فهرست مطالب

Medical Education Development - Volume:5 Issue: 8, 2012

Journal of Medical Education Development
Volume:5 Issue: 8, 2012

  • تاریخ انتشار: 1391/06/04
  • تعداد عناوین: 8
|
  • مژگان سادات اقوامی، زینب قهرمانی، مهناز افشین جو، محمدرضا حمزه پور، مرتضی ترابی احمدی صفحات 1-10
    زمینه و هدف
    یکی از گروه های در معرض خطر، دانشجویان هستندکه هوشمندترین افراد جامعه و سازندگان فردای جامعه در زمینه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده، بخش قابل توجهی از جوانان را تشکیل می دهند. تمامی کسانی که با کلاس درس و دانشگاه سروکار دارند، به گونه ای با عواملی که موجب بروزنشانه های فشار روانی می شود، رو به رو می شوند. به همین دلیل بر آن شدیم که نقش باورهای مذهبی درپیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشکده ی پرستاری مامایی زنجان در سال 1390را بررسی نماییم.
    روش بررسی
    این تحقیق یک مطالعه از نوع همبستگی است. کلیه ی دانشجویان در 4 رشته ی پرستاری و فوریت های پزشکی مامایی، اطاق عمل دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان با حداقل سابقه ی دو ترم تحصیل جامعه و نمونه ی پژوهش را تشکیل دادند.تعداد نمونه ها 82 دانشجودر 4 رشته ی پرستاری، فوریت های پزشکی، مامایی و اطاق عمل در حال تحصیل در دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان بودند که با روش نمونه گیری تصادفی آسان مبتنی برهدف انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل دو بخش سووالات جمعیت شناسی ومقیاس 21 سوالی آلپورت بود.
    یافته ها
    ارتباط معنی داری بین نمره ی مذهب بیرونی با هیچ یک از متغیرها یافت نشد. نمره ی مذهب درونی با سن (253/0r= و022/0P=)، شغل (274/0r= و013/0P=)، مقطع تحصیلی (کاردانی یا کارشناسی) (253/0r= و022/0P=)ارتباطی مثبت و باحضور در مراسم مذهبی (238/0r=- و031/0 P=)ووضعیت تاهل (323/0 r=-و003/0P=) ارتباطی منفی و معنی داری داشت. در مجموع بدون تفکیک رشته ی تحصیلی بین نمره ی معدل و نمرات مذهب درونی و بیرونی ارتباطی یافت نشد. و به طور کلی بین نمره ی معدل با نمرات مذهب درونی و بیرونی ارتباطی یافت نشد. یعنی اینکه در میزان پیشرفت تحصیلی دانشجویان و تعهد و ارضای نیاز های فردی آنان رابطه ی معناداری وجود نداشت.
    نتیجه گیری
    شناسایی عوامل تاثیر گذار در روند تحصیلی و علمی دانشجویان حایز اهمیت است. از این رو پیشنهاد می گردد در جهت دستیابی به آن عوامل در سطح گسترده مطالعاتی انجام گردد
    کلیدواژگان: دانشجو، باور مذهبی، پیشرفت تحصیلی
  • علی اسدی، مهدی باحقیقت، محمدمسعود وکیلی صفحات 11-17
    زمینه و هدف
    دانشجویان یکی از ارکان اصلی دانشگاه و سیستم آموزشی محسوب می شوند. رضایت مندی آن ها از امکانات آموزشی برای ایجاد انگیزه و ارتقای کیفیت آموزش اهمیت دارد. مطالعه ی حاضر در راستای شناخت وضعیت موجود و ارتقای رضایت مراجعین به سایت کامپیوتر دانشکده ی بهداشت اجرا شد.
    روش بررسی
    دراین تحقیق توصیفی از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. جامعه ی آماری شامل کلیه ی دانشجویان مراجعه کننده به سایت کامپیوتر دانشکده می باشد که در سال تحصیلی 90-89 دردانشگاه مشغول به تحصیل بودند. 127نفر وارد مطالعه شدند. معیار ورود به مطالعه علاقمندی دانشجویان و تکمیل پرسشنامه با رضایت آگاهانه بود. پرسشنامه ی مورد استفاده شامل سه بخش فضای فیزیکی سایت، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری و برخورد کارمندان سایت با مراجعین بوده است.
    یافته ها
    نتایج این بررسی نشان داد که دانشجویان به طور نسبی از نرم افزارهای کاربردی نصب شده، به روز بودن کامپیوترهاو پاسخگو بودن نرم افزارهای موجود درسایت به ترتیب با 7/82، 2/62، 8/59 درصد کاملا موافق و موافق (مجموع) بودند. ولی از لحاظ سخت افزاری دانشجویان نسبت به تعداد کامپیوتر در مجموع (5/72) درصد مخالف و کاملا مخالف بوده اند. به هر حال، در مورد به روز بودن و سرعت پردازش کامپیوترها رضایت نسبی وجود داشت.
    نتیجه گیری
    با توجه به نتایج این مطالعه میزان رضایت کاربران و فراگیران دانشکده ی بهداشت و پیراپزشکی از سایت کامپیوتر متوسط بود. بنابراین نیاز است مسوولین در این زمینه اقدامات لازم را برای ارتقای شرایط موجود انجام دهند.
    کلیدواژگان: رضایت دانشجویان، توسعه آموزش، سایت کامپیوتر، واحد های دانش
  • مرضیه پازکیان، مریم رسولی صفحات 18-26
    زمینه و هدف
    آموزش بالینی، مهم ترین بخش در آموزش پرستاری و مامایی و از اجزای لاینفک آن می باشد که به لحاظ اهمیت، به عنوان قلب آموزش حرفه ای شناخته شده است، زیرا در این مرحله از آموزش، آموخته ها به عمل در می آیند، مهارت ها آموزش داده می شوند و می توان واقعیت های موجود در محیط کار را به فراگیران تفهیم نمود. هدف از این مقاله، پاسخ به این سوال بود که چالش های آموزش بالینی در ایران کدام است؟
    روش بررسی
    این مقاله حاصل مرور متون، جستجوی اینترنتی و مطالعات کتابخانه ای در مورد چالش های آموزش بالینی با کلید واژه های آموزش بالینی، چالش و پرستاری بین سال های1997 تا 2008 با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی از قبیل MEDLINE و CINAHL، ISI که حد وسیعی از مجلات و مطالب منتشر شده را ایندکس می کنند، بود. 54 مقاله به دست آمد که از میان این مقالات 10 مقاله ی کیفی مرتبط با کلید واژه ها انتخاب و مورد نقدو بررسی قرار گرفتند.
    یافته ها
    براساس نتایج حاصل از مطالعات انتخاب و توجه به مفاهیم کلیدی مطرح شده نشان داده شد که عواملی چون اهمیت ندادن به آموزش بالینی، عدم دسترسی کافی به مربیان بالینی، فقدان هماهنگی مناسب میان آموزش های بالینی دانشکده و امکانات عملکرد در بیمارستان ها، مناسب نبودن زمان لازم برای مواجهه با موارد مختلف بیماری برای تمرین کامل آموخته ها در محیط بالینی، عدم یکپارچگی بین آموزش نظری و بالینی، موقعیت های تنش زا(تجارب تحقیر آمیز دانشجویان، تذکر در حضور پرسنل و هتک حرمت مربی به دانشجو و...) از مشکلات آموزش بالینی می باشند.
    نتیجه گیری
    مهم ترین چالش های آموزش در بالین فاصله موجود بین تئوری و عمل است و از عوامل موثر برآن می توان در ارتباط با مدرس، محیط آموزشی، سیستم و بیمار اشاره کرد. آموزش بالینی پرستاری موفق، با ایجاد جو خلاق و بدون تنش، نیاز به تامین امکانات، تجهیزات محیط بالینی و بازنگری ابزارها و فرآیندهای ارزشیابی بالینی دارد که در مطالعات بسیاری تایید شده است. ارتقای عملکرد مربیان و جذب همکاری های حرفه ای می تواند در بهبود وضعیت آموزش بالینی مفید واقع شود.
  • اکرم ثناگو، فرشته رایج، فروغ پارسایی، سامیه غنا، لیلا جویباری صفحات 27-35
    زمینه و هدف
    امام خمینی قدس سره می فرمایند، هر قدمی که دانشجو برای کسب علم بر می دارد، می بایست قدمی هم برای کسب مکارم اخلاقی بر دارد. هدف از این مطالعه تبیین مفهوم اخلاق دانشجویی از دیدگاه دانشجویان علوم پزشکی بود.
    روش بررسی
    دراین مطالعه ی کیفی با 50 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1389 مصاحبه نیمه ساختار به عمل آمد. نمونه گیری مبتنی بر هدف و با حداکثر تنوع در مطالعه انجام شد. مصاحبه های انفرادی نیمه ساختار تا رسیدن به اشباع داده ها استفاده شد. سوالات کاوشی برای عمیق تر شدن مصاحبه ها و استخراج تجربیات استفاده شد. مصاحبه ها خط به خط دست نویس و مطابق رویکرد تحلیل محتوای آنالیز شدند. رضایت نامه ی شفاهی برای شرکت در مطالعه و ضبط صدا اخذ گردید.
    یافته ها
    احترام، مضمون اصلی استخراج شده در این پژوهش بود. رفتار محترمانه با استاد و با همکلاسی، داشتن شخصیت دانشجویی و حفظ احترام مکان دانشگاه از مضامین فرعی بودند. دانشجویان مفهوم اخلاق دانشجویی را داشتن رفتار جامعه پسند در محیط دانشگاه اعلام کردند و رفتار ناپسند از دید جامعه منافات با اخلاق دانشجویی بود. مشارکت کنندگان محیط دانشگاه را جامعه ای توصیف کردند که می بایست رفتارهای محترمانه از دانشجویان در آن محیط سر بزند.
    نتیجه گیری
    دانشجویان داشتن روابط اجتماعی مناسب را مترادف با اخلاق دانشجویی دانستند. اهمیت احترام در رفتارهای متقابل بین دانشجو و استاد مورد تاکید قرارگرفت. ضروری است تا اخلاق حسنه مورد ترویج قرار گیرد چرا که علاوه بر کسب علم و دانش منجر به اجتماعی شدن دانشجو نیز می شود.
    کلیدواژگان: اخلاق دانشجویی، دانشجوی علوم پزشکی تجربیات، دیدگاه، تحلیل محتوا
  • مجید دارابی، جمشید نارنجکار، محسن فرمهینی فراهانی، احیاء گرشاسبی، ایران یوسفی صفحات 36-49
    زمینه و هدف
    کیفیت آموزشی مشخصه ی اصلی آموزش عالی محسوب می شود و راه حل بهبود آن هم ایجاد سازوکار مناسب و کارآمد ارزیابی می باشد. ارزیابی فرآیندی نظامدار برای جمع آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات به منظور بررسی میزان محقق شدن اهداف است. ضرورت ارتقای کیفیت آموزشی به خصوص در رشته پزشکی، مسوولان آموزشی دانشگاه شاهد را برآن داشت که هم راستا با حرکت جهانی و با بهره گیری از مدل ارزشیابی اعتبارسنجی در جهت بهبود کیفیت آموزشی در این دانشکده ی پزشکی اقدام نمایند.
    روش بررسی
    روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی از نوع پیمایشی بود. اهداف تحقیق شامل بررسی میزان مطلوبیت ده عامل یعنی رسالت ها و اهداف دانشکده، ساختار سازمانی و مدیریت، اعضای هیات علمی، دانشجویان، فرایند تدریس و یادگیری، دوره ها، برنامه های آموزشی و درسی، دانش آموختگان، فضا، امکانات و تجهیزات آموزشی، پژوهشی، درمانی(آزمایشگاهی، تشخیصی)، پژوهش و نیروی انسانی اداری و پشتیبانی دانشکده ی پزشکی دانشگاه شاهد بود. جامعه ی آماری این تحقیق عبارتند از رئیس دانشکده، معاونین، مدیران گروه های آموزشی، اعضای هیات علمی، دانشجویان، فارغ التحصیلان و پرسنل اداری دانشکده؛ ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفته و تایید شد. برای قضاوت در خصوص سطح مطلوبیت در هر یک مولفه های مورد ارزیابی دانشکده(نشانگر، ملاک و عامل)، با توجه به میانگین محاسبه شده برای آن مولفه، مطلوبیت هر یک از مولفه ها در سه وضعیت نامطلوب(میانگین در محدوده پایین تر از 5/2)، نسبتا مطلوب(میانگین در محدوده 5/2 تا 5/3) و مطلوب(میانگین در محدوده 5/3 تا 5) مورد قضاوت قرار گرفته است.
    یافته ها
    از ده عامل مورد بررسی یک عامل مطلوب، هفت عامل نسبتا مطلوب و دو عامل نامطلوب ارزیابی شده است.
    نتیجه گیری
    پپیشنهادات ارایه شده برای هر یک از عوامل ها، راهکارهای بهبود هر یک از عوامل ها را مشخص نموده که زمینه سازی و حمایت از اجرایی آن ها تضمین کیفیت را به دنبال دارد.
    کلیدواژگان: ارزیابی، اعتبار سنجی کیفیت، عملکرد، دانشکده ی پزشکی
  • معصومه دل آرام، تهمینه صالحیان، زیبا رئیسی، نسرین فروزنده صفحات 50-57
    زمینه و هدف
    ارتباط بین عزت نفس و وضعیت تحصیلی متفاوت گزارش شده است و مطالعات انجام شده در این زمینه به طور عمده بر روی دانش آموزان متمرکز بوده است. لذا هدف مطالعه ی حاضر مقایسه ی اعتماد به نفس دانشجویان مشروط و غیر مشروط دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در سال 89-88 بود.
    روش بررسی
    در این مطالعه ی مقطعی، 310 نفر از دانشجویان از 4 دانشکده و 10 رشته ی تحصیلی در دو گروه مشروط و غیر مشروط با استفاده از پرسشنامه 58 سووالی کوپر اسمیت از نظر میزان اعتماد به نفس مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند. تحلیل آماری داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل، مجذور کای و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت و میزان 05/0P< معنی دار تلقی گردید.
    یافته ها
    میانگین و انحراف معیار نمرات کل عزت نفس در دانشجویان مشروط 9/4±60/19و در دانشجویان غیر مشروط 4/6±76/31 بود و تفاوت دو گروه معنی دار بود(008/0 P<). همبستگی عزت نفس نفس با معدل دانشجویان معنی دار نبود.
    نتیجه گیری
    دانشجویان مشروط از اعتماد به نفس پایین تری نسبت به دانشجویان غیر مشروط برخوردار بودند. پیشنهاد می شود نحوه ی مقابله با عوامل مختل کننده ی اعتماد به نفس و کسب مهارت های اجتماعی به دانشجویانی که سابقه ی مشروطی دارند، آموزش داده شود.
    کلیدواژگان: دانشجویان مشروط، دانشجویان غیر مشروط، عزت نفس
  • محمد زیبایی، عزیز کامران صفحات 58-68
    زمینه و هدف
    آموزش از عمده ترین رسالت های یک دانشگاه و از وظایف مهم اعضای هیات علمی بوده، ارتقای کیفیت آن، منجر به ارتقای کیفیت آموزش دانشگاه می گردد. از فرآیندهایی که به منظور این ارتقا کیفیت انجام می گردد، ارزشیابی مدرس است، لذا این مطالعه با هدف طراحی و ارزیابی فرم ارزشیابی کیفیت تدریس تئوری اساتید توسط دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان در سال 89 انجام گردید.
    روش بررسی
    در این تحقیق که یک مطالعه ی توصیفی مقطعی بود، 290 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر دو بخش بود. بخش اول شامل اطلاعات فردی شرکت کننده (جنس، رشته ی تحصیلی، مقطع، ترم تحصیلی و معدل نیمسال قبلی) و بخش دوم مشتمل بر 34 سوال بر اساس مقیاس لیکرت در پنج حیطه (مهارت های تدریس، ویژگی فردی، مهارت های ارتباطی، رعایت اصول و قوانین آموزشی و در نهایت مهارت های ارزشیابی) توسط محققین تهیه و در مرحله ی بعد اولویت و اهمیت هر قسمت به صورت لیکرت چهار گزینه ای مورد ارزیابی قرار گرفت. اطلاعات پس از جمع آوری با استفاده از آمار توصیفی، آزمون مجذور کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
    یافته ها
    در این مطالعه 179 نفر (9/64 درصد) از دانشجویان مونث و 97 نفر (1/35 درصد) از دانشجویان مذکر شرکت کردند. دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشکده ی بهداشت (1/30 درصد) و دانشکده ی پزشکی (5/18 درصد) به ترتیب بیشترین و کمترین افراد شرکت کننده در بررسی حاضر بودند. نتایج نشان داد که اکثریت دانشجویان (92 درصد) تسلط استاد بر موضوع درس و تعدادی کمی از افراد شرکت کننده در مطالعه (5/22 درصد) ارایه ی حجم نسبتا ̋زیاد موضوع در مورد موضوع درس در حیطه ی مهارت های تدریس را از موارد مهم ارزشیابی اساتید می دانستند. در این حیطه صرف وقت جهت پاسخگویی و نوع منبع مورد استفاده در اولویت های بعدی قرار گرفته، به طوری که به لحاظ ارزیابی اهمیت آن ها در ارزشیابی اساتید بین دو جنس و گروه های تحصیلی اختلاف معنی داری مشاهده شد (001/0=P).
    نتیجه گیری
    دانشجویان عوامل مهم در ارزشیابی اساتید را به خوبی تشخیص می دهند؛ اما در اولویت دهی به آیتم ها از فاکتورهایی نظیر جنسیت، معدل تحصیلی، مقطع و رشته ی تحصیلی تاثیر می پذیرند.
    کلیدواژگان: ارزشیابی، استاد، دانشجو، فن دلفی
  • منصور غفوری فرد، حمیدرضا حریریان، علی آقاجانلو، محمد اکبری، یدالله شیروانی صفحات 69-77
    زمینه و هدف
    فرآیند پرستاری به عنوان هسته ی اصلی کار پرستاری است که اجرای کامل آن باعث دستیابی به مراقبت جامع و علمی از بیماران می گردد. علیرغم آموزش فرآیند پرستاری در دانشکده های پرستاری، این روش سیستماتیک در بیمارستان های ما اجرا نمی شود. بنابراین شناسایی موانع اجرای فرآیند پرستاری ضروری به نظر می رسد؛ این پژوهش با هدف شناساسایی موانع اجرای فرآیند پرستاری از دیدگاه اساتید و دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی زنجان در سال 1390 انجام شد.
    روش بررسی
    این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی است که در آن تعداد 67 نفر(19 نفر اعضای هیات علمی و 48 نفر از دانشجویان سال آخر پرستاری) دانشکده ی پرستاری و مامایی زنجان بر اساس سرشماری انتخاب شدند اطلاعات با استفاده از پرسشنامه جمع آوری شد.
    یافته ها
    بر اساس نتایج این مطالعه، مهم ترین موانع فردی و مدیریتی از دیدگاه اعضای هیات علمی به ترتیب نداشتن اطلاع کامل از مفهوم فرآیند پرستاری (5/89 درصد) و عدم پیگیری و نظارت بر اجرای فرآیند پرستاری از طرف مسوولین پرستاری (7/94درصد) بود. علاوه براین، مهم ترین موانع فردی و مدیریتی از دیدگاه دانشجویان نیز به ترتیب یادگیری ناکافی در مورد فرآیند پرستاری (3/81 درصد) و عدم پیگیری و نظارت به اجرای فرآیند پرستاری از طرف مسوولین پرستاری(5/87درصد)تعیین شد.درچهار مورد از موانع اجرای فرآیند پرستاری، بین اساتید و دانشجویان اختلاف معنی داری دیده شد(50/0>P).
    نتیجه گیری
    بر اساس یافته های مطالعه، مسوولین بهداشتی کشور باید با به کارگیری و استخدام نیروهای پرستاری به میزان کافی و ارایه ی آموزش های لازم به دانشجویان و نیز برگزاری دوره های بازآموزی و فراهم کردن زمینه ی اجرای فرآیند پرستاری به ارتقای مراقبت ها کمک نمایند.
    کلیدواژگان: فرآیند پرستاری، موانع، دانشجویان پرستاری، اساتید
|
  • Mozhganosadat Aghvami, Zenab Ghahremani, Mahnaz Afshin Joo, Mohammad Reza Hamzehpoor, Morteza Torabi Ahmadi Pages 1-10
    Background And Objective
    Students are risk groups in society. They may be stressed and worried. Religious beliefs may help them overcome their stress and worry and enhance their academic achievement.
    Material And Methods
    This research is a correlational study. Study population consisted of emergency, midwifery and operating room sophomores. Sample size was 82 students that were selected by purposive randomize sampling. Demographic scale and 21-question Alport scale were used to gather data.
    Results
    No significant relationship between external religious mark and other factors was found. But, religious feelings had a positive relationship with age (p=0.022, r=0.253), employment (p=0.13, r=0.274), and education (p=0.022,r=0.253). On the other hand, religious feelings had a negative relationship with marital status (p=0.003, r=0.323) and religious code conduct. There was no significant correlation between academic achievement and religious beliefs.
    Conclusions
    Knowing effective factors is important in academic achievement; therefore, more research is recommended.
    Keywords: Students, Religious, Academic achievement
  • Ali Assadi, Mahdi Bahaghighat, Mm Vakili Pages 11-17
    Background And Objective
    One of the major elements of any educational system is the student. Student satisfaction at educational services is important to increase motivation and improve education quality. The present study was conducted in order to measure students’ satisfaction of computer site performance with regard to hardware and software provision.
    Material And Methods
    This descriptive cross-sectional study was done using a questionnaire to collect data. Statistical population included the students studying in 2010 (n=127). The questionnaire had three sections including site physical condition, hardware, and software, and site personnel behavior. Data was analyzed by SPSS and descriptive statistics.
    Results
    The findings clearly showed that the students showed relative satisfaction for applied software set-up, antivirus up date and appropriate software in the site with 65.3, 63.9, and 59.8 percent cumulative agreement (strongly agree and agree) respectively. But most of the students were not agreed to quantity of computers (72.5 percent). However, in the case of computer up date and processing, satisfaction rate was approximately average.
    Conclusion
    With regard to the results of this research, satisfaction of students of computer site is moderate. Therefore, it is necessary to take measures to change the present conditions by policy makers.
    Keywords: Student satisfaction, Education development, Computer site, University units
  • Marzieh Pazokian, Maryam Rassouli Pages 18-26
    Background And Objectives
    Clinical education, the most important part of nursing education, is the integral part of professional education. The aim of this paper is to answer the question related to challenges in clinical training in Iran.
    Material And Methods
    In this article the literature review, Internet search and library studies about the challenges of clinical education with the key words "Clinical Education", "challenge" and "nurse" between the years 1997-2008, using databases such as MEDLINE and CINAHL, the ISI, and 10 qualitative articles related to keywords were selected & criticized.
    Results
    Based on the results of studies selected and according to key concepts discussed, it was shown that factors such as reducing importance of clinical education, lack of adequate access to clinical instructors, lack of proper coordination between faculty and clinical training facilities in the performance of hospitals, lack of proper time necessary for dealing with different cases of disease for the full practice learned in the clinical environment, lack of integration between clinical and theoretical training, stressful conditions and clinical problems.
    Conclusion
    Major challenges in clinical education gap between theory and practice and the factors affecting its prevalence can be associated with teacher, educational environment, the system and the patient. Successful clinical nursing education, creative atmosphere without stress, the need to provide facilities, equipment, clinical review and clinical evaluation tools and processes has been confirmed in many studies. Improving performance of teachers and professional collaboration among experts can improve clinical education.
    Keywords: Clinical Education, challenge, nurse
  • Pages 27-35
    Background And Objective
    This study aimed to explain the concept of student ethical behaviors from medical students’ perspectives.
    Material And Methods
    In this qualitative study, semi-structure interviews conducted with 50 students of Medical Sciences, Golestan University of Medical Sciences in 2010. The sampling method was purposeful and with maximum variation. Individual semi-structured interviews were used to achieve data saturation. The probing questions were used to make deeper the interviews. The interviews were recorded, transcribed verbatim and analyzed using content analysis method. The oral informed consent obtained for the participation and voice recording.
    Results
    The main theme emerged was “respect”. Respectful behavior with the instructors and classmates, dignity and respect for the university as an academic place were the sub-themes. The concept of student's ethical behavior was equal with behavior accepted by the university community. Misbehavior by society considered as opposite to ethical behavior. The university environment described as a community with civilized behavior by the students.
    Conclusion
    good social relations were considered synonymous with ethics. In this study mutual respect between students and teachers were stressed. Essential to the promotion of ethics is good social conduct.
    Keywords: Ethics, Medical student, Experiences, Perspectives, Content analysis
  • Majid Darabi, Jamshid Naranjkar, Mohsen Farmahinifarahani, Ehya Qarshasbi, Iran Yousefi Pages 36-49
    Background And Objective
    Quality of education is the main characteristic of higher education and its improvement depends on the mechanisms of evaluation. Evaluation is also a systematic process for collection, analysis and interpretation of information to study achievement of educational goals. Regarding the necessity of improvement of educational quality especially in medical sciences, the authorities of medical college of shahed university felt obliged to use accreditation model for evaluation and improvement of educational quality in Medical Faculty shahed university.
    Materials And Methods
    Method of this study is applied and descriptive which aims at studying ten factors including mission and goals, management and organizational structure, academic staff, students, education process and learning, courses, educational programs, graduates, premises and facilities of education, research and treatment (laboratory and diagnosis), investigation and non-academic staff, and management. Statistical data were collected from the chairman, deputies, heads of departments, academic staff, students, graduates and employees. To collect the data, we used seven questionnaires whose reliability and validity were considered and confirmed. To judge acceptability of any of the evaluated parameters we used five point Likert scale.
    Results
    of ten factors, one was acceptable, seven relatively acceptable and two were unacceptable.
    Conclusion
    If implemented the results of this study may improve educational quality of medical faculties.
    Keywords: Evaluation, validation, Performance, Quality Medical School, Shahed University
  • Masoumeh Delaram, Tahmineh Salehiyan, Zeiba Raeisi, Nasrin Fouroozandeh Pages 50-57
    Background And Objective
    Controversial reports are available about the relationship between students’ self-esteem, and their academic achievement and previous reports are mainly based on studies in high school students. This study was performed to compare the self-esteem of suspended and non-suspended students in Shahrekord University of medical sciences in 2009-2010.
    Material And Methods
    In a cross-sectional study, a sample of 310 students from 4 schools and 12 courses in two groups (suspended VS non-suspended) were compared by using the 88 items of Cooper-Smith inventory questionnaire (for assessing the self-esteem). Data was analyzed by spss version 13, using t-test, chi-square test and Pearson correlation test with P< 0.05.
    Results
    The mean and standard deviation for self-esteem scores was 19.60 ± 4.9 (out of 50) in dropout students and 31.76 ± 6.4 in non-dropout students and difference was significant (P< 0.008). The correlation of. self-esteem and grade point average was not significant
    Conclusion
    Suspended students had lower self-esteem than the non-suspended students. The education of conflict with raiser of self-esteem and the achievement of social skills to dropout students were suggested.. We suggest suspended students be helped in order to learn social behaviors and conduct
    Keywords: Self, esteem, Suspended, Non, suspended, Students
  • Mohammad Zibaei, Aziz Kamaran Pages 58-68
    Background And Objective
    Education is the main mission of a university and one of the important tasks of faculty members is to enhance the teaching quality, resulting in improving the quality of university education. Teacher evaluation is one of the processes that are done to improve the education quality. This study was conducted to design and evaluate teaching quality assessment form from the viewpoint of Lorestan University of Medical Sciences students in 2010.
    Materials And Methods
    This cross-sectional study was conducted in two stages using 276 students at Lorestan University of Medical Science. Firstly, evaluation priorities were extracted using the Delphi technique in the fifth episode features including teaching skills, individual characteristics, communication skills, principles of training and assessment skills. In the second stage, the priority and importance of each item was evaluated on a Likert five-option. Data were analyzed using statistical software SPSS-17, descriptive statistics, chi-square and Kruskal Wallis tests.
    Results
    Teaching skills, self-confidence, communication skills, educational principles and rules, and assessment skills were chosen as the most important factors. There was significant differences among the majority of expressed comments between the sexes (P<0.05).
    Conclusion
    Although students recognize important points in evaluation, they are affected by other factors such as gender, academic GPA, field of study.
    Keywords: Evaluation, Teacher, Student, Delphi technique
  • Mansoor Ghafouri Fard, Hr Haririan, A. Aghajanloo, M. Akbari, Y. Shirvani Pages 69-77
    Background And Objective
    Nursing process is the core of nursing care. Application of nursing process leads to achieve comprehensive and scientific care of patients. Despite teaching of nursing process in nursing faculties, this systematic method is not used in Iran. So, this study was performed to detect the nursing instructors’ and nursing students’ perspective toward the obstacles of nursing process in Zanjan Faculty of Nursing and Midwifery.
    Materials And Methods
    This study is a cross-sectional descriptive study in which 67 persons (19 instructors and 48 nursing students) participated in the study according to census. The data was gathered using questionnaire and was analyzed by SPSS 16.
    Results
    The most important individual and management barriers from the perspective of instructors were lack of sufficient information about concept of the nursing process (89.5%), and inadequate knowledge about the nursing process in intensive care units (94.7%) respectively. Moreover the most important individual and management barriers from the perspective of nursing students were inadequate knowledge about the nursing process (81.3%), lack of authority support for implementation of the nursing process (87.5%) respectively. There was significant difference in 4 items of obstacles of nursing process between instructors and nursing students (P< 0.05).
    Conclusion
    According to the findings, authorities must help promote the health care by employing sufficient nurses, educating the students and providing necessary context for application of nursing process.
    Keywords: Nursing process, Obstacle, Nursing student, Instructor