فهرست مطالب

طب و تزکیه - سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 77، تابستان 1389)

فصلنامه طب و تزکیه
سال نوزدهم شماره 2 (پیاپی 77، تابستان 1389)

  • تاریخ انتشار: 1389/11/20
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مجید اشرف گنجویی صفحه 8
    مفصل زانو در انجام اعمال مختلف اندام تحتانی اهمیت و نقش بسیار مهمی را برعهده دارد. در میان عناصر مختلف سازنده مفصل زانو لیگامان متقاطع قدامی به خاطر نحوه قرارگیری در مفصل و پیچیدگی های ساختمانی خاص خود و همچنین داشتن گیرندهای عصبی متعدد و متنوع و نیز آسیب پذیری بالای آن مورد توجه خاص قرار گرفته است. بعد از آسیب این لیگامان گشتاور اکستانسوری زانو کاهش می یابد ولی عقیده بر این است که این کاهش توسط عضلات مچ پا و ران جبران می گردد.
    هدف از این پژوهش این است که با توجه به روند توانبخشی در افراد با ضایعه مزمن لیگامان متقاطع قدامی در ایران آیا کاهش توانایی عضله کوادری سپس در تولیدگشتاور اکستانسوری زانو وجود دارد.
    روش تحقیق:در این تحقیق 10نفر مرد سالم در محدوده سنی35-22سال و 10نفر بیمار مبتلا به پارگی لیگامان متقاطع قدامی در محدوده سنی 42-23سال شرکت نمودند پس از طی مراحل مقدماتی تست عملکردی پرش عمودی روی یک پا برای هر پا جداگانه صورت گرفت. همچنین پرسشنامه lysholm توسط افراد تکمیل گردید.
    نتایج
    از روش های آماری ویلکاکسون، من ویتنی و آزمون همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. در مقایسه میانگین نمره پرش عمودی افراد سالم، بین پای غالب و غیرغالب، تفاوت معنی دار بود(p) این تفاوت بین پای آسیب دیده و سالم افراد بیمار نیز مشاهده شد(p)و همچنین بین میانگین نمره پرسشنامه lysholmافراد سالم و افراد بیمار تفاوت معنی دار بود ()در زمینه ارتباط بین میانگین نمره پرسشنامه lysholmو نمره تست عملکردی پرش عمودی، در پای غالب و غیرغالب افراد سالم، هیچگونه ارتباط معنی داری مشاهده نشد. (p)
    نتیجه گیری
    آنچه مسلم است این می باشد که پس از آسیب لیگامان متقاطع قدامی، علی رغم تمرینات توانبخشی، گشتاور اسکتانسوری زانو کاهش می یابد بطوری که بیمار نمی تواند با پای آسیب دیده یک پرش عمودی قوی داشته باشد. بنابراین ممکن است از مکانیزمهای جبرانی استفاده نماید.
  • سیدجمال الدین طبیبی صفحه 17
    مقدمه
    چنانچه در راس سازمان ها، مدیران کارآمد، شایسته، ماهر و باتجربه قرارگیرند، موفقیت سازمان ها در رسیدن به اهداف خود تضمین خواهد شد و همچنین سازمان کاراشده و باحداقل امکانات می تواند به بیشترین بازدهی دست یابد.
    روش بررسی
    این مطالعه با هدف تعیین رابطه بین شایستگی مدیران و کارایی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1389انجام شد. برای انجام این پژوهش که از نوع مطالعات همبستگی بود جهت جمع اوری داده های مربوط به شایستگی مدیران از پرسشنامه استاندارد شرکت برون که براساس مدل بازخور 360درجه و در8محور ارتباطات، برنامه ریزی، سازماندهی، مدیریت منابع انسانی، کنترل، رهبری، تصمیم گیری و کار تیمی طراحی شده استفاده شد. 63پرسشنامه بین افراد مورد نظر که در این پژوهش کلیه مدیران، روسا، همتایان مدیر و مدیران زیرمجموعه ایشان در 7 بیمارستان شریعتی، سینا، امیراعلم، مرکز طبی کودکان، فارابی، ولیعصر(عج) و امام خمینی(ره) تهران که براساس روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند توزیع گردید. همچنین جهت جمع آوری داده های مربوط به کارایی سه شاخص درصد اشغال تخت، متوسط اقامت بیمار و میزان گردش تخت از واحد آمار و مدارک پزشکی بیمارستان های مورد مطالعه اخذ گردید. تحلیل داده ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزار sppss صورت گرفت.
    نتایج
    مدیران مورد مطالعه در زمینه کار تیمی دارای بیشترین توانایی و در زمینه مهارت مدیریت منابع انسانی دارای توانایی کمتری بوده اند. بین شایستگی مدیران و محورهای آن با متوسط اقامت بیمار و میزان گردش تخت ارتباط معنادار دیده نشد. بین رهبری با درصد اشغال تخت (p value=0/016) و برنامه ریزی با درصد اشغال تخت (p value=0/018) ارتباط معنادار وجود داشت. بین شایستگی مدیران با درصد اشغال تخت ارتباط معنادار وجود داشت. (p value=0/033)
    نتیجه گیری
    با توجه به یافته های پژوهش بین شایستگی مدیر با درصد اشغال تخت ارتباط معنادار تایید گردید بنابراین جهت ارتقاء و پیشرفت مدیران باید آگاهی ها و آموزش های لازم به مدیران داده شود تا موجب بهبود شاخص مزکور شوند.
  • سید محمد فرشته نژاد، محسن اسدی لاری، مازیار مرادی لاکه، محمدرضا واعظ مهدوی، سید عباس متولیان، محمد اسحق افکاری صفحه 25
    مقدمه

    امید زندگی (Life Expectancy) در بدو تولد معرف متوسط سال هایی است که یک نوزاد به دنیا آمده عمر خواهد کرد. درکنار میزان های مرگ ومیر، امید زندگی از شاخص های مهم نه تنها متاثر از «مولفه های اجتماعی سلامت یا SDH(Social Dterminants of Health) بلکه بیانگر وضعیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی هر جامعه است شاخص امید زندگی به یکی از نشانگرهای نابرابری سلامت (Health Inequalities)در جوامع گوناگون تبدیل شده است. پژوهش حاضر با هدف برآورد امید زندگی و ارتباط آن با عوامل اجتماعی موثر بر سلامت-برای نخستین بار در سطح یک کلان شهر- در جمعیت شهری ساکن در مناطق مختلف شهر تهران در سال 1387به انجام رسید.

    روش بررسی

    جهت اجرای این پژوهش اطلاعات مورتالتی جمع آوری شده از طریق«طرح سنجش عدالت» شهر تهران (Tehran Urban Heart Study) به همراه سایر متغیرهای ثبت شده در زمینه ی عوامل اجتماعی موثر بر سلامت مورد ارزیابی قرار گرفت. برای این منظور 22492خانوار شامل 81665نفر مشتمل بر 41585نفر مرد و 40080نفر زن در 5منطقه شهر تهران (شمال شرق، غرب، مرکز و جنوب) در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته و متغیرهای مربوط به متوفیان در سال 1387شامل تعداد، جنسیت و سن فوت در کنار متغیرهای مربوط به عوامل اجتماعی موثر بر سلامت در خانوار، همچون شاخصهای اقتصادی، اجتماعی، هزینه های خانوار، سطح تحصیلات، وضعیت مسکن و پوشش بیمه ای، شغل سرپرست، سرمایه اجتماعی و... در کنار متغیرهای زمینه ای ونیز محل سکونت هر خانوار از آن ها استخراج شد. سپس جداول عمرکلی و مقدار امیدزندگی، به تفکیک دو جنس و همچنین به تفکیک مناطق مختلف محاسبه گردید و با استفاده از نرم افزارهای spss v.17 وStata v.10 آنالیزهای اکولوژیک و تراکم(Conecentration Analysis) جهت بررسی تاثیر عوامل اجتماعی تعیین کننده سلامت بر نابرابری های مورتالیتی و امید زندگی به انجام رسید.

    یافته ها

    امید زندگی در جمعیت شهر تهران به طور کلی (95%CI،75/50-78/69) 98/77سال محاسبه گردید که در زنان (95%CI،77/79-82/13) 96/79سال به طور معنی داری بیش از مردان (95%CI،72/22-76/85) 53/74 سال بوده که (p) در حالی که بالاترین مقدار امید زندگی در مناطق شرقی 64/81 و شمالی43/79تهران محاسبه گردید، جنوب شهر با 38/74سال از کمترین امید زندگی برخوردار بود. نتایجه آنالیز تحلیلی حاکی از آن بود که به طور معنی داری موردتالیتی در خانوارهای با هزینه های غیرخوراکی کمتر از (p، 1599/0-=ضریب تراکم) و نیز افراد با سطوح تحصیلی پایین تر از (p، 177/0-=ضریب تراکم)متراکم شده است. در آنالیز اکولوژیک نیز امیدزندگی به طور معنی داری با بعد خانوار (p، 486/0-=r)و فراوانی زیرگروه اقتصادی-اجتماعی پنجم یا sc5- (p، 476/0-=(rهمبستگی معکوس و با هزینه های غیرخوراکی خانوار(p، 695/0+=r)سرانه هزینه(p، 553/0+=r)و نیز فراوانی زیرگروه اقتصادی-اجتماعی اول یا sc-1 (p، 437/0+=r)همبستگی مستقیم دارد.

    نتیجه گیری

    هرچند برآوردهای امیدزندگی در مناطق مختلف شهر تهران بیش از مقادیر کشوری و یا مقادیر مورد انتظار بود: لیکن نابرابری در این مقادیر به ویژه بین مناطق مرفه و محروم شهر قابل توجه و بارز می باشد. عوامل اجتماعی نظیر جنسیت، سرانه هزینه و هزینه های غیرخوراکی خانوار، سطح تحصیلات، زیرگروه اقتصادی-اجتماعی و بعدخانوار به طور معنی داری با میزان های مورتالیتی و امید زندگی در ارتباط هستند. مطالعه ی حاضر برای نخستین بار ارتباط بین SDH و امیدزندگی در سطح یک کلان شهر در دنیا را نشان میدهد. به نظر می رسد سیاستگزاران نظام سلامت و برنامه ریزان شهری می بایست توجه بیشتری به نابرابری های اجتماعی-اقتصادی و تاثیر آن بر نابرابری های سلامت داشته باشند.

  • رضا صفدری صفحه 41
    سابقه وهدف
    مکانیزم پرداخت بیمه های درمانی، از چالش های سیاستگزاران در امر سلامت می باشد.دستیابی به سلامت، درمان قطعی، نیاز به فناوری ها درمان های پیچیده و هزینه های سنگین بخش قابل توجهی از منابع سلامت را به خود اختصاص داده است. بنابراین نوسازی و سازماندهی مکانیزم پرداخت بیمه های درمانی در ابعاد ساختار تشکیلاتی، نحوه تامین منابع مالی، گسترش پوشش جمعیتی و بهبود نحوه ارائه خدمات و تعیین شیوه های پرداخت به عرضه کنندگان خدمات درمانی و تعیین نقش سامانه های طبقه بندی متعارف در مکانیزم پرداخت بیمه های درمانی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این مقاله سعی بر آن است که با مطالعه تطبیقی مکانیزم پرداخت بیمه های درمانی در کشورهای منتخب راهکارهای مناسبی برای ایران ارائه گردد.
    روش بررسی
    این پژوهش از نوع پژوهش کاربردی است و روش آن توصیفی تطبیقی بوده و بصورت تطبیقی بین کشورهای آمریکا و استرالیا و ایران در طی سال1388 صورت پذیرفته است.
    یافته ها
    مطالعه نشان داد که سیاستگذاری در زمینه مکانیزم پرداخت بیمه های درمانی در کشورهای مورد مطالعه زیرنظر وزارت سلامت و رفاه و یا بلاترین شوراهای سلامت که مرکب از نمایندگان وزارتخانه ها هستند صورت می گیرد. در اکثر کشورهای منتخب میزان مداخله دولت در اجرای طرح ها و نقشی که برای بخش خصوصی قائل شده با نوع حکومت ها ارتباط نزدیکی دارد. گسترش پوشش خدمات سلامت موردنیاز شهروندان در اکثر کشورها شامل سه سطح پیشگیری، درمان وتوانبخشی است و تطبیق پوشش جمعیتی آن برحسب اقامت و پرداخت حق بیمه می باشد. تامین منابع مالی بیمه های درمانی در تمامی کشورهای مورد بررسی تحت تاثیر دولت هاست که به نوعی درگیر تامین بودجه ارائه خدمات بیمه های درمانی هستند و شیوه های پرداخت به عرضه کنندگان خدمات درمانی در کشورهای منتخب شیوه پرداخت کارانه، پرداخت حقوق بگیری، پرداخت موردی(گروه های مرتبط تشخیصی) و بودجه ای می باشد.
    نتیجه گیری
    ایران دارای یک ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی است. ول یعلاوه بر وجود ساختار، تامین منابع مالی نظام های بیمه درمانی که از طریق مالیت ها، مشارکت مردمی، سرمایهگذاری هیا بخش دولتی و خصوصی تامین می گردد و گسترش پوشش جمعیتی بطوریکه سطح خدمات متناسب با نیاز جمعیت تحت پوشش را مدنظر قرار دهد و تدوین نظام پرداخت معلوم حق الزحمه به ارائه کنندگان خدمات درمانی از جمله عواملی می باشند که می تواند در بهبود مکانیزم پرداخت بیمه های درمانی نقش مهمی را ایفاء نمایند.
  • نادر ممتازمنش صفحه 52
    مقدمه
    آموزش پزشکی جامعه نگر معمولا به آموزش پزشکی که خارج از سطوح سوم یا دوم ارائه خدمات که در بیمارستان پایه گذاری شده است اشاره دارد. با آموزش مبتنی بر نیازهای جامعه، آگاهی از نیازهای بیماران و ارتقاء عملکرد پزشکی بطور کلی افزایش پیدا خواهد کرد. در این مطالعه با هدف بررسی وضعیت آموزش پزشکی جامعه نگر در ایران کلیه دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کشور توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد بررسی قرار گرفتند.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع مطالعات کیفی است و از نمونه گیری هدفمند(مبتنی بر هدف) با مشارکت افرادی که تجربه ارائه خدمات جامعه نگر را داشته اند و افراد کلیدی و موثری که در مدیریت آموزشی نقش دارند و تجارب متفاوتی را دارا بودند به نحوی که گستردگی تجارب آنها با عث بدست آوردن کدهای متنوع گردید، استفاده شد.
    یافته ها
    نقاط قوت و ضعف همچنین فرصتها و تهدیدها در آموزش پزشکی جامعه نگر در کشور مشخص گردید. جایگاه آموزش پزشکی جامعه نگر تعیین گردید و علل و عوامل ایجاد کننده آن مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    بحث: نتایج مطالعه با تحلیل سیستماتیک (درونداد، فرآیند و برونداد) به صورت طبقه بندی هایی شامل، رسالت و چشم انداز، انگیزه، مدیریت آموزشی وساختار، ساختارآموزشی(برنامه آموزشی)، پژوهش، ارتباطات، ساختارهای فیزیکی و تجهیزات، و نظارت و ارزشیابی مشخص گردید.
    نتیجه گیری
    با استفاده از نتایج این مطالعه، ضرورت تغییرات و تحول بنیادین و همه جانبه در اجرای برنامه های آموزشی و ارتقای روند آنها کاملا مشخص گردید.
  • صادق یوسف نژاد صفحه 65
    سابقه وهدف
    براساس گزارش WHOتقریبا یک سوم مردم جهان به مایکوباکتریوتوبرکولوزیس آلوده شده اند و در خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند و هر ساله حدود9میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و3میلیون نفر به علت این بیماری جان خود را از دست می دهند. تشخیص زودرس و شروع درمان در ابتدای بیماری سل نقش اساسی در کنترل آن دارد. تاخیر در تشخیص و درمان ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت بیماری، افزایش خطر مرگ و میر و افزایش انتقال در جامعه شد. این پژوهش به صورت توصیفی- مقطعی و تحلیلی جهت تعیین زمان تاخیر در تشخیص و درمان سل ریوی در استان کردستان انجام شد.
    روش کار
    تمامی بیماران جددی سل ریوی اسمیر مثبت تشخیص داده شده در سال 1388در استان کردستان وارد مطالعه شدند. داده های موردنیاز از پرونده بیماران مسلول موجود در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و واحد بیماری سل شهرستان جمع اوری شد. این پژوهش به صورت توصیفی-مقطعی و تحلیلی جهت تعیین هریک از زمان های تاخیر در تشخیص و درمان سل و عوامل مرتبط با آن انجام شد. برای هر بیمار اطلاعات دموگرافیک، علائم بالینی، تاریخ شروع علایم بالینی، تاریخ تشخیص و درمان بیماری جمع اوری گردید. داده ها پس از جمع اوری وارد نرم افزار SPSS شد. برای تحلیل متغیرها از آزمون های T، ANOVA، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی استفاده شد و در سطح معنی داری (p)مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
    یافته ها
    در این پژوهش میانگین کلی هریک از زمان های تاخیر بیمار، تاخیردرتشخیص، تاخیر در درمان و کل زمان تاخیر به ترتیب 5/36±6/45،2/22±، 9/0±7/1و 2/46±2/64روز بود.
    میانگین تاخیر بیمار و کل زمان تاخیر در افراد مجرد کمتر از افراد متاهل بود(P=0/01) میانگین تاخیر بیمار در مردان کمتر از زنان بود. (P=0/03).
    نتیجه گیری
    در این پژوهش هریک از زمان های تاخیر در مقایسه با سایر مطالعات در ایران و مناطق مختلف دنیا کمتر و قابل قبول می باشد. با این حال نیاز به افزایش توان علمی و آگاهی های پرسنل بهداشتی و درمانی در مورد سل ریوی وجود دارد زیرا این زمان های تاخیر جهت تحت کنترل در آوردن سل زیاد می باشد. زمان تاخیر بیمار در مردان کمتر از زنان بود. هریک از زمان های تاخیر در افراد مجرد بیشتر بود.
  • آموزش مداوم
  • رضا شیرکوهی صفحه 71
    بیماری سرطان بر پایه و اساس اختلالات ژنتیکی بنا نهاده شده است. به همین دلیل امروزه نقش بسیار مهم در این دسته از بیماری ها را برای آن در نظر میگیرند. این اختلالات می تواند بزرگ(در مقیاس مولکولی) در حد کروموزوم و یا بسیار کوچک در حد نوکلئوتید باشد که نهایتا نجر به تغییرات غیرقابل بازگشت در سلول می گردد. روش های تکنیکی مرسوم در ژنتیک سرطانی عمدتا بر پایه بررسی های مولکولی و یا سیتوژنتیکی می باشد. بر این اساس قادر خواهیم بود سرطان های فامیلیال را در خانواده غربال کرده و در برخی موارد خواهیم توانست به تشخیص بیماری و یا بررسی احتمال عود، میزان پاسخگویی به درمان و پیش بینی پیش آگهی سرطان کمک کنیم. در بعد درمانی، روش های ژن درمانی عمدتا به عنوان درمان مکمل و نه قطعی به کار می روند. در این مقاله سعی بر این خواهد بود تا کلیاتی از کاربرد این علم در سرطان مورد بحث قرار گیرد.
  • محمدرضا نورمحمدی صفحه 89
    زمینه و هدف
    از جمله موهبات الهی که به بشر عنایت شده، صدای خوش است، آن گونه که خداوند انبیا را که افضل نوع بشر هستند، خوش صدا مبعوث فرموده و در حدیث شریفی نیز آمده است: «ما بعث الله نبیا الا حسن الصوت»(1). خداوند هیچ پیامبری را مبعوث نفرمود مگر این که از صفات آن پیامبر صدای خوش بود. برخی افراد از صوت حسن که از نعمت های الهی است سوءاستفاده می نمایند. طی این مقاله ما بر آن شدیم تا موارد حسن استفاده و سواستفاده از این نعمت الهی را براساس داده های آیات و روایات و دانش پزشکی(موسیقی درمانی) بررسی و معرفی نماییم.
    روش اجرا: در این مطالعه که از نوع کتابخانه ای است پس از مطالعه ی اولیه و بررسی متون و مشورت با اهل فن و تعریف کلمات کلیدی، مطالب علمی مرتبط با موضوع از متون اسلامی و یافته های علم پزشکی استخراج شده تا ضمن دسته بندی با رعایت دقت وامانت در اختیار پژوهشگران قرار گیرد.
    یافته ها
    با توجه به دریافت داده های متون اسلامی و دانش پزشکی (موسیقی درمانی)1. موسیقی نه مطلقا حرام نه مطلقا حلال است2. موسیقی با نظر کارشناسان علم طب می تواند شفابخش باشد.3. موسیقی طبیعی مفید وحلال است.4. موسیقی مصنوعی در صورت همگام بودن با موسیقی طبیعی براساس نظر کارشناسان دارای ثمرات شفابخش و حلال می باشد. 5. با توجه به این که موسیقی در برخی از موارد حرام نیست، ساخت و نگهداری آلات آن حلال و جایز است.
    بحث و نتیجه گیری
    موسیقی نه مطلقا حرام و مضرونه مطلقا حلال و مفید، بلکه با شرایطی حلال و مفید و با شرایطی مضر و حرام می باشد. لذا برای جلوگیری از افراط و تفریط در ابراز نظر در مورد این مسئله و مسائلی از این دست، هم اندیشی و مراوده ی علمی بین اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی یک ضرورت به نظر می رسد.
|
  • Majid Ashrafganganguie Page 8
    Knee joint has major role in lower extremity activities. Emong different elements of knee joint complex, anterior cruciate ligament has becom more interested because of its alignment, structural complication, varied never receptors and frequently susceptibility to injury. Afterinjury of this ligament knee extensor torque decreases.The aim of this research was that reduce of quadriceps torque exist in spit of rehabilitation in iran.
    Methods
    10 healthy men(age:22-35years) and 10 patients with ACL deficiency (age:23-42 years) participated in this study. After primary assessment, functional vertical jump test was done for each lower extremity. Also the subjects fill in lysholm questionnaire.
    Result
    Willcoxson test, Manwithny test and Spearman correlation coefficient were used. Results showed that there was significant diference between meen functional scores of dominant and non dominant lower extremity of the control group. The same result was seen in the patients. Also there was significant diference between meen Lysholm scores of the patients and control group.The was no relationship between Lysholm score and functional test.
    Conclusion
    It is clear that after anterior cruciate ligament injury, in spite of rehabilitation the quadriceps muscle strength vertical jump. Thus they may replace compensatory mechanisms
  • Jamaladin Tabibi Page 17
    Background
    When organization managed by experienced, competent and well performed managers, the organization will be succeeded in achieving their goals and it will be more effective.
    Objective
    This study was designed with the purpose of determining the relationship between managers competency and hospital efficiency in teaching hospital of Tehran university of medical sciences during spring and summer of 2010.
    Methods
    This study was correlational research. Population included all managers of Teaching of Tehran University of Medical Sciences, in which seven hospitals were selected as sample size by random sampling method. Tool of collecting data was standard questionnaire of Brown Company which design according to 360 degree feedback model. This method was designed for surveying general competency of managers and included 63 question which draw up in eight parts with Likert 5 degree scale. 63 questionnaires were distributed between managers, supervisors, peers and subordinates of managers in the hospitals by the researchers. Also, for collecting data in the field of efficiency three indicators including inpatient bed occupancy ratio, average length of stay and bed turnover rate were received from the Statistic Department and Medical Records Unit. Descriptive statistic and inferential statistic by spss software was used for analyzing data.
    Finding
    In term of term work. The managers had the most potential and in the term of programming concerning competency they had the least potential. There was meaningless relation between the competency of managers and average length of stay and bed turnover rate, but there was significant relation between competency of managers and bed occupancy ratio.
    Conclusion
    According to the findings of this study, there was significant relation between competency of managers and bed occupancy ratio, therefore providing continuous special teaching program can tend to significant promotion of hospital managers.
  • Seyed-Mohammad Fereshtehnejad Page 25
    Introduction

    Among the available data provided by health information systems, data on mortality are commonly used both as health inequality indicators and also socioeconomic development indices. Mortality rates and life expectancy are considered as the key components of the health inequalities worldwide. Till now, socioeconomic inequalities in total life expectancy have been mostly well documented in the level of countries or even continents and it is not generally assessed at the level of a single city area. The city of Tehran has traditionally been divided geographically into various districts with differences in socioeconomic status and some other indicators. Therefore, we aimed to estimate life expectancy and to evaluate the effects of social determinants of health (SDH) on it in different districts of Tehran as a huge hierarchical metropolitan. Methods & Materials:This analytical cross-sectional study was performed during the year 2008 via the project “Tehran Urban HEART Study”. During August till November 2008, an approximate number of 1000 families in each 22 districts of Tehran –totally 22492 households- including 81665 persons were recruited following random stratification. After appropriate revising following the performance of pilot study, the study questionnaire was consisted of a 13 pages checklist having several questions about demographic characteristics, socioeconomic indicators, job category, house of residency, level of literacy, and etc. Moreover, sufficient data on any mortality (including age and sex) in each household during the year 2008 was recorded. Life tables were extracted using LifeTab Excel software; also SPSS v.17 and STATA v.10 were used to perform ecologic and concentration (individual level) analysis, respectively.

    Results

    Overall life expectancy (LE) was calculated as 77.98 (95% CI: 75.50-78.69) yr which was significantly higher among women [79.96 (95% CI: 77.79-82.13) yr vs. 74.53 (95% CI: 72.22-76.85) yr, P<0.05] than men. The highest LE was observed in the east (81.64 yr) and north (79.43 yr) of Tehran while the south region with LE of 74.38 yr had the lowest. Analytical procedures show that mortality was significantly more concentrated in families with lower total non-food costs (concentration index= -0.1599, P<0.0001) and lower level of education (concentration index= -0.1770, P<0.0001). Moreover, in ecologic data analysis, LE had significantly direct correlation with total non-food costs (r= +0.695, P<0.001), costs per capita (r= +0.553, P=0.009) and frequency of social class 1 or SC-1 (r= +0.437, P=0.030); while it was reversely correlated with family size (r= -0.486, P=0.025) and frequency of SC-5 (r= -0.476, P=0.029).

    Conclusion

    Although the estimated life expectancy was higher in Tehran in comparison with the other estimations of the country, considerable differences were observed between regions and districts of this city. Socioeconomic status and the level of education were among the most important SDH’s influencing mortality rates and LE in Tehran which was significantly different from a region to another one. Conclusively, geographical inequalities in mortality and socioeconomic status are shown to exist in Tehran area in this study and this finding emphasized on the need of more attention from policy makers of different disciplines including various ministries and Tehran municipality.

    Keywords: Life expectancy, Mortality, Social determinants of health (SDH), Health inequality
  • Reza Safdari Page 41
    Payment mechanism health insurance is a serious challenge for policy makers, access to health, continuing care, need to technology, huge expenses a considerable part of health funds is collected. Therefore organizing and designing appropriate policies for organizing, financing, payment mechanism for providers and role of diagnostic related groups system. in this study, our main objective study comparative payment mechanism health insurance in selective countries.
    Material And Methods
    in this study the researcher to achieve the mentioned goals used applied research which is presented as descriptive-adjusting method and is performed as a section and case study
    Results
    study found that policy makers from payment mechanism in selective countries involved in health and welfare ministries along with the private encompass free provid decentralized health care. Finances should be provided throught taxes, charity aids support from international organization payment mechanism to providers in selective countries includes fee foe services, salary and per case, budgeting payment.
    Conclusion
    iran owns structure of social security organization. Although includes financing health insurance. Provided throught taxes and support from international organization and provide payment mechanizm health insurance increased payment in health insurance
  • Nader Momtazmanesh Page 52
    Introduction
    Community-orientated medicine (COME) is a topical area for debate in the current discussion about medical education, but it can be agued that medical education has always been in the community because medical practice is located therein. In this study the status of COME in all universities were evaluated by Educational Development Center (EDC) of Ministry of Health and Medical Education in Iran.
    Methods
    A Multi Centric qualitative investigation using focus group discussion with purposive sampling has been implemented successfully for developing SWOT Analysis. Steering committees of 38 medical universities and other stakeholders participated to this study.
    Results
    The strengths and weaknesses, opportunities and threats in the COME in the country were recognized. Community oriented medical education status was determined and factors causing the analysis were been: systematic analysis of study results(input, process and output) for some categories, including mission and vision, motivation, training and management structure, educational structure (curriculum), research, communication, physical structures and equipment, and Monitoring and evaluation were identified.
    Conclusion
    Results of this study amplify the necessity of supports of health decision makers and fundamental change in the overall process of implementing educational programs and promote them thoroughly in Iran.
  • Sadegh Yousef Nezhad Page 65
    Introduction
    pulmonary tuberculosis is major problem worldwide and it is estimated one third the world population are already infected and each year 9 million people develop full blown tuberculosis of these 3 million die of the disease, annually. Delay in diagnosis and treatment are major problems that play a significant role in all aspect of the disease from patient treatment to transmission in the community. The aim of this study was investigate the delay in diagnosis and treatment of pulmonary tuberculosis in Kurdistan.
    Material And Methods
    All incidence cases of smear positive TB occurring in Kurdistan province during the year of 2009 were included into this study. Data on the different variables were abstracted from patients’ file and entered into the computer. For each patient demographic data, clinical data including symptoms and time of onset of symptoms as well as the time receiving different services were collected. Descriptive and analytical analyses were done using SPSS software analysis were done using ANOVA˛ t test ˛ Correlation coefficient and regression analysis. In all analytical analysis, a p-value of less than 0.05 was considered as criteria for statistical significance.
    Results
    The mean ± standard deviation of patient, treatment, diagnosis, and total delay were 45.6±36.5, 16.8±22.2, 1.7±0.9, and 64.2±46.2, respectively. There was positive correlation between patient and diagnosis delay with total delay. Single patients suffered more delay compared with married patients. Women patients suffered more delay compared with men patients.
    Conclusion
    Our findings indicate that there is a delay in all aspect of pulmonary tuberculosis in the studied population. These delay need to be addressed both at the service giver level as well as patient level. There are urgent needs of proper intervention to reduce all delays in the studied population.
  • Reza Shirkoohi Page 71
    Introduction
    Pathophysiology of cancer is based on genetic instabilities. This can explain recent important role of genetic studies in such diseases. Defects can be large (on molecular scale) at the level of chromosomal or small in nucleotide level, which eventually causes to irreversible change in the cell. Conventional technical methods in cancer genetics are generally based on molecular or cytogenetic studies. Therefore, we will be able to screen familial cancers, detect disease recurrence rate at molecular level, evaluate drug response and predict cancer prognosis. Until now, gene therapy, as a therapeutical method has supportive and not curative role in cancer. In this article we will overview outlines of cancer genetics.
  • Mohammadreza Normohammadi Page 89
    Introduction
    Interesting Voice is One Of the divine blessing of Allah’s to the human beings Allah has Created the prophets who are the best with the interesting Voice. It has been noted in hadith that. Allah hasn’t appointed any prophets without interesting Voice of Course, it must be remembered that Some people did not use the interesting Voice property We try to Survey and introduce Some instances of Using these ideas of Allah based on Ayah and Ahadith and medical sciences.
    Methods
    This study is a library research, After primary study introductory study and texts examination and as well communication with experts and identification of key words, scientific subjects related to Islamic passages and medical findings were extracted and categorized complete care and truthfully final report is presented to the researchers.
    Results
    With regard to date of Islamic text1- Musses is not absolutely lawful or forbidden2- Music can be healings heal by prescription of experts in medical sciences3- Natural music is useful and lawful.4- Artificial music can be healing and useful.According to music is not forbidden in Islamic and making tools of music is lawful. Suggestion: To prevent going to extremes about expressing some view of points in these subjects, communication and sympathy between university and religious instates is necessary.