فهرست مطالب

طلوع بهداشت - سال دهم شماره 1 (پیاپی 31، بهار 1390)

نشریه طلوع بهداشت
سال دهم شماره 1 (پیاپی 31، بهار 1390)

  • تاریخ انتشار: 1390/12/03
  • تعداد عناوین: 9
|
  • محمود موسی زاده، محمدرضا امیر اسماعیلی صفحه 1
    سابقه و اهداف
    استفاده بهینه از منابع یکی از اهداف اساسی هر سازمان می باشد، بیمارستانها نیز به عنوان یکی از مهمترین اجزای نظام سلامت، به دلیل مواجهه با افزایش هزینه ها و کمبود منابع، به دنبال استفاده بهینه از منابع می باشند. ارتقاء بهره وری می تواند در رسیدن به این هدف بیمارستانها را یاری نماید. بیمارستانها به منظور برنامه ریزی در راستای بهبود بهروه وری باید در ابتدا عوامل موثر بر بهره وری راشناسایی نمایند. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل موثر بر بهره وری و اندازه گیری وضعیت موجود این عوامل در بیمارستانهای منتخب استان مازندران انجام شده است.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع توصیفی-مقطعی بود و جهت گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده گردید، که پس از تعیین پایایی و روایی در بین جامعه پژوهش توزیع شد. 225نفر از روسا، مدیران، مترون، مسئولین بخشها و واحدهای شاغل در بیمارستانهای مورد پژوهش به روش سرشماری در پژوهش شرکت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS و بکارگیری روش های آماری توصیفی نظیر فراوانی،میانگین،انحراف معیار وآزمون تی تست تجزیه وتحلیل گردید.
    یافته ها
    از نظر جامعه مورد بررسی میانگین نمره تاثیر گذاری عوامل مرتبط با مدیریت بر بهره وری بیمارستانها برابر 822/0±959/3 عوامل مرتبط با رضایت شغلی و انگیزش کارکنان برابر 052/1± 036/3، عوامل مرتبط با مشتری مداری برابر 709/0±28/3، عوامل مرتبط با بهسازی و آموزش نیروی انسانی برابر 927/0± 158/3، عوامل مرتبط با فرهنگ سازمانی برابر 866/0±23/3 و عوامل مرتبط با تکنولوژی و تجهیزات بیمارستانی برابر 731/0 ±343/3 و وضعیت موجود عوامل مرتبط با مدیریت برابر 0.8675±2.557، رضایت شغلی و انگیزش کارکنان برابر927/0± 407/2، مشتری مداری برابر862/0± 861/2، بهسازی و آموزش نیروی انسانی برابر 829/0± 592/2، فرهنگ سازمانی برابر 844/0± 606/2، تجهیزات و تکنولوژی بیمارستانی برابر 798/0± 615/2 می باشد.
    نتیجه گیری
    با وجود آن که از نظر جامعه مورد بررسی، عوامل مورد مطالعه به میزان زیادی بر بهره وری بیمارستانها تاثیر دارند که با نتایج سایر پژوهشها مشابه بوده ولی وضعیت موجود این عوامل در بیمارستانها پایین تر از حد متوسط می باشد. اثرات این تحقیق برای مدیران بیمارستانها به منظور گسترش رفتارهای بهره ور مفید است چون توجه به دیدگاه پرسنل در امر بهره وری، خود مهم ترین و نخستین گام برای بهره ور نمودن آنهاست.
    کلیدواژگان: بهره وری، عوامل موثر بهره وری، بیمارستانهای عمومی، بیمارستانهای آموزشی
  • سید سعید مظلومی محمود آبادی، حسن شهبازی*، زهرا مطلق، مرضیه مومنی سروستانی صفحه 14
    سابقه و اهداف

    بیماری قلبی- عروقی یک پاندمی و مهمترین علت مرگ و میر در سراسر جهان و ایران می باشد از طرف دیگر مطالعات مختلفی گرایش و تمایل بیشتر مردم به خوردن غذا در رستوران ها، هتل ها تاکید دارند که این نشان دهنده نقش، چالش و مسئولیت سرآشپزان در تهیه و سرو غذاهای سالم دارد، لذا بر آن شدیم آگاهی، نگرش و عملکرد سرآشپزان درخصوص پیشگیری از فاکتورهای خطر بیماری های قلبی و عروقی را در شهر یزد بررسی کنیم.

    روش بررسی

    پژوهش حاضر مطالعه ای توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که در سال 1389 بر روی 60 نفر از سرآشپزهای رستوران های یزد انجام گرفته است. روش جمع آوری اطلاعات به صورت پرسشنامه بوده که پایایی و روایی آن مورد تایید قرار گرفت و مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سوالات مربوط به سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد آنها در خصوص پیشگیری از فاکتورهای خطر بیماری های قلبی و عروقی بوده است. پس از وارد کردن داده ها در نرم افزار آماری SPSS با استفاده از آزمون های آماری،ANOVA، T-test، Chi square و همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها

    به طور کلی میانگین امتیازات آگاهی سر آشپزان 8/4±6/16، نگرش 3 ±9/ 16 و عملکرد 2/4± 7/13 بوده است. همبستگی معنی داری بین آگاهی و نگرش(027/0 =(p، نگرش و درآمد (03/0 =(p و درآمد و سن(029/0 =(p وجود داشته است. همچنین ارتباطی معنی داری بین آگاهی و سلامتی(019/0 =(p و نگرش و سابقه بیماری قلبی و عروقی در فامیل درجه یک(032/0 =(p وجود داشته است.

    نتیجه گیری

    با توجه به نتایج این پژوهش مبنی بر آگاهی و عملکرد متوسط، و نگرش خوب سرآشپزان و از طرفی نقش بسیار مهم و کلیدی سرآشپزان در سلامت قلب و عروق مردم افزایش اطلاعات سرآشپزان از طریق برنامه مدون آموزشی، پوستر، پمفلت، رادیو و تلویزیون و آموزشکده اصناف پیشنهاد می گردد.

    کلیدواژگان: آگاهی، نگرش، عملکرد، بیماری های قلبی و عروقی، سرآشپز
  • مریم آکله چی، علی مهری صفحه 28
    سابقه و اهداف
    اعتماد به نفس قضاوتی است که فرد در مورد ارزش خود دارد. با توجه به اینکه عزت نفس پایین در دانش آموزان می تواند سبب افت تحصیلی، احساس تنهایی، سوءاستفاده از مواد و دوری ازواقعیت و رفتارهای خود تخریبی در آنان شود و نتایج برخی مطالعات نشاندهنده میزان عزت نفس پایین در بین دانش آموزان می باشد لذا این بررسی با هدف تعیین عزت در دانش آموزان دبیرستانهای شهر سبزوار انجام گردید.
    روش بررسی
    در این بررسی تحلیلی- مقطعی تعداد 358نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر سبزوار به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند.روش جمع آوری داده پرسشنامه استاندارد POP بود که 5حیطه عزت نفس (جسمی،عمومی،تحصیلی،خانوادگی و اجتماعی)را مورد بررسی قرار می داد.نمره عزت نفس به صورت مطلوب(بالاتراز75)،متوسط (75-50)و نامطلوب(کمتر از50)در نظرگرفته شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمونهای همبستگی پیرسون،کای اسکوئر،t-test،آنالیز واریانس در نرم افزار آماری 15SPSS. استفاده گردید.
    یافته ها
    طبق نتایج، فقط50نفر(14%)از جامعه مورد بررسی دارای عزت نفس مطلوب بودند.همبستگی مثبت معنی داری بین حیطه های عزت نفس مشاهده گردید(01/0< P).همچنین همبستگی منفی معنی داری بین عزت نفس خانوادگی و سن پدر و مادر وجود دارد(05/0>P). اختلاف معنی داری بین عزت نفس عمومی و تحصیلی برحسب جنس مشاهده گردید بطوریکه میانگین عزت نفس در جنس مونث بیشتر بود.همچنین اختلاف معنی داری بین حیطه های عزت نفس(بجزعزت نفس تحصیلی)و اعتیاد اعضای خانواده مشاهده گردید بطوریکه میانگین حیطه های عزت نفس در دانش آموزانی که دارای اعضای خانواده معتاد بودند کمتر بود.نتایج همچنین نشان داد که میانگین عزت نفس در دانش آموزانی که رابطه عاطفی والدین را گرم و حمایت گرانه اعلام کردند بیش از سایر افراد می باشد(01/0< P).
    نتیجه گیری
    با توجه به پایین بودن عزت نفس مطلوب در جامعه مورد بررسی و مشکلاتی که می تواند ناشی از عزت نفس پایین ایجاد شود؛ لزوم توجه بیشتر به دانش آموزان از طرف والدین و اولیای دبیرستان ضرورت دارد.رابطه گرم و حمایت گرانه والدین، سن مناسب ازدواج وعدم تفاوت سنی زیاد بین والدین و دانش آموزان و همچنین عدم اعتیاد والدین می تواند زمینه را برای عزت نفس مطلوب در دانش آموزان فراهم آورد.
    کلیدواژگان: عزت نفس، دانش آموزان، تست POP
  • حسن مظفری خسروی، مهدیه حسین زاده شمسی انار، سیده الهه شریعتی بافقی، ویدا مظفری خسروی صفحه 38
    سابقه و اهداف
    اختلالات خوردن (Eating Disorders) نتیجه اختلالات رفتاری است که همراه با عوارض فراوانی است. که به سه شکل، بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و شکل بینابینی وجود دارد.این مطالعه به منظور تعیین شیوع این مشکلات دردختران دبیرستانی شهر یزد طراحی و انجام شده است.
    روش بررسی
    این مطالعه توصیفی مقطعی در شهر یزد از اردیبهشت 1389 شروع و اردیبهشت 1390 به پایان رسید.جمعیت مورد مطالعه 1400 نفر دانش آموز دختر دبیرستانی شهر یزد بودند که به روش نمونه گیری خوشه اینمونه گیری شدند. جهت شناسایی اختلالات خوردن و افراد در معرض خطر آن از پرسشنامه ای موسوم به 26Eat- استفاده شد. متغیرهای زمینه ای مثل سن، سواد والدین، وضعیت عادت ماهیانه، رتبه تولد و بعد خانوار نیز ثبت شد. با استفاده از بسته نرم افزاری SPSS داده ها و آزمون های مجذور کای، تست دقیق فیشر و ضریب همبستگی پیرسون داده ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. برای تعریف وضعیت چاقی و اضافه وزن از نمایه توده بدن و نمودارهای نمایه توده بدن CDC استفاده شد.
    یافته ها
    در این مطالعه 7/16درصد از افراد مورد مطالعه مبتلا به اضافه وزن یا چاقی و 169نفر (12 درصد) در معرض خطر اختلالات خوردن بودند. بین وضعیت نمایه توده بدن و در معرض خطر اختلالات خوردن رابطه معنی داری نشان داد، به طوری که 7/51 درصد از افراد در معرض خطر مبتلا به چاقی یا اضافه وزن بودند. در این مطالعه 7 نفر (5/0 درصد) به بی اشتهایی عصبی و 74 نفر (3/5 درصد) به بولمی عصبی مبتلا بودند که با هیچکدام از متغیرهای مورد بررسی همبستگی معنی داری نداشت. 689 نفر (3/51 درصد) از وزن موجود خود ناراضی بودند که 4/21 درصد خواهان افزایش وزن در حالی که 6/78 درصد تمایل به کاهش وزن داشتند. بین وضعیت رضایت از وزن خود و وضعیت نمایه بدن همبستگی معنی داری بدست آمد.
    نتیجه گیری
    این مطالعه مثل بسیاری از مطالعات مشابه دیگر نشان داد که گذر اپیدمیولوژیک و تعاملات فرهنگی و تغییر ارزشها رخداد اختلالات خوردن را افزایش داده و با مقایسه با میزان آنها در دهه های گذشته در هر منطقه افزایش قابل ملاحظه ای داشته که نیاز به تعمق و به کارگیری روش های موثر در برخورد با آنها دارد.
    کلیدواژگان: اختلالات خوردن، بولمی عصبی، بی اشتهایی عصبی، چاقی و اضافه وزن
  • اسماء صابر ماهانی، محسن بارونی، محمد امین بهرامی، غلامرضا گودرزی، سعید شیخ غلامی، زینب ابراهیمی پور، زهرا سنجری پور، امیر محمدزاده صفحه 50
    سابقه و اهداف
    هزینه یابی بر مبنای فعالیت، به عنوان ابزاری برای سنجش هزینه به منظور محاسبه دقیق و صحیح هزینه عملیات مورد استفاده قرار می گیرد. هدف پژوهش حاضر برآورد هزینه تمام شده ی خدمات رادیولوژی بیمارستان شفای کرمان با استفاده از روش هزینه یابی بر مبنای فعالیت در سال 1389 بوده است.
    روش بررسی
    مطالعه حاضر، پژوهشی توصیفی است که به صورت مقطعی و گذشته نگر اجرا شده است. داده های مورد نیاز از طریق مصاحبه با مسوولین بیمارستان و واحدهای ذیربط، مشاهده فعالیت های بخش رادیولوژی و بررسی مدارک و دفاتر موجود در بخش و واحدهای اداری و پشتیبانی جمع آوری گردید. سپس، قیمت تمام شده بخش رادیولوژی با استفاده از رویکرد هزینه یابی بر مبنای فعالیت و با به کارگیری نرم افزار excel محاسبه شد.
    یافته ها
    بر اساس یافته های پژوهش، هزینه پرسنلی با مبلغ 777676772 ریال 70/55 درصد از کل هزینه های بخش بوده که بالاترین سهم در هزینه های بخش را به خود اختصاص داده است. همچنین، هزینه مواد مصرفی با 105701719 ریال 57/7 درصد کل هزینه ها، هزینه تغذیه با 17160478 ریال، 23/1 درصد، هزینه آب، برق، تلفن و سوخت مصرفی با 4381061 ریال، 32/0 درصد، هزینه استهلاک با 208824509 ریال، 96/14 درصد از کل هزینه های بخش را تشکیل داده اند.کل هزینه های بخش نیز مبلغ 1396273212 ریال بوده است که از این مقدار مبلغ 1363861205 ریال یعنی 68/97 درصد مربوط به هزینه های مستقیم و مبلغ 32412007 ریال یعنی 32/2 درصد آن مربوط به هزینه های غیر مستقیم می باشد.
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های پژوهش، می توان از طریق بهبود عملکرد، بخصوص اصلاح اقدامات مدیریت منابع انسانی و نیز استانداردسازی مصرف به منظور کاهش هزینه های مصرفی، قیمت تمام شده خدمات را کاهش داد.
    کلیدواژگان: هزینه یابی بر مبنای فعالیت، خدمات رادیولوژی، بیمارستان
  • محمدحسین سلمانی ندوشن، محدثه ابوییان جهرمی، محمدحسن احرامپوش، حمیدرضا زارع، مهری سازواری صفحه 62
    سابقه واهداف
    یون نقره از سطوح داخلی لوله ها و ژنراتورها بر اثر فرایند خوردگی تولید ووارد پساب های صنعتی می شود.این یون بر روی گیاهان٬ حیوانات وانسانها اثرات زیان آور دارد. استفاده ازآهن اکسید در حذف آلاینده ها معمول است ولی نانوذرات در حذف آلاینده های شیمیایی از آب وفاضلاب نسبت به حالت توده ای موثرترند. دراین تحقیق با استفاده از نانو ذرات آهن اکسید حذف یون نقره از محیط فاضلاب صنعتی مصنوعی مورد مطالعه قرارگرفت تا شرایط برای حذف بهتراین یون بهینه شود.
    روش بررسی
    این مطالعه به روش تجربی - آزمایشگاهی انجام گرفت. نانوذرات آهن اکسید استفاده شده از طریق اکسید کردن نانوذرات آهن صفر تولید وسپس کارایی آن برای حذف یون نقره در یک محیط فاضلاب مصنوعی به روش ناپیوسته مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین عوامل موثر در فرآیند جذب شامل pH محلول، غلظت نانو ذرات آهن اکسید، مدت زمان تماس و دما نیز بررسی شد.مقدار یون نقره باقیمانده پس از سانتریفیوژوصاف کردن با دستگاه جذب اتمی اندازه گیری گردید.
    یافته ها
    نتایج نشان داد که ذرات آهن اکسید به صورت نانوذرات واکنش داده است. ماکزیمم حذف در3pH=،دمای واکنش °C 25وغلظت نانو ذرات 35 گرم بر لیتربرابر2/98% است.بهترین شرایط در3=pH، غلظت نانو ذرات 10گرم بر لیتر،زمان تماس 5 ساعت ودمای °C 25(دمای آزمایشگاه)،87% نقره حذف شد.
    نتیجه گیری
    غلظت نانو ذرات آهن اکسید وpH اثر قابل توجه ای درفرایند حذف یون نقره دارند. راندمان حذف توسط نانوذرات در pH اسیدی بیشتر است که نشان می دهد حذف به صورت جذب وسپس احیاء انجام می شود.در pH بازی٬راندمان حذف به طور قابل توجه کمتر است زیرا یون نقره با فرایند جذب بر روی سطح نانوذرات اکسیدی حذف می شود. با اعمال شرایط بهینه، نانو ذرات آهن اکسید دارای توانایی بالایی در حذف نقره وکاهش آلودگی شیمیایی از محیط فاضلاب صنعتی دارد.
    کلیدواژگان: نقره، نانوذرات آهن اکسید، فاضلاب مصنوعی
  • محمد تقی قانعیان، محمدحسن احرامپوش، قادر غنی زاده، سید مجتبی ممتاز صفحه 70
    سابقه و اهداف
    ترکیبات رنگی یکی از بحرانی ترین آلاینده ها برای اکوسیستم های طبیعی هستند. تخلیه فاضلاب های رنگی حاصل از عملکرد صنایع نساجی به آب های پذیرنده، منجر به کاهش نفوذ نور خورشید، بروز پدیده اتروفیکاسیون و تداخل در اکولوژی آبهای پذیرنده شده، که ضمن اثر بر شدت فتوسنتز گیاهان آبزی و جلبک ها در محیط های آبی، باعث آسیب به محیط زیست می شود. هدف این مطالعه حذف رنگ راکتیو قرمز 198 از محلولهای آبی با استفاده از پوسته تخم مرغ و بررسی تاثیر پارامترهای غلظت اولیه رنگ، جرم جاذب زمان واکنش و pH بر فرایند جذب می باشد.
    روش بررسی
    این مطالعه به صورت تجربی و در مقیاس آزمایشگاهی انجام شد.جاذب مورد نظر در شرایط آزمایشگاهی تهیه و با استفاده از الک های استاندارد دانه بندی شد. خصوصیات سطحی پوسته تخم مرغ با استفاده از میکروسکوپ الکترونی مجهز به EDX و سطح ویژه آن با تکنیک جذب گاز ازت و با استفاده از ایزوترم BET تعیین گردید. طول موج حداکثر جذب رنگ (λmax) با استفاده از اسپکتروفتومتر UV/vis تعیین شد. هر کدام از مراحل مختلف آزمایشات بصورت سه بار تکرار انجام گرفته است.
    یافته ها
    طول موج حداکثر جذب رنگ راکتیو قرمز 198 با رسم طیف جذب در حد 518 نانومتر تعیین گردید. مهمترین اجزاء پوسته تخم مرغ ترکیبات کلسیمی با سطح ویژه m2/g 2/1 می باشد. افزایش دوز جاذب از 2 به 3 گرم در 100 میلی لیتر و افزایش pH از 4 به 10 منجر به افزایش راندمان جذب به ترتیب از 80% به 92 % و از 44% به 64% شد. نتایج نشان داد افزایش غلظت اولیه رنگ از 10 به 100 میلی گرم در لیتر باعث کاهش راندمان جذب از 72% به 23% گردید. سنتیک جذب رنگ مورد نظر از واکنش درجه دوم تبعیت می کند(995/0= R2).
    نتیجه گیری
    نتایج مطالعه نشان داد که افزایش دوز جاذب به علت بالا بردن جایگاه های جذب موجب افزایش راندمان حذف شده است. افزایش غلظت اولیه رنگ به دلیل بالا بردن غلظت آلاینده نسبت به جایگاه های جذب ثابت موجب کاهش راندمان حذف شده است.
    کلیدواژگان: جذب سطحی، پوسته تخم مرغ، رنگ راکتیو قرمز 198، جاذب طبیعی
  • محمد علی مروتی شریف آباد، آرزو فلاحی، احمد حائریان، محمدحسن لطفی صفحه 82
    سابقه و اهداف
    بیماری های دهان بار هزینه ای بین 10-5 % از کل هزینه های مراقبت بهداشتی را شامل می شود. الگوی فرا نظریه ای، زمان پذیرش تغییر رفتار، چگونگی و نیز عوامل مرتبط با تغییرات رفتار را توصیف می کند. فرایندهای تغییر بعد مهمی از الگو می باشد شامل رفتارهای آشکار و نهانی که افراد جهت پیشرفت از مراحل پایین تر به مراحل بالاتر بکار می برند. مطالعه حاضر با هدف تعیین مراحل تغییر رفتارتمیزکردن بین دندان ونیز چگونگی ارتباط آن با فرایندهای تغییر در دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهریزد براساس الگوی فرانظریه ای انجام شد.
    روش بررسی
    این مطالعه تحلیلی مقطعی بر روی 361 نفر از دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر یزد انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد جهت تعیین مراحل رفتار تمیزکردن بین دندان و پرسشنامه فرایندهای تغییربودکه توسط محققین طراحی گردیده بود. اطلاعات جمع آوری شده، از طریق نرم افزار آماری SPSS و به کارگیری آزمونهای آماری آنالیز واریانس و آنالیزرگرسیون لجستیک دوتایی، تجزیه و تحلیل گردید.
    یافته ها
    6/49 % از دانش آموزان درمرحله پیش تفکر، 3/5% در مرحله تفکر، 1/24% در مرحله آمادگی، 8/6 % در مرحله عمل و 5/12 % در مرحله نگهداری قرار داشتند. درصد میانگین نمره کسب شده دانش آموزان در فرایندهای شناختی تغییر98/73%، فرایندرفتاری تغییر 77/59% وکل فرایند تغییر59/63% بود. رگرسیون لجستیک دوتایی مشخص نمود که استفاده از فرایندهای شناختی تغییرآگاهی افزایی(061/1Odd Ratio =) و خود آزادی (155/1Odd Ratio =) و نیز فرایند رفتاری تغییر آزادی اجتماعی(204/1 Odd Ratio =)، شانس انتقال از مراحل پیش عملی به مراحل عملی را افزایش می دهند.
    نتیجه گیری
    در این مطالعه بیشتر دانش آموزان در مرحله پیش تفکر قرار داشتند و برای انتقال از مراحل اولیه به مراحل نهایی تغییر رفتار تمیز کردن بین دندان بیشتر از فرایند های شناختی تغییر استفاده می کردند. لذا استراتژی های مداخله ای که بر افزایش این فرآیندها در جامعه تاکید داشته باشد، میتواند در انتقال افراد به مراحل بالاتر رفتار تمیز کردن بین دندانها موثرتر باشد.
    کلیدواژگان: الگوی فرا نظریه ای، تمیز کردن بین دندانها، دانش آموز
  • فاطمه ممیزی، سهراب عبدی زرین، مصطفی اقلیما، غنچه راهب صفحه 96
    سابقه و اهداف
    هدف از مقاله حاضر بررسی رابطه مهارت های اجتماعی و مورد آزار قرار گرفتن نوجوانان است. کودک آزاری یکی از مسائل اجتماعی است، که به علت ویژگی های تاثیرگذار آن نیاز به بررسی و برنامه ریزی مناسب، به منظور پیشگیری وکمک به رفع و کاهش آن، به شدت احساس می شود. و لذا مطالعه حاضر با هدف شناخت و توصیف ارتباط مهارت های اجتماعی نوجوانان با مورد آزار قرار گرفتن آنان در منطقه 17 شهر تهران انجام گرفت.
    روش بررسی
    این تحقیق از نوع مطالعات توصیفی-همبستگی بود. که به شیوه نمونه گیری خوشه ایچند مرحله ای تعداد 144 نفر دانش آموز مقطع راهنمایی منطقه 17 شاغل به تحصیل در مدارس مقطع راهنمایی منطقه 17 شهر تهران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات برای پژوهش، عبارت بودند از آزمون استاندارد مهارت های اجتماعی ماتسون و آزمون استاندارد کودک آزاری. جهت تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده از آزمون های آماری همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد.
    یافته ها
    یافته ها نشان داد؛ که بین مهارت های اجتماعی نوجوانان با مورد آزار قرار گرفتن آنان رابطه ی معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه حاکی از این بود؛ که پرخاشگری مهم ترین پیش بینی کننده معنادار مورد آزار قرار گرفتن است.
    نتیجه گیری
    نتایج این بررسی نشان داد که که نقص در مهارتهای اجتماعی به ویژه وجود پرخاشگری، رفتارهای غیر اجتماعی و عدم مهارت های اجتماعی مناسب در روابط دو سویه کودک و نوجوان با دیگران تاثیر گذار است، و باعث افزایش احتمال مورد آزار قرار گرفتن کودکان و نوجوانان می گردد. پس لازم است؛ موضوع ارتقاء مهارت های اجتماعی نوجوانان و دانش آموزان مورد توجه ویژه
    کلیدواژگان: کودک آزاری، مهارت های اجتماعی، نوجوانان، رفتار های غیر اجتماعی، پرخاشگری
|
  • Moosazadeh M, Amiresmaili Page 1
    Background
    Optimum resource utilization is one of the primary objectives of any organization. Hospitals as one of the most important elements of health systems, facing escalating costs and resource scarcity, are concerned with this issue as well. Productivity improvements can help hospitals to achieve this objective. If hospitals are planning to improve productivity, at first, they have to identify factors influencing productivity. This study aims to identify factors affecting productivity and measuring their status quo at selected hospitals of Mazandaran province.
    Methods
    The present descriptive study was carried out cross sectionally. The research population, comprised of hospitals presidents, managers, nursing managers and supervisors (N=250), were all studied with no sampling technique. We used a questionnaire for data collection, its validity and reliability of which was verified. Data analysis was carried out using descriptive statistics, chi square and T test through SPSS 16
    Results
    The mean score of influential factors and their status quo was measured as followed respectively: managerial factors (3.95±0.82; 2.55±0.86), employees job satisfaction and motivation factors (3.03±1.05; 2.4±0.92), customer orientation factors (3.28±0.7; 2.86±0.86), human resources development and training factors (3.15±0.92; 2.59±0.89), organizational culture factors (3.23±0.86; 2.6±0.84), hospitals technology and equipment factors (3.34±0.73; 2.61±0.79).
    Conclusion
    Although the research population believed these factors have a great impact on hospitals productivity, but their current situation was not ideal in the hospitals. If these hospitals are determined on their way to improve productivity, designing interventions targeting these factors seems useful.
  • Mazloomi Mahmodabadi S. S Shahbazi H. Motlagh Z Momeni Sarvestani M. Sadeghzadeh J. Page 14
    Background

    Cardiovascular diseases are a global pandemic and the leading worldwide cause of death and in Iran, Regarding that most people tend toward eating fast foods and processed foods for various reasons, the cooks can play an important role in heart health. we decided, therefore, to study the chef's knowledge, attitude and performance of chefs especially concerning prevention of risk factors of cardiovascular diseases in the city of Yazd.

    Methods

    This is a descriptive cross - sectional study performed on 60 restaurant chefs of Yazd in 1389. Data were gathered through a questionnaire including demographic information and questions related to Knowledge and Attitude. Data were then analyzed through SPSS software using statistical tests such as Anova, T-test, Chi square test and Pearson correlation.

    Results

    The mean score of the knowledge of the chefs was 16.6±4.8; attitude 16.9 ± 3; and practice was 13.7±4.2. There was a significant relationship between knowledge and attitude (p=0.027); attitude and income (P=0.030); and income and age (P: 0.029). Also a significant relationship was detected between knowledge and health (P=0.019) and attitude and history of cardiovascular diseases in the family members (P=0.032).

    Conclusion

    According to the results of the study of the average knowledge and practice as well as the good attitude of the chefs, and the critical role of the chefs in keeping up the cardiovascular condition of the people, improving chef's information through regular training programs, posters, pamphlets and media is suggested.

  • Akolechy M(M.Sc) Mehri A(M.Sc) Page 28
    Background
    Self esteem is the judgment of a person about herself himself. Given that having low self esteem causes many abnormalities such as function reduction,loneliness, substance abuse and self destructive behaviors and also the fact that some studies report low rate of self esteem among students, this study wanted to assess self esteem and some related factors among high school students of Sabzevar.
    Methods
    This cross-sectional study was carried out on 270 students of high schools of Sabzevar in 2010.The subjects were selected using multi-stage sampling.The data were collected using PoP questionnaire. The questionnaire included five domains of self-esteem (physical, public, academic, family and social self esteem.Score above 75 was taken as good self esteem,50-75 was medium and lower than 50 was comsidered as poor. The data were then analyzed by SPSS software version 15.0 using descriptive and analytical statistics t-test, ANOVA and pearson correlation.
    Results
    This study indicated that only 50 students(14%) enjoyed good self steem. There was a positive correlation between the five domains of self esteem. However there is a negative correlation between family self esteem and parent age. Results also showed a significant difference between public and academic self esteem in terms of the gender of the students because the mean of self esteem was higher among the girls. There was significant difference between self esteem domains except academic self esteem and addiction of a member in the family as the mean self esteem was lower among students who had an addicted family member. Mean of self esteem was higher among the students who enjoyed a warm and supportive relationship with their parents (P< 0.01).Conclussion: Considering the low rate of self esteem among students and many problems that can results from unfavorable self esteem it is necessary that parents and high school teachers pay more attention to this age group. Supportive relationship of parents, appropriate age for marriage and non-addicted parents all can improve self esteem among students.
  • Mozaffari-Khosravi H Hosseinzadeh-Shamsi-Anar M. Shariati Bafghi S. E Mozaffari-Khosravi V Page 38
    Background
    Eating disorders are the result of behavioral disorders associated with many complications. This study aimed to determine the prevalence of these problems in high school girls in Yazd city.
    Methods
    This cross-sectional study was commenced in 2010 and ended in 2011. The population studied were 1400 high school girl students in Yazd city who were study by cluster sampling method. Eat-26 questionnaire was used for diagnosing eating disorders and for identifying those at risk. Variables such as age, parents education, menstrual status, birth order and family size were also recorded. Data were analyzed using SPSS software package and chi-square, Fisher’s exact test and pearson correlation coefficient test. For the definition of obesity and overweight BMI and CDC BMI charts were used.
    Results
    Of the subjects,16.7% were suffering from overweight or obesity;169 students (12%) were at the risk of eating disorders. Between BMI status and risk of eating disorders a significant relationship was detected, so that 51.7% of those at risk, were suffering from obesity or overweight. In this study, 7 students (0.5%) had anorexia nervosa and 74 students (5.3%) were diagnosed with bulimia nervosa showing no significant relationship with the variables mentioned. Totally 689 students (51.3%) were dissatisfied with their current weight out of which the 21.4% wanted to gain weight while 78.6% were willing to lose their weight. Satisfaction with weight status and BMI found to be were significantly correlated.
    Conclusions
    This study, like many other similar studies, showed that the epidemiological transition, cultural interaction and changing of values has increased incidence of eating disorders and has been considerably high compared with the past decades, thus reguiring speculation and employment of effective measures in dealing with these disorders.
  • Saber Mahani A. Barouni M. Bahrami Ma Goodarzi Gh Sheikhgholami S. Ebrahimipour Z. Sanjaripour Z Mohammadzadeh A Page 50
    Background
    Activity Based Costing is widely used as a cost measurement instrument to more closely approximate the true cost of operations. This study was aimed to estimate radiology services total cost in Shafa hospital, Kerman.
    Methods
    This practical research was done by descriptive method in a Cross-sectional and retrospective form during year 2010. Data was collected trough direct observation, interviews and information sheets of hospital. Cost price of radiology services calculated by using activity based costing method and Excell software.
    Results
    Personnel cost involved 55.70 % from total costs in the radiology department that is the highest share of department costs. Consuming materials obtained 7/57 % of department costs. Nutrition cost’s share was 1/23%. Water, electricity and telephone costs were /32 % from total cost. Also, the depreciation cost equals 14/96% of total costs. Total cost in this ward was 1396273212 Rials from which 97/68% is related to direct costs and 2/32 % to indirect costs.
    Conclusion
    The results of research indicated that we can reduce the services cost price by improving performance management, especially human resource management initiatives and standardization of consumptions to reduce the consuming materials coat.
  • Salmani M.H. Aboueyan M. Ehrampoush M.H. Zare H.R. Sazvari Page 62
    Background
    Ion silver from the internal surfaces tubes and generators inter to industrial wastewater by corrosion process. These ions have harmful effects on plants, animals and humans. Iron oxide is commonly used to removal chemical contaminates. However, the used of nanoparticles in removing pollutants is more effective than the mass. In this study, using of iron oxide nanoparticles for removal silver ions from synthetic industrial wastewater was investigated and the effective parameters were optimized for the better removal.
    Method
    This study is a experimental-laboratory that iron oxide nanoparticles was synthesized by exposing nZVI into air and then Ag+ removal efficiency was studied in batch system. Also, the impact of the important field parameters including pH, iron oxide nanoparticles concentration, retention time, and temperature were investigated. After centrifugation and filtration, the amount of ion silver was determinate by flame atomic absorption.
    Results
    The results of this research showed that iron oxide particles were reacted with Ag+ in nano scale. The maximum removal at pH=3, nano iron oxide concentration 35 g L-1 and 25°C was 99.2%.In optimum condition (pH=3, nano iron oxide concentration 10 g L-1, 5 hours reaction time and 25°C temperature) 87% of Ag+ was removed.
    Conclusion
    The concentration of nano iron oxide and pH had significant effect on the Ag+ removal. The results showed that Ag+ removal in acidic pH controlled by absorption on surface then reduction by atomic core. While, removal in basic pH controlled by absorption. The studies showed that iron oxide nanoparticles have high ability to remove Ag+ and decrease of chemical pollution of Ag+ from industrial wastewater.
  • Ghaneian M.T Ehrampoush M.H.Gh. Ghanizadeh, Momtaz M. Page 70
    Background
    Dye compounds is one of the most critical contaminant for natural ecosystems. The aim of this study were to determine the primary concentrations of reactive red 198 dye (RR 198), adsorbent dosage and pH influences for the adsorption of RR 198 onto chicken’s eggshell (ES) as an adsorbent.
    Methods
    The target adsorbent was prepared in laboratory conditions and pulverized by ASTM standard sieves. Surface characteristics and measurement of the adsorbent surface area was carried out with Scanning electronic microscope (SEM) and via N2 gas adsorption with Brunauer-Emmett-Teller isotherm. The maximum absorption wave length of this dye (λmax) was determined by spectrophotometer (Optima SP-3000 Plus).
    Results
    Analysis of absorption spectra showed that the λmax of RR198 is 518 nm. The results show the Calcium components are the main constituent of ES with 1.2 m2/g. Elevation of the ES dose (2 to3 g) lead to increasing of dye removal from 80% to 92%. The results show that elevation of pH from 4 to 10 would lead to increasing of RR 198 adsorption from 44% to 64% but increasing of preliminary dye concentration would lead to decreasing of dye adsorption from 72% to 23%. The kinetic studies revealed that the adsorption of RR 198 is rapid and complying with second-order kinetic (R2= 0.995) which the kinetic constant is 0.0004min-1.
    Conclusion
    Eggshell is a cheap adsorbent that can be used for the removal of dye components from alkaline solutions.
  • Morowatisharifabad M., Fallahi A., Haerian A., Lotfi Mh Page 82
    Background
    Teeth and mouth diseases encompass about 5-10% of the total health care costs. Transtheoretical Model (TTM) explains when individuals will adopt changes in their behaviors, how they change their behaviors, and which factors affect the changes in their behaviors. Processes of change is an important component of the model which include covert and overt activities that people use to progress through the stages. The purpose of this study was to determine the stages of change of inter-dental cleaning behavior and its relationship with the process of changes based on TTM in Yazd, Iran.
    Methods
    This analytical cross-sectional study was performed on 361 students from 8 pre-university schools who were selected via cluster sampling. Appropriate standard instrument were used to measure the stages of inter-dental cleaning behavior, and the process of change questionnaire was developed by the researchers. The reliability and validity of questionnaires were examined and approved using expert panel and cronbach's α coefficient. Data were analyzed with SPSS software and using ANOVA and Binary Logistic Regression tests.
    Results
    49% of students were in pre-contemplation stage, 5.3% in contemplation, 24.1% in preparation, 6.8% in action and 12.5% were in maintenance stage. The subjects earned 73.98% scores of cognitive processes of change, 63.59% scores of behavioral processes of change and 59.77% of scores of total processes of change. According to binary logistic regression analysis, In order to transfer from pre-action stages to action stages, the students used consciousness raising (Odd Ratio=1.061) and Self- liberation (Odd Ratio =1.155), and social liberation (Odd Ratio =1.204).
    Conclusion
    Majority of students was in pre-contemplation stage and most of them used cognitive processes of change to move from primary to final stages. So, interventional strategies which include programs with the aim of increasing cognitive process of change may be useful for transferring the students from primary stages of inter-dental cleaning behaviors to final stages.
  • Momayezi F., Abdi Zarrin S., Eglima M., Raheb Gh Page 96
    Background
    Child abuse is one of the social problems. The control of which requires good and appropriate planning in order to prevent and reduce the related problems. The present study describes the relationship between social skills of adolescents with their abuse at 17 district th in Tehran. The purpose of this research was to study the relationship between social skills of adolescents with their Maltreatment in the 17 district th in Tehran.
    Method
    This is a descriptive – correlational study conducted through multistage sampling. Sample size included 144 students selected from four girl and boy secondary schools in 17 district th of Tehran city. Matson evaluation of social skills and Child Abuse Self Report Scale were used for measuring social skills and child abuse. For analyzing the data Pearson correlation test and multiple regression analysis were used.
    Results
    The findings demonstrated a significant relationship between adolescents` social skills and maltreatment with them. The results indicated that adolescents` aggressiveness is the most significant predictor in maltreating them.
    Conclusion
    Overall it is concluded that deficits in social skills particularly aggressiveness, non-social behaviors, and lack of observing appropriate social skills at children interacting with adults increases the likelihood of children`s abuse. So it is necessary to improve social skills of teenagers and students by authorities and practitioners.