فهرست مطالب

مجله دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی
سال هشتم شماره 3 (پاییز 1392)

  • تاریخ انتشار: 1392/07/02
  • تعداد عناوین: 9
|
  • مقاله پژوهشی
  • منیره سادات شریعت زاده*، مصطفی تبریزی، قدسی احقر صفحه 1
    مقدمه
    ازدواج و انتخاب همسر یکی از مهمترین رویدادهای زندگی انسان محسوب می شود که نه تنها بر سلامت جسمی بلکه بر سلامت روانی فرد نیز تاثیر می گذارد و به طور قطع هر مشکلی برای خانواده اتفاق بیافتد؛ ضرر آن متوجه کل ساختار و نظام ارزشی، فرهنگی جامعه خواهد بود. متاسفانه زوج های جوان وقت و انرژی خاصی صرف آماده شدن برای ورود به این رابطه نمی کنند و در همان سال های اولیه زندگی، تعارضات قابل توجهی را تجربه می کنند. هدف مطالعه حاضر بررسی اثربخشی آموزش نظریه انتخاب بر افزایش تمایز یافتگی و صمیمیت زوجین می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مداخله ای 30 زوج (60 نفر) از دانشجویان متاهل انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (15 زوج) و شاهد (15 زوج) تقسیم شدند. قبل از مداخله و بعد از آن پرسشنامه خود متمایزسازی (DSI) و رضایت زناشویی (MIQ) توسط دانشجویان تکمیل گردید. گروه شاهد هیچ آموزشی دریافت نکردند. مداخله شامل 10 جلسه آموزش نظریه انتخاب بود.
    نتایج
    یافته ها نشان داد که آموزش نظریه انتخاب به شیوه گروهی بر افزایش تمایزیافتگی دانشجویان متاهل موثر است، به طوری که میانگین نمرات خود متمایزسازی در گروه مداخله از 2/19±2/170 به 1/10±8/191 افزایش یافته است. همچنین تاثیر مداخله بر افزایش صمیمیت زناشویی بین زوجین معنادار نبود.
    نتیجه گیری
    یافته های این پژوهش سودمندی آموزش نظریه انتخاب را در افزایش تمایزیافتگی تایید می کند لذا با توجه به تغییرات و تحولات فرهنگی، اجتماعی و نیاز روز افزون جوانان در آستانه ازدواج پیشنهاد می شود در مراکز آموزشی و دانشگاهی، آموزش این مهارت ها مورد توجه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: آموزش، نظریه انتخاب، تمایز یافتگی، صمیمیت زناشویی
  • مجتبی ایزدی، داوود خورشیدی صفحه 6
    مقدمه
    جدا از گلوکز، ترشح انسولین بوسیله برخی هورمون ها و علایم عصبی نیز مهار و یا تحریک می شود. گرلین یک هورمون گوارشی است که ترشح هورمون رشد را تحریک می کند و اخیرا به نقش آن در ترشح انسولین نیز اشاره شده است. هدف از اجرای این مطالعه تعیین ارتباط بین سطوح پایه انسولین با غلظت های گرلین و هورمون رشد در مردان مبتلا به آسم می باشد.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه، سطوح پایه گرلین و هورمون رشد سرم در مردان چاق بزرگسال مبتلا به بیماری آسم خفیف تا متوسط اندازه گیری شد و ارتباط آنها با غلظت انسولین سرم و عملکرد سلول های بتای لوزالمعده ارزیابی شد. از آنالیز همبستگی پیرسون جهت تعیین ارتباط انسولین با سایر متغیرها استفاده گردید.
    نتایج
    یک همبستگی منفی معناداری بین انسولین سرم ناشتا با غلظت های گرلین و هورمون رشد مشاهده شد. همچنین ارتباط بین عملکرد سلول های بتا با گرلین و هورمون رشد سرم معکوس و معنادار بود (05/0P<).
    نتیجه گیری
    یافته های مطالعه حاضر نشان می دهد که افزایش سطوح سیستمیک گرلین و هورمون رشد در بیماران مبتلابه آسم با کاهش ترشح انسولین از پانکراس همراه است و اندازه گیری گرلین یا هورمون رشد سرم یک شاخص پیشگویی کننده سطوح انسولین خون این بیماران است.
    کلیدواژگان: انسولین، آسم، هورمون رشد، گرلین
  • سیده بهاره کامران پور، سیده شیوا دیباج، شیوا علیزاده صفحه 11
    مقدمه
    اختلال عملکرد جنسی یکی از مشکلات شایع در زنان مبتلا به پرولاپس اعضای لگنی است. هدف از این مطالعه، ارزیابی عملکرد جنسی در زنان تحت عمل پرولاپس اعضای لگنی می باشد.
    مواد و روش ها
    مطالعه حاضر از نوع قبل– بعد بوده که 50 نفر از زنان مبتلا به پرولاپس اعضای لگنی واجد شرایط ورود به مطالعه، جهت ارزیابی عملکرد جنسی قبل و بعد از جراحی بررسی گردیدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل مشخصات دموگرافیک، سابقه مامایی و پرسشنامه عملکرد جنسی (Female Sexual Function Index) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های آماری کای- دو، t زوجی و رگرسیون خطی چندگانه انجام گردید.
    نتایج
    اختلاف آماری معناداری بین میانگین (±انحراف معیار) عملکرد جنسی براساس FSFI قبل (8/10±19) و بعد (2/5±8/23) از جراحی وجود داشت (01/0P=). همچنین، بهبود معناداری از نظر حیطه های میل جنسی، تحریک، مرطوب شدن واژن، ارگاسم، رضایت و درد بعد از عمل مشاهده گردید (05/0>P).
    نتیجه گیری
    عملکرد جنسی در زنان بعد از جراحی پرولاپس اعضای لگنی، بهبود قابل توجهی می یابد. لذا انجام مشاوره های لازم در این زمینه توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: عملکرد جنسی، پرولاپس اعضای لگن، جراحی، مقیاس عملکرد جنسی زنان (FSFI)
  • اکرم دهقانی، محمد باقر کج باف صفحه 24
    مقدمه
    سخت رویی ویژگی شخصیتی است که مقابله موثر با استرس را تسهیل کرده و مانع بروز مشکلات جسمی و روانی می شود. هدف از این پژوهش بررسی رابطه سرسختی با سبک های مقابله با استرس می باشد.
    مواد و روش ها
    جامعه آماری در این تحقیق دانشجویان دانشگاه پیام نور گلپایگان بود. از طریق نمونه گیری خوشه ایی تصادفی 8 کلاس علوم انسانی و علوم پایه دانشگاه پیام نور گلپایگان انتخاب و با مراجعه به این کلاس ها 280 دانشجو انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه سخت رویی اهواز و سبک های مقابله با استرس جوانان بود. تحلیل داده ها از طریق آزمون تفاوت دو میانگین مستقل، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون گام به گام انجام شد.
    نتایج
    نتایج بیانگر عدم تفاوت بین دختران و پسران و دو گروه علوم انسانی و علوم پایه در میزان سخت رویی بود. تفاوت معناداری در سه سبک مقابله در گروه علوم انسانی و علوم پایه وجود نداشت؛ اما در دو راهبرد رجوع به دیگران و راهبرد مقابله غیرموثر میانگین زنان بالاتر از مردان بود. بین متغیر سخت رویی و سبک های مقابله حل مساله و رجوع به دیگران همبستگی معناداری مشاهده شد (001/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که سبک های مقابله حل مسااله و راهبرد مقابله غیرموثر به ترتیب 44% و 47% واریانس سخت رویی را پیش بینی می کنند. به عبارت دیگر رابطه بین سخت رویی و سبک های مقابله با استرس فقط تحت تاثیر سبک مقابله حل مساله و مقابله غیر موثر قرار دارد.
    نتیجه گیری
    باتوجه به نتایج حاصل از این تحقیق مبنی بر وجود رابطه بین سرسختی و مقابله با استرس می توان نتیجه گرفت که ویژگی سرسختی، نگرش درونی خاصی را به وجود می آورد که شیوه رویارویی افراد با مسائل مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود که فرد فشارهای روانی را به صورت واقع بینانه و با بلند نظری مورد توجه قرار دهد. در این راستا تدوین برنامه های اصلاحی و آموزشی در دانشگاه ها می تواند بسیار کمک کننده باشد.
    کلیدواژگان: سخت رویی، سبک های مقابله، استرس، جنسیت، رشته تحصیلی
  • نورالله طاهری، سالار کمانگر، بهمن چراغیان، سید زین الدین موسوی، میثم سلیمان زاده صفحه 31
    مقدمه
    بیماران مبتلا به نارسایی مزمن و پیشرفته کلیه و تحت درمان با همودیالیز به علت درمان های دارویی متعدد، مشکلات گوناگون و تغییرات ریشه ای در الگوی زندگی خود دارند که بر عملکرد اجتماعی و روانی آنها تاثیر می گذارد. لذا این مطالعه با هدف تعیین کیفیت زندگی بیماران همودیالیزی شهرستان های آبادان و خرمشهر در سال 1390 انجام شده است.
    مواد و روش ها
    این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی است که جامعه مورد مطالعه شامل تمامی افرادی بود که به صورت مستمر به کلینیک های همودیالیز شهرهای آبادان و خرمشهر)80 نفر(مراجعه می کردند و با استفاده از پرسشنامه ای که از دو بخش اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی بیماران کلیوی(KDQOL-SF) تشکیل شده بود مورد بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از و آزمون های آماری آنالیز واریانس، همبستگی پیرسون و آزمون t مستقل انجام شد.
    نتایج
    میانگین نمره کیفیت زندگی نمونه ها در این پژوهش 82/8 ± 22/47 و بیانگر کیفیت زندگی پایین آنها می باشد. یافته های این پژوهش نشان داد که بین متغیر کیفیت زندگی و سن (5/0=r، 04/0=P) و کیفیت زندگی با مدت ابتلا به نارسایی مزمن کلیه (03/0=P، 23/0=r) از نظر آماری رابطه معناداری وجود دارد. ارتباط مثبت معناداری بین تحصیلات و کیفیت زندگی (003/0=P) و نیز بین میزان درآمد افراد و کیفیت زندگی (0001/0P<) مشاهده شد.
    نتیجه گیری
    کیفیت زندگی بیماران تحت درمان با همودیالیز پایین بوده و نیازمند توجه بیشتر مسئولین به حمایت های اجتماعی و رسیدگی به وضعیت رفاهی این افراد است.
    کلیدواژگان: کیفیت زندگی، بیماران همودیالیزی، پرسشنامه KDQOL، SL
  • علی حیدریان پور صفحه 37
    مقدمه
    نوروپاتی محیطی یکی از عوارض مهم دیابت ملیتوس می باشد. ازطرفی نشان داده شده است که هیپرگلیسمی و استرس اکسیداتیو از عوامل مهم در ایجاد و پیشرفت نوروپاتی در دیابت می باشد. باتوجه به اینکه که تمرینات ورزشی منظم و مصرف سولفات منیزیم قادر به کاهش قند خون ناشی از دیابت بوده و اثرات ضد اکسیداتیو دارند، در این مطالعه اثرات آنها روی آستانه درد موش های دیابتی مورد بررسی قرار گرفته است.
    مواد و روش ها
    در این تحقیق موش های صحرایی نر نژاد ویستار به تعداد 30 سر در محدوده وزنی 10±220 گرم با تزریق زیرجلدی داروی استرپتوزوسین (60 میلی گرم/ کیلوگرم) دیابتی شدند. یک هفته بعد از القای دیابت، حیوانات تحت تمرینات منظم ورزشی شنا و مصرف سولفات منیزیم به مدت 8 هفته قرار گرفتند. به این ترتیب که حیوانات در ابتدا 60 دقیقه به مدت سه هفته و سپس 90 دقیقه به مدت دوهفته و در نهایت 120 دقیقه به مدت سه هفته تحت تمرین شنا در آب 32 درجه قرار گرفتند. سولفات منیزیم (10 گرم/لیتر) به مدت 8 هفته به آب خوراکی حیوانات اضافه گردید. 48 ساعت بعد از پایان هر مرحله، از حیوانات تست Tail- Flick جهت اندازه گیری آستانه درد به عمل آمد. مقایسه میانگین ها با استفاده از آزمون t مستقل و آنالیز واریانس داده های تکراری انجام شده است.
    نتایج
    دیابت به مدت 5 و 8 هفته به طور معناداری آستانه درد موش ها را کاهش داده است (01/0>P). تمرینات منظم ورزشی و مصرف سولفات منیزیم هیپرآلژزی ناشی از دیابت را به طور معناداری کاهش دادند (05/0>P). همچنین اثرات توام تمرینات منظم ورزشی و مصرف سولفات منیزیم در کاهش آستانه درد بیشتر از اثر هر یک آنها به تنهایی می باشد (01/0>P).
    نتیجه گیری
    تجویزتمرینات منظم ورزشی و سولفات منیزیم در دیابت می تواند روشی مناسب برای پیشگیری و برطرف کردن هیپرآلژزی ناشی از آن باشد، در نتیجه با انجام مطالعات بیشتر در آینده شاید برای درمان وکنترل درد مفید می باشند.
    کلیدواژگان: دیابت، نوروپاتی دیابتی، آستانه درد، ورزش منظم، سولفات منیزیم
  • صدیقه حسین آبادی، حسین ابراهیمیان، عبدالله برخورداری صفحه 43
    مقدمه
    اندازه گیری حداکثر ظرفیت هوازی اهمیت زیادی در ایجاد تناسب و تطابق فیزیولوژیک بین کارگر و کار دارد. این مطالعه با هدف برآورد ظرفیت هوازی و ظرفیت کار فیزیکی کارگران بخش گالوانیزه شرکت نورد لوله سمنان و نیز تعیین فراوانی نسبی کارگران دارای شغل متناسب با ظرفیت کار فیزیکی انجام شده است.
    مواد و روش ها
    در این مطالعه مقطعی، 50 نفر از کارگران مرد بخش گالوانیزه شرکت نورد لوله سمنان به روش تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. از روش شاهنواز و تاکسورت (tuxworth & shahnavaz) برای اندازه گیری حداکثر ظرفیت هوازی این افراد استفاده شد. داده های به دست آمده پس از ورود به نرم افزارSPSS به کمک آزمون های آماری t مستقل و ضریب همبستگی تجزیه و تحلیل شدند.
    نتایج
    میانگین حداکثر ظرفیت هوازی کارگران مورد مطالعه 33/0±88/2 لیتر در دقیقه و میانگین ظرفیت کار فیزیکی آنها 54/0±76/4 کیلوکالری بر دقیقه برآورد گردید. ارتباط معناداری بین ظرفیت هوازی با شاخص توده بدن و بین ظرفیت هوازی (برحسب میلی لیتر برکیلوگرم بر دقیقه) با سن وجود داشت. نتایج نشان داد که 36 درصد از کارگران در طول شیفت کاری برای انجام وظایف شغلی، انرژی بیشتری از ظرفیت کار فیزیکی خود مصرف می کردند.
    نتیجه گیری
    با توجه به طبقه بندی سازمان بین المللی کار، میانگین ظرفیت کار فیزیکی کارگران مورد مطالعه در رده میزان انرژی مصرفی در کار سبک قرار می گیرد بنابراین بطور متوسط این کارگران دارای توانایی جسمانی انجام کارهای سبک یا کمتر هستند. بیش از یک سوم این کارگران نیز نیازمند تعدیل وظایف شغلی با تغییر شغل خود به شغلی با مصرف انرژی کمتر هستند.
  • گزارش مورد
  • احمد اشرفی صفحه 50
    مقدمه
    با توجه به سابقه چند هزار ساله ی طب سنتی ایران و شاخه های متعدد آن از جمله داروسازی و اختصاص کتب و رسالات فراوان برجای مانده از قدما در این حوزه، این پژوهش در پی یافتن جایگاه صنعت داروسازی در عصر صفوی می باشد.
    مواد و روش ها
    اطلاعات و داده های این تحقیق مبتنی بر تفحص در کتب و رسالات پزشکی و داروسازی دانشمندان ایرانی در عصر صفویه و اعصار ماقبل آن می باشد. این اطلاعات از منابع مذکور گردآوری، تجزیه و تحلیل و سپس برای تبیین این بحث بکار گرفته شده است.
    نتایج
    بر اساس بررسی های انجام یافته مشخص گردید، که گرچه عصر صفویه در صنعت داروسازی و طب سنتی ایران از جایگاه خوبی نسب به دیگر کشورها برخوردار بوده ولی هیچگاه پزشکانی به پای محمدبن زکریای رازی، ابن سینا، علی بن رین طبری، سیداسماعیل جرجانی و... و خلق آثار گرانسنکی چون الحاوی، القانون فی الطب، ذخیره خوارزمشاهی و... در این دوره بوجود نیامد.
    نتیجه گیری
    بر اساس مطالعات انجام شده در حوزه صنعت داروسازی مشخص گردید، که علیرغم فراز و نشیب های تاریخی، ایرانیان همیشه در داروسازی و شناخت گیاهان دارویی سرآمد اقران خویش بوده اند. با توجه به تنوع اقلیمی و رویش بسیاری از گیاهان دارویی در ایران و یا امکان کشت آنها و همچنین در دست بودن کتب و رسالات قدما در این زمینه می توان در جهت احیاء این صنعت مادر، اقدامات مفیدی انجام داد. این کار می تواند به احیاء طب سنتی ایران کمک شایانی نموده و میراث چندین هزارساله ما را از فراموشی و نابود شدن مطلق نجات دهد.
    کلیدواژگان: صنعت داروسازی، داروسازی، عصر صفوی، طب سنتی
|
  • Monireh Shariatzadeh, Mostafa Tabrizi, Ghodsi Ahghar Page 1
    Introduction
    Marriage and choice of spouse is one of the most important events of human life which affect not only the physical but also mental health of the individual. It is certain that any problem that arises in the family, the losses will concern the total structure and cultural value system of the society. Unfortunately, young couples do not allocate particular time and energy to preparedness to establish relationship and consequently experience the considerable amount of conflict in early years of marital life. The aim of this study is to investigate the effectiveness of choice theory education on increasing self-differentiation and intimacy in married couples.
    Methods
    In thisinterventional study, 30 married couples of students (n=60) were selected and allocated randomly to case (15 couples) and control (15 couples) groups. Differentiation of Self-Inventory (DSI) and Marital Intimacy (MIQ) questionnaires were completed by students. The control group received no training. Intervention included 10 sessions of choice theory education.
    Results
    results showed that choice theory education by grouping method is effective in increasing the self-differentiation of married students, in which the mean score of self-differentiation in case group increased from 170.2±19.2 to 191.8±10.1. Also, the effect of intervention on increasing the couples’ marital intimacy was not significant.
    Conclusion
    Result of this research confirmed the effectiveness of choice theory education in increasing the self- differentiation, so regarding the cultural and social transition and also the increasing need of incipient married youth, it is recommended that education of these skills will be concerned in the academic and training centers.
    Keywords: Education, Choice theory, Self, differentiation, Marital intimacy
  • Mojtaba Izadi, Davood Khorshidi, Hamidreza Samarikhalaj, Hossein Dooaly Page 6
    Introduction
    Apart from glucose، insulin release is stimulated or suppressed by some hormones and neural signs. Ghrelin is a gut hormone that stimulates growth hormone (GH) secretion، and recent studies have suggested its role in insulin secretion. The objective of this study was to determine baseline insulin’s relationship to ghrelin and GH concentration in asthma males.
    Methods
    In this study، we measured the baseline blood levels of serum ghrelin and GH in adult obese males with mild to moderate asthma and assessed their relationship with serum insulin and pancreatic beta- cell function. Pearson correlation analysis was used to determine the relationship between insulin and other variables.
    Results
    A significant negative correlation was found between fasting serum insulin and both ghrelin and GH concentration. In addition، there was a significant negative correlation between the beta- cell function and both serum ghrelin and GH (P<0. 05).
    Conclusion
    Our study findings demonstrated that in adult asthma patients، an increase in serum ghrelin and GH is accompanied by a decrease in serum insulin secretion، and the measuring of serum ghrelin or GH is a predictor of blood insulin level in these patients.
  • Seyedehbahareh Kamranpour, Mona Oudi, Seyedehshiva Dibaj, Shiva Alizadeh, Seyed Ali Azin Page 11
    Introduction
    Problems with sexual function have been reported to occur commonly in women with pelvic organ prolapsed. The aim of this study was to assess the sexual function in women who underwent surgical treatment of pelvic organ prolapsed.
    Methods
    This is a before after study in which fifty legible patients suffering from pelvic organ prolapsed were assessed for sexual function) before surgery and three month after surgery. The data were collected through a demographic questionnaire، midwifery history and Female Sexual Function Index (FSFI). The collected data were analyzed through paired T-test، chi-square and multiple linear regressions.
    Results
    Mean FSFI total score improved from baseline 19±10. 8 to 23. 8±5. 2 (P=0. 01). Domain scores of desire (2. 7±1. 2 vs. 3. 4±0. 8)، arousal (2. 6±1. 7 vs. 3. 6±0. 8)، lubrication (3. 8±2. 3 vs. 4. 7±1. 1)، orgasm (3. 2±2. 1 vs. 4±1. 05)، satisfaction (3. 4±1. 8 vs. 4. 1±1. 3) and pain (3. 3±2. 3 vs. 4. 2±1. 1) also significantly increased (P<0. 05).
    Conclusion
    Sexuality improved following surgery for either prolapsed or urinary incontinence، or both. It’s important to counsel women with POP for undergoing surgery.
    Keywords: Sexual Function, Sexual Dysfunction, Pelvic Organ Prolapsed, Surgery, Sexual Function Index
  • Isa Mohammadi Zeidi, Amir Pakpour Hajiagha, Banafsheh Mohammadi Zeidi Page 17
    Introduction
    Health organizations regard behavior as a key foundation of today’s common diseases and health problems. This study was designed and implemented in Qazvin industrial Town in the first half of 2009 in order to assess the impact of educational interventions based on theory of planned behavior on improving safety behavior of porcelain industry workers.
    Methods
    75 workers in each intervention and control groups participated in a quasi-experimental randomized controlled trial. Demographic information and data related to TPB constructs, knowledge and safety performance were collected through a self-administered questionnaire and the safe operation checklist 3 months and 6 months after the intervention. Panel of experts, Cronbach's alpha coefficient, test-retest reliability coefficient and Kappa coefficient were used to confirm the psychometric properties of the tools. Educational intervention accompanied by booklets was applied in the form of four 45 to 60 minute training classes attended by 8 to 15 workers in each class through group discussion method focusing on theory of planned behavior constructs. The Data were analyzed by Repeated measure ANOVA.
    Results
    The average age of participants was 31± 7.4 years, and 65 percent of participants were male. Before the intervention, there was no significant difference between the two groups in terms of demographics and the study main variables. After training, however, results showed significant changes of mean scores of attitude (from 17.17±5.37 to 25.6±4.45, P<0.001), subjective norms (from 4.73±2.05 to 6.95±1.49, P<0.05), perceived behavior control (from2.72±1.07 to 6.89±1.6, P<0.001), intention (from 7.97±3.61±10.86±2.76, P<0.05), self report behavior (from 2.20±1.01 to 3.6±1.22), knowledge (from 6.96±1.84 to 9.87±1.47) and safety behavior (from 6.32±1.45 to 8.5±2.11, P<0.05) in the experimental group, while no significant changes in these variables was observed in the control group.
    Conclusion
    The research results show that TBP educational intervention is able to change workers’ awareness, attitude, subjective norm and perceived behavior control towards unsafe behavior and improve their safety performance.
    Keywords: Education, Theory of planned behavior, Safety performance, Subjective norms, Perceived behavior control
  • Akram Dehghani, Mohammad Bagher Kajbaf Page 24
  • Norollah Taheri, Salar Kamangar, Bahman Cheraghian, Seyed Zeyaoddin Mousavi, Meisam Soleimanzade Page 31
  • Ali Heidarianpour, Hadi Kochekkhani Page 37
  • Sedeghe Hosseinabadi, Peiman Hamidi Bagejan, Hossein Ebrahimian, Abdollah Barkhordari, Tahere Raei Bandpe Page 43
  • Ahmad Ashrafi Page 50