the dorms of Arak University of Medical Sciences. The participants had not stress, anxiety and severe depression on the basis of the DASS21. Data were gathered using Social Status Questionnaire, including demographic, menstrual status, reproductive and eating habits and body mass index measurement items. The participants completed the abbreviated form of premenstrual syndrome evaluation within seven days of bleeding up to two days after onset of bleeding for one cycle. Using logistic regression analysis, the association was assessed by adjusting for confounding variables.
    Results
    A majority of the students had normal BMI (<25) (90.8%). The results showed that the risk of premenstrual syndrome in the participants with high BMI was 2.43 times more than the participants with normal BMI (OR=2.43; CI=8.33-1.66).
    Conclusion
    High BMI increased the risk of premenstrual syndrome. Interventions to decrease the BMI should be designed and implemented in overweight and obese patients with premenstrual syndrome.